Poskionteloiden punkteeraus *gulp*

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Tomi
Yliopiston Apteekissa taisi olla 11 €.

Turkanen. Just tämän takia täällä pitäisi olla jonkinlainen taulukko tavaroiden normihinnoista!!! Multa repivät samassa puljussa 13,90€.

Mutta on muuten fiksun oloinen vehje. Testailin tuossa justiinsa. Hyvin tuntui vesi kulkevan päästä läpi ja räkää tuli niin kuin olis osia pois. Ehdottomasti kokeilemisen arvoista.

Originally posted by kekexx
Myös Ultra-lehdessä (luen sitä silloin tällöin hupimielessä) on mainoksia moisiin, kuten myös korvakynttilöihin(ontto kynttilä, joka työnnetään korvaan ja sytytetään palamaan, älä kysy miksi), taitavat olla ns. pseudolääketiedettä.

En kysy miksi, koska tiedän :) Ei ole pseudolääketiedettä. Ns. moksauskynttilä muodostaa alipaineen korvaan, ja sitä paskaa (no, vaikkua ja muuta mukavaa) tulee ensimmäisillä moksauskerroilla todella paljon. On auttanut minulla myös tinnitukseen. Kuulemma intiaanien keksimä juttu... Italiassa niitä myydään yleisesti kaikissa apteekeissa, ja lastenkin korvat voi pitää kunnossa ko. tavalla.

En usko poppakonsteihin ja "luonnonlääkintäkeinot" saavat ihoni yleensä nousemaan kananlihalle. Lisäksi olen maailman epäluuloisin ihminen, joten en kehu turhaan.

Korvakynttilät

Originally posted by fish
Ns. moksauskynttilä muodostaa alipaineen korvaan, ja sitä paskaa (no, vaikkua ja muuta mukavaa) tulee ensimmäisillä moksauskerroilla todella paljon.
Pari lainausta (Skeptikko 1/2002 Kynttilä korvassa s.22-27):

1."Ulkoisesta korvakäytävästä ei ole avoimia yhteyksiä poskionteloihin eikä muualle pään sisään.Korvakäytävän ja välikorvan välissä on tärykalvo, joka ei ole huokoinen eikä läpäise ilmaa."

2."Kynttiläputken palaessa ei synny alipainetta eikä imuvaikutusta. Käsittelyn aikana kynttiläputkea pidetään potilaan korvakäytävän suulle painettuna niin,että putki ja korvakäytävä muodostavat alapäästä tiiviisti suljetun tilan. Kun kokeellisessa tutkimuksessa poltetaan putkimaista kynttilää, jonka toinen pää on ilmatiiviisti suljettu , ei alipaineen muodostumista putken sisällä voida todeta."

3."Kynttiläkäsittelyssä vaikku jää paikoilleen korvakäytävään. Koehenkilöiden molemmat korvat käsiteltiin ja korvakäytävät valokuvattiin otoendoskooppia käyttäen ennen ja jälkeen käsittelyn. Käsittely ei poistanut eikä vähentänyt vaikkukertymiä."

4."Kynttiläputkea poltettaessa sen sisään muodostuva kertymä ei ole korvasta peräisin olevaa vaikkua. Samanlaista kertymää muodostuu kynttilän sisään aina sen palaessa ja sen on osoitettu olevan sulanutta ja putken sisään valunutta kynttilävahaa."

5."Viranomaiset ovat puuttuneet korvakynttilän markkinointiin ainakin Kanadassa ja USA:ssa."

Lehdestä löytyy käytetyt lähteet ja tutkimukset. Lehti löytynee kirjastosta jos kiinnostaa.
Ton jutun luettuani sijoittaisin kyllä korvakynttilät mun kategoriassa samaan kastiin horoskooppien, taikavarpujen, homeopatian ja muiden hölynpölyjen joukkoon. Ei millään pahalla niitä kohtaan jotka noihin uskoo.

edit: Intiaaneillahan noita neronleimauksia riittää, kuten sadetanssi...

ostin minäkin sitten tollasen kannun. Kaksi nenäliinallista räkää tuli niistettyä. En tiedä sitten oliko se jo nenässä vai muodosuiko sitä huuhtelun yhteydessä mutta jotenkin tuntuu henki pihisevän paremmin. Saa nähdä miten auttaa koivuallergiaan kun kevät tulee...

Duacti

Duact lääkettä ei lekurin mukaan saisi käyttää kuin 10 päivää putkeen ja sen jälkeen lekuri määrää jatkosta. Vaikuttaa kai aika hyvin maksaan (vai olikohan munuaiset?).

Enne nukkumaan menoa ei kannata ottaa, ellei halua herätä klo 04.00 elämänsä pirteimmässä kunnossa.

Mullakin on nyt tommonen nenäkannu ollu pari päivää. Kyllä se tuntuu mulla ainakin jonkin verran auttavan, vaikka räkää ei rekkalasteittain tullutkaan veden mukana. Kun ekaa kertaa kokeilin sitä, niin jäi semmonen suolanen maku nenään(?!?!) joten tänään kokeilin huuhtoa kaksi kertaa, ekan suolan kanssa ja tokan ilman. Mutta no, ehkä kolme tippaa vettä ehti nenään siitä suolattomasta satsista, kun tuntu siltä että nenä on liekeissä tai muuta vastaavaa :urjo: Eli mitä tästä opimme? Suolan käytön ;)

Re: Duacti

Originally posted by Hevosnaama
Duact lääkettä ei lekurin mukaan saisi käyttää kuin 10 päivää putkeen ja sen jälkeen lekuri määrää jatkosta. Vaikuttaa kai aika hyvin maksaan (vai olikohan munuaiset?).

Enne nukkumaan menoa ei kannata ottaa, ellei halua herätä klo 04.00 elämänsä pirteimmässä kunnossa.

Mun käsityksen mukaan käyttörajoitus johtuu pseudoefedriinistä jota Duact sisältää.. eli se kuivattaa limakalvoja, ja teho hipuu (toleranssi) pitkäaikaisessa käytössä.

Olen syönyt Duactia monta vuotta, eikä se ikinä ole häirinnyt yöunta, tosin tämä taitaa olla yksilöllistä.

Ja eno prkl, nyt veit multa sen ainoan avun korvaongelmiini... :p

Punkteerauksesta..

Multa punkteerattiin 3vuotta sitten poskiontelot 2viikoon välein kymmenisen kertaa. Sitä ennen kärsin joka ainut talvi po.tulehduksista ja talvet söin antibiootteja ja kesäisin poskiontelot parantu muutamaksi kk ja taas talven aluttua sama ruljanssi. Tole nousi noihin antibiootteihin ja ei ne sitten tehonnu moneen vuoteen tehonnu. Punkteeraus autto tosi hyvin vaikka se vähän sattukkin mutta 10-15min ihminen kestää mitä vaan. Nythän taas tuntuu olevan vähän nuha niin vois käydä kokeilee tuota apteekin tee-se-itse punkteeraus juttua,kun sitä on niin monessa paikassa kehuttu. Poskiontelotulehduksissa on se juttu jos niitä ei hoida kuntoon niin tulehdus voi levitä esim. otsaonteloon,korviin. Pahimmassa tapauksessa, jos leviää otsaonteloihin niin joudutaan poraan reikä otsaan et saadaan onteloista huuhdottua paskat pois.

Mulla on erittäin laaja kokemus armeijan poskiontelontulehdushoidosta. Sain elämäni ensimmäisen ontelotulehduksen intissä ja kun lopulta menin lekuriin niin tulehtuneina olivat myös molemmat korvat ja keuhkoputki, nekin ekaa kertaa.

Antibiootit päälle sitten vaan, korvat puhki ja punkteeraukset päälle. Täällä onkin aika hyviä tarinoita noista jo ollut ja varuskunnan vakkarilekuri duunas noita vuosien rautaisella ammattitaidolla. Mikkelissä lekurin seinällä oli tukkimiehen kirjanpitoa historiasta, kuulemma huono talvi jos alle 1000 punkteerauksen alle jäätiin.

Ei nuo sitten lopulta auttaneet, noin 15 taidettiin tehdä kunnes vasta-aukotkin meni tukkoon. Tilkkaan vaan sitten ja onteloleikkaukseen. Sillä lähti tulehdukset kerralla, mutta puoli vuotta tuntui että pään läpi tuuli. Leikkaus oli hurjan tuntuinen paikallispuudutuksella - sellaisella metallitikulla kun rusennetaan pään sisältä luita niin audioelämys on melkoinen...

niiisk, niiiisk...

Mulle on määrätty Duacteja allergiseen nuhaan, siihenhän ne nimenomaan on tarkoitettukin. Zyrtecistä ei oo mulle mitään apua. Duact puolestaan vie tosiaanki unet jos ottaa illalla ennen nukkumaan menoa, mutta kun ei ota niin:david:

Re: niiisk, niiiisk...

Originally posted by Iina
Mulle on määrätty Duacteja allergiseen nuhaan, siihenhän ne nimenomaan on tarkoitettukin. Zyrtecistä ei oo mulle mitään apua. Duact puolestaan vie tosiaanki unet jos ottaa illalla ennen nukkumaan menoa, mutta kun ei ota niin:david:
Mulla on kans duact lääkitys päällä. Ei mun mielestä vaikuta unensaantiin,mutta saattaa olla yksilöllistä. Duactin ainut vittumainen piirre on et salilla alkaa kurkku kuivaan perkeleesti.

nostetaampas vanhaa keskustelua...

Luin tän tredin ja on kyllä aika sairasta menoo toi. Ainakin toi otsaontelon poraaminen kuulostaa ihan uskomattoman hirveeltä kokemukselta!

Itellä on poskiontelontulehdus ollut kerran ja nyt on toisen kerran tällä hetkellä. Ollut koko kevään vähän flunssaa ja yhden antibioottikuurin söin jo helmikuussa kurkkutulehdukseen. Sen jälkeen tuli poskionteluntulehdus (siis toinen elämässäni. Edellinen 1.5v sitten) ja söin siihen antibioottikuurin, joka loppui tänään aamulla. Lääkäri sanoi, että jos ei auta niin kannattaa punkteerata. Nyt kyllä jännittää niin saatanasti, kun olo ei oikeestaan oo kohentunut ja vieläkin tuntuu painetta toisessa poskiontelossa. Mitä vittua sitä nyt sit... Kuolen sinne punkteeraukseen satavarmasti. Huomenna varmaankin lääkäriin moikkailemaan setiä.

Toivon vaan syvästi, että jos punkteerataan niin pääsen osaaviin käsiin ja otsaontelo on tyhjä. Mikäli mulle jotain reikiä ottaan poraillaan, niin sekoan kyllä täysin... :itku:

Itselle on tuo punkteeraus enemmän kuin tuttu homma. Talvella 2003-2004 tehtiin yhteensä 16 kertaa, josta 10 saman kuukauden aikana. Tuon 10 kerran putken jälkeen tehtiin sitten se toimenpide, joka ainakin meikäläisellä katkaisi tuon poskiontelontulehduskierteen, eli leikattiin nenän väliseinä. Väliseinää siis ikäänkuin "siirrettiin", jotta saatiin enemmän väljyyttä nenäonteloihin ja sitä kautta parempi "tuuletus" poskionteloihin.

Leikkauksen jälkeen oli viikon verran sellaiset tuet nenässä (eikä kulkenut ilma nenän kautta lainkaan) ja sitten vielä viikon sairasloma ilman tukia, mutta niin, että esim. niistäminen piti tehdä TODELLA varovasti.

Kuluneena talvena ei ollut lainkaan poskiontelontulehdusta eikä juuri flunssaakaan, eli leikkaus taisi auttaa :)

Lisätäämpä tähän vielä, että poskiontelontulehdukseen johtanut flunssa alkoi maaliskuun alussa. Enkä oikein tarkkaan osaa sanoa, että milloin se itse tulehdus sitten käynnistyi... Joka tapauksessa kakkaa täällä on jo lusikallinen pöksyissä kun noita poikien kauhutekstejä lueskelin...

edit: Treenitaukoo on tän kevään sairastelun ohella ollut jotain reilu 2kk ja kyllä vituttaa. En edes muista millon oo kiskonu kovan treenin terveenä. Mm. paino tippunut ~8 kiloa... Jes! :itku:

training_day sanoi:
Itselle on tuo punkteeraus enemmän kuin tuttu homma. Talvella 2003-2004 tehtiin yhteensä 16 kertaa, josta 10 saman kuukauden aikana. Tuon 10 kerran putken jälkeen tehtiin sitten se toimenpide, joka ainakin meikäläisellä katkaisi tuon poskiontelontulehduskierteen, eli leikattiin nenän väliseinä. Väliseinää siis ikäänkuin "siirrettiin", jotta saatiin enemmän väljyyttä nenäonteloihin ja sitä kautta parempi "tuuletus" poskionteloihin.

Leikkauksen jälkeen oli viikon verran sellaiset tuet nenässä (eikä kulkenut ilma nenän kautta lainkaan) ja sitten vielä viikon sairasloma ilman tukia, mutta niin, että esim. niistäminen piti tehdä TODELLA varovasti.

Kuluneena talvena ei ollut lainkaan poskiontelontulehdusta eikä juuri flunssaakaan, eli leikkaus taisi auttaa :)

Mullekin on tehty 10 kertaa peräkkain punkteeraus. Ei mikään maailman miellyttävin toimenpide, vittumaisinta siinä oli aina ne puudutustikkujen survominen nenään.

rantapantteri sanoi:
Lisätäämpä tähän vielä, että poskiontelontulehdukseen johtanut flunssa alkoi maaliskuun alussa. Enkä oikein tarkkaan osaa sanoa, että milloin se itse tulehdus sitten käynnistyi... Joka tapauksessa kakkaa täällä on jo lusikallinen pöksyissä kun noita poikien kauhutekstejä lueskelin...

edit: Treenitaukoo on tän kevään sairastelun ohella ollut jotain reilu 2kk ja kyllä vituttaa. En edes muista millon oo kiskonu kovan treenin terveenä. Mm. paino tippunut ~8 kiloa... Jes! :itku:

Itsellä on kahdenlaisia punkteerauskokemuksia, eli hyviä ja huonoja... Silloin, kun se oikein tehdään niin ei tunnu lainkaan kipeältä, ainoastaan rusahtaa "mukavasti. Sitten jos se tehdään hätäillen ja puudutus ei ehdi vaikuttamaan niin jonkin verran tekee kipeätä. Kannattaa pitää itse huoli siitä, että puudutus puikot ovat paikallaan tarpeeksi kauan (ja hyvin paikallaan) niin ei turhaan tule ikävää kokemusta.

Onteloiden rakenne?

Mahtaakohan kukaan tietää, minkälainen on tuon poskiontelon rakenne. Meinaan, että mitenkä se vesi siellä klyyvarissa kiertelee, jos huuhtelee kannulla. Tällä hetkellä on koko pää eritettä täynnä. ei hyvä.

Tomi sanoi:
Lol! Siis päätä kallistetaan sivusuunnassa siten, että leuka on rintakehässä kiinni. Ei siis taaksepäin, vaan sivulle. Hengittäminen tapahtuu normaalisti suun kautta. :kippis1:

Olen muuten aivan varma että onnistun saamaan pysyviä aivovaurioita, haimatulehduksen, keuhkosyövän, jalkasienen ja kipeän olkapään tai sitten tappamaan itseni käytellessäni moista laitetta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom