PITKÄ pohdiskelu kotipaikkakunnan "hylkäämisestä"

Koitin tossa homostelua kahvilaan harrastamaan mennessäni huudella erinomaisuuttani kadulla kun olen Helsingistä nyt. Ketään ei kiinnostanut pätkääkään. Kerran olin kuvaamassa Hangossa Thomas Askelandia, niin kuvauspaikalle tuli paikallinen lehti ja tekivät jutun kuvauksista. Ei siinä mitään, mutta että mahtoi olla iso tapahtuma tai jutut vähissä. Täällä meet kuvaamaan, niin ainoat joita kiinnostaa on kytät, jotka tulee ehkä tuurilla kääntymään ja jatkaa matkaa.

Olin vuoden töissä Kangasalla Herttuattaressa ja voi jumalauta mitä vitun liekkitukkajuntteja. Pienen paikan ongelma, 3 baaria ja sitten samat vitun naamat vuoden verran samoilla penkeillä. Jos heitit yhden helvettiin niistä, niin se oli niiden elämän loppu kun ei ollut muita paikkoja mihin mennä. Viikon päästä oltiin lippalakki kourassa anomassa pääsyä kantikseen kun muutkin leikkitukat on siellä.

Jos harrastaa yöelämää, niin stadissa sitä riittää homobaareista limudiskoon. Täällä voi heivata auton helvettiin kun pääsee jalan ja joukkoliikenteellä nopeammin ja halvemmalla. Siinä lähtee komeesti heti kuluja pois, jotka voi puskee vuokraan. Ei autoa, ei sitä vitun spoilerin rassaamista autotallissa. Ja täällä ei ketään kiinnosta jos sulla on hienosti tuunattu auto, hukkaan menee, Kangasalla olisit sillä kuningas. Ja jos nyt on ihan helvetin pakko pistää kymppitonneja johonkin saatanan rumaan hiilikuitutoosaan, niin kyllä niitä täälläkin näkyy, eli jossain ne niitä duunaa, ei ehkä omassa autotallissa Eirassa kuitenkaan.

Tuolla homostelu-jutulla yritin kyllä painottaa enemmän omaa junttiuttani kuin kenenkään kahvilassa istuvan seksuaalista suuntautumista.

Koska en istu baarissa, enkä mielelläni kahvilassakaan, näyttää tekemislista lyhentyvän isossa kaupungissa huomattavasti. Julkisia kulkuneuvoja pyrin välttämään kuin ruttoa (joskus ihan konkreettisesti). Onneksi se vähä mitä joudun Helsingissä pyörimään menee yleensä duunin maksamalla taksilla. Omien menemisten sitouttaminen johonkin julkiseen kulkuneuvoon ahdistaa tämmöistä junttia.

Primitiivisyys on varmasti juuri se mikä tekee minusta juntin. Jostain vaan puskee se tarve luontoon ja tunne siitä, että vaikka nyt olisikin trendikästä istua kahvilassa ja ostaa nurkat täyteen kaikkea paskaa, ei muuta sitä tosiasiaa että viimeiset 100 000 vuotta mies on metsästänyt. Metsästys ei onnistu edes 60 000 hengen käpylässä ja silti tarve sen harrastamiseen on jostain pulpahtanut pintaan.

Tämä ei ole mikään metsästys-threadi, mutta oli pakko vaan kommentoida Miken moottorikelkkaesimerkkiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on kyllä hyvä pointti, että pienellä paikkakunnalla voi ahdistaa tutut naamat. Isommalla paikkakunnalla niiden karistamiseen riittää yleensä muutto hieman eri suuntaan, kunhan ei aivan naapuriin muuta.

Tänään muuten sattui huvittava juttu liittyen Helsinkiin ja siihen, miten autoa ei tarvita ja kun siellä on niitä erikoisliikkeitä. Olin menossa kuuntelemaan kotimaista kaiutinta, jonka mallimerkintä oli sopivasti vielä Helsinki. Pääsinhän hienosti sporalla audioliikkeen lähettyville, mutta eipä kys. kautinta ollutkaan kuunneltavana siellä. Tilattua sen olisi kuitenkin saanut. Piti sitten mennä suoraan valmistajalle Porvooseen. Onneksi on auto.

Missä kohtaa dissaa? Itse annoin vain esimerkin mitä on enemmän kaupungeissa, joissa on enemmän ihmisiä. Sun logiikkas on pettämättömän typerä. Jos nyt sanon, että mulla on tossa Provari V2, niin dissaanko sua kun sulla ei ole? En dissaa, vaan ilmoitin mikä mulla on.

Ei niinkään dissaa, vaan voisi dissata. Pointti ei siis ollut se, kuka dissaa/huutaa kovimmin ja mitä, vaan se, että kaikkia asuinpaikkoja voi dissata jollain syyllä. Kaupungissa on joitain asioita enemmän, mutta toisaalta se estää toiset, joillekin oleelliset, asiat lähes täysin.

Piti ihan googlettaa tuo Provari. Ei, et dissaa mua omistamalla sellaisen. Suhtaudun positiivisen neutraalisti sekä sun mahdollisuuteen nauttia vapottelusta kahviloissa, että J.S.P mahdollisuuteen käydä crossipyörällä kaupassa.

Mä en oikeasti voi uskoa, että olet tosissasi näiden juttujesi kanssa!?

Mitä sää selität? plaaplaa

Ja voitko sinä kun nää muut eivät, niin perustella miten ilmenee hattuun kilahtaminen kun kävelet tuolla vaikka nyt Forumin nurkilla? Mistä näet että täällä asuvilla on kilahtanut hattuun? Mä tossa lähden kohta naputteleen näitä juttuja tonne Robertsiin, niin miten sillä matkalla ilmenee että mulla on kilahtanut hattuun? Miten mun käytös muuttuu täällä versus Tampereella ollessani?

En mä kenenkään hattuun kilahtamista voi ulkonäöstä sanoa. En sinunkaan. Mutta näistä sun puheista vedän kyllä moisen johtopäätöksen, koska sinä jos joku olet kilahtanut aiheesta. Puhut kuin ainoa vaihtoehto elämässä olisi asua kaupungissa (mitä isommassa, sen parempi) ja vain sen tarjoamat huvit/harrastukset ovat hyväksyttäviä. Moni on sanonut täällä, että riippuu täysin ihmisen mielenkiinnon kohteista missä kannattaa/on kiva asua. Täysin totta. Ne mielenkiinnon kohteet eivät kaikilla ole samat kuin sinulla, mutta jostain syystä et halua sitä ymmärtää.

Yksi kilahtamista osoittava asia on mielestäni juuri se, että pitää itseään parempana kuin muita, vaikka siinä että puhuu "oikeaa suomea" maalaisiin ja muihin juntteihin nähden. Vähän sama kuin minä sanoisin, että hitto sä kävelet väärin ja tyhmästi, kun jalkateräsi osoittavat sivullepäin (tämä on esimerkki!).

Joopa joo. Ammuppa pilkkaa helsingin keskustassa omalla "pihalla", tai käy moottorikelkalla tai vaikka crossipyörällä kaupassa niin saattaa tulla jotain seurauksia.. Tästäkin näkee ettei kaupunkilaiset tajua ettei se helsinki ole joka asiassa se paras paikka.

En tuollaista väittänytkään.

Pelkästään sisäharrastuksiin ja shoppailuun se on paras. Kertokaa nyt kaupunkilaiset mitä kaikkea siellä pystytte tekemään mitä ei vaikka oulussa voi tehdä?

Puhuin kaupungista ja Oulu tietääkseni on sellainen, mutta vastauksena kysymykseesi:

Konsertit, (kansainväliset)urheilutapahtumat, teatterit, ooppera, kirjastot (itselläni kovassa käytössä), kaikenlaiset ravintolat, yöelämä, taidenäyttelyt jne.

Osaa noista toki löytyy muualtakin Suomesta, muttei likimainkaan samassa mittakaavassa.

PKseudun voittoisia puolia on mm. se että...

-kun lentää ulkomailla niin kotia ei tarvi enää ottaa junaa tai jatkolentoa yms. paskaa vaan soittaa kaverille et heitä himaan tai ottaa parin neljän kybän taksin.
-ulkoilmassa kesällä viihtyy aika monenlaisissa elementeissä.. mm. suomenlinnaa, lintsiä, serenaa, ihan kaikkee.. landella on tasan sitä järveä ja metsää ja hyttysiä.
-laivalla pääsee kivasti tallinnaan/stokikseen ilman sen kummempia esireissuja.. toisin kuin "kyläkaupungeissa" täällä on jopa parikolkyt juna-asemaa yhden sijaan joihin raiteita pitkin kuljeksia ja vuorovälitkin on minuutteja eikä tunteja tai päiviä kuten jossain kittilässä.
-vaikka liikenne on ruuhka-aikoina puurossa(kuten kaikissa kaupungeissa), niin täällä nyt kuitenkin autoilut mitataan ajassa, ei kilometreissä kuten muualla suomessa.
-joku puhui metsästämisestä, tästä tarvi ku reilu vartti ajaa kehä kolmoselta ulospäin niin ainakin itselläni on paikka missä kauriskyttäystä ja haaskaa yms. olen joskus muinoin harrastellut kun viel jousen omistin.
-ylipäätään suurin osa harrastuksista on parhaiten edustettuna täällä koko suomen mittapuulla, no ok kumparelaskijat ja muut tuntureiden tuulispäät jää sinne susirajalle temppuilemaan.
-yöelämässä käyminen on siitä erikoista että tosiaan jokaisen makuun löytyy jotain, on jopa UG skene ja näitä luolakemuja ym. pitkin kesää. Isoja bileitä ja ulkomaan artisteja käy varmaan kuukaudessa enemmän kuin muussa suomessa yhteensä koko vuonna.
-duunia löytyy alalta kuin alalta, no ehkei porotaloushoitajan hommia mut muuten.
-huoriakin on joka rotua ja laatu taattua sekä valikoimaa piisaa jos näitä tykkää höylätä, ei tarvi aina sortua siihen peräkylän pirjoon.
-kuntosalejakin on joka lähtöön ja hintahaitaria venytellään budjetti parista kympistä aina johonki vitun kylpylätason satasen kuussa blingi mestoihin ja ne on vielläpä aukikkin jopa 24/7 toisin kuin monessa kaupungissakin missä pitää kerkee kympiks ulos ja sunnuntaina tyyliin ollaa kiinni.
-huimausaineetkaa ole kuin vitusti halvempia kuin jossain kyläkaupungeis missä nää kynyttää jollain peltsillä pahemmin kuin kallion nekrut.
-erikoisliikkeitä on kilpailuksi asti joka painaa hintoja alas, ei tarvi olla joka juttua netistä tilaamassa ku voi lompsia putiikkiin hakeen.

No eipä tätä luetteloa jaksa enempää, johan tossa tuli jotain.
Kaikkia ei kaikki tietenkään kosketa.. Mut joo.. pääkaupunkiseutu se vaan on jotain mihin muu suomenmaa ja sen pitäjät ei yllä yhteensäkkään.
Jokapaikas Ivalo Hanko väliltä tullut koluttua (no ok itäisimmät kämäkaupungit jättänyt väliin) ja tältä pohjalta voi jo jotain sanoakkin.

PKseudulle en välttämättä itse muuttaisi tai no miksi ei, mielummin kyllä tampereelle sopivan kokoinen paikka tarpeeks kaikkee jne... Nykyisellä asuinpaikalla en tule pysymään kuin korkeintaan sen verran että saan kouluni käytyä loppuun, en nyt kuitenkaan psytyyn hauku täälä on vähän kehnot palvelut, harrastusmahdollisuudet, työpaikat jne...

Itseä kiinnostaisi muuttaa jonnekkin pohjois-lappiin, aina tuntenut vetoa sinne ja kokenut olevansa väärässä ympäristössä täällä, mutta tiedä sitten miten viihtyisi lopulta. Nyt asustelen alle 8000 ihmisen kaupungissa missä asunut viimeiset 25v eikä isompiin kaupunkeihin ole mielenkiintoa, pikemminkin syrjemmässäkin vois asua monestakin syystä.

Pakko kyllä myöntää, että olen tavallaan hieman harmissani että olen kasvanut täällä. Täällä harrastusmahdollisuudet ovat olemattomat ja matkaa seuraavaan isoon kaupunkiin on aika paljon. Esimerkiksi nuorena tyttönä haaveilin eri tanssien, kuten kilpatanssin harrastamisesta, mutta ei sellaista harrastusmahdollisuutta ollut lähimaillakaan. Vähän vanhempana alkoi nyrkkeily ja itsepuolustuslajit kiinnostamaan tanssit ohella, mutta edelleenkään ei ollut mahdollista. Nykyään pitää vähintään tunti ajaa, mikäli haluaa esimerkiksi laskettelemaan. Täällä voi pelata jääkiekkoa, jalkapalloa ja käydä kuntosalilla, siitä vaan valitsemaan!

Pienet ovat kaupungissani myös piirit, juurikin tämä kaikki tuntevat kaikki-tilanne. Esimerkiksi Lahtelaiset sanovat kaupunkiaan pieneksi, mutta omani on vain kymmenesosan kokoinen Lahdesta :rolleyes: En ole tänne kuitenkaan jäämässä, enkä sen puoleen palaamassa.Työpaikkoja on heikosti, koulutusvaihtoehtoja ei ollenkaan peruskoulun ja yhden lukion lisäksi. Intin jälkeen tulee lähdettyä muualle aivan varmasti, sillä ei minulla täällä mitään muuta olekkaan, kun koko muu perhe lähtee toiselle puolelle Suomea isän työn perässä. On myöskin typerää, että joutuu odottelemaan pidempään saadakseen jotain tiettyä. Ihan siksi että esimerkiksi elektroniikkaostoksia tehdessä täällä ei pysty suorittamaan vertailua, kun elektroniikkaa myy vain yksi erikoisliike.

Mutta jotain positiivista: Täältä on aina mukava lähteä, ja sitä osaa oikeasti arvostaa! Kuukausittainen visiittini Helsinkiin on aina kuukauden kohokohta, kun pääsee näkemään ihmisiä :D

Mulle on tärkeää, että asuinpaikassa on kaunista. Stadissa on paljon kaunista katseltavaa, taloja ja maisemia ja merta ja ties mitä. Monessa muussakin kaupungissa on. Ja aavikolla.

Maisemanvaihdosaiheeseen palatakseni, voihan se vaihdos olla saman kaupungin sisälläkin. Tärkeää olisi vähän kokeilla siipiään joskus jossain. Vantaallakin kun pyörii niin jos oot Koiviksesta kotoisin niin joku Martsari on suunnilleen ulkomailla.

Yksi kilahtamista osoittava asia on mielestäni juuri se, että pitää itseään parempana kuin muita, vaikka siinä että puhuu "oikeaa suomea" maalaisiin ja muihin juntteihin nähden.
Voi luoja, en ole väittänyt olevani parempi kun osoitan faktan, että peruna lausutaan peruna, ei perunna. Mikä tossa sulle on niin vaikeeta? Murteet on kieroitunutta suomenkieltä, joten ihan turha lässyttää jos joku sanoo 10 lauseen seassa spora.

Voi luoja, en ole väittänyt olevani parempi kun osoitan faktan, että peruna lausutaan peruna, ei perunna. Mikä tossa sulle on niin vaikeeta? Murteet on kieroitunutta suomenkieltä, joten ihan turha lässyttää jos joku sanoo 10 lauseen seassa spora.

Eikös nää helsingin slangisanat sitten oo vääristynyttä ruotsinkieltä? ;)
Mä oon ite paluumuuttaja.
Pikkukylästä kotoisin ja lähimpään kaupunkiin oli vartin ajomatka autolla.
Opiskelujen mukana tuli muutettua vielä pienemmälle paikkakunnalle ja sieltä vantaan ja helsingin kautta takaisin kotikonnuille.
Joka kerta kun helsingissä käyn,sinne tulee ikävä takaisin,mutta senkin oon todennut,että se ikävä laantuisi varmaan kuukauden jälkeen.
Ei Helsinki niiiiin hieno paikka ole.
en mä silti mahdottomana sitä näe,että vielä joskus jonain päivänä muuttaisin sinne takaisin.
Vielä aloitukseen palatakseni,mun ikäluokkaa ylästeella puhui samasta;en mä tänne tuppukylään jää.
Niin vain suurin osa on palannut takasin. Toiset arvostaa sitä pienen paikan hiljaisuutta ja toiset suurkaupungin sykettä.

Voi luoja, en ole väittänyt olevani parempi kun osoitan faktan, että peruna lausutaan peruna, ei perunna.

Elä sie poeka ala höpäjämmään, se o suomee savvoo hiljoo ja kovvoo, potaattien perkuu o kovvoo hommoo.

Eikös nää helsingin slangisanat sitten oo vääristynyttä ruotsinkieltä?

Ehkä vanhemman polven slangisanat on enemmälti ruotsin kielestäkin vaikutteita ottanut joo.. slangi elää ja muuttuu..
nuoremmat ihmiset käyttää paljon slangisanoja joista vanhat ei tajuu ja toisinpäin. Kai sä snaijjasit/hiffasit/bonjasit mitä meinaan?

Elä sie poeka ala höpäjämmään, se o suomee savvoo hiljoo ja kovvoo, potaattien perkuu o kovvoo hommoo.

Ainoo missä savon murre kuulostaa hyvältä on verjnuarmun biisit, tosin niitäki kuunnellessa ei tajuu puoliakaa mitä niissä lauletaa.

Ainoo pahempi on pohjanmaan murre/murteet ne on taas ihan täyttä hepreaa.

E: Savo, ja pohjanmaa on myös sellasiin paikkoja jonne en muuttais mistää hinnasta, kolmas paikka on keski-suomi.

Vaikka oululainen olenki ni Helsinki o mun mielestä ihan sopivan kokoinen pitäjä noin miljoonalla asukkaallaan. Kun menee oikeasti isoihin kaupunkeihin kuten Berliini, Pariisi jne. ni siellä ahdistaa että landelle o niin pitkä matka ja kaikki 30 kilsan säteellä o ihan täpötäyteen rakennettu. Stadissa o aika hyvät palvelut mutta lähiöt eivät jatku ihan loputtomiin ja luontoakin o siellä sun täällä paremmin ku Oikeasti Isoissa kylissä, ei tarvi ku kymmenisen kilsaa siihen III:n tienoolle ajella ni voi hengähtää.

Kaikkia 10 kertaa enemmän ja samalla luonnollisesti helvetisti enemmän vaihtoehtoja.

Ja miksi vitussa menisin moottorikelkalla kauppaan? Tajuatko, että Helsingissä on välimatkat vähän lyhemmät. Ei mun tartte ottaa eväsreppua ja kelkkaa mukaan kun meen kauppaan. Kuka helvetti muuttaa kauas pois siksi, että saa kävelyn sijaan mennä moottorikelkalla kauppaan hakeen maitoa? Ei jumalauta nyt oikeesti!!! Se kelkka maksaa, samoin se crossari, tulee kuule maitopurkille hintaa.

Ja pitää omasta puolesta sanoa, että en pidä juntteina ihmisiä asuinpaikan mukaan missään nimessä. Olen törmännyt junttiuteen enemmän humalaisten kohdalla ja siinäkään ei enää asuinpaikka ole se ongelma.

Tarkoitin vaan sitä että syrjemmässä moni asia on paljon vapaampaa ja jos harrastaa esimerkiksi kelkkailua niin kaikki ei ole niin helvetin tarkkaa kuin kaupunkien lähialueilla. Rahasta en ole puhunut mitään. Mitä olen sinun juttuja lukenut niin taitaa päivät mennä kahviloita kierrellen. Silloin on tietysti parempi asua Helsingissä kun voi paremmin valita minkälaisesta kupista juo sen kahvin..

Ja nyt pitäis muistaa semmoinen asia kuin harrastusten ilmeneminen ihmisellä. Jos asut jossain Kaliforniassa, niin ei sulla ole mitään primitiivistä perustarvetta ajaa moottorikelkalla, vaan harrastukset tuppaa tulemaan elinympäristön mukana ja muokkautuu sitä mukaa. Ei se ole Kalifornian vika, ettei siellä voi vetää moottorikelkalla, vaan se on sun harrastuksen vika.

Ihan samalla periaatteella rannikkokaupungissa asuva voisi dissata sisämaassa olevia kaupunkeja kun siellä ei voi purjehtia. Alunperin koko purjehdusharrastusta ei olisi edes pantu alkuun jos olisi asunut sisämaassa.

Aivan. Sanoin vaan mitä kaupugeissa ei voi tehdä kun kuulostaa että kaupunkiin muutetaan sen takia koska siellä voi tehdä KAIKKEA ja pienillä paikkakunnilla ei mitään. Molemmissa on hyvät puolensa ja riippuu ihan ihmisestä kummassa viihtyy.

Itse olen asunut suurimman osan elämästäni Helsingissä. Muutto pois sieltä tuli "pakon" edessä, kun olen koiraihmisiä ja niitä rekkuja rupesi kertymään nurkkiin niin paljon, että viidennestä kerroksesta ihan pelkästään lenkille meno muuttui tuskaksi. Eli rupesin katselemaan rivitaloja, mihin silloisella palkalla ei olisi millään rahat riittäneet Helsingin alueella. En kyllä kauaksi muuttanut, mutta tuntuu kuin olisi eri planeetalla.

Muuton jälkeen(n.3 vuotta) olen tutustunut paikkakunnalta melko paljon ihmisiin, ja pakko sanoa että nuo "pienet piirit" rupee kyllä vituttamaan isolla kädellä. Melkein poikkeuksetta kun menet kauppaan, näet jonkun tutun. AINA kun menet jompaankumpaan niistä kylän kahdesta baarista, siellä on joku tuttu. Joskus olisi kiva lipittää sitä ohrapirtelöä ihan yksinään/sen kaverin kanssa jonka kanssa sinne halusikin lähteä.
Ja tuo että ihmiset muuttuvat samantien stadilaisiksi kun jotain pikkupaikalta muuttavat Helsinkiin pitää kyllä ihan paikkansa joidenkin osalta, täältäkin pois muuttaneita on tullut naureskeltua kun vähän väliä vittuilevat landeksi tms, ja ylistävät että kuinka se hänen Helsinki on kyllä ihan eri paikka asua. :D

Jotenkin tuntuu että tuo pikkukaupunkien ulkoiluvalttikortti on aika kaukaa haettua. On se nyt jumalauta kun metsää löytyy vaikka kuinka, mutta kunnollisia ulkoilureittejä on ehkä yhden käden sormilla laskettava määrä?! Helsingissä 500m säteellä lähti juoksu/kävely/pyöräilyreittejä vaikka kuinka. Ei mua huvita mihinkään umpimettään lähteä rämpimään, vai onko se sitä "ulkoilua"? En siis ihan keskustassa asunut niinkuin saattaa arvata, mutta pointti on se, että pystyin monipuolisesti urheilemaan, isoja kauppoja tai kauppakeskuksia oli hyvin lähellä, ja tarvittaessa 10min junalla aivan ytimeen kun halusi viihteelle.

Ja kyllä, aion todellakin muuttaa takaisin kun saan tarpeeksi rahaa säästettyä.

EDIT: Jaa niin, kun joku mainitsi siitä kunnianhimosta, niin nykyisellä paikkakunnalla suurin tavote on tehdä jotain duunia, että saa dokattua. Kysellessäni opiskelusuunnitelmista:"Vitut enää todellakaa lähe mitää koulun penkkii kuluttamaa."

Ulkoilureittejä?? Tarkoitatko pyöräteitä? :wtf: Kyllä ulkona tietysti voi olla siellä helsingissäkin.. On vaan paljon huonommat alueet kuin pohjoisessa. Eikä ole paikallisilla mitään erityisoikeuksia valtionmaille. Eipä kyllä taida paljon valtionmaita edes etelässä olla.

Ulkoilureitti:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/...le=200000&tool=merkitse&styles=normal&lang=fi

Tarkoitin vaan sitä että syrjemmässä moni asia on paljon vapaampaa ja jos harrastaa esimerkiksi kelkkailua niin kaikki ei ole niin helvetin tarkkaa kuin kaupunkien lähialueilla. Rahasta en ole puhunut mitään. Mitä olen sinun juttuja lukenut niin taitaa päivät mennä kahviloita kierrellen. Silloin on tietysti parempi asua Helsingissä kun voi paremmin valita minkälaisesta kupista juo sen kahvin..
Kyllä mun on parempi kuvausten kannalta olla täällä kun noita kisaajien kuvia ottaa. Olis melko hankalaa hoidella noita kuvauksia Rovaniemeltä käsin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom