Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
enempää ei nyt jaksa kommentoida mut kyllä mä ainakin siellä hississä rikon jään, ei tiedä mitä muutakin sieltä saa sitten samalla. kannatan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei musta ole mitään erityistä tarvetta "rikkoa jäätä" hississä. Viime viikolla oli eräs vittumainen tilanne mielestäni; painoin hissinappia ja odottelin hissin saapumista kerrokseen eräässä julkisessa rakennuksessa. Joku pyöräilykypäräpäinen mies tuli viereen ja kysyi että menenkö ylös vai alas? Alas, sanoin, ja totesin perään että olen kyllä jo painanut nappia. Siinä odotellessa mies rupesi puhumaan kotikaupungistaan, Juvankoskesta. Kertoi hissimatkan millaista Juvankoskella on. Päästiin katutasolle, tarina Juvankoskesta jatkuu yhä. Astuimme kadulle, mies kysyi tunnenko laulajan nimeltä X. Sanoin että en tunne. Sitten mies rupesi laulamaan jotain "Juvankoski here I come"... Katselin jo närkästyneenä kelloa ja tuhisin että voi perkele mun pitäisi tästä jatkaa matkaa, kypäräpäinen mies senkun jatkoi Juvankoskitarinaansa. Anteeksi nyt, en kyllä kaivannut tuota small talkia.
Kyllä jotkut pikkukommentit on aina kivoja, harrastan niitä itsekin. Mutta pidemmät tarinat voisi kyllä jättää aloittamatta.

Se on Juankoski ja ko. laulaja on Juice.

Hoho!! Kiitos tiedosta. Tuskin tosin muistan huomenna. Mä en näitä tiedä, kun tosiaan vietetty nuoruus ja varhaisaikuus muualla kuin Suomessa. Trivial Pursuittia pelatessa häviän aina näiden Suomen viihdekysymsten kohdalla, tai joku Suomen maantieto...

Se on Juankoski ja ko. laulaja on Juice.

sama. Naene !! yleissivistysta !!! kyparapainen ukko. googleta ny juice kuva, se tosiaankin nayttaa semmoselta. Olit sen kanssa samassa hississa ja et pyytanyt nimmaria.
Meille Tamperelaisille juice on legenda.

sama. Naene !! yleissivistysta !!! kyparapainen ukko. googleta ny juice kuva, se tosiaankin nayttaa semmoselta. Olit sen kanssa samassa hississa ja et pyytanyt nimmaria.
Meille Tamperelaisille juice on legenda.

Ei se oli joku randomi kypäräpäinen mies vaan, ei itse tuo Juice (jonka googletin juuri... ei ole kauhean komea :D). Sen se vaan tekee, mä tiedän suomalaisista viihdetaiteilijoista saman kuin Suomessa asuneet tietää niistä kotimaisista viihdetaiteilijoista maissa, joissa itse olen viettänyt lapsuuteni. Ei kyllä kiinnosta Juicet ja viihdeuutiset mielellään jätän kyllä täysin lukematta... Juankoski ei kuulosta miltään mielenkiintoiselta paikalta kyllä vieläkään, oli siinä v tai ei :P

Outoa. Vaikka olen tässä threadissa sanonut vihaavani Suomea niin jotenkin tuntuu hassulta ja hävettäisi tunnustaa moinen asia.

Sama juttu hississä, oletteko huomanneet miten suomalainen käyttäytyy hississä. Tuijottaa sitä kerrosnäyttöä, omia kenkiään, ovea tai seinää. Vahingossakaan ei puhu mitään.

Laske tohon samaan sarjaan mukaan myös thaikut ja malesialaiset, ja lyhyen kokemuksen perusteella myös hongkongilaiset. Hyvin todennäköisesti myös suurin osa muista kansalaisuuksista.

Eri asia on tietty jos menee porukalla sinne hissiin jolloin sitä huulta heitetään, ihan kuten Suomessakin.

Jotenki jännä toi suomalaisten kuvitelma siitä, että me oltais ainoita tuppisuita tuntemattomien kanssa. Thaikuissa varsinkin se alkoi ihan huvittamaan niin pahasti, että piti repäistä kerran sukkulabussissa ja ruveta juttelemaan vierustoverin kanssa.

Ero tulee lähinnä siinä oman kokemukseni perusteella, että muualla se ei ole hengenlähtö jos joku toinen tulee istumaan siihen viereen, tai jos joutuu kommunikoimaan jonkun muun kanssa. Näin oli myös tuolla sukkulakyytikerralla (sukkulalla tarkoitan nyt 14 istuinpaikan vania), kun juttelin sen vierustoverin kanssa niin muutama muukin halusi sitten kommunikoida siinä ohessa, kun luonteva aloitus oli jo tehty.

Toinen ero on ehkä se, että ei välittömästi käännetä katsetta, jos tulee katsekontakti. Tiedä sitten, onko se ollut kiinni vaan itsestä, mutta olen nyt koittanut ihan hakea niitä katsekontakteja ja vähän virnistää siinä ohessa, ja tuntunut ettei niitä katseita nyt ihan niin julmasti ole pois käännetty. Tämä katsejuttu muuten tuntuu pätevän pitkälti "korkean elintason" maihin, esm. Singaporessa ja Hong Kongissa tämä sama ilmiö esiintyi myös. Kun on pätäkkää, täytyy pitää tiettyä cooleutta yllä, sanovat?

Aasiassa on kyllä yksi oleellinen ero Suomeen hissikulttuurissa. Sitä close-nappia nimittäin painetaan välittömästi! Ei valitettavasti riitä päässälaskutaidot laskiakseen, montako sekuntista ovien sulkeutumisen odotusta säästin kun tuon jalon taidon sain opittua :D

Aasiassa on kyllä yksi oleellinen ero Suomeen hissikulttuurissa. Sitä close-nappia nimittäin painetaan välittömästi! Ei valitettavasti riitä päässälaskutaidot laskiakseen, montako sekuntista ovien sulkeutumisen odotusta säästin kun tuon jalon taidon sain opittua :D

100% totta turiset nyt! :D

Eikös täällä Pakkiksellakin ollut joku Kiinassa asunut/asuva? Mulla saattais pian olla mahdollisuus siirtyä veden toiselle puolelle ja Kiinaan, todennäköisesti Shanghaihin, tai pienemmällä mahiksella Beijingiin. Oma kuvani Kiinasta kuten olettaa sopii on hieman vääristynyt Japanissa, onko ne oikeasti niin töykeitä ja vittumaisia kuin sanotaan? Mitä nyt niihin olen törmännyt ja tekemisissä ollut niin suurissa määrin niin ovat, mutta joku sanoi että vain Kiinan ulkopuolella. Kun sitä porukkaa riittää niin kuulemma maassa saa erilaisen kuvan. Entäs mitä noin elämän kannalta, millanen paikka toi Shanghai olisi asua?

Eikös täällä Pakkiksellakin ollut joku Kiinassa asunut/asuva? Mulla saattais pian olla mahdollisuus siirtyä veden toiselle puolelle ja Kiinaan, todennäköisesti Shanghaihin, tai pienemmällä mahiksella Beijingiin. Oma kuvani Kiinasta kuten olettaa sopii on hieman vääristynyt Japanissa, onko ne oikeasti niin töykeitä ja vittumaisia kuin sanotaan? Mitä nyt niihin olen törmännyt ja tekemisissä ollut niin suurissa määrin niin ovat, mutta joku sanoi että vain Kiinan ulkopuolella. Kun sitä porukkaa riittää niin kuulemma maassa saa erilaisen kuvan. Entäs mitä noin elämän kannalta, millanen paikka toi Shanghai olisi asua?

En ole asunut Kiinassa, mutta tiedän että työnteko kielitaidottomien täkäläisten kanssa on haasteellista... eivät kehtaa myöntää, etteivät tajua paskan vertaa mitä olet juuri sanonut. Ja kun he eivät tajua mistä puhutaan tai mistä on kysymys, vastaus on automaattisesti "Yes". Tai "yesyesyes". Kysyä nyt vaikka "do you want this by e-mail or as a hard copy?" vastaus: "yes". Kyllä musta on helpompaa olla ihmisten kanssa jotka suoraan tunnustaa ettei nyt ihan ymmärrä. Tai no, kyllä mäkin Kiinaan voisin muuttaa, jahka kärsivällisyys tästä kasvaa :lol2:

En ole asunut Kiinassa, mutta tiedän että työnteko kielitaidottomien täkäläisten kanssa on haasteellista... eivät kehtaa myöntää, etteivät tajua paskan vertaa mitä olet juuri sanonut. Ja kun he eivät tajua mistä puhutaan tai mistä on kysymys, vastaus on automaattisesti "Yes". Tai "yesyesyes". Kysyä nyt vaikka "do you want this by e-mail or as a hard copy?" vastaus: "yes". Kyllä musta on helpompaa olla ihmisten kanssa jotka suoraan tunnustaa ettei nyt ihan ymmärrä. Tai no, kyllä mäkin Kiinaan voisin muuttaa, jahka kärsivällisyys tästä kasvaa :lol2:

Tuo on niin totta. Riippuu kylläkin henkilöistä sillä jotkut näyttävät siltä etteivät tajunneet. Olenkin nykyään alkanut tiettyjen tyyppien kanssa varmistamaan ovatko he ymmärtäneet kun alkaa loppumaan itseltä hermo. Kun on kiireellisistä työasioista kyse ja toisella ei ole pokkaa myöntää ettei ole koskaan törmännyt esim sanoihin "decrease ja acceleration" ja myöntelee vaan :curs:
Jos hiemankin on varastoa niin voi käyttää paljon muitakiin sanoja ja selittää nopeasti toisella tavalla mutta raivostuttaa välillä kun samojen tyyppien kanssa ei vaan onnistu. Itsellä on monesti joku tietty sana kateissa ja aivot solmussa mutta ilmoitan heti kyllä että nyt on jumi eikä tule mitään. Parempi niitä on kaksin miettiä niin saattaa tullakin jotain.

Heh, totahan se saattaa olla. Mutta aasialainen kulttuuri on paikoin tota, ei ne sano "ei" tai muuten käytä kieltävää ilmaisua sillain kuin länkkärit. Mutta noi on mulle ihan tuttuja juttuja kun olen Aasiassa asumisen lisäksi noita opiskellutkin.

Mutta toivon että Kaisa ja muut jakaisivat mielipiteitään. Tutusta ja turvallisesta Japanista tonne pomppaaminen jotenkin mietityttää! En tiedä miksi juuri Kiina, mikä tahansa muu Aasian maa ei sillain (unohdetaan P-Korea). Tai no, kaikki nuo "kehittymättömämmät" maat, Intiakin varmaan.

Eikös täällä Pakkiksellakin ollut joku Kiinassa asunut/asuva? (clip)

Juu taisi olla, ja laitetaan nyt tähän jotain, kun kerran kysyttiin, vaikka lupasin jo itselleni olla pilaamatta tätä hyvää ja viihdyttävää ketjua liian tiukkapipoisilla viesteillä. Jotenka tässäpä Pekingin kantilta joitain plussia ja miinuksia:

+ Hyvät palkat vähänkään koulutusta vaativissa hommissa, ja pienet verot.
+ Erittäin kilpailukykyinen hintataso niin tavaroiden kuin palveluidenkin suhteen.
+ Yllämainituista asioista johtuen elämä monessakin suhteessa tosi helppoa; kotityöt tekee siivooja, autoa ajaa taksikuski, fillarin korjaa fillarikorjaaja, vaatteet tekee räätäli, ruokakassia isommat ostokset tuodaan aina kotiovelle, jne.
+ Lähes koko yhteiskunnassa ihan perusduunareista alkaen positiivinen asenne, hyvä yrittämisen meininki ja kova usko tulevaisuuteen (amerikkalainen unelma -> kiinalainen unelma), ja porukat tosiaankin tekevät pirusti duunia päästäkseen eteenpäin elämässä.
+ (Jos onnistuu unohtamaan sen, että isoveli valvoo aina ja kaikkialla, niin) täällä voi elää paljon vapaammin kuin vaikkapa Suomessa; voi pyöräillä ilman kypärää jne, ja toisaalta sitten itse kyllä vastaatkin omista asioistasi.
+ Loputtomasti kaikkea mielenkiintoista nähtävää, ja matkalle uusiin ja eksoottisiin paikkoihin voi mennä vaikka fillarilla. Ei lopu mestat ihan heti kesken, ja jos loppuu, niin 100 euron lentomatkan päässä on aika paljon lisää nähtävää.
+ Hyvä mahdollisuus oppia kiinan kieltä.
+ Todennäköisesti urakehityksen kannalta varsin suotuisaa olla täällä.
+ Ihmisiä on niin paljon, etteivät kaikki ehdi ja voi kytätä toistensa tekemisiä.
+ Ruoka.
+ Lyhyt talvi.

- Liikenne, ruuhka-aikana automatkat kestää ihan tolkuttomasti.
- Saasteet *tuttaa aina kun niitä miettii.
- Rahan palvominen. Ihmisiä arvioidaan sen mukaan, paljonko on palkka ja paljonko rahaa tilillä. Varallisuus pitää näyttää. (Onneksi länsimaisten ei tarvi, kun ihan oletusarvoisesti meitä luullaan rikkaiksi...)
- Korruptiota. Pitää varoa joutumasta tekemisiin viranomaisten kanssa, esim kolarissa tai tappelussa voi ulkomaalainen huonolla tuurilla joutu aiheetta syylliseksi...

Kiinalaisten töykeydestä... Sanoisin, että ovat vaan erilaisia. Kunhan opit tavoille, niin mikään ei haittaa enää. Jos ja kun ihmiset tuijottavat, sinäkin voit tuijottaa; kun etuilevat, sinäkin voit etuilla. Ulkomaalaiset muutenkin saavat aika paljon tällaisia asioita anteeksi heidän "tietämättömyytensä" takia. Samoin tuon mainitun jjeesjees-homman kanssa oppii kyllä elämään. Sen sijaan että kysyisit "ymmärsitkö mitä pitää tehdä?" kysytkin "mitä sovittiin?" tai muuta vastaavaa. Muutenkin asioita pitää hoitaa vähän eri tavalla, kun se kasvojen menettäminen on niin paha juttu.

Shanghaissa elamisestä en osaa paljon lisätä, mutta eiköhän se kokolailla samanlaista ole lukuunottamatta saasteita, joita parin Shanghain reissun perusteella on siellä huomattavasti vähemmän. Lisäksi Shanghai saattaisi olla piirun verran länsimaisempi ja siten vähempi kiinalainen kuin Peking. Paikallisten puheissa shanghailaisten ihmisten elämä pyörii kolmen asian ympärillä: rahan, rahan ja rahan. Me Pekingissä otetaan paljon lunkimmin tuossa suhteessa.

Jos tulee jotain muuta kysyttävää Kiinasta, voin koittaa tähän threadiin vastailla. Nyt kun on täällä jo jonkin aikaa tullut oltua, monet oudotkin asiat tuntuvat varmaan niin normaaleilta, ettei muista mainita.

Kiinalaisista yks negatiivinen omakohtainenkin kokemus. No kyseessä oli kyllä Taiwanilainen heppu. Matkustin San Franciscossa tyypin kannsa muutaman päivän, mutta auta armias kun päästiin syömään. Käytiin Chinatownissa syömässä ja sitä meteliä mitä se jätkä syödessään piti. Käsittämätön mässytys ja lässytys syödessä, että meinas pokka mennä. Ja olen kuullut että aika monet kiinalaiset pitävät hirveetä meteliä syödessään.

Intialaiset keskivertoa rikkaammat ihmiset voivat myös olla ärsyttäviä ja olen sen omakohtaisesti nähnyt ja kuullut juttua muilta.

The Freak sanoi:

Shanghai on ihana! Asuttiin n. 200 km päässä Shanghaista, 6 miljoonan ihmisen Hangzhou-takapajulassa. Shanghaissa tuli käytyä ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa, tykkäsin suunnattomasti. Lomailtiin aika paljon ympäri Aasiaa, mm. Japanissa. Kauhea shokki Tokiossa oli se, että [kärjistys]kaikki näyttää kiinalaisilta, mutta osaa käyttäytyä.[/kärjistys] Jopa Hongkongissa meno on aika erilaista, jonotuskulttuuri on suurin piirtein tuttu juttu, eikä kaduille ja markettien lattialle / ihan mihin vain syljeskellä, röyhtäillä, kaiveta nenää / hampaita / korvia / persettä. Shanghaissa on erinomaisen helppoa elää ihan täysin länkkärielämää, länkkäriruokaa saa erittäin helposti, hyvät lääkärit saatavilla ja älytön määrä expatteja, jos seuraa on vailla. Toiset haukkuvat Shanghaita massamonopoliksi, missä ei ole mitään persoonallista, mutta mä kyllä tykkäsin. Lähtisin ihan koska tahansa uudelleen, nyt varsinkin kun on tottunut kiinalaisille tavoille. Shanghaissa pärjää englannilla (toisin kuin Hangzhoussa) tosi hyvin, kiinaa ei ole pakko opiskella jos ei sitä koe tarpeelliseksi. Tilaisuus kiinan opiskelulle tosin kannattaa ehdottomasti hyödyntää!

Stu oli kiteyttänyt asiat plussiksi ja miinuksiksi todella hienosti. Kotiapua ja ihan mitä tahansa työvoimaa saa pienellä rahalla ja niitä todella kannattaa hyödyntää. Pari kertaa viikossa hierojalla käynti on ihan jees, kun tuntihinnaksi tulee kolmisen euroa. Jalkahoidot, päähieronnat samoin.

Yksi aika rasittava asia Kiinassa on toi informaation panttaaminen ja netin hakkerointi, johon en itse ihan tottunut. Tuntuu, että viimeiset 2 vuotta tuli asuttua aika informaatiopimennossa, vaikka CNN:t sun muut kotona näkyikin.

Toinen, mihin en tottunut (mikä sun kohdalla Freak ei ilmeisesti ole ajankohtaista) oli se, että oma lapsi ei saa hetken rauhaa missään. Se ei haittaa, jos minua tuijotetaan, mutta sitä en kestä, että omaan lapseen käydään käsiksi, neuvotaan joka helvetin asiassa, otetaan miljoona valokuvaa joka hetki, revitään syliin, tukitaan kulkureitti, että nähdään se veeli pjuutiful laowai-lapsi.

Saasteita on ja paljon, eikä hengitysilmaa tai mitään ruoanvalmistuskuvioita kannata sen kummemmin miettiä tai on kilahdus lähellä. :D Ruoka on tosi hyvää ja sitä on saatavilla ihan jokaisesta maailman keittiöstä. Inkkariravintolat oli erityisessä suosiossa sitten, kun kiinalainen safka alkoi tulla korvista pihalle.

Laihuuden ja rahan ihannointi saattaa alkaa jossain vaiheessa myös hymyilyttää, kun melkein ekoja kysymyksiä keskustelun alettua on se, missä oot töissä, mitä siellä teet ja paljonko kilisee tilille rahaa. Länkkäri saa pikkukaupungeissa edelleen ihan keisarin kohtelua, Shanghaissa ja Pekingissä ulkomaalaisia on niin paljon, että siellä se uutuudenviehätys on jo kadonnut.

Kiina oli ihan mukava paikka, tosi helppo kohde elää. Erilainen kuin Japani, mutta monessa mielessä rennompi. Kiinalaiseen elämäntyyliin tottuu mun käsityksen mukaan noin vuodessa (ikinä niitä kiinalaisuuksia ei täysin ymmärrä, mutta mukana osaa hienosti mennä), jonka jälkeen ne ohittelut, tunkemiset, huutaminen ja 2 cm jonotusetäisyydet tuntuu ihan normaaleilta asioilta. Aina Suomi-lomalle tullessa piti Keimolanportin Nesteellä ensin kiilata jonon kärkeen, minkä jälkeen sai :jahas: -katseita "hieman" osakseen ja vasta sen jälkeen muisti missä ollaan ja hiippaili jonon hännille. :D Stockan herkun myyjä katto joskus sairaan pitkään, kun heitin liukuhihnalle korin tavaroineen ja aloin odotella että tyttö ottaa rahat pois. Noi jää hetkeksi ihan väistämättä päälle...

E: Joo, syödessä kuuluu jänteet ja luut nimenomaan sylkeä joko pöydälle tai lattialle, ruokaa kuuluu mässyttää superäänekkäästi ja röyhtäillä tietty. Pahinta on se, että tohon kaikkeen tottuu ja alkaa ite syljeskellä vesimelonin siemenet / tarvittaessa muutkin jutut ihan samanlailla lattialle... Eikä se meteli todellakaan rajoitu sinne syömiseen, aina kuuluu olla äänekäs. ;) Jos ulkona näkee kaverin omakotitalon ikkunasta, niin sille kuuluu huutaa asiansa siitä ikkunan läpi, mitä sitä ikkunaa avaamaan suotta. :) Maassa maan tavalla todella pätee Kiinassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom