Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin. Sitä pitäisi testata sellaisessa maassa missä tehdään paljon raakoja veritekoja ja jossa ei ole käytössä kuolemantuomio.
Eikä sitten riitä se, että meillä on jo esimerkkinä maa, jossa tapahtuu paljon raakoja veritekoja, jossa kuolemantuomio on käytössä ja se ei toimi?
Vinkkinä stars&stripes.
No siellä voisi kokeilla ottaa pois ja, jos lisääntyisi teot niin kuolemantuomio toimisi.
Ymmärrän lähtökohtasi. Mielestäni skandinaavinen oikeuskäytäntö yleisesti on huonoista vaihtoehdoista silti se vähiten huono. Se ei tarkoita, etteikö sitä voisi parantaa. Suonet anteeksi jos en kuitenkaan suorilta käsin lähde mullistamaan koko järjestelmää vaikka Keravalla veitsi viuhuukin?
En myöskään usko, että peliteoria tai muu vastaava kuuluu etiikan ja moraalin yhteyteen. Onhan lajievoluutionkin kannalta epäloogista mm. saattaa maailmaan kehitysvammaisia tai muuten tukea heikompiasemaisia, mutta tälle linjalle lähtevä ei länsimaisen oikeustajun mukaista yhteiskuntaa kauaa pidä kasassa.
Šaria tai Šari'a (arab. شريعة, šariah, suom. Tie, Polku) on arabian kielen sana islamilaiselle laille. Islamin mukaan se on Jumalan ihmisille antama muuttumaton laki.
Minusta kyllä uskontoasiat ovat erikseen, ei sitä voida verrannollistaa oikeeseen lakiin. Sithän se on aivan sama jos joku murhamies sanoo että hänellä on oma uskontonsa jonka laki sanoo näin ja näin..? E: eli voisi sanoa että hänellä on omat lait.
Totta. Kyllä minäkin tuota ehdottomasti vastustan. Onhan se ristiriidassa.Oli ehkä vähän harkitsematonta ottaa tuo uskonto mukaan tähän keskusteluun. Uskontoa ja lakia ei minunkaan mielestä voi rinnastaa, uskonto vain vaikuttaa arvomaailmaan joka on lain taustalla.
Mutta pääasia minulla oli se, että jos käytämme kuolemantuomiota Suomessa on vaikea perustella miksi sitä ei saisi käyttää muualla. Minäkin olisin valmis hyväksymään sen että sarjamurhaajaa saisi kuolemantuomion ja varmasti moni muukin Suomessa sen hyväksyisi. Teko olisi täysin yleistä oikeuskäsitystä vastaan. Mutta en ole valmis hyväksymään sitä että jossain toisessa kulttuurissa kuolemantuomion voi saada hallitsijoiden kritisoimisesta tai omaisuusrikoksista. Miten tällaisessa tilanteessa voisi uskottavasti vastustaa kuolemantuomiota jos sitä Suomessa käytettäisiin? Tämänkin seikan johdosta vastustan kuolemantuomion käyttämistä kaikissa tilanteissa.
No onko meillä muutenkaan oikeutta mennä?Siis yhtäältä ollaan relativisteja (joissain tapauksissa on ok ottaa henki rikolliselta) ja toisaalta taas ei (jos se rikos ei olekaan sitten NIIN kauhea). Tosiaankin, jos meille kelpaa kyllä, että murhamiehet voi hirttää, millä oikeudella me menemme kertomaan muille kansoille, mikä heidän mielestään on kuolemanrangaistuksen arvoista ja mikä ei? Jonkinlaista logiikkaa, kiitos!
Itse ihmettelen keskustelun lähtökohtanakin olevaa oletusta, että vankilatuomio olisi sisällöllisesti liian kevyt ja opiskelu yms hyysääminen tekisi vankiloista lomakoteja. Mihinkähän tällainen käsitys perustuu? Onko tätä mieltä olevilla paljonkin kokemusta vankina olemisesta tai vanginvartijan työstä? Tai edes esittää asiasta jotain muutakin todistetta kuin oma mielipiteensä? Vai onko kenties käynyt niin, että kun ei asiasta tiedä mitään, on helpointa muodostaa varma mielipide...
Ei ole kokemusta itsellänikään, mutta tunnen kaksi ex-vartijaa. Kummatkin ovat sitä mieltä, että vankilat ovat varsin masentavia paikkoja.
Jos ensimmäinen kysymyksesi on, eurooppalaisessa sivistyvaltiossa, jollaiseksi Suomikin on kai pitkin hampain hyväksyttävä, pitäisikö vankeja kohdella inhimillisesti ja asiallisesti, antaa se kyllä hieman oudon kuvan tarkoitusperistäsi. Voisiko mielestäsi JOSSAIN tapauksessa muu kuin inhimillinen kohtelu tulla kyseeseen? Älä kuitenkaan hätäile vastauksessasi, sillä se saattaa paljastaa sinusta paljon enemmän kuin aikaisempi kuolemantuomiokeskustelu.
edit: lähden duunista kotiin ja salille, joten en vastaa ennen huomista aamua. Odotan kiinnostuneena kommentteja.
No onko meillä muutenkaan oikeutta mennä?
Oliko tää mulle? En tiedä, selvennän kuitenkin.
Kaikkia ihmisiä pitää kohdella inhimillisesti ja asiallisesti, myös vankeja. Se, että vaikka asunnottomilla voi olla huonommat oltavat, ei tarkoita sitä että vankien oloja pitää huonontaa, vaan asunnottomien oloja pitää parantaa.
Halusin lähinnä tuoda keskusteluun pointin siitä, kuinka moni meistä oikeasti tietää mistä puhuu kun vankiloiden oloja arvioidaan? Kokemusta omaavat sanokoot painavan sanansa, me muut voisimme opetella kuuntelemaan heitä.
Pohdin vain sitä, että miksi pitää osoittaa inhimillisyyttä sellaista kohtaan, joka ei osoita sitä muita kohtaan?