Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mä oon samoilla linjoilla kuin Friikki, ihan muut asiat houkuttelee muuttamaan ja nimenomaan niin päin, että Suomessa ei oo musta sellasta vikaa, että täältä pitäis ehdottomasti päästä pois.
Itse asiassa minä tiesin ettei teitä voisi vähempää kiinnostaa miten Thaimaassa asiat todellisuudessa ovat. Siksi ihmettelenkin miksi te edes vertailette maita keskenänne, koska mitään tietoa teillä ei tunnu olevan. 'Suomi sitä ja suomi tätä, suomalaiset nyt vaan tyytyy vähään', 'lottovoitto syntyä Suomeen'. Jos sinä Huppe olisit syntynyt esim. Thaimaan pohjoisosissa niin melkein sanoisin että varmasti sulla ei olisi minkäänlaista mahdollisuutta nauttia samasta elintasosta mikä sulla nyt on. Sun taloudellinen hyvinvointi on peräisin Suomesta, sillä tämä järjestelmä mikä meillä on antanut sulle tasapuolisen mahdollisuuden. Thaimaalainen yhteiskunta ei sitä mahdollisuutta anna. Ja topah, se maan poliittinen tilanne voi vaikuttaa yksilön toimintaan hyvinkin radikaalilla tavalla.
No sittenhän sä et ole mun kanssa samoilla linjoilla;)
Epäilen että juuri kukaan ainoastaan ilmaston takia pois muuttaa, eiköhän ulkomaille vedä 95 prosenttisesti muuta asiat.
Kyllä kyllä, erittäin tärkeä. Ymmärrän hyvin koska vihaan Suomen kylmyyttä ja pimeyttä itse yli kaiken ja ne ovat jo pienestä pitäen työntäneet minua muualle. Mutta onko se ainoa syy? Jos kokisin Suomen muuten malliyhteiskunnaksi tai parhaaksi paikassa asua selviäisin kylmyydestä viettämällä pari lomaa keskellä suurinta vitutusta ja voisin Suomessa asuakin mielellään. Mutta se kylmyys ja pimeys on vain yksi tekijä, puntarissa painaa paljon muitakin juttuja.
Toiseksi tunnen ihmisiä jotka ovat tulleet Thaimaan köyhistä osista esim. Etelä-Thaimaasta, jotka ovat opiskelleet itselleen ammatin esim. Maisterin tutkinnon. Nämä ihmiset ovat lähteneet alkeellisista oloista ja osoittaneet omilla kyvyillään ja haluillaan sen, että on mahdollista tienata kotimaassaan lähes samaa palkkaa mitä ulkomailla.
Olikohan niin että koulunkäynti muuttuu jo alaluokilla maksulliseksi. Jos sulla ei ole rahaa niin koulunkäynti loppuu siihen. Köyhillä perheillä ei ole mitään mahdollisuutta saada lapsilleen kunnollista koulutusta, eikä sillä ole siinä vaiheessa mitään merkitystä kuinka lahjakas olet tai kuinka paljon olet valmis painamaan hommia.
Toki on niin, että on järjestelmä mikä tahansa niin vahvimmat pärjäävät aina. Thaimaa on tosin tasapuolisten mahdollisuuksien (ja monien muidenkin asioiden) suhteen täysi kehitysmaa. Ei ole sattumaa että ihmisvirta on nimenomaan sieltä pois päin eikä sinne päin, vaikka muutama länkkäri sinne muuttaisikin.
Joo, hyvä huomio. Tarkotin, että yhdyn kanssasi seuraavaan postaukseen ;)
Mutta tästä ollaankin jo osittain eri mieltä:
-
-
-
Tai no, emmä voi väittää, että olisin siitä eri mieltä, että sä et halua asua Suomessa. Sen varmaan sä itse tiedät parhaiten ;).
En mä tiedä keksitkö sä näitä juttuja omasta päästäs, vai kertooko sulle joku jotain iltasatuja? Lue vaikka toi Key Indicators 2007. Ehkä jopa Pakkotoiston foorumilla luotetaan enemmän YK:n raportteihin, kuin johonkin mutuun.
Se juttu ainoasta tekijästä olikin vain henkilökohtainen näkemykseni. Mutta sen verran muakin vituttaa toi pimeys ja kylmyys että ymmärrän jos se on sulla ainoa tekijä ;) Itsellä on muita juttuja puntarissa, ei kai välttämättä kaikilla.
Jos sulla on parempaa tietoa niin antaa tulla sitten. Opettajana sun luulis tietävän jotain thaimaalaisesta koulumaailmasta. Kuulen siitä mielelläni lisää. Kertoisitko samalla myös minkä takia tuloerot ovat siellä niin valtavat?
ps. Suhtaudun YK:n raportteihin yleensä ottaen varauksella.
Eikun ei mulla, vaan Topahilla ;).
Sitä ihmettelen, että miksei kerrostalorakentajat rakenna Suomessa kunnollisia oheistiloja? Ehkä syynä on se, että Suomessa on niin vähän rakennuttajia. Bangkokissa on ehkä Aasian suurin rakennusbuumi ja rakennuttajia on ympäri maailmaa ja kilpailu on kovaa. Hinnat on kuitenkin kohtuullisia jopa pääkaupungin kalleimmilla alueilla.
Suomessa rakentaminen on paljon korkealaatuisempaa kuin suurimmassa osassa länsimaitakin. Ok...Ruotsissa ja Norjassa ollaan samalla tasolla, mutta melkolailla kaikkialla muualla rakentaminen on aikamoista askartelua. Monet hienot luksuskämpätkin ovat aika onnettomasti kasattuja.Minä en ole sitä mieltä etteikö tonne Thaimaaseen SAISI muuttaa.
Mun päästä alkaa nousta savu siinä vaiheessa kun aletaan vertailla Suomea ja Thaimaata keskenään. Tuo topahin taloesimerkki oli siitä hyvin kuvaava. Aivan samalla tavalla Pohjois-Koreassa on hienoja taloja ja siellä on pienellä osalla kansasta todella hyvä elintaso. Mutta sitten kun alkaa miettiä miten asioita hieman korkeammalla tasolla on hoidettu Suomessa, Thaimaassa tai P-Koreassa, niin en nyt heti keksi ainoatakaan asiaa mikä olisi paremmin Thaimaassa kuin Suomessa. Ilmasto on puhdas makuasia (pohjoisnapaesimerkit kehiin NYT). kun taas turvallisuus ei ole makuasia.
Suomessa rakentaminen on paljon korkealaatuisempaa kuin suurimmassa osassa länsimaitakin. Ok...Ruotsissa ja Norjassa ollaan samalla tasolla, mutta melkolailla kaikkialla muualla rakentaminen on aikamoista askartelua. Monet hienot luksuskämpätkin ovat aika onnettomasti kasattuja.
Ja läheskään kaikissa länsimaissa ei edes mitkään kosteusvauriot ja homeet kiinnosta ketään. Kun nyt tuoreimpana kokemuksena mulla on Kanadan rakennukset, niin aikamoisia hökkeleitä jopa ns. paremmat kämpät on suomalaisiin omakotitaloihin verrattuna. Kyselin kanukkitutuilta, että onkos kosteustarkastukset yms. tavallisia kämppää ostettaessa ja siihen todettiin, että "juu juu...kun kämppää ollaan ostamassa, niin katsotaan ettei missään ole hometta". Kyseisen kommentin esittäneen hepun talon alakerrassa haisi home "melko" vahvasti. Muutenkin noi kämpät oli oikein kunnon vetoisia vanerihökkeleitä ja siellä on talvella paljon Suomea kylmempi.Suomalaisen rakentamisen tasohan on aika pitkälle myytti. Jonkun rakennusviraston tekemän oman tutkimuksen mukaan jonka näin pari vuotta sitten kaikista home ja kosteusvaurioista 65% johtuu rakennus ja suunnitteluvirheistä. Oliko niin että näiden jakauma oli vielä rakennus/suunnittelu 70/30. Näin muistaakseni, en ole tuosta jakaumasta ihan varma. Mutta joka tapauksessa ei kovin korkealaatuiselta vaikuta! Lisää vaan ammattitaidottomia halpatyöläisiä raksoille, alkaa jälki olla vielä hienompaa
Suomalaisen rakentamisen tasohan on aika pitkälle myytti. Jonkun rakennusviraston tekemän oman tutkimuksen mukaan jonka näin pari vuotta sitten kaikista home ja kosteusvaurioista 65% johtuu rakennus ja suunnitteluvirheistä. Oliko niin että näiden jakauma oli vielä rakennus/suunnittelu 70/30. Näin muistaakseni, en ole tuosta jakaumasta ihan varma. Mutta joka tapauksessa ei kovin korkealaatuiselta vaikuta! Lisää vaan ammattitaidottomia halpatyöläisiä raksoille, alkaa jälki olla vielä hienompaa