Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tänään tuli sitten nuo loppupisteet kesä- ja elokuun kokeista. 20 pinnaa vaadittiin tällä kertaa eikä olis tarvinnu olla mikään ennustajaeukko/-ukko arvatakseen, että omat pisteet oli tietty sen 19.:hyvä: Muuten meni kokeet ihan odotetusti mut miten vi***sa voi saada zykologisista 1/6??:wtf: En nyt mielestäni ihan noin epätasapainoinen ihminen sentään ole. Haastattelusta tuli kuitenkin täydet 5 pojoa. Vaikka eihän noi taida olla mitenkään linkitetty toisiinsa.

Yllättävän alhainen oli kuitenkin tuo sisäänpääsyraja, itse odotin jotain 21-22, vähintään. Mutta onnea vaan sisäänpäässeille, olette sen joka tapauksessa ansainneet.

Juu loppupisteet tuli myös tänne. 16 pinnaa napsahti ja huonoiten meni psykologiset ja tiivistelmä. Kummastakin vain 1 piste..:/ Kirjatentti 3, haastattelu 4, Kirjoitelma 3 ja kuntokoe 4. Täytyy oikeesti harjoitella tota kirjoittamista seuraavaan kertaan ja antaa jonkun alan ammattilaisen tarkastella noita tiivistelmiä/kirjoitelmia. Onko jollain kokemuksia tosta psykologisesta testistä et olis saanu sitä parannettua seuraavalla hakukerralla? Ja onnittelut tietenkin sisäänpäässeille! Tammikuussa sitten uusi yritys ja toivottavasti paremmalla koemenestyksellä!:)

Eipä ole juhlimisen aihetta täälläkään: Kirjatentti 3/3, kuntokoe 5/5, tutkintokieli 6/8, haastattelu 2/5, psykologinen 1/6 = 17/27... :wtf: Onnea kouluun päässeille!! :)

Psykotestit mittaa yleensä soveltuvuutta johonkin tehtävään/alalle. Siitähän voi vetää tiettyjä johtopäätöksiä, jos muista osa-alueista on saanut hyvät pisteet.

Enkä nyt vittuile eikä kohdistu erityisesti teihin kolmeen siinä yllä, vaan oli ihan toteamus.

Terve

Ompas taas outoa että monella on jälleen jäänyt kouluun pääsy kiinni juurikin noista alhaisista psykolokin pisteistä! Ei kukaan muu ole sattunut huomaamaan sitä että kun kouluun sisälle otettavien määrää vähennetään, niin oudosti hakijat rupeavat saamaan oudon alhaisia psykolokin tuloksia! ja jotenkin kummaa että noin vajaasta neljästä sadasta hakijasta vain reilu parikymmentä hakijaa saa tarvittavat 20 pistettä! Itselläni tämä ainakin herättää ajatuksia. tiedän en ole mikään ammatti kirjoittaja joten turha mussuttaa oikein kirjoituksestani

Ompas taas outoa että monella on jälleen jäänyt kouluun pääsy kiinni juurikin noista alhaisista psykolokin pisteistä! Ei kukaan muu ole sattunut huomaamaan sitä että kun kouluun sisälle otettavien määrää vähennetään, niin oudosti hakijat rupeavat saamaan oudon alhaisia psykolokin tuloksia! ja jotenkin kummaa että noin vajaasta neljästä sadasta hakijasta vain reilu parikymmentä hakijaa saa tarvittavat 20 pistettä! Itselläni tämä ainakin herättää ajatuksia. tiedän en ole mikään ammatti kirjoittaja joten turha mussuttaa oikein kirjoituksestani

Jos pisterajaa nostetaan, niin ei siinä tarvitse mitenkään mystisesti alkaa jakamaan huonoja tuloksia psykologisista. Riittää että pisteraja on tarpeeksi korealla jolloin ainoastaan sopiva määrä pääsee sisälle kouluun. Se että sadasta hakijasta noin reilu 20 saa riittävän pistemäärän ei taida olla mikään ihme vaan lähinnä normaalia ja se lienee puhtaasti sattumaa että peräti kolme psykologisissa huonosti pärjännyttä kirjoittaa tähän threadiin perätysten.

Ja edellistä kompaten, äidinkieltä osatakseen ei tarvitse todellakaan olla ammattikirjoittaja. Villi veikkaus on että tuollaisella tekstillä edes poliisikouluun ei ole mitään asiaa.

Ajatuksia kouluun pääsemisestä..
Ole 'virallinen', keskiverto tyyppi(ääripäät pois),
kovassa kunnossa,
opettele se kirjoittaminen - varsinkin ns. peruskieli, eli puhekielisyydet pois, selkeää hyvää kieltä kappalejakoineen päivineen.
Älä yritä 'voittaa' psykologisia vaan vastaat vaan johdonmukaisesti ja juuri niin kuin ajattelet.
Lue lue lue, tärkeät pisteet myös kirjallisista kokeista.
Ens vuonna otetaan vaivaset 100 tyyppiä sisään, pisterajat tulee oleen aika kovia. Ite pääsin 20p sisään, tuskin riittäisi jatkossa.

(ja joo, en jaksanu nyt yhtään kiinnitää huomiota mihinkään kirjotusasuihin yms, väsyttääkin kovasti. :)

Kyllä kyllä... näinhän se menee.
Esimerkkiä miten voi pisteet heitellä: Yksi oli saanut aikaisemmin haastattelusta 3/5 ja psykologisesta 4/6 ja sittemmin 1/5 ja 2/6... että sil viisiin. Antaa tietyllä lailla toivoakin, ettei ne aina mene samalla tavalla. Ekan vaiheen pisteet riippuu miltei puhtaasti itsestä miten ne menee, mutta haastattelut ja psykot onkin toinen juttu...on varmasti erilaisia kysymyksiä, erilaisia haastattelijoita ja tietysti myös vastauksia. Pari hölmöä, ajattelematonta vastausta tai elettä ja se voikin olla siinä. Kovaa peliä bostonissa ja vain parhaat valitaan. :hyvä: Luovuttaa ei silti pidä!

Kyllä psykologisiakin saa korotettua, helpostikin. Käsittääkseni psykologisiin kuuluu tässä tapauksessa haastattelu/ryhmätilanne(?) + jotain logiikka- ja päättelytehtäviä? Osa mainitsi (huumorilla toki), että "taidan olla epävakaa henkisesti" jne., asia tuskin näin on. Ihan peruskysymyksiä siellä kysytään, voin toki olla väärässä ja poliisikoulu tässä muodostaa jonkun poikkeuksen. Se, että nukkuu hyvin ennen testejä ei riitä kaikille. Psykologisissa on jaossa enemmän pisteitä kuin fyysisissä, joten kannattaa varata aikaa valmistautumiseen, mitä onkin toitettu täällä ihan tarpeeksi.

Tässä muutama vinkki:

-Tutustu ja tiedä hyvin, mihin olet pyrkimässä. Poliisikoulu & poliisin ammatti ovat paskoja vastauksia. Poliisikoulun Internet-sivujen lukeminen ei ole tarpeeksi.
Poliiseille tulee varmaan joku ammattikunnan oma lehti, käy kirjastossa selaamassa ajankohtaisia asioita liittyen poliisin ammattiin. Pahitteeksi ei olisi jutella jonkun tutun poliisin kanssa kyseisestä ammatista, sillä hän pystyy kertomaan pros & cons totuudenmukaisesti. Samalla voit kysyä niitä tyhmiä kysymyksiäkin.

-Mieti, mitkä ovat hyviä ja huonoja puoliasi ja miten ne palvelee (tai ei) sinua poliisin ammatissa. Se huonon puolen vastaus saa olla rehellinen, ei mitään tyyliin "pikku jutuissa saatan olla hajamielinen", jossa yrität kääntää vastauksen omaksi eduksesi. Mutta jätä itsesääli ja -kehu muille.

-Päättelytehtäviä voi harjoitella etukäteen. Vaikka samoja tehtäviä ei tule pääsykokeissa eteen, aikaisempi kokemus helpottaa hahmottamista ja ongelmanratkaisua. Tehtävät toistavat aika paljon itseään.

-Vastaa johdon- ja totuudenmukaisesti kysymyksiin - "Valehtelijalla pitää olla hyvä muisti"

-Jos haluat päästä helpolla haastatteluissa, ole "Joo joo"-mies. Harmi, että 80% hakijoista on samanlaisia, ja sisäänpääsyprosenttihan ei ole 80%. Ryhmätilanteessa voit olla eri mieltä. Itseasiassa kannattaakin olla, jos pystyt järkevästi perustelemaan näkökulmasi. Koko ryhmä nyökyttelemässä päätä on yleensä huono merkki.

-Ovet ei auenneet ensimmäisellä kertaa? Mieti missä epäonnistuit ja mitä voisit tehdä toisin. Turha sinne samoja virheitä on lähteä tekemään.

Koska poliisikoulu hakee soveltuvinta henkilöä, voi olla ettet koskaan pääse sisään. Tosin ei kannata ensimmäisestä eikä toisestakaan vastoinkäymisestä masentua ja lannistua. Ihmisiä tässä ollaan, joten valinta perustuu psykojen osalta aina jonkun toisen henkilön arvioon ja mielipiteeseen. Jos kerta toisensa jälkeen psykoista saa huonot, niin vahvuudet on jossain muualla, ei haastattelijan vittumaisuudessa tai huonossa arviontikyvyssä.

Lopuksi lisään, että en ole koskaan ollut poliisikoulun pääsykoekissa, enkä tule olemaan. Muissa pääsykokeissa, työhaastatteluissa ja arvioinneissa olen ollut, joiden perusteella ylläolevan oksennuksen olen pähkäillyt. Ensimmäiseen merkittävään haastatteluun menin ihan takki auki, tyyliin "olen vain oma itseni ja vastaan mitä mieleen tulee". Muut kyllä käski valmistautua hyvin ja ottamaan asioista selvää ennen haastattelua. Tuossa tapauksessa on kyllä melkein pakko vastata rehellisesti (jos joudut miettimään "hyvää" vastausta kauan, jätät huonon kuvan). Eihän se haastattelu sitten kovin hyvin mennyt, vaikka mielestäni onnistuin hyvin. Ei menty sisään, vaikka muut osa-alueet olikin kunnossa. Tuon tapauksen jälkeen ymmärsin valmistautumisen merkityksen. Ja sen jälkeen kaikki testit/haastattelut ovat olleet suosiollisia.

Eikös poliisin työssä ratkaista 95% asioista aivotoiminnalla? Siitä voikin miettiä psykojen merkityksen. Tuntuu, että ihmisillä on psykologisia testejä kohtaan jopa pelkoa. Ehkä se johtuu tietämättömyydestä? Siksi ajattelinkin jakaa omat 50senttiä.

Tsemppiä vaan kaikille ensikertalaisille ja uudestaan yrittäville!

edt. Melkein unohtuikin kysyä: Poliisin ammattia ei taida päästä tarkkailemaan vierestä oikein mitenkään? Esimerkiksi opettajan ammattiahan voi käydä "seuraamassa" koulunkäyntiavustajana. Ja muutamassa muussa ammatissa myös. Näkee, mitä se arki työssä on jne. ja tätä kautta voi muodostaa sitten oman päätöksen, haluaako alalle vai ei. Ihan hyvä, että noita poliisisarjoja on tullut joka kanavalta, mutta niissäkin vähän väliä näkyy rekry-meininki.

Viimeksi muokattu:
Melkein unohtuikin kysyä: Poliisin ammattia ei taida päästä tarkkailemaan vierestä oikein mitenkään?
Pääsee. Siellä maijan välitilan ja sikaosaston välissä on simmone ikkunaluukku, josta pystyy seuraamaan päivittäistä kenttävalvontakonstaapelin toimintaa.

Nyt harmittaa!

En päässyt tällä kertaa toiseen vaiheeseen :( Harmittaa ja olen hieman kummissani.

4/5 tuli kuntokokeesta, josta olen hyvin tyytyväinen. Kirjoitelmasta ja tiivistelmästä 3/8. Tätä en tajua. Tiivistelmä meni mulla mielestäni todella nappiin. Kuvittelin siitä saavani täydet. Olen hyvin ymmälläni. Noh, 20. päivä saa sitten soitella ja kysellä mikä oli pielessä, sitä odotellessa.

Harmittaa kovasti myös siksi, että elämäni on käännekohdassa ja opiskelut olisi ollut nyt hyvä aloittaa. Nyt mun on sit joko aloitettava sh opinnot joihin paikka, mutta ei niin kiinnostusta tai sit löydettävä hyvä uusi työpaikka. Jos aloitan toisessa paikassa opiskelut niin kuinka hankala on sitten hakea uudelleen? Hmm...

Olon kruunaa kaamea flunssa.

En päässyt tällä kertaa toiseen vaiheeseen :( Harmittaa ja olen hieman kummissani.

4/5 tuli kuntokokeesta, josta olen hyvin tyytyväinen. Kirjoitelmasta ja tiivistelmästä 3/8. Tätä en tajua. Tiivistelmä meni mulla mielestäni todella nappiin. Kuvittelin siitä saavani täydet. Olen hyvin ymmälläni. Noh, 20. päivä saa sitten soitella ja kysellä mikä oli pielessä, sitä odotellessa.

Harmittaa kovasti myös siksi, että elämäni on käännekohdassa ja opiskelut olisi ollut nyt hyvä aloittaa. Nyt mun on sit joko aloitettava sh opinnot joihin paikka, mutta ei niin kiinnostusta tai sit löydettävä hyvä uusi työpaikka. Jos aloitan toisessa paikassa opiskelut niin kuinka hankala on sitten hakea uudelleen? Hmm...

Olon kruunaa kaamea flunssa.

Oliko kirjeessä tietoa siitä, mikä oli pisteraja toiseen vaiheeseen?

Oliko kirjeessä tietoa siitä, mikä oli pisteraja toiseen vaiheeseen?

Juu. 11 pistettä. Jäi itsellä kahdesta pisteestä kiinni. Ja siis tosiaan ihmettelen varsinkin tiivistelmää, mikä mielestäni sujui todella hyvin ja siitä tuli 1!!!!!!!!!!!! piste? En vaan käsitä. Aina minulla on ollut kiitettävä numero äidinkielessä ja hinkutin ja mietin kotona kaikkea mahdollista valmiiksi. Ja olin siis kokeen jälkeen melko varma, että tiivistelmästä vois jopa tulla se 4/4 kirjoitelmasta ehkä vähempi. Niin tää on kyl tosi masentavaa. Ja olis ollut kiva edes päästä tokaan vaiheeseen. Sit tietäis myös paljon noist psykologisista sais. Nyt ne mitkä tehtiin jo tuolla jää pimentoon. Hitsi vieköön vielä kerran!

Ei tullut täälläkään kutsua toiseen vaiheeseen, mikä kyllä harmittaa tosi paljon kun viime kerralla pääsin. Kuntokokeisiin olen tyytyväinen kun sain 5/5 p ja aine meni ihan hyvin 3/4p, mutta muuten meni kyllä ihan penkin alle. Yllätyin hieman, että sain tiivistelmästä vain 1 pisteen kun aikaisemmin on mennyt paremmin. Nyt jäi yhdestä pisteestä kiinni toiseen vaiheeseen pääsy :(

Saa nähdä tuleeko sitten haettua enää ja kun tuo työllisyys näyttää todella huonolta, plaaah...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom