Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä poliisit tekevät jos ovat esim. yövuorossa kesäyönä, kun ei ole suorittamassa mitään tehtävää? Ajelevat vain autolla ja tähyilevät jos löytyisi jotain epämääräistä? Vai istuvat jossain kahvilla kunnes käsky käy? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun on tullut seurattua tota poliisit-sarjaa Jimiltä.

Ite olen vasta koulussa, mutta mitä nyt oon kuunnellu tuttujen poliisien juttuja, niin vaihtelee laitoksittain. Esimerkiksi roballa taidetaan pyöriä autolla ympäri keskustaa, kun taas pasilassa saatetaan jopa käydä nukkumassakin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä kysyisin tuosta työharjoittelun ja kenttäjakson ajalta kertyneistä lomista sen verran, että kertyykö molempien päätteeksi kuinka paljon lomapäiviä? Veikkaisin perus 2 pv/kk, mutta ilmeisesti on myös se mahdollisuus, ettei niitä joissain määrätyissä tapauksissa pääse lainkaan pitämään, tai ainakin toisen puoliskon osalta. Olis kiva tietää, kuinka turpeeseen sidottuja ollaan sitten harkkarikohteisiin lähtiessämme, mikäli homma etenee tavanomaisen kaavan mukaan.

Ensimmäisen 12 kk tulee 2 lomavrk/kk ja tämän jälkeen 2,5 lomavrk/kk. Sitä en tiedä milloin niitä pidellään. Muista, että lomat kertyvät myös 8. ja 10. jaksojen aikana.

Sitten jos saat heti töitä eikä tule liian pitkää työttömyysjaksoa niin et menetä tuota lomaoikeutta. Jos tulee pidempi (n. vajaa 1 kk) työttömyys jakso niin sitten lomaoikeus tipahtaa taas 2 lomavrk/kk ja joudut kituuttaa sillä taas sen 12 kk.

Mitä poliisit tekevät jos ovat esim. yövuorossa kesäyönä, kun ei ole suorittamassa mitään tehtävää? Ajelevat vain autolla ja tähyilevät jos löytyisi jotain epämääräistä? Vai istuvat jossain kahvilla kunnes käsky käy? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun on tullut seurattua tota poliisit-sarjaa Jimiltä.

Postataan baarien edustalla ja yritetään narauttaa rattijuoppo. Hakataan POKEa ja yritetään bongata katsastamattomia/verottomia/pöllittyjä autoja. Pidetään puhallusratsiaa. Jalkaudutaan. Pidetään harjoituksia. Puhutaan paskaa ja pillujuttuja. Auto tienvarteen ja tutkataan. Postataan hakumiehiä joilla on passitus perässä. Plus miljoona muuta asiaa mitä ei voi tähän kirjoittaa. MITÄ VAIN PÄÄHÄN PÄLKÄHTÄÄ! Ihan omasta ja partiokaverin motivaatiosta ja kekseliäisyydestä kiinni... Tai sitten niinkuin Helsingissä Pasilan piirissä, istutaan kahvihuoneessa ja odotellaan jos se rosvo tulis sinne

Viimeksi muokattu:
Postataan baarien edustalla ja yritetään narauttaa rattijuoppo. Hakataan POKEa ja yritetään bongata katsastamattomia/verottomia/pöllittyjä autoja. Pidetään puhallusratsiaa. Jalkaudutaan. Pidetään harjoituksia. Puhutaan paskaa ja pillujuttuja. Auto tienvarteen ja tutkataan. Postataan hakumiehiä joilla on passitus perässä. Plus miljoona muuta asiaa mitä ei voi tähän kirjoittaa. MITÄ VAIN PÄÄHÄN PÄLKÄHTÄÄ! Ihan omasta ja partiokaverin motivaatiosta ja kekseliäisyydestä kiinni... Tai sitten niinkuin Helsingissä Pasilan piirissä, istutaan kahvihuoneessa ja odotellaan jos se rosvo tulis sinne

Kuten Lark sanoikin, voit tehdä juuri sitä ja juuri niin paljon kuin sinua ja partiokaveria kiinnostaa. Kyllä sitä itsekin intoutuu jonkun valvontaiskun tekemään silloin tällöin, mutta täytyy kyllä sanoa että esim. tiistai-öisin en ole enää yli viiteen vuoteen koittanut väkisin keksiä itselleni tekemistä =)

Pollareitakin on niin moneksi. Jotkut saavat uskomattomat kiksit jos onnistuvat löytämään päivän vanhan leiman liikenteestä, toiset eivät...Jotkut ovat sellaisia etteivät jaksa/halua/kiinnosta olla tekemättä mitään, joten puuhailevat jo senkin vuoksi. Sitten on sitä koulukuntaa jotka eivät enää jaksa mennä "kutsumusammatti"- termin voimin eteenpäin, kun palkkaan se sakkomäärä yms. ei kuitenkaan vaikuta eikä mikään muutu mihinkään. Mutta hienointa on kuitenkin se, että yleensä sinä saat itse päättää.

Kuten Lark sanoikin, voit tehdä juuri sitä ja juuri niin paljon kuin sinua ja partiokaveria kiinnostaa. Kyllä sitä itsekin intoutuu jonkun valvontaiskun tekemään silloin tällöin, mutta täytyy kyllä sanoa että esim. tiistai-öisin en ole enää yli viiteen vuoteen koittanut väkisin keksiä itselleni tekemistä =)

Pollareitakin on niin moneksi. Jotkut saavat uskomattomat kiksit jos onnistuvat löytämään päivän vanhan leiman liikenteestä, toiset eivät...Jotkut ovat sellaisia etteivät jaksa/halua/kiinnosta olla tekemättä mitään, joten puuhailevat jo senkin vuoksi. Sitten on sitä koulukuntaa jotka eivät enää jaksa mennä "kutsumusammatti"- termin voimin eteenpäin, kun palkkaan se sakkomäärä yms. ei kuitenkaan vaikuta eikä mikään muutu mihinkään. Mutta hienointa on kuitenkin se, että yleensä sinä saat itse päättää.

Jeps. Itse tykkään puuhailla ihan senkin takia että aika kuluu. Voishan sitä toki yövuorot nukkua ja väistellä keikkaa, mutta kyllä se näin nuorella iällä on mukava puuhailla. Ja siitä mä saan kyllä kiksit kun saa rattiksen lennosta (lue: pysäytyksellä, ei ratsialla).

Saako Polamkissa ihan normaalia opintotukea?

mutta täytyy kyllä sanoa että esim. tiistai-öisin en ole enää yli viiteen vuoteen koittanut väkisin keksiä itselleni tekemistä =)

+1. Ok myönnetään, nykyisin myös ma-yöt (jos et juuri tätä tarkoittanut, vähän tulkinnanvarainen) ovat menneet kyllä hieman "vanhojen murhien ratkomisen" kannalle ;)

Mitä mahdollisuuksia on jos alla on KTM-tutkinto. Voiko hakea suoraan esim. KRP:hen talouspuolelle vai mitä koulutus/työmahdollisuuksia valtio tarjoaa?

Ja millaisella palkalla liikutaan?

Hallintopuolen (ei poliisi) tehtäviä tai esim. rikostarkastajan hommia talousrikospuolella (nämä ovat käsittääkseni tutkinnanjohtajia, joille on annettu pidättämiseen oikeutetun virkamiehen valtuudet).

Palkasta ei tarkempaa tietoa, mutta enemmän nse on kuin poliisin palkka :D

Tuliskohan sanomista jos jäisi kiinni :D.

Jos kyseessä on mies/nainen partio, niin eiköhän niiden tylsien arkiöiden pikkutunneille keksitä helposti jotain mieluisaa puuhaa ;)

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun naisharjoittelijan ja perehdyttäjän välille on syttynyt lomaromanssi. Eikä kaikki jää edes siihen. Itse tiedän kolme avioparia jotka tapasivat alunperin juuri kuvaamassani tilanteessa (kaikki miehet olivat vielä siihen aikaan ennestään varattuja. Kertooko miespollareiden heikkoudesta vai naisten kieroudesta...).

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun naisharjoittelijan ja perehdyttäjän välille on syttynyt lomaromanssi. Eikä kaikki jää edes siihen. Itse tiedän kolme avioparia jotka tapasivat alunperin juuri kuvaamassani tilanteessa (kaikki miehet olivat vielä siihen aikaan ennestään varattuja. Kertooko miespollareiden heikkoudesta vai naisten kieroudesta...).

Sinulla ei sitten ole vastaavaa onnea käynyt? Kertooko se Shagrathin vahvuudesta vai siitä, että harjoittelijasi eivät olleet kieroja?

Heh, poliisiorganisaatio on epäilemättä työpaikkaromanssien luvattu maa :D Kyllähän siinä helposti tutustuu ja ihastuu, kun harva se yö istutaan tuntitolkulla samassa autossa. Eihän siinä mitään. Kunhan ei yksikään Aarne-luokan tehtävä jää hoitamatta sen vuoksi, että kyyhkyläiset imuttelevat jollain syrjäisellä taukopaikalla!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom