Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
no joo. briteissa taitaa olla asiat viela huonommin, asuin siella 10 vuotta. Mulla oli aina firman puolesta yksityinen vakuutus, ja silloin kun ei firma maksanut niin maksoin vakuutusmaksut itse.
Ranskassa on asiat paremmin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, yks päivä kirjottelin tähän jo aikamoisen rimpsun mutta pyyhin sitten pois. No, koitetaan uudestaan.

Elikkä pari kertaa ulkomailta Suomeen -kulttuurishokin kokeneena heittäsin, että ne ensimmäiset pari kuukautta on sellanen meisseli otsassa, että se ylettyy ainakin tästä tohon ilmotustaululle ja takas.

Yht'äkkiä se naapurin setä ei hymyilekään ja toivota hyviä huomenia. Suomi on harvoja maita missä voit asua kerrostalossa 10 vuotta tuntematta ketään sun naapureista. Nykyisessä asunnossa ollaan asuttu maaliskuusta lähtien. Tiedän tällä hetkellä tästä 12 asunnon henkilöistä 2: yläkerran naapurin koska sen autotalli on mun vieressä ja sitten tuon seinänaapurin. Jälkimmäisen siitä, että törmäsin siihen tuossa lähiräkälässä ja se kysyi multa, että ”ootteks te ne uudet siinä kakkoskerroksessa, ne joilla on se saatanan kuparisydän siinä ovessa?”. No sitten voidaan kysyä, että miksi naapureita pitäs edes tuntea? Paha vastata, itse olen silleen sosiaalinen ihminen, että tulee morjesteltua paljon immeisiä, käytäväsiivoojasta kaupantätiin. Tuntuu oudolta kun maassa jossa sosiaalisuus on toista luokkaa kuin Suomessa (= mikä tahansa muu maa) niin ihmiset tuppaa morjestelemaan ja hymyilemään.

Oli tuossa männäviikonloppuna Ameriikan mantereelta vanha duunikaveri kylässä. Käytiin katsomassa lätkäpeliä Hakametsässä. Vaikka 4800 ihmistä on ahdettu halliin niin jos laitat silmät kiinni niin et voi varmaksi sanoa oletko viittomakielen kurssilla vai hautajaisissa. Itse arvaisin hautajaisissa, nimittäin jos kesken niiden huudat täysiä, että ”MAAAALIA TAPPARAAAAA!!” niin kaikki kääntyy katsomaan että ”vittuakos siinä huutelet?”. Näin myös lätkäpelissä.

Samainen kaveri muuten kertoi suomalaisiin liittyvän vitsin, joka muuten pitää yllättävän hyvin paikkansa: Mistä tiedät keskustelevasi poikkeuksellisen avoimen ja sosiaalisen suomalaisen kanssa?
Keskusteltaessa hän tuijottaa SINUN kengänkärkiäsi.

Siinä keskusteltiin ihan rakentavaan sävyyn tästä suomalaisten sulkeutuneisuudesta ja sano laittaneensa merkille, että esim. hotellin käytävällä kun vastaantulijoiden välimatka tulee niin lyhyeksi, että olisi vuorossa katsekontakti/hymy/tervehdys, niin yht’äkkiä puhelimen kalenteriin pitää tehdä muutoksia, käytävän jalkalistaan ilmestyy jotain erittäin mielenkiintoista tms.

Itselläni on käynyt sen verran mukava säkä, että kaveri/tuttavapiiri on kohtuu laaja ja koostuu pitkälti samanhenkisistä ja mukavista ihmisistä. Enää tuo suomalaisten sulkeutuneisuus ei edes harmita, olen ruvennut lähinnä huvittuneesti seurailemaan sen aiheuttamia lieveilmiöitä. Tarkkailkaapa ensi kerralla esim. hississä miten jokainen tekee milloin mitäkin pakkoliikkeitä, tarkastaa puhelinta, kengännauhoja, huokailee yms. poistaakseen sitä kiusallista hiljaisuutta koska esim. ulkona vallitsevasta säästä ei helkkari vieköön puhuta!

Ja tuosta sääasiasta en viitsi edes mainita. Viimeinenkin huumori katosi kun em. amerikkalainen vieras sanoi unohtaneensa takin kotiin koska ei ole koko vuotena joutunut käyttämään moista... :)

EDIT: Sitten sinulle, Esa-Pentti Perä-Seinäjoelta mihin tulee uutiset rummuttamalla ja aikamerkki postissa, niin kyllä, "muutan vittu sinne ulkomaille jos ei Suomi kelpaa" jos siltä tuntuu, tämä nyt vain oli tällästä kokemusperäistä pohdiskelua.

Toi on huvittavaa toi siivoojajuttu. Meillä on firmassa eräs vakkarisiivooja ja olemme nyt olleet "suhteessa" 7 vuoden ajan. Eli hän on päivittäin tai ainakin 3 kertaa viikossa siivonnut minun huoneeni ja tietenkin myös kolleegojeni huoneet. Kertaakaan, ei ainoatakaan kertaa hän ole tervehtinyt minua tai muitakaan kolleegoja. Nyrpistää vain nenäänsä ja tyhjentää roskiksen, pyyhkii pöydän ja lakaisee lattiat.

Muutaman kerran morjestin mutta parin vuoden jälkeen lopetin.

Sama juttu hississä, oletteko huomanneet miten suomalainen käyttäytyy hississä. Tuijottaa sitä kerrosnäyttöä, omia kenkiään, ovea tai seinää. Vahingossakaan ei puhu mitään. (EDIT: Pulla tuosta jo vuodattikin)

Just toi on parasta, että Suomessa annetaan olla pääosin rauhassa. Vittuako sitä ruveta jotain jonnin joutavaa tuntemattomien kanssa vääntämään. Ja parashan naapuri on sellainen, jota ei koskaan näe, ei koskaan kuule, eikä koskaan haista. Sitä paitsi se on kyllä on taivaan totuus, että jos joku tuntematon rupeaa heittämään sulle läpänderiä julkisissa, niin se on 99% varmuudella joko a) hullu, b) humalassa, c) huumeissa tai d) kaikki edellä mainitut. Näin ainakin Helsingissä.

Ei lontoon tuubissakaan kukaan puhu. matkustin niilla toihin useita vuosia.

Mä muistan yhden päivän, kun istuin Lontoon tuubissa jonkun miehen viereen. Miehen kännykkä soi, ja hän rupesi puhumaan kännykkäänsä Suomea. Puhelu päättyi, mietin että sanonko että terve suomalainen! En sanonut. Istuttiin vierekkäin parikymmentä minuuttia enkä sanonut mitään. :lol2:

Just toi on parasta, että Suomessa annetaan olla pääosin rauhassa. Vittuako sitä ruveta jotain jonnin joutavaa tuntemattomien kanssa vääntämään. Ja parashan naapuri on sellainen, jota ei koskaan näe, ei koskaan kuule, eikä koskaan haista. Sitä paitsi se on kyllä on taivaan totuus, että jos joku tuntematon rupeaa heittämään sulle läpänderiä julkisissa, niin se on 99% varmuudella joko a) hullu, b) humalassa, c) huumeissa tai d) kaikki edellä mainitut. Näin ainakin Helsingissä.

Ei sun nimi satu oleen Esa-Pentti? Missä asut?

Eihän kohtelias tervehtiminen tarkoita sitä että täytyy ruveta jauhamaan sitä jonnin joutavaa;)Tää on kyllä just se asia jonka aina ensinmäisenä huomaan Suomeen tullessani;ihmisten puhumattomuus ja nyrpeät ilmeet.Mutta jotenkin tuntuu että nuoret ois tässä vähän erilaisia; avoimempia vai onkohan ne vaan matkustelleet enemmän ja omaksuneet uusia tapoja.Musta on vaan kivaa kun aamuisin lähden lenkille tervehdin naapureita,kadulla olevaa vartijaa,tuttuja joita tulee kaduilla vastaan ja lopuksi vaihdan muutaman sanan lähikauppiaan ja leipurin kanssa:)Sitten voinkin mennä kotiin ja avata netin ja juoda aamukahvin ihan YKSIN:lol2:

Sama juttu hississä, oletteko huomanneet miten suomalainen käyttäytyy hississä. Tuijottaa sitä kerrosnäyttöä, omia kenkiään, ovea tai seinää. Vahingossakaan ei puhu mitään. (EDIT: Pulla tuosta jo vuodattikin)

No mitäs sä siellä hississä sitten teet? Seisot hiljaa ja mietit, että "saatana ku toikaa ei uskalla puhua mitään!"? :)

Mitä sä sitten tuijotat, jos et ovea tai seinää? Pitääkö siinä alkaa heti tuijottamaan toista silmiin koko hissimatkan ajan ja alkaa keskustelemaan säästä, jos sinne tulee joku muu? :D

Onhan se totta, että suomalaiset on varmasti yleisesti ottaen vähän "ei niin sosiaalisia", mutta en nyt ole muuallakaan maailmassa nähnyt touhun yleisillä paikoilla/kulkuvälineissä poikkeavan suuresti suomen menosta. Juuri esim. olin Saksassa tuttavien luona ja siellä kun liikuin, niin ei siellä junassakaan ja bussissa kukaan puhunut mitään toisilleen. Siellä sitä junassakin Kölnistä Bonniin mentäessä kaikki matkustajat möllötettiin hiljaa omilla paikoillaan ja tuijotettiin ulos tyhjyyteen!

Mä muistan yhden päivän, kun istuin Lontoon tuubissa jonkun miehen viereen. Miehen kännykkä soi, ja hän rupesi puhumaan kännykkäänsä Suomea. Puhelu päättyi, mietin että sanonko että terve suomalainen! En sanonut. Istuttiin vierekkäin parikymmentä minuuttia enkä sanonut mitään. :lol2:

Täällä Sveitsissä puolestaan tuntuvat suomalaiset olevan hanakoita puhumaan toisille suomalaisille. Tai ei ehkä noissa isoimmissa kaupungeissa, mutta heti kun ollaan vähän pienemmässä paikassa tai jossain vuoren rinteellä ja bongataan toinen suomalainen alkaa juttelut. Paitsi jos riittävän kovasti komentaa jälkikasvuaan, niin silloin vaan naureskellaan ohi kulkiessa.. :jahas:

Hoo, mulla oli kerran outo junamatka. Oli uudenvuoden päivä, olin menossa Pariisista Belgian Liegeen junalla. Junalipuissa oli merkityt paikat, ja vastapäätäni istahti Marokkolainen mies. Itse olin nuukahtamaisillani, uudenvuoden juhlat tietty venähti ja sisälsi jonkin verran alkoholia... Mutta tämä mies oli varsin puheliaalla tuulella. Rupesi heti juttelemaan. Sain katsella videoita sen sukujuhlista Marokossa, jossa naisilla oli päällä semmoset löysät vaatteet ja ne tanssi liikutellen ranteita oudosti. Kun rupesi kiinnostamaan katsoa ikkunasta ulos enemmän kun miehen kotivideoita, hän päätti näyttää jotain vielä mielenkiintoisempaa; kotivideo lampaan kurkun aukileikkaamisesta sukujulhissa!! Voi luoja, siinä vaiheessa toivoin että oltaisiin vaan hiljaa ja itsekseen niinkun Suomessa :lol2:
Mies mainitsi olevansa kampaajaparturi, ja että tukkani kaipaisi leikkausta. Totesin kohteliaasti että hän on aivan oikeassa. Sitten nukahdin, ei pystynyt pysymään hereillä. Tänä aikana mies oli ottanut sakset esiin, ja leikannut tukkani!!! Olisi vielä muotoillut kulmakarvani, jos en olisi herännyt. Voi hyvä perkele!!! Pitää myöntää, että tukka näytti kyllä hyvältä leikkuun jälkeen... Mutta ei tämmöstä mun mielestä tartte enää tulla vastaan. Jatkossa lennän, sinne ei saa viedä saksia vaikka olisi mikä Marokkolainen parturi :lol2: huh. Miksi unenlahjat ovat joskus noinkin hyvät.

Et sinäkään, Pulla, voi ihan pokkana väittää että missään suurkaupungissa (joo joo, Helsinki ei ole suurkaupunki) käyttäytyminen esim. julkisessa liikenteessä tai liiketalojen hisseissä poikkeaisi suuresti esim. Helsingin vastaavasta. Pikkukaupungit on asia erikseen. Perusilme on ainoa missä eron huomaa, muualla ei ehkä suupielet käänny jopa alaspäin. Kyllä vituttaa jopa Activen a.k.a Meijerin hississä kun henkilö/henkilöt (terkkuja!!) joita oot nähny salilla miljoona kertaa (ja sanonut joskus muutaman sanan, jota pidän sopivana kohtana alkaa tervehtiä...) vetää hississä paskanaamailmeen päälle ja tuijottaa eri suuntaan "keskittyen treeniin". Heh...

On se ulkomailla toki mukavampaa, kun ihmiset tervehtii ja juttelee niitä näitä, mutta ei siitä kannata hirveästi stressata jos Suomessa ei näin tapahdu. Huumoria voi ottaa vaikka siitä, että tervehdit aamulla bussikuskia oikeen iloisesti ja odotat kun se yrittää kaataa sut vetämällä hillittömät lähtökiihdytykset.Ja kyllä nää suomalaisetkin lämpenee, toki vaan hitaammin. Tarpeeksi kauan kun tervehdit, niin varmasti saat takaisin tervehdyksen hymyn kanssa.

Jos täällä asut, kestät lieveilmiöt. Ei se kuitenkaan estä sua käyttäytymästä "iloisesti ja sosiaalisesti". Itsekin teen niin kun mulla on hyvä päivä. Aina ei ole.

Joo, ja aion työskennellä ulkomailla kun valmistun. Ihan samoista syistä kun sinäkin luettelit. Lapset (kun niiden aika on) aion kuitenkin kasvattaa Suomessa.

:piis:

edit. Ja nyt se nyt ihme kun joidenkin (en nyt puhu nim omaan. Bullerosta) pitää aina mainostaa kuinka sosiaalisia ja avoimia ne on ;). Klassikkoja jo syntyessään.

Itse pitäisin suunnattomasti ainakin sellaisesta pienestä (ehkä ranskalaisesta) maalaiskylästä jossa on se yksi lihakauppa, yksi leipäkauppa ja vihannestori jotka sitten päivittäin kierretään ja turistaan ja joristaan kaikkien myyjien, kauppiaiden sekä asiakkaiden kanssa päivän kuulumiset. Vielä joku sopiva pikku kahvila matkan varrelle niin kauppareissussa venähtää helposti päiväkin. Juuri sopivaa minulle. Rentoa, leppoisaa, mukavaa ja kiireetöntä elämää.
Itse voisin pitää jotain puotia tai majataloa siellä hieman syrjemmässä sitten :thumbs:

PS. itsestäni tuntuu että rahaakin arvokkaampi lahja mitä lapselleen voi antaa, on kasvattaa se ulkomailla, siten että hänestä tulee kaksikielinen (Ehdottomasti englanti/ranska toisena kielenä). Koko maailma on sen jälkeen hänelle auki ja esim. opiskelupaikan voi valita täysin vapaasti. No, tää nyt on mun mielipide joka ei kiinnosta paskan vertaa teitä ja olenkin monen mielestä varmaankin ajattelematon mulkku-vanhempi kuka pilaa lapsensa elämän.

PS. itsestäni tuntuu että rahaakin arvokkaampi lahja mitä lapselleen voi antaa, on kasvattaa se ulkomailla, siten että hänestä tulee kaksikielinen (Ehdottomasti englanti/ranska toisena kielenä). Koko maailma on sen jälkeen hänelle auki ja esim. opiskelupaikan voi valita täysin vapaasti. No, tää nyt on mun mielipide joka ei kiinnosta paskan vertaa teitä ja olenkin monen mielestä varmaankin ajattelematon mulkku-vanhempi kuka pilaa lapsensa elämän.
Ehdottomasti saksa, muuten aivan 100000% samaa mieltä.
edit: ja sen verta sanon, että jos vaan ikipäivänä mua kukaan ulkomaille mihkään huolii tekemään mitään, kyllä haluan sinne lähteä. Tosin joka maassa on ne omat hienot ja huonot puolensa, mutta mä oon aatellu niin, että jos suomi kerran olisi niin ylivoimainen, kyllä tänne olisi paljon suurempaa tunkua kuin nyt;) Hyvä maa tää on ei siin mut niin musta hyviä ja hienoja maita mahtuu maailmaan muitakin;)

Kun rupesi kiinnostamaan katsoa ikkunasta ulos enemmän kun miehen kotivideoita, hän päätti näyttää jotain vielä mielenkiintoisempaa; kotivideo lampaan kurkun aukileikkaamisesta sukujulhissa!! VoiQUOTE]

Etta sattuikin. Itse olin juuri kaksiviikkoa sitten tappamassa lammasta. Vaimo on naet tunisialaisesta perheesta, ja nyt on ramadan.

Tosiaankin lammas sahapukille selalleen jalat narulla kiinni, kurkku auki. Lammas kylla kuolee 2 sekunnissa. 30sec koko lammas rupee hytkymaan ihan helevetisti, tassa pitaa pitaa kiinni ihan tosissaan.

Tama jalkeen laitetaan letku perseeseen ja puhalletaan lammas tayteen ilmaa !! Lampaasta tulee sellainen pallo, noh voit kuvitella jonkinverran ilmavaivoja. Pallomahan nahka auki, ja taman jalkeen nahka lahteekin irti aika helposti. Kassit tietyti talteen, niista saadaan hyva keitto talvella. Mulla onkin tata keittoa jatkossa sheikkerissa, palkkarin sijasta.:curs:

joo, toinen lammas oli tapettu pari paivaa ennen. Leikeltiin lihat irti ja jauhettiin jauhelihaksi. mulla on sita nyt pakkasessa 10kg !! Tasta tulee hyvaa lasagnee, ja burgereita. Jos teita pakkislaisia sattuu talvella tulemaan tanne rivieralle pain, niin meika kylla tarjoo lammaspataa.

Tassa on hyvaa se etta lammas on koko elamansa ollu niitylla tuossa alppien kupeessa, joten ei ainakaan ole mitaan geenimuunneltua. Lammaspaimen on viela lisaksi mun hyva kaveri. Kaverilla on muuten aika hauskat jutut. Se on yli 300 paivaa vuorilla lampaitten ja koirien kanssa per vuosi.

Oli itseasiassa aika mielenkiintoinen viikonloppu maaseudulla/vuorilla. En oo ennen tollastakaan tehny. Harmi etten ottanu videolle, silla sita olis sitten voinu naytella tuntemattomille ihmisille julkisissa kulkuneuvoissa :)

Voi helvetti. Meitsi tulee kyllä maistelemaan lammaspataa jos ei nyt talvella niin heti seuraavana!

Mun mielestä on just nättiä kokeilla kaikenlaisia erikoisia pläjäytyksiä maailmalla. Millon tulee syötyä sammakkoa, sian kieltä, kengurua tms. Kenguru on ehdottomasti positiivisin yllätys liharintamalla. Aivot ja kaikki verihässäkät ei oikein uppoo.

Etta sattuikin. Itse olin juuri kaksiviikkoa sitten tappamassa lammasta. Vaimo on naet tunisialaisesta perheesta, ja nyt on ramadan.

Tosiaankin lammas sahapukille selalleen jalat narulla kiinni, kurkku auki. Lammas kylla kuolee 2 sekunnissa. 30sec koko lammas rupee hytkymaan ihan helevetisti, tassa pitaa pitaa kiinni ihan tosissaan.

Tama jalkeen laitetaan letku perseeseen ja puhalletaan lammas tayteen ilmaa !! Lampaasta tulee sellainen pallo, noh voit kuvitella jonkinverran ilmavaivoja. Pallomahan nahka auki, ja taman jalkeen nahka lahteekin irti aika helposti. Kassit tietyti talteen, niista saadaan hyva keitto talvella. Mulla onkin tata keittoa jatkossa sheikkerissa, palkkarin sijasta.:curs:

joo, toinen lammas oli tapettu pari paivaa ennen. Leikeltiin lihat irti ja jauhettiin jauhelihaksi. mulla on sita nyt pakkasessa 10kg !! Tasta tulee hyvaa lasagnee, ja burgereita. Jos teita pakkislaisia sattuu talvella tulemaan tanne rivieralle pain, niin meika kylla tarjoo lammaspataa.

Tassa on hyvaa se etta lammas on koko elamansa ollu niitylla tuossa alppien kupeessa, joten ei ainakaan ole mitaan geenimuunneltua. Lammaspaimen on viela lisaksi mun hyva kaveri. Kaverilla on muuten aika hauskat jutut. Se on yli 300 paivaa vuorilla lampaitten ja koirien kanssa per vuosi.

Oli itseasiassa aika mielenkiintoinen viikonloppu maaseudulla/vuorilla. En oo ennen tollastakaan tehny. Harmi etten ottanu videolle, silla sita olis sitten voinu naytella tuntemattomille ihmisille julkisissa kulkuneuvoissa :)

No tämä ei kuulosta lainkaan pahemmalta oikeastaan! Tuoretta lammasta, nam! Mutta sori mä en lampaanpallipalkkaria ehkä kuitenkaan haluaisi :lol2: Mä toivon kyllä, ettei jatkossa tarvitse katsella mitään kurkunleikkaamisia kulkuneuvoissa, kerta riitti :)

Onhan se totta, että suomalaiset on varmasti yleisesti ottaen vähän "ei niin sosiaalisia", mutta en nyt ole muuallakaan maailmassa nähnyt touhun yleisillä paikoilla/kulkuvälineissä poikkeavan suuresti suomen menosta. Juuri esim. olin Saksassa tuttavien luona ja siellä kun liikuin, niin ei siellä junassakaan ja bussissa kukaan puhunut mitään toisilleen. Siellä sitä junassakin Kölnistä Bonniin mentäessä kaikki matkustajat möllötettiin hiljaa omilla paikoillaan ja tuijotettiin ulos tyhjyyteen!

Itellä kävi juuri toisin päin. Berliinissä piti käyttää bussi ja bussi sattui olemaan täpösen täynnä. No vieressäni oli vapaa paikka, noin kolmekymppinen mies kysyy kohteliaasti saako istahtaa viereeni. Joo bitte bitte vaan, noh hetken päästä hän alkaa juttelemaan niitä näitä ja kysyy tietenkin mistä olen, kun saksani ei varmaankaan ihan saksalta kuulostanut :rolleyes: Kertoili, että arveli minun olevan joko Suomesta tai Ruotsista, ja sanoi pitävänsä kyseisten maiden ihmisistä, vaikka vähän hiljaisia ovatkin. Sitten kun oma saksan taitoni loppui, niin vaihdettiin englantiin ja alkoi juttu luistaa vähän paremmin itseltänikin.

Omasta mielestäni toi avoimuus, sosiaalisuus, miksi sitä nyt haluukaan kutsua on paljon kiinni yksilöistä. Onhan se vaan niin, että ulkomailla ollaan puheliaisempia, mutta kyllä täällä Suomessakin on niitä, jotka alkavat siellä hississä juttelemaan, ovat vain vähän harvemmassa. Sitä en tiedä mistä tämä johtuu. Itse en vaan jaksa aloittaa jaarittelua ventovieraiden kanssa, varsinkin kun tiedän että vastapuoli ajattelee aivan samalla tavalla kuin itse ja kyllä katson silmiin enkä minnekkään kengänkärkiin ja osaan moikata ja hymyillä vähän tuntemattomillekkin ihmisille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom