Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Suomessa rakentaminen on paljon korkealaatuisempaa kuin suurimmassa osassa länsimaitakin. Ok...Ruotsissa ja Norjassa ollaan samalla tasolla, mutta melkolailla kaikkialla muualla rakentaminen on aikamoista askartelua. Monet hienot luksuskämpätkin ovat aika onnettomasti kasattuja.

On paljon kivoja lomapaikkoja, mutta koska monet ovat siinä mieless epäonnisessa asemassa, että joutuvat elättämään itsensä työnteolla ja silloin monet lomapaikat eivät ole ihan parhaita paikkoja.

Aamen. Itsellänikin nousi jo melkein oksennus kurkkuun kun ruvetaan postailemaan joitain aulatiloja Thaimaan hyvätuloisten asumuksista. Itse olen asunut ulkomailla myös suurlähettiläsalueilla, ja tämän hetken Kampin yksiö pesee laadultaan ihan kaiken muun. Tässä on lattia, joka ei narise. Tässä on katto, joka ei petä. Täällä ei ole hometta, vettä tulee, kuumaa ja kylmää, sähkö ei tosta vaan sanoa itseään irti... listaa voisin jatkaa loputtomiin, aivan loputtomiin. Mulla on pesukone, joka pesee vaatteet ihan alusta loppuun, ja tiskikone, joka puhdistaa astiat! Ikinä ei oloni ole yhtä laatuun kääritty, kuin Suomessa ollessani. Mä voin tosta vaan ottaa lämmintä vettä, hanasta ja peseytyä, tai kylmää, ja juoda sen. Se maistuu hyvälle, juma, putkistot on kunnossa, sinne saa heittää vaikka mitä vessapaperia, hanoista ei tule mitään merivettä... Iljettäviä elikoita ei tule vastaan kaapeissa tai muissakaan paikoissa... voisin jatkaa loputtomiin mutta lopetan ettei ihan romaania tule.

Olen asunut taloissa, joista tulee vessanpöntöstä lintuja, suihkussa on kokolattiamattoa jonka alla hometta, lintuja on tullut seinistä, portaat antavat periksi, sähköt ja kaasu ovat kerran olleet prepaid-mallia, auta armias jos olet kauemmin poissa kotoa, pakastimen lihat rupeavat haisemaan ja kätevästi myös varashälytysjärjestelmä sanoo itsensä irti, eihän sekään sähköittä toimi. Maanjäristyksen tullessa talon putket pamahtaa. Jnejnejnejnejne voisin jatkaa loputtomiin miten ÄÄRETTÖMÄN laadukasta Suomessa asuminen on. Ehkä sitten kun eräät ottavat ne värikkäät linssinsä päästä, voivat saada myös neutraalimpaa asennetta.

Thaimaa vs Suomi asettelu on myös erittäin köyhää. Kahta ihmistä kiinnostaa Thaimaa. Tämä maailma on niin täynnä asumiskohteita, että väittelyt ainoastaan näiden kahden maan välillä on kyllä jo naurettavaa. Minäkin haluan kuulla lisää muista maista. Marokosta lukeminen oli mahtavaa, lisää eri kokemuksia mielellään kuulisin :)

Minä en muuta maasta ikinä kyllä vaan ilmaston takia. Muutan siksi että olen tottunut niin tekemään, enkä oikeastaan tiedä mihin kuulun. Muuta myös siksi, että tykkään tavata uusia ihmisiä ja kokea enemmän. Voisin ottaa työtä vaikka Kathmandusta tai Washingtonista, syystä että sellainen mahdollisuus on. Tai vaikka Dar es Salaamista, ihan sama, kunhan sitä tuntee elävänsä.

Riittävä ilmanvaihto yhdistettynä tiiviseen rakentamiseen on hieman ongelmallista, mutta sanoisin, että se on Suomessa huipputasoa.

Samaa mieltä :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla pikkasen erilaisia kokemuksia. Uskoin kanssa vakaasti suomalaiseen rakennusosaamisen erinomaisuuteen kunnes ulkomailla eri maissa asuessani huomasin ettei siinä mitään erikoista ole joka siitä ylivertaista tekisi. Toisaalta en ole asunutkaan kehitysmaissa. Se, että täällä vertaillaan jotain kehitysmaiden asuntoja homevaurioineen on mielestäni irrelevanttia. Sinällään vertailu eri maiden välillä on vaikeaa, sillä eri maissa on erilaisia talomalleja joihin home kertyy eri tavalla eikä se kerro rakentajan ammattitaidosta. Lisäksi palstalle kirjoittaneet ovat ottaneet kantaa vaurioiden hoitamiseen (pyyhitään rätillä), jolla ei ole mitään tekemistä rakentamisen kanssa. Se, että Suomessa saatetaan hanakammin ja tehokkaammin puuttua vaurioihin (remppa rätin sijaan) ei tee niiden esiintymistä ja syyn aiheuttajaa yhtään epätodennäköisemmäksi. Tietysti se, että jossain muualla on aina asiat huonommin riittää monille takeeksi erinomaisuudesta, mutta itse en menisi esim. kirurgille jonka kuolleista potilaista 65% ovat kuolleet lääkärin virheiden ja huolimattomuuden johdosta. Vertaus on vähän :david: mutta pitipä leikkiä ajatuksella:)

Ja en missään tapauksessa hauku suomalaista rakennusosaamista täysin luokattomaksi, vaan en vaan pidä sitä mitenkään ylivertaisena tai erinomaisena muihin edistyneempiin maihin nähden, jos nyt pitää verrata.

Edit. Ja lisätään vielä että tuntuu kyllä Suomessa rakentamisen laatu olevan tasaisempaa kuin suurimmassa osassa muita maita.

Viimeksi muokattu:
kehitysmaalistaan homeen puolesta voi sitten laitta koko englannin.
Esim. Vuokrakampissa kylpyhuoneen ikkunankarmit on homeessa aina 2 kuukauden asumisen jalkeen. Vuokralaisen lahdettya karmit aina maalataan.
Luulen etta tallaisesta toiminnasta saisi suomessa syytteen ?

Tuohan ei taas esa millään tavalla kerro rakentamisen tasosta vaan hoitamisen ja korjaamisen tasosta.

kehitysmaalistaan homeen puolesta voi sitten laitta koko englannin.
Esim. Vuokrakampissa kylpyhuoneen ikkunankarmit on homeessa aina 2 kuukauden asumisen jalkeen. Vuokralaisen lahdettya karmit aina maalataan.
Luulen etta tallaisesta toiminnasta saisi suomessa syytteen ?

Sama periaate toimii Irlanissa. Pitaa olla tosi tarkkana, kun asuntoa etsii!

No jos kämppä on yltä päältä homeessa niin jotain on aluperin tehty päin vettiä.

Rakennustarkastajien mukaan Suomessakin löytyy remppojen yms. yhteydesää kosteus tai homevaurioita suurimmasta osasta taloja. Ne kun hoidetaan paremmin ja nopeammin Suomesss, eivät talot pääse samalla todennäköisyydellä luokkaan "yltä päältä homeessa". Mutta koska home- ja kosteusvaurioita esiintyy paljon voidaanko myös olettaa että myös Suomessa tehdään alunperin päin vettiä? Rakentaminen vs. rempaaminen ja sen nopeus.

Joo munkin ehdottomasti karseimmat asumiskokemukset on juuri englannista, heh. Uskomattomia taloja tarjolla. Nuo linnut tulivat pöntöstä ja seinistä englannissa, sekä kerran kämppiksen seinä rupesi murenemaan ja homettahan siellä oli, ties mikä muukin moista aiheuttaa. Kaikki sen vaatteet olivat märkiä kaapeissa vuoden ympäri. Kämppis piti huoneessaan myös aika hyvää pikku salia, penkit ja käsipainot olivat sen vuoden aikana muuttuneet melkeinpä käyttökelvottomiksi. Mä palelin samassa talossa iihan vidusti mutten halunnut lähteä sillä se oli ensimmäinen kerta moneen vuoteen kun talossa oli power shower. :) Harmi vaan että suihkuttelu vei kaasua ja saattoi loppua kesken suihkun.
Tosin kämppä oli vuokrattavissa nimenomaan opiskelijoille, se on omiaan kertomaan että nyt muutatte läävään. Tai no ei, yksi opiskeluvuosi samassa paikassa vietettiin ei-opiskelijoille tarkoitetussa kämpässä, ja sekin oli laadultaan ihan karmea. Hometta kosteutta ja kylmyyttä vaan vuodesta toiseen. Isä oli neuvonut että muista aina etsiä taloja joissa on double glazingit. En nähnyt missään.

Tuossa on yksi asia joka eri maiden kulttuureissa hoidetaan eri tavalla. Tähän sopiikin paremmin se jo aikaisemmin sanomani asia: Unkarissa tuntuu kuin se olisi koko maa tehty tilapäiseen majoitukseen vain. Tyylillä "kyllä siellä nyt asumaan pystyy" ei ole niin yleisesti hyväksyttyä Suomessa. Kyllä silti täälläkin on niitä taidonnäytteitä, esim 80-luvulla rakennettu talon lisäosa. Seinälautojen ja kivijalan välissä ei ollut lainkaan tuuletusrakoa ja sama oli kattorakenteissa. Väliseinissä oli molemmin puolin muovit ettei ainakaan päässyt ilma vaihtumaan mihinkään suuntaan. (En ole sitten minkään asteinen timpuri joten en ota vastuuta tekstissä olevista epäkohdista =) )

Mä en tiedä mistään tilastoista tai rakennustarkastajista mitään. Mä kuitenkin väitän, että jos otetaan randomilla 1000 asuntoa vaikka Irkuista, Briteistä ja Suomesta ja vertaillaan, niin vähiten rakeenteellisia virheitä on tehty Suomessa. Totta kai niitä virheitä on, mutta kuinka paljon ja kuinka vakavia.

Pitää nyt kuitenkin muistaa, että harvassa maassa homeongelmiin puututaan samalla vakavuudella mitä Suomessa. Em. maissa hometta pidetään semmosena juttuna mikä vaan tulee, eikä sille oikein voi mitään. Suomessa kuitenkin noita korjataan onnistuneesti eikä vaan pistetä seittämättä kerrosta maalia päälle. Sekin kai on sitä rakennustaitoa. Jo pelkästään tuo homevaurioihin puuttuminen velvoittaa rakennusliikkeitä tekemään suhteellisen hyvää jälkeä. Nehän on aika pitkään vastuussa rakenteellisista vioista?

No se on ihan sama. Mä kuitenkin luotan suomalaiseen rakennustaitoon. Mun silmiini nuo on hutaistuja virityksiä mitä mm. Irkuissa ja Briteissä olen nähnyt. Suomessa tuollainen rakentaminen ei ikinä menisi rakennustarkastajan silmien läpi. Siellä olis aika monta asunnotonta, jos suomalaiset terveysvirannomaiset kävisivät lyömässä lappuja oviin.

Alkaa olemaan suhteellisen offtopic

Rakennustarkastajien mukaan Suomessakin löytyy remppojen yms. yhteydesää kosteus tai homevaurioita suurimmasta osasta taloja. Ne kun hoidetaan paremmin ja nopeammin Suomesss, eivät talot pääse samalla todennäköisyydellä luokkaan "yltä päältä homeessa". Mutta koska home- ja kosteusvaurioita esiintyy paljon voidaanko myös olettaa että myös Suomessa tehdään alunperin päin vettiä? Rakentaminen vs. rempaaminen ja sen nopeus.

Vertailukohtana pitäisi olla maa, jossa on samanlainen ilmasto, maaperä, jne. kuin suomessa. Täällä maa esim. routii. Suurista ilmanlämpötilaeroista ulkona ja sisällä aiheutuu rakenteille aivan erilaista rasitusta kuin lämpimämmässä maassa. Lumien sulaminen ja sadevedet vaikuttaa perustuksiin, salaojituksiin, jne. Ja listaa voisi jatkaa. Vertailu ei ole ihan niin yksinkertaista.

Rakennustarkastustoiminta taitaa suomessa olla nykyään ihan kohillaan. Täysin mutu heitto, mutta näin olettaisin. Erittäin :offtopic:

En oikein ymmärrä miks pitää ottaa randomeilla jotain seulontaa tms., jossei se vaikuta juuri sinun henkilökohtaiseen elämään mitenkään. Varmasti joka maasta löytää hyvää asumisen tasoa. Tietenkin pitää olla varovainen ja tutustua asioihin, mutta en mä jättäis muuttamatta mihinkään maahan sen takia, että sen maine rakennuksissa on huonompi kuin Suomessa. Hyvän kämpän saa ihan mistä maasta tahansa ja uskoisin että paskankin ja homeisen myös. Se merkkaa missä itse asuu, ei prosentit.

Vertailukohtana pitäisi olla maa, jossa on samanlainen ilmasto, maaperä, jne. kuin suomessa. Täällä maa esim. routii. Suurista ilmanlämpötilaeroista ulkona ja sisällä aiheutuu rakenteille aivan erilaista rasitusta kuin lämpimämmässä maassa. Lumien sulaminen ja sadevedet vaikuttaa perustuksiin, salaojituksiin, jne. Ja listaa voisi jatkaa. Vertailu ei ole ihan niin yksinkertaista.

Rakennustarkastustoiminta taitaa suomessa olla nykyään ihan kohillaan. Täysin mutu heitto, mutta näin olettaisin. Erittäin :offtopic:

Niimpä, vertailun totesinkin olevan vaikeaa. Sen ensiksi mainitun tutkimuksen esitellyt kaveri väitti jokseenkin Ruotsissa ja etenkin Norjassa tilanteen olevan huomattavasti parempi. Lukemattomista esitetyistä Britti, Irlanti jne. mutuiluista huolimatta tällä tutkimuksella ei siis millään tavalla oteta kantaa siihen, paljonko lukumäärällisesti kosteus- ja homevaurioita tapahtuu, vaan siihen kuinka suuri osa niistä on niin sanottuja luonnollisia joita ei voisi periaatteessa välttää ja kuinka suuri osa koostuu rakennus- tai suunnitteluvirheistä. No, anyways kyseenalaistin kaverin väitteen koska alalla toimii Pohjoismaissa paljon samoista kouluista ja samanlaisista koulutusohjelmista valmistuneita ja on paljon samoja firmoja, ja hän myönsikin etenkin Ruotsin osuuden mutuksi koska ei ollut samanlaista tutkimusta vertailukohtana. Norjassa ero TÄMÄN kaverin mukaan ehkä selkeämpää. Joka tapauksessa jos havaitussa virhetyypissä 65% tapauksista olisi vältettävissä ei recordi mielestäni voi olla millään muotoa erinomainen tai perusteltavissa.

On se vittu vaikeeta. Pysykää sitten suomessa jos kaikkialla muualla tehdään talotkin päin persettä, ei siellä voi elämänlaatukaan olla parempaa. Miettikääpä nyt mihin helvettiin muualla tarvitsee mitään taloa edes kun ei ole lunta, jäätä ja pakkasta mitä pitäisi olla suojassa jossain. Chillailee vaan pihalla ja grillailee. Kai ne nyt on suomessa tehtäväkin paremmin kun sä oot vittu 2/3 elämästä neljän seinän sisällä kun ulkona on niin saatanan kamala ilma (kuten esim. nyt) ettei sinne voi mennä kuin käynnistämään volvon joka lämmitetty webastolla etukäteen että pääsee töihin 4 seinän sisälle lopuksi 1/3 ajaksi elämästään. Se on elämää se!

Kyllä täytyy itsekin todeta muutamassa maassa asuneena, että rakentaminen yleisesti ottaen on Suomessa huippuluokkaa.
Ehkä juuri nuo rankat olosuhteiden vaihtelut etc. ovat tähän johtaneet, mutta hyvä niin joka tapauksessa.

Itse olen ulkomailla asuessani ollut todella tarkkana kun olen kämppää vaihtanut ja toistaiseksi olen onnistunut home/kosteusvaurioiset välttämään ja lämmintäkin on aina riittänyt.
Välillä tosin huvittaa, kun ulkomaan elävät ihmettelee miten siellä Suomessa pystyy asumaan, kun on niin pitkä ja kylmä talvi.
No, kylmään olemme tottuneet ja talvella saa laittaa lisää vaatetta päälle kun ulos menee, mutta kodin sisällä ei sentään tarvitse kylmästä ja vedosta kärsiä, mikä taas on monesti tilanne esim. UK:ssa.

On se vittu vaikeeta. Pysykää sitten suomessa jos kaikkialla muualla tehdään talotkin päin persettä, ei siellä voi elämänlaatukaan olla parempaa.
Ei oo ollutkaan kyse elämänlaadusta vaan siitä, että onko suomalainen rakennustaito myytti tai miten muualla talot rakennetaan.

Miettikääpä nyt mihin helvettiin muualla tarvitsee mitään taloa edes kun ei ole lunta, jäätä ja pakkasta mitä pitäisi olla suojassa jossain. Chillailee vaan pihalla ja grillailee.
Eikö tää oo jo aika monta kertaa käyty läpi? MONI IHMINEN PITÄÄ SYKSYSTÄ JA TALVESTA. Ei sun tartte tykätä, mutta mä diggaan kyllä. Mä saan grillata ihan tarpeeks kesäaikaan.
kun ulkona on niin saatanan kamala ilma (kuten esim. nyt) ettei sinne voi mennä kuin käynnistämään volvon joka lämmitetty webastolla etukäteen että pääsee töihin 4 seinän sisälle lopuksi 1/3 ajaksi elämästään. Se on elämää se!

Helsingissä on muuten harvinaisen kaunis syyspäivä meneillään. Ja aioin siitä myös nauttia.

Tässä muuten just kattelen lomalentoja :D.

EDIT: tota suomalaista rakennustaidon hyvyyttä tai huonoutta voidaan jatkaa vaikka täällä

Viimeksi muokattu:
On se vittu vaikeeta. Pysykää sitten suomessa jos kaikkialla muualla tehdään talotkin päin persettä, ei siellä voi elämänlaatukaan olla parempaa.

Eh...? Tähän aiheeseen vastanneista ja suomalaista rakennustaitoa hyvänä pitävistä henkilöistä iso osa on asunut/asuu tällä hetkellä muualla ja kirjoituksista päätellen tällä hetkellä Suomessa asuvatkin aikovat joskus asua muualla. Minkä ihmeen takia täytyy tässä ketjussa jatkuvasti heittää tota asennetta, että jos vähänkin viittaa siihen, että Suomessa on joku asia hyvin, niin heti ollaan juntteja Taka-Perä-Pohja-Hikiältä, eikä olla Tallinnaa kauempana ikinä käyty?

Ei tää oo mikään kisa, vaan niihin negatiivisempienkin muiden maiden asioiden tiedostaminen helpottaa varmasti niitä, jotka tosissaan harkitsevat uuteen maahan muuttoa. Siten niihin pikku ylläreihin osaa varautua, kun ne vaaleanpunaiset lasit alkaa himmenemään. Jokaisessa maassa on puolensa ja puolensa. Tieto auttaa tekemään maan valinnassa parempia päätöksiä sekä suhtautumaan ja ymmärtämään erilaisia toimintatapoja paremmin.

Toisaalta sitten suomalaiset talot on täysin älyttömän hintaisia, kun otetaan huomioon se että täällä on tilaa niin paljon, että etelästä pohjoiseen lentää puoltoista tuntia.

Okei, on kalliimpaa varmasti muualla, ja vitusti, mutta suomi on nyt niin tyhjä ja harvaanasuttu maa, että talojen, ja kaiken asumisen pitäisi olla suht selkeästi edullisempaa. Toisaalta suomalaiset talot ja asunnot on aika pieniä, vaikka lääniä riittää vaikka muille jakaa. Ei pitäis olla tilanpuute ongelmana

Toisaalta sitten suomalaiset talot on täysin älyttömän hintaisia, kun otetaan huomioon se että täällä on tilaa niin paljon, että etelästä pohjoiseen lentää puoltoista tuntia.

Okei, on kalliimpaa varmasti muualla, ja vitusti, mutta suomi on nyt niin tyhjä ja harvaanasuttu maa, että talojen, ja kaiken asumisen pitäisi olla suht selkeästi edullisempaa. Toisaalta suomalaiset talot ja asunnot on aika pieniä, vaikka lääniä riittää vaikka muille jakaa. Ei pitäis olla tilanpuute ongelmana

Ei, mutta lämmityskustannukset on. Etenkin näinä ilmastomuutoksen ja sähkön hinnan nousemisen yllättävinä aikoina. Lisäksi tiiviimmän asunnon rakentaminen on kalliimpaa; yksinkertanen ikkuna maksaa aika paljon vähemmän, kuin moninkertainen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom