Pohdintaa Suomen laista, vankilaoloista yms..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Meah
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän tuo ole päivänselvää että mitä enemmän tulee ikää ja myös koulutusta niin alkaa kummasti näkemään myös humaaneja arvoja asioissa, eikä ole enää syytä olla radikaali ihan omien henkilökohtaisten kiksien vuoksi. Tuskin monikaan lakia lukenut tukee minkäänlaista kuolemanrangaistusta suomen oloissa, se ei yksinkertaisesti tekisi minkäänlaista hyvää yhteiskuntarauhan ja turvallisuuskäsityksen kontekstissa.

Lisäksi taisi olla näin että suomi on sitoutunut jollain YK-tasolla kuolemanrangaistamattomuuteen ellen väärin muistele.


No ihan sama tuleeko ikinä kuolemanrangaistusta, voi olla et parempi ettei, mut jotain muutosta toivon noihin rikosten tuomioihin tulevan vielä joskus. Hope so.


e: pakko lisää tähän (älä ota nokkiis:)) mut ei tietenkään lakia lukenut tue kuolemanrangaistusta koska siellä opetetaan ettei sitä tueta. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ei tarvi olla pilkunnussija, en mä sitä meinannutkaan. Vaan sitä että kaikille ei vaan yksinkertaisesti opeta noita kotona.

Helpottaa kovasti keskustelua netissä, jos kirjoittaa sitä mitä meinaa. Kristallipalloni on rikki nääs.
 
No en kyllä todellakaan ymmärrä. Eihän tuossa tehdä arvotusta niiden murhattujen henkien perusteella, vaan sen murhaajan tekojen perusteella. Puhun nyt siis ainoastaan siitä miten yhteiskunnan pitäisi suhtautua yhtenä rationaalisena päätöksentekijänä ihmiseen joka on tehnyt teon x. Tällöin teko x voidaan kuuluu johonkin järjestettyyn joukkoon X jossa alkion järjestysnumero ilmaisee teon vakavuuden. Otos Y tästä joukosta X näyttää vaikkapa tältä: {50 ihmisen murha, 3 ihmisen murha, 1 poliisin murha, ihmiskauppa, veropetos, näpistys} = {y1,y2,y3,y4,y5,y6}. Yhteiskunta rationaalisena päätöksentekijänä voi siis tämän luokittelun perusteella muodostaa arvofunktion joka kuvaa X:n rangaistusasteikolle, siten että em. Y:n järjestys säilyy (y1>y2>y3>y4>y5>y6).

Voisin kysyä kääntäen, että millä tavalla edellämainitsemani luokittelu muka edustaa ihmishenkien arvottamista, eli miksi siitä niin monen mielestä joudutaan siihen "rajaamisongelmaan" jossa mukamas asetetaan neljännen murhatun henki eriarvoiseksi? Jos näin väitätte, niin silloin em. joukkoa X ei voi muodostaa niin hyvin kuin edellä on kuvattu, eli joudutaan tilanteeseen jossa esim. y1=y2.

Pakkohan yhteiskunnan on tehtävä tuo luokittelu mahdollisimman täydelliseksi jotta oikeudenmukaisuus voi toteutua?


Edelleen, näkisin että se 4. henkilö on eriarvoinen koska järjestelmässäsi ennen tämän maaliviivan ylitystä rikollinen saa aiheuttaa kolmelle eri ihmiselle minkälaista harmia tahansa ennen tuota supersanktiota. Voisin ymmärtää kantaasi, jos vaatisit kaikista murhista nappikauppoja (vaikkakaan en hyväksyä).

Muutenkin perin vakuuttavaa pyöritystä, mutta kerropa miksi joku maaginen neljännen osuman jättipotti auttaisi millään tapaa väkivalta-/murhatilastoja? Kuinka monen murhaajan luulet näppärillä pikku näpeillään laskevan monta saa tappaa ja monta ei?
 
kaikille ei vaan yksinkertaisesti opeta noita kotona.

Siihen on vain syynä erittäin huonot vanhemmat. Mutta niin kauan, kuin tyhmien ihmisten lisääntymistä ei ole Suomessa rajoitettu, tulee tyhmiä lapsiakin. Ei se koulu paljoa auta, jos kotikasvatus on aivan perseestä.
 
Helpottaa kovasti keskustelua netissä, jos kirjoittaa sitä mitä meinaa. Kristallipalloni on rikki nääs.
No hitto ku ei voi käyttää ilmeitä niin vaikeaa saada selitettyä täydellisesti se mitä meinaa. :D
Se pedagoginen heitto oli tarkoitettu viittaavaksi siihen, että jokainen voi saada lapsen, oli sitten halunnut vanhemmaksi tai ei. Eli kaikkia vanhempia ei kiinnosta välttämättä lakiasioiden opetus just kun ne olettaa et se tehään koulussa. Ja ihmisillä on kuitenkin eri näkemykset siitä mikä on tarpeellista lapsen kasvatuksessa.:)

Siis tokihan asia on niin että kotooltahan se kaikki lähtee. :)
 
Lisäksi taisi olla näin että suomi on sitoutunut jollain YK-tasolla kuolemanrangaistamattomuuteen ellen väärin muistele.

EIköhän tässä ketjussa ole kyse enemmänkin teoreettisesta pohdinnasta. Suomi on mitään YK-sopimuksia tärkeämpänä allekirjoittanut Euroopan Neuvoston Ihmisoikeussopimuksen joka jo nimenä viittaa siihen ettei kuolemantuomiota saataisi ikinä Suomessa läpi.

Mielestäni on kuitenkin mielenkiintoista aina kysyä että miksei kuolemantuomiota voisi teoriassa soveltaa, ts. mitä hyveitä ja etiikkaa vastaan se sotii. Ihmiset tuntuvat nykyään ottavan jotkut asiat liian itsestäänselvinä, vaikka maailma on täynnä ristiriitoja (esimerkkinä vaikkapa eläintensuojelu ja tehomaatalous).
 
EIköhän tässä ketjussa ole kyse enemmänkin teoreettisesta pohdinnasta. Suomi on mitään YK-sopimuksia tärkeämpänä allekirjoittanut Euroopan Neuvoston Ihmisoikeussopimuksen joka jo nimenä viittaa siihen ettei kuolemantuomiota saataisi ikinä Suomessa läpi.

Taisi olla noin, hyvä kun korjasit.

Teoreettinen pohdinta toki rokkaa, on vain jotain käytännön juttuja jotka estävät radikaalit ideat. Toki kannatan itsekin sisimmässäni geeniperusteista tyhmien/vammaisten/epäkelpojen yksilöiden eliminoimista jo ennen syntymää, kuolemanrangaistusta tietyille yksilöille, päihteiden dekriminalisointia jne. mutta ei liene kovin lähellä näköpiirissä niiden toteutuminen.
 
Muutenkin perin vakuuttavaa pyöritystä, mutta kerropa miksi joku maaginen neljännen osuman jättipotti auttaisi millään tapaa väkivalta-/murhatilastoja? Kuinka monen murhaajan luulet näppärillä pikku näpeillään laskevan monta saa tappaa ja monta ei?

Jotain mallia pitää soveltaa, ja tässä tapauksessa puhutaan mallista jossa oletetaan rikoksentekijän olevan rationaalinen maksimoidessaan rikoksesta saamaansa hyötyä (esim. mafian jäsen joka tekee murhan saadakseen statushyötyä) siinä missä kuluttajan oletetaan olevan rationaalinen maksimoidessaan ostoskorinsa hyötyä. Tiedossa on kyllä etteivät kyseiset mallit toimi aina oletusten mukaan, mutta onko parempaa mallia, ja miten sellainen pitäisi laatia? Kyllähän markkinatalous toimii ihan mallikkaasti vaikka tuskin kovin moni kuluttaja laskee viimeisen päälle että minkälainen on optimaalinen kesän jäätelön ostostrategia.
 
Eettiset perustelut on itselleni helppo löytää. Ihmishengen riisto on aina ihmishengen riisto, siihen ei kenelläkään pitäisi olla oikeutta.

Mutta jos nyt nopeasti heittäisin jotain ajatuksia kuolemantuomion aiheuttamista lieveilmiöistä ilmoille:
- Pentti kuudessa promillessa vaimonsa pistoolilla ammuttuaan ei varmasti antautuisi kovin helpolla virkavallalle. Ainakin itse jos tajuaisin tehneeni rikoksen mistä rangaistuksena on kuolemantuomio, niin en antutuisi mistään hinnasta. Tuosta voisi siis tulla lisää uhreja.
- Mitä jos myöhemmin todetaankin että tekijä olikin syytön? Vaikka se nytkin voisi vituttaa, jos istuu 10vuotta turhaan, niin silti mielummin istun kuin otan napin otsaan
- Sitten ehkä isoin ongelma: Mihin se raja vedetään? Mikä on niin raju rikos, että siitä pitäisi tekijän henki riistää?

Osasta nyt on ollut jo keskustelua tässä ketjussa, mutta lähinnähän tämä on ollut jo 190 viestin ajan vanhan toistoa muutenkin joten antaa mennä.
 
Eettiset perustelut on itselleni helppo löytää. Ihmishengen riisto on aina ihmishengen riisto, siihen ei kenelläkään pitäisi olla oikeutta.

Mutta jos nyt nopeasti heittäisin jotain ajatuksia kuolemantuomion aiheuttamista lieveilmiöistä ilmoille:
- Pentti kuudessa promillessa vaimonsa pistoolilla ammuttuaan ei varmasti antautuisi kovin helpolla virkavallalle. Ainakin itse jos tajuaisin tehneeni rikoksen mistä rangaistuksena on kuolemantuomio, niin en antutuisi mistään hinnasta
- Mitä jos myöhemmin todetaankin että tekijä olikin syytön? Vaikka se nytkin voisi vituttaa, jos istuu 10vuotta turhaan, niin silti mielummin istun kuin otan napin otsaan
- Sitten ehkä isoin ongelma: Mihin se raja vedetään? Mikä on niin raju rikos, että siitä pitäisi tekijän henki riistää?

Osasta nyt on ollut jo keskustelua tässä ketjussa, mutta lähinnähän tämäö on ollut jo 190 viestin ajan vanhan toistoa muutenkin joten antaa mennä.

1.Pentti kuuden promillen humalassa olisi helppo teloittaa paikan päällä.

2.Miksi syyllisyyttä/syyttömyyttä pitäisi teloituksen jälkeen enää todistaa?

3.Tapauskohtaisesti.
 
1.Pentti kuuden promillen humalassa olisi helppo teloittaa paikan päällä.

2.Miksi syyllisyyttä/syyttömyyttä pitäisi teloituksen jälkeen enää todistaa?

3.Tapauskohtaisesti.

1. Entäs Matti selvinpäin harkiten tappaneena?

2. Jos löytyy uusia todisteita jotka todistavat syyttömyyden.

3. Aivan.
 
Jos näistä näiden lakiasioiden hoitaminen ja niistä jaettavat tuomiot annettaisiin tavallisten kansalaisten päätettäväksi niin enemmän ja vähemmän homma tapahtuisi tunnepohjalta ja oltaisiin hyvin pian jakamassa kivitys- ja hirttotuomioita kuten Lähi-Idän maissa tehdään. On viisaampaa antaa asiat niitä työkseen tekeville, joilla säilyy jonkinlainen objektiivisuus ja harkinta asioihin. Kaikesta arvosteluista huolimatta luotan kotimaamme oikeusjärjestelmään täydellisesti.
 
1. Entäs Matti selvinpäin harkiten tappaneena?

2. Jos löytyy uusia todisteita jotka todistavat syyttömyyden.

3. Aivan.

1. Luulen, että Matille on yks hailee tuleeko kuolemantuomio vai elinkautinen. Hän on päätöksensä tehnyt.

2. Mitä hyötyä niistä olisi enää kun tekijä on jo teloitettu. Teloituksen jälkeen ei enää tutkita tapausta.

-edit- Onko kuolemantuomio edes kovempi juttu kuin elinkautinen, jos puhutaan ihan elinkautisesta.
 
1. Luulen, että Matille on yks hailee tuleeko kuolemantuomio vai elinkautinen. Hän on päätöksensä tehnyt.

2. Mitä hyötyä niistä olisi enää kun tekijä on jo teloitettu. Teloituksen jälkeen ei enää tutkita tapausta.

1. Mutta Mattia kiinniottavia poliisimiehiä voi kiinnostaa tappeleeko Matti henkensä edestä vastustaessaan kiinniottoa.

2. Eli sun mielestä syyttömien teloitus on ihan ok?
 
1. Mutta Mattia kiinniottavia poliisimiehiä voi kiinnostaa tappeleeko Matti henkensä edestä vastustaessaan kiinniottoa.

2. Eli sun mielestä syyttömien teloitus on ihan ok?

2. Jos hän on todettu syylliseksi ja teloitettu, niin mitä hyötyä on enää juttua tutkia? Ainahan virheitä voi sattua.

-edit- Voihan joku jäädä auton alle tai meteoriitti tippua päähän. Se on elämää se.
-edit- Jutun tutkinta olisi teloituksen jälkeen yhteiskunnanvarojen väärinkäyttöä
 
Eettiset perustelut on itselleni helppo löytää. Ihmishengen riisto on aina ihmishengen riisto, siihen ei kenelläkään pitäisi olla oikeutta.

Mutta jos nyt nopeasti heittäisin jotain ajatuksia kuolemantuomion aiheuttamista lieveilmiöistä ilmoille:
- Pentti kuudessa promillessa vaimonsa pistoolilla ammuttuaan ei varmasti antautuisi kovin helpolla virkavallalle. Ainakin itse jos tajuaisin tehneeni rikoksen mistä rangaistuksena on kuolemantuomio, niin en antutuisi mistään hinnasta
- Mitä jos myöhemmin todetaankin että tekijä olikin syytön? Vaikka se nytkin voisi vituttaa, jos istuu 10vuotta turhaan, niin silti mielummin istun kuin otan napin otsaan
- Sitten ehkä isoin ongelma: Mihin se raja vedetään? Mikä on niin raju rikos, että siitä pitäisi tekijän henki riistää?

Osasta nyt on ollut jo keskustelua tässä ketjussa, mutta lähinnähän tämäö on ollut jo 190 viestin ajan vanhan toistoa muutenkin joten antaa mennä.

Muita kuolemantuomion aiheuttamia lieveilmiöitä saattaisi olla ainakin seuraavat:
-Kuinka voisimme enää vastustaa esimerkiksi Kiinassa poliittisesta aktivismista tai jossain islamistisessa maassa Šaria-lain mukaan annettua kuoleman tuomiota?
-Murhasta saatu kuoleman tuomio ei tuo uhria henkiin mutta saattaa aiheuttaa uhrin omaisille syyllisyydentuontoa.
 
Back
Ylös Bottom