Poskionteloiden punkteeraus *gulp*

Meikältä on kuvattu röntgenissäkin poskiontelot, ja koskaan ei ole ollut mitään. Mutta mikä helvetti on kun katsoo lattiaan, niin poskia painaa ihan vitusti, ja korvissa naksuu joka helvetin kerta kun nielaisen. Lisäksi kovan urheilusuorituksen jälkeen en pysty kuulemaan mitään ja/kun korvat menee lukkoon. Ei mulle koskaan ole ehdotettu lääkärissä punkteerausta, mutta yhen antibiootti kuurin oon vetänyt, ei siitä mitään hyötyä ollut.

Sama juttu. Vaan ongelma ei ole siinä että siellä olisi tulehdusta, vaan ongelmana on allergiset oireet (huonepöly, koivu).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hieman menee ohi aiheen, mutta onko täällä ketään, jolla olisi diagnosoitu allerginen nuha tai rasitusnuha ja miten on treenit kulkeneet noiden kanssa?
Itselläni oireet viittaisivat tuohon ensimmäiseen, mutta lääkärissä en ole vielä käynyt. Erittäin rasittava tilanne.

Aikaisemmin joka ikinen kerta kun oli kurkku edes hivenen kipeä niin seurauksena oli poskiontelotulehdus. Antibiootilla meni aina ohi. Sitten tutustuin tuohon sarvikuonoon, enkä oo sen jälkeen syönyt yhtäkään antibioottikuuria, vaikka on tulehduksia kyllä ollut. Heti kun tuntuu vähänkään, että on kipeeks tulossa niin alan huuhtelemaan nokkaa 2-4 kertaa päivässä. Kun tulehdus on päällä, kannattaa samalla hulauttaa 2-3 kannullista kerrallaan niin lähtee varmasti kaikki knöllit veke. Ei välttämättä auta päivässä parissa, mutta ennen pitkää kyllä.

http://www.yliopistonapteekki.fi/se...ByProductName=NEN%C4NHUUHTELUKANNU+SARVIKUONO

Ihanaa. Kävin tänään jälkitarkistuksessa ja pistettiin jälleen pieleen. Neste meni posken sisälle, johonkin ihon ja kallon väliin ilmeisesti. Sanoi että helpottaa 12h sisällä tuo turvotus.

Minä onneton menin vielä niistämään nyt illalla kun toiselta puolen tuli vähän verta. Paukkasi samantien pari kolme kertaa isommaksi tuo toinen puoli ilmasta. Voi helvetin helvetti! Nyt sitten odotellaan aamua ja uutta antibioottikuuria... huoh. Pää/poski on nyt ihan turvonnut ohimoa ja silmää myöten toiselta puolen...

on jo useampi vuosi aikaa kun punkteerattiin, kerran tehty ja olo oli kuin kuninkaalla toimenpiteen jälkeen. kipu kun oli niin kova että pystynyt edes ajattelemaan järkevästi, sydämenlyöntien tahdissa kipu iski päähän.

lääkäri puudutti nenän Xylocainin avulla, suihki sitä nenään ja odoteltiin minuutti pari. pitkä neula nenään, nopea huuhtelu ja valmis. antibioottiresepti kouraan ja kotiin. toiminta oli tehokasta ja ammattimaista.

armeijassa kun lääkintämiehenä oi niin veksissä sai jonkun kerran olla avustamassa näissä...kyllästymiseen asti...aika rujoa touhua...äijät jonossa odottaa puudutuspuikot nenäs ja lääkäri vaan takaraivosta ottaa toisel kädel kiinni ja toisel sit työntää sen piikin...ja rutina kuuluu:D

Ihanaa. Kävin tänään jälkitarkistuksessa ja pistettiin jälleen pieleen. Neste meni posken sisälle, johonkin ihon ja kallon väliin ilmeisesti. Sanoi että helpottaa 12h sisällä tuo turvotus.

Minä onneton menin vielä niistämään nyt illalla kun toiselta puolen tuli vähän verta. Paukkasi samantien pari kolme kertaa isommaksi tuo toinen puoli ilmasta. Voi helvetin helvetti! Nyt sitten odotellaan aamua ja uutta antibioottikuuria... huoh. Pää/poski on nyt ihan turvonnut ohimoa ja silmää myöten toiselta puolen...

Miten kauan kesti et lähti turvotus/nesteet pois? Kävin viimeviikolla punkteerauksessa niin meni ihan hyvin,mut nyt äsken oli eri paikka ja eri lääkäri niin meni ekalla kertaa kans jonnekkin ihon ja kallon väliin sitä nestettä, huomasin heti ja sanoin et väärään paikkaan menee ja saman tien alko tajunta heikketä ja menin pitkäksi siihen patjalle. Lääkäri antoi vaikuttaa sen puudutus aineen vaan pari minuuttia niin operaatio sattu ihan vitusti. Vaikka oli viikko sitten tehty punkteeraus niin nyt mies lääkäri ei meinannu saada sitä piikkiä onteloon asti,vaikka edellis viikolla naislääkäri sai melko kivutta sen sinne.

Sitten ku olin 10min ollu siinä patjalla ni alko tuleen verta päähän niin voitiin kokeilla uudestaa, nyt meni ihan onteloon asti se neula niin tuli semmonen puolidesiä liisterilimaa siihen kuppiin, jotenkin nyt ei meinannu neste kulkeä pois tuolta ontelosta ja tuntu ihan mieletön paine poskessa ku sitä limaa tuli. Ei varmaan kannata syödessä lukea näitä mun analysointeja. Nyt on sit poski vähän kipeä ja sitä nestettä on tossa silleen et on vähän turvoksissa koko poski mut kai se tosta kudoksiin imeytyy, vettähän se vaan on. Pitäs olla parin päivän päästä Kreikassa niin toivottavasti paranee edes jollain lailla.

Hieno huomata, miten yli vuosi sitten olin tänne käynyt heittämässä jutun miten nenä kokoajan tukossa.. Tosiaan tuosta asti vaivannut ja nyt viimeinkin tutkittiin kunnolla ja magneettikuvat näytti että röörit muurautuneet ihan umpi = poskionteloleikkaus edessä. Kokemuksia tästä, kuinka kauan kestää toipua (päästä reenaamaan)? 1,5 hukkaan heitetyn vuoden edestä otettavana lihaskasvua kiinni, joten toivottavasti ei tarvi kauaa enää leikkauksen jälkeen olla pois salilta :rolleyes:

poskionteloleikkaus edessä. Kokemuksia tästä, kuinka kauan kestää toipua (päästä reenaamaan)? 1,5 hukkaan heitetyn vuoden edestä otettavana lihaskasvua kiinni, joten toivottavasti ei tarvi kauaa enää leikkauksen jälkeen olla pois salilta :rolleyes:

Minulle tehtiin poskionteloleikkaus (=alakäytäväantrostomia, niitä on muunkin tyyppisiä) jouluna. Sairauslomaa tuli viikko, millä ei ollut väliä kun olin muutenkin lomalla. Leikkauspäivänä en mennyt salille, mutta seuraavana päivänä menin heti kun olin vetänyt tamponin pois nenästä.

Eikä korvalääkärivaimo vastustellut yhtään.

PS. tämä ei tarkoita sitä, että sama toimisi kaikilla.

Minulle tehtiin poskionteloleikkaus (=alakäytäväantrostomia, niitä on muunkin tyyppisiä) jouluna. Sairauslomaa tuli viikko, millä ei ollut väliä kun olin muutenkin lomalla. Leikkauspäivänä en mennyt salille, mutta seuraavana päivänä menin heti kun olin vetänyt tamponin pois nenästä.

Eikä korvalääkärivaimo vastustellut yhtään.

PS. tämä ei tarkoita sitä, että sama toimisi kaikilla.

Noniin hyvä ettei tuon kauemmin kestä toipuminen :D Jospa leikkauksen jälkeen ei enää joka kuukausi iskisi tulehdus :)

– – Kokemuksia tästä, kuinka kauan kestää toipua (päästä reenaamaan)? 1,5 hukkaan heitetyn vuoden edestä otettavana lihaskasvua kiinni, joten toivottavasti ei tarvi kauaa enää leikkauksen jälkeen olla pois salilta :rolleyes:

Riippuu leikkaustyypistä ja leikkauksen laajuudesta. Jos kudoksiin kajotaan, vaatii ainakin viikon–parin parantelun ennen kuin kestää ponnistelua. Jos kudokset ovat olleet tulehtuneena pitkään, toki paraneminenkin kestää pidempään.

On vittumainen toimenpide omasta mielestä, varsinkin se aine millä ensin huuhdellaan olikohan se adranaliini.. tuntuu ilkeältä, mutta ei satu.

On vittumainen toimenpide omasta mielestä, varsinkin se aine millä ensin huuhdellaan olikohan se adranaliini.. tuntuu ilkeältä, mutta ei satu.

Huuhteluvetenä käytetään lämmitettyä fysiologista suolaliuosta, joka ei tunnu pahalta. Puuduteaineessa on adrenaliinia, joka laskee kudosten turvotusta.

armeijassa kun lääkintämiehenä oi niin veksissä sai jonkun kerran olla avustamassa näissä...kyllästymiseen asti...aika rujoa touhua...äijät jonossa odottaa puudutuspuikot nenäs ja lääkäri vaan takaraivosta ottaa toisel kädel kiinni ja toisel sit työntää sen piikin...ja rutina kuuluu:D

Häijyä tuo olikin, karun näköistä se oli kun äijillä sohotti tikut nenästä. Itse jouduin (5-6kertaa) käymään parin saman kohtalon kokeneen taistelutoverin kanssa käymään aina rovaniemellä asti (sodankylästä). Kohtuu kivahan se oli sen jälkeen käydä rollossa kebabilla ennen linkan lähtöä. Päivähän siinä aina meni. :D

Tunnin päästä edessä ensimmäinen punkteeraus, vasen ontelo täynnä nestettä ja oikean limakalvot turvoksissa. Röntgenissä näkyi noi selvästi. Saas nähdä kuinka äijän käy, tässä iässä vasta eka punkteeraus... :rolleyes:

Oireina ollut jo 4 kuukautta korvat lukossa ja elohiiri vasemmassa silmässä. Nyt sain pojalta pienen flunssan ja oireet paheni ja pää aivan tukossa. Viikon oon syönyt antibioottia poskiontelotulehdukseen, mutta tulehdus on parantunut todella vähän tai ei ollenkaan. Tai no, se elohiiri toki hävis :)

Minulla oli ennen leikkausta viisi tulehdusta vuodessa. Tänä vuonna ei vielä yhtään, eli ainakin toistaiseksi on toiminut :dance:

Mulla tehtiin bout kuukausi sitten leikkaus jossa laajennettiin poskionteloihin johtavia käytäviä (jotain ostium tms). Parisen viikkoa meni, että verenvuoto loppui kokonaan. Nyt pystyy taas treenaamaan ihan täydellä teholla ja oon huomannut, että hengittäminen on helpompaa kuin viimeiseen 20 vuoteen. Ja tosiaan oli kanssa noita tulehduksia talvisin. Sinänsä erikoista, että mun piti itse keksiä, että voisko olla rakenteellista vikaa ja ehdottaa sitä lääkärille, jotta pääsin jatkotutkimuksiin polille ja sieltä kuviin. Nyt elätellään toiveita, että ei tulis enää parin kuukauden välein treenitaukoja ja sais jonkinlaista kehitystäkin aikaan. :puntti:

Punkteeraus takana ja olihan tuo nyt todella helppo homma! :D
Verrattuna melkein mihin tahansa toimenpiteeseen, niin ei kyllä sattunut yhtään. Kaikki pelottelut oli :anssi: Ja kun vielä toisesta ontelosta tuli noin pingispallon verran keltaista töhnää, niin olokin tuntui heti paremmalta.

Suosittelen, mutta laittakaa se vajaa satanen siihen ja menkää erikoislääkärille, joka osaa sen homman. Silloin ei kyllä tarvitse pelätä yhtään.

Itsellä ei kokemusta punkteerauksesta, mutta joskus juniorina about 10v sitten tehty toimenpide jossa poskionteloita ja joitain kanavia vähän laajennettu. Tulehduskierre loppui siihen. Hyvä mäihä kävi sinänsä, koska homma tehtiin koeluontoisesti tähystämällä, kun aiemmin oli vain sahattu kitalaesta pala irti jotta päästy ronkkimaan onteloita. Pari viikkoa tuli nielusta ja nenästä marmorikuulan kokosia veripaakkuja ja jälkitarkastukset oli vittumaisia, mutta kyllähän tuo on auttanut.

Muille poskiontelovammasille suosittelen ehdottomasti jo ketjun alkupäässä mainittua nenäkannua, joka tunnetaan myös nimellä neti-kannu, sarvikuonokannu etc.. Itellä oli tossa kolmisen viikkoa sitten flunssa joka tais kulminoitua poskiontelontulehdukseen, sillä kumartuessa nenästä valu semmosta neonkeltasta juoksevaa nestettä aivan solkenaan ja kävellessä tuntu kun joku olis sisäpuolelta takonu vasaralla kaaliin. Noita kannuja saa parilla kympillä apteekista. Tuohon hätään ei kerenny semmosta hankkimaan, niin tee-se-itse-miehenä keitin vähän vettä, sekaan ripaus suolaa ja vanhaan juomapulloon vaan liuokset sisään. Pullossa oli sopivan kokonen nokka, joten eikun pää kenoon lavuaarin päälle ja päästelin puoli litraa suolaliuosta per sierain pään läpi. Kunhan tajuaa tukkia nielunsa siten, ettei vesi (ja räkä) pääse valumaan suuhun, on homma alun jälkeen todella iisiä. Veden mukana tuli aika helvetillinen määrä tavaraa ja parin päivän kuluttua tulehdus hellitti ilman antibiootteja.

Tuo nielun tukkiminen huuhtelun aikana on tärkeää, muuten homma on todella ikävää. Jos vesi tulee suuhun, kokeile ensin pitää kuorsaavaa ääntää ja lopeta kuorsaus sulkemalla "nenäläppä" siten, että et voi vetää henkeä suun kautta. Pidä tämä moodi koko huuhtelun ajan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom