Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Treenaatko sä sitten myös niin että saat silmät kiinni ja krapulassa kirjoitelmista täydet pisteet varmasti? Vai lähdetkö vaan koittamaan jos mäihällä pääsis sisään?
Eiköhän se ole niin, että äidinkielen perusteet esseistä mielipidekirjoituksiin ja lehtikirjoituksista tiivistelmiin on hiottu peruskoulussa siihen kuntoon, että tässä vaiheessa sä et omaan kirjoittamisen taitoon pysty niin radikaalia muutosta tekemään. Tietysti pieni hienosäätö ja perusasioiden kertaus ja mieleen palauttaminen on järkevää.

Mulla ei ole vielä ollut ajankohtaista tämä kouluun haku, joten mä en ole edes tutustunut kunnolla pääsykokeisiin. Tiedän vain, että se sisältää fyysisen- ja kirjallisen testin ja jonkinlaisen haastattelun.. Voin hyvinkin kuvitella näin mutu tuntumalla, että kirjallisessa osiossa olisi jonkinlainen mielipidekirjoitus jostain ajankohtaisesta aiheesta, tiivistelmä tai vastaava.. Lähdenkö mä siis harjoittelemaan mielipiteeni kirjoittamista parittelevista oravista tai onko joulupukkia olemassa? Todennäköisestihän näitä aiheita ei tiedä etukäteen? Voin kyllä olla väärässäkin..

Tosiasia on se, että omaa kuntoasi voit parantaa näistä osa-alueista eniten ja miksi siis lähteä puolikuntoisena kokeilemaan onnea, kun pienellä vaivannäöllä jokainen pystyy saamaan täydet pisteet? Ainakin itse olen sitä mieltä, että mieheltä täysien pisteiden saamiseen ei vaadita kovinkaan paljoa..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos jaksaa aiheeseen perehtyä niin tästäkin triidistä löytyy aika tarkkaan että millaiset testit tulossa on. Fakta on se että fyysisistä voi mennä ihan normaali kaveri vähän huonollakin tuloksella kouluun asti koska fyysisten osuus on häviävän pieni. Se että kirjoittamista ei voi enää harjoitella on kyllä paskapuhetta. Paitsi tietty jos ne asiat on jo täysin hallussa niin eihän siinä paljon petrattavaa ole mutta esim. omalle kohdalle näkisin että voisin omaa kirjoitustaitoa petrata pienellä vaivalla hyvinkin paljon.

Näin punttifoorumilla varmaan helposti funtsii että ihan iisit kokeet ja miksei niihin treenais kunnolla kun suuri osa treenaa jo valmiiksi ihan itseään varten eikä poliisikouluun treenamista koeta edes ns. "työn tekemiseksi" vaan harrasteluksi. Jos mun nyt pitäis nollapunttipohjalta vetää täydet poliisikoulun testeistä niin menis siihen varmaan äkkiä vuosi aikaa ja vitusti vaivaa, on se paljon pyydetty jos punttihommat ei muuten kiinnosta lainkaan.

Jos jaksaa aiheeseen perehtyä niin tästäkin triidistä löytyy aika tarkkaan että millaiset testit tulossa on. Fakta on se että fyysisistä voi mennä ihan normaali kaveri vähän huonollakin tuloksella kouluun asti koska fyysisten osuus on häviävän pieni. Se että kirjoittamista ei voi enää harjoitella on kyllä paskapuhetta. Paitsi tietty jos ne asiat on jo täysin hallussa niin eihän siinä paljon petrattavaa ole mutta esim. omalle kohdalle näkisin että voisin omaa kirjoitustaitoa petrata pienellä vaivalla hyvinkin paljon.

Näin punttifoorumilla varmaan helposti funtsii että ihan iisit kokeet ja miksei niihin treenais kunnolla kun suuri osa treenaa jo valmiiksi ihan itseään varten eikä poliisikouluun treenamista koeta edes ns. "työn tekemiseksi" vaan harrasteluksi. Jos mun nyt pitäis nollapunttipohjalta vetää täydet poliisikoulun testeistä niin menis siihen varmaan äkkiä vuosi aikaa ja vitusti vaivaa, on se paljon pyydetty jos punttihommat ei muuten kiinnosta lainkaan.

Olen mä sen verran kuitenkin tutustunut, että en mä ihan ulapalla ole, että mitä mikäkin osio suurinpiirtein sisältää. Edelleen olen sitä mieltä, että fyysiset ominaisuudet ovat ne, mihin normaali jamppa voi pääsykokeita varten ehkä suurimman muutoksen saada aikaan lyhyessäkin ajassa.
En vain tahdo uskoa, että kirjoitus asioita pystyy hitsaamaan enää samalla tavalla tai tekemällä niihin radikaalia muutosta. Ainakin itse, mitä olen lukenut joskus ajankulukseni ala-aste - lukio tekstejäni äidinkielen tunneilta niin aika samalta ne näyttää.. Samoja virheitä ja pelkän tekstin perusteella tunnistan niistä itseni. Mun mielestä jokaisella ihmisellä on oma persoonallinen tapa kirjoittaa, eikä siihen huomattavaa muutosta aikaan saada. Pois lukien tietysti kieliopilliset virheet, mitä mullakin nämä viestit sisältää varmasti todella paljon..

Teen ehkä itseni vähän typerän oloiseksi tällä väittämiselläni, mutta tämä on vain oma henkilökohtainen mielipiteeni. Oletan, että sinä olet poliisikoulut jo käynyt ja ammattiin tutustunut, joten tiedät varmasti mistä puhut. Itse olen taas nuori, joka on vähän työelämään koulujen jälkeen päässyt tutustumaan ja siksi meillä on vähän eri näkemys asioista.. Toki vaikuttaahan varmaan itselläni vielä se, että kirjoittamisen taito ja äidinkieli on hallussa, koska eihän siitä montaa vuotta ole, kun ylioppilaskirjoituksissa sen kirjoitin..

Itse en pidä fyysisissä testeissä kuitenkaan kovinkaan hankalana muuta, kuin leuanvetoa. Tosiaan tähänkin voi vaikuttaa se, että olen pikkupojasti harrastanut kilpatasolla urheilua ja puntteja kolistellut jo ennen, kuin karvat haarovälissä kunnolla edes kasvoivat..

Mutta varmaan jokaisella on kokeista oma mielipide ja jokaiselle eri asiat tuovat sielä haastetta.. Itse odotan fyysisistä täysiä pisteitä, mutta kuten aikaisemmin kysyit niin, kirjoittaminen vähän huolettaa.. Olen kova tarinoimaan ja puhumaan paljon aiheen ohi, kuten varmasti nytkin huomaat.. En mä kuitenkaan sitä paljoa enään muuttamaan pysty tai jos alan muuttamaan niin tekstini näyttää lähinnä teennäiseltä ja keskeneräiseltä.. Turha näistä alkaa väittelemään..

Pois lukien tietysti kieliopilliset virheet, mitä mullakin nämä viestit sisältää varmasti todella paljon..

Teen ehkä itseni vähän typerän oloiseksi tällä väittämiselläni,

Olen kova tarinoimaan ja puhumaan paljon aiheen ohi, kuten varmasti nytkin huomaat..

Turha näistä alkaa väittelemään..

Näissä asioissa olet ihan oikeassa.

Sinänsä hassua, että jaksat jauhaa fyysisten testien tärkeydestä niin paljon, vaikka tässäkin ketjussa on varmasti tuhannesti sanottu, että kirjallisista osioista saa suhteessa enemmän pisteitä, eli ovat sinällään tärkeämpi osio. Mitä hyötyä siitä on, että vedät täydet pisteet kuntokokeesta, jos kirjalliset menee perseelleen? Ei varmasti ovet aukea sillä tyylillä.

Itse en aikoinaan saanut täysiä pisteitä kuntokokeesta, mutta silti vaan opiskelemaan pääsin. Kaikista kirjallisista sen sijaan tuli täydet. Kyllä mä siis koen saavuttaneeni vaaditun tason fyysisestikin, koska kouluun pääsin. Eikä mulla ollut vaikeuksia läpäistä fyysisiä testejä, harjoituksia ja tunteja koulussa.

Myös väitteesi, että fyysistä puolta pystyt parantamaan enemmän kuin kirjallista, on pullshittiä. Jos panostat aikaa ja vaivaa saman verran kirjallisen tuotoksen harjoitteluun kuin fyys.treeneihin, niin kyllä taso siinäkin paranee. Toki oma tyyli kirjoittamisessa pysyy, mutta se tuskin on ongelma, jos muut asiat on kunnossa sillä saralla.

Näissä asioissa olet ihan oikeassa.

Sinänsä hassua, että jaksat jauhaa fyysisten testien tärkeydestä niin paljon, vaikka tässäkin ketjussa on varmasti tuhannesti sanottu, että kirjallisista osioista saa suhteessa enemmän pisteitä, eli ovat sinällään tärkeämpi osio. Mitä hyötyä siitä on, että vedät täydet pisteet kuntokokeesta, jos kirjalliset menee perseelleen? Ei varmasti ovet aukea sillä tyylillä.

Itse en aikoinaan saanut täysiä pisteitä kuntokokeesta, mutta silti vaan opiskelemaan pääsin. Kaikista kirjallisista sen sijaan tuli täydet. Kyllä mä siis koen saavuttaneeni vaaditun tason fyysisestikin, koska kouluun pääsin. Eikä mulla ollut vaikeuksia läpäistä fyysisiä testejä, harjoituksia ja tunteja koulussa.

Myös väitteesi, että fyysistä puolta pystyt parantamaan enemmän kuin kirjallista, on pullshittiä. Jos panostat aikaa ja vaivaa saman verran kirjallisen tuotoksen harjoitteluun kuin fyys.treeneihin, niin kyllä taso siinäkin paranee. Toki oma tyyli kirjoittamisessa pysyy, mutta se tuskin on ongelma, jos muut asiat on kunnossa sillä saralla.

Mitä hyötyä on siitä, että kirjallisista osioista saa enemmän pisteitä jos peli päättyy siihen, että fyysisiä testejä ei klaarattu lävitse? Eikös fyysisellä osiolla kuitenkin aloiteta? ( taaskaan en ole varma tästä, jonkinlainen olettamus vain ) Alunperin esitin mielipiteeni siitä, että turha sinne pääsykokeisiin on toivotaan toivotaan asenteella lähteä, kun pienellä vaivalla voi selvitä huomattavasti paremminkin, koska aerobisen kunnon nosto ei kauaa aikaa vaadi. Pääosin testit ovat kuitenkin aerobista kuntoa testaavia, eikä niinkään voiman. Keskustelu ajautui kuitenkin siihen, että väittäisin, että jokaisen pitäisi suoriutua fyysisistäkin täysin pistein.. Tätä mieltä en todellakaan ole, mutta niistäkin on pienellä vaivalla mahdollista saada täydet. Oletetaan, että vaivaa nähtäisiin vuosi koulun eteen.

Onnittelut sinulle siitä. Itse en varmasti saisi millään täysiä pisteitä vastaavasti kirjallisista, mutta fyysiset olisi mennyt täysin pistein jo murrosikäisenä. Tosiaan en ole tutustunut paljoakaan materiaaleihin, enkä jaksa lukea noita +300 sivua, jolloin en vielä ketjua seurannut, joten tämä väittäminen on vähän, kuin kivien kanssa yrittäisi kommunikoida.. Ei tule yhtään minkäänlaista lopputulosta. Itse kuitenkin, kun kouluun haen niin uskon, että jos saan fyysiset täysin pistein lävitse niin paremmalla ja rentoutuneemmalla fiiliksellä pystyn esiintymään edukseni myös muissa osa-alueissa pitkin päivää. Itsellä ainakin olisi paskamainen maku suussa kirjoittaessa jos päivä olisi alusta alkaen alkanut rimoja hipoen.

Oletan, että jokaisella on jollain tavalla kirjoittamisen taito ja kieliopilliset asiat hallinnassa.. Millä tavalla sä lähdet siitä sitten parantamaan kirjallisia ominaisuuksiasi huomattavasti? Mulle ei tuu mitään mieleen, ei yhtään mitään?

Jos kuntotestissä ei mene juoksu tiettyyn aikaan tai leukoja tietyn määrän niin homma hoituu helposti käymällä jukolauta sielä lenkillä ja vetämällä niitä leukoja.. Ei sen vaikeampaa?

Sen verran mä olen tähän ketjuun kuitenkin paneutunut, että ainakin täällä suurinosa hakijoista on vetänyt aika vesiperää näissä kuntotesteissä vai olenko tässäkin mielestäsi väärässä?

Mitä hyötyä on siitä, että kirjallisista osioista saa enemmän pisteitä jos peli päättyy siihen, että fyysisiä testejä ei klaarattu lävitse? Eikös fyysisellä osiolla kuitenkin aloiteta? ( taaskaan en ole varma tästä, jonkinlainen olettamus vain )

Toiset aloittavat kirjallisilla, toiset fyysisillä. Ryhmä on jaettu kahtia testipäivänä. Näin oli ainakin silloin joskus..

Toiset aloittavat kirjallisilla, toiset fyysisillä. Ryhmä on jaettu kahtia testipäivänä. Näin oli ainakin silloin joskus..

Nyt on ollut niin että porukka jaetaan kahteen, toiset aloittavat kuntotestillä ja toiset psykologisilla. Päivän päätteeksi porukat yhdistetään kirjallisissa kokeissa. Elikkä ne joilla on kuntotesti hyväksytysti läpi jatkavat kirjallisiin, lopiut lähtevät kotiin treenaamaan :)

Mitä hyötyä on siitä, että kirjallisista osioista saa enemmän pisteitä jos peli päättyy siihen, että fyysisiä testejä ei klaarattu lävitse? Eikös fyysisellä osiolla kuitenkin aloiteta? ( taaskaan en ole varma tästä, jonkinlainen olettamus vain ) Alunperin esitin mielipiteeni siitä, että turha sinne pääsykokeisiin on toivotaan toivotaan asenteella lähteä, kun pienellä vaivalla voi selvitä huomattavasti paremminkin, koska aerobisen kunnon nosto ei kauaa aikaa vaadi. Pääosin testit ovat kuitenkin aerobista kuntoa testaavia, eikä niinkään voiman. Keskustelu ajautui kuitenkin siihen, että väittäisin, että jokaisen pitäisi suoriutua fyysisistäkin täysin pistein.. Tätä mieltä en todellakaan ole, mutta niistäkin on pienellä vaivalla mahdollista saada täydet. Oletetaan, että vaivaa nähtäisiin vuosi koulun eteen.

Tässä päästään juurikin tärkeälle vedenjakajalle: Miksi ei ottaa fyysisistä täysiä pisteitä kun ne on verrattain helppo saavuttaa? Aivan - ehdottomasti kannattaa ottaa täydet pisteet ja missään nimessä kokeisiin ei kannata lähteä toivomaan että ylittää rajat. Ne on ylitettävä kirkkaasti ja tavoitteena täytyy olla jotain paljon enemmän kuin raja-arvo.

Mutta... kun kokeiden pisteistä selvästi suurin osa tulee muista kuin fyysisistä, niin sanomattakin lienee selvää että muihin osa-alueisiin täytyy panostaa ja eritoten jos osaaminen on heikkotasoista. On ihan saatanan typerää treenata hullun lailla fyysiset tappiin asti ja mogata kokeet siinä että oman nimen kirjoittaminen ja ensimmäisen kysymyksen ymmärtäminen menee kiville tai että jo ensimmäisestä lauseesta lähtien kirjoittaa esseen täysin ohi aiheen.

Pointti: balanssi osaamisen ja puutteiden sekä treenattavien asioiden kanssa on aika Påp.

Tässä päästään juurikin tärkeälle vedenjakajalle: Miksi ei ottaa fyysisistä täysiä pisteitä kun ne on verrattain helppo saavuttaa? Aivan - ehdottomasti kannattaa ottaa täydet pisteet ja missään nimessä kokeisiin ei kannata lähteä toivomaan että ylittää rajat. Ne on ylitettävä kirkkaasti ja tavoitteena täytyy olla jotain paljon enemmän kuin raja-arvo.

Mutta... kun kokeiden pisteistä selvästi suurin osa tulee muista kuin fyysisistä, niin sanomattakin lienee selvää että muihin osa-alueisiin täytyy panostaa ja eritoten jos osaaminen on heikkotasoista. On ihan saatanan typerää treenata hullun lailla fyysiset tappiin asti ja mogata kokeet siinä että oman nimen kirjoittaminen ja ensimmäisen kysymyksen ymmärtäminen menee kiville tai että jo ensimmäisestä lauseesta lähtien kirjoittaa esseen täysin ohi aiheen.

Pointti: balanssi osaamisen ja puutteiden sekä treenattavien asioiden kanssa on aika Påp.

Siis. Tää on nyt mennyt vähän apinoinniksi tämä aihe tästä. En alunperin tarkoittanut, että fyysiset olisi kokeen tärkein osa, että hälläväliäkö millään muulla, kunhan fyysiset menevät täysin pistein. Tottakai oma äidinkielen hallitseminen on tärkeämpää, kuin mikään fyysinen osa-alue. Eihän hommasta tule mitään jos peukalo menee suuhun jos jotain pitää kirjoittaa. Oletin kuitenkin, että hakijat osaavat kirjoittaa ja lukea. En nyt vain pitänyt tärkeänä, että se pitäisi erikseen mainita. :)

Oletan kuitenkin, että kouluun hakia kuitenkin hallitsee melko hyvin jo äidinkielen perusteet. Ainakin jos on lukion käynyt niin silloin mielestäni kirjoittamiseen panostaminen ei ole niin tärkeää, koska jokainen lukion oppimäärän suorittanut varmasti tietää, että lukiossa käydään aivan liian pikkutarkasti asiat lävitse, joten uskon, että jokaisella ainakin sieltä valmistuneella on asiat todella hyvin poliisikoulun kirjallisia testejä varten. Tietysti se vaatii työtä, että asiat pitää mielessä ja sisäistää ne siellä opitut asiat vielä vuosienkin päästä..

Jos lähtökohta on se, että hallitsee äidinkielen niin, kuin jokainen vähääkin opiskellut ihminen sen voi hallita niin silloin edelleen mielestäni olisi järkevää panostaa suuremmalta osin fyysisyyteen. Vaikka sä kuinka osaisit ja olisit päntännyt äidinkielen saloja niin voi olla silti vaarana, että sä vedät täysin vesiperän sielä itse kirjoituksessa, mutta jos sä olet kauan treenannut itseäsi fyysisesti niin aika pieni todennäköisyys on, että sun kunto yhtäkkiä romahtaa testeissä, joten mitä sä sillä häviät jos pienellä vaivalla treenaat itsesi kuntoon? Edelleen väitän, että se ei paljoa aikaa vaadi. Testeissä ei kuitenkaan mikään supermies tarvitse olla, että ne kiitettävin pistein pääsee lävitse..

Tietysti 1+1=2 eli on järkevää panostaa jokaiseen osa-alueeseen yhtä paljon, jolloin lopputulos on varmasti hyvä.

Hei ei millään pahalla mutta sinun varmaan on syytä aika paljon opiskella äidinkieltä ennen testejä! Näissä sun kirjoituksissa on ihan mieletön määrä virheitä, kamalaa luettavaa!:eek:

Oletan, että jokaisella on jollain tavalla kirjoittamisen taito ja kieliopilliset asiat hallinnassa.. Millä tavalla sä lähdet siitä sitten parantamaan kirjallisia ominaisuuksiasi huomattavasti? Mulle ei tuu mitään mieleen, ei yhtään mitään?

Viesti pimeyden ytimestä... Opetan Polamkissa kirjoittamista ja olen arvioinut näitä tutkintokielen kokeita vuodesta 2003 lähtien. Siltä pohjalta voin todeta, että aikuisiälläkin voi kehittyä "huomattavasti".

Olen tavannut poliisiopiskelijoiden joukossa monia, jotka ovat oman kertomansa mukaan olleet peruskoulussa ja lukiossa/ammattikoulussa suorastaan huonoja kirjoittajia, mutta ovat silti läpäisseet tutkintokielen kokeen ja tämän koulun suomen kielen kurssit hyvillä arvosanoilla. Usein ison harppauksen taustalla on ollut sellainen työ, jossa on joutunut kirjoittamaan paljon raportteja tai esimerkiksi teknisiä dokumentteja. Tällaiset ihmiset ovat tottuneet tekemään tekstejä toisten ihmisten käyttöön ja ovat oppineet analysoimaan, tiivistämään ja siirtämään tietoa tosielämässä tarvittavalla tavalla. Heidän teksteissään voi olla edelleen monenlaisia kielioppivirheitä yms., mutta se mikä on pääasia poliisin näkökulmasta, eli taito sanoa sanottavansa selkeästi ja yksiselitteisesti, on parantunut huomattavasti.

Osa hakijoista pystyy harjoittelemalla parantamaan koemenestystään hakukertojen välillä ratkaisevasti. Enemmistö valitettavasti toistaa samoja heikkouksia kokeesta toiseen. Monien koemenestys jää huonoksi yksinkertaisesti siksi, etteivät he ole selvästikään vaivautuneet harjoittelemaan esimerkiksi tiivistelmän kirjoittamista etukäteen. Jotkut eivät ilmeisesti lue edes tehtävänantoa kokonaan läpi koetilanteessa. Kokeeseen tullaan sillä asenteella, että kyllähän nyt tiivistelmä osataan kirjoittaa kylmiltäänkin. Juuri näille hakijoille tulee pahoja epäonnistumisia suhteessa omaan yleiseen tasoon. Kokeen aikapaineessa tiivistelmä jää pahasti kesken tai siitä tulee ylipitkä, sisällöltään epätasapainoinen tai muuten ohjeiden vastainen. Osalla jää kiireen takia varsinkin tekstin loppupuolelle sekavia virkerakenteita tai järjettömiä virkkeitä. Oman tekstin tarkistamiseen pitäisi rutinoitua niin, että se onnistuu myös kiireessä. Jos kokeeseen on valmistautunut huolella, ei tällaisia isoja romahduksia suhteessa omaan tasoon yleensä tapahdu.

Ennen koetta kannattaisikin harjoitella juuri näiden kokeessa kirjoitettavien tekstilajien kirjoittamista, erityisesti tiivistelmää. Monelle hakijalle olisi iso apu, jos he pyytäisivät jotakuta lähipiiristään "valmentajakseen", luottolukijaksi, jolta saisi palautetta ja kannustusta. On hankalaa motivoitua määrätietoiseen harjoitteluun, jos omasta kehittymisestä ei saa selvää tietoa. Omin päin harjoittelu voi jäädä tehottomaksi kirjoitteluksi ja satunnaiseksi kieliopin pänttäämiseksi.

Hei ei millään pahalla mutta sinun varmaan on syytä aika paljon opiskella äidinkieltä ennen testejä! Näissä sun kirjoituksissa on ihan mieletön määrä virheitä, kamalaa luettavaa!:eek:
Mikähän bittiverkon bätmäni se sieltä luuli heittävänsä jonkun hauskankin kommentin.. Mä varmaan mietinkin yhtä paljon johnai pakkotoiston foorumin väittelyssä, mitä jossain pääsykokeissa miettisin mun tekstiä, että onko se kieliopillisesti täysin oikein :D että nusunusu vaan..

Viesti pimeyden ytimestä... Opetan Polamkissa kirjoittamista ja olen arvioinut näitä tutkintokielen kokeita vuodesta 2003 lähtien. Siltä pohjalta voin todeta, että aikuisiälläkin voi kehittyä "huomattavasti".

Olen tavannut poliisiopiskelijoiden joukossa monia, jotka ovat oman kertomansa mukaan olleet peruskoulussa ja lukiossa/ammattikoulussa suorastaan huonoja kirjoittajia, mutta ovat silti läpäisseet tutkintokielen kokeen ja tämän koulun suomen kielen kurssit hyvillä arvosanoilla. Usein ison harppauksen taustalla on ollut sellainen työ, jossa on joutunut kirjoittamaan paljon raportteja tai esimerkiksi teknisiä dokumentteja. Tällaiset ihmiset ovat tottuneet tekemään tekstejä toisten ihmisten käyttöön ja ovat oppineet analysoimaan, tiivistämään ja siirtämään tietoa tosielämässä tarvittavalla tavalla. Heidän teksteissään voi olla edelleen monenlaisia kielioppivirheitä yms., mutta se mikä on pääasia poliisin näkökulmasta, eli taito sanoa sanottavansa selkeästi ja yksiselitteisesti, on parantunut huomattavasti.

Osa hakijoista pystyy harjoittelemalla parantamaan koemenestystään hakukertojen välillä ratkaisevasti. Enemmistö valitettavasti toistaa samoja heikkouksia kokeesta toiseen. Monien koemenestys jää huonoksi yksinkertaisesti siksi, etteivät he ole selvästikään vaivautuneet harjoittelemaan esimerkiksi tiivistelmän kirjoittamista etukäteen. Jotkut eivät ilmeisesti lue edes tehtävänantoa kokonaan läpi koetilanteessa. Kokeeseen tullaan sillä asenteella, että kyllähän nyt tiivistelmä osataan kirjoittaa kylmiltäänkin. Juuri näille hakijoille tulee pahoja epäonnistumisia suhteessa omaan yleiseen tasoon. Kokeen aikapaineessa tiivistelmä jää pahasti kesken tai siitä tulee ylipitkä, sisällöltään epätasapainoinen tai muuten ohjeiden vastainen. Osalla jää kiireen takia varsinkin tekstin loppupuolelle sekavia virkerakenteita tai järjettömiä virkkeitä. Oman tekstin tarkistamiseen pitäisi rutinoitua niin, että se onnistuu myös kiireessä. Jos kokeeseen on valmistautunut huolella, ei tällaisia isoja romahduksia suhteessa omaan tasoon yleensä tapahdu.

Ennen koetta kannattaisikin harjoitella juuri näiden kokeessa kirjoitettavien tekstilajien kirjoittamista, erityisesti tiivistelmää. Monelle hakijalle olisi iso apu, jos he pyytäisivät jotakuta lähipiiristään "valmentajakseen", luottolukijaksi, jolta saisi palautetta ja kannustusta. On hankalaa motivoitua määrätietoiseen harjoitteluun, jos omasta kehittymisestä ei saa selvää tietoa. Omin päin harjoittelu voi jäädä tehottomaksi kirjoitteluksi ja satunnaiseksi kieliopin pänttäämiseksi.
Oli kyllä todella asiallinen ja tietoa täynnä oleva vastaus. Tunnistin itseni rivien välistä, mutta sitähän en ääneen myönnä. Ehkä mä tosiaan voin olla toista mieltä asiasta, kun itse olen klaarannut ne testit lävitse. Tämän pohjalta mä voisin painaa muutamaan lauseeseen delete nappia jos sellainen vain löytyisi. Kiitos kommentista!

Ihan vaan suuntaa-antavana heitän seuraavaa niille jotka miettivät poliisikouluun hakemista..

Työttömien poliisien kehitys jos ei lisärahaa
- 2011 -> 150
- 2012 -> 450
- 2013 -> 600
- 2014 -> 700

Lähteenä oman laitoksen henkilöstöpäivän anti.

Ihan vaan suuntaa-antavana heitän seuraavaa niille jotka miettivät poliisikouluun hakemista..

Työttömien poliisien kehitys jos ei lisärahaa
- 2011 -> 150
- 2012 -> 450
- 2013 -> 600
- 2014 -> 700

Lähteenä oman laitoksen henkilöstöpäivän anti.
Näin se menee. Sen päälle vielä se, että tänä vuonna kouluun otetaan 240 oppilasta, ensi vuonna luvun pudotessa 100 kappaleeseen. Edelleen oon sitä mieltä, että oli rahatilanne mikä tahansa, toivoisin sisäänotettavien laatuun kiinnitettävän enemmän huomiota kuin nykyään. Näköjään Pakkiksellakin näitä omituisia höpöttäjiä riittää...

Sun täytyy varmaan aika tosissaan sit "miettiä sitä kirjoittamista" siellä pääsykokeissa jos tällä tyylillä normaalisti kirjoittelet. :rolleyes: huh

Mikähän bittiverkon bätmäni se sieltä luuli heittävänsä jonkun hauskankin kommentin.. Mä varmaan mietinkin yhtä paljon johnai pakkotoiston foorumin väittelyssä, mitä jossain pääsykokeissa miettisin mun tekstiä, että onko se kieliopillisesti täysin oikein :D että nusunusu vaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom