Pohkeiden saaminen isoiksi on monelle SE vaikein ja vittumaisin juttu saliharjoittelussa. Ja varsinkin silloin, jos ei satu luonnostaan omistamaan hyviä pohkeita. (Laskekaas huviksenne, montako sekuntia Wintikalla kestää tulla kehumaan omia 45-senttisiä plättyjään, heh..)
Toi pohkeiden teko on kaiken kaikkiaan useiden vuosien prosessi, eikä moni saa hyviä (tai edes välttämättä nättejä, sopusuhtaisia lohkoja) vielä muutamassakaan vuodessa. Itse olen tehnyt pohkeet todella huonosta lihasryhmästä sellaiseksi "no joo" lihasryhmäksi vuosien saatossa. Massa ja koko on siis tervetullutta, mutta pohkeen malli on ihan nätti.
Huom: paras mahdollinen ihminen neuvomaan pohkeiden teossa olisi sellainen, joka on tehnyt HUONOISTA POHKEISTA HELVETIN HYVÄT. (en siis minä)
Pohjetreenissä pitää muistaa pari juttua:
- pohje koostuu kahdesta osasta, jotka aktivoituvat jalan asennosta riippuen
- kaksoiskantalihas (pohkeen "takalohkot") aktivoituu, kun tehdään varpaillenousu jalka SUORANA, ts. seisten
- leveä pohjelihas (pohkeen "sivut") aktivoituu, kun tehdään varpaillenousu jalka KOUKUSSA, ts. istuen
- molempia liikkeitä on syytä tehdä
- tee liikkeen negatiivinen vaihe rauhallisesti, pitkällä & syvällä venytyksellä
- liikkeen varsinainen toistovaihe siten, että puristat liikkeen niin ylös, kuin mahdollista ja siitä vielä pari senttiä
- jos päkiät vaan kestää, niin koita huviksesi tehdä pari kertaa pohkeet ILMAN KENKIÄ. Tämän vinkin antoi mulle Kourumäen Jokke, jonka pohkeet on Suomen kilpalavojen parhaimmasta päästä. Fiilis on mieletön, jokainen toisto kolisee perille, eikä niiden rakkaiden salipäntikenkien vipuvarsi ole helpottamassa