Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Hei, musta toi on kans helkkarin mukavaa ajanvietettä. Itse olen tutkiskellut tietenkin Thaimaan:
http://www.bigc.co.th/th/brochure.asp?bpid=123
http://www.tescolotus.net/tab/tab_hweek_index.asp
kanafile euron kilo, naudan paistijauheliha 3e/kilo, donitsit 0.04e/kpl :kuola:
- käytännössähän mikään normaali sapuska/raaka-aine ei maksa yli euroa per kilo, kalat, lihat, kanat, hedelmät, mitä sitä muuta tartteekaan ;)

...sekä esim. Saksan markettien hintoja:
http://www.cittimarkt.de/html/werbung-west.html#
http://www.border-shop.dk/BorderShopFront/Front_DK?FrameLink=/FrontPages/_Front_Style_9

Myös kaupungilla ja etenkin toreilla liikkuessa emännällä menee usein hermot kun tahdon vain kierrellä ja katsella mitä missäkin myydään, vailla mitään intoa edes ostaa mitään :jahas:

Heh, tutulta kuulostaa. Ja parhaat tuliaiset niin itselle, kuin lähipiirillekin löytää melkein aina jostain ruokakaupasta. Ihan kaikkea ei tietysti voi roudata kotiin (heh, mieleen tulee hirvee läjä tota 3€:n jauhelihaa matklaukussa :D), mutta mausteita tulee ainakin kannettua kotiin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itekkään en liian kuumassa tykkää asua, mutta en taas talvesta tykkää. Pimeys ja sade ei ole mua liiemmin ikinä haitannu, siksi irlanti tuli valittua. Välillä on kiva muutamat viikot vietellä tosi kuumassa, mutta en välttämättä sitä koko vuotta jaksais.

Ei se hillitön helle koko aikaa mitään mannaa ole. Olen samaa mieltä. Mutta mieluummin lämpimässä maassa, kuin esim. Suomessa. Tammikuussa, kun olin San Franciscossa siellä oli varsin viileä keli ja tykkäsin meiningistä tosi paljon. Jotenkin se kaupunki antoi sellaiset sävärit, että joskus sielläkin pitää asua ainakin pari kuukautta. Toivottavasti. Los Angeleskin oli aika hauska paikka, kun sai hengailla samanhenkisten ihmisten kanssa. Irlantiin täytyy päästä myös joskus. Irlantilaiset on aina olleet mukavaa sakkia, kun niihin on maailmalla törmännyt.
 
No ei kyllä häävit kokemukset, mutta ainakaan ne muutama harva kanukki mitä oon tavannu ei edes ite oo puhunu ranskaa. Tai korkeintaan samalla tyylillä kuin suurin osa suomalaisista osaa ruotsia.

En tiedä sitten onko esim. Quebec lähialueineen niin ranskalaisvoittoinen ettei enklannilla kunnolla pärjäisi.

Itse ko. aluella asuneena voin todeta seuraavaa:

- Montréal: täysin kaksikielinen, englanti hieman hallitsevampi.

- Québec, lähes täysin ranskankielinen, englannilla tulee juuri toimeen. Itse tosin puhun ranskaa, joten en joutunut käyttämään liiemmin englantia. Korkeasti koulutetut osaavat englantia, mutta tavallinen asukas ei. Kaikki mainokset, televisio-ohjelmat, yms. ovat ranskaksi, Mc Donald'sin (Mc Do) ruokalistoja myöten.

- Mitä pohjoisempaan menet, sitä enemmän puhutaan vain ja ainoastaan ranskaa, esim Lac St-Jeanin alue on 100% ranskankielinen.
 
Kanadasta ei valitettavasti ole pidempää asuinkokemusta, mutta lomailtiin kesällä pari viikkoa vaimon sukulaisten luona ja sieltä tarttui mukaan joitain havaintoja arkielämästä:

Hinnat: ruoka, vaatteet ja autot paljon halvempia kuin Suomessa. Paikalliset valittelivat asuntojen kovia hintoja, mutta lehtiä sellaillessa sain sellaisen kuvan, että asuntojen hinnat ovat suunnilleen samalla tasolla kuin meillä pk-seudulla.

Ilmasto: kesällä voi olla todella kuuma kuten heinäkuun alussa havaittiin, parhaimmillaan oli +35 ja melkoisen kosteaa.

Yleinen katukuva: vanhempi suburbia näyttää melko ankealle. Uudet nukkumalähiöt muistuttavat perussettiä jenkkisarjoista. Uudet lähiöt ovat melko kaukana keskustasta jolloin työmatkoista saattaa tulla todella brutaaleja. Ruuhkat pääteillä ovat käsittämättömät Suomen näkökulmasta.

Palkat: en kehdannut vaimon sukulaisilta udella, mutta näin esim. lehdessä ilmoituksen, jossa haettiin sairaanhoitajia. Alkupalkka 65-75t CAD, 5t CAD signing bonus, terveydenhuolto sis. hammashoidon, kuuden viikon lomat yms.

Random havaintoja: ruokakaupassa ei myydä lainkaan alkoholia. Olut haetaan beer storesta, mutta viinakset viinakaupasta. Lehdissä ja tv:ssä oli päivittäin joitain uutisia väkivaltarikoksista lähiseuduilla, ei kuitenkaan yhtä paljon kuin 15v takaisella Miamin reissuilla. Paikalliset hyppäävät melko suruitta jokusen oluen jälkeen autoon.

edit: Muuttaisinko itse Torontoon? Luultavasti en. Joku pienempi paikkakunta englanninkielisessä Kanadassa voisi kyllä kiinnostaa.

Sveitsistä on kuuden vuoden kokemus, mutta olin tuolloin vielä peruskouluikäinen. Mielessä on päällimäisenä potutus kuuden päivän kouluviikosta ja riemu kävelymatkan päässä olleesta laskettelurinteestä.
 
Nyt kyllä lainasit tekstiäni niin jännästi irti kontekstista, että en oikein ymmärrä, mitä haluat sanoa. Tiedoksi kuitenkin, että ainakin tämä osa porukkaa on aivan seurannut tätä threadia ihan ensimmäisestä viestistä alkaen ja kommentoinutkin jo aikaisemminkin.


No en sitten ymmärrä miksi ilmaisit asian, ainakin tarpeettoman kärjistetysti, näin:
"Ja Huppehan postauksellaan aika pitkälle todistaa tämän. Muut ovat roboja, joilla ei ole omaa tahtoa, eivätkö edes itse tajua, miten helvetin vittumaista elämä Suomessa on. Cittarinkin parkkiksella on räntää kesät talvet. Elämän Suomessa ON PAKKO olla vittumaista, se vaan on fakta. Ne jotka eivät tätä tajua ovat aivopestyjä roboja, pakko olla."

Kun ei täällä varmaan kukaan ole tätä mieltä. Kysymys on siitä että valittaa oloja ja ei kuitenkaan tee mitään. Käsittääkseni kaikki ovat kunnioittaneet muiden päätöksiä mutta ei sitä ainaista valitusta että kaikki on huonosti mutta mitään ei asialle tehdä.

Joskus asiat kärjistetään kun ne kirjoitetaan foorumille eikä olla naamatusten puhumassa. Siitä syystä tulee tietenkin näitä väärinkäsityksiäkin. Eipä sen kummempaa. Itse palaan taas 3 päivän päästä suomeen kolmeksi viikoksi ja sitten taas unkariin. Seuraavaa reissua mietin jo itävaltaan, sloveniaan tai johonkin muuhun naapurimaahan.
 
No en sitten ymmärrä miksi ilmaisit asian, ainakin tarpeettoman kärjistetysti, näin:


Kun ei täällä varmaan kukaan ole tätä mieltä.

Sorry, menee nyt off-topikiksi ja vääntämiseksi, mutta et sitten lukenut Hupen viestiä, johon viittasin?

Huppe sanoi:
Ihmiset ovat kyllä kuin robotteja, suurin osa. Todellakin hyvin sanottu maneaterilta: 'blind followers' menevät vain kaavojen mukaan kuten muutkin, tämän sodanjälkeisen standardin tarkkoja vaatimuksia noudattaen. Itse kun tuolla työntelee ostoskärryjä cittarin parkkipaikalla räntäsateessa harmaassa ilmassa tai ajelee autolla kehä1:stä pitkin tuntikausia päivittäin ruuhkissa ja katsoo niitä naama norsunvitulla murjottavia robotteja viereisissä autoissaan (uusia volvoja 65%) niin pistää miettimään että onko tässä tosiaan jotain vikaa. Nyt kuitenkin tänäkin aamuna, kuten eilenkin, hymyillen tein kaiken tuon kun tiedän ettei tuota tarvitse enää kauaa jaksaa. Sitten kun erehdyt hymyilemään jossain julkisella paikalla niin heti aletaan katsomaan kuin halpaa makkaraa, edelleen naama norsunvitulla. No, tämä on nyt lähinnä pk-seudulta olevaa kuvausta. P-Karjalassa ihmiset ovat iloisempia ja siitä taas 300km pohjoiseen, talvikin on valkea ja kaunis.

PK-seudulla ihmiset tuntuvat olevan helvetin vittuuntuneita ja kaavoihin kangistuneita ja itse toitottavat sitten että landella ihmiset ovat sitä. Helvetti jossain Kiteelläkin tapahtuu suurempia muutoksia kuin Helsingissä, vaikka päällisin puolin näyttää että kaikki pysyy samana. Voihan sitä tosiaan aivopestä ihmisiä ja kaivaa kadut joka saatanan kesä auki keskustassa, jotta näyttää että muutosta tehdään ja on aivan törkeen kova parannus elämänlaatuun kun Aleksanterinkadun alle saatiin lämmitys.

Ja kyllä, viestini oli kärjistetty kuten varmasti Hupenkin viesti.
 
Monelle on varmasti muodostunut sellainen kuva että vihaan pk-seutua Suomessa. Kuitenkin jo aiemmin kerroin että kokemuksesta voin sanoa että tämän (vähäiset) plussat voittavat muiden kaupunkien/kuntien lukuisat miinukset ja esim. Helsinki on paras paikka Suomessa asua. Olen asunut 31 vuoden aikana seuraavilla paikkakunnilla (sen ikäisenä kuin siis muistan). Ne tulevat nyt kutakuinkin oikeassa kronologisessa järjestyksessä:

(Helsinki, en muista mitään)
Tuovilanlahti
Kuopio (4-5 aluetta)
Ähtäri
Varkaus
Vehmersalmi
Seinäjoki (2 aluetta)
Mäntyharju
Kitee (4 aluetta)
Mikkeli (2 aluetta)
Helsinki (2 aluetta)
Espoo
Helsinki
Vantaa

Listasta unohtui varmasti vielä joku, mutta voin sanoa että kokemusta on ympäri Suomea ja ainoa mihin muuttaisin takaisin on Helsinki, mutta se ei tämän threadin aiheeseen sovi eikä ole ajankohtaistakaan joten se siitä ;)
 
Täällähän käydään nyt ihan mielenkiintosta keskustelua.Olis kiva kuulla enemmän ihmisten kokemuksia siitä arki elämästä niinkuin joku jo tossa kirjottikin.Miten siellä etelä-ranskassa arki sujuu?
Pientä kuvausta arki elämästä Marokossa;tv-kanavia on 2,molemmilla puhutaan arabiaa ja ranskaa(uutiset) kaikki ulkomaiset sarjat ja elokuvat on dubattu ranskaksiksi.Idols tyyppiset ohjelmat on super suosittuja.Kaikilla on kuitenkin sateliitti joten näkevät mitä maailmalla tapahtuu(jopa slummialueilla).Jalkapallo on maan suosituin urheilumuoto,kundit seuraa omaa liigaa ja sitten tietysti Espanjan liigaa ja ovat jakautuneet Barcan ja Realin kannattajiin.Kokoontuvat sitten kahviloihin katsomaan matseja ja meteli on kova:lol2:
Muutenkin ihmiset meluavat enemmän ja siinä ei ole mitään pahaa:)voin itsekkin soittaa musiikkia niin kovaa kuin haluan eikä kukaan valita:lol2:No joskus ottaa päähän kun pitäis aamulla herätä aikasin ja naapurissa on hääjuhlat jotka alkaa 22 jälkeen ja jatkuu aamuun (pari päivää).Yleisesti ottaen heräävät myöhemmin ja menevät nukkumaan möhemmin kuin Suomessa.Siestaa ei enään virallisesti ole ts.koulut,virastot jne.ovat auki 8-16 mutta medina on vielä vanhassa ajassa eli sulkevat lounaan ajaksi.Muuten kaupat on auki 7/7 päivää ja 9-21:hyvä:aina voi shoppailla.
Sinä aikana kun olen asunut Marokossa on moni asia muuttunut(uusi moderni kuningas).Kauppoja ja ostareita on tullut valtavasti lisää(Zara, Boss jopa Luis Vuitton jne.)teitä ja ympäristöä on kunnostettu jne.Kuninkaalla on tavoitteena poistaa slummit vuoteen 2012 mennessä.Ja voi siinä onnistuakkin,sosiaalinen asuntorakentaminen on massiivista.Vuonna 2010 poistuu autovero(melkein Suomen
luokkaa) ja tulli USA tuoduilta tavaroilta(jenkeiltä virtaa rahaa;miksiköhän:rolleyes:)
Nyt pitää lähteä töihin:(
Ps.En osaa hyvin edes englantia;)kaikki 4 kieltä joita käytän päivittäin on päässä ihan sekasin:lol2:ja tunnustan;kun kirjoitan suomea mun täytyy välillä ta-va-ta että tulee sanat oikein:D
 
Monelle on varmasti muodostunut sellainen kuva että vihaan pk-seutua Suomessa. Kuitenkin jo aiemmin kerroin että kokemuksesta voin sanoa että tämän (vähäiset) plussat voittavat muiden kaupunkien/kuntien lukuisat miinukset ja esim. Helsinki on paras paikka Suomessa asua. Olen asunut 31 vuoden aikana seuraavilla paikkakunnilla (sen ikäisenä kuin siis muistan). Ne tulevat nyt kutakuinkin oikeassa kronologisessa järjestyksessä:

(Helsinki, en muista mitään)
Tuovilanlahti
Kuopio (4-5 aluetta)
Ähtäri
Varkaus
Vehmersalmi
Seinäjoki (2 aluetta)
Mäntyharju
Kitee (4 aluetta)
Mikkeli (2 aluetta)
Helsinki (2 aluetta)
Espoo
Helsinki
Vantaa

Listasta unohtui varmasti vielä joku, mutta voin sanoa että kokemusta on ympäri Suomea ja ainoa mihin muuttaisin takaisin on Helsinki, mutta se ei tämän threadin aiheeseen sovi eikä ole ajankohtaistakaan joten se siitä ;)

Kylläpä olet muutellut. Jos tuosta laskee keskiarvon, niin et paljoa vuotta kauempaa per asunto ole viihtynyt.
 
Kanadasta vielä, että tietääkö joku miten ne alueet karkeasti jakautuvat kaksikielisiin tai englanninkielisvoittoisiin? Jos joskus matkustaa sielläpäin, niin enemmän varmasti saa irti hyvällä englanninkielen osaamisella kuin avuttomalla ranskan osaamisella. Eli onko jotain itärannikko/länsi -jakaumaa noiden kielien suhteen vai meneekö etelästä pohjoiseen ranskalaistuen, kuten joku mainitsi?
 
Pientä kuvausta arki elämästä Marokossa;tv-kanavia on 2,molemmilla puhutaan arabiaa ja ranskaa(uutiset) kaikki ulkomaiset sarjat ja elokuvat on dubattu ranskaksiksi.Idols tyyppiset ohjelmat on super suosittuja.


Unkarissa on itsellä ainakin kanavia (en tiedä miten paikallisilla) noin parikymmentä kun on kaapeli. Kanavista muutama on saksalainen/venäjäläinen. Kaikki on dupattua sarjoista elokuviin. Travel kanavalta ja animal planetilta on varmaan vahingossa jäänyt joskus muutama pätkä duppaamatta ja niitä onkin ilo katsoa.

En tiedä onko maan tapa vai johtuuko pienestä kaupungista 50-60k pop. mutta välillä täällä on keskustaan laitettu "iso" screeni josta näytetään jotain mahdollisesti paikallista tapahtumaa ja sitä seuraa n määrä väkeä. Myös taisi olla yhtenä päivänä ulkoilma elokuvateatteri ilmaiseksi. Hieman taisi olla jo illalla viileä mutta porukka viihtyi.

Pimeän tullen en kyllä paljon viitsi valaistuilta alueilta mennä pois sillä ulkomaalainen ei ole täällä ehkä se suosituin maskotti. Saattavat olla niitä köyhempiä ja hieman karvaisempia nämä ongelma tapaukset ja se on yleisesti tiedossa.
 
Nejma, mitä teet työksesi siellä Marokossa ja miksi/miten olet sinne alunperin päätynyt? En nähnyt viestissäsi noita tietoja (koko threadia, en ole lukenut) ja olisin kiinnostunut. :)
 
[nelo];1690670 sanoi:
Kanadasta vielä, että tietääkö joku miten ne alueet karkeasti jakautuvat kaksikielisiin tai englanninkielisvoittoisiin? Jos joskus matkustaa sielläpäin, niin enemmän varmasti saa irti hyvällä englanninkielen osaamisella kuin avuttomalla ranskan osaamisella. Eli onko jotain itärannikko/länsi -jakaumaa noiden kielien suhteen vai meneekö etelästä pohjoiseen ranskalaistuen, kuten joku mainitsi?

Ranskaa puhutaan vain idässä, lähinnä Québecissä ja New Foundlandissa. Ko. alueelle englannin osaaminen vähenee mitä kauemmas mennään USA:n rajasta.
 
Kanadassa olen ainoastaan käynyt Montrealissa ja Niagaran putousten Kanadan puoleisella rajalla heheh...

No mitäs Kanadalaisista voisi sanoa. Hemmetin hulppeeta porukkaa. Yksi eläkkeellä oleva TV:n sääkuuluttaja (tai mikä v.ttu nyt onkaan) on mun hyvä ystävä ja hemmetin mukava mies. Ovat jo kaksi kertaa yllyttäneet mua Kanadaan kylään, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi. Toinen tuttu on Montrealista kotoisin oleva TV-tuottaja, joka tosin työskentelee nykyään New Yorkissa. Hemmetin mukava jätkä myös. Kyllä Kanada-kortti pitää pakasta myös joskus katsoa ja uskoisin että ei sitä ranskan kielen pelkoa kannata ylläpitää, jos matkalle lähtee. Opiskelee sitä sitten vaikka paikan päällä. No worries...

Feikkiedit: Muutenkin kannattaa joskus hieman varauksella ajatella millaisia johtopäätöksiä tekee muitten ihmisten kommenteista. Esim. jotkut saattavat sanoa, että kävin jenkeissä ja siellä ovat kaikki punaniskatekopyhiksiä jne. Parhaiten maihin ja mantuihin tutustuu matkustamalla paikan päälle ja tutustumalla paikallisiin. Joskun on hienoa olla tietämättä etukäteen mitään paikasta mihin matkustaa... Etukäteisennakkoluulot, tai odotukset saattavat olla jopa vahingoksi uniikille kokemukselle.
 
Matkaraportteja vois kertoa kohtuuneutraalillakin sävyllä, niin koko triidi ei mene tykkään-entykkää-juupas-eipäs-makuasia-keskusteluksi.


Japanissa tullut oltua jokunen kk, Nagoyan alueella pääasiassa ja suurimmat kaupungit suhasin läpi junalla.

Plussat:

-puhdasta, siistiä, suorastaan kliinistä julkisia vessoja myöden
-palvelu on suorastaan sairaalloisen hyvää yleensä kaikkialla ja kaikessa (paitsi Kioton rupuisimmissa paikoissa)
-ihmiset ovat alttiita pinnallisille ystävyyssuhteille, mikäli ovat "ulkkismyönteisiä" ja jos satut pääsemään heidän kanssaan puheväleihin...
-Norikojen & Yukioiden liiviin/hameen alle ui käsittämättömän helposti..köhköh..:nolo:
-Ruoka ei ole tosiaan kalliimpaa kuin suomessa, mutta tajuttoman paljon terveellisempää, sillä kala&riisi muodostaa halvan sektorin kaupassa.
-olut on hhhhyyyvääää! Asahi ja Kirin valtamerkit, joihin kandee luottaa
-juotavaa ja muuta saa automaateista, palveluita ja kauppoja on kaikkialla
-shopaholics beware! kaikkea kulutustavaraa maan ja taivaan väliltä
-julkiset on tajuttoman siistejä, luotettavia, nopeita. En kävellyt enää kahta korttelinväliä pidemmälle..
-kaupungissa tapahtuu aina jotain
-neljä vuodenaikaa täälläkin. Ja oikeasti näkemisen arvoisia kaikki.
-turvallinen maa, voi mennä huoletta mihin kellonaikaan tahansa minne vain
-käsittämättömän kohteliasta porukkaa. Voit pysäyttää 100 ihmistä odottelemaan siksi aikaa, että otat kaverista kuvaa...

Miinukset:

-kunnon liha on törkykallista
-vaatekoot pieniä
-auton omistamisesta ei kannata haaveilla ja suomalainen ajokortti ei käy
-kännykät ei toimi, joudut hankkimaan paikallisen liittymän+vehkeen
-"länkkäribaarit", jne paikat joihin kannattaa mennä, oppii vasta vähän ajan päästä ja niitä on vähän vrt. paikalliseen tarjontaan
-tasokkaat ravintolat on melko kalliita, mutta taas riippuu ihan siitä mitä/mistä hakee
-japanilaisilta ei saa rauhaa missään. Jos menet rannalle, on siellä joka paikka täynnä. Jos menet turistikohteeseen, on siellä miljuuna japskia ihailemassa samaa kohdetta.
 
Naruhanskalta oli mukavaa luettavaa ja asiaa varmasti tuli paljon. Japaniin en kai pääse ihan heti lähtemään mutta Kiinaan saattaa tulla menoa joten jos joku on Kiinassa ollut muutenkin kuin seuramatkan oppaan perässä niin kertokaa ihmeessä.

Juuri tällaiset, mihin kannattaa varautua kuten kännykkä ja liittymä, asiat ovat kiinnostavia ja valmistavat siihen ettei perillä tarvi alkaa miettimään ja tappelemaan. Sekä eroja kaupungeissa ja maaseudulla. Kielimuuria paikasta ja siitä kuinka halukkaita paikalliset ovat asiaa selvittämään vaikka yhteinen kieli puuttuukin.
 
FakeEdit: huppe tarjoatko itsenäissyyspäivän bisset bangkokissa ;)

Toi on muuten hyvä päivä mennä bisselle, on nimittäin rauhallista ja tilaa riittää :) Edellisenä iltana, eli ip-aattona ei sitten kannata pahemmin harkita. On nimittäin kunkun synttärit ja koko kaupunki on ihan kahjona.. istuttiin vuos sitten joku 40min taksissa 200m matkaa (ei tiedetty että oltiin niin lähellä määränpäätä, oltas kävelty muuten).

Onkos muita Afrikassa hommissa olevia tai olleita täällä kuin nejma? Kiinnostaisi tuokin "villi" manner kun tässä nyt pitäisi alkaa tekemään jo valmistumisen jälkeisiä suunnitelmia.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom