Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt on tullut pari vuotta asusteltua Yhdysvalloissa minne eka lähdin opiskelemaan vaihto-oppilaana ( Oregonin osavaltioon ) ja tän perusteella sain vielä työharjoittelu ja lopputyöpaikan täältä ( Texasista ). Muutto takaisin Suomeen on 8 viikon päästä, kun pitää tulla suorittamaan jäljellä olevat opinnot. Tällä hetkellä on semmoset fiilikset, että haen kyllä tänne suorittamaan Master's tai Ph.D tutkinnon. Saan onneksi todella hyvät suositukset Teksasin Yliopistolle mun pomolta ja duunikaverilta, joten sillä perusteella pitäisi olla aika "varma nakki". Opiskeluhan täällä on todella kallista, mutta onneksi aina voi hakea stipendejä ja rahoitus kyllä järjestyy muutenkin. Tästä on ollut aika paljon puhetta nykyisen työnantajani kanssa ja hän olisi valmis rahoittamaan opintoni.

Suomeen verrattuna plussina sanoisin:
- Erilainen ympäristö
- Huomattavasti parempi palkka
- Paremmat työllistymismahdollisuudet IT-alalla tällä hetkellä.
- Lämmin sää
- Kauniit tytöt :)

Miinuksia:
- Terveydenhuolto. Kaikki on hyvin niin kauan, kun et ole kipeä. Olen oppinut arvostamaan Suomen terveydenhuoltoa aivan älyttömästi. Tämä on suht vaivatonta myös, jos sulla on hyvät vakuutukset suomesta ( omani kattaa kaiken ). Jos sulla on jokin perusvakuutus jenkeistä, niin niissä on kaiken maailman porsaanreikiä ja koukeroita, joten jotain sattuessa voit joutua maksamaan ihan törkeästi vaikka sulla olisikin vakuutukset. Kävin tuossa itse ensiavussa, kun luulin, että umpisuoli on menossa. Hoidon taso on todella tasokasta ja käsittely on sellaista, että sua kohdellaan, kun olisit kuolemassa. Hintakin on tätä, mulla meni siellä ehkä 20min ja lasku oli 1800$ ( vakuutukset <3 ).

- Asumisen kalleus, ainakin vuokralla asuminen on kallista verrattuna Suomeen. Tähän toki vaikuttaa missä asut, mutta sanoisin, että jos Helsingissä maksat yksiöstä ns. ok paikalla 600-700e, täällä maksat 1200e.

- Kalliit lennot Suomeen, olisi mukava nähdä sukulaisia ja kavereita ehkä useammin kuin kerran vuodessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yhdysvaltojen terveydenhuolto toimii periaatteella "laskutamme 10 kertaa enemman kuin mita oikeasti maksaa". Jos sulla on amerikkalainen sairasvakuutus, niin he diilaavat hinnan sairaalan kanssa ja maksavat lopulta murto-osan laskun summasta. Jos taas on ulkomainen vakuutusyhtio, niin sun vakuutusyhtiolla ei ole sairaalan kanssa sopimusta, joten maksat sitten todella suolaisen hinnan. Magneettikuvista meni esim. mulla vakuutusyhtiolle 9500 dollarin lasku, josta vakuutusyhtio maksoi 600. Eli siis sairaalalla ja vakuutusyhtiolla on soppari, etta tuon enempaa ei tartte hoidosta maksaa. Itse maksoin sitten 50 taalaa omavastuuta. Jos suomalaisella matkavakuutuksella olisi saman kuvauksen tehnyt, niin varmaan olisi koko 9500 maksettu.

Tosiaan on parempia ja huonompia vakuutuksia. Omani taitaa maksaa noin 6000 dollaria vuodessa ja tyonantaja maksaa sen. Tuolla ei ikina tule mitaan ongelmia, mutta vakuutusten hinnat lahtevat tyypillisesti jostain noin 800 dollarin kieppeilta, joten voin kuvitella, etta nailla halvemmilla on vakuutusehdot taynna ties mita pykalia.

Yhdysvaltojen terveydenhuolto toimii periaatteella "laskutamme 10 kertaa enemman kuin mita oikeasti maksaa". Jos sulla on amerikkalainen sairasvakuutus, niin he diilaavat hinnan sairaalan kanssa ja maksavat lopulta murto-osan laskun summasta. Jos taas on ulkomainen vakuutusyhtio, niin sun vakuutusyhtiolla ei ole sairaalan kanssa sopimusta, joten maksat sitten todella suolaisen hinnan. Magneettikuvista meni esim. mulla vakuutusyhtiolle 9500 dollarin lasku, josta vakuutusyhtio maksoi 600. Eli siis sairaalalla ja vakuutusyhtiolla on soppari, etta tuon enempaa ei tartte hoidosta maksaa. Itse maksoin sitten 50 taalaa omavastuuta. Jos suomalaisella matkavakuutuksella olisi saman kuvauksen tehnyt, niin varmaan olisi koko 9500 maksettu.

Tosiaan on parempia ja huonompia vakuutuksia. Omani taitaa maksaa noin 6000 dollaria vuodessa ja tyonantaja maksaa sen. Tuolla ei ikina tule mitaan ongelmia, mutta vakuutusten hinnat lahtevat tyypillisesti jostain noin 800 dollarin kieppeilta, joten voin kuvitella, etta nailla halvemmilla on vakuutusehdot taynna ties mita pykalia.

Unohdin tosiaan mainita, että mulla on Suomesta if:n vakuutus ja heillä on yhteistyösopimus tai en tiedä onko jopa jollain tavalla samaa konsernia olevaan vakuutusyhtiöön täällä. Tällä vakuutusyhtiöllä oli vielä sopimus sairaalan kanssa jonne menin. Kuitenkin kun selvittelin asiaa ennen sairaalaan menoa, niin vakuutusyhtiön neuvo oli vaan, että mene päivystykseen ja me maksetaan kaikki. Käsittääkseni tosta mun laskusta suurin osa tuli siitä, että menin päivystykseen, ajan varaamalla olisi päässyt varmaan muutamalla satasella. Lääkäri vielä sanoi, että yleensä he ottavat kuvat jne. tälläisissä tapauksissa, mutta koska se on tuhottoman kallista ja vaikutti ettei mulla mitään loppupeleissä ollut niin hän sanoi, ettei siihen ole tarvetta.

Nyt on tullut pari vuotta asusteltua Yhdysvalloissa minne eka lähdin opiskelemaan vaihto-oppilaana ( Oregonin osavaltioon ) ja tän perusteella sain vielä työharjoittelu ja lopputyöpaikan täältä

Olis kiva tietää miten viisumiprosessi sulla meni tuossa opiskelu/työharjoittelu/jatko-opiskelu hommassa, jos jaksat kertoilla siitä vähän.

Enpä olisi uskonut että rupeaisin tätä vaihtoehtoa miettimään omalle kohdalleni, mutta taidan kokeilla työpaikanhakua ulkomailta. Syynä väsyminen jatkuvaan YT-rumbaan ja työpaikan hakemiseen, eikä yksinasuvana meinaa täällä maksettavalla palkalla pärjätä. Suomessa töitä olisi takuuvarmasti ainakin ensi vuoden loppuun, mutta jotenkin tämä alkaa olla nyt nähty.

Töitä yritän hakea pääasiassa Sveitsistä tai Münchenin seudulta. Haluaisin oppia Saksan kielen (paremmin) ja myös harrastusmahdollisuudet ovat eri kaliberia. IT-puolelta yritän töitä hakea ja jonkun verran olen ilmoituksia lukaissut. Ainakin tätä vaihtoehtoa pitää ainakin yrittää. Talo vuokralle ja vähäisen omaisuuden realisoimisen olen eron myötä jo aloittanut aiemmin.

Enpä olisi uskonut että rupeaisin tätä vaihtoehtoa miettimään omalle kohdalleni, mutta taidan kokeilla työpaikanhakua ulkomailta. Syynä väsyminen jatkuvaan YT-rumbaan ja työpaikan hakemiseen, eikä yksinasuvana meinaa täällä maksettavalla palkalla pärjätä. Suomessa töitä olisi takuuvarmasti ainakin ensi vuoden loppuun, mutta jotenkin tämä alkaa olla nyt nähty.

Töitä yritän hakea pääasiassa Sveitsistä tai Münchenin seudulta. Haluaisin oppia Saksan kielen (paremmin) ja myös harrastusmahdollisuudet ovat eri kaliberia. IT-puolelta yritän töitä hakea ja jonkun verran olen ilmoituksia lukaissut. Ainakin tätä vaihtoehtoa pitää ainakin yrittää. Talo vuokralle ja vähäisen omaisuuden realisoimisen olen eron myötä jo aloittanut aiemmin.
Saksa näistä helpompi. Sveitsissä todella tarkat mamukiintiöt vaikka olisi työpaikka ja yliopistotutkinto.

Mä tulin reipas vuosi sitten Baijeriin ja Etelä-Saksa on insinööreille erittäin hyvää aluetta. Jos tarvit jotain käytännön vinkkejä/apua niin otahan yhteyttä, katsotaan jos voin auttaa; saman rumban kuitenki käyny läpi ja tyttöystävä myös joten jonkin verran kokemusta löytyy. Onnea työnhakuun, toivotaan että tärppää!

Tämä asia on tuottanut minulle kovasti mietittävää. Tekis mieli vaan sanoa kiitos ja näkemiin, ottaa mukaan laukullinen tavaraa ja nousta Saksaan menevään koneeseen. Mutta jos kotimaassa työnhaku ei tuota muuta kuin täyttä tuskaa niin kuinka sitten ulkomailla? Jos en ole Suomessa saanut amk insinöörin koulutuksella vielä kertaakaan (valmistuin 2007) duunarihommia kummoisempaa niin miten sitä kohtaa CV:stä katsellaan siellä ulkomailla. Suomessa tämä tuntuu olevan kuin olisi lasikattoon hakkaamassa päätään (suhteilla suhteilla suhteilla ja itsekehuisen paskan puhumisella). Vai menikö se ulkomaan junakin jo kun kuulemma kotimaassakin juna meni jo???

Minuakin vähän kiinnostaisi ulkomaille muuttaminen. Nykyään tuntuu vähän siltä, että alkaa ahdistaa ja vituttaa liikaa tämä "hyvinvointivaltio". Esim. Saksassa saisi reippaasti korkeamman elintason ja aika samahan se on missä sitä sinkkumiehenä asuu. Täällä tuntuu siltä, kuin olisi joku valtion vihollinen ja epätoivottu henkilö autoilevana ja lihaa syövänä valkoisena heteromiehenä.

Mä tulin reipas vuosi sitten Baijeriin ja Etelä-Saksa on insinööreille erittäin hyvää aluetta. Jos tarvit jotain käytännön vinkkejä/apua niin otahan yhteyttä, katsotaan jos voin auttaa; saman rumban kuitenki käyny läpi ja tyttöystävä myös joten jonkin verran kokemusta löytyy. Onnea työnhakuun, toivotaan että tärppää!

Pitänee kysellä apuja, sillä nimenomaan moni käytännönasia on sellainen missä tarvitsisi varmasti apua. Saksa ei sinällään ole itselle uusi tuttavuus, koska olen siellä aikaisemmin pidemmillä työkomennuksilla ollut. Kuitenkin "omin voimin" sinne työllistyminen on itselleni ihan uutta. IT-puolella näyttää olevan kohtuullisen paljon paikkoja auki ja Saksankieltä tärkeämpänä näyttää olevan hyvä englanti. Münchenin seutu olisi sen takia mainio, että sieltä pääsee suoralla lennolla yleensä edukkaasti Hki-Vantaalle viikonloppuna tarvittaessa. Päivitin juuri CV:n myyvemmäksi. Toivottavasti pari Saksan kommenusta katsotaan jonkinsortin eduksi.

Jos jollain olisi heitää hyvä sähköpostiviestin pohja CV:n lähettämiseksi englanniksi, niin apu otetaan vastaan.

Itsellä on ainakin jokusen aikaa ollut tähtäin vain ja ainoastaan ulkomaille. Ensin täytyy vain lypsää kaikki lypsämisen arvoinen (ilmainen koulutus) täältä ja sitä kautta ulkomaille suorittamaan Mastersin paperit ja töihin. Hyvinvointivaltio ei oo mun juttu.

T. insinööriopiskelija

Floridaan kuukauden päästä, paluulippua en ota.

- - - Updated - - -

Jos jollain olisi heitää hyvä sähköpostiviestin pohja CV:n lähettämiseksi englanniksi, niin apu otetaan vastaan.

Siis tarkoitatko nyt cover letteria vai itse CV:tä?

Floridaan kuukauden päästä, paluulippua en ota.

- - - Updated - - -

Siis tarkoitatko nyt cover letteria vai itse CV:tä?

CV on siis valmiina ja sähköpostiviestiin millä sen lähetän, tarvitsisin jonkun lyhyen saatteen. En tiedä onko tälläinen liian tyly (ja ei varmaan kielioppikaan ole oikein):

Dr. xxx

I am writing to apply xxx position at xxx group.

Please find my CV attached. I would be grateful if you would consider me for this position i am applying. I am available for interview with a quite short notice, depending on my responsibilitys at current place of employment.

Best regards,

Mr xxx

Lisää tuohon vielä mistä löysit paikan ja miksi juuri se herätti mielenkiintosi. Mainitse aiemmasta saksan kokemuksesta. Parilla lauseella vois myös perustella miksi just sä olet hyvä tyyppi tohon tehtäväänn. Kato netistä malleja, tossa sais olla n. 3 kappaletta (aloitus;mistä löysit paikan, pieni myyntipuhe itsestä ja lopetus) ja vähän enemmän tekstiä. Ylipäätään tuo cover letter on se, missä työnantajalle myydään sun cv katsottavaksi. Tuossa on myös hieman virheitä, anna mahdollisuuksien mukaan jollekkin joka on hyvä englannissa tarkistettavaksi :)

CV on siis valmiina ja sähköpostiviestiin millä sen lähetän, tarvitsisin jonkun lyhyen saatteen. En tiedä onko tälläinen liian tyly (ja ei varmaan kielioppikaan ole oikein):

Dr. xxx,

I am writing to apply xxx position at xxx group.

Please find my CV attached. I would be grateful if you would consider me for this position i am applying. I am available for interview with a quite short notice, depending on my responsibilitys at current place of employment.

Best regards,

Mr xxx

Dear Dr./Mr. xxx,

I am writing to apply for xxx position at xxx group.

I have enclosed my Curriculum Vitae as an attachment. I would be grateful if you would consider me for the position I am applying for. I am available for interview on short notice, depending on my responsibilities at my current place of employment. I look forward to hearing from you soon.

Best regards,
xxx

Siis tuleeko tämä hakemuksen ja CV:n lisäksi vai onko tämä hakemus?

Pariin paikkaan pystyi uppaamaan CV:n suoraan nettisivuilta ilman cover letteriä. CV:ssä on sitten maininta Saksan keikoista. CV on mielestäni melko myyvä ja varsinkin referenssilista- ja työkokemus sellainen, että oikeaan paikkaan lähetettäessä on ihme jos ei kiinnostus herää. Haenkin nimenomaan alkuun töitä alalta ja teknologioista, joista on kertynyt 15 vuoden työkokemus. CV:tä on tosi hiottu pitkään jo. Seuraavaksi pitää panostaa tuohon cover letteriin, tai lähinnä sen kääntämiseen englanniksi. Muutama kielioppi virhe tuskin kaataa maailmaa, ainakaan Saksassa. Siltikin pitää yrittää välttää niitä.

edit: siis työpaikkailmoituksessa lukee että lähetä CV sähköpostilla, siihen mailiin mietin että mitä siihen kirjoitan. Tietty jos pyydetään cover letteriä, niin väännän/käännän siihen erillisen hakemuksen englanniksi. Saisin sen myös käännettyä natiivilla henkilöllä germaaniksi, mutta se lienisi tyhmää, kun itse osaan vain alkeet ja CV on englanniksi.

edit2: pienen asiaan perehtymisen jälkeen voi todeta että ainakin MUC:ssa on melko paljon työpaikkoja, joihin on vaadittava koulutus (Inssi), työkokemusta 3 x enemmän kuin vaaditaan ja hyvä, ellei jopa erinomainen osaaminen niihin teknologioihin mitä vaaditaan ja siltä liiketoimintalalta, missä työpaikka on.

Pariin paikkaan pystyi uppaamaan CV:n suoraan nettisivuilta ilman cover letteriä. CV:ssä on sitten maininta Saksan keikoista. CV on mielestäni melko myyvä ja varsinkin referenssilista- ja työkokemus sellainen, että oikeaan paikkaan lähetettäessä on ihme jos ei kiinnostus herää. CV:tä on tosi hiottu pitkään jo. Seuraavaksi pitää panostaa tuohon cover letteriin, tai lähinnä sen kääntämiseen englanniksi. Muutama kielioppi virhe tuskin kaataa maailmaa, ainakaan Saksassa. Siltikin pitää yrittää välttää niitä.

Suuri osa työnantajista ei vilkaisekaan CV:tä jos ei ole kiinnostunut cover letterin perusteella. Keskimäärin rekryssä käytetään 30sek-1min/hakemus (riippuu tietysti hakijoiden määrästä sekä avoinna olevasta työstä), eikä siinä aleta referenssiluetteloita lukemaan. Kielioppivirheet on toinen, joiden ansiosta hakemus päätyy helposti romukoppaan.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom