Poskionteloiden punkteeraus *gulp*

Luettuani tämän threadin, päätin että en ikinä suostu punkteerattavaksi. En ikinä. Lääkärit eivät voi siihen pakottaa ja jos lääkäri x ei määrää antibiootteja, niin lääkäri y kyllä määrää. Mutta onneksi tuo punkteeraus ei omalla kohdalla ole niin kauhean todennäköinen, kun oon 25 vuotta selvinnyt ilman, eikä poskionteloiden rakenne ole ahdas tai muutenkaan sellainen, etteikö se räkä sieltä niistämällä tulisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakkohan se on punkteerata jos tilanne on paha. Vaihtoehto on kuolla johonkin verenmyrkytykseen, kun tulehdus pahenee ja antibiootit ei auta ja röörejä ei saada lääkkeillä auki.

Originally posted by Neuvostoliitto

Onkohan mitään punkteerausta kauheampaa toimenpidettä ilman nukutusta? Kipu, pelko, nenäruston murskautimisen äänet pään sisällä, (tätä voi fiilistellä puristamalla nenä tukkoon, pukkaamalla ilmaa nenästä ulos ja kuvittelemalla kaikumaisia rutinoita taustalle) veri, lima, kyyneleet, todella järeät neulat ja kaikki tämä vain sentin parin päässä aivoista. :urjo: :urjo:

Punkteerauksissa tuli joskus leikkittyä niillä puudutusneuloilla. Tulee hauskoja saundeja päähän kun niitä rämpyttelee (joskus kyllä irtosivat) hullut on huvit ja varsinkin intissä...

Mutta tuo poskionteloleikkaus paikallispuudutuksessa on hieman eri maata (eikä se varmaan olisi kohdallani onnistunut ilman 'keskushermoston puudutusaineita=huumeita, joita sinne limakalvoille suihkutellaan ennen leikkausta olisi varmaan aika vauhdilla pimennyt silmissa ja pitänyt siirtyä istuma-asennosta pitkälleen ...) Operaatiohan ei ole kiva ... sahataan rustoa, poistetaan onteloissa olevat polyypit (kasvaimet), kaavitaan paksuuntunutta tulehtunutta kudosta ja kaikki tämä tuossa pään sisässä silmien alla ja melkein tuntuma että silmien takaakin.
Mutta onneksi on tehty vain kerran ja siloin ei etukäteen osannut oikein pelätä tarpeksi. Leikkauksessa olin kyllä niin hyvästi pilvessä, että siinä hetkessä tuntuu vain mielenkiintoiselle kun rustoa sahataan! sitä ei oikein tajunnu et hitto tää on oma pää! Halusin jopa nähdä millaisia verimyttyjä sieltä oikein kiskottiin irti (hyi hitto).

Puhuin itseni samana iltana sairaalasta pois kun po:t eivät juuri vuotaneet ... no taksissa sitten alkoikin tulla verta kuin esterin (tiedätte kai) hyvät oli ilmeet tutulla likalla kun meikä tuli ovessa vastaan hieman veressä.

Treenitaukoakin siinä tuli en nyt muista kuinka kauan (kk) mutta arveilin n. viikon riittävän ja ei ku salille ...tietysti penkkaamaan jollain 80-90%:lla ja sitten aukes hanat taas, mutta oneksi treeni olikin jo loppupuolella ettei kovin pahasti jäänyt treeni kesken.

Mutta nyt kyllä olisi aika kova kynnys ko. toimenpiteeseen. Pitäis antaa samanlaiset myrkyt jo silloin kun kysellään et käviskös tällainen operaatio.... ja kyllä varmaan nukutusta vaatisin.

Originally posted by JJJ
Pakkohan se on punkteerata jos tilanne on paha. Vaihtoehto on kuolla johonkin verenmyrkytykseen, kun tulehdus pahenee ja antibiootit ei auta ja röörejä ei saada lääkkeillä auki.
Noh, jos tilanne olisi noin paha, että vaihtoehtoina on kuolema tai punkteeraus, niin luultavasti saattaisin silloin tuota punkteerausta harkita. :rolleyes:

Originally posted by Tomi
Luettuani tämän threadin, päätin että en ikinä suostu punkteerattavaksi. En ikinä.

No mutta Tomi, jos kerran tällainen hento naisihminen selviää ko. toimenpiteestä hengissä ja traumoitta, niin kai nyt sinunlaisesi iso ja vahva mieskin...? ;)

(niin, ja meikäläinenhän joutui siis elämänsä ensimmäiseen punktioon 29 vuoden kypsässä iässä... vaikka kyseessä olikin siis väärä hälytys...) :D

Gillyanne, sulla oli tuuria kun pääsit kärsäsi kanssa osaaviin käsiin. Kuitenkin tämän threadin kauhuskenaariot jättivät sieluuni pysyvät arvet ja herään luultavasti omaan huutooni seuraavat 2 vuotta. :(

Originally posted by Äijä
Oikeastaan koko homma on ihan kuin elokuvaa katsoisi eli mukava tuoli, itse ei tarvitse tehdä mitään, jänniä vempeleitä vilisee ja älyttömästi verta. Suosittelen ehdottomasti.

Olihan tuokin jännää, mutta vielä jännempää on katsella kun omaa polvea leikataan. Ja ne tärinät ja rutinat, kun luihin porataan ruuveja, oioi.

Kaverilta poistettiin kaikki viisaudenhampaat samalla kertaa. Jätkä näytti viikon Marlon Brandolta Kummisedässä ja bussikuski luuli kehitysvammaiseksi.

Itselläni oli viime vuonna tammikuun alusta juhannukseen asti jatkuva tulehdus kierre, oli poskiontelo/keuhkoputken ja korva tulehduksia yhteensä 9 kpl.
Yksikään lääkäri ei edes esittäny poskionteloiden huuhteluja vaikka poskionteloista valui nieluun räkää ja verta niin että meinas aina yöllä tukehtua. Itse sitten hieman opettelin suihkussa sitä poskionteloiden huuhdontaa ja se helpotti hieman.
Mutta jossain 6 lääkekuurin kohdalla lekuri ehdotteli että jospa tutkistas hieman tarkemmin ja niinpä sit tutkittiin ja lopputuloksena oli krooninen allerginen nuha joka rasittaa hengitysteitä ja sitä kautta aiheuttaa rasitus astman kaltaisia oireita. No nyt sit on tarpeen mukaan pari astmalääkettä ja siitä zyrtekistä se halvepi versio aina tarpeen mukaan käytettävissä. Ja sit käytän Flixonase nenä suihketta säännöllisesti aamuin ja illoin.
Olen huomannut että jos vaan alkaa flunssan oireet tulla niin nenäsuihke tupla annostuksella päivän ja sit astma lääkkeet kans pari pvää käyttöön niin johan paranee. Nyt olen sit ollut terveenä juhannuksesta lähtien kun ennen olin melkein kerran kuussa flunssassa.

Originally posted by Hannibal
Olihan tuokin jännää, mutta vielä jännempää on katsella kun omaa polvea leikataan. Ja ne tärinät ja rutinat, kun luihin porataan ruuveja, oioi.

Kaverilta poistettiin kaikki viisaudenhampaat samalla kertaa. Jätkä näytti viikon Marlon Brandolta Kummisedässä ja bussikuski luuli kehitysvammaiseksi.

Lisää sielun veljiä! Mun molemmat polvet operoitiin selkäydinpuudutuksella ( nam ), siten, että olin hereillä koko operaation ajan. Kivasti tuntui rutina luita pitkin.

Kesällä 2000 minulta leikattiin kaikki 4 viisaudenhammasta. Mukavinta oli se kun juuret olivat ongenkoukun muotoisia jolloin hammas piti ensin s a h a t a poikki ja sitten repiä juuri kerrallaa ulos. Huom, käyrä juuri -> täytyy jyrsiä leukaluuta ympäriltä pois jotta juuri tulee pois ja luutahan ei voi puuduttaa!

Originally posted by Hgu
Lisää sielun veljiä! Mun molemmat polvet operoitiin selkäydinpuudutuksella ( nam ), siten, että olin hereillä koko operaation ajan. Kivasti tuntui rutina luita pitkin.

Kesällä 2000 minulta leikattiin kaikki 4 viisaudenhammasta. Mukavinta oli se kun juuret olivat ongenkoukun muotoisia jolloin hammas piti ensin s a h a t a poikki ja sitten repiä juuri kerrallaa ulos. Huom, käyrä juuri -> täytyy jyrsiä leukaluuta ympäriltä pois jotta juuri tulee pois ja luutahan ei voi puuduttaa!

Mulla oli sääressä avomurtuma, joten olisin päässyt katselemaan luitani, jollei olisi ollut farkut jalassa. Vittumaisin oli ehkä kuitenkin ensiapu, jossa jalka vedettiin "kohdalleen" sitomista varten, koska tynkä sätki refleksinomaisesti. Onneksi meni taju. Selkäydinpuudutus oli suoneen pumpattavien kipulääkkeiden jälkeen pelkkää juhlaa, koska se vei loputkin kivut pois. Leikkauksessa huvitti naulan hakkaaminen sääriluun sisään: koko vartalo nytki ja ääni samanlainen kuin seppä takoisi rautaa. Puolentoistavuoden jälkeen naulanpoistossa ruuvi katkesi sisään ja lääkäri sanoi näyttäen veristä ruuvin kantaa: "meillä on tässä pikku ongelma". No, ruuvi saatiin pois pihdeilä toiselta puolelta ja hoitajan hakema porakone oli turha.

Ja jottei jää väärää kuvaa, niin leikkaukset oli melko helppoja, "kertakirpaisu(t)" ja pitkähkö paraneminen sitten vähemmän kivoja, eli en suosittele, hankkikaa mieluummin lävistys korvaan, ei sääriluuhun.

Mää oon syöny aika vi#¤* monta kuuria kaikkia lääkkeitä poskiontelotulehuksiin eikä yksikään oo niistä oikein auttanu, mutta punkteeraus on aina auttanu. Viimeks kävin kesällä punteeruttamasa toiseen kertaan mutta nyt kävin yksityisellä joka oli huomaamatta parempi ku joku terveyskeskuksen lääkäri. Se jopa autto nyt ei oo enää ollu yhtä tukosa ku ennen ja ei se mulle ainakaan teheny yhtään treenitaukoo. Muistaakseni sitä oltiin heti valmiita reenaukseen. ;)

Originally posted by Iivili
Neuvostoliiton hirmukokemukseen on sanottava, että lekureita(kin) on niin moneen lähtöön. Esim. KaiPr:n varuskuntasairaalassa oli joitakin varusmiehiä, jotka tiukasti kieltäytyivät menemästä Keppi Anttosen punkteerattavaksi ensimmäisen kerran jälkeen (siis punkteerauksesta tuli monille kierre, ravasivat myötäänsä ja poskiontelot tulehtuivat aina uudelleen). Paikan ylilääkäristä (en muista nimeä, oli eversti sot.arvoltaan) ei moisia valituksia kuulunut, hoiti homman kuulemma huolella ja siten, ettei potilas pahemmin kärsinyt, eli niinkuin pätevät lekurit yleensä toimivat. Tää pienenä tyynnyttelynä Gillyannelle, ettei kauhutarinoiden jälkeen revi ressiä ;)

Tästä on puhuttu ennenkin, mutta toi Anttonen on legenda.
Vastaus selkäkivun valitteluun-burana teipillä selkään.:lol2:

Hei, iso kiitos kaikille ketkä suosittelivat tuota nokkakannua! Kävin hakemassa sellaisen apteekista ja riensin kotiin lailla tuulispään testaamaan sitä. Aika mielenkiintoinen kokemus, täytyy sanoa. Tosiaan, lämpimällä suolavedellä täytetyn nokkakannun nokka laitetaan ensin toiseen sieraimeen ja kun päätä kallistaa, niin suolavesi ja 2/3 kylpyammeellista räkää tulvii ulos toisesta sieraimesta. Ensin oli vähän sellainen hyväksikäytetty olo ja samanlainen ilme kuin Repellä tuossa mun avatarissa, mutta sitten niistettyäni tuntui mukavalta kun tunsin miten hyvin onteloista lähti rojut liikkeelle. Tätä kannattaa kokeilla jo kolmansilla treffeillä!

Hetkinen nyt siis tuota mitä häh. Työnnetään törspö nokkaan ja kallistetaan päätä. Ilmeisesti siis taaksepäin? Mitäs sitten? Pitääkö tuhista tahi hengitellä johonkin suuntaan vai meneekö se vesi sinne itsekseen? Miten se osaa sieltä pois? Kaadetaanko sitä vettä koko pää puolilleen ja sitten kallistetaan päätä eteenpäin että ne valuu pois vai mitä?

Nimimerkillä: toisessa kädessä kastelukannu ja toisessa puhelin valmiina soittamaan hätänumeroon

Lol! Siis päätä kallistetaan sivusuunnassa siten, että leuka on rintakehässä kiinni. Ei siis taaksepäin, vaan sivulle. Hengittäminen tapahtuu normaalisti suun kautta. :kippis1:

Kiitos!

Hunk kiittää myös qweriä ja kaikkia muita nenänhuuhtelukannun suosittelijoita. Tekee hyvää!

Joo ittelle on kans muutamia kertoja toi punkteeraus tehty, tehosi myös, jatkuvat kurkkutulehdukset jäi historiaan, kun nenäontelosta saatiin huuhdeltua kissan kokoinen lima-alieni ulos. Kyllä se mun mielestä kannattaa antaa tehdä, ennekuin mättää jatkuvasti antibiootteja.

Mielenkiintoiseksi hommaksi sen tekee tapa jolla puudutetaan. Jos käytetään niitä neuloja, niin ensimmäinen tuntemus on kuin nyrkinisku suoraa klyyvariin. Itteltä herahti vesi silmistä välittömästi ja puolen päätä meni tunnottomaksi pelkästä shokista...ei enää myöhemmillä kerroilla, kai siihenkin tottuu kun tietää mitä on tulossa. Ehdottomasti mukavempi tapaus oli, kun puudutus tehtiin sprayllä, ei kipua, vain hieman kitkerää puudutusainetta valui nieluun. Pyytäkää ehdottomasti sitä tapaa, jos vain on saatavilla. Siihen verrattuna neulat on kuin keskiaikainen kidutusmetodi.

Itse se nenäruston puhkaisu on enää lähinnä epämiellyttävää tai lähinnä mielenkiintoista. Lääkäri käyttää hartiavoimia työtäessään sitä paksua neulaa kasvoihisi, rusahtava ääni, joka tulee pääsi sisältä, voi olla myös melkoinen kokemus...voi tulla uniin jopa :lol1:

Vettä onteloon injektoitaessa ei tunnu kipua, vain paineen tuntemus sekä nesteen kohina, nämä kaikki sijoittuu metkasti keskelle omaa päätäsi...ja ulos tulee tietysti vettä/limaa/verta. Kotiin on tyylikkäintä mennä vaikka bussilla ja huvittaa kanssamatkustajia pingispallon kokoisilla pumpulitupoilla nenässä...Ihan kokemisen arvoista, uskokaa pois.

Originally posted by -Stone Cold-
Mielenkiintoiseksi hommaksi sen tekee tapa jolla puudutetaan. Jos käytetään niitä neuloja, niin ensimmäinen tuntemus on kuin nyrkinisku suoraa klyyvariin. Itteltä herahti vesi silmistä välittömästi ja puolen päätä meni tunnottomaksi pelkästä shokista...ei enää myöhemmillä kerroilla, kai siihenkin tottuu kun tietää mitä on tulossa.

Itse se nenäruston puhkaisu on enää lähinnä epämiellyttävää tai lähinnä mielenkiintoista. Lääkäri käyttää hartiavoimia työtäessään sitä paksua neulaa kasvoihisi, rusahtava ääni, joka tulee pääsi sisältä, voi olla myös melkoinen kokemus...voi tulla uniin jopa

Joo toi puujutus oli aika v#¤%&/"#@? homma ei se niitten tukkojen laittaminen niin kauhia mutta se pois otto vesi herahti kyl silmään pakosta.

Ruston puhkasusta tuleva ääni oli aika siisti mutta ku lääkäri ei meinannu saaja sitä ekalla läpi ja se vähä joutu väänteleen sitä piikkiä niin se tokas siihe "Sano sitte jos käy kipiää ku näytä olevan sen kokonen (en mä mikään iso kyl oo :cool: ) etten halua et lyöt mua" tai jotaki sinne päin. :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom