Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minkähänlaisia kokemuksia ihmisillä on Norjasta? Kiinnostaisi erityisesti perheellisten ihmisten näkökulma asiassa mutta muutkin mielipiteet ovat tietysti tervetulleita. Onko kenelläkään ollut lapsia norjalaisessa koulussa, päiväkodissa yms.
Mä olin 1.5v norjassa(oslo). Tosin sinkkuna. Hieno mesta, mutta niin kallis että järki lähtee. Systeemit tuntu toimivan enkä usko, että perheellisellä olisi siellä ongelmia sen enempää kuin suomessa. Tosin ei tarvi käydä ulkona syömässä tai kaljalla. Peppes pitsassa kävin kerran lounaalla ja pizza+kokis maksoi 33e. En oikeen kokenut, että siinä saa rahalle hyvin vastinetta.
Mulla on perheellisiä kavereita norjassa ja ihan hyvin ne pärjää systeemin kanssa. Tosin kaikkea pientä outoa lieveilmiötä tulee elämään, kuten ruotsinreissut lihan ja juomienhakuun.
Mietin kyllä, että oslo olisi yks niistä paikoista missä ois hieno olla vaikka loppuelämä. Mukavia ihmisiä, tosi hienot harrastemahdollisuudet meren ja vuorien muodossa. Jos rahaa on tarpeeksi niin kävelymatkan päästä ytimeen löytyy omakotitaloja pihalla ja omenapuut sun muut kasvaa tosi kivasti. Oslo kaupunkina on todella viihtyisä ja metro toimii überisti. Mut sit aloin koko ajan kelaan, että ei viitsi käydä pitsalla/hampurilaisella, kun lomalla sais samalla rahalla 3 samanlaista tuotetta. Aloin elään turhan sniidusti ja ajatus siellä asumisesta muuttui kauheaksi, kun huomasin miten elämä "kutistui".
edit. Niinjoo, norjalaiset jouluruuat on ihan täysin perseestä. Niitä ei ole tarkoitettu ihmisen syötäväksi. Lampaatkin stna. tapetaan kesällä ja kuivataan. Jouluna kaivetaan esiin jostai n kivenkolosta, nesteytetään ja kokataan. Maistuu herkulta - eikä maistu. Esim. tämä (voeeeev) Pinnekjøtt - Wikipedia, the free encyclopedia
EN tiedä onko näitä tänne jo laitettu, mutta ois kiva kattella jos ulkomailla asuvat voisi laittaa tänne vähän tietoa ja kuvia missä asuu. Esim. Pari kuvaa asuinympäristöstä, muutamia plussia ja miinuksia maasta ja miiten päätyi muuttamaan juuri kyseiseen maahan. Itse olen jo jonkun aikaa unelmoinut, että jonnekkin vähän lämpimämpään muuttais jossakin vaiheesssa, ja olis kiva selailla vaihtoehtoja ja kuunnella kokemuksia.
EN tiedä onko näitä tänne jo laitettu, mutta ois kiva kattella jos ulkomailla asuvat voisi laittaa tänne vähän tietoa ja kuvia missä asuu. Esim. Pari kuvaa asuinympäristöstä, muutamia plussia ja miinuksia maasta ja miiten päätyi muuttamaan juuri kyseiseen maahan. Itse olen jo jonkun aikaa unelmoinut, että jonnekkin vähän lämpimämpään muuttais jossakin vaiheesssa, ja olis kiva selailla vaihtoehtoja ja kuunnella kokemuksia.
Mulle tuo auton osittaisen verohyödyn mahdollinen poisto (päätös aikataulusta jne. tullee elokuussa jos en ihan väärin muista) on kyllä taas yksi syy miksi muutto takaisin ei ole ajankohtaista, ei perse kestäisi kahdesta ajoneuvosta 30 000 euron veroa, hehe.. Eihän sitä juu pakko olisi maksaa, voisihan sitä ostaa autot sitten Suo m/l estakin jne. Joka tapauksessa viesti valtiolta on selkeä: älkää tulko takaisin.
Onko pakkislaisista kukaan ollut tekemässä kesätöitä ulkomailla ja jos on niin millaista hommaa olette tehneet? Vähän houkuttelisi lähteä kesälomalla tekemään töitä johonkin muuhun maahan, kun siihen kerrankin olisi ajan suhteen mahdollisuus. Vinkkejä/linkkejä mistä tällainen reilu parikymppinen voisi hommia löytää? Käytännössä valmis tekemään melkein mitä vain kunhan ylläpidon ja elämisen pystyisin töillä kattamaan.
Täällä porukka taitaa katsella hommaa vähän vaaleanpunaisin lasein. Ihan kuin se työpaikka ja asunto ja ystävät ym. löytyisi ihan tuosta vaan kun lähtee. Jos annatte hyviä vinkkejä miten saada työ ja asunto ja muut mukavat ulkomailta kun niiden saaminen täällä Suomessakin on ollut täyttä tuskaa valmistumisen jälkeen (2007). Toimivia vinkkejä tulemaan eikä mitään "laadit vaan hyvän työhakemuksen" paskaa.