Poskionteloiden punkteeraus *gulp*

Neuvostoliiton hirmukokemukseen on sanottava, että lekureita(kin) on niin moneen lähtöön. Esim. KaiPr:n varuskuntasairaalassa oli joitakin varusmiehiä, jotka tiukasti kieltäytyivät menemästä Keppi Anttosen punkteerattavaksi ensimmäisen kerran jälkeen (siis punkteerauksesta tuli monille kierre, ravasivat myötäänsä ja poskiontelot tulehtuivat aina uudelleen). Paikan ylilääkäristä (en muista nimeä, oli eversti sot.arvoltaan) ei moisia valituksia kuulunut, hoiti homman kuulemma huolella ja siten, ettei potilas pahemmin kärsinyt, eli niinkuin pätevät lekurit yleensä toimivat. Tää pienenä tyynnyttelynä Gillyannelle, ettei kauhutarinoiden jälkeen revi ressiä ;)

Eräs varusmies väitti kivenkovaan (sen lisäksi, että kieltäytyi punkteerauksista ja antibiooteista muutaman kerran ja kuurin jälkeen), että hänelle riittää tästä lähin ahkera niistäminen ja ehkä Duactit avuksi. Eli viittasi just samaan kuin JJJ, että pitää röörit auki, ei ikinä tursaa räkiä sisäänpäin, vaan aina niistää. Väitti, ettei ollu enää poskiontelot vaivanneet.

Mulla on kans myönteisiä kokemuksia Duactista röörien aukipitämisen suhteen. Ei kuivata limakalvoja, mutta aamuin illoin yksi kapseli laittaa moskat liikkeelle ja pitää röörit auki. Yksi mikä varmasti vaikuttaa kielteisesti (myös) poskionteloiden ja muutenkin röörien aukinaisuuteen, on tupakointi. Tupakoijilla tuntuu olevan myötäänsä nuhaa, yskää ja kurkkukipuja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos Iivili, ehken sittenkään ryntää paniikissa perumaan lääkäriaikaani :D No, ei vaan, monet (etunenässä äitini, joka on varsinainen veteraani punkteerauksien suhteen) ovat jo ehtineet vakuutella, että ko. toimenpide on (lähes) täysin kivuton ja korkeintaan jossain määrin epämiellyttävä...

Originally posted by Iivili
Eräs varusmies väitti kivenkovaan (sen lisäksi, että kieltäytyi punkteerauksista ja antibiooteista muutaman kerran ja kuurin jälkeen), että hänelle riittää tästä lähin ahkera niistäminen ja ehkä Duactit avuksi. Eli viittasi just samaan kuin JJJ, että pitää röörit auki, ei ikinä tursaa räkiä sisäänpäin, vaan aina niistää. Väitti, ettei ollu enää poskiontelot vaivanneet.

Mulla on kans myönteisiä kokemuksia Duactista röörien aukipitämisen suhteen. Ei kuivata limakalvoja, mutta aamuin illoin yksi kapseli laittaa moskat liikkeelle ja pitää röörit auki. Yksi mikä varmasti vaikuttaa kielteisesti (myös) poskionteloiden ja muutenkin röörien aukinaisuuteen, on tupakointi. Tupakoijilla tuntuu olevan myötäänsä nuhaa, yskää ja kurkkukipuja.

Tarkoititko siis, että syöt duacteja 7 päivänä viikossa, ympäri vuoden, aina ja iänkaikkisesti? Ja mitenkäs tuo duactin ottaminen illalla, siinähän on kuitenkin sitä pseudoefedriiniä, ja ainakin minulle lääkäri sanoi, että se voi aiheuttaa unihäiriöitä - joita meikäläinen ei kyllä MISSÄÄN NIMESSÄ kaipaa lisää...

EDIT: Niin, jäi sanomatta, että en oo koskaan röökiä polttanu enkä polta ;) joten se ei voi olla syynä näihin sinuiitteihin...

Mulla on kans kultaisia muistoja intinssä suoritetusta punkteerauksesta. "Iskuryhmänä" toimi väsynyt varusmieslääkäri ja lämärimuija. Puudutus ei ollut paha rasti, mutta sitten niiden punkteerausneulojen kanssa oli paljon hauskempaa: Ensin neula ei meinannut millään läpäistä rustoa, tohtori lisäsi forcea ja neula sujahti voimalla rustosta läpi, pysähtyen vasta poskiontelon takaseinämään. (Tuntui, että aivoihin ei olisi ollut enää pitkä matka.) Lääkärikin hätkähti, taisi olla ensimmäistä kertaa ns. pappia kyydissä niinkuin potilaskin.. Sama kuvio toistui toisella neulalla, vaikka lääkäri yritti varoa. :mad:

Kun neulat oli sisässä ja koitti veden vuoro niin näytti, että verta tuli paljon enemmän kuin sitä mitä oli lähdetty hakemaan. Saattoi johtua niistä noulojen karkauksista... :lol1:

Tästä kokemuksesta sivistyneenä olen aina poskionteloiden vittuillessa niistänyt niiiiin perkeleesti ja vetänyt suolavettä sieraimiin ihan omatoimisesti. Aika paljon on valmis tekemään, ettei toista kertaa joutuisi punkteerattavaksi.. :mad2:

Originally posted by Gillyanne
Tarkoititko siis, että syöt duacteja 7 päivänä viikossa, ympäri vuoden, aina ja iänkaikkisesti?

Eiei, siihen on varmaan parempiakin lääkkeitä (esim. JJJ:n mainitsemat Zyrtecit tai vastaavat). Olen syönyt Duactia muutamaan otteeseen sitkeeseen nuhaan (ja sitä ylimääräistä limaa oli silloin poski- ja muissakin onteloissa "tarpeeksi"), ehkä pari viikkoa kerrallaan. Hyvin on silloin auttanut. Kyseessä oli kumminkin tod.näk. erilainen vaiva, kuin mistä JJJ puhui tai mikä sinua vaivaa. Kurkkunenäkorvalekuri tai keuhkolekuri (onko semmoisiakin?) tietäisi varmaan tarkemmin.

Niin noita 'nenäkannuja' saa apteekista.
Ja sopiva määrä suolaa on vajaa teelusikallinen suolaa kannulliseen (=n. 2-3dl) vettä.

Itseltäni on PO:t kerran jo leikattu ja toisesta leikkauksesta vältyin aloittamalla huuhtelun tuolla kannulla (oli korvapolin johtavan läärärin suositus jolta on myös tuo laimennussuhde. Ei tarte mitään apteekin suolaliuoksia, muttä älä käytä mitään yrttisuolaa :D)
En ole sen jälkeen syönyt yhtään antibiottikuuria kun sitä ennen oli monta talvessa (ok. leikkaus vaikutti n. 5vuotta ja silloin oli PO:t kunnossa)
Duact saattaa auttaa myös mutta ei poista ongelmaa.

ps. pienenä vinkkina kannattaa ajatella kun laittaa vettä sinne kannuun .... kun yleensä otan tuopillisen kylmää vettä ... mutta jääkylmä vesi ei tunnu kovin kivalle onteloissa !)

Originally posted by fish
Niitä nenähuuhtelukannuja saa luontaistuotekaupoista.. auttavat kuulemma, ei ole kokemusta.

Myös Ultra-lehdessä (luen sitä silloin tällöin hupimielessä) on mainoksia moisiin, kuten myös korvakynttilöihin(ontto kynttilä, joka työnnetään korvaan ja sytytetään palamaan, älä kysy miksi), taitavat olla ns. pseudolääketiedettä.

ps. nuo edelliset punkteerausjutut kuulostavat kyllä todella rohkaisevilta...

Kaikkien poskiontelovaivaisen ja allergisten kannattaa tutustua tuohon nenänhuuhtelukannuun. Itse kärsin räkäisestä nenästä ja allergisesta nuhasta koko teini-iän, mutta tuo huuhtelu on auttanut asiaan. Nyt on nenä auki läpi vuoden.
Se on siis sellasen ison piipun/ sarvikuonon sarven näköinen kapistus. Lämmintä vettä johon on lisätty hieman suolaa kaadetaan toiseen sieraimeen, josta se valuu erinäisten vaiheiden jälkee ulos toisesta sieraimesta.
Suolaliuos liuottaa räkää juoksevammaksi jolloin se sitten valuu joko veden mukana ulos tai on muuten helpompi niistää ulos. Lisäksi se vie mukanaan kaikki ylimääräiset herneet mitä nänään on vuosien saatossa tullut vedettyä. Suolaliuos myös desinfioi nenäontelot vähentäen tulehdusriskiä.
Itse kuulin kannusta eräältä tutulta nenä-/kurkku-/korvaspesialistista, joka on alkanut suosittelemaan vekotinta potilailleen. Löytyy varmasti apteekeista kysymällä (itse ostin apteekista). Tai sitten luontaistuotekaupoista, kuten aikaisemmin joku mainitsi.

Se on henkilökohtaista millä lääkkeillä pysyy parhaiten mestat auki. Mulla esim duact ei toiminu yhtään vaikka lekurit sitä aina suosittelee. Mulle riittää 1-2 cetriziniä (sama ku zyrtec) päivässä ja oon todella allerginen.

Originally posted by enforcer
Hyi helvetti!!

Ja luulin että itselläni oli paha punkteeraus: heikko naislääkäri jolla loppui voima. Jouduin itse nojaamaan eteenpäin ja työtämään päätäni niihin neuloihin kun neitiraukka ei saanut niitä ruston läpi...

Hyvä että et joutunut ottamaan vielä itse päällä vauhtia ja iskemään päälläsi niihin neuloihin, että olisi menneet ruston läpi. Silloin täällä olisi varmaankin jo ensimmäiset heikkohermoiset pyörtyilleet tietokoneen ääressä. :)

Aaaaaaa! Hyi helvetti tuota Neuvostoliiton kauhutarinaa. Tuosta saisi kirjoitettua jännittävän kirjan. Miltä kuulostaisi kirja "Stephen Kingin Sieraimet"? Ok, melko dorkalta, mutta hyi helvetti tuota tarinaa! :urjo:

Punkteerauskidutukseni takia en uskalla mennä poistattamaan viisaudenhampaita. Nukutuksessa voisi onnistua, mutta maksaa ihan hemmetisti.

Onkohan mitään punkteerausta kauheampaa toimenpidettä ilman nukutusta? Kipu, pelko, nenäruston murskautimisen äänet pään sisällä, (tätä voi fiilistellä puristamalla nenä tukkoon, pukkaamalla ilmaa nenästä ulos ja kuvittelemalla kaikumaisia rutinoita taustalle) veri, lima, kyyneleet, todella järeät neulat ja kaikki tämä vain sentin parin päässä aivoista. :urjo: :urjo:

Originally posted by Neuvostoliitto
Punkteerauskidutukseni takia en uskalla mennä poistattamaan viisaudenhampaita.

Mitämitä. Toihan on mukavaa. Puudutus on kärsimystä, mutta sen jälkeen ei mitään hätää. Pistävät potilaan päälle semmoisen lakanan, missä on reikä vaan suun kohdalla ja siitä välistä voi sitten vähän kytätä että mitä vehjettä sinne suuhun nyt tungetaan. Rutinoista voi jotain yrittää kuulostella tilanteen kehittymisestä, mutta yleensä ne hampaat on jo pesty ja minigrip-pussissa kun vasta olettaa homman alkavan.

Oikeastaan koko homma on ihan kuin elokuvaa katsoisi eli mukava tuoli, itse ei tarvitse tehdä mitään, jänniä vempeleitä vilisee ja älyttömästi verta. Suosittelen ehdottomasti.

Intissä (kuinka ollakaan) juttelin yhden kaverin kanssa joka kertoi oman tarinansa. Koksulääkäri oli punkteerannut sillä seurauksella, että verenvuoto ei loppunutkaan. Ei muuta kun ambulanssilla tilkkaan. Ambulanssissa oli vielä varalta pari veripussia valmiina jos verihukka pääsisi yllättämään - no tällä kertaa ei päässyt. Tilkassa kaveri makasi päivän pari ja sai lähtiessään vielä rautatabu -kuurin.

Vannoi vielä, ettei enää ikinä suostuisi punkteerattavaksi :D

Äijä: ja mitä tulee viisaudenhampaiden poistoon niin kyllä siitäkin olisi pari kahutarinaa kerrottavana mutta jääkööt ne toiseen kertaan....

Mut on punkteerattu reilu 10 kertaa. Lähes kaikki antibiootit on syöty sinuiitteihin mm. Flagyl, Roxibion, Zithromax, Ditrim Dublo, Augmentin, Keflor. Noin vuosi sitten mulla avarrettiin poskionteloiden "tuuletusreikiä" ja tehtiin yhdet ylimääräiset reijät jyrsimellä paikallispuuduksella Hyksissä. Sen jälkeen ei ole ollut ainuttakaan sinuiittiä. Toi paikkallispuudutusjuttu oli muuten sellainen et noin tunti ennen leikkausta annettiin 10mg Diapam ja laitettiin ne puudutustikut nenään ja törpättiin vähän morfiinia esilääkityksenä suoneen. Sitten leikkuassalissa lisää morfiiniasuoneen ja vielä puuduttavaa kokaiinilinimenttiä nenään niin johan oli mukava olla.

Noista punkteerauksista. Hyksissä oli ehdottomasti paras punkteeraaja eräs noin 50v. mies korva-, nenä- ja kurkkutautienerikoislääkäri. Hän ei miettinyt, selitellyt eikä häslännyt liikoja niin kuin eräät toiset lääkärit vaan otti tukevasti päästä kiinni ja survaisi ne punkteeraus neulat sisälle. Mut viimeisellä kerralla ennen leikkausta kun poskionteloihin ruiskutettava NaCl-liuos ei tullutkaan ulos sieltä poskionteloiden "ilmastointi" reijästä niin hän päätti tyrkätä samaan poskionteloon kaksi punkteerausneula jotta toisesta tulisi sitten se vesi pois. Silloin tuli jo vähä isommallekin miehelle tippa linssiin se kyllä sattu niin paljon.

Niin ja Gillyanne jos pelottaa niin voithan pyytää et operaatio tehtäisiin nukutuksissa, mikä tosin maksaa ainakin yksityispuolella hieman enemmän(n.160€) ja yleisellä puolella eivät taida kovin helpolla nukuttaa kun nukutuksissa on aina omat riskinsä.

Mun poskiontelot on punkteerattu kerran. Kamala kokemus.

Jotain operaatiosta kertoo se, että lääkäri joka aloitti punkteerauksen teki sen ilmeisesti ensimmäistä kertaa eikä onnistunut työntämään piikkejä läpi rustosta... Yritti monta kertaa... Aika pelottavaa.

Lopulta se tunnusti paniikissa et ei tästä tule mitään ja kävi hakemassa toisen lekurin paikalle, joka hoiti homman loppuun lähes kivuitta.

Tais se eka lekuri anteeksikin pyytää...

Päästyäni kotiin oli sellainen olo kun olisi pahoinpidelty tai muuten häpäisty...

Olen ollut vatsalaukun tähystyksessä kolme kertaa eikä se ole lähellekkään niin kamalaa.

Totean vielä että jos on ammattitaitoinen lääkäri niin operaatio ei tunnu juuri missään. Mulla ei ollut.

Ylivoimaisesti elämäni kauhein kokemus! Muutama vuosi sitten lääkäri tokaisi vaan, että paskat mä mitään antibiootteja kirjoita, huuhdellaan saman tien!

Ensin puudutuspiikkejä naama täyteen jonka jälkeen alkoi se hirvein osio. Mieslääkäri otti valehtelematta 20cm pitkän ja ainakin 5mm paksun "piikin" = putken jossa oli kierteet toisessa päässä ja alkoi survomaan sieraimeeni.

Toinen käsi takaraivolla ja toisella kädellä hartiavoimin painaen niin, että koko lääkäri tärisi. Ensimmäinen "neula" taittui, mutta toinen rusahti jo kallooni sisään.

Siinä sitten istuin hiestä märkänä ja tämä rautakanki törrötti nenästä. Lääkäri kierti piikin päähän pitkän letkun ja laittoi letkun toiseen päähän injektioruiskun mallia litra.

Käteeni lääkäri löi semmoisen pahvisen oksennuastian jota piti pitää suoraan nenän alla. Ruiskusta tuli ilmeisesti suolaliuosta joka lurisi kallossani jonkä jälkeen alkoi nenästäni syöksähdellä vihreitä limaklönttejä siihen pahvikuppiin.

Oksentaminen & pyörtyminen oli TODELLA lähellä. Lääkäri tokaisi toimenpiteen jälkeen, että ensi viikolla sitten uudelleen...

Peruin sen toisen huuhtelun ja se oli viimeinen ikinä!

No nyt on punktio ohi, ja eipä jäänyt minkäänlaisia traumoja meikäläiselle. Lääkäri oli oikein mukava ja ammattitaitoinen, ja puudutus hoidettiin ensin spraylla ja sitten niillä puudutusneuloilla. Kuuluihin siitä toki mielenkiintoinen rusahdus kun se punkteerausneula sitten meni sen ruston läpi, mutta mitään kipua en koko toimenpiteen aikana tuntenut. Oikeastaan ylivoimaisesti epämiellyttävintä oli sitten jälkeenpäin, kun sain vuorotellen niistää vettä ja verta... :D

Itse asiassa kävikin sitten ilmi, että miekäläisen poskiontelot olivatkin täysin puhtaat eikä mulla mitään sinuiittia ilmeisesti koskaan ollutkaan, vaan vika olikin aivan muualla... mutta se onkin sitten jo toinen tarina... ;)

Joo ja Kynäniskalle sen verran, että ei pelottanut. Mä olen ilmeisesti perinyt mutsiltani korkean kipukynnyksen, esim. ikenen puuduttaminen viime hampilääkärikeikalla ei tuntunut MISSÄÄN. :D

Originally posted by Gillyanne
Ok, nyt selvisi, suurkiitos Hempalle :)

Tonika, kyllä mullakin niitä Duacteja on, mutta jos nyt en ole ihan väärin ymmärtänyt, niin ei niillä kyllä sitä tulehdusta siltä poskionteloista pois saa... vai...?

Ei poista tulehdusta, mut mulla jeesannu, kun on tullu sitä ihanan keltaista plasmaa klyyvarista..ei kai sit oo varsinaista tulehdusta ollu, vaan muista syistä? johtuvaa aivoliman alaslaskeutumista;)

Oon ottanu tulehduskipulääkkeitä antibioottien sijasta nykyään, kun tämä kakkamainen juttu vaivaa yleisemmin!

Mulla taas oli postiontelotulehdus parivuotta sitten.

Viikko 1. Joo nyt punkterataan (taju pois, 39 astetta kuumetta)
Lääkäri sanoi, että niin pitkää punkterataan kunnes onteloista ei tule mitään, joten:

Viikko 2. Kuume hiukan laskenut, nyt pysyin tajuissani. Ei tietenkään menny neulat vanhoista reiistä.

Viikko 3. Ei voi olla totta, vielä sitä keltaista paskaa tulee.

Viikko 4. Ja taas
Lääkäri: Tulehan vielä ens viikolla, sama paikka sama aika.

Viikko 5. Ei mitn. Pää reikiä täynnä, mutta ei enää räkää. Harkitsin jo kotipunkteraus neulojen hankintaa. Neula hollille ja päätä seinään. Sanoin jo toisen viikon jälkeen tohtorille, että jätä neulat päähän valmiiksi niin aamuin/illoin huuhtelen kotona. Ei hyväksynyt ajatusta. Vastatuuleen kävellessä käy aivoihin veto vielä tänäkin päivänä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom