Voiko Münchenin alueen avoimia työpaikkoja selailla jostain netistä? Jos sinne haluaisi muuttaa, niin mitkä on tärkeimmät asiat jotka kannattaa ottaa huomioon? Miten tärkeä saksankielen taito on?
Täältä löytyy työpaikkoja Münchenin alueelta muenchen.jobscout24.de/ ja kannattaa myös katsoa
Stellenangebote und Jobs Allgäu - jobs-im-allgaeu.de , josta siis löytyy työpaikkailmoitukset alueelta, jossa nyt itse asun. Nyt on vielä lomakausi päällä, joten lokakuuta kohden ilmoitusten määrä vain kasvaa.
Riippuu tosiaan myös Baijerin sisällä todella paljon alueesta, minkälainen tilanne työtilanne on. Täällä Allgäussa on pula koulutetusta työvoimasta. Pienemmissä kaupungeissa on myös hyviä isoja kansainvälisiä yrityksiä. Itse muutin tänne, ennen kuin oli tietoa työpaikasta. Alle kymmenen työhakemusta kerkesin lähettää, viikon sisään kaksi työhaastattelupyyntöä, molemmista sain työtarjouksen. Aikomus oli lähettää avoimia hakemuksia lähistön Suomi-sidonnaisiin yrityksiin (Agco konserniin kuuluva Fendtin tehdas, UPM, Huhtamäki), mutta niin pitkälle en päässyt. Hakemukset tein tutun avulla saksaksi, kielitaito ei todellakaan vastannut hakemuksen tasoa. Toimiala, jolla nyt työskentelen oli minulle täysin uusi eli suomeksikin olisi "työkieli" pitänyt opetella kokonaan uusiksi. Työskentelykieleni on saksa ja kielitaito on kyllä parantunut ihan käsittämättömän paljon ja nopeasti. Toimittajat ja asiakkaat kyselevät välillä aksentin perään.
Hakemuksen tekemiseen sellainen vinkki, jos haette töitä Suomesta käsin, muistakaa perustella, miksi haluatte muuttaa Suomesta kaupunkiin / alueelle, jossa yritys sijaitsee. Motivaatio isolle elämänmuutokselle täytyy pystyä perustelemaan jotenkin uskottavasti. Helpoin tiehän olisi perustella, että muuttaa ihmissuhteen perässä. Yhdessä työhaastattelussa väänsimme IT-yritksen tj:n kanssa yli tunnin siitä, miksi olen tänne muuttanut. Hän ei millään meinannut ymmärtää, miksi olin jättänyt hyvän työpaikan Suomessa ja muuttanut tänne. CV puhui ilmeisesti puolestaan, koska työkokemuksesta ja koulutuksesta ei tullut kysymyksiä.
Lomapäivät ovat monissa yrityksissä neuvottelukysymys.
Vielä pakko hieman hehkuttaa tätä omaa asuinaluetta. Eilisestä lähtien ollut hellettä ja loppuviikko ainakin luvassa näitä säitä. Vaelluskautta on vielä reilu kuukausi jäljellä. Marraskuussa aukeavat ensimmäiset rinteet. Viime talvena tuli monesti ajettua viikolla 30 km päähän iltamäkeen ja viikonloppuisin korkeammalle. Täällä ihmiset tuntuvat nauttivan elämästä enemmän - kun on hyvä sää, lähdetään spontaanisti vuorille yms.