Ehkä hieman aikaista miettiä tätä asiaa, mutta minkälaisia päättötöitä ihmiset ovat tehneet?
En viitsi sanoa mistä aiheesta itse tein päättötyöni, koska minut voidaan liian helposti yksilöidä sen jälkeen.
Itse suosittelisin tekemään päättötyön aiheesta, joka kiinnostaa sinua oikeasti tai josta tiedät jo ehkä ennestään jotain. Esimerkkinä sanoisin, että vaikkapa farmaseutin koulutuksen saanut poliisikokelas voisi tehdä päättötyön lääkkeisiin liittyen.
Kannattaa tehdä päättötyö niin, että samasta aiheesta (tosin eri näkökulmasta, aihealuetta laajentaen tai johonkin kohtaan syvällisemmin perehtyen) voi tehdä tulevaisuudessa uuden päättötyön tai vastaavan esim. siinä vaiheessa, kun menee suorittamaan alipäällystö tai päällystötutkintoa. Siinä vaiheessa tuota perustutkinnon päättötyötä voi hyödyntää aineistona uuteen työhön. Samaa aihetta voi käyttää myös poliisikoulun erilaisissa esitelmissä joissain tapauksissa.
Päättötyötä tehdessä työn tekijä voi tehdä itsestään joissain tapauksissa "korvaamattoman" ja kyseisen aiheen (päättötyö) erityisosaajan/jonkinlaisen asiantuntijan. Tällöin päättötyö kannattaa tehdä huolellisesti eikä vasemmalla kädellä.
Eräs kaveri teki aikoinaan päättötyön valvontakameroihin liittyen ja työ oli niin hyvä, että hänet haluttiin sen jälkeen töihin melkoisen "hyviin hommiin" vähän joka paikkaan, koska hän on osaamisensa kanssa aika ainutlaatuinen tapaus. Siis siinä vaiheessa, kun virat olivat muutenkin jäissä. Kyseinen henkilö on opiskellut muutenkin työn ohessa yliopistossa ja sai juuri päällystöviran, vaikka ei ole ollut valmiina poliisina vasta kuin joitakin vuosia.
On myös mahdollista tehdä päättötyö "tilauksesta". Eli voi kysellä siltä poliisilaitokselta (jossa on harjoittelussa) tai poliisikoululta, että tarvitsevatko he johonkin aihealueeseen liittyen jonkun työn, mitä he voivat hyödyntää. Esimerkkinä jonkun poliiseille tarkoitetun oppaan tekeminen/päivitys tms.
Jos on jo päässyt poliisikouluun, niin päättötyötä voi ja ehkä kannattaakin alkaa suunnittelemaan heti. Eipähän tarvitse tehdä sitä kovan paineen alaisena viimeisillä metreillä ja voi rauhassa ajan kanssa kerätä materiaalia ja tietoa sitä varten sekä ehkä käyttää aihealuetta poliisikoulun tunneilla erilaisten esitelmien muodossa.
Jos haluat tehdä kunnon päättötyön, kannattaa miettiä, tekeekö sen yksin vai löytääkö sellaista luotettavaa henkilöä, joka oikeasti osallistuu työn tekemiseen eikä vain laiskottele. Ja jolla on samanlainen katsontakanta asioihin. Itse halusin tehdä työn yksin, jotta sain siitä juuri sellaisen kuin halusin (olen melkoinen pilkunnu**ija toisinaan).
Muokattu!