Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Saahan Suomesta esim. tosi paljon opintotukea muihin maihin verrattuna, mikä on mielestäni ehdoton plussa. Mun vanhemmat ainakin makselevat veroja ihan mielellään kun tietävät, ettei tarvitse olla koko ajan mulle antamassa rahaa :rolleyes:

Verorahojen käyttö näkyy siinä vaiheessa, kun tulee ongelmia. Oli kyseessä sitten yllättävä työttömyys, sairastuminen tms., niin silloin viimeistään huomaa, etteivät ne rahat ihan turhaan mene. Tarkoituksena on luoda turvaverkko kaikille, ja siinä on mielestäni Suomessa onnistuttu ihan hyvin.

Tosin IMO verotus on ehkä paskin ja typerin syy muuttaa maasta/maahan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saahan Suomesta esim. tosi paljon opintotukea muihin maihin verrattuna, mikä on mielestäni ehdoton plussa. Mun vanhemmat ainakin makselevat veroja ihan mielellään kun tietävät, ettei tarvitse olla koko ajan mulle antamassa rahaa :rolleyes:

Verorahojen käyttö näkyy siinä vaiheessa, kun tulee ongelmia. Oli kyseessä sitten yllättävä työttömyys, sairastuminen tms., niin silloin viimeistään huomaa, etteivät ne rahat ihan turhaan mene. Tarkoituksena on luoda turvaverkko kaikille, ja siinä on mielestäni Suomessa onnistuttu ihan hyvin.

Tosin IMO verotus on ehkä paskin ja typerin syy muuttaa maasta/maahan.

1. Siis vanhempasi mieluummin maksavat veroina opintotukia kaikille kuin antavat rahaa sinulle?
2. Juurihan on ollut puhetta siitä, miten paljon muissa maissa voi saada verorahoille vastinetta sairastapauksissa. Kukaan ei ole sanonut, etteikö Suomessa saisi jotain turvaa. Mutta miten on mahdollista, että maissa, joissa veroaste on samaa luokkaa tai edullisempi kuin Suomessa, palvelut ovat niin paljon parempia?
3. Verotus on ihan käypä syy ammattilaiselle, jolla on taitojaan myytävänä, muuttaa muualle. Kyllä sinä sen jonain päivänä oivallat.

Laittakaas nyt juttua asumisesta ulkomailla. Turha vääntää siitä onko Suomi paska maa vai ei. Toiselle on , toiselle ei.

Mieluummin kuulisin konkreettisia kokemuksia asumisesta muualla ja siitä miten arki sujuu vrt. Suomi. Erityisesti lapsiperheen näkökulma kiinnostaisi jos joltain löytyy kokemusta. Terveydenhuolto systeemit lapsiperheelle, päiväkodit, koulut jne. Se ei hirveästi valaiset jos vertailut on tyyliä "olut 20 centtii :rock::dance2::dance::D:urjo:"

Totta että suomes ei ole köyhillä ihan kurjat oltavat niinku mones maassa on :)

1. Siis vanhempasi mieluummin maksavat veroina opintotukia kaikille kuin antavat rahaa sinulle?
2. Juurihan on ollut puhetta siitä, miten paljon muissa maissa voi saada verorahoille vastinetta sairastapauksissa. Kukaan ei ole sanonut, etteikö Suomessa saisi jotain turvaa. Mutta miten on mahdollista, että maissa, joissa veroaste on samaa luokkaa tai edullisempi kuin Suomessa, palvelut ovat niin paljon parempia?
3. Verotus on ihan käypä syy ammattilaiselle, jolla on taitojaan myytävänä, muuttaa muualle. Kyllä sinä sen jonain päivänä oivallat.

1. No tavallaan joo, mutta maksetaanhan niistä veroista paljon muutakin koulutukseen liittyvää.
2. Verorahoja käytetään muuhunkin kuin terveydenhuoltoon. Jos siihen panostettaisiin enemmän, se olisi muualta pois.
3. Varmasti, mutta ajoin tässä takaa lähinnä sitä, että onnellisuuteen vaikuttavat paljon enemmän muut seikat kuin joku verotus (tai ilmasto, kuten aiemmin mainittiin).

Ketjun aiheeseen liittyen: Sain tossa vähän aikaa sitten tietää, että mulla on ~80% varma duunipaikka Norjassa! :) Lähden kesällä/kesän jälkeen. Tuli vähän puskista, en ole ikinä ennen ajatellut edes käyväni jossain Norjassa... Mutta eipä mulla mitään tekemistä täälläkään ole.

Ei tehostaminen ja paremmin tekeminen välttämättä vaadi lisää rahaa. Kyllä sitä jo nyt Suomessa on riittävästi.

Ihan mielenkiinnosta, mikä tossa terveydenhuollossa on niin paskaa?

Olen koko ikäni käynyt yksityislääkäreillä eivätkä nekään mielestäni mitään älyttömiä maksa, jos tosiaan haluaa lääkärin, jolle voi soittaa vaikka kotiin hätätilanteessa.

Tämä on todellakin huvittavaa. Itse vaahtoat verojen ja julkisen terveydenhuollon puolesta, mutta käyt aina yksityisellä. Ainakin ne lähisukulaiset, jotka ovat julkisesta terveydenhuollosta Suomessa viimeisen viiden vuoden aikana nauttineet (sic!), ovat kerta toisensa jälkeen saaneet joka huonoa tai jopa väärää hoitoa virheineen, jonottaneet iät ajat jne. Itse kävin 20 vuotta silmälääkärillä (yksityinen), kun kunnallisessa olisi joka kerta vaihtunut lääkäri, eikä ollut toivettakaan saada kunnollista lääkäri-potilas -suhdetta.

Huonoin esimerkki on oma isäni, joka diagnosoitiin ensimmäisten oireiden kohdalla kakksi kertaa väärin yliopistollisessa sairaalassa, sen jälkeen vietiin ambulanssilla lähes tajuttomana kiirellisenä keissinä sairaalaan suoraan leikkaukseen ja sen jälkeen haava tunaroitiin sellaiseen kuntoon, että sitä piti hoitaa avohaavana kolme kuukautta ja arpi on nyt 5x15 senttiä palleassa. Näyttää yhtä pahalta kuin kuulostaa. Ainoa tapa korjata asia, on maksaa yksityinen plastiikkakirurgi.

Huonoin esimerkki on oma isäni, joka diagnosoitiin ensimmäisten oireiden kohdalla kakksi kertaa väärin yliopistollisessa sairaalassa, sen jälkeen vietiin ambulanssilla lähes tajuttomana kiirellisenä keissinä sairaalaan suoraan leikkaukseen ja sen jälkeen haava tunaroitiin sellaiseen kuntoon, että sitä piti hoitaa avohaavana kolme kuukautta ja arpi on nyt 5x15 senttiä palleassa. Näyttää yhtä pahalta kuin kuulostaa. Ainoa tapa korjata asia, on maksaa yksityinen plastiikkakirurgi.

Erittäin valitettavaa isäsi kannalta, mutta hoitovirheitä sattuu joka ikisessä maassa. Tällaiset tapaukset eivät mitenkään liity Suomen huonouteen tai hyvyyteen.

Sen sijaan kuulemieni ja mediassa raportoitujen tapausten perusteella potilasturva hoitovirhetapausten kohdalla on huonolla tasolla. Tosin turha on esim. jenkeissäkään kuvitella, että korvauksia saa helpolla (vaikka sitten ne ovatkin yleensä melko korkeita), kun vakuutusyhtiöt laittavat lakimiesarmeijan todistamaan, että mitään virheitä ei ole tehty.

Nojaa, yksityisellä käyminen on lähinnä kotoa opittu tapa, kun pentuna sairastelin vähän enemmän ja mutsin mielestä oli paljon helpompaa kun oli oma lääkäri. Omille muutettuani olin vain liian laiska lähtemään terveyskeskukseen... Olin tosin viime kesänä viikon TYKSissä ja mielestäni siellä kaikki toimi ihan hyvin. Jalka leikattiin siellä heti seuraavana päivänä onnettomuudesta ja nykyinenkin ortopedi sanoi, että jälki on niin hyvää kuin siinä tilanteessa oli mahdollista. Eli mahtuu niitä ihan hyviä kokemuksiakin joukkoon ja on olemassa päteviäkin terveyskeskuslääkäreitä.

Tällaiset tapaukset eivät mitenkään liity Suomen huonouteen tai hyvyyteen. Sen sijaan kuulemieni ja mediassa raportoitujen tapausten perusteella potilasturva hoitovirhetapausten kohdalla on huonolla tasolla.

Niin eiväthän hoitovirheet millään tavalla indikoi hoidon laatua... Ymmärrän, että kyse on yksittäisistä tapauksista - anekdoottejan nämä. Hoitovirhetapauksissa on aivan turha yrittää korjausta. Lääkärikollegat tutkivat toistensa töppäykset... Juristit sanoivat, että ei kannata edes yrittää. Yritimme. Puolen vuoden kuluttua vastaus oli kieltävä.

Totta on, että isällä varmaan kävi huono tuuri. Aivan kuten äidilläkin, jonka vatsasyöpä aikoinaan diagnosoitiin vasta siinä vaiheessa, kun oli jo liian myöhäistä - vaikka hän oli yrittänyt saada tilaansa parannusta kuukausitolkulla terveyskeskuksen ja keskussairaalan kautta. Hoidot sitten järjestettiinkin yksityisesti suhteiden avulla erään HYKSin kliinisiä kokeita tekevän professorin kautta, kun tulimme siihen tulokseen, että ei ehkä kuitenkaan kannattaisi jäädä "kotiin kuolemaan", kuten aluesairaalassa ehdotettiin. Tosin menihän äiti kuudessa kuukaudessa kuitenkin...

Kummilapseni Etelä-Pohjanmaalla sai lähes vuoden tappelun jälkeen insuliinipumpun, kun velipoika kiersi HYKSin ja TaYKSin kautta ja käytti omien eurooppalaisten diabetesvaikuttajien Suomi-suhteet hyväkseen. Ilman tuota episodia pumppu olisi pitänyt joko itse maksaa tai sitten 11-vuotias urheileva poika edelleenkin piikittäisi itse kolme-viisi kertaa päivässa... ja sokeriarvot hyppelisivät miten sattuu...

Sattuneesta syystä en luota kovasti tähän suomalaiseen järjestelmään. Ei tuo terveydenhuolto muuallakaan aina loistava ole, mutta on turha kuvitella, että Suomessa verorahoilleen saisi mitenkään erinomaista vastiketta sairaaloissa tai yleisessä terveydenhuollossa. Muutama vuosi ulkomailla aukaisee kummasti silmät.

Sen enempää ottamatta kantaa onko Suomalainen terveydenhuolto hyvää tai huonoa, niin nakataan vierelle Kuuba. Meinaan vaan että saadaanko me täällä Suomessa niin hirveän paljon vastinetta sittenkään verorahoille terveydenhuollosta, kun Kuuban tapaisessa kehitysmaassa asiat on vähintään samalla tasolla, ellei jopa paremmin? On varmaan selvää että Kuubassa ei makseta samalla tavalla veroja kuin meillä.

Pointtini on lähinnä se että kun puhutaan terveydenhuollosta ja veroista, niin yleensä puhe on vain siitä kuinka hyvin asiat on Suomessa terveydehuollon kannalta, mutta siitä puhutaan aina yleisellä tasolla.
Toinen vaihtoehto on napata jenkit vertauskohteeksi. Jenkkien käyttäminen vertauskohteena on muutenkin aika älytön.

Kyllähän tuo vähän omaan korvaan särähti, kun valtiovarainministeri ilmoitti että seraavan parin vuoden aikana otetaan 30 G€ lisää valtionvelkaa. Kukakohan nekin meinaa maksaa joskus takaisin, kun edellisen laman velat on vielä maksamatta...Verotus ei itseäni Suomessa haittaa, mutta tuntuu ettei nyt isolla linjalla kuljeta valot päällä.

Tuosta terveydenhuollosta sen verran, että tänä vuonna kävin Ranskassa yksityisellä lääkärillä. Epäilin tulehdusta keuhkoissa ja kirjoitinkin lapulle nimen sekä lontooksi että latinaksi. Lääkäri väitti kiven kovaa että se on vaan normaalia influenssaa, eikä suostunut ottamaan verikokeita, röntgeniä tai muita kokeita vaikka olisin ne tietenkin maksanut. Kärsin korkeammasta kuumeesta kuin koskaan elämäni aikana, kuumehourailin ja oli vittumaisen vaikea hengittää. Uudestaan myöhemmin lääkäriin ja sama laulu. Lääkäri alkoi jo suuttua kun pyysin että ottaa verikokeet. Ei auttanut. Lääkäri lohdutti mua että kukaan ei ole koskaan kuollut korkeaan kuumeeseen ja ettei hänellä ole koskaan ollut influenssaa. Selitin että Suomessa se on aika vitun normaalia ja tiedän kyllä eron influenssan ja keuhkokuumeen välillä kun molemmat on sairastettu useamman kerran. Haukuin sen mulkuksi kaikilla kielillä ja sormimerkeillä sekaisin mitä osasin ja kysyin missä sen lääkärinetiikka on. No, sain sentään astmapiipun ja yhteensä 8000 mg vuorokaudessa parasetamolia ja aspiriiniä sekaisin. :jahas: Kieltämättä olo vähän parani hetkellisesti, kun kuume sahaili edes takaisin ja revenneet polvikierukatkaan eivät kummallisesti häirinneet.

Vajaan viikon jatkui korkeaa kuumetta , kunnes pääsin vihdoin Suomeen ja alkoi olla tuskallisen vaikea hengittää. Suomessa samantien lääkäriin, heti määrättiin pyytämättä verikokeet, tulokset 10 minuutissa, ressu kouraan ja apteekin kautta kotiin. Keuhkokuume ja influenssa. Pelaa se terveydeynhuolto yhtä huonosti muuallakin, vaikka siitä maksaisi. No, olihan mulla se influessa sentään. Olisi vaan ollut pikkasen parempi olo, jos oisin saanut antibiootit viikkoa aikaisemmin.

Aika jännä sinänsä kun tätä topiccia lueskelin, niin moni haluaisi muuttaa USA:n tai Australiaan, mutta syy siihen miksi näin ei tehdä: MAHDOTONTA????? Mikään ei ole mahdotonta, varsinkaan joku tollanen. Tää on yksi juuri näistä Suomalaisten hienoista piirteistä: Mikään ei oo mahdollista ja mitään ei kannata ees yrittää kun kuitenkin häviää;( Itse muutan Floridaan vähän ajan päästä ja rakennan sinne elämäni. Suomessa on sitten mukava käydä katsomassa jouluja ja kesiä.

MAHDOTONTA?????

Ilman työnantajaa, joka haluaa sinut sijoittaa esim. Yhdysvaltoihin tai ilman sellaista (erikois)ammattia, jonka avulla saat työvisan, niin kerroppas ne jäljelle jäävät vaihtoehdot? Kolmeksi kuukaudeksi humppailemaan kaduille ja etsimään töitä sellaisesta paikasta, joka hoitaa sulle viisumin? Ei se homma toimi niinku elokuvissa.

Turvaahan tarvii vaan ne joilla menee huonosti ja joilla ei ole varaa. Huppe ei kato kuulu näihin.
Öh... Just tulin 15min sitten himaan 3 päivän sairaalareissun jälkeen ja eipä kyllä voi haukkua sanallakaan tuota sairaalakokemusta tai hoitoa muutenkaan. Koko ajan pidettiin huolta, pääsit HETI VÄLITTÖMÄSTI hoitoon kun ovesta astui sisään, ja ihan kunnallisella sairasvakuutuksella, ei privaatilla.
Suomessa odottelisin Malmin arvauskeskuksella vieläkin vuoroani jonka jälkeen minut lähetettäisiin kotiin buranat kainalossa. (Been there, done that) Kyllä on kokemusta sairaaloista, ihan kaikissa maissa joissa olen käynyt. Suomessa ne ovat olleet paskimpia.
Oletko ikinä ajatellut että jos olisit vaikka syntynyt jossain bambumajassa keskellä ihannoimaasi thaimaata esim, niin voisi tehdä aika tiukka saadaa kasaan edes tuo "muutama kymppi kuussa" noihin sairasvakuutuksiin jos päiväpalkkasi olisi 20c riisipellolla.
Toi on hauska kortti jonka joku vetäisee esiin joka kerta kun kehutaan ulkomailla asumista. "kuvitteleppa jos itse olisit syntynyt riisipellolla savimajaan, oisko kiva häh?"

Eipä tätä voorumia seuranneista kukaan ole sinne syntynyt, vaan monella tuntuu olevan ulkomailla ihan mukavaa. Mitä sitten, ei kauheasti kiinnosta minne joku etiopialainen on syntynyt. Omassa elämässä mielestäni on tärkeämpää että itsellä on mukavaa, ei muiden kurjuuden ajatteleminen ole lainkaan tärkeää. Kurjuus ei maailmasta parane sillä että itse voivottelee muiden kohtaloa voorumeilla ja haukku tyyppejä ketkä ovat lähteneet ulkomaille.

Itsekin olin sitä mieltä, että suomessa terveydenhoito on maailmanmittakaavassa huippuluokkaa, kunnes aloin (valitettavasti) keräämään kokemuksia myös muiden maiden vastaavista palveluista. Mukavaa taasen esim. Saksassa / Thaimaassa on lääkärissä käydessä että asiat voi hoitaa "omalla" kielellä, eli englanniksi. Suomessa kun lääkärit ainakin pk-seudun arvauskeskuksissa tuppaavat puhumaan vain kroatiaa, venäjää tai viroa. Lisäksi muissa maissa lääkärit ovat tiettyjen alojen erikoislääkäreitä ja saat asianmukaista hoitoa juuri oikealta lääkäriltä. Suomen "arvauskeskus" -nimitys yleislääkäreistä ei ole aivan tuulesta temmattu nimitys. Joku tuossa mainitsikin että Suomessakin pääsee erikoislääkärille, mikäli on valmis odottamaan jopa useita kuukausia. Ihan yleislääkäreitä ne ovat useimmiten, varsinkin kunnallisella puolella.

Voisin kirjoittaa vaikka miten paljon Suomen terveydenhoidon surkeudesta mutta lopetan tähän nyt toistaiseksi ainakin. Vastaväittelijöillä kun ei tunnu olevan lainkaan käsitystä miten surkeasti asiat Suomessa tuolla saralla ovat.

Voisin kirjoittaa vaikka miten paljon Suomen terveydenhoidon surkeudesta mutta lopetan tähän nyt toistaiseksi ainakin. Vastaväittelijöillä kun ei tunnu olevan lainkaan käsitystä miten surkeasti asiat Suomessa tuolla saralla ovat.
Jatkanpa tätä kun sattumalta juuri tänään asiasta on juttua iltalehmässä:

Taistelu hoidosta
Helsinkiläinen, 19-vuotias Jani oli juuri saanut valkolakin ja nautti kesän ensimmäisistä päivistä. Hänestä oli tulossa nuori yrittäjä, oma firma rakentui pikkuhiljaa.

Kaikki tavoitteet ja suunnitelmat menivät uusiksi viime kesäkuussa.

Jani paiskautui pohjoisesta tulleen raitiovaunun kylkeen ylittäessään pysäkin kohdalla suojatietä aamupäivällä 4. kesäkuuta Mannerheimintiellä Helsingin Töölössä. Silminnäkijät ovat kertoneet, kuinka opiskelemaan matkalla ollut Jani lensi törmäyksen voimasta kahdesta kolmeen metriä eteenpäin ja jäi rajusti jarruttaneen vaunun alle. Vakavin isku kohdistui päähän.

Matkustajana ollut lääkäri kiirehti antamaan ensiapua.

- Ei ollut kauheasti eloonjäämisen mahdollisuuksia, Portugalissa työmatkalla ollut isä kertoo Iltalehdelle.

- Hyppäsin ensimmäiseen koneeseen. Sen päivän jälkeen olemme viettäneet jokaisen päivän Janin luona sairaalassa.

Kaksi viikkoa koomassa

Ensihoito toimi nopesti, ja Jani sai ensiluokkaista hoitoa. Ambulanssi oli turmapaikalla viidessä minuutissa. Jo 40 minuutin kuluttua onnettomuudesta nuorimies oli Töölön sairaalan leikkauspöydällä.

- Meillä ei ollut tiedossa, herääkö hän koskaan, isä kertoo.

Mutta Jani heräsi, kahden ja puolen viikon kuluttua. Siitä alkoi hiljainen, pitkään kestävä toipuminen.

- Kaikki asiat on täytynyt opetella ihan alusta uudelleen, alkaen hengittämisestä. Tällä hetkellä Janin molemmat kädet toimivat jo, hän pystyy istumaan pyörätuolissa ja puhumaan hieman. Juuri nyt hän opettelee syömään, isä kertoo.

Omaisten taistelu hoidosta

Tuskaisinta on ollut taistella potilaan oikeuksien ja hyvän hoidon puolesta.

Jani siirrettiin yliopistollisesta sairaalasta terveyskeskussairaalaan, missä osaston muut potilaat olivat lähinnä vanhuksia. Vaikka henkilökunta teki parhaansa, ei osastolla ollut erittäin vaikeiden aivovammojen hoitamiseen tarvittavaa osaamista.

Perhe joutui hankkimaan ulkopuolista hoitoapua.

- Jotta Jani lopulta saatiin varsinaiseen kuntoutuspaikkaan, missä on oikea osaaminen, jouduimme käymään hyvin laajat keskustelut kunnan ja vakuutusyhtiöiden kanssa. Siinä kului neljä kuukautta, jonka aikana syntyneistä jälkiseurauksista osa voi jäädä Janin kohdalla pysyviksi, isä kertoo.

Hän on kokenut, että potilaan pääseminen hyvään hoitoon on pitkälti omaisten voimien varassa. Isä on miettinyt, miten Janin olisi käynyt, jos he eivät olisi jaksaneet vaatia.

- Kun potilaalla on vaikea aivovamma, hänellä ei ole toipumisen alkuvaiheessa mitään edellytyksiä itse hoitaa asiaansa.

Perhe odottaa sitä mahdollisuutta, että Jani pystyisi vielä jonain päivänä elämään normaalia elämää. Isä toivoo, että ihmiset ymmärtäisivät paremmin, mitä vakava aivovamma tarkoittaa.

- Se aivojen älykkyys ei häviä minnekään. Kyse on siitä, että Janin pitää oppia uudelleen käyttämään aivojaan.

Tätäkin haastattelua varten Jani teki itse päätöksen osallistumisesta. Potilaan nimi on hänen omasta pyynnöstään muutettu.
http://www.iltalehti.fi/helsinki/200902119037629_hi.shtml

Että silleen, missäs maassa sitä oltiinkaan ihan omillaan???

Suomessa paskin terveydenhuolto?? Mulla on vähän eri kokemuksia. No ei se mitään. Mielipide asioita.....

Suomessa paskin terveydenhuolto?? Mulla on vähän eri kokemuksia. No ei se mitään. Mielipide asioita.....
Ei kai tässä kukaan ole sanonut että Suomen terveydenhuolto olis millään tavalla paskin.
Ehkä en itsekään ihan niin jyrkästi tuomitse Suomen terveydenhuoltoa, mutta ei se parastakaan ole. Tehokkaampaakin olen saanut, mutta olen terveeksi tullut myös Suomen terveydenhuollon avulla.

Edit. Ehkä kyse onkin enemmän Suomalaisen terveydenhuollon tehokkuudesta, eikä sen tasosta niinkään?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom