Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
^ Keskityn tuohon cover letteriin seuraavaksi. Uskoisin että suomenkielinen "hakemuspohjani" on ihan ok. Ehkä sitä voisi hieman lyhentää samalla kun sen kääntää. Laitan nyt alkuun kuitenkin hakemuksia niihin paikkoihin, missä halutaan vain CV.

edit: onneksi tässä on melkein 1,5 vuotta aikaa harjoitella tätä. Eiköhän sitä jostain tärppää. Ajattelin myös duunata kotisivut (mihin linkki CV:ssä), mihin uppaan työnäytteitä jos CV:n perusteella kiinnostus herää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu, siitä ei kovin pitkää kannata tehdä. Joidenkin mielestä yksi kappale riittää, jos se on hyvin kirjoitettu ja siihen on tiivistetty tärkeimmät asiat. Voin auttaa kääntämisessä jos tarvetta sille.

Pois Suomesta.. maistuis kyllä ja myös maybe forever. Joskin olen alkuun vähän miettinyt välimuotoa eli sitä "asfalttimiehen kaavaa" eli huhti-syyskuu Suomessa ja loput sitten ulkomailla. Eli tekis töitä Suomessa tuon kesäkauden ja sit loput hengais etelämmässä ja mahdollisesti tekis jotain duuniakin siellä mut ei välttämättä. Riippuu tietysti kohdemaan hintatasosta, mut jos pari tonnia/kk asumiseen ja olemiseen pystys käyttämään niin vois riittääkin. Eli eihän se ois kun 12000 € ylimäärästä pinkkaa/vuosi... :p

Kiinostais kyllä max. puol vuotta asustella jossai ulkomailla, mut en mä loppuiäkseni. Vaan lähinnä semmosen uuden kokemuksen haluisena.

Suomi on mulle sellanen tuttu paikka, ja tuttu kulttuuri yms. Oon aika huono sopeutumaan uusiin olosuhteisiin ja tutustumaan uusiin ihmisiin :D

Enpä olisi uskonut että rupeaisin tätä vaihtoehtoa miettimään omalle kohdalleni, mutta taidan kokeilla työpaikanhakua ulkomailta. Syynä väsyminen jatkuvaan YT-rumbaan ja työpaikan hakemiseen, eikä yksinasuvana meinaa täällä maksettavalla palkalla pärjätä. Suomessa töitä olisi takuuvarmasti ainakin ensi vuoden loppuun, mutta jotenkin tämä alkaa olla nyt nähty.

Töitä yritän hakea pääasiassa Sveitsistä tai Münchenin seudulta. Haluaisin oppia Saksan kielen (paremmin) ja myös harrastusmahdollisuudet ovat eri kaliberia. IT-puolelta yritän töitä hakea ja jonkun verran olen ilmoituksia lukaissut. Ainakin tätä vaihtoehtoa pitää ainakin yrittää. Talo vuokralle ja vähäisen omaisuuden realisoimisen olen eron myötä jo aloittanut aiemmin.

Moi! Oon vuoden asunut Münchenistä tunti vuorten suuntaan ja en voi muuta kuin suositella näille seuduille muuttamista. Tarkalleen en osaa Münchenin työtilanteesta sanoa, mutta ainakin alueella, jossa asun, on täystyöllisyystilanne (työttömyys tällä hetkellä alle 3 prosenttia). Eli täällä on aikalailla työnhakijan markkinat, paljon avoimia paikkoja on IT-puolella ja ylipäätänsäkin insinöörit ovat täällä haluttuja joka alalla.

Muutenkin täällä saa helposti mukavan nousun elintasolle. Yleinen hintataso taisi olla viimeisimmän tutkimuksen mukaan noin 20 % alhaisempi kuin Suomessa ja palkkataso taas korkeampi. Alpit tarjoaa ympäri vuoden mahtavia harrastemahdollisuuksia.

Tarjoan mielelläni myös apuani työnhakuun ym. asioihin liittyen! :)

Mites Munchenissa tyotilanne IT alalla jos ei puhu Saksaa? Tekniselle henkilolle, Windows palvelin, verkkotukea teen talla hetkella. About 5 vuotta kokemusta, sertifikaatteja loytyy.

Ihmeellisen helpolta se työn löytyminen teille vaikuttaa. Täytyykö ulkomaille lähetettyihin työhakemuksiin laittaa myös sitä "olen niin vitun hyvä etten itsekään usko" itsekehua? Vai ollaanko siellä päin yhtään realistisempia ja arvostetaan myös vaatimattomia ihmisiä?

Moi! Oon vuoden asunut Münchenistä tunti vuorten suuntaan ja en voi muuta kuin suositella näille seuduille muuttamista. Tarkalleen en osaa Münchenin työtilanteesta sanoa, mutta ainakin alueella, jossa asun, on täystyöllisyystilanne (työttömyys tällä hetkellä alle 3 prosenttia). Eli täällä on aikalailla työnhakijan markkinat, paljon avoimia paikkoja on IT-puolella ja ylipäätänsäkin insinöörit ovat täällä haluttuja joka alalla.

Muutenkin täällä saa helposti mukavan nousun elintasolle. Yleinen hintataso taisi olla viimeisimmän tutkimuksen mukaan noin 20 % alhaisempi kuin Suomessa ja palkkataso taas korkeampi. Alpit tarjoaa ympäri vuoden mahtavia harrastemahdollisuuksia.

Voiko Münchenin alueen avoimia työpaikkoja selailla jostain netistä? Jos sinne haluaisi muuttaa, niin mitkä on tärkeimmät asiat jotka kannattaa ottaa huomioon? Miten tärkeä saksankielen taito on?

Kiinnostaa sama homma. Alppien tuntumaan olis mahtavaa päästä muuttamaan. IT-puolen hommia hakusessa.

Ja kysytään tärkein asia mitä työstä voi kysyä. Millaiset lomat Saksassa on? Onko mahdollisuutta yleisesti vaihdella palkattomaksi/lomaraha/tms? Alta seitsemän lomaviikon ei oikein pysty taipumaan.

Kiitän ja kiitän kaikkia muitakin ketkä ovat tässä vastailleet ja antaneet infoa sekä apua. Kaikki apu on tosiaan tarpeen ja varmaan kun homma konkretisoituu, niin pitänee kysellä lisää.

Tänään autoa ajaessani mietin, jos kirjoittaisin cover letterin suomeksi ja käännättäisin sen sitten Saksaksi. Mainitsisin siinä, että mielestäni on kohteliasta kirjoittaa germaaniksi ja haluan oppia kielen sekä muuttaa vakituisesti kys. maahan, mutta tällä hetkellä osaan vain alkeet ja sain apua kääntämiseen. Ehkä menee pienellä riskillä, mutta sama koskee myös pientä "tarinaa", jolla ajattelin cover letterissä herättää mielenkiinnon. Lisäksi sitten tietenkin CV:stä poimin ne asiat, minkä takia CV:ni kannattaa lukaista. Saksaa kuitenkin on tarkoitus todenteolla opiskella ja sanavarasto on ihan ok, mutta kielioppia pitää treenata.

Itse kävin pienellä lomalla Keski-Euroopassa pari viikkoa sitten ja München houkuttelee juurikin lyhyen etäisyyden takia alpeilta, sekä suorien lentoja takia, joita saa Hki-Vantaalla monesti parinsadan pintaan. Itävalta houkuttelisi vielä enemmän, mutta työtilanne näyttää Saksassa huomattavasti paremmalta ja englanninkielellä näyttäisi pääsevan alkuun. Ei tässä olla kultaa lähdössä vuolemaan, mutta kyllä tuossa lomalla huomasi miten paljon halvempaa tietyt tuotteet ovat Saksassa. Münchenistä hurauttaa junalla esim. Innsbruckiin lautailemaan helposti ja muutenkin harrastusmahdollisuudet ovat paremmat. Tietenkin Suomessa on paljon asioita mitä arvostan, mutta henkisesti alkaa olla aika raskasta vääntää töitä (potkut perseessä jatkuvasti) ja lisäksi kituuttaa "hyvätuloisena". Eli ei tässä ole tunnetta että Suomi on paska maa ja haluan pois täältä. Ennemmin tuntuu, että Suomi haluaa minut pois täältä.

Voiko Münchenin alueen avoimia työpaikkoja selailla jostain netistä? Jos sinne haluaisi muuttaa, niin mitkä on tärkeimmät asiat jotka kannattaa ottaa huomioon? Miten tärkeä saksankielen taito on?

Täältä löytyy työpaikkoja Münchenin alueelta muenchen.jobscout24.de/ ja kannattaa myös katsoa Stellenangebote und Jobs Allgäu - jobs-im-allgaeu.de , josta siis löytyy työpaikkailmoitukset alueelta, jossa nyt itse asun. Nyt on vielä lomakausi päällä, joten lokakuuta kohden ilmoitusten määrä vain kasvaa.

Riippuu tosiaan myös Baijerin sisällä todella paljon alueesta, minkälainen tilanne työtilanne on. Täällä Allgäussa on pula koulutetusta työvoimasta. Pienemmissä kaupungeissa on myös hyviä isoja kansainvälisiä yrityksiä. Itse muutin tänne, ennen kuin oli tietoa työpaikasta. Alle kymmenen työhakemusta kerkesin lähettää, viikon sisään kaksi työhaastattelupyyntöä, molemmista sain työtarjouksen. Aikomus oli lähettää avoimia hakemuksia lähistön Suomi-sidonnaisiin yrityksiin (Agco konserniin kuuluva Fendtin tehdas, UPM, Huhtamäki), mutta niin pitkälle en päässyt. Hakemukset tein tutun avulla saksaksi, kielitaito ei todellakaan vastannut hakemuksen tasoa. Toimiala, jolla nyt työskentelen oli minulle täysin uusi eli suomeksikin olisi "työkieli" pitänyt opetella kokonaan uusiksi. Työskentelykieleni on saksa ja kielitaito on kyllä parantunut ihan käsittämättömän paljon ja nopeasti. Toimittajat ja asiakkaat kyselevät välillä aksentin perään.

Hakemuksen tekemiseen sellainen vinkki, jos haette töitä Suomesta käsin, muistakaa perustella, miksi haluatte muuttaa Suomesta kaupunkiin / alueelle, jossa yritys sijaitsee. Motivaatio isolle elämänmuutokselle täytyy pystyä perustelemaan jotenkin uskottavasti. Helpoin tiehän olisi perustella, että muuttaa ihmissuhteen perässä. Yhdessä työhaastattelussa väänsimme IT-yritksen tj:n kanssa yli tunnin siitä, miksi olen tänne muuttanut. Hän ei millään meinannut ymmärtää, miksi olin jättänyt hyvän työpaikan Suomessa ja muuttanut tänne. CV puhui ilmeisesti puolestaan, koska työkokemuksesta ja koulutuksesta ei tullut kysymyksiä.

Lomapäivät ovat monissa yrityksissä neuvottelukysymys.

Vielä pakko hieman hehkuttaa tätä omaa asuinaluetta. Eilisestä lähtien ollut hellettä ja loppuviikko ainakin luvassa näitä säitä. Vaelluskautta on vielä reilu kuukausi jäljellä. Marraskuussa aukeavat ensimmäiset rinteet. Viime talvena tuli monesti ajettua viikolla 30 km päähän iltamäkeen ja viikonloppuisin korkeammalle. Täällä ihmiset tuntuvat nauttivan elämästä enemmän - kun on hyvä sää, lähdetään spontaanisti vuorille yms.

Tulevaisuudessa kun kouluttaudun palomieheksi, olis siistiä olla jossain briteissä niissä hommissa muutama vuosi, mutta toteutus ilmeisen hankalaa tuolla alalla :D

Tämä asia on tuottanut minulle kovasti mietittävää. Tekis mieli vaan sanoa kiitos ja näkemiin, ottaa mukaan laukullinen tavaraa ja nousta Saksaan menevään koneeseen. Mutta jos kotimaassa työnhaku ei tuota muuta kuin täyttä tuskaa niin kuinka sitten ulkomailla? Jos en ole Suomessa saanut amk insinöörin koulutuksella vielä kertaakaan (valmistuin 2007) duunarihommia kummoisempaa niin miten sitä kohtaa CV:stä katsellaan siellä ulkomailla. Suomessa tämä tuntuu olevan kuin olisi lasikattoon hakkaamassa päätään (suhteilla suhteilla suhteilla ja itsekehuisen paskan puhumisella). Vai menikö se ulkomaan junakin jo kun kuulemma kotimaassakin juna meni jo???

Mun kokemus ulkomaille hommiin suomesta setistä oli, että vaikeeta se on sinne päästä. Haastattelut saattaa olla kovin erilaisia kuin suomessa niin menee hommat puihin vaikka olisi valmistautunut hyvin ja osaaminen kondiksessa. Sitten jos vielä hakee eu:n ulkopuolelta hommia niin pitää vakuuttaa työnantaja siinä määrin vahvasti, että he hommaavat viisumin ja ovat valmiita odottamaan jopa kuukausia ennen kuin pääset paikanpäälle. Mulla meni jenkkiviisumin kanssa pyöreet 7kk mikä piti odotella suomessa ja pyöritellä sormia toisissa hommissa.

Tosin toisinkin päin on kokemusta(ei omalta kohdalta, mutta firmaan on rekrytty ja kavereilta myös kuultu). Jos on hyviä hakijoita niin niitä on lennätetty maasta toiseen paikanpäällä tehtäviin haastatteluihin. Tuota ennen tosin on pitänyt läpäistä useampi kierros nihkeitä puhelinhaastiksia. Tää lienee paras mahdollisuus. Hakee sopiviin firmoihin ja sormet ristiin, että ne lennättävät sut paikanpäälle lopulliseen grillaukseen.

Kaikenkaikkiaan kannattaa kyllä käydä suomen ulkopuolella ihmettelemässä menoa, mutta helppoa sinne ei ole päästä eikä se aina ole helppoa elää ilman suomalaista turvaverkkoa. Monesti ei edes kunnolla ymmärrä miten uuden kotimaan systeemit toimii. Pienetkin jutut kuten hammaslääkärissä käynti tai autoon vakuutuksen ottaminen voi olla aika stressaavia säätöjä. Eli jos sinne maailmalle lähtee niin kannattaa olla hermot kunnossa ja varautua ihan uskomattomaan sähläykseen ja säätämiseen, kun ei ne perusjututkaan mene koko ajan putkeen.

Taalla Tsekin Brnossa on mm. AT&T, IBM, Infosys etc. Tekijoista on kovasti pulaa, toihin paasee Skype-haastattelun perusteella. Firmat tarjoavat relocation packagen, yleensa joku 600-800 euroa jonka saa kun muuttaa.
Itse teen toita englanniksi, mutta jatkuvasti haetaan ihan suomenkielisiakin. Ne on tosin sitten enemman kaytontukea.

Itse sain duunin parilla hakemuksella, tulin tanne niin oli kalustettu asunto valmiina ja lakanat sangyssa. Ei voisi olla helpompaa. Tietty valitysfirmalle sai maksaa asunnosta, mutta tuo saapumispaketti kattoi kulut.

e. Vuodeksi oli tarkoitus tulla, mutta nyt vuoden jalkeen jatkoin sopimusta asunnosta toisella vuodella. Paikalliset on mukavia, kelit on hyvat ja ruoka erinomaista. Mikas taalla ollessa.

Mulla on sellainen käsitys että palkat on Tsekeissä matalia, mutta niin myös elinkustannuksetkin. Kuinka paljon siellä saa vuodessa jäämään säästöön normaalisti elämällä ja käymällä Suomessa sanotaanko nyt vaikka 5 kertaa vuodessa? Onko kyse satasista, muutamasta tonnista vai >10k€? Kun sain työtarjouksen Hollannista niin sieltä olis tullu tollanen re-location paketti arvoltaan 5000€.

Taalla on joo palkat todella matalia. Jos kayt 5 kertaa suomessa, niin siihen ne rahat menee. Ei tanne rahan perassa kannata tulla, laatuoluen lahinna. :) Ja tyokokemuksen tietty. Se sun liksa on enemmankin vuodessa toi >10k€. :D

e. Prahassa tietty isommat palkat, mutta myos isommat menot. Itse saastin taalla Brnossa varmaan jotain 1000-2000 euroa vuodessa kun kavin kolme kertaa Suomessa. Tassa on parin tunnin bussimatkan paassa Budapest, Praha, Bratislava, Wien etc. joten reissattua tulee jatkuvasti ja rahaa tietty menee siihen.

Sanoisin etta uransa alkuvaiheessa olevalle hyva paikka saada tyokokemusta. Rahan perassa sitten johonkin ihan muualle.

ee. Taalla haetaan muuten jatkuvasti suomea puhuvia kavereita erilaisiin asiakaspalveluhommiin, ilman IT osaamista. Jos joku haluaa haippasta suomesta vaikka vuodeksi ihan vaan kokemuksen kannalta niin hyva vaihtoehto.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom