Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Piti sellaista kysellä teiltä muilta aloittavilta, että oletteko paljon joutuneet järjestelemään raha- asioitanne uudelleen koulun takia? Kävin Kelassa täyttelemässä niitä lappuja ja tuntuu, että niitten hakemusten täyttäminen oli koko hakuprosessin haastavin osuus. Käsittelyajatkin näyttivät olevan jotain 4 ja 6 viikon välillä. Eipä tuo opiskelu muutenkaan ihan ilmaiseksi tule, mutta ei viitsisi omasta elintasosta kauheasti alkaa nipistämään, kun tuota perhettäkin on jne..

Kyllähän sitä ite ainakin joutuu vuoden verran nyt asuntolainasta pelkkiä korkoja makselemaan. Koulutusrahastoon lähti eilen paperit vetämään aikuiskoulutustukea, kun haen. Elintasoa varmaankin jonkun verran joutuu laskemaan, mutta eiköhän kaikkeen totu :rolleyes:

Suurkiitokset sille joka sen uintivideon tänne lisäsi. Paransin aikaani melkein puolella minuutilla kun keskityin vain ja ainoastaan puhtaaseen tekniikkaan. Aiemmin päässyt vain juuri ja juuri oikeaan aikaan, koska uintini oli uskomatonta räpiköintiä minkä seurauksena lopussa alkoi vähän kunto jo loppua ja vauhti hidastui. Käytin tuon videon tekniikkaa tänään ja sen lisäksi että kunto riitti helposti pitämään vauhdin tasaisena, niin vauhti oli kovempi silti kuin aikaisemmalla räpiköinnilläni. Kaikkea sitä saa pienellä tekniikan parannuksella aikaan.

Joten Lady, sullakin on vielä mahdollisuus vaikka aikaa onkin vähän!

Vielä pitäisi hioa juoksu- ja seinätekniikkaa. Juoksu jostain syystä menee hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Välillä tuntuu, että ehtii helposti alle 8min ja välillä tuntuu ettei mene millään. Juoksumatolla juostessa en aina edes jaksa juosta koko matkaa. En tiedä juoksenko jotenkin kuluttavammalla tavalla sitten matolla, kun sillä juostessa tulos on aina huomattavasti huonompi kuin ulkona juostessa. Seinä menee edelleen yhtä huonosti, kuin aiemmin.

Tsemppiä kaikille huhtikuulaisille loppurutistukseen!

Tilannekohtaistahan tuo kai on. Itselle käy jotenkin paremmin järkeen, että jos 2 fyysisesti voimakasta poliisia pakottaa kohdehenkilön rauhassa maahan ihan fyysisellä voimalla, tulisi hänelle vähemmän vammoja kuin esimerkiksi patukkaa käyttäen. Toisaalta jos kohdehenkilö rimpuilee ja pistää hanttiin oikein kunnolla ja joudutaan soveltamaan hallintaotteita, menemään kenttiin vauhdilla tai jotain muuta vastaavaa, voi kädet vääntyä sijoiltaan tms.. Mene ja tiedä.

Ne maahanviennit tapahtuvat harvoin "rauhassa" jos kohdehenkilö vähääkään vastustelee. Ja jos kohdehenkilön vastarinta on aktiivista ja konstaapelit eivät ole hänessä kiinni jo valmiiksi kun vastarinta alkaa, on maahanviennin yrittäminen paljain käsin monesti tehtävä rytinällä ja se on arpapeliä. Sen sijaan OC-sumutin toimiessaan ei yleensä aiheuta suoranaista fyysistä vahinkoa ja kohdehenkilö harvoin kaatuu "suorilta jaloilta" maahan. Patukalla lyöminen väärään paikkaan voi toki aiheuttaa vammoja, mutta vähemmän motivoitunut henkilö luopuu yleensä muutaman lyönnin jälkeen vastarinnasta ja alkaa totella käskyjä, eikä tämäkään kaadu suorilta jaloilta ja telo itseään. Toimiessaan myös etälamautin on ihan vinha peli, joskin etälamauttimen käytön yhteydessä henkilö saattaa kaatua vähemmän hallitusti ja lyödä esimerkiksi päänsä maahan.

Välineet eivät kuitenkaan ole toimintavarmoja, joten pelisilmä tulee kysymykseen ja taktiikan/välineen vaihtoa kannattanee joskus harkita jotta tilanne saadaan pakettiin. Selvästi motivoitunutta ja aktiivista vastarintaa harjoittavaa henkilöä ei kuitenkaan välttämättä ole järkevää lähteä suoraa painimaan nippuun. Niissä paineissa usein joku saa vammoja ja se joku voi olla esimerkiksi asiakasta nippuun painiva viranomainen. Tyypillisiä painivammoja on erilaisten nivelten rikkoutuminen, ruhjevammat, luunmurtumat, haavat ja varusteiden hajoaminen. Lisäksi maahan painimaan meneminen ei monessakaan tilanteessa ole taktisesti järkevää.

Suurkiitokset sille joka sen uintivideon tänne lisäsi. Paransin aikaani melkein puolella minuutilla kun keskityin vain ja ainoastaan puhtaaseen tekniikkaan. Aiemmin päässyt vain juuri ja juuri oikeaan aikaan, koska uintini oli uskomatonta räpiköintiä minkä seurauksena lopussa alkoi vähän kunto jo loppua ja vauhti hidastui. Käytin tuon videon tekniikkaa tänään ja sen lisäksi että kunto riitti helposti pitämään vauhdin tasaisena, niin vauhti oli kovempi silti kuin aikaisemmalla räpiköinnilläni. Kaikkea sitä saa pienellä tekniikan parannuksella aikaan.

Vielä pitäisi hioa juoksu- ja seinätekniikkaa. Juoksu jostain syystä menee hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Välillä tuntuu, että ehtii helposti alle 8min ja välillä tuntuu ettei mene millään. Juoksumatolla juostessa en aina edes jaksa juosta koko matkaa. En tiedä juoksenko jotenkin kuluttavammalla tavalla sitten matolla, kun sillä juostessa tulos on aina huomattavasti huonompi kuin ulkona juostessa. Seinä menee edelleen yhtä huonosti, kuin aiemmin.

Mahtavaa! Mähän sanoin, että pienillä jutuilla saa "ihmeitä" aikaan. Sitä mun uimaopettajakaverikin hoki "Muista rytmi, kaikki lähtee rytmistä!" :) Ja itse kyllä huomasin etenkin alussa ne kerrat, ku potkut ja kädet meni oikein ja oikeaan aikaan.

Mä oon huomannut ainakin, että kovaa juokseminen matolla ei sovi mulle - maalla juostessa on jotenkin rennompaa. Viikonloppuna pääsee onneksi taas juoksee ulos. Matolla oon juossut alle 8 min, mutta en mitenkään reilusti alle. Olo on tosin aina juoksun jälkeen ollut sellainen, että kovempaakin olisi päässyt.. Huomenna testaan ulkona ton 1500m. :)

Kävin tänään uimassa ja kokeilin tekniikalla videon mukaan ja kyllä se nyt vähän paremmin meni, mutta jotenkin en vieläkään saa noita jalkoja menemään oikein. Mutta kyllä tuosta apua oli :) Joten kiitos videon laittaneelle :) En tiedä saanko menemään tuohon kolmeen minuuttiin, mutta yritys on TODELLA kova. Ensi viikolla vielä vähän uintitreeniä ja 6.4 kokeisiin meno, ou jee :hyper:
Itse olen kokeillut seinämää kerran ja täytyy vielä mennä kerran testaan, mutta kyllä siitä nyt yli ainakin pääsen, se on pääasia. Joten tsemppiä sulle seinämän kanssa!
Kävin itse muutama viikko sitten hallissa juoksemassa 1500m ja ekalla kerralla meni yli 8 minuutin, sitten hölköttelin hetken ja vedin uudestaa niin aika oli jotain 7.34...luulis pääsevän vielä tuon alle kun vedin tuon ajan vaikka olin jo kerran juossut 1500m :D

Kävin tänään uimassa ja kokeilin tekniikalla videon mukaan ja kyllä se nyt vähän paremmin meni

Jei! :hyvä:

Kävin itse muutama viikko sitten hallissa juoksemassa 1500m

Ootko kokeillu vielä maastossa? Hervannassahan sitten vedetään maastossa joten on niitä ylämäkiä ja silleen, ja vissiin ei ihan koko matka oo asfalttia..? Et voi vaikuttaa aikaan jonkin verran..

Omista treeneistä; on niin mukava huomata parannuksia tuloksissa, tulee niin mukava olo :D:dance: Eilen salilla taljasta 11x52kg ja tänään penkistä sain sen 15 toistoa, kuudestoista jäi ylös ja sain vain toisen puolen takasin telineeseen ja könysin alta pois.. Mutta Jei! :rock:

Kävin tänään uimassa ja kokeilin tekniikalla videon mukaan ja kyllä se nyt vähän paremmin meni, mutta jotenkin en vieläkään saa noita jalkoja menemään oikein.

Täytyy nyt näin kohtuu kovana uimarina sanoa, että jaloilla on loppujen lopuksi vaparissa erittäin pieni merkitys. Lähinnä pitää pinnalla, tai "tasassa" tuota loppuosaa vartalosta. Näin amatöörimielessä kerrottuna. Tärkein on tuo käsien oikea veto, hengitys, vartalon kierto ja rytmitys. Keskityt noihin ja annat jalkojen polskia pienellä vipotuksella takana tasapainottamassa menoa.

Edit.. Jos kyse oli vapaasta :)

Täytyy nyt näin kohtuu kovana uimarina sanoa, että jaloilla on loppujen lopuksi vaparissa erittäin pieni merkitys. Lähinnä pitää pinnalla, tai "tasassa" tuota loppuosaa vartalosta. Näin amatöörimielessä kerrottuna. Tärkein on tuo käsien oikea veto, hengitys, vartalon kierto ja rytmitys. Keskityt noihin ja annat jalkojen polskia pienellä vipotuksella takana tasapainottamassa menoa.

Edit.. Jos kyse oli vapaasta :)
Uskallan olla hieman eri mieltä. Kokonaisuus toki ratkaisee, mutta jaloilla saadaan sitä vauhtia melko oleellisesti lisää, jos hallitsee potkut. Omalla kohdalla aiheuttaa eniten vaikeuksia kropan pitäminen riittävän virtaviivaisena, jotta jalat eivät "laahaisi" potkiessa. Lantio onkin miesten heikkous, koska naisillahan se tavallaan kelluu vedessä.

Uskallan olla hieman eri mieltä. Kokonaisuus toki ratkaisee, mutta jaloilla saadaan sitä vauhtia melko oleellisesti lisää, jos hallitsee potkut. Omalla kohdalla aiheuttaa eniten vaikeuksia kropan pitäminen riittävän virtaviivaisena, jotta jalat eivät "laahaisi" potkiessa. Lantio onkin miesten heikkous, koska naisillahan se tavallaan kelluu vedessä.

Voin sanoa, että asia on juurikin näin miten Aapina sanoi edellä. Vapaauinnissa varsinkin käsien osuus on erittäin suuri, prosenteissa tämä tarkoittaa ehkäpä 70% kädet - 30% jalat, kun taas jos uidaan oikeaoppista rintauintia prosentit menee 40% kädet - 60% jalat. Voin kertoa, että siinä vaiheessa kun ruvetaan oikeen polskimaan tuota vapaauintia niin ne jalat seuraavat vaan siellä perässä ja räpeltävät minkä kerkeävät. :D Mitä pidempi matka on kyseessä sitä pienemmäksi jalkojen merkitys käy.

Jalkojen "laahaus" johtuu yleensä aika pitkälti pään asennosta. Oikeaoppista vapaauintia uidessa pään pitäisi olla rentona ja katse kohti pohjaa... Mikäli uit esimerkiksi nk. "vesipallo vaparia" niin jalat tippuvat automaattisesti syvemmälle johtuen ihan siitä, että pää on veden pinnalla katseen ollessa eteenpäin ja näin uinti on automaattisesti raskaampaa. Eli kyllä itse lähtisin hiomaan mielummin tuota käsien tekniikkaa ja pään asentoa kuin lisäämään kierroksia jalkoihin, mikäli tavoitteena on saada vauhtia lisää.

Nimim. 12-vuotta kipauintia harrastanut ja 5-vuotta valmentanut. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^

Off topic Jessmasterille:

Olen omasta mielestäni ei-uimaseurassa-uineeksi melko hyvä uimaan ainakin tekniikan puolesta sekä nopea, mutta kertoisitko vielä muutaman vinkin vapaauinnista ja sen olenko ymmärtänyt asiat oikein?

Kädet:

Eli siinä vaiheessa, kun käsi tulee takaa eteen ja osuu vedenpintaan, on kämmen siinä asennossa sivuttain, että kämmen osuu tosiaan sivuttain veteen peukalopuoli edellä.

Veden alla kämmen taas kääntyy sellaiseksi kuppimaiseksi kauhaksi niin, että kämmenen alapuoli kauhaisee vettä taaksepäin ja taas takana pinnan yli noustessaan kääntyy yllämainittuun sivuttaisasentoon, jossa peukalopuoli on alimmaisena.

Olenko ymmärtänyt tämän osion oikein?

Jalat:

En polski juuri lainkaan tai jos polskin, niin se on aika vähäistä. Jalat lähinnä liukuvat perässä. Välillä siis en tarkoituksella polski lainkaan, vaan uin pelkästään käsien tekemien vetojen voimalla. Ja kun polskin, niin en käytä siihen koko jalkaa, vaan lähinnä noita jalkateriä/sääriä ojennettuina siksakkimaisesti. Potkin aikalailla siten, ettei jalkaterät riko kauheasti veden pintaa, vaan ovat juuri siellä pinnan alla.

Ylipäätäänkin pyrin uidessa siihen, ettei vesi roiskuisi , vaan että meno olisi sulavaa mahdollisimman vähällä roiskimisella. Yritän myös liukua joka vedon jälkeen mahdollisimman paljon ainakin tossa rintauinnissa.

Hengitystekniikka:

Itse uin siten, että käännän pääni vasemmalle haukkaamaan happea joka vedolla tai joka toisella vedolla riippuen vähän tilanteesta. Tolla vedolla tarkoitan sitä, että molemmat kädet ovat pyörähtäneet vuorollaan kerran veden alle. Muutoin kasvoni osoittavat pohjaa kohden. Oikealta puolelta en osaa ottaa happea.

Ymmärtäisin, että hengitysrytmin pitäisi olla tasainen, mutta onko hyvä ottaa happea harvemmin kuin joka vedolla? Toi joka vedolla hapen ottaminen saattaa ehkä hiukan hidastaa vai mitä olet mieltä? Hengitystekniikka on mulle ehkä se vaikein osio, sillä toisinaan väsähdän siltä osin nopeasti.

Olenko ymmärtänyt jotain juttuja väärin ja onko jotain muuta huomion arvoista?

Kädet:

Kämmenien tulisi olla suorassa kun ne osuvat veteen, ei siis sivuttain peukalo tai pikkusormi edellä. Tämä siksi, että uusi veto saadaan alkamaan samantien kun käsi koskettaa vettä. Tuohon kämmenen kuppimaiseen muotoon sen verran, että siitä ei varsinaista hyötyä saa. Minulle on opetettu pitämään kämmen suorassa, mahdollisimman "luonnollisessa" asennossa ja näin myös itse opetan sekä monet muut tuntemani valmentajat.

Jalat:

Yleensä pidemmän matkan uimareille sekä kuntouimareille on ominaista se, että he eivät potki paljoa. Se on luonnollista koska jalat menevät hapoille todella helposti uinnissa eikä niistä muutenkaan saa merkittävää lisäystä nopeuteen.

Potku lähtee lantiosta. Muun jalan tulisi olla suorassa ja nilkkojen mahdollisimman rentoina. Pieni koukistus polvissa on tosin hyväksyttävää ja eduksi, mutta nyt puhutaan siis ihan älyttömän pienestä koukistuksesta. :) Potkiessa vesi saa roiskua, mutta vain kantapäiden kohdalta.

Kuntouimarin kannattaa juurikin pyrkiä siihen, että roiskeita syntyy mahdollisimman vähän sekä mainitsemaasi sulavuuteen. Tuo jokaisen vedon jälkeen liu'uttaminen on todella tärkeää, siitä pyrin muistuttamaan valmennettavianikin mahdollisimman usein ja tämä koskee lajia kuin lajia.

Hengitys:

Periaatteessa suositellaan ottamaan happea molemmilta puolilta, mutta sen oppiminen on monille hyvin vaikeaa enkä myöskään itse sitä ole koskaan kunnolla oppinut (en osaa ottaa vasemmalta happea vapaauintia uidessa). Tuo hengitysrytmi on aika yksilökohtaista, joillekin sopii tuo harvemmin hengittäminen kun taas joillekin ei. Tuo joka vedolla hengittäminen tosiaan hidastaa jonkin verran, mutta kuntouimarilla en näkisi sillä olevan kauhean suurta merkitystä.

Kannattaa aina uidessa hakea sitä rentoutta ja pyrkiä tekemään mahdollisimman luonnollisia liikkeitä kropalla(nykyinen suuntaus), mikä voi toisinaan olla aika vaikeaa koska ihmistä ei ole suunniteltu veteen millään tavalla. :D

Nyt kun meillä on uimari tavoitettavissa, niin kysyisin potkujen tahdista. Eli onko tahdilla käytännössä mitään väliä (kaksitahti jne.)? Tai ainakin oma mielipide asiasta. Mulla on tuttava- ja sukulaispiirissä uimareita, ja joskus uimahallissa joku kokeneempi uimarikin on kommentoinut jalkapotkun merkityksestä antaen sille ehkä sitten hieman liikaa arvoa. Näistä mä oletin, että jalat olisi jotenkin oleellisessa osassa tekniikan kannalta. Mutta taitaakin omalla kohdalla liittyä vaan pään asentoon nyt kun tarkemmin mietin asiaa.

Nyt kun meillä on uimari tavoitettavissa, niin kysyisin potkujen tahdista. Eli onko tahdilla käytännössä mitään väliä (kaksitahti jne.)? Tai ainakin oma mielipide asiasta. Mulla on tuttava- ja sukulaispiirissä uimareita, ja joskus uimahallissa joku kokeneempi uimarikin on kommentoinut jalkapotkun merkityksestä antaen sille ehkä sitten hieman liikaa arvoa. Näistä mä oletin, että jalat olisi jotenkin oleellisessa osassa tekniikan kannalta. Mutta taitaakin omalla kohdalla liittyä vaan pään asentoon nyt kun tarkemmin mietin asiaa.

Käytännössä se menee niin, että pitkän matkan uimarit eli "matkurit" vetelevät noita kakstahtipotkuja kun taas sprintterit ja keskimatkan uimarit tuota jatkuvaa potkua. Tosin tiedän kyllä päinvastaisiakin tapauksia, mutta ne ovat poikkeuksia.

Kävin tänään uimassa ja kokeilin tekniikalla videon mukaan ja kyllä se nyt vähän paremmin meni, mutta jotenkin en vieläkään saa noita jalkoja menemään oikein. Mutta kyllä tuosta apua oli :) Joten kiitos videon laittaneelle :) En tiedä saanko menemään tuohon kolmeen minuuttiin, mutta yritys on TODELLA kova. Ensi viikolla vielä vähän uintitreeniä ja 6.4 kokeisiin meno, ou jee :hyper:
Itse olen kokeillut seinämää kerran ja täytyy vielä mennä kerran testaan, mutta kyllä siitä nyt yli ainakin pääsen, se on pääasia. Joten tsemppiä sulle seinämän kanssa!
Kävin itse muutama viikko sitten hallissa juoksemassa 1500m ja ekalla kerralla meni yli 8 minuutin, sitten hölköttelin hetken ja vedin uudestaa niin aika oli jotain 7.34...luulis pääsevän vielä tuon alle kun vedin tuon ajan vaikka olin jo kerran juossut 1500m :D

Kokeilepa seuraavalla kerralla uimahallissa tehdä laudan kanssa pelkkiä potkuja. Ymmärsin, että yrität uintitestin rintauinnilla. Lasket joka altaan välillä, että montako potkua tarvitsit niin ehkä jossain vaiheessa tekniikkakin alkaa parantua. Näin minä ainakin olen harjoitellut aikoinaan rintauintia.

Kannattaa aina uidessa hakea sitä rentoutta ja pyrkiä tekemään mahdollisimman luonnollisia liikkeitä kropalla(nykyinen suuntaus), mikä voi toisinaan olla aika vaikeaa koska ihmistä ei ole suunniteltu veteen millään tavalla. :D

Jaahas... se siitä mun uintitekniikasta sitten :D

Mutta kiitos!

Kauheesti puhutaan fyysisestä työstä ja painimisesta ja mielettömästä voimankäytöstä, älkääs nyt viitsikö. 2 vuotta hommissa kentällä ytimessä ja kerran olen vääntänyt miehen tonttiin, 4 sekunnin homma. Että silleen.

Kauheesti puhutaan fyysisestä työstä ja painimisesta ja mielettömästä voimankäytöstä, älkääs nyt viitsikö. 2 vuotta hommissa kentällä ytimessä ja kerran olen vääntänyt miehen tonttiin, 4 sekunnin homma. Että silleen.

Mutta mieti miten kauan siihen ois menny jos penkistä pukkaisit alle 100kg :) Juu eipä noi painihommat kovin yleisiä ole ellei niitä hakemalla hae. Pari kertaa itekki saman mittasen uran aikana joutunu vääntään, eikä sillonkaan ollu mitää hätää että ois hopeamitallille jääny. Moni on tehny duunia reilu 10 vuotta ja kokemukset on samat. Vaan eipä sitä koskaa tiiä mitä eteen tulee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom