No jos nuo psykologiset testit poliisikouluun ovat samankaltaisia mitä monessa muussakin paikassa (ts. eivät kovin spesifisiä), niin sehän kertoo sen että niitä on helpompi huijata (vrt. jos olisivat kovinkin erilaisia testejä). Eiköhän noidenkin tulosta voi parantaa tutustumalla mokomiin etukäteen, siis lähinnä jos sisäänpääsy on jäänyt pienestä kiinni. Psykologeille varmaan on ihan mielenkiintoisia tehtäviä poliisivoimissa. Kriminaalipsykologiaa ja sen sellaista, kenties.
Ne ovat muutaman osion kohdalta samanlaisia. Itse en ole vielä kuullut kenenkään tunnustavan, että olisi "harjoitellut" niihin etukäteen. Itse olen saanut kuulla huhupuheina aikoinaan sellaisia juttuja, mitä johonkin juttuihin ei kannata vastata. Tosin en enää edes muista mitä ne olivat. Jotenkin ne liittyivät siihen, että jos noi musteläiskät näyttävät vastaajan mielestä koko ajan kauhean mustalta, pelottavalta, negatiiviselta tms., niin se ei ehkä ole hyvä juttu.
Noissa testeissähän ei kyetä eikä kait ole tarkoituskaan päästä hakijan pään sisään kunnolla, vaan pointti on lähinnä siinä että haetaan vaan mahdollisimman normaalia ihmistä. Haastattelussa pystyy valehtelemaan ummet ja lammet, mutta uskoisin, että niillä on myös merkitystä. Ja tarkkaillaanhan opiskelijoita vielä työharjoitteluvaiheessakin ja jos tyyppi on ihan outo, niin hänet voidaan laittaa pihalle. Tosin perusteet pitävät olla aika hyvät. Harvemmin tosin tällaista tapahtuu. Itse tiedän muutamia tapauksia.
Poliisissa on psykologin koulutuksen saaneita ihmisiä töissä KRP:n puolella (tosin ei poliisin palkkalistoilla). He eivät ole poliiseja. Yksi heistä on Helinä Häkkänen (psykologi, akatemiatutkija), joka on perehtynyt profilointiin. Pekka Santtila on myös ollut duunissa ainakin aikaisemmin poliisiammattikorkeakoulussa.
Ja sit on tietysti poliisikoulussa työskentelevät psykologian opettajat. Poliisikoulun psykologian opiskelu on ihan hanurista. Itse psykologiassa ei ole mitään vikaa, mutta sen opetus ei ole mun mielestä kovin hyvää.