Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Öh... Just tulin 15min sitten himaan 3 päivän sairaalareissun jälkeen ja eipä kyllä voi haukkua sanallakaan tuota sairaalakokemusta tai hoitoa muutenkaan. Koko ajan pidettiin huolta, pääsit HETI VÄLITTÖMÄSTI hoitoon kun ovesta astui sisään, ja ihan kunnallisella sairasvakuutuksella, ei privaatilla.
Suomessa odottelisin Malmin arvauskeskuksella vieläkin vuoroani jonka jälkeen minut lähetettäisiin kotiin buranat kainalossa. (Been there, done that) Kyllä on kokemusta sairaaloista, ihan kaikissa maissa joissa olen käynyt. Suomessa ne ovat olleet paskimpia.

Itsekin olin sitä mieltä, että suomessa terveydenhoito on maailmanmittakaavassa huippuluokkaa, kunnes aloin (valitettavasti) keräämään kokemuksia myös muiden maiden vastaavista palveluista. Mukavaa taasen esim. Saksassa / Thaimaassa on lääkärissä käydessä että asiat voi hoitaa "omalla" kielellä, eli englanniksi. Suomessa kun lääkärit ainakin pk-seudun arvauskeskuksissa tuppaavat puhumaan vain kroatiaa, venäjää tai viroa. Lisäksi muissa maissa lääkärit ovat tiettyjen alojen erikoislääkäreitä ja saat asianmukaista hoitoa juuri oikealta lääkäriltä. Suomen "arvauskeskus" -nimitys yleislääkäreistä ei ole aivan tuulesta temmattu nimitys. Joku tuossa mainitsikin että Suomessakin pääsee erikoislääkärille, mikäli on valmis odottamaan jopa useita kuukausia. Ihan yleislääkäreitä ne ovat useimmiten, varsinkin kunnallisella puolella.

Voisin kirjoittaa vaikka miten paljon Suomen terveydenhoidon surkeudesta mutta lopetan tähän nyt toistaiseksi ainakin. Vastaväittelijöillä kun ei tunnu olevan lainkaan käsitystä miten surkeasti asiat Suomessa tuolla saralla ovat.

Ok, en osaa sanoa sinun kokemuksista mitään, ainoastaan omistani. Ota huomioon että täälläkin kuten varmaan sielläkin tilanne vaihtelee sen mukaan missä asioi. Ainakin omassa kaupungissani ja Keski-Suomen keskussairaalassa asioidessa olen saanut hyvän hoidon. Omien lasten keskoshoito ja seuranta on ollut huipputasoa. Muistaakseni lapsikuolleisuus suomessa on pienin euroopassa, korjatkoon joku jos jaksaa kaivaa tietoa. Olisi kiva vertailun vuoksi tietää mieten homma hoituu muualla. Myös päivystys on pelannut naurettavan pienellä odotuksella. Syksyllä odotettiin nievelen paikoilleen laittoa mahtavat 40 min ja kerralla tuli kuntoon, lääkkeet saatiin mukaan.

Yleislääkäreitä kommentoin sen verran että harva varmaan miettii kuinka vitun vaikeaa se duuni voi olla. Sisään lappaa väkeä vauvasta vaariin ja jokaisella on valmiina oma diagnoosi. Silloin kun tullaan yleislääkärille niin tapaus on tasolla "mulla on selkä vitun kipeä". Siinä vaiheessa kun erikoislääkäri pääsee puikkoihin niin yleislääkäri on jo kerinnyt karsimaan pois aika monta mahdollista syytä.

Hienointahan tietysti on että jokainen vastaanotolle tuleva haluaa ja tarvii heti erikoislääkäriä, omasta mielestään.

Olisko mitenkään mahdollista että sun kokemukset ulkomailta on hieman rajalliset? Tarkoitan sitä että jos menet thaikuissa lääkäriin niin tuskin käytät samaa palvelua kuin paikalinen riisinviljeliä? Maksatko omalla rahalla vai käytkö ilmaisklinikoilla? Saatko länsimaisena turistina parempaa palvelua? Saatko Saksassa yhtä hyvää palvelua kuin nyt kun menet vaikka Berliiniin satunnaiselle terveysasemalle?

Mun mielestä sun otanta on aika helvetin rajoittunut. Voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon hyviä kokemuksia mutta lopetan nyt tähän.

Mikään systeemi ei ole täydellinen. Jos luulee pystyvänsä parempaan niin vaikuttamaan vaan. Kohta taas arvotaan eduskuntaan lähtijät.

Edit: ylipäätään kun vertaillaan eri maiden palveluita niin eikö järkevintä ole tehdä sen heikoimman lenkin näkökulmasta, eli miä yhteiskunta tarjoaa sille joka ei saavuta mitään. Länkkäri jolla on paalua taskut täynnä nyt voi elää onnellisena vaikka Afganistanissa. ja olla sitä mieltä että vitun nasta paikka, palvelu pelaa ja palmut huojuu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kai tässä kukaan ole sanonut että Suomen terveydenhuolto olis millään tavalla paskin.
Ehkä en itsekään ihan niin jyrkästi tuomitse Suomen terveydenhuoltoa, mutta ei se parastakaan ole. Tehokkaampaakin olen saanut, mutta olen terveeksi tullut myös Suomen terveydenhuollon avulla.

Edit. Ehkä kyse onkin enemmän Suomalaisen terveydenhuollon tehokkuudesta, eikä sen tasosta niinkään?
Ongelmana Suomen terveydenhuollossa on määrärahojen puute. Ammattitaitoista henkilökuntaa löytyy jopa Suomesta, ei siis tarvittaisi hankkia heitä mm. Virosta. Mutta kun tulevat mokomat halvemmalla. Samoiten ei ole määrärahoja esim. vuodepaikkoihin, joten potilaat pistetään kotiin. Pakon sanelemanahan HUS ja muut laitokset noita päätöksiään tekevät. Kuitenkin veroja maksetaan paljon ja silti tärkeisiin palveluihin ei jää riittävästi määrärahoja, kuten terveydenhoito, poliisit ja palomiehet. Pääasia että virkamiehet ja muut saavat kulttuuria, oopperataloja, musiikkitaloja ja muuta tärkeää, ehkäpä myös muutaman metrin lisää moottoritietä Turkuun päin.

Tuo vituttaa ja sitten kun suomalaiset tulevat vielä soittelemaan suuta että kaikkien muiden maiden esim. terveydenhoito on paskaa ja Suomen on "parasta". Pistää sappinesteet kiehumaan.

Olisko mitenkään mahdollista että sun kokemukset ulkomailta on hieman rajalliset? Tarkoitan sitä että jos menet thaikuissa lääkäriin niin tuskin käytät samaa palvelua kuin paikalinen riisinviljeliä? Maksatko omalla rahalla vai käytkö ilmaisklinikoilla? Saatko länsimaisena turistina parempaa palvelua? Saatko Saksassa yhtä hyvää palvelua kuin nyt kun menet vaikka Berliiniin satunnaiselle terveysasemalle?
En edelleenkään ymmärrä mikä tämä riisinviljelijä-kortti on joka otetaan aina esille? Miksi käyttäisin heille suunnattuja palveluitaan? Ei kiinnosta. Sama kuin kyselisi uuden mersun ostajalta että miksi et käy autoasi Delta-autosta tai hyrylästä ostamassa, kuten monet jakomäkeläisetkin tekevät. Topicin aiheena on käsittääkseni suomalaisen muutto ulkomaille, ehkä pysyvästi, miten siihen liittyy syntyminen riisinviljelijän talouteen tai riisinviljelijöille suunnattujen (=olemattomien) terveyspalveluiden käyttö???? Ehkä te riisinviljelystä kiinnostuneet voisitte perustaa oman threadin: "syntyminen riisinviljelijän talouteen... lopun alkuko?"

Länkkäri jolla on paalua taskut täynnä nyt voi elää onnellisena vaikka Afganistanissa. ja olla sitä mieltä että vitun nasta paikka, palvelu pelaa ja palmut huojuu.
Ei nyt ole rahaa taskut täynnä mutta noinhan se on. Mukavahan se on elellä Thaimaassa eurooppalaisilla tuloilla, hyvin pärjää, elämä on luksusta ja palmut huojuu eikä koskaan ole kylmää. Ei tulisi mieleeninkään lähtee elelemään esim. Thaimaahan thaimaalaisen tuloilla, miksi tekisin niin? Kuten mainittua, threadissa käsitellään Suomesta muuttoa ulkomaille.

Olisko mitenkään mahdollista että sun kokemukset ulkomailta on hieman rajalliset? Tarkoitan sitä että jos menet thaikuissa lääkäriin niin tuskin käytät samaa palvelua kuin paikalinen riisinviljeliä?
Kieltämättä minäkään en käsitä miten tämä riisinviljelijä- kortti liittyy asiaan millään muotoa? Kun tässä ollaan nyt satuttu syntymään Suomalaisiksi niin pysytelläänkö siinä näkökulmassa.
Oltashan me kaikki voitu syntyä vaikka kuninkaallisiksi...vaan kun ei olla.
Voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon hyviä kokemuksia mutta lopetan nyt tähän.
No mutta eihän kukaan ole väittänyt että Suomalainen terveydenhuolto on täyttä paskaa. Ei edes Huppe.
Jos luulee pystyvänsä parempaan niin vaikuttamaan vaan.
Niin, tai sitten tekee just niinku tämän keskustelun pääotsikossa lukee. Lähtee ulkomaille ja saa sitä mitä tilaa. Ei se ole mun mielestä väärin jos joku pystyy lähtemään ulkomaille ja toteaa saavansa siellä parempaa hoitoa kuin Suomessa.

Mikä siinä on niin kauheaa että Suomalainen terveydenhuolto ei ole parasta maapallolla?

En edelleenkään ymmärrä mikä tämä riisinviljelijä-kortti on joka otetaan aina esille? Miksi käyttäisin heille suunnattuja palveluitaan?

Sä olet kehunnut thaikkujen sairaanhoitoa ja sitä kuinka huippua se on niin tässä ajettiin varmaan takaa sitä,että sä olet verrannut thaikkujen huippua(yksityisiä) suomen arvauskeskukseen. Mä ymmärsin nopeasti luettuna näin asian. Toki saatan olla väärässäkin. Ei Suomen arvauskeskus varmaankaan maailman paras ole ja muualla on varmastikkin paremmin asiat,mutta jos me nyt verrataan minne ne tavalliset tallaajat marssivat niin Suomessa on asiat aika hyvin. Ja mitkä ovat ne tavallisten ihmisten lääkintähuollot hoidettu kiinassa tai thaikuissa?? Kiinassa ei niin hyvin ole asiat. Kaverini asui 7-vuotta kiinassa ja he pääsivät yksityiselle lääkärille,mutta ne köyhät maanviljelijät eivät päässeet. Suomessa olet työtön ja sinua hoidetaan aina suhteellisen hyvin. Mutta asiasta nyt poikettiin sen verran,että rahalla saat hyvää hoitoa olet sitten Suomessa,Thaimaassa tai Afrikassa. En minäkään nyt marssisi thaikuissa ihan mihin vaan hoitoon ,vaan saisin sieltä varmana kunnon hoitoa rahan avulla. Tosin niin olen saannut Suomestakin yksityisiltä erittäin hyvää hoitoa ja nopeasti. Kuvaukset,verikokeet,hammashuolto jne. kaikki on hoitunut mielestäni erittäin hyvin. Siitä en lähde kiistelemään onko yksityiset parempia vaikkapa Saksassa kun ei ole omakohtaisia kokemuksia.

Suomessa kyllä vituttaa tämä ilmasto. Unkarissa asustellut jonkin aikaa ja siellä oli kyllä ilmojen kannalta mukavampi. Tietenkin se yksi helle jakso,jolloin porotti 37 astetta(varjossa) viikon putkeen ei ollut niin mukavaa,mutta muuten ei ollut valittamista. Ensi kesänä sinne taas....
:piis::piis:

Itse muutin pois Suomesta viime vuonna, asun nykyään pienellä lämpimällä saarella. En nyt viitsisi kertoa maan nimeä, koska olen ainoa suomalainen täällä :) Turisteina täällä käy jonkin verran suomalaisia mutta aika vähän, pariin kolmeen olen törmännyt tähän mennessä.

Tämä ei ole mikään erityisen halpa paikka asua, yleinen hintataso on Suomea vähän matalampi. Kaikki maahantuotu tavara on kallista, ruokaan kuluu täällä rahaa yhtä paljon mitä Suomessa ja valikoimat on huonompia. Toisaalta palvelut on halvempia mitä suomessa, esimerkkinä vaikka taksi. Taksin voi ottaa ostarille, kuski odottaa tunnin pari ja ajaa takaisin kotiin, tämä maksaa n. 20 euroa. Bussilla saman homman voisi tehdä parilla eurolla.

Asuminen täällä on Suomea halvempaa. Esim. ensimmäinenn vuokratalo jossa olen asunut maksaa $1600 per kuukausi, kaksi makuuhuonetta, kaksi kylpyhuonetta, ruokailutila, olohuone, keittiö, veranta merinäköaloilla kivenheiton päässä uimarannasta. Toinen vuokra-asunto jossa olen asunut maksaa $900 per kuukausi, tämä on kaksikerroksisen kivitalon alakerta. Molempiin asuntoihin on siis omat sisäänkäyntinsä, tarjolla on kaksi makuuhuonetta, yksi kylpyhuone, keittiö ja olohuone. Kokoa joku 90 neliötä ja iso veranta josta merinäkymät.

Sali maksaa noin 50 euroa kuukausi, sellainen ihan kohtuullinen, alakerta täynnä nautiluksen laitteita, iso rivi käsipainoja, smithi ja yksi penkki. Yläkerrassa juoksumattoja, krossareita, rappustennousulaitteita, kuntopyöriä jne. Protskujauhot on täällä törkeän kalliita ja huonoja, parhaan makuiset jauhot saa kun ostaa jotain amerikkalaisia ihmejauheita (esim. monster milk). Ne maksaa jotain 50-70 euroa per iso purkki. Jotain perusheraa saa halvemmallakin mutta ne on niin kauhean makuisia ettei niitä pysty vetämään, kaukan jostain suomalaisista perusheroista (esim fast). Maustamatonta heraa ei löydy lainkaan. Mutta kalaöljy on halvempaa, 120 x 1000 mg kalaöljykapselipurkki maksaa 20 euroa.

Terveydenhuolto on täällä periaatteessa julkisella puolella ilmaista, operaatioista kuten verikokeista joutuu maksamaan jonkun pienen summan tyyliin 5-10 euroa mutta niitä saatetaan periä vain tällaisilta valkonaamoilta. Julkisen lisäksi täältä löytyy yksityisiä lääkäreitä ja kokonaisia sairaaloita vuodeosastoineen, niiden hinnat on Suomen yksityislääkäreihin verrattuna vähän halvempia. Julkinen terveydenhuolto toimii ihan hyvin, mikäli ei odota ilmastoituja huoneita ja punaisia mattoja, puhtaita neuloja ja osaavaa lääkäriä voi odottaa ja ne myös saa.

Verot täällä ovat vähän suhteellinen asia, virallisesti täällä on verovapaata tuloa 1200 euroa kuukaudessa jonka yli menevältä maksetaan luokkaa 30% tuloveroa. Mutta täällä voi asioista neuvotella ja esimerkiksi minä maksan veroja tuota vähemmän. Toisaalta ulkomaalaisilta odotetaan täällä tiettyjä asioita, kuten paikallisen siivoojan tai taloudenhoitajan palkkaamista. Meilläkin käy täysipäiväinen kodinhoitaja joka siivoaa, kokkaa, käy ruokakaupassa, maksaa laskut ja fiksailee kaikkea mitä tarvitaan. Hänelle maksetaan palkkaa jotain 500 euroa kuukaudessa.

Mukavahan se on elellä Thaimaassa eurooppalaisilla tuloilla, hyvin pärjää, elämä on luksusta ja palmut huojuu eikä koskaan ole kylmää.

Aina samaa paskaa vähintäänkin joka toisessa sivulauseessa: palmut heiluu ja lämmintä on. :lol2: Ihan kun kaikki kiinnostuis vaan sen takia jostain maasta, että siellä palmut heiluu ja on lämmin. Vielä kun kerrot kuinka hyvä maa se on, koska viina on halpaa.

Sä olet kehunnut thaikkujen sairaanhoitoa ja sitä kuinka huippua se on niin tässä ajettiin varmaan takaa sitä,että sä olet verrannut thaikkujen huippua(yksityisiä) suomen arvauskeskukseen. Mä ymmärsin nopeasti luettuna näin asian. Toki saatan olla väärässäkin.
Ehkä pointti on ollut osittain siinä että kun/jos suomalainen muuttaa ulkomaille, pelkää hän että mitenkäs käy terveydenhoidon, eihän muissa maissa se ole kunnollista. Tässä olen kuitenkin pyrkinyt tuomaan esille myös senkin puolen että kyllä sitä hyvää terveydenhoitoa saa JOPA Thaimaassa, missä ei kaikki niin edistyksellistä välttämättä ole. Sopiva kasvuympäristö se ei mielestäni ole kouluikäisille lapsille, tai jos on, tarkoittaa se että silloin on oltava valtava määrä rahaa jotta lapselleen saa hyvän koulutuksen, samantasoisen minkä saa Suomessa "ilmaiseksi".

Aina samaa paskaa vähintäänkin joka toisessa sivulauseessa: palmut heiluu ja lämmintä on. :lol2: Ihan kun kaikki kiinnostuis vaan sen takia jostain maasta, että siellä palmut heiluu ja on lämmin. Vielä kun kerrot kuinka hyvä maa se on, koska viina on halpaa.
Joojoo-miestä kehoittaisin lukemaan tätä ketjua niin hän huomaisi että tuo oli suora lainaus muutaman viestin takaa edelliseltä kirjoittajalta. Mikäs niissä palmuissa muuten ärsyttää? Haittaako jotakuta jos joku valitsee esim. lomapaikkansa tai jopa asuinpaikkansa sen mukaan missä on lämmintä ja palmuja jos ei pidä pakkasesta tai rännästä? Ehkäpä haitta onkin se kateus joka kohtaa kun huomataan että jollain on mahdollisuus valita aivan itse? Itselleni ainakin esim. hyvän loman kriteerit voivat olla: "Ei räntää, palmuja". Aivan yhtä hyvin myös: "Vitusti lunta, vuoria". Eihän niistä palmuista polttopuiksi ole (eikä moisia lämpimässä onneksi tarvitakaan) mutta kivannäköisiä ne ovat rannalla katsella ja riippumatossa drinkkiä juoden. Jollekulle hyvä paikka ilmastollisesti voi olla: "Räntää, vitusti viimaa ja pimeyttä", aivan sama, ei se multa ole pois, hyvä kun viihtyvät niin muualla on enemmän tilaa.

Itse muutin pois Suomesta viime vuonna, asun nykyään pienellä lämpimällä saarella....
Olet ymmärtänyt ketjun tarkoituksen oikein :thumbs:

:piis:

lottovoitto.jpg

Ehkä pointti on ollut osittain siinä että kun/jos suomalainen muuttaa ulkomaille, pelkää hän että mitenkäs käy terveydenhoidon, eihän muissa maissa se ole kunnollista. Tässä olen kuitenkin pyrkinyt tuomaan esille myös senkin puolen että kyllä sitä hyvää terveydenhoitoa saa JOPA Thaimaassa, missä ei kaikki niin edistyksellistä välttämättä ole. Sopiva kasvuympäristö se ei mielestäni ole kouluikäisille lapsille, tai jos on, tarkoittaa se että silloin on oltava valtava määrä rahaa jotta lapselleen saa hyvän koulutuksen, samantasoisen minkä saa Suomessa "ilmaiseksi".

Kyllähän Thaikuista saa hyvää terveydenhuoltoa jos on rahaa. Ja keskituloiselle suomalaiselle se on jopa halpaa saada tätä. Eräs ystäväni on laittanut hampaansa siellä kuntoon ja ei ole ollut valittamista. Paikallisille se onkin sitten eri asia jos sitä pätäkkää ei ole. Mutta niin on hampaiden kanssa myös Suomessa.

Näin. Tuolla Bangkok-Pattaya hospitalissa on tullu käytyä erinäisiä kertoja itse ja sitten muiden mukana saattajana ja saispahan vaan suomesta jostain vastaavan tasosta hoitoa. Ei saa, ei edes rahalla. Töölön mehiläises käyn suomes mut eipä edes lekurit täällä ole samaa tasoa muista puitteista puhumattakaan...ja vielä tosta lisää kunnallinen terveyskeskus/hammashoito on ainakin helsingissä lähes pelkkä kulissi enää ja siel on ihan turha yrittää käydä aikuisen miehen...

Niinjoo, itsekään en ole kunnallisia terveydenhoitopalveluja käyttänyt kuin hätätapauksessa Suomessa. Normikäynnit aina yksityisellä (Diacor, Dextra, Mehiläinen jne). Homma pelaa "jotenkuten" noissa, eipä voi kehua mutta onhan tuolla hoitoa saanut vaivoihinsa. Thaimaalaisia hoitopaikkoja voin aivan vilpittömästi kehua.

Niin moni varmaan tältäkin palstalta lähtis hittoon täältä, jos ois vaan rahaa ja uskallusta. Usein rohkeuskin riittää. Vai mitä varten ihmiset lottoo.. Kyllä, mä valitsisin tällä hetkellä PALMUT ja auringon, kuin katajat ja pakkaset.

Enkä oikee tajuu tätä, miks tarvii puolustella jotai suomalaista terveydenhuoltoa näin perusteellisesti. Onhan se kiva asia, jos joku siitä niin tykkää. Mä uskon, et selviäisin hengissä myös ihan ulkomaillakin sairaaloissa, jos sinne joutuisin. Mutta toisaalta, eikös meidän suomalaisten tarvii vaa purra hammasta ja sanoa prkl.. kyllä suomalaisella sisulla pärjää...

Taa keskustelu on mennyt nyt Huppe ja kumppanit vastaan muut ja vaikka mieli ei tekisi heittaa loylya, niin yhden huomion olen tehnyt. (ja pakkohan se on mainita)

Kun Huppe muutti Thaimaahan, niin kaikki oli siella parempaa ja hienompaa. Mutta mita kauemmin siella viihtyi, niin kirjoituksiin tuli mukaan enemman negatiivisia asioita. (tama siis toiselta keskustelufoorumilta huomattua) Kun Huppe muutti Thaimaasta pois, niin olikin jo aika pitka lista mita huonoa maassa on.

Kun Huppe muutti Saksaan, niin kaikki oli siella parempaa ja hienompaa. Mutta mita kauemmin Huppe siella viihtyy, niin kirjoituksiin alkaa tulemaan enemman negatiivisa asioita. Tama siis ennuste, mutta oletan nain kayvan.

Uutuuden viehatys pistaa mielen virkeaksi aina kun muuttaa uuteen paikkaan, mutta harvemmin se jaksaa vuotta pidemmalle kantaa... jos edes niinkaan pitkaan. Katsotaan mita tuleman pitaa.

Mutta Hupen kirjoituksia lukee erittain mielellaan ja toivottavasti saadaan lukea miehen seikkailuista viela pitkan aikaa. Jutut on mielenkiintoisia ja kuvat erinomaisia, joten harmi olis jos ne loppuis. Hyvaa jatkoa Hupelle ja perheelle Saksaan.

Huppe vois helposti parantaa koko maailman. Nimittäin, minne Huppe menee, se maa on välittömästi ihana paikka, jossa kaikki on taivasta.

Tai sit Huppe vaan on vähään tyytyväinen ja siksi onnellinen paikoissa, jossa ei ole räntää, olut on suht halpaa ja terveydenhuolto pelaa. Suomessa mikään noista ei vaan oikein toimi:rolleyes:

Miten se nyt voi olla ihan mahdotonta että jossain muualla kuin suomessa on parempi asua? Kai jos saksa oisi aika paska mesta missä mikään ei toimi, oisi suomi paratiisinomaisena onnelana aivan tupaten täynnä horsteja, ja joka kaupungissa oisi oma Kleine Deutschland (kai saksalaiset sitten muuttaisi johkun saksalaislähiöihin). Kummasti vaan suomalaisia vetää saksan suunta enemmin kuin toiseen suuntaan.

Ei sillä etteikö jokasessa maassa olisi hyvää ja huonoa, mutta ihan älytön asenne suomalaisilla, että suomi oisi jotenkin aivan poikkeuksellinen hieno supermaa. Kai täällä kummittelisi huomattavasti enemmin, jos tänne päätyisi kaikki maailman kuolleet taivaaseen. Maa siinä missä muutkin.

Nimim. ennemmin mä saksassa tai hollannissa asuisin kuin täällä.

Oletko ikinä ajatellut että jos olisit vaikka syntynyt jossain bambumajassa keskellä ihannoimaasi thaimaata esim, niin voisi tehdä aika tiukka saadaa kasaan edes tuo "muutama kymppi kuussa" noihin sairasvakuutuksiin jos päiväpalkkasi olisi 20c riisipellolla.

Se että olet elänyt suomessa on mahdollistanut sen että olet saanut kyvyn ansaita rahaa sen verran, että voisit maksaa noita vakuutus yms. maksuja. Jos maamme yhteiskuntajärjestelmä olisi samanlainen kuin jossain somaliassa tai thaimaassa niin suurella todennäköisyydellä sinulla ei olisi edes mahdollisuuksia päästä sellaiseen ammattiin jossa ansaitsisit saman verran kuin nyt verojen jälkeen.

Ts. olet saanut yhteiskuntamme toimivuuden avulla mahdollisuuden hyvään elämiseen, ja nyt tämäkään ei riitä ja koet maksavasi liikaa veroja, tulkitsinko oikein?

Toi on hauska kortti jonka joku vetäisee esiin joka kerta kun kehutaan ulkomailla asumista. "kuvitteleppa jos itse olisit syntynyt riisipellolla savimajaan, oisko kiva häh?"

Eipä tätä voorumia seuranneista kukaan ole sinne syntynyt, vaan monella tuntuu olevan ulkomailla ihan mukavaa. Mitä sitten, ei kauheasti kiinnosta minne joku etiopialainen on syntynyt. Omassa elämässä mielestäni on tärkeämpää että itsellä on mukavaa, ei muiden kurjuuden ajatteleminen ole lainkaan tärkeää.

Nyt taisi mennä Hupelta pointti ohi. Eipä tainnut olla kyse siitä, että pitäisi kylpeä jonkun etiopialaisen kurjuudessa. Kyse taisi kuitenkin olla lähtökohdista joita suomi verotuksineen kaikkineen on sinullekin antanut, jotta olet voinut muuttaa rajan taakse haukkumaan suomea. Aika selvästi se mielestäni tekstissä tuotiin ilmi.

Näistä terveydenhoitoasioista sanoisin, että yksittäisien kokemuksien lukeminen jostain foorumilta on arvoltaan aika pyöreä nolla. Kaikenlaisia kokemuksia riittää ja huonot usein liiotellaan. Itse olen seurannut vakavaa sairastamista läheltä ja nähnyt suomen huippuhoidon, mutta en sillä sen enempää leuhota. Normaalit lääkärissäkäynnit on sujuneet myös aina ihan hyvin, sekä yksityisellä, että julkisella puolella. Varsinkin lapset ovat saaneet loistavaa hoitoa, ei pienintäkään valittamista minulla (vai onko käynyt vain hyvä tuuri, enpä tiedä ja sama se).

Tuntuu vain siltä, että ketjussa irroitetaan aina jokin asiayhteys (verotus, terveydenhoito, ilmasto) ja älli ei tai joku muu ei riitä näkemään kokonaisuutta. Eläminen ja elämänlaatu koostuu muistakin asioista ja jokainen arvottaa ne aivan itse. Itse en koskaan esim. veisi lapsiltani mahdollisuutta olla lähellä isovanhempiaan ja sukulaisiaan, mutta se onkin minun arvomaailmaani se ja olen valmis kävelemään räntäsateessa muutaman päivän tämän asian eteen. Onneksi tuli ostettua alennusmyynneistä kunnon ulkoilupuku ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom