- Ikä
- 52
Öh... Just tulin 15min sitten himaan 3 päivän sairaalareissun jälkeen ja eipä kyllä voi haukkua sanallakaan tuota sairaalakokemusta tai hoitoa muutenkaan. Koko ajan pidettiin huolta, pääsit HETI VÄLITTÖMÄSTI hoitoon kun ovesta astui sisään, ja ihan kunnallisella sairasvakuutuksella, ei privaatilla.
Suomessa odottelisin Malmin arvauskeskuksella vieläkin vuoroani jonka jälkeen minut lähetettäisiin kotiin buranat kainalossa. (Been there, done that) Kyllä on kokemusta sairaaloista, ihan kaikissa maissa joissa olen käynyt. Suomessa ne ovat olleet paskimpia.
Itsekin olin sitä mieltä, että suomessa terveydenhoito on maailmanmittakaavassa huippuluokkaa, kunnes aloin (valitettavasti) keräämään kokemuksia myös muiden maiden vastaavista palveluista. Mukavaa taasen esim. Saksassa / Thaimaassa on lääkärissä käydessä että asiat voi hoitaa "omalla" kielellä, eli englanniksi. Suomessa kun lääkärit ainakin pk-seudun arvauskeskuksissa tuppaavat puhumaan vain kroatiaa, venäjää tai viroa. Lisäksi muissa maissa lääkärit ovat tiettyjen alojen erikoislääkäreitä ja saat asianmukaista hoitoa juuri oikealta lääkäriltä. Suomen "arvauskeskus" -nimitys yleislääkäreistä ei ole aivan tuulesta temmattu nimitys. Joku tuossa mainitsikin että Suomessakin pääsee erikoislääkärille, mikäli on valmis odottamaan jopa useita kuukausia. Ihan yleislääkäreitä ne ovat useimmiten, varsinkin kunnallisella puolella.
Voisin kirjoittaa vaikka miten paljon Suomen terveydenhoidon surkeudesta mutta lopetan tähän nyt toistaiseksi ainakin. Vastaväittelijöillä kun ei tunnu olevan lainkaan käsitystä miten surkeasti asiat Suomessa tuolla saralla ovat.
Ok, en osaa sanoa sinun kokemuksista mitään, ainoastaan omistani. Ota huomioon että täälläkin kuten varmaan sielläkin tilanne vaihtelee sen mukaan missä asioi. Ainakin omassa kaupungissani ja Keski-Suomen keskussairaalassa asioidessa olen saanut hyvän hoidon. Omien lasten keskoshoito ja seuranta on ollut huipputasoa. Muistaakseni lapsikuolleisuus suomessa on pienin euroopassa, korjatkoon joku jos jaksaa kaivaa tietoa. Olisi kiva vertailun vuoksi tietää mieten homma hoituu muualla. Myös päivystys on pelannut naurettavan pienellä odotuksella. Syksyllä odotettiin nievelen paikoilleen laittoa mahtavat 40 min ja kerralla tuli kuntoon, lääkkeet saatiin mukaan.
Yleislääkäreitä kommentoin sen verran että harva varmaan miettii kuinka vitun vaikeaa se duuni voi olla. Sisään lappaa väkeä vauvasta vaariin ja jokaisella on valmiina oma diagnoosi. Silloin kun tullaan yleislääkärille niin tapaus on tasolla "mulla on selkä vitun kipeä". Siinä vaiheessa kun erikoislääkäri pääsee puikkoihin niin yleislääkäri on jo kerinnyt karsimaan pois aika monta mahdollista syytä.
Hienointahan tietysti on että jokainen vastaanotolle tuleva haluaa ja tarvii heti erikoislääkäriä, omasta mielestään.
Olisko mitenkään mahdollista että sun kokemukset ulkomailta on hieman rajalliset? Tarkoitan sitä että jos menet thaikuissa lääkäriin niin tuskin käytät samaa palvelua kuin paikalinen riisinviljeliä? Maksatko omalla rahalla vai käytkö ilmaisklinikoilla? Saatko länsimaisena turistina parempaa palvelua? Saatko Saksassa yhtä hyvää palvelua kuin nyt kun menet vaikka Berliiniin satunnaiselle terveysasemalle?
Mun mielestä sun otanta on aika helvetin rajoittunut. Voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon hyviä kokemuksia mutta lopetan nyt tähän.
Mikään systeemi ei ole täydellinen. Jos luulee pystyvänsä parempaan niin vaikuttamaan vaan. Kohta taas arvotaan eduskuntaan lähtijät.
Edit: ylipäätään kun vertaillaan eri maiden palveluita niin eikö järkevintä ole tehdä sen heikoimman lenkin näkökulmasta, eli miä yhteiskunta tarjoaa sille joka ei saavuta mitään. Länkkäri jolla on paalua taskut täynnä nyt voi elää onnellisena vaikka Afganistanissa. ja olla sitä mieltä että vitun nasta paikka, palvelu pelaa ja palmut huojuu.