Nyt on tullut pari vuotta asusteltua Yhdysvalloissa minne eka lähdin opiskelemaan vaihto-oppilaana ( Oregonin osavaltioon ) ja tän perusteella sain vielä työharjoittelu ja lopputyöpaikan täältä ( Texasista ). Muutto takaisin Suomeen on 8 viikon päästä, kun pitää tulla suorittamaan jäljellä olevat opinnot. Tällä hetkellä on semmoset fiilikset, että haen kyllä tänne suorittamaan Master's tai Ph.D tutkinnon. Saan onneksi todella hyvät suositukset Teksasin Yliopistolle mun pomolta ja duunikaverilta, joten sillä perusteella pitäisi olla aika "varma nakki". Opiskeluhan täällä on todella kallista, mutta onneksi aina voi hakea stipendejä ja rahoitus kyllä järjestyy muutenkin. Tästä on ollut aika paljon puhetta nykyisen työnantajani kanssa ja hän olisi valmis rahoittamaan opintoni.
Suomeen verrattuna plussina sanoisin:
- Erilainen ympäristö
- Huomattavasti parempi palkka
- Paremmat työllistymismahdollisuudet IT-alalla tällä hetkellä.
- Lämmin sää
- Kauniit tytöt
Miinuksia:
- Terveydenhuolto. Kaikki on hyvin niin kauan, kun et ole kipeä. Olen oppinut arvostamaan Suomen terveydenhuoltoa aivan älyttömästi. Tämä on suht vaivatonta myös, jos sulla on hyvät vakuutukset suomesta ( omani kattaa kaiken ). Jos sulla on jokin perusvakuutus jenkeistä, niin niissä on kaiken maailman porsaanreikiä ja koukeroita, joten jotain sattuessa voit joutua maksamaan ihan törkeästi vaikka sulla olisikin vakuutukset. Kävin tuossa itse ensiavussa, kun luulin, että umpisuoli on menossa. Hoidon taso on todella tasokasta ja käsittely on sellaista, että sua kohdellaan, kun olisit kuolemassa. Hintakin on tätä, mulla meni siellä ehkä 20min ja lasku oli 1800$ ( vakuutukset <3 ).
- Asumisen kalleus, ainakin vuokralla asuminen on kallista verrattuna Suomeen. Tähän toki vaikuttaa missä asut, mutta sanoisin, että jos Helsingissä maksat yksiöstä ns. ok paikalla 600-700e, täällä maksat 1200e.
- Kalliit lennot Suomeen, olisi mukava nähdä sukulaisia ja kavereita ehkä useammin kuin kerran vuodessa.
Suomeen verrattuna plussina sanoisin:
- Erilainen ympäristö
- Huomattavasti parempi palkka
- Paremmat työllistymismahdollisuudet IT-alalla tällä hetkellä.
- Lämmin sää
- Kauniit tytöt
Miinuksia:
- Terveydenhuolto. Kaikki on hyvin niin kauan, kun et ole kipeä. Olen oppinut arvostamaan Suomen terveydenhuoltoa aivan älyttömästi. Tämä on suht vaivatonta myös, jos sulla on hyvät vakuutukset suomesta ( omani kattaa kaiken ). Jos sulla on jokin perusvakuutus jenkeistä, niin niissä on kaiken maailman porsaanreikiä ja koukeroita, joten jotain sattuessa voit joutua maksamaan ihan törkeästi vaikka sulla olisikin vakuutukset. Kävin tuossa itse ensiavussa, kun luulin, että umpisuoli on menossa. Hoidon taso on todella tasokasta ja käsittely on sellaista, että sua kohdellaan, kun olisit kuolemassa. Hintakin on tätä, mulla meni siellä ehkä 20min ja lasku oli 1800$ ( vakuutukset <3 ).
- Asumisen kalleus, ainakin vuokralla asuminen on kallista verrattuna Suomeen. Tähän toki vaikuttaa missä asut, mutta sanoisin, että jos Helsingissä maksat yksiöstä ns. ok paikalla 600-700e, täällä maksat 1200e.
- Kalliit lennot Suomeen, olisi mukava nähdä sukulaisia ja kavereita ehkä useammin kuin kerran vuodessa.