Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Osaako kukaan sanoa kuinka pitkä on aika, joka ollaan koulussa ennen ensimmäistä harjoittelua? Polamkin sivuilta löytyi, että vajaa vuosi.. mutta tietääkö kukaan tarkkaan? Ei jaksa tuommoisesta koululle soitella. Onkohan esim. huhtikuussa aloittavilla kesälomaa ollenkaan?

muutamaa päivää vaille vuosi, ennen kuin työharjoittelu alkaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuitenkin joskus ihmettelen poliisien tapaa toimia, koska ite en ota ketään herkästi kiinni ja kaikki kiinniotot ovat olleet täysin perusteltuja. En sitten tiedä miten pääkaupunkiseudun muut vartijat toimivat, kusevatko osa heistä tilanteessa niin pahasti, että poliisit sitten lokeroivat kaikki muutkin vartijat samanlaisiksi ammattitaidottomiksi tunareiksi.

Kyllähän noita vartijoita sekä järjestyksenvalvojia kaikenlaisia löytyy. Joillekin se kiinniotto tai paini on ainoa merkki hoidetusta työstä, toiset taas harrastavat niitä lähinnä päivän piristämiseksi. Itsellä on aika korkea kynnys kiinniottoihin. Jos esimerkiksi haiseva spurgu koittaa poistua myymälästä maksamatta kaljakorin kanssa, on melko turha kutsua poliisia paikalle jos tuotteet säilyvät myyntikelpoisina. Nykyään kun ei edes poliisin kirjoittamista rikesakoista joudu lusimaankaan.. Usein sitten taas on pakko sekaannuttaa poliisit tapahtumaan, kun tuote on myyntikelvoton, rikoksentekijällä ei ole rahaa korvata tuotetta ja sen lisäksi asianomistaja vaatii henkilöä vastuulle teostaan. Tämän kaltaisissa tapauksissa on periaatteessa pakko kutsua poliisi paikalle, oli sitten kyse neljän euron juustosta taikka sukkaparista.

Mainittakoon vielä, että etenkin nisteillä on tapana leikellä tai repiä hälyttimet tuotteista irti, jolloin se on välittömästi myyntikelvoton. Usein myös kohdehenkilö ilmoittaa kiinnioton yhteydessä ettei hänellä ole varaa korvata tuotetta, mutta kun ollaan perjantai-iltana odoteltu maijaa kaksi tuntia kopissa, muuttuu mieli kummasti ja yhtäkkiä henkilö olisikin valmis korvaamaan tuotteen. Tässä vaiheessa tietenkään ei kaveria voida päästää pälkähästä vaikka maksaisikin tuotteen, laki nimittäin sitoo niin vartijan, järjestyksenvalvojan (no JV:illa muutama poikkeus) kuin JLJV:nkin luovuttamaan kiinniotetun viipymättä poliisille.

Helsingin poliiseista minulla ei juurikaan ole huonoja kokemuksia. Mitä nyt välillä naama norsun vitulla tullaan noutamaan pokaa, mutta töissähän hekin vain ovat. :)

Poliisikoulusta sen verran, että ura kiinnostaisi ehdottomasti, jos olisi mahdollisuus tehdä muutakin kuin kenttähommia. Rikospoliisiksi tai muuhun ylempään tehtävään ja koulutukseen kun pääsisi, niin voisin hakeakin kouluun. Eipä siitä kuitenkaan mitään takeita ole. Lisäksi olen lievästi värisokea, joten en tarkalleen osaa sanoa kelpuutettaisiinko minua lääkärintarkastuksesta läpi. Muistaakseni värinäön tulee olla täydellinen jos poliisikouluun halajaa.

Poliisikoulusta sen verran, että ura kiinnostaisi ehdottomasti, jos olisi mahdollisuus tehdä muutakin kuin kenttähommia. Rikospoliisiksi tai muuhun ylempään tehtävään ja koulutukseen kun pääsisi, niin voisin hakeakin kouluun. Eipä siitä kuitenkaan mitään takeita ole.

Kyllä se on ennemminkin niin päin, ettei kentälle pääse suoraan koulusta. Tutkintaan taas ei halua vasta valmistuneista kuin murto-osa. Kouluttautuminen ja "ylempiin tehtäviin pääsy taas on itsestä kiinni.

Rikospoliisiksi tai muuhun ylempään tehtävään ja koulutukseen kun pääsisi, niin voisin hakeakin kouluun.

Rikospoliisin työ ei ole yhtään "ylempää" työtä kuin järjestyspoliisinkaan työ. Ainoastaan työnkuva ja titteli eroaa. Rikospoliisissa tittelinä on esim. vanhempi rikoskonstaapeli, kun kentällä se on vanhempi konstaapeli. Molemmissa edetään esimiestehtäviin samankaltaisesti. Tehtäväpalkka on aavistuksen parempi, kuin järjestyspoliisin puolella kentällä tai tutkinnassa.

Rikospoliisiin halutaan yleensä jo hiukan työkokemusta saaneita poliiseja, jotka eivät kuitenkaan ole yhtään korkeammin koulutettuja kuin kentän väkikään. Työn ohessa käydään erilaisia kursseja, mutta pääsääntöisesti työ opettaa.

Rikospoliisin työ ei ole yhtään "ylempää" työtä kuin järjestyspoliisinkaan työ. Ainoastaan työnkuva ja titteli eroaa. Rikospoliisissa tittelinä on esim. vanhempi rikoskonstaapeli, kun kentällä se on vanhempi konstaapeli. Molemmissa edetään esimiestehtäviin samankaltaisesti. Tehtäväpalkka on aavistuksen parempi, kuin järjestyspoliisin puolella kentällä tai tutkinnassa.

Rikospoliisiin halutaan yleensä jo hiukan työkokemusta saaneita poliiseja, jotka eivät kuitenkaan ole yhtään korkeammin koulutettuja kuin kentän väkikään. Työn ohessa käydään erilaisia kursseja, mutta pääsääntöisesti työ opettaa.

Ei ollut tarkoitus lähteä aliarvoimaan kenttäpoliisien työtä. Luulen vain, että itselleni olisi rikospoliisin työ kenttämiestä mielekkäämpää, tosin työkokemusta ei ole kummastakaan. Yksityisellä sektorilla työskentely lienee hieman samantyylistä, kuin järjestyspoliisin. Huomattavasti pienemmässä mittakaavassa tietenkin. Ilmeisesti kuitenkin tutkinta on kenttähommia enemmän toimistotyötä?

Ei ollut tarkoitus lähteä aliarvoimaan kenttäpoliisien työtä. Luulen vain, että itselleni olisi rikospoliisin työ kenttämiestä mielekkäämpää, tosin työkokemusta ei ole kummastakaan. Yksityisellä sektorilla työskentely lienee hieman samantyylistä, kuin järjestyspoliisin. Huomattavasti pienemmässä mittakaavassa tietenkin. Ilmeisesti kuitenkin tutkinta on kenttähommia enemmän toimistotyötä?

Ymmärrän mitä tarkoitit, mutta korjasin silti.

Tutkinta on usein melko siistiä sisätyötä, mutta ei aina. Riippuu, missä yksikössä on töissä.

Kuulustelujen, puhelimessa puhumisen, tietojärjestelmien käytön ym. sisätyön lisäksi saatetaan käydä kotietsinnöillä sekä hoitamassa muita "ulkojuttuja", kuten sairaaloissa, etsimässä valvontakameroita jne. Joissain rikospoliisin yksiköissä käydään keikoilla, eli mennään tapahtumapaikoille verekseltään tai myöhemmin teon jälkeen, postaillaan jne.

Mites tuo työkokemus lasketaan? Pitääkö olla vähintään osa-aikainen työsuhde, että se huomioidaan? Esim. jos on jonkun henkilöstövuokrausfirman listoilla ja tekee satunnaista järkkärin keikkaa, vaikka 2 päivää viikossa, niin saako työkokemusta sen kaksi päivää?

Mites tuo työkokemus lasketaan? Pitääkö olla vähintään osa-aikainen työsuhde, että se huomioidaan? Esim. jos on jonkun henkilöstövuokrausfirman listoilla ja tekee satunnaista järkkärin keikkaa, vaikka 2 päivää viikossa, niin saako työkokemusta sen kaksi päivää?

kokoaikainen laskettaan päivistä, osa-aikainen tunneista niin että 7h=1pv. Sitä en muista, kuinka monta päivää vastasi yhtä kuukautta, vissiin 20 tai vähän päälle

Poliisikoulusta sen verran, että ura kiinnostaisi ehdottomasti, jos olisi mahdollisuus tehdä muutakin kuin kenttähommia. Rikospoliisiksi tai muuhun ylempään tehtävään ja koulutukseen kun pääsisi, niin voisin hakeakin kouluun. Eipä siitä kuitenkaan mitään takeita ole. Lisäksi olen lievästi värisokea, joten en tarkalleen osaa sanoa kelpuutettaisiinko minua lääkärintarkastuksesta läpi. Muistaakseni värinäön tulee olla täydellinen jos poliisikouluun halajaa.

Tuo värinäkö ei ole enää kovinkaan karsiva. Itellä oli kans sen Ishiharan testin kans ongelmia, enkä sillon nuorena voinu hakia. Nyt on tullu se toinen testi, joka on aika lailla helpompi ainakin allekirjoittaneelle. Sitä voi muuten alustavasti testata netissä...

Mä kysyisin tuosta työharjoittelun ja kenttäjakson ajalta kertyneistä lomista sen verran, että kertyykö molempien päätteeksi kuinka paljon lomapäiviä? Veikkaisin perus 2 pv/kk, mutta ilmeisesti on myös se mahdollisuus, ettei niitä joissain määrätyissä tapauksissa pääse lainkaan pitämään, tai ainakin toisen puoliskon osalta. Olis kiva tietää, kuinka turpeeseen sidottuja ollaan sitten harkkarikohteisiin lähtiessämme, mikäli homma etenee tavanomaisen kaavan mukaan.

Mitä mahdollisuuksia on jos alla on KTM-tutkinto. Voiko hakea suoraan esim. KRP:hen talouspuolelle vai mitä koulutus/työmahdollisuuksia valtio tarjoaa?

Ja millaisella palkalla liikutaan?

Mitä mahdollisuuksia on jos alla on KTM-tutkinto. Voiko hakea suoraan esim. KRP:hen talouspuolelle vai mitä koulutus/työmahdollisuuksia valtio tarjoaa?

Ja millaisella palkalla liikutaan?

Onhan tuolla siviilivirkoja mitä voit hakea. Itse olin haastattelussa aikoinaan KRP:lle juuri siviilivirkaan ja palkka oli mun mielestä hakemassani tehtävässä enemmän kuin kohtuullinen.. Riippuu tietenkin tehtävästä, mutta luulis nyt teikäläisiä olevan tuolla talouspuolella enemmäkin.

Mä kysyisin tuosta työharjoittelun ja kenttäjakson ajalta kertyneistä lomista sen verran, että kertyykö molempien päätteeksi kuinka paljon lomapäiviä? Veikkaisin perus 2 pv/kk, mutta ilmeisesti on myös se mahdollisuus, ettei niitä joissain määrätyissä tapauksissa pääse lainkaan pitämään, tai ainakin toisen puoliskon osalta. Olis kiva tietää, kuinka turpeeseen sidottuja ollaan sitten harkkarikohteisiin lähtiessämme, mikäli homma etenee tavanomaisen kaavan mukaan.

Pääsääntö lienee että harjoittelussa kertyneet lomat pidetään pois harjoittelun päätteeksi ja kenttäjakson lomat kenttäjakson päätteeksi. Nykyisessä taloustilanteessa eivät ainakaan ilman perusteltua syytä maksa niitä lomia. Pari päivää kuuta kohti niitä taitaa kertyä.

Sillä varjolla voinee saada säästöön lomia jos hommat jatkuvat valmistumisen jälkeen samassa laitoksessa.

Pääsääntö lienee että harjoittelussa kertyneet lomat pidetään pois harjoittelun päätteeksi ja kenttäjakson lomat kenttäjakson päätteeksi. Nykyisessä taloustilanteessa eivät ainakaan ilman perusteltua syytä maksa niitä lomia. Pari päivää kuuta kohti niitä taitaa kertyä.

Sillä varjolla voinee saada säästöön lomia jos hommat jatkuvat valmistumisen jälkeen samassa laitoksessa.
Näin mä vähän ymmärsin, kun selailin opetusohjelmaa. Kiitti tiedosta.

Tuo värinäkö ei ole enää kovinkaan karsiva. Itellä oli kans sen Ishiharan testin kans ongelmia, enkä sillon nuorena voinu hakia. Nyt on tullu se toinen testi, joka on aika lailla helpompi ainakin allekirjoittaneelle. Sitä voi muuten alustavasti testata netissä...

Minkälainen ishiharan testi on kyseessä poliisikouluun haettaessa? Hakuoppaassa sanotaan, että virheitä saa tulla korkeintaan neljä. Olen tehnyt netissä erilaisia ishiharan testi -nimikkeellä esitettyjä testejä vaihtelevalla menestyksellä. :D Puna-viher-sokeus meikäläisellä kai pääasiassa on.

Minkälainen ishiharan testi on kyseessä poliisikouluun haettaessa? Hakuoppaassa sanotaan, että virheitä saa tulla korkeintaan neljä. Olen tehnyt netissä erilaisia ishiharan testi -nimikkeellä esitettyjä testejä vaihtelevalla menestyksellä. :D Puna-viher-sokeus meikäläisellä kai pääasiassa on.

Se tehdään kirjasta. Et pysty oikeesti tekee niitä "netin testejä" koska näyttö qsee sen testin. Meet optikolle ni se näöntarkastus + ishihara testi maksaa noin 10-15e.

Mulla olis pari kysymystä joita olen mietiskellyt jos joku tietävä viittis vastata?

Kuinka tuore ton optikon todistuksen pitää olla?

Pitääkö se vaadittava työkokemus-määrä olla jo siinä vaiheessa kun hakee kouluun eli eikö pääsykokeisiin pääse ilman sitä vuoden työkokemusta? Kysyn tätä siksi koska minulla tulee vaadittava työkokemus määrä täyteen vasta kun olen käynyt armeijan.

Pystyykö koulustuksen alkua siirtämään armeijan takia?

Mulla olis pari kysymystä joita olen mietiskellyt jos joku tietävä viittis vastata?

Kuinka tuore ton optikon todistuksen pitää olla?

Pitääkö se vaadittava työkokemus-määrä olla jo siinä vaiheessa kun hakee kouluun eli eikö pääsykokeisiin pääse ilman sitä vuoden työkokemusta? Kysyn tätä siksi koska minulla tulee vaadittava työkokemus määrä täyteen vasta kun olen käynyt armeijan.

Pystyykö koulustuksen alkua siirtämään armeijan takia?

"Näkökykytodistus saa olla enintään puoli vuotta vanha sen hakujakson päättyessä, jolla hakija hakee poliisikoulutukseen."

"Hakijan tulee olla hankkinut vähintään vuoden työkokemuksen hakujakson loppuun mennessä"

"Opiskeluoikeuden siirto myönnetään yleensä vain, jos koulutukseen valittu on tehnyt kansainvälisen sitoumuksen (esimerkiksi YK-palvelusitoumus) tai hän on raskaana. Opiskeluoikeuden siirtoa ei yleensä myönnetä varusmiespalveluksen, siviilipalveluksen tai naisten vapaaehtoisen asepalveluksen perusteella."

(Lähde: www.polamk.fi)

Eli muistaakseni 24 ensimmäistä kuvaa ja niissä saa olla 4 väärin. Se lomake löytyy muistaakseni kans polamk:n nettisivuilta, mistä se selviää.

:hyper: Tänään oli 2. vaihe täällä oulussa, ihan hyvä fiilis jäi. Haastattelu oli aika lepposa ja ryhymätehtäväki saatiin tehtyä. :rolleyes:

Kysymys poliiseille

Mitä poliisit tekevät jos ovat esim. yövuorossa kesäyönä, kun ei ole suorittamassa mitään tehtävää? Ajelevat vain autolla ja tähyilevät jos löytyisi jotain epämääräistä? Vai istuvat jossain kahvilla kunnes käsky käy? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun on tullut seurattua tota poliisit-sarjaa Jimiltä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom