Polvien napsahtelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja May
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

May

Ikä
45
Onko keltään tähystetty polvia niitten napsumisen takia? Mulla oireisiin ei liity kipua, mutta äänekäs ja terävä napsahtelu molemmissa polvissa häiritsee tosi paljon..ei suurinpiirtein kehtaa kyykistyä jos ihmisiä lähettyvillä kun sellanen rutina ja pauke että huh. Napsahdus kuuluu kyykistyttäessä syvään ja muutenkin jos vien polven äärikoukistukseen. Pari kertaa oon ortopedillä käynyt. Toinen sanoi oireilun johtuvan erityisen paksusta synovian poimusta eikä suositellut mitään hoitoa. Toinen taas epäili ruston epätasaisuutta ja ilmeisesti tuo ruston "hapsuisuus" voitas hoitaa tähystyksessä...Myös pyöräillessä polvinivel "liikahtelee" jotenkin epämääräisesti kun lähden ajamaan, mutta silloin nimenomaa ojennusvaiheessa...Polvet on stabiilit eikä lukko- tms oireita ole. Napsumista on ollu ihan penskasta asti, mutta mun mielestä pahentunu iän myötä. Voi olla saliharjottelu ja juokseminenki asiaan osasyyllisiä. Kellään samanlaisia ongelmia tai ideoita ko. asioista? Toisaalta en haluis leikkauspöydälle turhaan (ei kai tähystysleikkauskaan täysin riskitön ole?) kun polvissa ei siis kipua, mutta haluttas tosiaan tietää mistä tuo ääni on peräsin! Kauankohan tollasesta tähystyksestä toipuminen mahtaa kestää...tuleeko pitkäkin treenitauko? Kellään kokemuksia/ajatuksia asiasta?

Meikäläiselläkin napsuu jalat armottomasti joskus kun kävelee,sama homma kun vaikka makoilee jossakin ja taivuttelee jalkaa samalla liikeradalle ees taas.Mitään kipuja ei mulla tähän kylläkään liity.Kerran kesäreeneissä rupes hävettämään prässiä tehessä tuo napsuminen että tein loppusarjan yhellä jalalla,valmentaja kahtoo vieressä monttu auki että mitä helevettiä....

Mulla sama juttu jos meen kyykkyyn etc. Niin kuuluu molemmista polvista voimakas klik ääni. Mutta ei minkäänlaista kipua eikä muuta. En oo käyny missään kyllä näyttämässä näitä polvia.

Mul on sama homma. Polvet paukkuu... Terveenä ne ainakin mielestäni voi pitää, vaikka ne hieman paukkaakin.. Pitää vaan lämmitellä nivelet huolella ennen treenaamista. Mut ei kai siitä paukkeesta eroon sen paremmin pääse... Ja kaverini asiantuntevin sanoin: "Lääkäri sanoi, että nivelet on vaan terveet kun ne rutisee..." :D

Sama vika, vuosia ollut eikä koskaan vaivannut muuta kuin pitämällä meteliä. Huvittaa joskus kyykätessä kun pieni paukkuminen kuuluu polvista ja kuten HarryG sanoi, lämmittely on ihan hyvä tehdä. Itse haen tänää neopreeni lämmittimet ja pääsen testaamaan niitä torstaina, saapahan nähdä onko niistä iloa napsumiseen.

Mulla ne polvet alko just paukkumaan vähän aikaa noiden nepreeni lämmittimen oston jälkee. Toisesta särky jotai pari vuotta takaperin ja ei vieläkään täysin peleissä. Tiedä sitten johtuko lämmittimistä mut tuntu et ne vääntää jotenkin lumpiota huonoon asentoon. Luin jostain et nuo neopreeni polvilämmittimet on jotenki paskasta polville, ei vaan nyt tuu mieleen miten....

Originally posted by tk-
Luin jostain et nuo neopreeni polvilämmittimet on jotenki paskasta polville, ei vaan nyt tuu mieleen miten....
Neopreeniset lämmittimet lämmittävät niveliä. Lämmittimiä ei suositella pidettäviksi pitkäkestoisesti päällä. Esim. jos kyykkyä varten käytät polvenlämmittimiä niin heti kun lopetat kyykkäämisen lämmittimet veks. Lisäksi kannattaa jäähdyttää lämmenneitä niveliä harjoittelun jälkeen esim. jääpalapusseilla. Jos nivelessä tulehdus ja käytetään lämmittimiä eikä jäähdytetä niveltä jälkeenpäin, lämpö jää vellomaan niveleen ja ei ainakaan helpota tulehdustilaa (usein pahentaa).

Se juttu neopreeni polvenlämmittimistä oli muutama vuosi sitten musclemagissa. En nyt jaksa alkaa kaivaan sitä lehtee, mutta siinä kysyttiin just tosta paukkumisesta ja neopreeni lämmittimistä sen ehkämiseks. Oliskohan ollu joku Dr.Nick joka vastas jotain tyyliin -> painaa jotain osaa polven sisällä ja vain pahentaa tilannetta. Tuon tarkemmin en nyt muista.

Sama homma molemmissa polvissa ja toinen operoitu joskus 8 vuotta sitten kun alkoi rasituksessa kipeentymään niin paljon, että haittasi. Homma oli siis semmoinen, että tuolla polvilumpion alla oli joku poimu ja ääni käsittääkseni lähtee vaan siitä kun lumpio liikkuu sen yli.

Operaatio oli sinänsä niin "miellyttävä" kuin leikkaus voi olla. Aamulla menin päiväkirurgiselle osastolle sisään ja joskus puoli kymmenen maissa leikkaussaliin. Epiduraalipuudutus ja sitten vehkeet polveen kiinni. Kirurgi tasoitteli poimun ja huuhteli kaikki pikku roskatkin pois. Seurasin leikkausta samalta monitorilta kirurgin kanssa. Iltasella sitten vaimo haki kotiin ja pari päivää kuljin kepeillä ja sitten varovasti liikkeelle. pari viikoa taisi olla kieltoa rajummasta liikunnasta, kävellä toki sai.

Mulla on polvet napsunut pienestä asti, monta kertaa ne on tullut telottuakin.
Rustovamma todettiin sit pari vuotta sitten mutta eipä tuota hoitaakaan voi, ainakaan kovin järkevästi. Rustoa voi silottaa leikkauksella mutta se menee ennen pitkää taas paskaks ja pitää sit tehdä uus leikkaus, joten antaa olla. Pitää vaan varoa polvia, eikä kyl pysty oikein mitään kyykyssä/polvillaan tekemään. Salireeniä nuo ei nyt pahemmin haittaa, silloin tällöin jalkareenissä vihottelee ja täytyy vaan ottaa kevyemmin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
mulla kuuluu pienet "narks" äänet jos nousen pystyyn kantapäät pystyssä, varpailla silleen. Mutta kellä ei?

Jos ei nimittäin kuuluisi, niin... noh, se vaan on luonnotonta :D

Replay! Hävisikö se naksuminen operaation jälkeen? Suositteletko siis menemään? Mulla ei siis (ainakaan vielä) mitään kipuja. Hoidettiinko sut julkisella puolella ja muistatko hintaa? Itekin epäilen äänen aiheutuvan just tosta paksuuntuneesta nivelkalvon poimusta, vaikka mistä sen 100% tietää ennen ku siinä tähystyksessä.

-Sarah sanoi:
Replay! Hävisikö se naksuminen operaation jälkeen? Suositteletko siis menemään? Mulla ei siis (ainakaan vielä) mitään kipuja. Hoidettiinko sut julkisella puolella ja muistatko hintaa? Itekin epäilen äänen aiheutuvan just tosta paksuuntuneesta nivelkalvon poimusta, vaikka mistä sen 100% tietää ennen ku siinä tähystyksessä.
Luulen ettei se operaatio ole kovin suositeltava vain naksumisen tms. krepitaation vuoksi jos ei varsinaista kipua ja vaivaa ole. Tietysti jos se rutina vaan pahenee ja alkaa muitakin oireita olemaan niin se on asia erikseen..

tk- sanoi:
Se juttu neopreeni polvenlämmittimistä oli muutama vuosi sitten musclemagissa. En nyt jaksa alkaa kaivaan sitä lehtee, mutta siinä kysyttiin just tosta paukkumisesta ja neopreeni lämmittimistä sen ehkämiseks. Oliskohan ollu joku Dr.Nick joka vastas jotain tyyliin -> painaa jotain osaa polven sisällä ja vain pahentaa tilannetta. Tuon tarkemmin en nyt muista.

Olisko se että jos lämppärissä ei ole lumpiolle reikää niin se lisää painetta lumpioon ja sen alla olevaan rustoon? Pitemmän päälle tuskin on hyvästä.

Apteekissahan on ainakin sellasia joissa lumpion kohdalla reikä..onko niistä kellään kokemusta? Voiko käytää esim juoksulenkillä? Tai jos polvi kipeä niin voiko käyttää pidemmänki aikaa? Edelleen Replaylta vastausta odottelen, että hävisikö se napsuminen operoinnin jälkeen?*kärsimätön*:)

Meikäläisen polvet ja nilkat on sellasia, että jos käväsen kyykyssä niin kuulostan ketjukolarilta. Pitäs varmaan pitää nivelet paremmassa kunnossa, mutta on taas päässy kalaöljyt loppumaan.

-Sarah sanoi:

Eipä melua tuo tähystetty jalka juurikaan, joskus kun on pitemmän aikaa samassa asennossa esim. kyykyssä niin saatta vähän rasahtaa noustessa. Voin siis sanoa, että oireeton eikä kipeydy rasituksessakaan.

Hinnasta mulla ei kyllä ole enää hajuakaan, mutta leikkaus tehtiin OYS:ssa eli ihan julkisella puolella. Jonotusaikaa sitten olikin, vaivat alkoi maalis-huhtikuussa ja pöydälle pääsin marraskuussa. Muistaakseni kirurgi puhui jotain siihen suuntaan, ettei pelkän naksumisen takia leikata. Ja hämärissä muistikuvissa olisi, että polvi kyllä kuvattiin monelta suunnalta tutkimusvaiheessa.

Polvet naksuu ja muljahtelee. Joskus pikaisissa spurteissa polveen/polviin iskee "lävistävä" erittäin kovaa sattuva kipu ja tasapaino horjuu ja kipu jää säteileen hieman vähäksi aikaa. Tämä koskee välistä nilkkojakin. Hyppiminen rasittaa polvia, ja siitä seuraa pitkäkestoinen kipu. Myös polvillaan olo kovalla alustalla on hankalaa. Polvet tuntuu jumiutuvat hyvin nopeasti jos ne ovat koukussa vähänkin aikaa. Joskus polvia särkee ihan muuten vain, joskus monta päivää. Silloin tällöin nuorempana polvista meni tunto sekunniksi ja monta kertaa olin lentää selälleni.

Joskus pienenä liikuntatieteellisellä on käyty. Lääkäri tutki röntgen kuvien, kirjan ja tunnustelun avulla. Diagnoosi oli osgood-slatterin tauti eli taisi olla toiselta nimeltään juoksijan tauti. Harrastin tuolloin jalkapalloa aktiivisesta, ja käytössä oli usean vuoden ajan erilaisia huonoja nappulakenkiä. Kantapään luut vaihtoivat jotenkin asentoa. Hoidoksi sain erilaisia liikesarjoja ja lääkärin lausunnon: "Kyllä se iän myötä paranee".

Näin kuusi vuotta myöhemmin ajateltuna vain yksi oire hävisi ja kipujen "teho" tippui. Eli enää ei tunto lähde ja kipuihin on tottunut. Joskus joutuu aina potkimaan ilmaa että polven rusto(?) menee paikoilleen. Varsinaista estettä polvien kivut eivät aiheuta, harrastuksien intensiviteetti(?) on heikko. Kunnolla harjoittelu ei onnistu, sillä joko kivut ovat liian suuret tai polvia varoo liikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom