Nyt taisi mennä Hupelta pointti ohi. Eipä tainnut olla kyse siitä, että pitäisi kylpeä jonkun etiopialaisen kurjuudessa. Kyse taisi kuitenkin olla lähtökohdista joita suomi verotuksineen kaikkineen on sinullekin antanut, jotta olet voinut muuttaa rajan taakse haukkumaan suomea. Aika selvästi se mielestäni tekstissä tuotiin ilmi.
Vastaan Hupen puolesta - tai siis ihan omastani. On aivan yhdentekevää tämän ketjun kannalta, millaista elämämme olisi ollut, jos olisimme syntyneet johonkin muuhun maahan. Se, että on syntynyt Suomeen, on pelkkää sattumaa (hyvää sellaista), eikä se estä tai saa kieltää kriittistä suhtautumista asioihin. Meistä ulkosuomalaisista suurin osa varmasti on kovin kiitollinen siitä, että on saanut (suhteellisen) hyvät lähtökohdat elämälleen. Monet saattavat palata kotimaahan. Monien kotimaa on jo jossain muualla, emmekä enää edes kuvittele palaavamme. Syitä on monia, ja osaa niistä yritämme tässä ketjussa valottaa.
Näistä terveydenhoitoasioista sanoisin, että yksittäisien kokemuksien lukeminen jostain foorumilta on arvoltaan aika pyöreä nolla. Kaikenlaisia kokemuksia riittää ja huonot usein liiotellaan. Itse olen seurannut vakavaa sairastamista läheltä ja nähnyt suomen huippuhoidon, mutta en sillä sen enempää leuhota. Normaalit lääkärissäkäynnit on sujuneet myös aina ihan hyvin, sekä yksityisellä, että julkisella puolella. Varsinkin lapset ovat saaneet loistavaa hoitoa, ei pienintäkään valittamista minulla (vai onko käynyt vain hyvä tuuri, enpä tiedä ja sama se).
Kukaan meistä ei ole väittänyt, että yksittäiset kokemukset olisivat jotenkin tilastollisesti päteviä. Niillä on kuitenkin merkitystä yksilötasolla. Jos omat sukulaiset tai tuttavat ovat saaneet huonoa hoitoa Suomessa ja hyvää hoitoa ulkomaille, ymmärtänet, minkälaisia johtopäätöksiä tällaisista kokemuksista voi tehdä. Suomen terveydenhoito on eurooppalaisella mittapuulla keskivertoa hieman parempaa. Huippua se ei ole, kuten ei ole sosiaaliturvakaan. Riittää, kun tutkii Eurostatin tilastoja.
Tuntuu vain siltä, että ketjussa irroitetaan aina jokin asiayhteys (verotus, terveydenhoito, ilmasto) ja älli ei tai joku muu ei riitä näkemään kokonaisuutta. Eläminen ja elämänlaatu koostuu muistakin asioista ja jokainen arvottaa ne aivan itse. Itse en koskaan esim. veisi lapsiltani mahdollisuutta olla lähellä isovanhempiaan ja sukulaisiaan, mutta se onkin minun arvomaailmaani se ja olen valmis kävelemään räntäsateessa muutaman päivän tämän asian eteen. Onneksi tuli ostettua alennusmyynneistä kunnon ulkoilupuku ;)
Osut täysin oikeaan. Elämänlaatu muodostuu monesta seikasta - rahasta, ilmastosta, työmahdollisuuksista, tuttavien ja sukulaisten läheisyydestä, päivittäisistä rutiineista ja niiden helppoudesta tai vaikeudesta jne. Millään noista mittareista, ehkä sukulaisia lukuunottamatta, elämä ei Suomessa ole mielestäni mitenkään ylivertaista mihin tahansa muuhun Euroopan valtioon verrattuna. On ikävä kyllä todettava, että Suomessa on hyvin vähän sellaisia erinomaisia asioita, mistä ei voi muissa maissa nauttia samalla tavalla. Suurin osa perusasioista on sangen hyvin kaikkialla, joten on turha yrittää käyttää sitä eksklusiivisyyskorttia, jolla väitetään, että muualla vain harvat ja valitut saisivat samaa kuin Suomessa.
Tervetuloa vain kokeilemaan. Jos asenteet ovat yhtä lukkoutuneet kuin suomalaisilla keskimäärin, oleskelusta ulkomailla tulee ikävää. Paitsi tietysti niille, jotka ovat sieltä sitä asenneilmastoa pakoon lähteneet.