Asiasta viidenteen... Joku taannoin kyseli mitä vaaditaan pokelta.
Puhetaito ennenkaikkea, yleensä tilanteesta selviää puhumalla, olen itse ainaki selvinnyt pelkällä puheella tähän mennessä. Jos puhe ei auta, tai oikeastaan kun puhe ei auta, niin silloin on hyvää olla jotain kokemusta lähitaistelusta. Lähitaistelu-kokemukset ovat must lähinnä siinä mielessä että siinä tietää pikkasen miltä se tuntuu ku joku "asiakas" lyö/iskee/potkaisee, ja siinä ei sitten tule epäröityä sitä "ai hitsi, nyt se löi....toivottavasti se ei lyö enää...ai vitsi, taas se löi, emmie uskalla lyödä sitä takas..." *itq*. Mitä itse olen nähnyt on just niitä "showoff" portsareit jotka pistää kaverin siihe tsekkaa sitä "asiakasta" ja seisoo takana toivoen että se kaveri hoitaa homman. Eli toisin päättäväisyys on must, jos ei uskalla tehhä mitää/satuttaa toista mikäli tilanne vaatii niin poke-hommat ei ole sinua varten (pasifistit veks). Nöyryys on aika hyvä ominaisuus kanss, jos otat "psyykkisen" väkivallan vastaan reagoimatta siihen ja silti kunnioittaen "asiakasta" niin homma on hanskassa, sillä usein ne tappelupukarit yrittää todistaa kavereillee siinä ympärillä että hän on kova äijä ja pistelee kenet vaa maihin. Annat sen luulla että hän on kova, kyllä hän rauhoittuu siitä ajallaan, mikäli ei rauhoitu niin sulla on kädet/patukka/kaasu apuvälineenä. "Pitkät" hermot on kanss semmone juttu mikä liitty tuohon nöyryyteen, ne kulkee käsikädessä hyvin pitkälti. Oot "cool" tilanteessa ku tilanteessa, älä "suutu/käy ylikierroksilla" turhia äläkä näytä että "pelkäät", silloin "asiakas" näkee että sä oot "psyykkisesti alakynnessä" ja alkaa painostaa entistä enemmän. Ja sitten tullaankin siihe iänkaikkiseen kysymykseen..."onko koolla väliä?", jos multa kysytään niin mä sanoisin että sen minkä menettää koossa sen saa takaisin charmilla, eli jos ei ole kokoa nii yrität olla mahdollisimman charmikas (mikäli kyseinen henkilö pystyy siihen). Olemalla "kaikkien kaveri" auttaa ihan helvetisti vaikka ois kui paska mesta kyseessä. Jos valikoi liikaa niit asiakkait että kenestä tykkää ja ketä välttelee nii semmosell käyttöksellä saa vihamiehiä ja hankaluuksia.
Yhteenveto:
-Puhu, puhu, puhu, puhu....
-Ole päättäväinen (ja rohkea :thumbs: )
-"Be cool", oo rauhallinen äläkä anna niitte provosoida mahtavilla ilmaisutaidoilla (vitu homo mee vittuu, suksi vittuu vitu pelle, jne...)
-Ole ihan helkkarin iso tai helkkarin chamikas. (tosin jos oot helkkarin heikko niin käy helkkarissa pundella ja hanki lihasta että saat kannettuu ne sammuneet äijät ulos sielt kuppilasta :D )
-Asenne, jos oot "in your face, bitch"-asenteella niin älä odota että ne kohtelee sua yhtään sen paremmi, kun taas jos oot "herra iso herra mite voin palvella teitä tänää"-asenteella liikenteessä "asiakaalla" on mukavempaa olla ja ne käyttäytyy ihmisiksi. :kippis1:
Että sellasta täsä, ois kyll helkkarin hienoo jos joku vääntäis "poken-käsikirja":n , niin sais enemmä käsitystä siitä hommasta ennen kuin menee mihinkää kurseille/hommiin. Kurssit ei kestä nykyään ku 28h minimissään , mikäli oikein muistan ja siinä ajassa on noin 2-4h hallinta otteita jne, riippuu vetäjästä tietty. Ja sitte siin on noin 2-4h "skenarioita" jotka järjestää vetäjä...luonnollisesti :D. Ja jos ei tunne ketää poke-kavereita niin siin on hankalaa alottaa hommia ilman "alku-kankeutta". Mutt joo se siitä sitte. :wall: