Sisäasianministeriö toteaa lausuntonaan seuraavaa (SM-2004-02655/Tu-51).
Teleskooppipatukkaa koskevia rajoituksia on järjestyslaissa (612/2003). Sen 9§:ssä on säädetty vaarallisista esineistä. Pykälän 2 momentissa säädetään seuraavasti.
Teleskooppipatukan kauppa on kielletty, jollei luovutuksen saajana ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa (282/2002) tarkoitettu vartioimisliike tai vartijan erityisen voimankäyttökoulutuksen järjestäjä. Teleskooppipatukan hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty, jollei hallussapitäjänä ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa tarkoitettu vartija tai tämän lain 22§:ssä tarkoitettu järjestyksenvalvoja työtehtävässään taikka jollei hallussapitoon ole teleskooppipatukan luovuttamiseen liittyvää hyväksyttävää syytä tai jollei 12§:sää muuta säädetä.
Muu kuin järjestyslain 22§:ssä tarkoitettu järjestyksenvalvoja ei saa pitää teleskooppipatukkaa hallussaan työtehtävässäkään. Järjestyslain 12§:ssä on säädetty historiallisesti ja taiteellisesti arvokkaita vaarallisia esineitä koskevista poikkeuksista.
Koska teleskooppipatukan maahantuontia ei ole järjestyslaissa eikä muussakaan lainsäädännössä rajoitettu, voi yksityishenkilö tuoda sen maahan. Järjestyslaki kuitenkin kieltää teleskooppipatukan hallussapidon yleisellä paikalla, ellei hallussapitäjä ole vartija tai järjestyksenvalvoja työtehtävässään tai jollei hallussapitoon ole teleskooppipatukan luovuttamiseen liittyvää hyväksyttävää syytä. Siten maahantuonti ei ole mahdollista siten, että vartija, järjestyslain 22§:ssä tarkoitettu järjestyksenvalvoja tai muukaan henkilö tuo esineen mukanaan maahan, koska tämä ei ole käytännössä mahdollista ilman yleisellä paikalla tapahtuvaa hallussapitoa.
Jos henkilö tilaa teleskooppipatukan ulkomailta postitse, ei hän itse pidä teleskooppipatukkaa hallussaan yleisellä paikalla. Rikoslain 5 luvun 4§:n mukaan tekijänä tuomitaan se, joka on tehnyt tahallisen rikoksen käyttäen välikappaleena toista, jota ei voida rangaista siitä rikoksesta syyntakeettomuuden tai tahallisuuden puuttumisen vuoksi taikka muusta rikosoikeudellisen vastuun edellytyksiin liittyvästä syystä. Säännös saattaisi tulla sovellettavaksi postitse tapahtuvassa maahantuonnissa. Tällöin tilaaja voitaisiin tuomita järjestyslain 17§:n 2 momentin vaarallisia esineitä koskevien säännösten rikkomisesta. Silloin, kun vartija tai järjestyslain 22§:sää tarkoitettu järjestyksenvalvoja kuljettaa omistamaansa teleskooppipatukan yksityiseltä paikalta yleiselle paikalle, eli esimerkiksi kotoaan yleisen paikan kautta työpaikalle, syyllistyy hän sisäasianministeriön käsityksen mukaan järjestyslain 17§:n 2 momentin mukaiseen vaarallisia esineitä koskevien säännösten rikkomiseen. Oman teleskooppipatukan kuljettamista tällaisessa tapauksessa ei voida katsoa olevan vartijan työtehtävässä tapahtuvaa hallussapitoa.
Sisäasianministeriö toteaa, että järjestyslain 9§:n 2 momentin säätämisen tarkoituksena oli mahdollistaa vartijalle työnantajana omistaman teleskooppipatukan hallussapito työtehtävässä. Lakia säädettäessä katsottiin, että teleskooppipatukka on erityisen tehokas voimankäyttöväline, koska se on helppo kuljettaa ja kätkeä mutta sillä tapahtuvalla iskulla on suuri teho. Tämän vuoksi sen yleisellä paikalla tapahtuva hallussapito haluttiin pääsääntöisesti kieltää. Koska se kuitenkin soveltuu hyvin vartijan voimankäyttövälineeksi, sen hallussapito haluttiin mahdollistaa vartijalle siten, että sen hankinta ja hallussapito on vartioimisliikkeen erityisessä valvonnassa. Sisäasianministeriö toteaa, että jos teleskooppipatukan hallussapitoa koskevien säännösten soveltamisessa havaitaan ongelmia, joutuu se harkitsemaan säännösten muuttamista koskevan esityksen tekemistä.