Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä oon samoilla linjoilla kuin Friikki, ihan muut asiat houkuttelee muuttamaan ja nimenomaan niin päin, että Suomessa ei oo musta sellasta vikaa, että täältä pitäis ehdottomasti päästä pois.

No sittenhän sä et ole mun kanssa samoilla linjoilla;) :)

Itse asiassa minä tiesin ettei teitä voisi vähempää kiinnostaa miten Thaimaassa asiat todellisuudessa ovat. Siksi ihmettelenkin miksi te edes vertailette maita keskenänne, koska mitään tietoa teillä ei tunnu olevan. 'Suomi sitä ja suomi tätä, suomalaiset nyt vaan tyytyy vähään', 'lottovoitto syntyä Suomeen'. Jos sinä Huppe olisit syntynyt esim. Thaimaan pohjoisosissa niin melkein sanoisin että varmasti sulla ei olisi minkäänlaista mahdollisuutta nauttia samasta elintasosta mikä sulla nyt on. Sun taloudellinen hyvinvointi on peräisin Suomesta, sillä tämä järjestelmä mikä meillä on antanut sulle tasapuolisen mahdollisuuden. Thaimaalainen yhteiskunta ei sitä mahdollisuutta anna. Ja topah, se maan poliittinen tilanne voi vaikuttaa yksilön toimintaan hyvinkin radikaalilla tavalla.

Vaikka en Thaimaasta tykkääkään (tosin en ole siellä ikinä asunut ja yhdestä reissusta sinne sain tarpeekseni) niin vaikka siellä asuva länkkäri tiedostaisikin maan sosiopoliittiset ongelmat ja olisikin niistä huolissaan niin mitä se auttaisi jos sieltä muuttaisi pois? Sekö niille paikallisille toisi vaurautta ja mahdollisuuksia jos Topah ja kumppanit pakkaisivat kamansa ja muuttaisivat pois? Eikö siellä asuvat korkeamman elintason omaavat länkkärit juuri tuo vaurautta suurempine masseineen ja korkeampine kulutusvoimineen? Pitääkö jämähtää Suomeen koska on sinne syntynyt, sieltä saanut tasapuolisen mahdollisuuden ja taloudellisen hyvinvoinnin (miten tämä perustellaan syntymällä? Oma taloudelline hyvinvointini on tullut perheen kautta lähinnä jenkeistä)? Eikö saa lähteä esim. Atlantin taakse, muualle Eurooppaan tai Japaniin yms. hakemaan työmahdollisuuksia, oikeaa huippukoulutusta, osaamista ja taloudellista hyvinvointia joka Suomessa ei ole mahdollista?

No sittenhän sä et ole mun kanssa samoilla linjoilla;) :)

Joo, hyvä huomio. Tarkotin, että yhdyn kanssasi seuraavaan postaukseen ;):
Epäilen että juuri kukaan ainoastaan ilmaston takia pois muuttaa, eiköhän ulkomaille vedä 95 prosenttisesti muuta asiat.

Mutta tästä ollaankin jo osittain eri mieltä:
Kyllä kyllä, erittäin tärkeä. Ymmärrän hyvin koska vihaan Suomen kylmyyttä ja pimeyttä itse yli kaiken ja ne ovat jo pienestä pitäen työntäneet minua muualle. Mutta onko se ainoa syy? Jos kokisin Suomen muuten malliyhteiskunnaksi tai parhaaksi paikassa asua selviäisin kylmyydestä viettämällä pari lomaa keskellä suurinta vitutusta ja voisin Suomessa asuakin mielellään. Mutta se kylmyys ja pimeys on vain yksi tekijä, puntarissa painaa paljon muitakin juttuja.

Tai no, emmä voi väittää, että olisin siitä eri mieltä, että sä et halua asua Suomessa. Sen varmaan sä itse tiedät parhaiten ;).

Minä en ole sitä mieltä etteikö tonne Thaimaaseen SAISI muuttaa.

Mun päästä alkaa nousta savu siinä vaiheessa kun aletaan vertailla Suomea ja Thaimaata keskenään. Tuo topahin taloesimerkki oli siitä hyvin kuvaava. Aivan samalla tavalla Pohjois-Koreassa on hienoja taloja ja siellä on pienellä osalla kansasta todella hyvä elintaso. Mutta sitten kun alkaa miettiä miten asioita hieman korkeammalla tasolla on hoidettu Suomessa, Thaimaassa tai P-Koreassa, niin en nyt heti keksi ainoatakaan asiaa mikä olisi paremmin Thaimaassa kuin Suomessa. Ilmasto on puhdas makuasia (pohjoisnapaesimerkit kehiin NYT). kun taas turvallisuus ei ole makuasia.

Toiseksi tunnen ihmisiä jotka ovat tulleet Thaimaan köyhistä osista esim. Etelä-Thaimaasta, jotka ovat opiskelleet itselleen ammatin esim. Maisterin tutkinnon. Nämä ihmiset ovat lähteneet alkeellisista oloista ja osoittaneet omilla kyvyillään ja haluillaan sen, että on mahdollista tienata kotimaassaan lähes samaa palkkaa mitä ulkomailla.

Olikohan niin että koulunkäynti muuttuu jo alaluokilla maksulliseksi. Jos sulla ei ole rahaa niin koulunkäynti loppuu siihen. Köyhillä perheillä ei ole mitään mahdollisuutta saada lapsilleen kunnollista koulutusta, eikä sillä ole siinä vaiheessa mitään merkitystä kuinka lahjakas olet tai kuinka paljon olet valmis painamaan hommia.

Toki on niin, että on järjestelmä mikä tahansa niin vahvimmat pärjäävät aina. Thaimaa on tosin tasapuolisten mahdollisuuksien (ja monien muidenkin asioiden) suhteen täysi kehitysmaa. Ei ole sattumaa että ihmisvirta on nimenomaan sieltä pois päin eikä sinne päin, vaikka muutama länkkäri sinne muuttaisikin.

Olikohan niin että koulunkäynti muuttuu jo alaluokilla maksulliseksi. Jos sulla ei ole rahaa niin koulunkäynti loppuu siihen. Köyhillä perheillä ei ole mitään mahdollisuutta saada lapsilleen kunnollista koulutusta, eikä sillä ole siinä vaiheessa mitään merkitystä kuinka lahjakas olet tai kuinka paljon olet valmis painamaan hommia.

Toki on niin, että on järjestelmä mikä tahansa niin vahvimmat pärjäävät aina. Thaimaa on tosin tasapuolisten mahdollisuuksien (ja monien muidenkin asioiden) suhteen täysi kehitysmaa. Ei ole sattumaa että ihmisvirta on nimenomaan sieltä pois päin eikä sinne päin, vaikka muutama länkkäri sinne muuttaisikin.

En mä tiedä keksitkö sä näitä juttuja omasta päästäs, vai kertooko sulle joku jotain iltasatuja? Lue vaikka toi Key Indicators 2007. Ehkä jopa Pakkotoiston foorumilla luotetaan enemmän YK:n raportteihin, kuin johonkin mutuun.

Mutta totuuden nimissä mun täytyy pelotella teitä kaikkia siitä, että Thaimaa on poliisivaltio ja korruptiota on paljon. Ihmisiä ammutaan kaduilla, länskärinaisia raiskataan takseissa, hemmetinmoiset saasteet Bangkokin keskustassa, huoria helvetisti (onneks ovat omilla kulmillaan), ihmiset eivät uskalla puhua englantia (eivät osaa) ja on tää muutenkin aivan perkeleen paska paikka... :D

Joo, hyvä huomio. Tarkotin, että yhdyn kanssasi seuraavaan postaukseen ;)

Ymmärsin, kunhan heitin läpällä:)

Mutta tästä ollaankin jo osittain eri mieltä:
-
-
-
Tai no, emmä voi väittää, että olisin siitä eri mieltä, että sä et halua asua Suomessa. Sen varmaan sä itse tiedät parhaiten ;).

Se juttu ainoasta tekijästä olikin vain henkilökohtainen näkemykseni. Mutta sen verran muakin vituttaa toi pimeys ja kylmyys että ymmärrän jos se on sulla ainoa tekijä ;) Itsellä on muita juttuja puntarissa, ei kai välttämättä kaikilla.

En mä tiedä keksitkö sä näitä juttuja omasta päästäs, vai kertooko sulle joku jotain iltasatuja? Lue vaikka toi Key Indicators 2007. Ehkä jopa Pakkotoiston foorumilla luotetaan enemmän YK:n raportteihin, kuin johonkin mutuun.

Jos sulla on parempaa tietoa niin antaa tulla sitten. Opettajana sun luulis tietävän jotain thaimaalaisesta koulumaailmasta. Kuulen siitä mielelläni lisää. Kertoisitko samalla myös minkä takia tuloerot ovat siellä niin valtavat?

ps. Suhtaudun YK:n raportteihin yleensä ottaen varauksella.

Se juttu ainoasta tekijästä olikin vain henkilökohtainen näkemykseni. Mutta sen verran muakin vituttaa toi pimeys ja kylmyys että ymmärrän jos se on sulla ainoa tekijä ;) Itsellä on muita juttuja puntarissa, ei kai välttämättä kaikilla.

Eikun ei mulla, vaan Topahilla ;).

Jos sulla on parempaa tietoa niin antaa tulla sitten. Opettajana sun luulis tietävän jotain thaimaalaisesta koulumaailmasta. Kuulen siitä mielelläni lisää. Kertoisitko samalla myös minkä takia tuloerot ovat siellä niin valtavat?

ps. Suhtaudun YK:n raportteihin yleensä ottaen varauksella.

No ei muakaan tilastot sinällään kiinnosta, mutta kai sitä tieteelliselle ja arvovaltaiselle tutkimustyölle joku painoarvo täytyy antaa. Suomalainen ja thaimaalainen koulutusjärjestelmä on vielä kuin eri planeetoilta, mutta koko ajan taso nousee. Kun paikallinen väestö alkaa ymmärtämään asioita, niin konflikteja syntyy.

Sitä ihmettelen, että miksei kerrostalorakentajat rakenna Suomessa kunnollisia oheistiloja? Ehkä syynä on se, että Suomessa on niin vähän rakennuttajia. Bangkokissa on ehkä Aasian suurin rakennusbuumi ja rakennuttajia on ympäri maailmaa ja kilpailu on kovaa. Hinnat on kuitenkin kohtuullisia jopa pääkaupungin kalleimmilla alueilla.

No eiköhän kuule Suomestakin löydy niitä loistotaloja hienoine puitteineen, mutta normaalilla suomalaisilla niihin harvemmin on varaa. Aivan kuten noissa sun thaimaan kämpissä tuskin asuu niitä keskiverto thaimaalaisia duunareita?

elekää nyt vaan puhuko siitä thaimaasta koko ajan...otetaas muitakin maita tähän listaan. Vaikkaba Venäjä. Onko kukaan asunut tai edes käynyt ? Kieli olis tosi mukava osata ja sen kautta olen miettinyt sitä.

Minä en ole sitä mieltä etteikö tonne Thaimaaseen SAISI muuttaa.

Mun päästä alkaa nousta savu siinä vaiheessa kun aletaan vertailla Suomea ja Thaimaata keskenään. Tuo topahin taloesimerkki oli siitä hyvin kuvaava. Aivan samalla tavalla Pohjois-Koreassa on hienoja taloja ja siellä on pienellä osalla kansasta todella hyvä elintaso. Mutta sitten kun alkaa miettiä miten asioita hieman korkeammalla tasolla on hoidettu Suomessa, Thaimaassa tai P-Koreassa, niin en nyt heti keksi ainoatakaan asiaa mikä olisi paremmin Thaimaassa kuin Suomessa. Ilmasto on puhdas makuasia (pohjoisnapaesimerkit kehiin NYT). kun taas turvallisuus ei ole makuasia.
Suomessa rakentaminen on paljon korkealaatuisempaa kuin suurimmassa osassa länsimaitakin. Ok...Ruotsissa ja Norjassa ollaan samalla tasolla, mutta melkolailla kaikkialla muualla rakentaminen on aikamoista askartelua. Monet hienot luksuskämpätkin ovat aika onnettomasti kasattuja.

On paljon kivoja lomapaikkoja, mutta koska monet ovat siinä mieless epäonnisessa asemassa, että joutuvat elättämään itsensä työnteolla ja silloin monet lomapaikat eivät ole ihan parhaita paikkoja.

Suomessa rakentaminen on paljon korkealaatuisempaa kuin suurimmassa osassa länsimaitakin. Ok...Ruotsissa ja Norjassa ollaan samalla tasolla, mutta melkolailla kaikkialla muualla rakentaminen on aikamoista askartelua. Monet hienot luksuskämpätkin ovat aika onnettomasti kasattuja.

Suomalaisen rakentamisen tasohan on aika pitkälle myytti. Jonkun rakennusviraston tekemän oman tutkimuksen mukaan jonka näin pari vuotta sitten kaikista home ja kosteusvaurioista 65% johtuu rakennus ja suunnitteluvirheistä. Oliko niin että näiden jakauma oli vielä rakennus/suunnittelu 70/30. Näin muistaakseni, en ole tuosta jakaumasta ihan varma. Mutta joka tapauksessa ei kovin korkealaatuiselta vaikuta! Lisää vaan ammattitaidottomia halpatyöläisiä raksoille, alkaa jälki olla vielä hienompaa:rock:

Suomalaisen rakentamisen tasohan on aika pitkälle myytti. Jonkun rakennusviraston tekemän oman tutkimuksen mukaan jonka näin pari vuotta sitten kaikista home ja kosteusvaurioista 65% johtuu rakennus ja suunnitteluvirheistä. Oliko niin että näiden jakauma oli vielä rakennus/suunnittelu 70/30. Näin muistaakseni, en ole tuosta jakaumasta ihan varma. Mutta joka tapauksessa ei kovin korkealaatuiselta vaikuta! Lisää vaan ammattitaidottomia halpatyöläisiä raksoille, alkaa jälki olla vielä hienompaa:rock:
Ja läheskään kaikissa länsimaissa ei edes mitkään kosteusvauriot ja homeet kiinnosta ketään. Kun nyt tuoreimpana kokemuksena mulla on Kanadan rakennukset, niin aikamoisia hökkeleitä jopa ns. paremmat kämpät on suomalaisiin omakotitaloihin verrattuna. Kyselin kanukkitutuilta, että onkos kosteustarkastukset yms. tavallisia kämppää ostettaessa ja siihen todettiin, että "juu juu...kun kämppää ollaan ostamassa, niin katsotaan ettei missään ole hometta". Kyseisen kommentin esittäneen hepun talon alakerrassa haisi home "melko" vahvasti. Muutenkin noi kämpät oli oikein kunnon vetoisia vanerihökkeleitä ja siellä on talvella paljon Suomea kylmempi.

Tiedän kyllä Suomen rakennusten ongelmista, mutta muualla suurta osaa niistä ei edes laskettaisi ongelmaksi.

Harvemmassa Suomessa olevassa priimakämpässä on esim. vedetty viemäriputkia keittiössä vastoin piirrustuksia; eli kun piirrustus sanoo, että tehdäänpäs mutka tuosta huoneen seiniä mukaellen, niin onkin vedetty putki suoraan - koska nyt sattui olemaan pikkusen putki vähissä. Itseasiassa niin vähissä, että siitä jäi jopa 10cm palanen uupumaan, mutta laitetaan siihen jotain metalliverkkoa vähän päälle, jotta voidaan muurata umpeen niin eiköhän ne jätevedet kulje. Eikös? :)

Tämä oli tilanne Kuala Lumpurissa astetta paria hulppeammassa kämpässä kuin omani (jossa oli muuten kk-vuokra 800 euroa, eli suhteuttaen lähemmäs 4000 saisi Suomessa maksaa). Se, että meillä ikkunat vetää (hyvin vaihtelevan ilmaston seurauksena) ei nyt ole ihan suhteessa siihen.

Muutenkin Suomessa on yleensä aika tarkat nuo kriteerit. Niinpä meillä tulee monesta jutusta sakkoa siinä missä toisessa paikassa kyseessä on täydellinen suoritus; toki päinvastoinkin voi käydä.
Mutta tokihan säästöistä on aina seurauksia, ja usein myös päinvastoin. Eli kun liksa nousee, niin myös vaatimukset kasvavat, ja samalla se stressin määräkin helposti nousee. Ja kun liksat nousevat, niin myös lopputuotteen hinta nousee. Tämä taas tuntuu olevan monelle ihan käsittämätön yhtälö.
Vaaditaan suurempia palkkoja jatkuvasti, mutta ollaan täysin ymmällään kun seurauksena hintataso kohoaa; sitten vedetään näitä hienoja vertauksia (a la taksihinnat) ja _tiedetään_ millä hintaa homman pitäisi toimia, sivulauseessa valittaen kuitenkin sitä, että sen 2 kertaa vuodessa kun kiireisimpänä ruuhkahuippuna koittaa sitä taksia saada ei olekkaan limusiinia siinä edessä kyytiä pennosilla tarjoamassa.

Ärh, tuo Suomessa ärsyttää :)

Takaisin aiheeseen, eteläinen amerikka, onkos sielläpäin ollut porukkaa? Lähi-idästä (saudit, uae) olisi kanssa kiva kuulla tarinaa jos joku on ollut - en nyt ajatellut asumaan mennä, mutta olisi kiva sielläkin kuukausi-muutama projektia pakertaa.

rakentamisesta ja standardeista..

ostin juuri 50 nelion kampan Cennesin lahelta. Olis tarkoitus nyt talvella laittaa se kuntoon ja sitten vuokrata.

Kauppaa tehdessa pyysin pohjapiirrustusta etta nakis vahan paljonko tarvitsee esimerkiksi lattialaattoja. Notaari vaan totes etta ei tasta ole mitaan pohjapiirrustusta, mutta han on itse kaynyt noi neliot mitaamassa joten ne pitaa paikkansa.
Mainitsin etta keittiossa ja kylpyhuoneessa ei ole MITAAN sahkoja maadoitettu. Onko myyjalla mitaan vastuuta tasta ? ei ole. Munulla sen sijaan on jos sen vuokraan :)
Asunto ei siis viela ole minun, mutta luulen etta yllatyksia on talvelle tiedossa.

No Briteistä on samanlaisia kokemuksia mitä Kanukeista. Ei siellä homeet kiinnosta. Korkeintaan sen verran, että maalit yli ja kämppä vuokralle :thumbs:. Menee kuukaus ni alkaa taas seinät vihertää :). Katto vuotaa perkele kuukausi kaupalla ja vihdoin kun se korjataan kukaan ei ole kiinnostunut tarkistelemaan mitä vaurioita se on rakenteisiin kerinnyt tehdä. Vuokakämpissä oli erikseen ilmoitus tuplaikkunoista, se oli sitä luksusta. Siis oikeesti maassa missä on suhteellisen koleaa. Noh, patterit vaan huutamaan.

Riittävä ilmanvaihto yhdistettynä tiiviseen rakentamiseen on hieman ongelmallista, mutta sanoisin, että se on Suomessa huipputasoa.

Juu, homeasiat on kyllä Suomessa ihan hyvällä tolalla, ainakin omien kokemuksteni perusteella. Irlannissa poikaystäväni hiljattain remontoidussa asunnossa kasvoi ruskeita sieniä (ihan niitä jalallisia ja lakillisia) olohuoneen kokolattiamatosta. Täällä Saksassakin hometta on todella monessa asunnossa. Vanhoissa asunnoissa ei välttämättä ole lämmitystä kaikissa huoneissa, ja talvella on kosteaa... Mutta no stress, kloorisprayta vaan päälle ja rätillä pois! Seuraavan tapetoinnin / maalauksen yhteydessä viimeisetkin homeläikät voi kätevästi piilottaa! TV:ssä mainostetaan paljon erilaisia ruiskutettavia tököttejä, joilla homeen saa näppärästi pois. Huvittavinta on erään paikallisen tv-mainoksen lause "home näyttää rumalta, ja saattaa jopa aiheuttaa allergiaoireita!". Suomessa suhtaudutaan homeasioihin "hieman" eri vakavuudella...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom