Poskionteloiden punkteeraus *gulp*

Gillyanne sanoi:
Miten usein teet noita nenähuuhteluja, Protsku? Itsellä tahtoo olla riesana ei niinkään flunssat (vaikka tällä hetkellä sellainen onkin päällä :curs: ), vaan nenän jatkuva pieni tukkoisuus talvikaudella (liekö sitten lievää allergiaa vai mitä). Olisin kyllä valmis tuota sarvikuonoa kokeilemaan, josko siitä apua meikäläiselle hyvinkin olisi!

Tuohon voisin kommentoida sen verran, että mikäli kyseessä on esim. turvonneista limakalvoista johtunut tukkeisuus, ei huuhtelusta varmaankaan ole paljon apua. Sitten kun sitä keltavihreää tapettiliisteriä muistuttavaa ainesta kertyy poskionteloihin on aika kaivaa sarvikuono esiin. Ai niitä aamuja, kun muksu huutaa kylppäristä "iskä tuu kattoon, nyt tulee taas kauhea klöntti"
:kuvia: ei (vielä) löydy

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla ei tosta nenän huuhtelusta ollut tippaakaan apua ennen kuin leikattiin nielirisat, suoristettiin nenästä väliseinä, suurennettiin niitä reikiä jotka menee poskionteloihin ja laserilla korvenettiin limakalvoja. Sinänsä ihme, että koskaan ei tarvinnut silti punkteerata.

Siihen loppui lähes 10 vuoden poskiontelotulehduskierre, joka oli viimeisinä vuosina jo ihan uskomattoman karseaa. Vähintään kerran kuussa oli poskiontelotulehdus ja usein vielä lisäksi angiina. En ole varma mikä sen aiheutti, mutta epäilen yhtenä tekijänä hometta tai vastaavaa, koska mun päänahasta ja suolistosta on löytynyt homesieni nyt, ja ne vaivat on alkaneet aika samoihin aikoihin kuin noi poskiontelotulehdukset. Poskionteloihinkin voi jotian sieni ym. pesiytyä. http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/allerginen_sienisinuiitti.htm Tommosta jotain aspergillus tyyppistä häsmäkkää multa ainakin nyt löytyi suolistosta ja saman tyyppistä päänahasta.

Kestikin muuten vain melkein kymmenen vuotta, kunnes löytyi lääkäri, joka laittoi vatsa- ja päänahkaoireiden takia sienitesteihin. Oli aika ihmeissään, kun kukaan ei ennen ollut edes ehdottanut, vaikka monet ihotautilääkärit olivat epäilleetkin päänahassa sientän, mutta lääkkeeksi ehdottivat vuosi vuden perään pelkkää Nizoralia, vaikka ei auttanut yhtään ikinä, eikä muutkaan samantyyppiset shampoot.

Nyt se huuhtelu auttaakin ehkä. Tai tulee vesi edes ulos toisesta sieraimestakin. Kraanaveteen, kun laittaa hippusen suolaa niin ei muuten kirvele.

Tomi sanoi:
Yliopiston Apteekissa taisi olla 11 €.

Ison Omenan Apteekissa maksoi 11,70e.

Tänää pienessä(hyvin pienessä) kokeilin kapistusta ja nyt 6h myöhemmin huomaan selkeästi vaikutuksen. Helpompi hengittää ja jotenkin parempi olo.

En huomannut mitään hyväksikäytettyä oloa :D , mutta operaation jälkeen oli ehkä hieman tyhmä olo ja aivastutti paljon.

En kyllä huomannut mitään hurjaa karvojen, epäpuhtauksien, limojen jne joukkopakoa mutta suosittelen silti lämpimästi.

Onko muilla sellaista ongelmaa, että poskiontelovaivojen kanssa tulee sellainen ongelma, että erittyy ihan uskomattoman tanakkaa keltaista liisterilimaa?

Mulla on ton nenenä leikkelyn jälkeen tullut aina kerran vuodessa flunssa, joka yhä lyö poskiontelot ihan tukkoon. Nenän tukkoisuus tosin ei ole suuri ongelma, mutta tuota liisteriä valuu nieluun ja se on niin tymäkkää tavaraa, että se ei nielemällä liiku mihinkään eikä sitä saa edes mitenkään revittyä pois.

Nukkumisesta ei tule mitään. Joskus neljän aikaan vaan taju lähtee, kun väsyttää. Muuten ei nukahda, kun koko ajan herää siihen, kun kurkku on limaa täynnä. Päivällä olo on lähes terve, mutta nukkumaan mennessä sitä limaa tulee aika pian ja nenäkin menee tukkooon. Makuuhuono on tuuletettu ja siivottu sekä ilma kohtuullisen viileää.

multa leikeltiin poskiontelot tuossa kolmisen kuukautta sitten,eli tehtiin niihin sellaiset ilmastointi aukot että ne eivät tulehtuisi niin herkästi,oon kärsinyt noista nuhista ja tulehduksista koko ikäni, saas nähä oliko tuosta mitään jeesiiä kierteeseen.Nyt onkin sitten taas nokka tukossa jo kolmatta viikkoa mutta osaltaan vaikuttanee tuo siitepölykausi taas vaikka on zyrtecit kehissä,nokka kannuakin oon jo vuosia käytelly,vittumainen riesa kyllä tuo jos klyyvari ei toimi niin kuin pitäisi..onko porukka muuten saanut pysyvää apua tuosta leikkauksesta?

Mulla on nenää leikelty aika rajusti. Juuri tuota "ilmastointia" paranneltu ja kuorikot arpeutettiin laserilla.

Ne ainakin lopettivat poskiontelotulehdukset ja tukkoisuuden laakista. Siis sitten, kun leikkauksesta johtuvat turvptus ym. oli ohi.

Ainoa ongelma on se, että nykyään tulen noin kerran vuodessa kunnolla kipeäksi ja silloin nenä on täynnä sellaista liisteriräkää joka valuu nieluun.

Itse sairastuin intissä krooniseen poskiontelontulehdukseen, punktioita tehtiin muistaakseni pari kertaa viikossa muutaman kuukauden ajan koko ajan lääkitystä koventaen, kunnes sitten tie vei Tilkkaan leikkaukseen. Intissä tehdään varmaan amputaatiotkin paikallispuudutuksella, ja niin tietty tämäkin pikku proseduuri.

Elämäni ylivoimaisesti kivuliain kokemus, minkä rinnalla nuo punktiot ei olleet mitään (vaikka niissäkin kerran taju lähti kun aukot oli tukossa, joten sisään pumpattu suolaliuos ei päässyt mistään pois - pää räjähtää fiilis).

Anyway, tiedänpähän nyt, miltä kuulostaa kun luut rusentuu rikki pään sisällä. Moral of the story: älä sairastu intissä... Noitten antibioottikuurien jälkeen oli oma vastustuskyky ihan nollassa, pikkuflunssastakin nousi heti 40 asteen kuume.

iivili sanoi:
...
Eräs varusmies väitti kivenkovaan (sen lisäksi, että kieltäytyi punkteerauksista ja antibiooteista muutaman kerran ja kuurin jälkeen), että hänelle riittää tästä lähin ahkera niistäminen ja ehkä Duactit avuksi. Eli viittasi just samaan kuin JJJ, että pitää röörit auki, ei ikinä tursaa räkiä sisäänpäin, vaan aina niistää. Väitti, ettei ollu enää poskiontelot vaivanneet.

Räkää pitää vetää sisäänpäin eikä todellakaan ulospäin jos haluaa välttyä poskiontelon tulehduksilta! Ulospäin niistettäessä paine joka syntyy tunkee ne räät entistä syvemmälle poskionteloihin. Sisään vedettäessä ei synny samanlaista ongelmaa.

GOT THE POINT?

kas-vain sanoi:
Räkää pitää vetää sisäänpäin eikä todellakaan ulospäin jos haluaa välttyä poskiontelon tulehduksilta! Ulospäin niistettäessä paine joka syntyy tunkee ne räät entistä syvemmälle poskionteloihin. Sisään vedettäessä ei synny samanlaista ongelmaa.

GOT THE POINT?

No, I did not get the point!

Kyllä se nyt vaan on niin, että se räkä pitää niistää pois sieltä onteloista, jotta tulehdusta ei syntyisi. Jos sitä räkää/limaa vartavasten imuttaa sisään niin varmasti jonkinasteisen tulehduksen riski kasvaa huomattavasti. Niistää voi monella tavalla, myös niin, että sitä painetta ei keräänny.
Niistäminen on tekniikkalaji ;)

Miten helvetissä sä vedät räkää sisäänpäin? Sittenhän tulee korvatulehdus kun ne räät jää vellomaan tuonne jonnekin. Tästä on ikävää kokemusta kun pikkupoikana ei tajunnu niistää vaan "nielas":yrjo: ne räät aina silleen typerästi -> korvatulehduksia tuli vuosittain.

Mulla ei ainaakaan ulospäin niistäessä tullut poskiontelutulehduskierteen viimisinä vuosina mitään ulos. Tunsi vaan, kun paine poskionteloissa nousi. Sisäänpäin vedettäessä edes ilma liikkui, ulospäin puhaltaessa ei edes sitä tapahtunut, joskus tuli myös räkää minkä sitten pääsi sylkemään pois.

Ja turha puhua tässä tapauksessa mistään tekniikoista, koska 10 vuoden aikan tuli kokeiltu varmasti koko repertuaari läpi. Nykäänkään, jos meinaa nenä tukkoon mennä ja räkä on vähänkin paksumpaa niin niistämällä ei saavuta mitään. Ainoa keino saada nenää edes vähän auki.

Voi tietysti johtua siitä leikkauksestakin, että rakenne on nykyään sellainen, että toimii toiseen suuntaa paremmin.

Tällä tavalla se räkä ei mulla siis mene poskionteloihin vaan alipaineen vaikutksesta imeytyy sieltäkin pois. En uskalla 100% varmana sanoa eli apinasuodatin vaan päälle, mutta muistaakseni se mut leikannut lääkärikin sanoi jotain tän suuntaista siitä niistämisestä.

Minkälainen sääntö on puntin kanssa jos on vähän noita poskiontelo oireita, tulee vihertävää limaa, ei tosin mitenkään älyttömästi. mutta on hieman kipeä olo, ei kuumetta kuitenkaan, ja ei millään malttaisi olla pois treeniltä.

Mitä suosittelette ? voiko käydä kevyesti ottamassa kun kerran kuumetta ei ole.?? vai pidetäänkö lepoa niin kauan kunnes ollaan aivan täysissä voimissa.

Itseasiassa viime lauantaina oli jo hieman tukkoisuutta mm. korvissa.

kehonrakentaja sanoi:
Minkälainen sääntö on puntin kanssa jos on vähän noita poskiontelo oireita, tulee vihertävää limaa, ei tosin mitenkään älyttömästi. mutta on hieman kipeä olo, ei kuumetta kuitenkaan, ja ei millään malttaisi olla pois treeniltä.

Mitä suosittelette ? voiko käydä kevyesti ottamassa kun kerran kuumetta ei ole.?? vai pidetäänkö lepoa niin kauan kunnes ollaan aivan täysissä voimissa.

Itse en menisi, jos ei vielä ole kunnolla tervehtynyt. Se sitä vasta vituttaakin, jos on melkein terve, käy treenaamassa ja sitten tuleepi uudestaan kunnolla kipeäksi.

training_day sanoi:
Itse en menisi, jos ei vielä ole kunnolla tervehtynyt. Se sitä vasta vituttaakin, jos on melkein terve, käy treenaamassa ja sitten tuleepi uudestaan kunnolla kipeäksi.

Jees. näin mäkin oikeestaan ajattelin.. jostain olin lukevinani että jos ei ole kuumetta mutta muuten on "kipeä" olo niin ulkoilla voisi. suositeltavaa ei tietysti mikään raskas. esim voisi pienen kävelylenkin heittää että pysyisi edes liikkeessä hieman.

Toivotaan että ensiviikolla tai jo loppuviikosta pääsisi aloittelemaan täyden treenisession taas päälle. :rock: :david:

Mulle tehtiin punkteeraus sairaalassa astmatestien aikana. Ei kyllä ollut mitään oireita, mutta röntgenissä näkyi muka jotain viitettä poskionteloiden tukkoisuudesta ja sitten mentiin punkteeraamaan.

No, siellä oli sitten joku vanhempi lääkäri ja nuorempi valkotakki joka oli ilmeisesti kandi. Kandin tehtävä oli hoitaa puudutus, mutta ei se niitä tikkuja saanut siellä pysymään useammasta (kivuliaasta) yrityksestä huolimatta. Lopulta vanhempi tyyppi laittoi piikit paikalleen ja hoiti punkteerauksen erinomaisesti. Ei ollut kipuja eikä mitään ongelmia paitsi että eihän siellä onteloissa mitään vikaa ollut. Ihan turha punkteeraus, siis. :curs:

Kävin viime viikon torstaina lääkärissä ja röntgen kuvissa joista löytyi poski- ja otsaontelotulehdus :curs: sain Doximed 150mg ja Duact kuurin.
Jäi vaivaamaan kun lääkäri ei puhunut jälkitarkistuksesta mitään. Lääkkeiden lisäksi kävin ostamassa sarvikuono- nenäkannun huuteluun, mutta tuntuu että painetta on vieläkin vaikka lääkäri sanoi sen loppuvan kyllä muutamassa päivässä.
Miten te joilla tää vaiva on ollut oletteko käyneet jälkitarkistuksessa ja miten nopeasti ton paineentunteen pitäis loppua? Poskiontelot on mulla ennekin tulehtuneet mutta ei koskaan otsaontelo.

Ei noita poskionteloita kyllä taida kotioloissa saada huuhdeltua. Nenäontelot kyllä taasen saa ja niiden huuhtelu ehkäisee poskiontelontulehduksen syntyä.

Kyllä se punkteeraus mulla ainakin sattu, toki olin sillon kolmannella luokalla vasta. No, ei se ihan kivutonta voi olla, jos tarjotaan suuhun semmosta puutikkua, että pures tota. :D Ei se kipu nyt mikään hirvee ollut, ei mullakaan tullu kun vesi silmiin sillon lopuksi. En ees itkeny, ja sain tikkarin kun olin niin urhea. :D

Multa punkteerattiin vuosi sitten ja vielä kahdella neulalla, kun oli se käytävä niin tukossa. Eli toisella neulalla pumpattiin nestettä sinne ja toisen onton neulan kautta tuli limat ulos. Tämä vielä toistettii pari kertaa. Mutta eipä se sattunu, ikävästi rusahti vaan. :)

Kävin Hyksin korvaklinikalla punkteeraamassa ontelot. Ei tuntunu ollenkaan kipeeltä. Kysyin lääkäriltä että miks siitä liikkuu kauheita huhuja, niin hän sanoi että jos on käynyt tk-lääkärillä, jolla on epävarmat otteen, niin se voi tuntua epämiellyttävällä tai jopa sattua...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom