Portsareista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
MissEvilEve sanoi:
Itse työssä mielestäni hyvä ellei jopa loistava palkka. Riippuu toki kaupungista/ravintolasta, mutta perussääntönä palkkausta seurattaessa v ä h e m m ä l l ä työllä saa enemmän kuin normiduunari. Esimerkiksi vaikka joku tuotantotyöläinen tekee sen 40h/vko aina aamuisin 06-07 heräillen niitä ikkunoita raappaamaan ja sitten 8h ajaksi painamaan hommia, pokena sitä tehdään ehkä maksimissaan 25h/vko ja tehdään vähintään sama määrä peruspalkkaa mitä se tavisduunari tekee omista hommistaan, ja tähänhän ei lasketa tippejä mukaan.

Paska perussääntö, eikä edes pidä kovinkaan usein. Portsareista pieni osa tekee hommaa päätyönään ja niin, että sillä oikeasti tienaa leivän pöytään. Nämä hyvin ansaitsevat ovat poikkeuksia suuressa joukossa. Tuntiliksalla ei noissa hommissa juhlita.

Lisätienestiä saa hyvistä paikoista, tai keskitasonkin lafkoista, jopa hieman huonommista jos vain ravintolan asiakaskunnalle on muodostunut 'tippikulttuuri'. Tippiä voi saada aika paljonkin, jopa saman verran kuin oikeaa palkkaa tai kaksinkertaisestikin sen määrän. Kiva lisä taskurahoihin sanon minä :)

Niin, JOS ON muodostunut tippikulttuuri. Suuri osa kuppiloista on sellaisia, että siellä ei tippiä saa paskaakaan ja joku vajaa 10e koko illasta tuntipalkan päälle ei juuri anna aihetta juhlaan.

Jos tuntuu että tuollainen sopii omalle luonteelle, hyvä ja helppo tienesti kiinnostaa

No ei tasan varmasti ole helppo duuni, ainakaan jos sen haluaa tehdä hyvin. Ammattimainen portsari pitää huolen siitä, että ravintola on turvallinen puitteidensa puolesta niin työntekijoille kuin ravintola-asiakkaillekin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että varauloskäynnit yms tsekataan ennen jokaista vuoroa, väännetään kättä ravintolapäällikön kanssa siitä, että miksi varauloskäynti on tukittu kaljakoreilla, valitaan asiakkaat, kuunnellaan vittuilua ja nälvimistä, painitaan, odotellaan idiootin kanssa poliisin tuloa, yritetään pärjätä tilanteessa jossa 5 imistä on tulossa kimppuun, yritetään selvittää tilanteet niin että vammat ja vauriot ovat mahdollisimman vähäiset, katsellaan juntteja jotka eivät osaa tervehtiä, yritetään olla ystävällisiä kaiken tämän paskan keskellä yms. Asiakaskuntaakin pitäisi opetella tuntemaan ja muistaa vielä ne jotka joka helvetin käynnillä aiheuttavat häiriötä. Pahimmillaan kotiin lähtiessä luikitaan tilanteesta jossa joku kypsynyt asiakas odottaa autosi vieressä haluten pientä revanssia tilanteesta ravintolan ovella. Helppoa? Ei varmasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tombba sanoi:
Totta on tuokin. Mutta jos sisätiloissa pitäisi käyttää, niin käyttäisin vaahtoa, koska sitä voi käyttää muullakin tavalla, kuin suihkuttamalla suoraan sivuosumien riskillä.

Toivotaan että ei tarvitse käyttää sisätiloissa. Sivuosumien riski on aina olemassa kun käytössä on jotain kättä pidempää.

Sumu sanoi:
Paska perussääntö, eikä edes pidä kovinkaan usein. Portsareista pieni osa tekee hommaa päätyönään ja niin, että sillä oikeasti tienaa leivän pöytään. Nämä hyvin ansaitsevat ovat poikkeuksia suuressa joukossa. Tuntiliksalla ei noissa hommissa juhlita.

Niin, kuten kerroin itse tiedän vain omasta ympäristöstäni nämä ja vain muutamat ovat sellaisia ketkä jonain lisätyönään ovat näitä hommia tehneet. Ehkäpä kaupunkikohtainen juttu, suuremmissa paikoissa joissa töitä on paljon on varmaan myöskin paljon lisätienesti-ihmisiä. Omat tuntemani poket puolisoa lukuunottamatta ovat olleet alalla vähintään 5v, parhaimmillaan siinä 20v paikkeilla.

Sumu sanoi:
Niin, JOS ON muodostunut tippikulttuuri. Suuri osa kuppiloista on sellaisia, että siellä ei tippiä saa paskaakaan ja joku vajaa 10e koko illasta tuntipalkan päälle ei juuri anna aihetta juhlaan.

Jep. Tuo on totta. Jos olet pikkupaikassa/lähiöpubissa/räkälässä niin yleisin tippi on vittuilua tms, niissä paikoissa harvemmin on edes narikkaa tms että sellaista perustietä sen tipin ansaitsemiseen ei välttämättä ole muutenkaan. 10e ei ole paljoa tippiä, mutta toisaalta jos olet 20 vuoroa töissä kuukaudessa olisi se 10e tippikin 200e taskurahaa jota taas perusduunari ei palkkansa päälle saa, hymyili pomolle miten paljon tahansa. Onhan se paljolti kiinni paikasta miten saa tippiä sekä siitä mitähän se tuntipalkka mahtaa olla. Tässä pystyn puhumaan vain näiden tuntemieni ihmisten osalta ja toki siitä miten tuo ukkeli tuo leipää pöytään. Perustipit täälläpäin ovat varmaan jotain 50e luokkaa per ilta, eli mielestäni ihan ok. Joskus vähemmän, joskus kolminkertaisestikin tuo sama summa, siitä tulee mukava tukko rahaa kuukaudessa.

Sumu sanoi:
No ei tasan varmasti ole helppo duuni, ainakaan jos sen haluaa tehdä hyvin. Ammattimainen portsari pitää huolen siitä, että ravintola on turvallinen puitteidensa puolesta niin työntekijoille kuin ravintola-asiakkaillekin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että varauloskäynnit yms tsekataan ennen jokaista vuoroa, väännetään kättä ravintolapäällikön kanssa siitä, että miksi varauloskäynti on tukittu kaljakoreilla, valitaan asiakkaat, kuunnellaan vittuilua ja nälvimistä, painitaan, odotellaan idiootin kanssa poliisin tuloa, yritetään pärjätä tilanteessa jossa 5 imistä on tulossa kimppuun, yritetään selvittää tilanteet niin että vammat ja vauriot ovat mahdollisimman vähäiset, katsellaan juntteja jotka eivät osaa tervehtiä, yritetään olla ystävällisiä kaiken tämän paskan keskellä yms. Asiakaskuntaakin pitäisi opetella tuntemaan ja muistaa vielä ne jotka joka helvetin käynnillä aiheuttavat häiriötä. Pahimmillaan kotiin lähtiessä luikitaan tilanteesta jossa joku kypsynyt asiakas odottaa autosi vieressä haluten pientä revanssia tilanteesta ravintolan ovella. Helppoa? Ei varmasti.

Helppoa voi käsittää monella eri tavalla. Helppoa tarkoitin itse esim työn perinteisen raskauden ja vittumaisuuden suhteen. Itse puhun hieman puolisoni äänellä tässä osittain ja hänen mielestään kaikkine vittuilemisineen ja painimisineen työ on kuitenkin pääsääntöisesti helppoa/rentoa verrattuna esim johonkin peruspuuroon jota ei siitä samasta rahasta tekisi todellakaan. Tottakai siinä on tekemistä eli en tarkoittanut helpolla sitä että se on ihan iisiä ja senkun menee seisoskelemaan sinne ja käärii hyvät rahat, onhan siinä työtä eikä se ole sillätavalla helppoa että jokatoinen hlö sille alalle soveltuisi ja hoitaisi ne hommat yhdellä kädellä, vaan ennemminkin tarkoitin helppoudella sitä mahdollista 'rentoutta' johon työnkuva antaa mahdollisuuden. Varjopuolia on paljon, vaatteet repeilee painittaessa, tappouhkauksia satelee, yritetään puukottaa, asiakkaat voi venailla pihalla työvuoron jälkeen ja sitäkin tapahtuu että vainotaan vapaa-ajalla ja tullaan kodin nurkille pyörimään. Jokaisessa työssä on huonot puolensa, mutta minun tarkoitukseni olikin vain vastailla kysymykseen siitä mitä koemme hyviksi puoliksi :)

Kuten itsekin sanoit, parhaimmillaan se on mukavaa ihmisläheistä asiakaspalvelutyötä rennossa porukassa hyvällä tipillä höystettynä, pahimmillaan kaikkea muuta...

no minä kyllä ymmärsin mitä missevileve tarkoitti helppoudella, selvästihän tuolla aiemmin jo raksa homman otit esille ja sen rinnalla poken hommat on helppoja, fyysisesti. ei tarvi raataa pakkasessa,loskassa ja vesi sateessa 8tuntia.

poser:iltaki ois mukavakuulla kommenttia nuista poken hommista, koska hän on käsittääkseni töissä kunnon baarissa eikä missään nuhruisessa pubissa:), jos luet tätä niin kerrroppa minkälaista se ovella olo on sellaisessa pintaliito ravintolassa :). jos vain jaksat.

ei se hääviä hommaa ole kun täältä viestejä lukee, mutta ei se kyllä niin paskaakaan voi olla mitä jotkut antaa ymmärtää. ei kai muuten samat naamat vuodesta toiseen jaksais olla nuiden isompien lafkojen ovilla?

hyviä hommia..kohta kuusi vuotta täynnä.. tänä vuonna 125-131 iltaa ovella.. ens vuonna vois vaikka tehä vaan viikonloppuja niin kerkeis harrastaa kouluakin siinä sivussa..

Mä oon tehnyt poken hommia viiden vuoden ajan, välillä päätoimisesti ja välillä opiskelujen tai muun työn ohessa. Erilaisissa paikoissa on tullut oltua sen verran paljon, että aika laaja käsitys on hankittu tästä alasta.

Olin 2000-2001 laskettelukauden Rukalla Pisteessä töissä päätoimisesti. Se on kunnon biletyspaikka joka veti parhaimmillaan yli 600hlöä sisään. Normi-iltana oli sellaset 250-350 hlöä. Pääsin sinne hommiin suhteilla ilman työkokemusta ja se oli kyllä todella hyvä ensimmäinen duuni. Tein ehkä keskimäärin 4 päivää viikossa ja 6-8 tunnin iltoja. Siellä oli mukava tehdä töitä ammattitaitoisten portsareitten kanssa ja sain hyvää opetusta siinä samalla. Palkkakin oli todella hyvä 18-vuotiaalle pojan koltiaiselle. Ensimmäisenä kuukautena sain muistaakseni noin 2300e paalua, johon on laskettu tipit mukaan. Siitä on jo jonkin aikaa, mutta ei kyllä huonoja muistoja ole jäänyt mieleen. Mulla oli alusta asti rento asenne hommiin ja läppää kyllä tulee heitettyä ihan luonnostaankin. :) Vääntöjä siellä ei ollut kovin paljoa, mutta kaikki tilanteet saatiin hoidettua hyvin ainakin silloin kun itse olin työvuorossa. En kyllä olisi alkanut tekemäänkään näitä hommia, jos ei olisi ollut pitkää taistelulaji-taustaa. Muutamia hauskoja tilanteita syntyi kans siellä ovella ollessa. Baariin oli 20v ikäraja, josta pidettiin aika tiukasti kiinni. Yhtenä iltana kun olin ovella, niin sattui samana päivänä syntynyt jätkä tulemaan siihen. Meinasi vähän hymyilyttää kun sanoin tyynesti, että meehän kotia kasvamaan siitä. :)

Sitten paskoista kokemuksista.. Olin 2003 vuoden keväällä töissä Kuusamon Fionassa, joka oli kunnon sikailu ja tappelupaikka. Ei ollut edes tarkoitus mennä töihin sinne, mutta omistajat suostuivat ylihintaiseen palkkaan mitä pyysin työhaastattelussa. Kuusamossa oli portsareista pulaa silloin ja sen kyllä huomasi niistä työkavereistakin siellä.. Aina kun tuli joku tilanne, niin mulla piti olla ensimmäisenä vääntämässä, vaikka siellä oli 4 jätkää töissä. Ykskin "portsari" luikki narikkaan piiloon kun alkoi kunnon lyöntikilpailut tanssilattialla. Kerrankin oli alakerran vessassa vääntämässä 7 posiolaista vs. 9 Kuusamolaista. :D Kerkesin olla 1,5kk töissä siellä ja painin keskimäärin 4-kertaa illassa. Sitten meni yhdessä kovassa tilanteessa olkapää paskaksi ja se jouduttiin ihan leikkaamaan myöhemmin. Tuohon olkapäävammaan tyssäsi meikäläisen kamppailu-urheilu ura ja en ole vieläkään saanut sitä sellaiseen kuntoon, että uskaltaisi kisaamaan lähteä.

Elikkäs pointtina tässä on vaan se, että portsarin hommien mielekkyys riippuu täysin siitä paikasta missä on töissä ja työkavereistakin. Parhaimmillaan se on mukavaa hommaa hyvällä palkalla ja huonoimmillaan vittumaista ja oikeasti terveydellisesti riskialtista hommaa ja ei välttämättä paljoa jää edes kukkaron pohjalle.

Itse en ole joutunut näiden 5 vuoden aikana kovinkaan pahoihin tilanteisiin, vaikkakin on tullut oltua jos jonkinmoisessa paikassa ovenkarmiin nojailemassa.

Viimeset pari vuotta on tullut oltua noissa neutraalin mainitsemissa "pintaliitopaikoissa" ja pääsääntöisesti se työ on ollut ihan mukavaa, sellasta lepposaa jutustelua asiakkaiden kanssa. Tosin tämä pikkujouluaika on ollut aika raskasta koska talo aivan täynnä ja aina mahtuu joukkoon muutama keski-ikäinen ylikänninen ihminen joka kilahtaa viimeistään siinä vaiheessa kun ko. henkilöä nuorempi vahtimestari menee kertomaan kuinka tulisi käyttäytä ;)

Näin vanhemmiten on kyllä aina välillä miettinyt että nuo vahtimestarin hommat voisi jopa lopettaa (teen siis myös päiväduunia) mutta toisaalta kun siellä on hyvä työporukka niin siinähän ne viikonloput mene rattoisasti......;)

Ultimecia sanoi:
Etenkin nämä :D .

Lisäplussana se, että aamulla eivät ole krapulan takia liikuntakyvyttömiä ---> bonuskierros.

Oi niitä aikoja...

Ai jai , hyviä muistoja, tarviipa lähteä joulupäivänä baariin ;)

Olen minäkin vuoden verran ollut tanssiravintolan ovella ja tiedän että ne ovat parhaita mestoja. Saa tippiä ja porukka on vanhempaa väkeä. Poke hommissa vain se paikka määrää todella vahvasti työn suuntauksen.

Mitä palkkaan tulee, niin vähän saatanan usein se on pimeetä palkkaa ja sepäs naurattaakin sitten kun verottaja soittaa että milläs kaveri on elänyt viime vuoden kun tuloja ei ole. Hyvin tienaavia pokeja on vähemmän kuin huonosti tienaavia.

enceli sanoi:
Ai jai , hyviä muistoja, tarviipa lähteä joulupäivänä baariin ;)

Kyllä suoraan sanottuna maistuisi muistelukeikka! Toinen juttu olisikin sitten katsoa mitä avokki sanoo, kun raahaan jonkun körmyn tänne. Hmmm...

Mike sanoi:
Olen minäkin vuoden verran ollut tanssiravintolan ovella ja tiedän että ne ovat parhaita mestoja. Saa tippiä ja porukka on vanhempaa väkeä. Poke hommissa vain se paikka määrää todella vahvasti työn suuntauksen.

Mitä palkkaan tulee, niin vähän saatanan usein se on pimeetä palkkaa ja sepäs naurattaakin sitten kun verottaja soittaa että milläs kaveri on elänyt viime vuoden kun tuloja ei ole. Hyvin tienaavia pokeja on vähemmän kuin huonosti tienaavia.

Jos ei omaisuutta ole niin ei ne kysele.
Jos kuitenkin kysyy niin Äiti/tyttöystävä tms. elättää.

Nyt kun tuli sopiva ketju niin: Mitenkäs noihin portsarin hommiin sitten vois valmistautua? Kamppailulajeja kun ei pääse täällä korvessa harrastamaan niin onko missään tietoa näistä kuristusotteista yms.?

No ei kyllä kuristusotteita kannata harjoitella ilman asiantuntevaa opetusta, se on varma!

Aiheen sivusta, yksi hyvä laji alalle on varmasti paini, jota löytyy joka korvesta, mutta painia ei yleensä tarjota aloitteleville aikuisille, mikä on todella sääli. Karatea ja judoa on aikuisille, mutta painin alkeet tarjotaan vain lapsille.

Kyllä pimeitä hommia tehdä voi, ei se verottaja tavan pulliaisilta rupee kyseleen mitään ihmeellisyyksiä, ellei juuri omaisuutta ole.
Pimeä homma paras homma!

Ja pokeilusta. Itellä järkkärikortti on mutta onneksi ei ole liiemmin tarvinnu ovella notkua, en pidä. Vaihteluna menee ja olen lähiaikoina ajtellut että rupeaisi talvet tekemään vaan ovihommia ja lomailemaan sekä treenaamaan sikana, kesällä sitten kevyempää treeniä ja reissuhommia. Ei läpivuoden mulle kiitos.

Animal1234 sanoi:
Nyt kun tuli sopiva ketju niin: Mitenkäs noihin portsarin hommiin sitten vois valmistautua? Kamppailulajeja kun ei pääse täällä korvessa harrastamaan niin onko missään tietoa näistä kuristusotteista yms.?
Korvessa on treenattava niillä keinoilla mitä siellä on.

Sanoisin, että siinä vaiheessa kun sut tunnetaan miehenä, joka on tehnyt RNC:n karhulle, vaikka talviunisellekin sellaiselle, niin sun auktoriteettisi on ovella kuin ovella melko ehdoton.

KukiHilli sanoi:
Jos ei omaisuutta ole niin ei ne kysele.
Jos kuitenkin kysyy niin Äiti/tyttöystävä tms. elättää.
Ei verottajaa kiinnosta omaisuus vaan elinkustannusten kattaminen. Jos ei nosta työkkäriä eikä ole mitään tuloja näytettäväksi, niin verottaja kiinnostuu.

Mike sanoi:
Ei verottajaa kiinnosta omaisuus vaan elinkustannusten kattaminen. Jos ei nosta työkkäriä eikä ole mitään tuloja näytettäväksi, niin verottaja kiinnostuu.
totta.

Mike sanoi:

Riippunee sitten aika pitkälti paikkakunnista ja sattumasta. Omista ja aivan helvetin monen muun tutun kokemuksista johtuen olen kyllä eri mieltä. Itse olen kyllä aina koittanut nostaa jotain valtionkin rahaa kun olen pimeissä ollut. Eri alalta siis nämä kokemukset, mutta eikö se kannata sossusta tai työkkäristä nostaa ne rahat sen aikaa kun pimeesti on, tai ainakin karenssiin asti?
Raha ei haise.

Jissen sanoi:
No ei kyllä kuristusotteita kannata harjoitella ilman asiantuntevaa opetusta, se on varma!

Aiheen sivusta, yksi hyvä laji alalle on varmasti paini, jota löytyy joka korvesta, mutta painia ei yleensä tarjota aloitteleville aikuisille, mikä on todella sääli. Karatea ja judoa on aikuisille, mutta painin alkeet tarjotaan vain lapsille.

Entäs jotain perusliikkeitä? Onkohan missään esim. jotain kuvia? Nyrkkeilysäkin hakkaus lähinnä ainut mitä pääsisi harrastamaan. Ja aina ei välttämättä varmaan kannattaisi tosi tilanteessa vetää turpaan.:D

Animal1234 sanoi:
Entäs jotain perusliikkeitä? Onkohan missään esim. jotain kuvia? Nyrkkeilysäkin hakkaus lähinnä ainut mitä pääsisi harrastamaan. Ja aina ei välttämättä varmaan kannattaisi tosi tilanteessa vetää turpaan.:D

Eiköhän ihan perushallinta otteet riitä. tai ainakin ittellä riittänyt tähän mennessä :D eli kättä selän taakse ja väännät vaan rannetta, kyllä se kummasti rauhoittaa porukkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom