Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Kyseisten asioiden esilletuominen taas saattaa ehkä vaikuttaa joidenkin päätökseen lähteä suomesta pois, joten blogikirjoituksen soveltuvuus tähän threadiin on mielestäni erinomainen.

Tuskinpa tuota blogia monikaan vakavissaan ottaa.
Kuten blogikirjoittaja itsekin toteaa: "blogimerkintä on sävyltään melko negatiivinen. Se on myös lapsellisella ja koomisella tavalla poleeminen."

poleeminen

1. polemiikkia sisältävä, kiistanhaluinen, väittelevä, riitaisa
(wiki)

En pitäisi lapsellista ja poleemista blogia "asioiden esilletuomisena".
EU sen sijaan toi asioita esille:

Onnen maa

EU:n komission mielestä Suomi välttyy lähes kaikelta pahalta.

Brysselin virkamiesten silmin Suomi näyttää suorastaan Euroopan onnelalta. Tällaisen kuvan maalaa ainakin EU-komissiossa tehty parikymmentäsivuinen selvitys Euroopan tulevaisuuden haasteista.

Ilmastonmuutos kuivaa Etelä-Euroopan pellot, mutta Suomessa vilja kasvaa vain entistäkin paremmin.

Globalisaatio vie työpaikat idästä, etelästä ja jopa Saksastakin, mutta Suomi sen kun vain porskuttaa. Regions 2020 -niminen työpaperi kehuu erityisesti Suomen koulutustasoa ja tuottavuutta.

Myös energian osalta suomalaiset nostetaan EU:n onnekkaimpien joukkoon. Suomi, Ruotsi ja Ranska ovat komission työpaperin mukaan vähiten riippuvaisia fossiilisista polttoaineista. Kaikki kolme tuottavat suuren osan sähköstään ydinvoimalla.

Suurista tulevaisuuden uhista Suomea koskee komission mielestä oikeastaan vain yksi. Se on väestön vanheneminen. Mutta siitäkin kärsii tämän paperin mukaan enemmän Etelä-Eurooppa
Kevät tulee :kippis1:

juttu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä näen Suomen suurimpana ongelmana kuukaudet syyskuu-huhtikuu jolloin kaikki energia menee elossa pysymiseen ja tuntuu että ihmiset elävät kuin talviunessa.

Mikäköhän mua vaivaa, kun en ole koskaan edes harkinnut että muuttaisin Suomesta ilmaston takia? Onhan tämä keli aika perseestä välillä, mutta ei se maailmaa kaada.

En periaatteessa kyllä muutenkaan näe mitään syytä, miksi ehdottomasti haluaisin Suomesta pois tai mikä tekisi Suomesta erityisen paskan maan. Toisaalta ei mua harmitakaan lähteä täältä. Eniten sattuu jättää kaverit ja perhe, mutta en mä niihinkään ole niin erityisen kiintynyt, että niiden takia jäisin tänne. Eli oikeastaan lähden vain ja ainoastaan koulun ja oman itseni takia. Briteissä on paska ilmasto ja paska aksentti ja ajetaan väärällä puolella tietä, mutta eiköhän siihen viihtyvyyteen vaikuta miljoona muutakin tekijää.

Mikäköhän mua vaivaa, kun en ole koskaan edes harkinnut että muuttaisin Suomesta ilmaston takia? Onhan tämä keli aika perseestä välillä, mutta ei se maailmaa kaada.

En periaatteessa kyllä muutenkaan näe mitään syytä, miksi ehdottomasti haluaisin Suomesta pois tai mikä tekisi Suomesta erityisen paskan maan. Toisaalta ei mua harmitakaan lähteä täältä. Eniten sattuu jättää kaverit ja perhe, mutta en mä niihinkään ole niin erityisen kiintynyt, että niiden takia jäisin tänne. Eli oikeastaan lähden vain ja ainoastaan koulun ja oman itseni takia. Briteissä on paska ilmasto ja paska aksentti ja ajetaan väärällä puolella tietä, mutta eiköhän siihen viihtyvyyteen vaikuta miljoona muutakin tekijää.
En voisi ilmaista asiaa yhtään paremmin itse, komppaan täysin.

Itse olen asunut ulkomailla 1.5v ja täytyy sanoa että se oli oikein hauska kokemus. Siinä ajassa oppi myös ymmärtämään Suomen korkeaa veroastetta ja mitä kaikkea niillä maksamillani verorahoilla saan täällä vastineeksi. Jännä huomata kuinka paljon sitä ottaa etuja itsestäänselvyytenä jos ei huonompaa ole omakohtaisesti kokenut.

Itse en tue mitään + - listoja maiden eroista, kokonaisuus ratkaisee ja olen nykyään sitä mieltä, että Suomi on suorastaan loistava paikka asua ja elää.

Voisin silti vielä harkita parin vuoden työkomennusta ainakin kertaalleen jos mielenkiintoinen tilaisuus tulee vastaan.

Itse olen asunut ulkomailla 1.5v ja täytyy sanoa että se oli oikein hauska kokemus. Siinä ajassa oppi myös ymmärtämään Suomen korkeaa veroastetta ja mitä kaikkea niillä maksamillani verorahoilla saan täällä vastineeksi. Jännä huomata kuinka paljon sitä ottaa etuja itsestäänselvyytenä jos ei huonompaa ole omakohtaisesti kokenut.
Ai, itse en ole huomannut vielä 1.5 vuoden aikana mitä iloa niistä verorahoistani olen saanut... Mitään etuja en siis koe menettäneeni.

Edit: aijoo, ison kuopan makasiinien tilalle.. entäs muuta?

Ai, itse en ole huomannut vielä 1.5 vuoden aikana mitä iloa niistä verorahoistani olen saanut... Mitään etuja en siis koe menettäneeni.

Joo kaikki tietää et Suomi on sun mielestä paska maa, pitääkö se kokoaika turhaan ilmasta uudestaan? Eiköhän se verorahojen palautusprosentti kerro jotain siitä, että kyllä niistä rahoista etujakin saa?

Itse en tue mitään + - listoja maiden eroista, kokonaisuus ratkaisee ja olen nykyään sitä mieltä, että Suomi on suorastaan loistava paikka asua ja elää.

Voisin silti vielä harkita parin vuoden työkomennusta ainakin kertaalleen jos mielenkiintoinen tilaisuus tulee vastaan.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, mitkä edut sinusta tekee Suomesta paremman paikan asua? Itse en ole asunut vielä ulkomailla (opiskelut kesken), joten vaikea sanoa miksi joku muu paikka olisi parempi kuin Suomi tai toisinpäin. Varmasti aikalailla mielipidekysymys missä sattuu viihtymään. Kuitenkin Suomi on aika pieni pläntti täällä maapallolla, joten veikkaisin että ainoat oikeat syyt asua täällä ovat sukulaiset ja ystävät + helppous kun tuntee jo maan. Verotus on minusta todella suuri miinus, joten mielenkiintoista jos se sinusta on Suomen "hyvä puoli" - kerro ihmeessä lisää niin saadaan vähän eri näkökulmia tänne :)

Ilmainen terveydenhuolto, koulutus ja sosiaaliturva kenties? Ai niin mutta jos et ole käynyt kouluja etkä ollut koskaan sairaana niin näistähän ei ole sinulle mitään hyötyä eikö niin:david:

Itse oon asunut ulkomailla useita vuosia. Toissa ollut parissa eri maassa, jotka on taysin erilaisia toisistaan. Alla muutama ajatus verrattuna Suomeen.

Maa 1, lansimainen "hyvinvointiyhteiskunta":

- Palkkaus hivenen parempi, mut verotus melkein sama kuin suomessa. Moni ei taalla tuu ajatelleeks, ettei verotus automaattisesti ulkomailla oo sen kevyempaa kuin kotimaassa.

- Ilmasto pikkasen lampimampi kuin Suomen, muttei huomattavasti parempi.

- Porukka puhuu kaikkialla hyvaa enkkua, mika on hyva maahanmuuttajalle. Ja ihmisten kanssa on helppo tulla toimeen. Samanlainen kulttuuri ja elamanarvot.

- Terveydenhuolto varmaan verrattavissa Suomeen.

- Julkinen palvelu hyvaa kaikissa valtion toimistoissa.

- Valtio turvaa kansalaisia tyottomyyskorvausten ja elakkeiden muodossa. Kukaan ei jaa ilman apua jos duunit loppuu tai muuten elama potkii.

- Hintataso hivenen Suomea halvempi, etenkin alkoholi, mut ei voi sanoa et ois erityisen halpa mesta. Kaikki lansimaiset elintarvikkeet loytyy marketeista, mika helpottaa sopeutumista ja pitempiaikasta elamista.

- Elamanlaatu verrattavissa Suomeen.

Maa 2, halvan elintason maa:

- Palkkaus huomattavasti huonompi kuin Suomessa, ellei sit loydy erikoisosaamista, jonka vuoksi sais lansimaisen palkkauksen jossain ulkomaalaisessa firmassa. Verotus kevyempi kuin kuin Suomessa. Mutta jos on toissa paikallisella palkkauksella, ni eipa paljoa naurattais veroista riippumatta. Jos paasee lansimaisella palkalla, ni sit voi sanoa palkkauksen olevan hyva.

- Ilmasto yleisesti lampimapi(omasta mielesta parempi) kuin Suomessa, jopa kuuma isossa osassa maata. Etelasta loytyy trooppista fiilista ja biitseja, pohjosesta taas lunta ja pakkasta. Mut jos asuu kaupungissa, missa mittari menee talvella ees nollan nurkille, ni asuntorakentaminen alkaa tuskastuttamaan lammityspuutteiden vuoksi.

- Jengi ei puhu englantia just missaan, eli monet asiat on vaikeita hoitaa jos ei osaa paikallista kielta. Aikamoisen erilainen kulttuuri, joten ei helppoa oikeesti ystavystya ihmisten kanssa.

- Julkinen terveydenhuolto on halpaa, mut ulkomaalaiselle ei jarin helppoa tai mukavaa. Tungosta ja on pakko osata paikallista kielta jos meinaa selviytya hommasta. Yksityista terveydenhoitoa saa helposti ja palvelu oon hyvaa, mutta on yhta kallista tai jopa kalliimpaa kuin suomessa yksityinen vastaanotto.

- Julkinen palvelu valtion toimistoissa joskus "hamaraa". Yks virkailija saattaa sanoa yhta ja seuraavana paivana toinen sanoo toista. Kytat vetaa rookia ja sylkee kattoon samalla kun palvelee asiakkaita.

- Valtio ei juurikaan turvaa ihmisten elamaa tyottomyydelta tai muilta vaikeuksilta. Parempi olla tililla saldoa omaksi avuksi.

- Hintataso huomattavasti halvempi kuin Suomessa, mut joutuu parjaamaan paikallisilla elintarvikkeilla ja tuotteilla(laatu on mita on). Huonommin loytyy lansimaisia elintarvikkeita ja niista joutuu maksamaan lansimaisen hinnan, eli kalliin.

- Suomalainen elamanlaatu tulee samanhintaiseksi kuin Suomessa, mika tuntuu jarjettomalta verrattuna paikalliseen tulotasoon. Lyhytaikainen oleskelu on eksoottista ja hienoa, mut eipa useimmat ulkomaalaiset jaa kuitenkaan pysyvasti asumaan.

Tuli ihan turhan pitka juttu jo, mut yhteenvetona vois sanoa, ettei se ulkomaa automaattisesti oo yhdesta muotista. Jokaisessa maassa on omat plussat ja miinukset. Mutta suomalainen elintaso tulee helposti maksamaan melkein saman muuallakin. Oli se sit kehitysmaa tai lansimaa. Ja kannattaa muistaa, ettei ulkomaille jaaminen kaikille sovi. Oman kielen ja kulttuurin "kaipaus" vaan on jotain, minka huomaa vasta ulkomailla pidempaan ollessaan. Moni kay katsomassa maailmaa, muttei yhteen paikkaan pysty pitkaksi aikaa sopeutumaan, ja joko palaa kotimaahan tai sit reissaa ympariinsa vuosikaudet.

Kun itsekin asiaa miettii, ni oikeesti paremmalta tuntuu se maa missa on kovempi verotus ja paskempi ilmasto. Vaikkei uskoisi.

Ilmainen terveydenhuolto, koulutus ja sosiaaliturva kenties? Ai niin mutta jos et ole käynyt kouluja etkä ollut koskaan sairaana niin näistähän ei ole sinulle mitään hyötyä eikö niin:david:
Ilmainen? Maksat itsesi kipeiksi veroilla, jopa siten että käyt parissa sydänleikkauksessa vuoteen omalla kustannuksella noilla rahoilla. Kyllä minä mielelläni maksan muutaman kympin kuussa sairausvakuutuksesta ja käytän yksityisten palveluita täysin jonottamatta aina. Sanoppas missä maassa ei ole tarjolla "ilmaista" terveydenhoitoa? Tai sanotaanko noin päin että missä maassa koko maapallolla joudut itse maksamaan terveydenhoidon täysimääräisesti, eli mitään vakuutuksia tai veroihin sidottua turvaa ei ole olemassa?

Tämä terveydenhoitoon liittyvä nillitys on jotain aivan uskomatonta kun se on käytännössä ensimmäinen josta suomalainen alkaa mussuttamaan ja kertomaan miten se on hyvää Suomessa. Paskanlatvat, sen taso on surkeaa Suomessa, verrattuna Aasiaan tai vaikkapa Saksaan. Verorahoille ei saa käytännössä mitään vastinetta. Toki jos ja kun joku syöpä tulee niin saat jotain sitostaattihoitoja "ilmaiseksi" vuosien ajan, silloin vaikutuksen ehkä näkee paremmin, tosin muuthan ne sitten maksavat sen toisenkin edestä.

Koulutushan on Suomessa ihan ok, onhan nämä asiat käsitelty.

Sosiaaliturva? Tarkoitat siis sitä että maksat mielelläsi kaikenmaailman deekujen elättämisen ja sossussa juoksemiset? Täysin käsittämätön perustelu. Vai piilotitko tuonne rivien väliin kenties ansiosidonnaisen päivärahan työttömyyden tullessa? Mitenkäs se liittyy sosiaaliturvaan jota maksat veroilla? Työttömyyskassahan sen maksaa ja maksat sinne joka tilistäsi niitä maksuja, ei noita verorahoilla kateta.

Ei kannata Hupen kanssa alkaa vääntämään. Sen mielestä aina se maa on paras missä sattuu milloinkin olemaan. Jos se vittu asuis Bora Boralla palmun alla muutaman vuoden niin kohta se olis täällä itkemässä kuinka vituttaa olla jatkuvasti lämpimässä, merikin kohisee saatana tossa vieressä ja palmut on ihan vitun rumia.

Turvaahan tarvii vaan ne joilla menee huonosti ja joilla ei ole varaa. Huppe ei kato kuulu näihin.

Ilmainen? Maksat itsesi kipeiksi veroilla, jopa siten että käyt parissa sydänleikkauksessa vuoteen omalla kustannuksella noilla rahoilla. Kyllä minä mielelläni maksan muutaman kympin kuussa sairausvakuutuksesta ja käytän yksityisten palveluita täysin jonottamatta aina. Sanoppas missä maassa ei ole tarjolla "ilmaista" terveydenhoitoa? Tai sanotaanko noin päin että missä maassa koko maapallolla joudut itse maksamaan terveydenhoidon täysimääräisesti, eli mitään vakuutuksia tai veroihin sidottua turvaa ei ole olemassa?

Tämä terveydenhoitoon liittyvä nillitys on jotain aivan uskomatonta kun se on käytännössä ensimmäinen josta suomalainen alkaa mussuttamaan ja kertomaan miten se on hyvää Suomessa. Paskanlatvat, sen taso on surkeaa Suomessa, verrattuna Aasiaan tai vaikkapa Saksaan. Verorahoille ei saa käytännössä mitään vastinetta. Toki jos ja kun joku syöpä tulee niin saat jotain sitostaattihoitoja "ilmaiseksi" vuosien ajan, silloin vaikutuksen ehkä näkee paremmin, tosin muuthan ne sitten maksavat sen toisenkin edestä.

Koulutushan on Suomessa ihan ok, onhan nämä asiat käsitelty.

Sosiaaliturva? Tarkoitat siis sitä että maksat mielelläsi kaikenmaailman deekujen elättämisen ja sossussa juoksemiset? Täysin käsittämätön perustelu. Vai piilotitko tuonne rivien väliin kenties ansiosidonnaisen päivärahan työttömyyden tullessa? Mitenkäs se liittyy sosiaaliturvaan jota maksat veroilla? Työttömyyskassahan sen maksaa ja maksat sinne joka tilistäsi niitä maksuja, ei noita verorahoilla kateta.

Oletko ikinä ajatellut että jos olisit vaikka syntynyt jossain bambumajassa keskellä ihannoimaasi thaimaata esim, niin voisi tehdä aika tiukka saadaa kasaan edes tuo "muutama kymppi kuussa" noihin sairasvakuutuksiin jos päiväpalkkasi olisi 20c riisipellolla.

Se että olet elänyt suomessa on mahdollistanut sen että olet saanut kyvyn ansaita rahaa sen verran, että voisit maksaa noita vakuutus yms. maksuja. Jos maamme yhteiskuntajärjestelmä olisi samanlainen kuin jossain somaliassa tai thaimaassa niin suurella todennäköisyydellä sinulla ei olisi edes mahdollisuuksia päästä sellaiseen ammattiin jossa ansaitsisit saman verran kuin nyt verojen jälkeen.

Ts. olet saanut yhteiskuntamme toimivuuden avulla mahdollisuuden hyvään elämiseen, ja nyt tämäkään ei riitä ja koet maksavasi liikaa veroja, tulkitsinko oikein? Vai väitätkö että jos olisit syntynyt jossain siperiassa, niin olisit ylivertaisen älykkyytesi avulla raivannut tiesi kurjuudesta rikkauteen, toisin kuin miljoonat muut siellä?

Olen Hupen kanssa samaa mieltä terveydenhoitokeskusteluista. On maita, kuten Kreikka, jossa asiat eivät ole kovin hyvin, mutta on maita, joissa terveydenhoito on ainakin oman kokemukseni mukaan aivan toista luokkaa Suomen kanssa (esim. Belgia).

Saako Suomessa 30 eurolla (ja yleinen sairausvakuutus korvaa tämän kokonaisuudessaan kuittia vastaan) lääkärin kotikäynnille 30 minuutissa puhelinsoitosta, kun on kipeänä?

Miksi pitäisi saada? Koska olet laiska etkä jaksa ajaa autolla kymmentä minuuttia? Ja jos olet niin sairas ettet omin avuin sairaalaan pääse, niin kyllä se ambulanssi sinut täälläkin tulee hakemaan. Tuo kuulostaa kyllä aika paskalta systeemiltä, että lääkerit joutuvat juoksentelemaan ihmisten kotona, jotain rajaa nyt sille omalle mukavuudenhalullekkin.

Juuh ja sinä siis haluat mennä 39 asteen kuumeessa pariksi tunniksi terveyskeskukseen istuskelemaan ja odottamaan vuoroasi... Tai viemään kuumeista ja korvasairasta lastasi aamuyöstä jonnekin jonoon. Ihan miten vain, kärsi ja kirkastu, kuten niin suomalaiseen tyyliin kuuluu. Belgiassa niille 50 % veroille ainakin sairastapauksissa sai jotain todellista vastiketta.

Jos sulle on liikaa ylimääräistä rahaa niin kyllä sä sen lääkärin saat täälläkin himaan tilattua. Sun mielestä siis tällaisia turhia palveluja pitäisi lisätä julkisen terveydenhuollon piiriin ja tätä kautta lisätä verotusta entisestään.

Kyllä Huppe ihan oikeessa on ei etenkään normaali työssä käyvä lapseton ihminen saa verovaroilleen suomessa juuri mitään vastinetta. Kunnallinen terveydenhuoltokin on lähes vitsi ainakin täällä itä-helsingissä jossa lääkäriä saa odottaa noin 2kk. Joukkoliikenne nyt on mut sekin maksaa sit erikseen ja kaikki muukin niin et mitä tolla verolla nyt muka sitten saa jonkun mielestä? Tosiaan sitähän muutenkin tarvii maksaa tuon sairausvakuutuksen koska ei kunnallista hoitoa enää saa ajoissa...

No kyl suomessa hyviäkin puolia on kuten vaikka roskakorit kaduilla jee :)

JTai viemään kuumeista ja korvasairasta lastasi aamuyöstä jonnekin jonoon. Ihan miten vain, kärsi ja kirkastu, kuten niin suomalaiseen tyyliin kuuluu.

Mun lapset on terveyskeskuksessa hoidettu aina asiallisesti ja hyvin. Odotettukin on, mutta pisimmillään joku 40 minuuttia. Sekään ei silloin oikeastaan haitannut, kun näin minkäkuntoista potilasta sillä aikaa ommeltiin kasaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom