Poskionteloiden punkteeraus *gulp*

Mä olin RUK:ssa vuonna 2000. Mulla oli jo pitkään ollut poskiontelotulehduksen oireet, mutta en ollut siitä valittanut, kun suoraan sanottuna en halunnut vapautuksia (oli jo aika paljon ollut), ja mahdollinen punkteeraus pelotti.

Haminassa oli varuskunnan lääkärinä sellainen ihan SAATANAN KIIREINEN äijä. Se oli aivan täysin levoton tyyppi, diagnoosit teki muutamassa sekunnissa jne. Kun odotin sen vastaanotolle menoa, niin suurta hupia oli sen huoneeseen olevat "liikennevalot". Kun edellinen potilas oli saanut suurinpiirtein perseensä nostettua penkistä, äijä alkoi takomaan valoja. "diididiididiidii didiidiidii" vaan kuului käytävään ja valot vilkkui kuin joulukuusi. Lisukkeeksi ukko karjui kauheella äänellä "seuraava seuraava, vauhtia helevetti".

No, se mun poskiontelojuttu oli mennyt niin pahaksi, että lima oli noussut myös otsaonteloon. Luulin kuolevani pelosta, kun tämän kuulin. Äijä kuitenkin meinas, että punkteeraamalla poskiontelot, tulee otsaontelotkin ehkä kuntoon. Tyyppi passitti mut toimenpidehuoneeseen odottamaan punkteerausta, ja sanoi, että laittaa kohta jonkun asialle. Siellä toimenpidehuoneessa odottelin punkteerauksen suorittajaa, kun yläkerrasta kuului juoksuaskelia. Sitten portaista kuulu "läpsläpsläpsläps" kun äijä juoksi niitä sandaalit jalassa, ja karjui "laitetaanpa limat liikkeelle".

Siis voi vittu että mä säikähdin, kun tajusin joutuvani sen kynsiin. "Eihän ne saatanan velliperseet kukaan ehtineet" äijä manas samalla kun tunki niitä puudutustikkuja mun nokkaan. Tikut oli varmaan about 20 sekkaa paikallaan. Tyypillä kävi kädet kuin rumpalilla, kun se hermostuksissaan paukutti reisiään ja katseli kelloa. "Joko puutuu, joko puutuu". Sitten se taas vilkas kelloon ja "kyllä se jo saatana puutunut on". Valehtelematta siis minuutin antoi puudutusaineen vaikuttaa. Oikeasti olin jo tekemässä ohareita ja lähtemässä juoksemalla karkuun, mutta en kehdannut. Sitten se otti takaraivosta kiinni, ja vitunmoisella aggrella tunki ne tikut sisään. Voin sanoa suoraan, että teki tissiä, ja silmissä sumeni. Vedet tuli silmiin ja oksennus kurkkuun, mutta niin vaan siitä selvittiin.

Loppujen lopuksi ei tarvinnu tehdä päähän reikää, ja tulehdukset oli siltä osalta ohi. Sanonpa vaan vielä siitä lääkäristä, että ai helekutti mikä sämplääjä. Aivan joku paniikkihäiriöisen oloinen säätäjä. Muistaako kukaan muu haminassa ollut kyseistä lääkäriä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
training_day sanoi:
Tuon 10 kerran putken jälkeen tehtiin sitten se toimenpide, joka ainakin meikäläisellä katkaisi tuon poskiontelontulehduskierteen, eli leikattiin nenän väliseinä.

Mulle tehtii kans nenän väliseinän leikkaus tän vuoden maaliskuussa (Syynä ainain nenän tukkoisuus). Mulla oli tupot 2 päivää nenäs ja olin sen 2 päivää sairaalassaki, hirveä kokemus, kun ei voinu nenäl hengittää. Oli aika helpottavaa ku ne vedettii ulos.

Elchubagabra sanoi:
Muistaako kukaan muu haminassa ollut kyseistä lääkäriä?
Luultavasti sama mies teki mulle peukalon kynnen punkteerauksen. Se toinen lääkäri (harvahiuksinen lääkintäluutnantti) väitti ettei ole sormi murtunut, ja odottelin kiltisti kaksi tai kolme päivää buranakuurilla ja sitten menin valittamaan kun peukku oli sininen ja omenan kokoinen. Tämä maaninen tapaus (lääkintäeverstiluutnantti) huusi jo ovelta "AHAA, teillähän on sormi murtunut! Toimenpidehuoneeseen, mars!". Siellä se sitten lämmitti nopeasti klemmarin pään ja tökkäsi läpi kynnen. Sitten otti kiinni sormesta ja puristi kertyneen hyytymän ulos. Niin paljoa ei ole montaa kertaa sattunut. Puristaessaan lekuri katsoi silmiin ja sanoi että "on se kiva olla lääkäri, kun voi auttaa ihmisiä". Kipee äijä.

Kuulin tuosta hepusta monta legedaa kun olin 6 pv kuumeessa osastolla (parani syöttämällä mulle kahden-kolmen päivän antibioottikuuri :jahas: ). Hoitajatkin kuulemma pelkää kun se höpöttää yksin taukotilassa. Paras minkä muistan oli että tää lekuri oli laittanu vakiovempaajalle kuumemittarin sijaan hammasharjan perseeseen ja poistunut paikalta palaamatta.

Arvid sanoi:
Paras minkä muistan oli että tää lekuri oli laittanu vakiovempaajalle kuumemittarin sijaan hammasharjan perseeseen ja poistunut paikalta palaamatta.

Oliskohan sama äijä ollut muun porukan mukana ampumaleirillä? Yksi tyyppi oli saanut tarpeekseen leirielämästä ja kuullut että syömällä tupakkaa nousee kuume. Oli pistellyt tupakkia ja hankkiutunut lekurille. Paskat siiitä kuumetta tullut, joten plan B käyttöön ja valitti ripulia.
"No katotaas", tuumi lääkäri vetäessään kumihanskaa käteen. "Ihan kovaltahan tämä vaikuttaa" :D

D.Yates sanoi:
Oliskohan sama äijä ollut muun porukan mukana ampumaleirillä? Yksi tyyppi oli saanut tarpeekseen leirielämästä ja kuullut että syömällä tupakkaa nousee kuume. Oli pistellyt tupakkia ja hankkiutunut lekurille. Paskat siiitä kuumetta tullut, joten plan B käyttöön ja valitti ripulia.
"No katotaas", tuumi lääkäri vetäessään kumihanskaa käteen. "Ihan kovaltahan tämä vaikuttaa" :D

Takuulla kaikissa varuskunnissa sama tornari. Onhan tuo jossain voinut joskus tapahtuakin, mutta tornari siitä on tullut.

Melkeinpä vittumaisin asia punkteerauksessa on se puuduttaminen, intissä ontelot tulehtuneena n.10 kertaa ja vemppaa monikertaisesti metsäöihin verrattuna. En tiedä suihkiiko ne vielä sitä adrenaliinimömmöä nenään ennen niitä puikkoja, lähti kerran taju sen suihkauksen jälkeen ja olin tulla turvalleni ne saatanan puikot sieraimissa.

rantapantteri sanoi:
Onko jollai punkteerattu tota otsaonteloo? Jos niin miten se tapahtuu?

Taitaapi olla todella harvinaista, että otsaonteloa joudutaan punkteeraamaan. Ja käsittääkseni kipu ja paineen tunne otsan alueella on tällaisessa tapauksessa melko kova, joten turha pelätä vielä jos painetta on vain poskionteloissa. Itsellä oli intin alussa noin 12 viikkoa kestävä poskiontelontulehdus, johon jouduin lopulta syömään 7 antibioottikuuria ja kärsimään useita kertoja punkteerausneulat tuulenhalkojassa. "Paras" kokemus oli kokelaslääkärin tekemä punkteeraus, jossa toinen neula meni jonnekin aivan muualle kuin poskionteloon. Melko hintelänä kaverina hän sitten puristi ruiskua kaksin käsin, mutta mitään ei tullut ulos ja kipu oli sanoinkuvailematon. Luulin, että kohta koko poski räjähtää ja lopeteltiinkin sitten hiljalleen kun neulan paikan korjaaminenkaan ei auttanut ja luultavasti ensimmäisen puristuksen aikaansaamien vahinkojen seurauksena nenästä saatiin ulos sen metallikipon verran verta. Parasta oli vielä se, että kokelaslääkäri oli minun luvallani kutsunut muutamia lääkintämiehiä katsomaan kuinka punkteeraus tehdään. Olivat melko hiljaista poikaa kun meikäläinen puristaa nyrkkejä rystyset sinisinä ja muutama kyynel valahtaa silmäkulmasta. Saivat varmasti juuri oikean kuvan koko operaatiosta.

SniffDaddy sanoi:
Takuulla kaikissa varuskunnissa sama tornari. Onhan tuo jossain voinut joskus tapahtuakin, mutta tornari siitä on tullut.
Satuin juttelemaan kaverin kanssa heti sen jälkeen kun oli keppiä tullut. Joko kertoi jutun hyvällä pokerilla tai sitten se tornari lähti tästä liikkeelle.

Haminan päällikkölääkäri!! mies on kyllä sen tason legenda, että se pitää jokaisen itse nähdä. Voi ristus, minun piti seistä asennossa siinä huoneessa olevalla viivalla kun herr lääkär tutki oppilaan kuumeen alkuperää, jatkuvasti (siis aivan tauottomasti)haukkuen, kun tulen tuhlaamaan hra ylimyksen aikaa 39 asteen kuumeella..... Se äijä on kyllä niin valmista kamaa anteeniosastolle, ettei mitään järkeä...

Niin, allekirjoittanutta ei ole punkteerattu eikä kyllä nenään työnnetä yhtään värkkiä, ellei se sitten ole jo elämän kysymys. Ja sitten se kauhutarina:

Mulla oli kouluaikaan ikävänä vaivana jatkuva verenvuoto nokasta. Sitä tuli kun aivasti, käänsi päätä, nukku, siis lähes päivittäin. "polttamisesta" sai parin kuukauden avun kerrallaan. Viimein vuosien vaivaamisen jälkeen, saivat diagnosoitua vaivan syyn, nenän luussa on ikävä kulma, jonka yli kulkee verisuoni, ja siitä se aina ratkeaa. Noh, toimenpiteeksi sitten määriteltiin nenäluuta matalammaksi.

Toimenpidehän tehtiin puudutuksella, eli ensin jotain roinaa tippaan, jotta oli pönttö sekaisin ja hyvä olla. Sitten sellasella kinkunsuolaus ruutalla tavaraa naama täyteen, ja se sattui, mutta kyllä puutu. Sitten nenä levälleen, jotta päästiin kalloon käsiksi. No se ei sattunu enää yhtään sitä puudutusta enempää (olisiko voinut). Viimein silmieni edestä meni työkalu millä luuta alettiin poistaa, eli TALTTA ja VASARA. Alkoi kuulua ihana ääni, klik,klik,klik,klik,klik. Ja jokakerta kun lääkäri löi talttaan vasaralla, tuntui kuin oli sähköisku annettu suoraan naamaan ja se "isku" meni läpi koko ropan. Yritin sanoa että sattuu, mutta miten puhut, kun naamassa ei ole yhtään toimivaa lihasta, ja röörit täynnä kaikenlaista värkkiä. Jotain mutinaa sain aikaiseksi, josta viisastuneena hoitaja alkoi imemään nestettä pois kurkusta sellasella imurilla, kun se ilmeisesti vaivaa...... :itku:

Sitä sitten kesti sen iäisyyden (sille se ainakin tuntu). Ja seuraavan puolivuotta lähes joka yö heräsin, kun päässä kuului klik,klik,klik,klik ja unessa joku hakkasi talttaa päästä läpi...
Nyt saa nenässä olla kiinni pilkkikaira ja naapurin mummon potkukelkka ennen kuin minä menen nokkaani lääkärille näyttämään....

Ei sinänsä, verenvuoto vaivasta pääsin eroon, ja jälkeenpäin ajatellen se oli ihan hyvä asia, tosin se toimenpide oli esimakua helvetistä....

En vieläkään tiedä oliko ruk:n kurssi 199 paha trippi vai oliko tämä everstiluutnatti totta. En moiti ammattitaitoa, joka oli rautainen,
mutta metodit olivat 600 000 laiskanlusmua varusmiestä nähneen. Herran tohtorin huoneessa oli viiva, johon jäätiin seisomaan asentoon, ja ilmoitettiin sotilaallisesti käynnin syy.

-Nyrjäytin nilkkani nivelsiteet, herra everstiluutnantti.

-Näen jo kaukaa, TEISSÄ EI OLE MITÄÄN VIKAA. Käännös OIKEAAN PÄIN, käännös VASEMPAAN PÄIN. Mies, te olette TERVE.KELPATTE PALVELUKSEEN. Kelpasin ja palvelin ja nilkutin aikani, ja seuraavan nyrjäyksen jälkeen oikea l.(urheilu)lääkäri(siviilin puolella), määräsi röntgenin. Diagnoosi 20 mm välys nilkasssa, leikataan heti, potilas urheilija, tarvitsee jalkojaan.

Mutta oikeassa oli, kelpasin palvelukseen. Hullu Natsi Äijä on tämä ev.ltn.

Sanokaapa te muut Haminan lääkärisetään tutustuneet, että oliko se aina niin tolkuttoman levoton? Silloin kun se punkteeras meikäläisen, niin näytti että sota on syttynyt, ja sen ois pitänyt päivän aikana hoitaa 10 000 haavoittunutta yksin. Sellainen oli vauhti.

Minäkin pääsin nauttimaan tämän Haminan sedän hoidosta...

Mikkelissä AUK:n aikaa Savon prikaatin päällikkölääkäri tutki ja hutki polven ja sanoi että nivelsiteet löysät, ne voidaan kiristää/leikata nyt jolloin AUK jää kesken tai sitten kun aukin jälkeen palaan takaisin Kotkaan. No sanoin että aukin jälkeen mielummin.
Auk loppu ja palasin KotRa:an, sieltä sitten Haminaan(Kotkan varusmiehet käy Haminassa lääkärissä) näyttämään polvea, sekä tulehtunutta varvastani joka oli leikattu about kuukausi aikaisemmin Mikkelissä.

Ehkä ½ minuuttia se ukko ns. tutki mun polvea ja totesi että ei ole polvessa vikaa, no siihen sitten sanoin että tästä varpaastakin oli puhetta että se on aika pahasti tulehtunut, aloin ottamaan sukkaa pois niin just kun sain sukan pois niin ukko totesi "johan minä sanoin, ei siinä varpaassakaan mitää vikaa ole, ulos". Oli kyllä aika :eek: :curs: olo sen jälkeen mutta päätin sen olevan viimenen kerta kun kyseistä herraa tapaan.

Varpaasta tulehdus laski hieman ja polvea varoen käytiin palvelusaika loppuunasti.

Persoonana aika mielenkiintonen tyyppi kyllä se Haminan päällikkölääkäri :jahas:

Mulla ei oikeastaan oo poskionteloissa juuri ollenkaan enää kiepän tunnetta. Vasen ehkä oikein koittamalla saattaa olla vähän arka, mutta en varmaksi sano. Sitten taas otsaosasto tuntuisi vähän tukkoiselta ja pää muutenkin vähän jumissa. Ei mitenkään pahasti, mutta lievä päänsärky kuitenkin vaivaa.

Räkää ei oikeestaan enää lennä... Tiedä sitten joutuuko sinne punkteeraukseen sittenkään. Mutta tohon pään tukkoisuuteen olis kyllä kiva saada jotain helpotusta. Nenä on kyllä nyt kuiva ja hyvin auki.

Jotenkin tuntuu, että sydänkin vähän kipeilis kun tulee jotain pientä rasitusta. Tai ei välttämättä sydän, mutta vasemman rinnan kohdalta kumminkin. Nooh... Huomenna se sitten selvinnee jos saan lääkäriajan. Kovin kuitenkin toivon, että punkteeraus vältettäisiin, kun poskiontelot tuntuu melko terveiltä, räkää ei juurikaan tuu ym... On kuitenkin sellanen olo, ettei uskalla vielä treenata ennen lääkärin lupaa.

Aapo Jukola sanoi:
En vieläkään tiedä oliko ruk:n kurssi 199 paha trippi vai oliko tämä everstiluutnatti totta.

Saattoi olla trippi, mutta sitten se esiintyi myös venttiseiska kurssilla...

Se äijä sai aivan uskomattoman määrän sanoja ulos naamastaan sen kahden minuutin aikana mitä se yleensä käytti yhteen sairastapaukseen. Ja niistä sanoista ei yksikään ollut tarkoitettu millään hyvällä sanotuksi. Siinä tunti pieni sotials olevansa syyllinen toiseen maailman sotaan, kun asti viimein huoneesta ulos.

Mun tupakaverilla venähti polvesta siteet, ni herr main kapf yritti pitää oikein sulkeisia huoneessaan, tutkiessaan vamman laatua. KÄÄNNÖS OIKEAN, KÄÄNNÖS VASEMPAAN jnejne...

Noh, olihan sillä se vaikutus ettei kyseiseen veksiin tullu kyllä mentyä ennenkuin oli viimeinen pakko....

Intissä punkteeraus on todellakin arkipäivää. Itse seurasin lääkintäalikessuna kohtalaisen monta kertaa tätä toimenpidettä vierestä. Kerran sitten iski räkätauti ja yskä, jotka eivät millään menneet ohi ja niinpä keuhkot ja poskiontelot kuvattiin. Keuhkoissa nestettä ja ontelot täynnä. Sain onneksi kokelaslääkärin suostumaan siihen, että kokeiltiin ensin, josko antibiootit auttaisivat ja näin vältyttiin piikeiltä :)

Jokaisen tukkoisuudesta kärsivän kannattaisi kyllä hankkia sarvikuono. Muksulla ei ole enää kertaakaan ollut korva- tai poskiontelontulehdusta sen jälkeen, kun rupesimme huuhtelemaan klyyvaria nuhakautena. Vinkkinä niille, joiten nenää kraanavesi ärsyttää on käyttää apteekista saatavaa huuhteluliuosta. Maksaa vähän, mutta ei sisällä fluoria yms. vesijohtoveteen lisättäviä aineita ja ärsytys siten olematonta.

orsilla sanoi:
Jokaisen tukkoisuudesta kärsivän kannattaisi kyllä hankkia sarvikuono. Muksulla ei ole enää kertaakaan ollut korva- tai poskiontelontulehdusta sen jälkeen, kun rupesimme huuhtelemaan klyyvaria nuhakautena.

Apteekista saatava nenähuuhtelukannu on loistava! Tuossa rupesin viime vuoden lopulla käyttämään sitä säännöllisesti ja ei ole ollut yhtään räkätautia kohta puoleen vuoteen. Viime vuonna olin jo pitänyt tähän huhti-toukokuun vaihteeseen mennessä kaksi flunssaa eli eron kyllä huomaa.

Minäkin sain kokea punkteeraamisen ihanuuden intissä, mutta Haminan sijasta Sodiksessa. Normaalisti en verta kammoa enkä lääkinnällisiä toimenpiteitä muutenkaan, mutta tuolloin kyllä taju meinasi lähteä ja lääkintämies joutui sitten pitelemään pystyssä meikänaista, jotta saatiin huuhtelukin suoritettua. Tikkuja survottiin päähän aika kauan...

Haminassa oli mun aikana (kurssi210) vanhempi mies päällikkölääkärinä, en muista oliko noin hätäinen kuin edell kertomuksissa. Eipä uskonut, että kylki on kipeä ja pitäis tutkia, ennen kuin mua vietiin sitten Tilkkaan ambulanssilla kesken maastoharjoitusten, ja todettiin kylkiluunmurtuma, joka alunperin ollut marssimurtuma ja sitten pahentunut. Olen edelleen käärmeissäni tuolle lekurille, että merkitsi lääkärilausuntoonsa kun kylkeä aiemmin valitin, että laiskamato... (latinaksi se kuulosti hienolta)grr..

protsku sanoi:
Apteekista saatava nenähuuhtelukannu on loistava! Tuossa rupesin viime vuoden lopulla käyttämään sitä säännöllisesti ja ei ole ollut yhtään räkätautia kohta puoleen vuoteen...

Miten usein teet noita nenähuuhteluja, Protsku? Itsellä tahtoo olla riesana ei niinkään flunssat (vaikka tällä hetkellä sellainen onkin päällä :curs: ), vaan nenän jatkuva pieni tukkoisuus talvikaudella (liekö sitten lievää allergiaa vai mitä). Olisin kyllä valmis tuota sarvikuonoa kokeilemaan, josko siitä apua meikäläiselle hyvinkin olisi!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom