- Liittynyt
- 3.10.2002
- Viestejä
- 5 616
MissEvilEve sanoi:Itse työssä mielestäni hyvä ellei jopa loistava palkka. Riippuu toki kaupungista/ravintolasta, mutta perussääntönä palkkausta seurattaessa v ä h e m m ä l l ä työllä saa enemmän kuin normiduunari. Esimerkiksi vaikka joku tuotantotyöläinen tekee sen 40h/vko aina aamuisin 06-07 heräillen niitä ikkunoita raappaamaan ja sitten 8h ajaksi painamaan hommia, pokena sitä tehdään ehkä maksimissaan 25h/vko ja tehdään vähintään sama määrä peruspalkkaa mitä se tavisduunari tekee omista hommistaan, ja tähänhän ei lasketa tippejä mukaan.
Paska perussääntö, eikä edes pidä kovinkaan usein. Portsareista pieni osa tekee hommaa päätyönään ja niin, että sillä oikeasti tienaa leivän pöytään. Nämä hyvin ansaitsevat ovat poikkeuksia suuressa joukossa. Tuntiliksalla ei noissa hommissa juhlita.
Lisätienestiä saa hyvistä paikoista, tai keskitasonkin lafkoista, jopa hieman huonommista jos vain ravintolan asiakaskunnalle on muodostunut 'tippikulttuuri'. Tippiä voi saada aika paljonkin, jopa saman verran kuin oikeaa palkkaa tai kaksinkertaisestikin sen määrän. Kiva lisä taskurahoihin sanon minä
Niin, JOS ON muodostunut tippikulttuuri. Suuri osa kuppiloista on sellaisia, että siellä ei tippiä saa paskaakaan ja joku vajaa 10e koko illasta tuntipalkan päälle ei juuri anna aihetta juhlaan.
Jos tuntuu että tuollainen sopii omalle luonteelle, hyvä ja helppo tienesti kiinnostaa
No ei tasan varmasti ole helppo duuni, ainakaan jos sen haluaa tehdä hyvin. Ammattimainen portsari pitää huolen siitä, että ravintola on turvallinen puitteidensa puolesta niin työntekijoille kuin ravintola-asiakkaillekin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että varauloskäynnit yms tsekataan ennen jokaista vuoroa, väännetään kättä ravintolapäällikön kanssa siitä, että miksi varauloskäynti on tukittu kaljakoreilla, valitaan asiakkaat, kuunnellaan vittuilua ja nälvimistä, painitaan, odotellaan idiootin kanssa poliisin tuloa, yritetään pärjätä tilanteessa jossa 5 imistä on tulossa kimppuun, yritetään selvittää tilanteet niin että vammat ja vauriot ovat mahdollisimman vähäiset, katsellaan juntteja jotka eivät osaa tervehtiä, yritetään olla ystävällisiä kaiken tämän paskan keskellä yms. Asiakaskuntaakin pitäisi opetella tuntemaan ja muistaa vielä ne jotka joka helvetin käynnillä aiheuttavat häiriötä. Pahimmillaan kotiin lähtiessä luikitaan tilanteesta jossa joku kypsynyt asiakas odottaa autosi vieressä haluten pientä revanssia tilanteesta ravintolan ovella. Helppoa? Ei varmasti.