Postataan nyt sitten tahankin ketjuun, ja toivotaan ettei tama mene kauheaksi vankaamiseksi... Pahoittelut jo etukateen pitkasta postauksesta.
Englanti:
Itse asuin ekaa kertaa ulkomailla 1995-1996 kun olin vuoden opiskelijavaihdossa etela-Englannissa. Se oli loistava kokemus, ja Englanti on kylla yliopistokulttuurin puolesta mahtava paikka opiskelijoille. Innostuin tieteesta ihan eri tavalla kuin mita olin aiemmin ollut (siella opiskelu ja luennot ei olleetkaan sita samaa pakkopullaa, vaan opiskelijat olivat aktiivisesti mukana), ja muutenkin sain itseluottamusta omien kykyjen suhteen. Punnan kurssi sattui viela olemaan silloin niin pohjamudissa, etta pienella apurahalla ja opintotuella pystyi matkustelemaan eri kaupungeissa ja tekemaan vaikka mita. Toista kertaa olin Englannissa vuoden (2001-2002) kun menin sinne yliopistoon opettamaan. Tykkasin maasta edelleenkin, mutta silla kertaa huomasin vahan erilaisia asioita. Autolla ajaminen oli aika tuskaa kun Lontoon ymparilla on jarkyttavat ruuhkat aina, tyokulttuuri oli vahan kaavamaista ja hierarkista, talot heikosti rakennettuja (joku jo mainitsikin se etta pyykkia saa kuivattaa 3 paivaa ja sitten sen saa pesta uudelleen kun alkaa homehtua) ja muita sellaisia pienia kiusoja. Palkkataso ei ole ehka riittavan hyva kovaan hinta/vuokratasoon nahden (ainakaan etelassa ja Lontoossa) Mutta kaiken kaikkiaan, tykkaan Englannista kovasti. Jos on kiinnostunut esim. historiasta niin Englanti on ihan ykkospaikka, siella on niin paljon nakemista ettei koskaan tule aika pitkaksi. Tai jos tykkaa vaeltelusta, niin polkuja lahtee joka paikasta ja aina loytyy pubi missa voi pysahtya lounaalle ja lepaamaan. Englantilaiset ovat perusmukavaa ja kohteliasta sakkia, mutta hyviksi ystaviksi niiden kanssa ei niin helposti paasekaan. Skotit olivat parempia siina suhteessa :thumbs: Ja millaista oli arki Englannissa? Toita tehtiin 9-17 (tai 18 jos oli luentoja myohempaan), teehetki oli kello 11 ja teeta juodaan muutenkin koko ajan, pubissa istutaan paljon (vanhat mummutkin), jalkapalloa katsotaan tietysti ja siita puhutaan. Ihan tavallista arkea muuten
Saksa:
Asuin etela-Saksassa 6 kuukautta vuonna 1997 kun olin siella tyoharjoittelussa. Puhun sujuvaa Saksaa ja minulla oli aluella jo ennestaan ystavia, joten sinne oli aika helppo sopeutua. Saksa on kaunis maa, kaikki toimii, on siistia, elintaso on hyva ja tyomahdollisuudet ovat siella erittain hyvat (etenkin jos on koulutusta). Tyopaivat eivat olleet liian pitkia ja palkka oli ihan hyva. Huonoina puolina olivat mm. byrokratia (jonka hampaissa sai taistella vaikka puhuikin hyvaa saksaa...), tyopaikkojen vanhanaikainen hierarkia ja saksalaisten valilla rasittavaksi kayva jaykka (ja vahan huumorintajuton) asenne asioita kohtaan. Mutta kun ei hermostu siita etta joskus saksalaisilla on tapana tietaa kaikki muita paremmin, niin siella parjaa ihan hyvin. Saksaa on kylla syyta osata, silla varsinkaan keski-ikaiset eivat meinaa ruveta englantia edes yrittamaan. Viikonloppumatkailun kannalta etela-Saksa on aivan upea paikka asua, mihin vaan paasee nopeasti. Arki Saksassa (ainakin minun osaltani) oli aika tavallista. Tyopaiva alkoi 7.30 ja paattyi kello 16, lounasta syotiin tyopaikan kanttiinissa. Ruoka oli raskasta ja hyvin lihapitoista. Viikonloput vietetaan perheen kanssa, aamuisin haetaan tuoreita sampylopita laheisesta leipomosta (niita on joka kulmalla). Kesalla oli joka viikonloppu joku kylajuhla missa kaytiin kaantymassa. Ja oluttuvissa tietenkin pitaa istua iltaa.
Kanada:
Asuin Torontossa vuoden 2005-2006 kun olin siella toissa nykyisen firman Kanadan konttorissa (odottelin tyolupaa Jenkkeihin). Asuinpaikka oli ihan Toronton keskustassa, ikkunasta nakyi pilvenpiirtajia ja Ontario jarvi. Toronto on taysin englanninkielinen joten siella tuli hyvin juttuun ihmisten kanssa. Toisalta myos tosi monikulttuurinen, ja siksi tuntuikin etta eri kaupunginosat ovat ihan omia kaupunkejaan. Toita Kanadassa tehdaan kovasti, tyot alkoi aamulla 9 maissa ja paivat saattoivat venya pitkiksi. Palkkataso oli hyva (talla koulutuksella samantasoisesta tyosta olisin saanut Suomessa puolet Kanadan palkkatasosta), mutta verotus on aika kova myoskin. Asuminen oli minusta melko edullista siihen nahden etta talossa oli kaikki mahdolliset palvelut, punttisali, uima-altaat, elokuvateatteri, biljardihuone, golfsimulaattori jne. Tuollaisia suuria kerrostaloja sinne rakennetaan ihan alyttomasti, ja osittain sen takia Toronton ruuhkat alkavat olla ihan jarkyttavia. Tyokulttuuri oli modernia ja ainakin meidan firmassa ei lainkaan hierarkista. Sain nuoremmista tyokavereista paljon ystavia, ja myos perheet olivat osa tyoyhteisoa.
Kanadaan oli helppo sopeutua, ehka siksi kun siella on niin paljon englantilaista vaikutetetta. Siella on myos toimiva julkinen liikenne ja hyvat julkiset palvelut. Kesalla on kuumaa ja talvella voi olla tosi kylma, ja siksi iso osa Torontoa onkin maan alla. Vaikka Torontossa oli paljon hyvaa, en kuitenkana olisi halunnut jaada sinne asumaan. Jotenkin se tuntui suurelta kaupungilta jolla ei oikein ollut mitaan erikoista imagoa. Ja vaikka jotkut alueet olivat kivoja, kaupunki oli jotenkin hajanainen ja siita puuttui jatkuvuutta. Ehka muilla on ollut toisenlaisia ajatuksia?
Kanadaan menosta viela sen verran, etta sinne saa tyoluvan aika helposti jos on koulutusta ja kielitaitoa (niilla on pistesysteemi). Mutta muuten voi olla vahan hankalampaa.
USA:
Olen ollut taalla yhteensa kohta 4 vuotta, yhteensa neljalla eri reissulla (ja asun nyt pysyvasti). Ekaa kertaa kavin 6 kuukautta vuonna 2000, vuoden verran 2003-2004, 10 kuukautta v. 2005 ja muutin lopullisesti tanne vuosi sitten. Kaksi ekaa kertaa olin akateemisena vierailijana yliopistossa, kolmannen kerran toissa yliopistossa ja nyt toissa yksityisella sektorilla. Tasta kai voi paatella etta tykkaan taalla asua
Yliopistoelama ja todella korkea akateeminen (tutkimuksen ja opetuksen) taso minut sai ensin innostumaan, ja muutenkin olen tykannyt siita millaista elamaa taalla eletaan ja millainen asenne ihmisilla on. Tyomahdollisuudet koulutetuille ihmisille on taalla loistavat, ja tyokulttuuri on moderni (ei hierarkiaa tai byrokratiaa). Palkat ovat erittain hyvat (viela aika paljon paremmat kuin Kanadassa) ja verot matalat. Asuminen ei ole halpaa, mutta muuten hintataso on edullinen (esim. autot). Kovaa tyota ja omaa ajattelua arvostetaan, ja siita saa paljon myonteista palautetta, mika taas innostaa yrittamaan lisaa.
Arki on taallakin ihan normaalia. Tyot alkaa kello 9 ja tyypillisesti loppuu kello 18 (paitsi silloin kuin tulee kiireinen kausi, silloin tehdaan niin myohaan kuin menee...). Kahvia juodaan hulluna, isoista kupeista. Lounasta syodaan yleensa oman poydan aaressa, joskus on lounasseminaareja tai mennaan yhdessa lounaalle. Yritys jarjestaa paljon kaikkia yhteisia menoja. Treenamassa kaydaan viereisella salilla, ja kotona on myos pieni sali. Ostoksille ennattaa viikonloppuna, ja tyypillisesti silloin ajetaan isoon ostoskeskukseen. Ruokakaupat on myos tosi isoja, ja taalla on aika kova orgaanisen ruoan buumi menossa. Ulkona syodaan myos tosi usein. Viikonloppuna kesalla ajetaan rannikolle tai vuoristoon, yritetaan olla ulkona niin paljon kuin ehditaan. Talvella kaydaan hiihtamassa tai luistelemassa. Talvella on aika kylmaa (pakkasta ihan kunnolla), mutta onneksi talvi ei ole kovin pitka. Kesalla voi olla tosi kuumaakin (ja kosteaa...), ja kevat & syksy ovat pitkia ja kauniita. Amerikkalaiset ovat mukavaa ja rentoa sakkia, hyvia ystavia on ennattanyt kertya paljon. Taalla on myos paljon ihmisia vahan joka maasta, ja kansainvalinen meininki helpottaa sopeutumista.
Varoituksen sana USAsta - taalla on suuret erot eri alueitten valilla siina millaisia ihmiset ovat ja millaista niissa paikoissa elaminen on. Eli itarannikko on kokonaan toinen maailma kuin syva etela tai lansirannikko. Minun nakemykseni ovat suurelta osin itarannikolta... Taman johdosta sitten hyvana puolena on se, etta kotimaan matkailu on Jenkeissa hieno kokemus - taalta loytaa melkein mita vaan, ja aina uusia yllatyksia ja upeita maisemia.
Tassapa oli vahan vertailua eri maista missa on tullut asuttua. En usko etta olen palaamassa Suomeen, mutta eihan siita koskaan tieda. Olen naimisissa amerikkalaisen kanssa, ja vaikka Suomessa on kiva lomailla kesalla (ja ystavia on valilla kauhea ikava), taalla on kuitenkin niin monta asiaa hyvin (meille molemmille) etta olisi vaikea lahtea pois. Nama paatokset ovat aina hankalia, silla olipa sitten missa vaan aina on ikava jotain sielta toisesta paikasta. Suomessa on monta asiaa mista tykkaan, joitakin asioita mista en tykkaa. Samoin taalla. Balanssi kallistuu kuitenkin enemman tahan suuntaan, ja mita kauemmin taalla asuu sita enemman se tietysti niin menee.