Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Tuohon perehdyttämiseen ei saa minkäänlaista "koulutusta" (tai nyt Turussa on kyllä ihan hyvä paperipruju), joten alussa lähdetään hiukan sokkona liikenteeseen.
.

Ja sen kyllä joskus huomaa, että jonkinlainen kertaus olisi joskus paikallaan ohjaajillekin. Muinoin hävetti, kun eräs harjoittelunohjaaja rupesi kirjoituttamaan harjoittelijallaan sakkoa, jonka nimikkeitä olivat: liikennepako, liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vakava piittaamattomuus. Mitä asiakas oli tehnyt hetkeä ennen. Keulinut mopolla huoltoaseman pihassa, ja ajanut tämän jälkeen poliisiauton edellä n.100m punavalon kokoajan palaessa, pysähtynyt kuitenkin pysäkille.. Nimikkeet.. Hmm... Terve vaan, jos tunnistit itsesi :)

Onhan ohjaaksi se parin päivän 15h setti siellä koululla, mahtavaa pedag. koulutusta. Joku systeemin kehitys tuohon pitäisi aikuisten oikeasti saada. Osa ohjaajista on ihan helvetin paskoja, ja tehtäväänsä täysin sopimattomia. On eri asia osata ja osata opettaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja sen kyllä joskus huomaa, että jonkinlainen kertaus olisi joskus paikallaan ohjaajillekin. Muinoin hävetti, kun eräs harjoittelunohjaaja rupesi kirjoituttamaan harjoittelijallaan sakkoa, jonka nimikkeitä olivat: liikennepako, liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vakava piittaamattomuus. Mitä asiakas oli tehnyt hetkeä ennen. Keulinut mopolla huoltoaseman pihassa, ja ajanut tämän jälkeen poliisiauton edellä n.100m punavalon kokoajan palaessa, pysähtynyt kuitenkin pysäkille.. Nimikkeet.. Hmm... Terve vaan, jos tunnistit itsesi :)

Onhan ohjaaksi se parin päivän 15h setti siellä koululla, mahtavaa pedag. koulutusta. Joku systeemin kehitys tuohon pitäisi aikuisten oikeasti saada. Osa ohjaajista on ihan helvetin paskoja, ja tehtäväänsä täysin sopimattomia. On eri asia osata ja osata opettaa.
Mielestäni tuo mainitsemasi esimerkki ei varsinaisesti liity perehdyttämiseen sinänsä, vaan puhtaasti ammattitaitoon (tai sen puutteeseen).

Itselleni ei ole ikinä tarjottu tuota Tampereella pidettävää parin päivän kurssia, joten olen olettanut ettei sitä enää edes järjestetä.

Itselleni ei ole ikinä tarjottu tuota Tampereella pidettävää parin päivän kurssia, joten olen olettanut ettei sitä enää edes järjestetä.

Aika harvoin kursseja kenellekään tarjotaan... edes niitä kaksipäiväisiä.

Mielestäni tuo mainitsemasi esimerkki ei varsinaisesti liity perehdyttämiseen sinänsä, vaan puhtaasti ammattitaitoon (tai sen puutteeseen).

Joka osaltaan on myös sitä perehdyttämistä.. Kyllä pykälät, joilla toimitaan, täytyy tuntea, ei riitä, että tekee oppilaastaan "hyvän jätkän", jos perustiedot on ihan päin helvettiä :)

Kyllä se yhä järjestetään tuo kurssi..

Joka osaltaan on myös sitä perehdyttämistä.. Kyllä pykälät, joilla toimitaan, täytyy tuntea, ei riitä, että tekee oppilaastaan "hyvän jätkän", jos perustiedot on ihan päin helvettiä :)

Tähän aiheeseen liittyen off topic... jaksoin poliisikoulussa ihmetellä niitä tyyppejä, jotka hoitivat koulunkäynnin rimaa hipoen alle kolmosia saaden teorian osalta. Jo järkikin sanoo, että lakipykälät ja niiden oikeaoppinen soveltaminen ovat yksiä tärkeimmistä työvälineistä poliisin työssä. Jos et niitä osaa tai kykene lakikirjaa lukemalla niiden sisältöä sisäistämään, ollaan aika heikoilla kantimilla. Samaan sarjaan niputan esim. äidinkielen ja tietojärjestelmiejn hallitsemisen. Enemmän näitä taitoja tarvitsee, kuin voimankäyttötaitoja (joita niitäkään en halua aliarvioida).

Aika harvoin kursseja kenellekään tarjotaan... edes niitä kaksipäiväisiä.

Joo ei, mutta kysyin ensimmäisen harkkarin tullessa pääsisikö Tampereelle, kun muistin kuulleeni sellaisesta kurssista. Sanottiin vaan ettei sitä enää ole, enkä ole sen jälkeen enää kysellyt.

Tähän aiheeseen liittyen off topic... jaksoin poliisikoulussa ihmetellä niitä tyyppejä, jotka hoitivat koulunkäynnin rimaa hipoen alle kolmosia saaden teorian osalta. Jo järkikin sanoo, että lakipykälät ja niiden oikeaoppinen soveltaminen ovat yksiä tärkeimmistä työvälineistä poliisin työssä. Jos et niitä osaa tai kykene lakikirjaa lukemalla niiden sisältöä sisäistämään, ollaan aika heikoilla kantimilla. Samaan sarjaan niputan esim. äidinkielen ja tietojärjestelmiejn hallitsemisen. Enemmän näitä taitoja tarvitsee, kuin voimankäyttötaitoja (joita niitäkään en halua aliarvioida).

Tottahan tuokin, mutta toisaalta ne teoriat oppii käytännön työssä. Esim. yleiset ja erityiset edellytykset kiinniotolle muistaa aika nopeasti parin keikan jälkeen kippejä kirjaillessa, samoin vaikka haitanteon ja vastustamisen erot yms. Toki on parempi että nuo olisivat selkärangassa jo lähtökohtaisesti, tuohan se varmuutta paikanpäällä toimiessa.

Äidinkielen osaaminen on kyllä erittäin tärkeää. Kirjallista tuotosta tulee kuitenkin niin paljon, että jos äikkä hapuilee niin tekstit on kyllä hirveän näköisiä.

Voimankäyttötilanteet ovat toki paljon harvemmassa kuin kirjalliset tai suulliset hommat, mutta toisaalta jos et osaa pilkkusääntöjä niin sinä tai parisi et saa turpaan sen vuoksi =) Ja itse ainakin lasken voimankäytöksi jo ihan vaikka asiakkaan taluttamisen. Niinkin yksinkertaisesta asiasta näkee hirveitä suorituksia jotka ovat suorastaan työturvallisuutta vaarantavia. Lisäksi kaksinkaatoja ja maahanvientejä joutuu käyttämään silloin tällöin. Varsinaista painia on harvoin, mutta sellaista pientä vääntöä tulee silloin tällöin, ja kyllä siinä huomaa monesti olevansa aika yksin jos parina on semmoinen joka vaan roikkuu jalassa kiinni ja hyppii paikallaan kuin nilkkaa pureva puudeli...

Tottahan tuokin, mutta toisaalta ne teoriat oppii käytännön työssä. Esim. yleiset ja erityiset edellytykset kiinniotolle muistaa aika nopeasti parin keikan jälkeen kippejä kirjaillessa, samoin vaikka haitanteon ja vastustamisen erot yms. Toki on parempi että nuo olisivat selkärangassa jo lähtökohtaisesti, tuohan se varmuutta paikanpäällä toimiessa.

Toki näinkin.

Mä olen kokenut, että monilla saattaa olla ongelmia rikosnimikkeissä ja niiden hahmottamisessa (ihan jo valmiillakin konstuilla). Ymmärrän kyllä, että kaikkia lakipykäliä ja niiden sisältöjä ei voi muistaa, mutta tietoa pitää osata etsiä ja lakipykälää tulkita. En tarkoita, että pitäisi osata ennustaa sitä, tuleeko juttu esim. menemään läpi korkeimmassa oikeudessa tietyllä rikosnimikkeellä vai ei. Tuntuu, että joilllain on vaikeuksia keksiä se oikea rikosnimike jo siihen rikosilmoitukseen.

Tuli vaan tämä aihe mieleen, kun Aapina kertoi tuon esimerkin tosta mopotyypistä. Liikennepako esimerkiksi ei tuossa tilanteessa tule kyseeseen lainkaan eikä tällä kokeneemmalla poliisilla ole ollut mitään hajua rikosnimikkeistä.

Voimankäyttötilanteet ovat toki paljon harvemmassa kuin kirjalliset tai suulliset hommat, mutta toisaalta jos et osaa pilkkusääntöjä niin sinä tai parisi et saa turpaan sen vuoksi =) Ja itse ainakin lasken voimankäytöksi jo ihan vaikka asiakkaan taluttamisen. Niinkin yksinkertaisesta asiasta näkee hirveitä suorituksia jotka ovat suorastaan työturvallisuutta vaarantavia. Lisäksi kaksinkaatoja ja maahanvientejä joutuu käyttämään silloin tällöin. Varsinaista painia on harvoin, mutta sellaista pientä vääntöä tulee silloin tällöin, ja kyllä siinä huomaa monesti olevansa aika yksin jos parina on semmoinen joka vaan roikkuu jalassa kiinni ja hyppii paikallaan kuin nilkkaa pureva puudeli...

Pakko kompata tätä, vaikkei nyt varsinaisesti käsiteltävään aiheeseen liity. Kyllä voimankäyttöasiat on tärkeimpiä taitoja ainakin kenttähommissa. Tottakai täytyy osata äidinkieltä, mutta kyllä sen nyt normaali ihminen sisäistää sen mitä kentällä tarvitaan. Lakipykälät voi aina tarkistaa lakikirjasta jos ei muista. Niin naiivilta ja testolta kuin se kuulostaakin, niin kyllä voimankäyttöasiat on vaan aika tärkeitä. Niillä ratkaistavien ongelmien hoitaminen on kuitenkin se järjestyspoliisin tärkein ja kiireellisin tehtävä.

Ärsyttää vaan aina kun voimankäyttöä väheksytään ja porukka marmattaa miksi voimankäyttöä treenataan koulutusresursseista niin paljon, eikä esim. jotain popi-ohjelmaa. No siksi juuri ku sitä on kaikista tärkein osata.

Vaikuttaa siltä, että moni mieltää tutkinnan jotenkin tylsäksi duuniksi. Kysyisinkin, että mitä ne sielä tutkinnassa tutkivat? Miksi se tutkinta on niin negatiivisessa valossa?

Tosiaan, tuossa jo puhuttiinkin miksi joku valitsisi tutkinnan. Itse tykkään treenata ja päivätöissä se onnistuu paljon helpommin ja vapaammin kuin kentällä. Lisäksi itseäni ei juurikaan huvita tuhlata öitä, iltoja ja viikonloppuja töissä. Koen myös tutkinnan paljon haastavammaksi kuin kenttähommat, töitä tosin joutuu tekemään enemmän ja joskus joidenkin tonttiriita-asioiden tutkiminen suoraan sanoen vituttaa. Tosin, tutkinnan mielekkyys riippuu täysin siitä missä olet töissä. Joku ison kaupungin massarikostutkinta on parhaimmillaankin aika moista schaibaa... itse olen pienellä paikkakunnalla töissä ja juttujen taso ja laatu vaihtelee hyvin paljon lievistä pahoinpitelyistä, törkysten varkausrikossarjojen kautta raiskauksiin ja lasten hyväksikäyttöihin.

Ainoa oikea miinuspuoli on palkka. Kentällä tienaa paljon enemmän, mutta toisaalta kenttämiehet ovat palkkansa ansainneet koska kuluttavat yöt ja viikonloput töissä. Kertoo tosin paljon siitä, kuinka huono peruspalkka poliisilla on.

Ja itse olen kyllä eri mieltä tuosta, että kentällä voimankäyttöasiat ovat tärkeimmät. Ne ovat tärkeitä, mutta ei tärkeimpiä. Itse kyllä pidän kaikkein tärkeimpänä kykyä asioida ihmisten kanssa, olivatpa ne rosvoja, hulluja tai tavallisia kansalaisia. Muutaman kerran olen ajanut tyypin kanssa, joka provosoi asiakkaita ja oikein hakemalla hakee painia. Sellainen vituttaa yli kaiken, vaikka olisikin voimankäyttöjutut hallinnassa.

Pakko kompata tätä, vaikkei nyt varsinaisesti käsiteltävään aiheeseen liity. Kyllä voimankäyttöasiat on tärkeimpiä taitoja ainakin kenttähommissa. Tottakai täytyy osata äidinkieltä, mutta kyllä sen nyt normaali ihminen sisäistää sen mitä kentällä tarvitaan. Lakipykälät voi aina tarkistaa lakikirjasta jos ei muista. Niin naiivilta ja testolta kuin se kuulostaakin, niin kyllä voimankäyttöasiat on vaan aika tärkeitä. Niillä ratkaistavien ongelmien hoitaminen on kuitenkin se järjestyspoliisin tärkein ja kiireellisin tehtävä.

Ärsyttää vaan aina kun voimankäyttöä väheksytään ja porukka marmattaa miksi voimankäyttöä treenataan koulutusresursseista niin paljon, eikä esim. jotain popi-ohjelmaa. No siksi juuri ku sitä on kaikista tärkein osata.

Niin, paitsi että ilman pykälätuntemusta et voi käyttää voimaa koska et tiedä miksi ja miten voimaa saa ja tulee käyttää. Ja oikeasti muutenkin kaikki mitä tuolla puuhaat, perustuu johonkin pykälään joka tulee tuntea ja osata riittävissä määrin. Hälytysajoakaan et voi ajaa jos et tunne asiaan liittyviä pykäliä, ihmisiä et voi ottaa kiinni jos et tiedä pykäliä, rikosilmoitusta on vaikea tehdä jos ei tiedä pykäliä, liikennettä ei pysty valvomaan, kansalaisia ei pysty neuvomaan, omaa oikeusturvaasi et pysty vaalimaan... Etkä oikeasti voi toimia partionjohtajana, tilannejohtajana tai kenttäjohtajana jos et pykäliä tunne.

Ei sillä, kun paikka taktiselle osaamiselle (ja taktista osaamista tarvitaan mm. kaikissa keikoissa joissa on asiakaskontakti) ja voimankäytölle tulee, on ne hommat osattava koska niissä touhuissa piilee aina valitettavan suuri riski. Pointti tässä kuitenkin on se että poliisin ammatissa ET VOI TEHDÄ MITÄÄN jos et osaa pykäliä riittävästi. Mutuilulla tulee virheitä ja ennemmin tai myöhemmin kastuu.

Anna kun arvaan, et oo päivääkään vielä ko. hommia tehny?

Ja itse olen kyllä eri mieltä tuosta, että kentällä voimankäyttöasiat ovat tärkeimmät. Ne ovat tärkeitä, mutta ei tärkeimpiä. Itse kyllä pidän kaikkein tärkeimpänä kykyä asioida ihmisten kanssa, olivatpa ne rosvoja, hulluja tai tavallisia kansalaisia. Muutaman kerran olen ajanut tyypin kanssa, joka provosoi asiakkaita ja oikein hakemalla hakee painia. Sellainen vituttaa yli kaiken, vaikka olisikin voimankäyttöjutut hallinnassa.

Vituttaa yli kaiken, jos paini sattuu ja toisella ei ole ne voimankäyttöjutut hallinnassa. Eiköhän tuo "kyky asioida ihmisten kanssa" ole kaikilla, jotka poliisikouluun on ylipäätään valittu. En ole ainakaan itse tavannut koskaan konstaapelia, jolla ei olisi kykyä asioida ihmisten kanssa. Jonkun sellaisen olen harvakseltaan nähnyt joilla tämä kyky on hieman vaillinainen, mutta ei sekään lopulta ole aiheuttanut suurta estettä sen työn tekemiselle.
Täytyyhän kiinteistövälittäjällä, papilla, sosiaalityöntekijällä, kaupan kassalla, sairaanhoitajalla, ym. olla myöskin kyky asioida ihmisten kanssa. Se ei ole mikään mahdoton vaatimus suurelle osalle ihmisiä.

Itse nostaisin kenttäpoliisille tärkeiksi asioiksi myös paineensietokyvyn, vuorotyön sietämisen ja kurinalaisuuden.

Niin, paitsi että ilman pykälätuntemusta et voi käyttää voimaa koska et tiedä miksi ja miten voimaa saa ja tulee käyttää. Ja oikeasti muutenkin kaikki mitä tuolla puuhaat, perustuu johonkin pykälään joka tulee tuntea ja osata riittävissä määrin. Hälytysajoakaan et voi ajaa jos et tunne asiaan liittyviä pykäliä, ihmisiä et voi ottaa kiinni jos et tiedä pykäliä, rikosilmoitusta on vaikea tehdä jos ei tiedä pykäliä, liikennettä ei pysty valvomaan, kansalaisia ei pysty neuvomaan, omaa oikeusturvaasi et pysty vaalimaan... Etkä oikeasti voi toimia partionjohtajana, tilannejohtajana tai kenttäjohtajana jos et pykäliä tunne.

Ei sillä, kun paikka taktiselle osaamiselle (ja taktista osaamista tarvitaan mm. kaikissa keikoissa joissa on asiakaskontakti) ja voimankäytölle tulee, on ne hommat osattava koska niissä touhuissa piilee aina valitettavan suuri riski. Pointti tässä kuitenkin on se että poliisin ammatissa ET VOI TEHDÄ MITÄÄN jos et osaa pykäliä riittävästi. Mutuilulla tulee virheitä ja ennemmin tai myöhemmin kastuu.

Anna kun arvaan, et oo päivääkään vielä ko. hommia tehny?

Lasken ton voimankäytön pykälätuntemuksen siihen voimankäytön osaamiseen ylipäätään.
Ja muutenkin nuo tuollaiset peruspykälät oppii kyllä erittäin nopeasti, niin että sitä perustyötä pystyt tekemään. Tuo nyt on vähän tollasta hiusten halkomista. Eihän minkään osa-alueen hallinta nyt tietenkään ihan nollissa voi olla.

Mutta mielummin ajan henkilön kanssa joka osaa voimankäytön hyvin kuin joka osaa lakipykälät hyvin(toki molempiankaan hyvin osaaminen ei ole mahdottomuus) näin karrikoituna. Itse en ole joutunut mutuilemaan, useimmat asiat löytyy suoraan päästä ja ovat tulleet sinne joko kirjasta tai useammin kokemuksen kautta..

Kenttäpoliisi nyt vaan on nimenomaan sen voimankäytön ammattilainen ja sitä suuri yleisö häneltä odottaa. Ei noita väkivallan uhkaa huokuvia a-keikkoja kukaan muukaan hoida. Ei yleisö sitä paheksu, että poliisi joutuu tarkastamaan kirjasta pykälän ennen kuin kirjaa sen paperille, se paheksuu sitä jos poliisi ei kykene/uskalla puuttua meneillään olevaan pahoinpitelyyn tai muuten vaan ei saa rosvoa kiinni.
Ei siellä muuten haalareissa kuljettaisi.

Tämä on ihan lempiaiheeni, kun tuntuu olevan niin pinnalla sellainen ajattelu, että "kaikkien ei tarvi tehdä kaikkea ja tämä nyt vaan ei ole minun juttua jne jne." Paskat. Kyllä kentällä olevan poliisin on suoriuduttava voimankäyttöasioista ihan sukkana. Ei sinne ärripurri-keikalle partiota lähetetä sen mukaan, että "ainiin toi Liisa onkin enemmän sellanen lähipoliisi ja hyvä noiden mopopykälien kanssa".

Ja olen tehnyt useammankin päivän.

Itsekin tiedän pari tapausta joilla on ihmeellinen taipumus provosoida monissa tilanteissa. Kieltämättä todella raivostuttavaa.

Omaamalla hyvät puheenlahjat saa karsittua vääntöjen määrää huomattavasti. Aina se ei tietenkään onnistu, mutta siihen tulisi pyrkiä.

Ja kuten Sumu sanoi, pykälien tuntemus on kaiken toiminnan perusta, ja se tuo varmuutta toimintaan ja luo ammattitaitoisen kuvan. Kyllä kenttämiehen tulisi hallita niin pykälät, sosiaalinen kanssakäyminen kuin voimankäyttökin.

Vituttaa yli kaiken, jos paini sattuu ja toisella ei ole ne voimankäyttöjutut hallinnassa. Eiköhän tuo "kyky asioida ihmisten kanssa" ole kaikilla, jotka poliisikouluun on ylipäätään valittu.

Tuossa ihmisten kanssa asioimisessa mun mielestä poliiseilla on paljon enemmän puutteita kuin voimankäyttömetodien ja -sääntöjen osaamisessa. Luonnollisesti kun paini tulee niin kyllä se on ehdottoman tärkeää tietää mitä tehdä. Ja tuo kun puhun ihmisten kanssa toimimisesta, tarkoitan sillä auktoriteettia ja kykyä vetää naruista ja tulkita tilannetta.

Eiköhän tuo "kyky asioida ihmisten kanssa" ole kaikilla, jotka poliisikouluun on ylipäätään valittu. En ole ainakaan itse tavannut koskaan konstaapelia, jolla ei olisi kykyä asioida ihmisten kanssa.

No täytyy kyllä sanoa että useamman tapauksen kohdalla täytyy ihmetellä että miksi ihmeessä tuo ihminen ikinä on poliisiksi päätynyt noilla sosiaalisilla skilsseillä. Osa on tietysti vanhoilta ajoilta olevia muinaisjäänteitä, osa on ihan tätä koulun tuottamaa nykyistä katrasta. Okei, olisi kärjistettyä sanoa että kyky puuttuisi kokonaan, mutta totuuden nimissä sanottakoon että varsin pahoja puutteita on. Ja voin sanoa että aiheuttaa esteita tai ainakin merkittävää haittaa asiakkaiden parissa työskentelyyn.

Itse nostaisin kenttäpoliisille tärkeiksi asioiksi myös paineensietokyvyn, vuorotyön sietämisen ja kurinalaisuuden.

Totta, ilman noita ominaisuuksia ei pärjää.

Lasken ton voimankäytön pykälätuntemuksen siihen voimankäytön osaamiseen ylipäätään.
Ja muutenkin nuo tuollaiset peruspykälät oppii kyllä erittäin nopeasti, niin että sitä perustyötä pystyt tekemään. Tuo nyt on vähän tollasta hiusten halkomista. Eihän minkään osa-alueen hallinta nyt tietenkään ihan nollissa voi olla.

Kyllä sitäkin ajoittain näkee että peruspykälistössä on puutteita jopa niin paljon että on mahdollisuus syyllistyä sellaisiin virheisiin joista saattaa kastua. Lisäksi peruspykälistön tuntemattomuus aiheuttaa paljon sitä että ei puututa joihinkin asioihin kun ei osata ja jos puututaan, ovat puuttumisen perusteet vähän hakusessa. Ihan nollissa tuskin kukaan missään on, mutta kyllä tietopohja välillä on kovinkin kapea.

Tämä on ihan lempiaiheeni, kun tuntuu olevan niin pinnalla sellainen ajattelu, että "kaikkien ei tarvi tehdä kaikkea ja tämä nyt vaan ei ole minun juttua jne jne." Paskat. Kyllä kentällä olevan poliisin on suoriuduttava voimankäyttöasioista ihan sukkana. Ei sinne ärripurri-keikalle partiota lähetetä sen mukaan, että "ainiin toi Liisa onkin enemmän sellanen lähipoliisi ja hyvä noiden mopopykälien kanssa".

No tuota.. kyllä se vähän niin tuntuu menevän että joillekin keikoille on pakko miettiä mikä tai mitkä partiot paikalle laitetaan jos siis valkkaaminen on mahdollista. Ja tiettyjen partioiden tehtäville tukipartiot laitetaan herkemmin kuin toisten. Siinä olen kyllä samaa mieltä että on vitun typerää ajatella että "no ei voimankäyttö ole mun juttu", koska tuon homman pitäisi olla jokaisella kenttämiehellä ja naisella hallussa. Jos ei ole halua opetella eikä osaa, on väärässä paikassa ollessaan kentällä. Vaan siihen tää touhu menee ja on jo mennyt että kaikilta ei odoteta samaa, eikä kaikkien todellakaan tarvitse tehdä kaikkea. Aika paljon saa tapahtua että asia muuttuisi.

Tosiaan, tuossa jo puhuttiinkin miksi joku valitsisi tutkinnan. Itse tykkään treenata ja päivätöissä se onnistuu paljon helpommin ja vapaammin kuin kentällä. Lisäksi itseäni ei juurikaan huvita tuhlata öitä, iltoja ja viikonloppuja töissä. Koen myös tutkinnan paljon haastavammaksi kuin kenttähommat, töitä tosin joutuu tekemään enemmän ja joskus joidenkin tonttiriita-asioiden tutkiminen suoraan sanoen vituttaa. Tosin, tutkinnan mielekkyys riippuu täysin siitä missä olet töissä. Joku ison kaupungin massarikostutkinta on parhaimmillaankin aika moista schaibaa... itse olen pienellä paikkakunnalla töissä ja juttujen taso ja laatu vaihtelee hyvin paljon lievistä pahoinpitelyistä, törkysten varkausrikossarjojen kautta raiskauksiin ja lasten hyväksikäyttöihin.

Ainoa oikea miinuspuoli on palkka. Kentällä tienaa paljon enemmän, mutta toisaalta kenttämiehet ovat palkkansa ansainneet koska kuluttavat yöt ja viikonloput töissä. Kertoo tosin paljon siitä, kuinka huono peruspalkka poliisilla on.

Kentän palkka on kyllä paska tutkintaan verrattuna jos miettii, että se kentän 300-500 euroa tulee pelkastään haitoista ja tutkinnassa jos tekee virka-aikaa, niin voi vieläkin pysyä plussalla. Poislukien tietysti massarikostutkinta.

Uskoisin, että "tulokkaiden" asenneongelmia nähdään kyllä muuallakin työelämässä kuin poliisissa. Mikä voisikaan olla rasittavampaa kuin se, että ensimmäistä päivää töissä/harjoittelussa oleva alkaa neuvomaan kuinka asiat tästä eteenpäin tehdään.

Voimankäyttöasioita ei vaan voi koskaan liikaa korostaa kun kyse on kuitenkin työturvallisuudesta. Jokainen voi miettiä haluaako olla partiossa sen kanssa joka ei osu virka-aseella edes paperiin viidestä metristä kun annetaan vähän painetta. Alkaa olla aika sama onko sitä asetta lainkaan? Vaikka "aseeseen turvautuminen" onkin suhteellisen harvinaista, niin kuitenkin...

Tuossa ihmisten kanssa asioimisessa mun mielestä poliiseilla on paljon enemmän puutteita kuin voimankäyttömetodien ja -sääntöjen osaamisessa. Luonnollisesti kun paini tulee niin kyllä se on ehdottoman tärkeää tietää mitä tehdä. Ja tuo kun puhun ihmisten kanssa toimimisesta, tarkoitan sillä auktoriteettia ja kykyä vetää naruista ja tulkita tilannetta.

Jokainen tekee tätä työtä lopulta omalla persoonallaan. Kyllä minullekin tulee heti mieleen pari esimerkkiä äärimmäisen ärsyttävistä ja mielestäni provosoivista konstaapeleista, jotka omalla käytöksellään saattavat tilanteet usein hankaliksi. Toisaalta, joku saattaa olla samaa mieltä minusta, ja mielipiteet on kuin persereikiä - kaikilla on sellainen.
Oleellista lienee, että kaikki toimivat virkavastuulla ja jos se ihmisten kanssa toimiminen on jollekin ylitsepääsemättömän hankalaa, niin kyllä siitä kuuluu perästä ennemmin tai myöhemmin.

No täytyy kyllä sanoa että useamman tapauksen kohdalla täytyy ihmetellä että miksi ihmeessä tuo ihminen ikinä on poliisiksi päätynyt noilla sosiaalisilla skilsseillä. Osa on tietysti vanhoilta ajoilta olevia muinaisjäänteitä, osa on ihan tätä koulun tuottamaa nykyistä katrasta. Okei, olisi kärjistettyä sanoa että kyky puuttuisi kokonaan, mutta totuuden nimissä sanottakoon että varsin pahoja puutteita on. Ja voin sanoa että aiheuttaa esteita tai ainakin merkittävää haittaa asiakkaiden parissa työskentelyyn.

Itse olen periaatteessa samaa mieltä.. mutten niinkuin yllämainittu, en jaksa ressata asiaa sen enempää. Samaa palkkaa ja hooteeässää ne nauttii ne sosiaalisesti rajoittuneet kuin minäkin. Ja edelleen, kyllä nekin päivästä toiseen ne keikat jotenkin hoitaa ilman enempiä virkarikostuomioita
tai kanteluita.
Poliisin ammatti on muutenkin vähän sellainen vaikeasti määriteltävä monellakin tavalla. Joku saattaa nähdä sen "Asiallisen ihmisten kanssa toimeentulon" ihan eri lailla kuin toinen. Aina toisen menettelystä löytyy jotain sellaista, mitä itse ei tekisi. Ja sitten löytyy noita joiden ei uskoisi/toivoisi alalla olevan ollenkaan.

Mutta edelleen, en kanna huolta siitä miten sujuvasti kaveri asettelee sanansa jossain kotikeikalla niin paljon (toki minäkin toivon verbaalisesti ammattitaitoisia työkavereita)kuin siitä, että se osaa tarvittaessa heittää miehen sujuvasti tonttiin.

Kyllä sitäkin ajoittain näkee että peruspykälistössä on puutteita jopa niin paljon että on mahdollisuus syyllistyä sellaisiin virheisiin joista saattaa kastua. Lisäksi peruspykälistön tuntemattomuus aiheuttaa paljon sitä että ei puututa joihinkin asioihin kun ei osata ja jos puututaan, ovat puuttumisen perusteet vähän hakusessa. Ihan nollissa tuskin kukaan missään on, mutta kyllä tietopohja välillä on kovinkin kapea.

Siksipä partiossa on kaksi konstaapelia, että toinen korjaa jos toisella on joku asia pahasti hakusessa. Ja kyllähän kaikki nuo ajan mittaan kuitenkin oppii. Ne joilla ei ole selvillä, ovat usein vuoden töissä olleita tai sitten niitä joilla on vuosi jäljellä. Ainahan kaikilla on tietysti varaa parantaa pykälätuntemuksessa.
Ja toisaalta kaikilla on varmasti joitain aihealueita joihin ei yksinkertaisesti (ainakaan oma-aloitteisesti puutu) kun on täysin pihalla asiaa koskevasta lainsäädännöstä. Silloin lienee parempikin ettei puututa kyseiseen asiaan.

No tuota.. kyllä se vähän niin tuntuu menevän että joillekin keikoille on pakko miettiä mikä tai mitkä partiot paikalle laitetaan jos siis valkkaaminen on mahdollista. Ja tiettyjen partioiden tehtäville tukipartiot laitetaan herkemmin kuin toisten. Siinä olen kyllä samaa mieltä että on vitun typerää ajatella että "no ei voimankäyttö ole mun juttu", koska tuon homman pitäisi olla jokaisella kenttämiehellä ja naisella hallussa. Jos ei ole halua opetella eikä osaa, on väärässä paikassa ollessaan kentällä. Vaan siihen tää touhu menee ja on jo mennyt että kaikilta ei odoteta samaa, eikä kaikkien todellakaan tarvitse tehdä kaikkea. Aika paljon saa tapahtua että asia muuttuisi.

Onhan tuo partioiden valitseminen ihan arkipäivää ja viisastakin ololsuhteet huomioonottaen. Mielestäni kentällä täytyisi kuitenkin säilyttää sellainen tietty perustaso, josta ihan kaikkien tulisi selvitä kun partiomäärätkin tuntuu vaan vähenevän kokoajan. Lähinnä tämä terveisiksi teille kaikille kenttätyöstä haaveileville, että älkää ylenkatsoko noita perusrealiteetteja, vaikka nykyaikana kaikki onkin muotia kääntää päälaelleen.
Tutkinnan puolelle sopii enemmän se erikoistuminen.

Mutta edelleen, en kanna huolta siitä miten sujuvasti kaveri asettelee sanansa jossain kotikeikalla niin paljon (toki minäkin toivon verbaalisesti ammattitaitoisia työkavereita)kuin siitä, että se osaa tarvittaessa heittää miehen sujuvasti tonttiin.

Näin karrikoiden esimerkkiäsi olen sitä mieltä, että ois aika paskamaista ajaa tyypin kanssa, joka asettelee sanansa keikoilla väärin ja sen takia joutuisi painimaan tai ainakin koko ajan odottamaan, että taasko painitaan kun toinen ei osaa puhumalla pärjätä.

Ja kuten sinäkin, olen toki partiossa mielummin sellaisen ihmisen kanssa, joka osaa voimankäyttöjutut, kuin tyypin kanssa joka ei osaa. Ikinä kun ei voi tietää, milloin se tositilanne tulee päälle. Samalla tavalla haluan olla partiossa mielummin sellaisen ihmisen kanssa, joka ymmärtää lakipykäliä sekä muuta teoriaa, kuin sellaisen kanssa, joka ei osaa. Mitäs sitten, jos samaan partioon osuu kaksi sellaista, jotka eivät osaa?

Toisaalta voimankäytön osaaminen harjoittelutilanteessa ei kuitenkaan ole sama asia, kuin tositilanteessa. Kovempikin "jätkä" voi mennä täysin lukkoon. Näin on tapahtunut voimankäytön opettajillekin kuulemma (eräs opettaja koululla kertoi näin). Tositilannetta ei valitettavasti voi harjoitella... vaikkakin harjoituksella sinusta tulee varmasti parempi tositilanteissa kuin harjoittelematta.

Mutta kun se ammattitaito on myös muuta kuin sitä voimankäyttöä. Esim. niitä pykälien osaamista ja ihmisten kanssa kommunikointia. Pitää ymmärtää, että niiden osaaminen ja mieltäminen on osa poliisin oikeusturvaa samoin kuin asiakkaankin.

Ihan oikeasti kaikki eivät osaa niitä pykäliä kunnolla tai tulkita niitä muuten. On tärkeää tietää, mihin pykäliin oma toiminta perustuu ja osattava se vielä selittääkin tarvittaessa asiakkaalle. Perusjutut oppii, jos ottaa selvää ja joutuu niiden kanssa toistuvasti tekemisiin niin, että vieressä on ammattitaitoinen ihminen, joka osaa opettaa ne jutut (elleivät ne koulussa uponneet laiskuuden tai muun syyn takia). Mutta sitten kun tulee joku erikoisempi juttu, niin on sääli jos sitä tietoa ei osata hakea tai tulkita tai vierellä ei ole ihmistä, joka osaisi kertoa.

Mä katsoisin, että yhtä tärkeää kuin voimankäytön opiskeleminen koulussa, on myös se teoriaopetus, joka on läsnä ihan joka päivä (voimankäyttö ei välttämättä ihan joka päivä, poissuljen nyt esim. raudoittamisen tai vastaavat "lievemmät" jutut) myös kentällä. Molemmat ovat sellaisia juttuja, joissa tarvitsee päivittää osaamistaan/tietouttaan koko ajan, sillä muuten ne unohtuvat aivoista ja selkäytimestä. On myös tärkeää, että tietoa ja taitoa tietoa osataan soveltaa käytäntöön.

Teorian perusteet saadaan koulussa ja ne on hyvä opiskella kunnolla samoin kuin voimankäytönkin. Tuskin kuitenkaan kukaan tulee kentällä opettamaan, mitä tarkoittaa lainkonkunrenssi tai vastaavat samoin kuin kukaan ei tule opettamaan voimankäytön perusteita tai siihen liittyviä lakipykäliä siinä vaiheessa, kun tositilanne tulee eteen.

Asettelin ehkä sanani aiemmin epäselvästi. Korostan vielä, että teorian opiskeleminen koulussa kunnolla on ihan yhtä tärkeää kuin voimankäyttökin. Pointtini oli se, että mua häiritsee suunnattomasti ne henkilöt, jotka nostavat nämä asiat vastakkain ja väheksyvät toista osa-aluetta.

On hienoa, että löytyy poliiseja niin kenttä- kuin tutkintahommiinkin. On tärkeää tehdä sitä, mitä haluaa ja mihin kokee olevansa sopiva, mutta mun mielestä ei saa väheksyä toisten osa-aluetta. Samaa duunia tehdään ja yhteen hiileen pitäisi puhaltaa. Molempien osapuolten tulee osata perusperusteet toistensa hommista ja sen jälkeen voi hifistellä omalla osa-alueella. Poliisien tulee olla tänä päivänä melkoisia moniosaajia.

Kuinka usein joudutte painimaan ns. koko rahan edestä? Yleensä kai kuitenkin nämä teidän painikaverinne ovat sellaisia rapakuntoisia juoppoja? Onko koskaan osunut kohdalle jotain 190-senttistä ja 100-kiloista BJJ-hörhöä, jonka taltuttamiseen ei ole meinannut yksi partio riittää?

Kuinka usein joudutte painimaan ns. koko rahan edestä? Yleensä kai kuitenkin nämä teidän painikaverinne ovat sellaisia rapakuntoisia juoppoja? Onko koskaan osunut kohdalle jotain 190-senttistä ja 100-kiloista BJJ-hörhöä, jonka taltuttamiseen ei ole meinannut yksi partio riittää?

Minä en ole joutunut koskaan painimaan rapakuntoisen juopon kanssa (vaikee kuvitella tilannetta mikä siihen PAINIMISEEN saakka menisi). En muista edellä mainitsemasi tyypin kaltaista, mutta kaikenlaisten entisten betoniraudoittajien tms. kanssa kyllä. Omalla kohdalla painiminen on ollut kyllä aika harvinaista (lukuja en osaa sanoa).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom