Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Minkähänlaisia kokemuksia ihmisillä on Norjasta? Kiinnostaisi erityisesti perheellisten ihmisten näkökulma asiassa mutta muutkin mielipiteet ovat tietysti tervetulleita. Onko kenelläkään ollut lapsia norjalaisessa koulussa, päiväkodissa yms.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkähänlaisia kokemuksia ihmisillä on Norjasta? Kiinnostaisi erityisesti perheellisten ihmisten näkökulma asiassa mutta muutkin mielipiteet ovat tietysti tervetulleita. Onko kenelläkään ollut lapsia norjalaisessa koulussa, päiväkodissa yms.

Mä olin 1.5v norjassa(oslo). Tosin sinkkuna. Hieno mesta, mutta niin kallis että järki lähtee. Systeemit tuntu toimivan enkä usko, että perheellisellä olisi siellä ongelmia sen enempää kuin suomessa. Tosin ei tarvi käydä ulkona syömässä tai kaljalla. Peppes pitsassa kävin kerran lounaalla ja pizza+kokis maksoi 33e. En oikeen kokenut, että siinä saa rahalle hyvin vastinetta.

Mulla on perheellisiä kavereita norjassa ja ihan hyvin ne pärjää systeemin kanssa. Tosin kaikkea pientä outoa lieveilmiötä tulee elämään, kuten ruotsinreissut lihan ja juomienhakuun.

Mietin kyllä, että oslo olisi yks niistä paikoista missä ois hieno olla vaikka loppuelämä. Mukavia ihmisiä, tosi hienot harrastemahdollisuudet meren ja vuorien muodossa. Jos rahaa on tarpeeksi niin kävelymatkan päästä ytimeen löytyy omakotitaloja pihalla ja omenapuut sun muut kasvaa tosi kivasti. Oslo kaupunkina on todella viihtyisä ja metro toimii überisti. Mut sit aloin koko ajan kelaan, että ei viitsi käydä pitsalla/hampurilaisella, kun lomalla sais samalla rahalla 3 samanlaista tuotetta. Aloin elään turhan sniidusti ja ajatus siellä asumisesta muuttui kauheaksi, kun huomasin miten elämä "kutistui".

edit. Niinjoo, norjalaiset jouluruuat on ihan täysin perseestä. Niitä ei ole tarkoitettu ihmisen syötäväksi. Lampaatkin stna. tapetaan kesällä ja kuivataan. Jouluna kaivetaan esiin jostai n kivenkolosta, nesteytetään ja kokataan. Maistuu herkulta - eikä maistu. Esim. tämä (voeeeev) http://en.wikipedia.org/wiki/Pinnekjøtt

Mä olin 1.5v norjassa(oslo). Tosin sinkkuna. Hieno mesta, mutta niin kallis että järki lähtee. Systeemit tuntu toimivan enkä usko, että perheellisellä olisi siellä ongelmia sen enempää kuin suomessa. Tosin ei tarvi käydä ulkona syömässä tai kaljalla. Peppes pitsassa kävin kerran lounaalla ja pizza+kokis maksoi 33e. En oikeen kokenut, että siinä saa rahalle hyvin vastinetta.

Mulla on perheellisiä kavereita norjassa ja ihan hyvin ne pärjää systeemin kanssa. Tosin kaikkea pientä outoa lieveilmiötä tulee elämään, kuten ruotsinreissut lihan ja juomienhakuun.

Mietin kyllä, että oslo olisi yks niistä paikoista missä ois hieno olla vaikka loppuelämä. Mukavia ihmisiä, tosi hienot harrastemahdollisuudet meren ja vuorien muodossa. Jos rahaa on tarpeeksi niin kävelymatkan päästä ytimeen löytyy omakotitaloja pihalla ja omenapuut sun muut kasvaa tosi kivasti. Oslo kaupunkina on todella viihtyisä ja metro toimii überisti. Mut sit aloin koko ajan kelaan, että ei viitsi käydä pitsalla/hampurilaisella, kun lomalla sais samalla rahalla 3 samanlaista tuotetta. Aloin elään turhan sniidusti ja ajatus siellä asumisesta muuttui kauheaksi, kun huomasin miten elämä "kutistui".

edit. Niinjoo, norjalaiset jouluruuat on ihan täysin perseestä. Niitä ei ole tarkoitettu ihmisen syötäväksi. Lampaatkin stna. tapetaan kesällä ja kuivataan. Jouluna kaivetaan esiin jostai n kivenkolosta, nesteytetään ja kokataan. Maistuu herkulta - eikä maistu. Esim. tämä (voeeeev) Pinnekjøtt - Wikipedia, the free encyclopedia

Niinhän se taitaa olla että kallista on ja Oslo sitten se kaikista kallein paikka. Tämä kalleus onkin kyllä jo tiedossa ja sitä pitäisi pystyä palkalla kompensoimaan jos sinne suuntaan lähtee. Töitähän tuolla Norjassa olisi tarjolla vaikka kuinka ja juurikin omalla alalla aikamoinen pula tekijöistä. Jos itselläni ei perhettä olisi varmaan olisin jo sinne lähtenytkin mutta nyt on mietittävä asiat aika monelta kantilta ennen kuin mitään päätöksiä lähtemisestä voi tehdä.

edit: Aikas herkullisen näkönen annos...

Ei ne asiat nyt aina niin lennokkaasti suomessakaan suju. Alkoi vaan vituttaa tämän kuukauden laskupino; auton käyttömaksu, kiinteistövero, sähkölasku jostain saatana puolet on veroa ja perusmaksua. Nuo nyt vielä menisi, mutta jumalauta jos haet avioeroa ja puolisosi hakee avioeroa, niin molemmat saa maksettavaksi 80€ laskun vaikka kyseessä on yksi ero. Helvetin nerokasta, vai voidaankohan mut tuomita kaksi kertaa avioeroon. No, en ollutkaan koskaan aikaisemmin saanut ulosottovirastosta yhteydenottoa. Ei vain tullut mieleen että samasta asiasta pitää maksaa saatana kaksi laskua.

Tiedän ettei se elämä ole helppoa missään muuallakaan, mutta kyllä tässä kaipaisi jotain vaihtelua; harrastusmahdollisuudet, enemmän valoa talvella ja mahdollisesti parempi palkka/elintaso houkuttelevat. Eikä ne työt ole niin vakaita täälläkään. Päälle kielitaidon karttuminen ja uuden kokeminen niin alan laittamaan asioihin vauhtia.

Cover letteriä olen miettinyt ja päätynyt seuraavanlaiseen runkoon:

1. kappaleessa kerron mitä paikkaa olen hakemassa ja minkä takia minut tulisi palkata. Lisäksi kerron ja perustelen miksi haen töitä ulkomailta. Maininta ulkomaankomennuksista myös tähän.

2. kappeleessa lyhyesti kehun osaamistani työkokemuksen ja teknologioiden kautta ilmoituksessa vaadittuihin osaamisalueisiin

3. kappeleessa lyhyesti kerron koulutuksestani ja miten kehittämääni ohjelmistoa on myyty mm. Saksaan teollisuuteen. Voisi melkein yhdistää 2. ja 3. kappaleen.

4. kappaleessa kerron itsestäni persoonana

5. kappaleessa kerron saksankielen taidostani ja halusta oppia sitä paremmin ja että sain hieman apua cover letterin "kääntämiseen". Lisäksi kohteliaisuudet perään ja miten minut voi tavoittaa, haasteluhalukkuudesta jne.

EN tiedä onko näitä tänne jo laitettu, mutta ois kiva kattella jos ulkomailla asuvat voisi laittaa tänne vähän tietoa ja kuvia missä asuu. Esim. Pari kuvaa asuinympäristöstä, muutamia plussia ja miinuksia maasta ja miiten päätyi muuttamaan juuri kyseiseen maahan. Itse olen jo jonkun aikaa unelmoinut, että jonnekkin vähän lämpimämpään muuttais jossakin vaiheesssa, ja olis kiva selailla vaihtoehtoja ja kuunnella kokemuksia.

EN tiedä onko näitä tänne jo laitettu, mutta ois kiva kattella jos ulkomailla asuvat voisi laittaa tänne vähän tietoa ja kuvia missä asuu. Esim. Pari kuvaa asuinympäristöstä, muutamia plussia ja miinuksia maasta ja miiten päätyi muuttamaan juuri kyseiseen maahan. Itse olen jo jonkun aikaa unelmoinut, että jonnekkin vähän lämpimämpään muuttais jossakin vaiheesssa, ja olis kiva selailla vaihtoehtoja ja kuunnella kokemuksia.

Tää on varmaan turhan offtopic, mut laitetaan kuitenkin jotain kuvia paikoista missä on tullut asuttua niin pitkään, että on verot mennyt maksuun. Kaliforniasta jos tulee lähdettyä pois niin seuraava kohde lienee australia/uusi seelanti. Japani, kiina, intiakin, singaporekin voi olla, jos löytyy sopiva työpaikka, missä ei pää hajoa joka päivä.

Oslossa oli tosi buenoa. En asunut noin rouheassa kämpässä, mutta tollasia on kävelymatkan päässä ihan ytimestä. Ois luksusta.
IMG_3063.jpg
Oslon ydinta ja vuonoa mäen päältä. Tuolla oli hyvää patikointireittiä ja rakennettuja fillarireittejä hyppyreineen aika loputtoman tuntuisesti.
IMG_3210.jpg

Boston oli pop. Voisin mennä takaisin, jos joskus tulee mahdollisuus. Ei ole just koneella kuvia, mutta pienemmät kaupungit bostonin pohjoispuolella on todella hienoja. Itse ydin on aika pullonkaula ja en siellä haluaisi asua.
IMG_3905.jpg

Nykyinen mesta kaliforniassa on aika loputonta lähiötä. Kaupungit vaihtuu, mutta mestat näyttää ihan samalta. Suurimman osan vuodesta on melko keltaista, kun sadetta ei tule kuin talvella. Onneksi voi aina karata lähiöstä pois viikonlopun viettoon.
Näkymää mission peakin huipulta piilaaksoon. Ihan saatanallinen mäki oli veivata ylös. Ei meinaan ihan hirveästi kiemurtele se polku niin saa veivata veri kurkussa ja räkä poskella.
12050014.jpg
San jose, santana row
20110716_002.jpg
Rannat on hyviä, mutta vesi kylmää
IMG_5845.JPG
Ois asiallista paikkaa mökille
12040061.jpg

Homman nimihän on kiertää maailma asuen eri paikoissa saaden samalla liksaa. Ei ihan madventures hengessä, kun pyöritän kapitalismin rattaita, mutta parempi kai se tämäkin on kuin hajota yhteen mestaan koko ajan.

edit. Yritin laittaa kuvia millaista noissa mestoissa oikeasti on enkä jotain upeimpia otoksia. Parhaat kuvat kaliforniasta voi tsekata vaikka jenkkilä roadtrip threadistä :)

Lisätään nyt vielä, että ekan 2v paikalliset kelit maistui ja tuli säädettyä ulkona koko ajan. Nyt on sellanen, että "voi jee, tulispa viileämpi viikonloppu niin ei tarvis mennä aamuyöstä fillaroimaan ja tukehtua päivällä siestanviettoon". Arska on todella kuuma, kun se paistaa melko suoraan ylhäältä. Epätavallisen kuumaa pitänyt. Normaalisti pitäisi olla 25C pinnassa tähän aikaan vuodesta.

Alussa tosiaan pidin natiiveja ihan idiootteina, kun ne mököttää varjoissa ja kulkee hatut päässä. Auringosta voi todellakin saada tarpeeksensa :D Etenkin frisbee golf radalla jengi elbailee jossain puun alla varjossa mahdollisimman paljon. Turistit painaa ilman t-paitaa ja sätkii auringossa.

sää.png

Mä en jaksa kuvia laittaa, koska joka paikasta saa hienoja ja rumia kuvia, ihan ottajasta riippuen. Googlesta löytyy ja streetviewillä pääsee kans katselemaan.
Plussia ja miinuksia voisin vähän listata, laitetaan vaikka "tärkeysjärjestyksessä":

+Elämänkokemus ja työkokemus. Pakko oppia hoitamaan omat asiat ja pitämään puolensa, ei ole vaihtoehtoja.
+Kielitaito
+Palkka
+Sää. Kesät lämpimiä, talvella vähän lunta muttei kuitenkaan liian kylmä. Tarpeeksi kylmä kuitenkin siihen että alle 2h ajolla tavoittaa kymmeniä, ellei jopa satoja eri laskettelupaikkoja. Klo 19 ajelin kotiin ja auton mittari näytti +26.5..
+Hintataso. Kaikki muu halvempaa paitsi energia, tosin sitä ei sitten kulukaan niin paljoa. Metzingenin outlet-kaupungissa tuli kans pyörähdettyä tänään, päivän tärppi Tommy Hilfigerin kauluspaidat, 23,99/kpl. Bossin, Hilfigerin ja Calvin Klenin pukuja 150-200 eskuudoa yms. yms. Erinomaisia paikkoja täydentää vaatekaappia. Erityisesti alkoholi on halpaa, vaikkei sitä kauheasti kulu. Terassilla on mukava joskus töiden jälkeen/viikonloppuna istahtaa, normaalisti tuoppi maksaa sen 2,20-2,90.
+Autojen ja prätkien hinnat, autobahnit (joskin aina huolletaan/ruuhka koska kolari)
+Lyhyt lento Suomeen, Münchenistä pääsee Vaasaan (lähin kenttä vanhemmistani) aina alle 300 eurolla kunhan on vähänkin ajoissa liikkeellä. Yleensä 240-260 euroa.
+Hyvä ruoka. Paljon lihaa erimuodoissa lisukkeineen. Ei turhia kikkailuja vaan simppeliä kotiruokaa.
+Keskeinen sijainti, kaikki lähellä.

-Ihmisiin helppo tutustua, aika vaikea ystävystyä. Suomessa teinityttöjen suosimaa seläntakana paskanpuhumista harrastavat KAIKKI, miehet ja naiset, tytöt ja pojat. Vitun perseestä.
-Kieli. Välillä arjessa tulee eteen lähes mahdottomilta tuntuvia asioita, erityisesti byrokratian takia. Sitä en edes listaa, päivänselvä asia.
-KAIKKI pitää hoitaa toimistoaikana. Myös kun veden- tai sähkönlukija tulee kotiisi niin sinun täytyy olla töistä poissa avaamassa ovea, virka-aikaan. Monta kertaa vuodessa niillä on jotain asiaa kämppään (just mittareidenlukua tai jotain ikkunanpuitteiden maalausta jne jne.)
-Muutama oikeasti tärkeä ihminen Suomessa, joiden elämässä haluais olla paremmin mukana. Aikuiset kyllä ymmärtää mutta lapsille se on vähän vaikeampaa. Onneksi on Skype ja hyvät lomat (6 viikkoa+arkipyhät+saldoista voi ottaa lomapäiviä).
-Työelämässä taitaa olla aika vaikea edetä kun ei ole saksalainen.

Tossa ny muutamia asioita mitä tulee ensiksi mieleen. Asuinpaikkana Etelä-Saksa.

Kiitoksia m_atti ja manux! Juuri tollasia kaipailinkin. Noilla kuvilla hain sitä, että näkisi millaisilla nurkilla asutte. Lähiöissä, ydinkeskustassa ym. Ja vielä kun netistä selailee niin siellä nyt yleensä on helvetin hienon näköstä oli kuva sitten mistä tahansa.

Onko pakkislaisista kukaan ollut tekemässä kesätöitä ulkomailla ja jos on niin millaista hommaa olette tehneet? Vähän houkuttelisi lähteä kesälomalla tekemään töitä johonkin muuhun maahan, kun siihen kerrankin olisi ajan suhteen mahdollisuus. Vinkkejä/linkkejä mistä tällainen reilu parikymppinen voisi hommia löytää? Käytännössä valmis tekemään melkein mitä vain kunhan ylläpidon ja elämisen pystyisin töillä kattamaan.

Pikkuhiljaa alkaa olemaan mitta täynnä tätä Suomea. Nyt jos ei kolmannen kerran pääse opiskelemaan liiketaloutta niin muutto Suomesta alkaa houkuttamaan mielellään. Ensimmäinen vaihtoehto on Tallinnaan opiskelemaan liiketaloutta Estonian Business Schooliin. Haastattelu on kesäkuun 10 päivä.

Suomalaiset muuttavat työuran, eivät verotuksen vuoksi | Taloussanomat

Taloussanomien kirjoitus aiheesta maastamuutto.
Itse olen seurannut Suo m/l en kurjistuvaa(ko) tilannetta nyt pari vuotta ulkomailta ja kauheaa hinkua ei takaisin ole. Mites muut? Alkaako tuntua siltä, että pois/takaisin on päästävä vuonna 2014? Mitkä teillä päällimmäiset syyt?

Mulle tuo auton osittaisen verohyödyn mahdollinen poisto (päätös aikataulusta jne. tullee elokuussa jos en ihan väärin muista) on kyllä taas yksi syy miksi muutto takaisin ei ole ajankohtaista, ei perse kestäisi kahdesta ajoneuvosta 30 000 euron veroa, hehe.. Eihän sitä juu pakko olisi maksaa, voisihan sitä ostaa autot sitten Suo m/l estakin jne. Joka tapauksessa viesti valtiolta on selkeä: älkää tulko takaisin.
Oon alannut käymään Suo m/l essa vähän useammin ja asennoitunut siihen, että ainakin muutama vuosi saattaa vielä ulkomailla kulua.

Mulle tuo auton osittaisen verohyödyn mahdollinen poisto (päätös aikataulusta jne. tullee elokuussa jos en ihan väärin muista) on kyllä taas yksi syy miksi muutto takaisin ei ole ajankohtaista, ei perse kestäisi kahdesta ajoneuvosta 30 000 euron veroa, hehe.. Eihän sitä juu pakko olisi maksaa, voisihan sitä ostaa autot sitten Suo m/l estakin jne. Joka tapauksessa viesti valtiolta on selkeä: älkää tulko takaisin.

Niin, tuohan ei tuo mitään verosäästöjä koskaan tuo päätös vaan nimenomaan viestin: Kerran läksitte niin pysykää poissa, takasin ei ole tulemista.
Aika paljon joutuu Suomiliksalla töitä Suomessa tekemään että tuo 30.000e nettorahaa kuittaantuu. Kynnys palaamiseen on siis todella korkea jatkossa myös tuolta osin.

Itselle Suomesta pois ajavia syitä on työelämän tietty etenemismahdollisuuksien puute, ilmasto (en voi sietää 8-9 kk vuodessa harmaata), pessimismi ja ylipätään negatiivinen ilmapiiri, sekä verot. Jollain sivulla todettiin, että ei se ansio-/pääomaverotus ole edes niin korkeata. Kyllä se mielestäni on aika ryöstöverotus suhteessa siihen mitä siitä saa vastineeksi ("ilmaisen" koulutuksen jälkeen ei mitään).

Täällä porukka taitaa katsella hommaa vähän vaaleanpunaisin lasein. Ihan kuin se työpaikka ja asunto ja ystävät ym. löytyisi ihan tuosta vaan kun lähtee. Jos annatte hyviä vinkkejä miten saada työ ja asunto ja muut mukavat ulkomailta kun niiden saaminen täällä Suomessakin on ollut täyttä tuskaa valmistumisen jälkeen (2007). Toimivia vinkkejä tulemaan eikä mitään "laadit vaan hyvän työhakemuksen" paskaa.

Onko pakkislaisista kukaan ollut tekemässä kesätöitä ulkomailla ja jos on niin millaista hommaa olette tehneet? Vähän houkuttelisi lähteä kesälomalla tekemään töitä johonkin muuhun maahan, kun siihen kerrankin olisi ajan suhteen mahdollisuus. Vinkkejä/linkkejä mistä tällainen reilu parikymppinen voisi hommia löytää? Käytännössä valmis tekemään melkein mitä vain kunhan ylläpidon ja elämisen pystyisin töillä kattamaan.

Tsekkeihin vaan jos kiinnostaa. Hae vaikka monsterista (tai paikallisilta rekrysivuilta, grafton, pixmania hakee jatkuvasti tms) suomeksi tehtäviä duuneja. Löytyy kaikenmaailman toimistohommaa, kunhan suomea ja englantia puhuu, etuna jos jotku paperit on hanskassa. Tuskin pariksi kuukaudeksi töitä saat, mutta koeaika on 3kk jolloin voit lähteä kävelemään vapaasti.

Täällä porukka taitaa katsella hommaa vähän vaaleanpunaisin lasein. Ihan kuin se työpaikka ja asunto ja ystävät ym. löytyisi ihan tuosta vaan kun lähtee. Jos annatte hyviä vinkkejä miten saada työ ja asunto ja muut mukavat ulkomailta kun niiden saaminen täällä Suomessakin on ollut täyttä tuskaa valmistumisen jälkeen (2007). Toimivia vinkkejä tulemaan eikä mitään "laadit vaan hyvän työhakemuksen" paskaa.

Tämä tuskin oli mulle tarkoitettu, vaan enemmänkin niille ikuisille uhoajille, jotka "lähtevät heti kun tulee sopiva tilaisuus", jota ei sitten koskaan kuitenkaan tule. Väittäisin että koko prosessin (työhakemus, haastattelut, sopimusneuvottelut; en ole lähetettynä työntekijänä, asunto, arki, uudet kaverit) kokeneena vaaleanpunaiset lasit ei päässä pysy. Hieman omasta vinkkelistäni arvioin asioita viestissä #1850, mm. ystävät mainittu.

Töiden ja asunnon suhteen sanoisin, että oli helpompi löytää kuin Suo m/l esta. Työhakemuksia toki piti laittaa kymmeniä, mutta mieluummin mä kymmeniä laitan kiinnostaviin töihin kuin Suo m/l een 3 ja jään odottelemaan ei kiitosta; Saksan työmarkkinat ovat insinööreille valtavat. Myös Hollannista ja Tanskasta oli finaalikierroksella tarjoukset pöydällä, mutta ahneus voitti :)

Jos cv:si on niin priima, ettet siihen apuja kaipaa, niin olet jo todella pitkällä! Sitten vaan niitä työhakemuksia, joihin et myöskään apua kaipaa, menemään. Sillä ollaan jo pitkällä. Työnantaja auttanee asunnossa. En oikein osaa antaa mitään vinkkejä; työhakemukseen ja sitä ympäröivään prosessiin se kaikki oikeastaan tiivistyy, kun ulkomaille valmistuneena pyritään (ei vaihto-opiskelu tms.).

"If you're the smartest person in the room, you're in the wrong room."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom