PITKÄ pohdiskelu kotipaikkakunnan "hylkäämisestä"

Parasta mitä ihminen voi itselleen tehdä, on muuttaa kotihoodeiltaan pois. Irtiotto menneistä kuvioista ja mestaan kuulumattomuuden tunne tekee pääkopalle hyvää. Vähän käy sääliksi esim stadilaisia jotka jumittavat samassa paikassa ja jengissä koko ikänsä.

Itellä ainakin elämä on 99% töissä-ruokakaupassa-kotona -välin surffailua. Diggaan siitä että noi on lähellä toisiaan ja helposti ja mukavasti tehtävissä ja tämä toteutuu loistavasti nykyisellä asuinpaikalla. Voisin varsin hyvin muuttaa vaikka mihinkä Ivaloon jos on työt+asunto suht lähellä kauppaa. Toisaalta voisin asua vaikka ytimessä jos noi edelliset täyttyy, mutta ei se elämää ainakaan sen paremmaksi muuttaisi. Mieluummin asuisin jossain Pariisissa tai Lontoossa, mutta taas pitäisi liksan olla jotain ihan muuta kuin nyt. Ehkä kaikkein mieluimmin Kaliforniassa, kiva ilmasto ja suomalaisen pikkukaupunkimainen ympäristö: omakotilähiöitä ja autolla tunti mihin tahansa haluaa lähteä. :)

Joku kyseli millä pystyy helsingissä pienellä palkalla elämään ja Mike alkoi heti kaupata ostelua ja kahviloita. :lol2: Siinähän on tosi siistiä ostella kamaa ja käydä kaffella jos kaikk tulot menee vuokraan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos nettikeskusteluista puhutaan, niin miten tuo nyt eroaa mistään kinastelusta mistä tahansa aiheesta? Tuskin määrittää junttia. Ja taas mitä katukuvaan tulee, niin en ole eläissäni koskaan missään kuullut kenenkään sanovan olevansa parempi ihminen kun asuu Helsingissä.

Tuskin kukaan niin idiootti on et sitä suoraan huutelee, mut oon huomannu monissa pikkukaupungin pojissa aika selkeen muutoksen asenteissa ja käyttäytymisessä PK-seudulle muuton jälkeen. Tosin tuohon varmaan vaikuttaa pitkälti myös ikä. Tuskin kukaan kolmekymppinen tuommoisista asioista niin isoa numeroa kuin joku kotipaikka-antipatioista kärsivä parikymppinen joka on juuri maailmalle lähtenyt.

Eikä mulla ole hajua siitä miten suurin osa ihmisistä ajattelee. Ihan vaan mitä oon eri työpaikoissa PK-seudulla työskennellessä törmännyt ihmisiin ja niiden kanssa jutellut.

Helsingin hienous verrattuna vaikkapa Lahteen taitaa olla ihan pään sisäinen juttu suurimmalla osalla. Mitä Helsingissä on sellaista mitä Lahdesta ei löydy? Ehkä pari erikoisliikettä ja jotain Michelin-ravintolaa ym. paskaa, joka ei suurinta osaa kuitenkaan kosketa. Täysin samat harrastusmahdollisuudet, leffat, ravintolat ym. Käytännön eroista tulee lähinnä mieleen ruuhkat ja erot asumiskustannuksissa, joita ei lasketa Helsingin eduksi.

Jonkun mielestä Helsingissä vain on sitä jotain, toisen mielestä landella vain on sitä jotain, siitä on turha kiistellä. Mun mielestä se on vain naurettavaa, että jotkut helsinkiläiset kutsuvat Tamperetta tai Turkua landeksi, vaikka kaikki kuuluvat samaan pikkukaupunkien kategoriaan maailman mittakaavassa.

Olen muuten Kanta-Hämeestä kotoisin ja sen lisäksi, että sain kuulla aina helsinkiläisiltä seurakavereiltani "maalaisuudestani" sain kuulla myös murteesta, vaikka käsittääkseni meilläpäin nimenomaan puhutaan oikeaa Suomen puhekieltä toisin kuin Helsingissä. Nykyään opiskelen Turussa ja myös täällä saan kuulla puhuvani murretta, mikä on vähintäänkin huvittavaa. Luojan kiitos Turun murre ei ole edes meinannut tarttua reilussa parissa vuodessa.

Kyllä kuule ne pahimmat bensalenkkarit ja muut juntit tulee sieltä maalta. Siellä asuu just sitä jengiä, joka jonottaa jotain vitun alennuksessa olevia ämpäreitä ja menee syömään "apsille", kun tarkoituksena on mennä syömään hieman hienommin. Tosin eihän siellä muutakaan ole.

Sit on topicia. Suomessa oon ainoastaan asunut Tampereella, siellä nyt sentään jotain tekemistä on, ja stadin lisäksi ainoa paikka suomessa jossa voisin asua, mutta silti se tuntuu liian pieneltä. Nyt majapaikkana noin stadin kokoinen kaupunki. Täällä on jo huomattavasti enemmän tekemistä kuin Suomessa, mutta mielummin asuisin vieläkin suuremmassa kaupungissa.

:rolleyes:

Vai niin. Melko juntti kuulostat itsekkin olevan.. Kerroppa nyt mitä kaikkea tekemistä siellä Tampereella on? Mitä ihmettä te oikein teette jos ei edes Tampereella mahdu olemaan? :D Taidat olla sellainen että aivan sama missä asuu niin paikka tuntuu pieneltä etkä siltikään muuta tee kuin istut kotona.

Vaikka tykkäänkin asua Jyväskylä landella niin ois se ihan kiva varmasti asua Helsingissä. Mutta ei millään 3000 euron kk palkalla jollei oisi "pappa betalar" asumismuotoa siellä. Ei vaan jäisi rahaa tehdä mitään sitä kivaa mitä siellä varmasti on enempi kuin mitä täällä hevonkuusessa. Esim. konsertteja jne ois kiva mennä kattomaan kun ei tarttisi matkustella tuntitolkulla autolla. kuten myös nuot Ilotulituksen SM kisat on aina Helsingissä jne jne jne. Näitä on paljon.

Mutta olisko se sitten enää muutaman vuoden päästä mitään...tuskin.

Itse kyllä olen kanssa sillä kannalla mitä D. Yates että kannattaa vaihtaa maisemaa jos siihen mahdollisuus. Enkä tässä tarkoita että jostain muutala Helsinkiin tai Helsingistä muualle vaan ylipäätään vaihtaa kaupunkia.

Itse tein sen 19 vuotiaana. Porista muutto Jyväskylään nykyisen vaimon ja silloisen tyttöystävän kanssa ekaan omaan kämppään. Olihan se aluksi vähän "outoa" kun ei tuntenut kun silloin tyttöystävän ja muutaman sen kaverin ja sukulaisen. Mutta äkkiä tuo korjaantuu. Ja minua ei vituta yhtään se että ei ole niitä kaikki mukakakavereita kouluvuosilta jne. Muutama hyvä kaveri on ja niiden kanssa ollaan yhteyksissä vaikka välimatka melkein 300 kilsaa. Ehkä mulla ei tän takia ole lärvikirjatunnareitakaan kun ei oikeastaan vähempää voisi kiinnostaa mikä joku ala-asteaikainen kaveri, jonka kanssa ei edes silloin ollut kuin pakkolliset juttu tekemisissä, duunaa nykyisin.

Paikkakunnan vaihto tekee varmasti hyvää. Sitä voisi vaikka sitten kun lapset on isoja, muuttaa johonkin kuusee täältäkin. Tosin Jyväskylä on siitä ihan jees mesta että täältä on kohtuu matka ihan joka puolella Suomeen eikä nämä nyt ihan mikään säälittävä paikka ole tämän maan mittakaavassa kuitenkaan.

EDIT: Minä olen kuullut että Keski-Suomessa puhutaan lähimmäksi kirjakieltä. Ei se varmaan metsässä ole pahasti jos jätetään "käet ja mehtä" pois luvusta. Itse puhun sellasta sekasotkua kun on Poria ja vähän mitä sun sattuu mukana.

Parasta mitä ihminen voi itselleen tehdä, on muuttaa kotihoodeiltaan pois. Irtiotto menneistä kuvioista ja mestaan kuulumattomuuden tunne tekee pääkopalle hyvää. Vähän käy sääliksi esim stadilaisia jotka jumittavat samassa paikassa ja jengissä koko ikänsä.

Minusta tämä jotain, mitä jokaisen tulisi kokea siinä aikuistumisen kynnyksellä, kotipaikkakunnasta riippumatta.

Äkkiä ajatellen kaupunki-maaseutu -väännön ratkaisee lapsettomilla aika pitkälti harrastukset. Jos kaikki harrastukset sijoittuvat sisätiloihin, niin silloinhan tilanne on sitä parempi mitä isompi kaupunki on ympärillä. Jos taas harrastukset eivät mahdu seinien sisälle, niin aika surkeaa se on ihmisparan elo siellä Helsingissä...

Mulla aika sama. Ainoa syy miksi näkisin jollain tapaa järkeväksi muuttaa pk-seudulle on alueen tarjoamat paremmat työmahdollisuudet.

Miken mainitsema tekeminen kaupungissa ja sen puute maalla ei tunnu mulle kovin henkilökohtaiselta jutulta. Asustelin vajaan vuoden Etelä-Haagassa ja oli oikeasti kahden käden sormilla laskettavissa montako kertaa hurautin ratikalla ihan ytimeen tekemään jotain. Yöelämässä en käynyt kertaakaan, leffassa muutaman kerran ja syömässä joitakin kertoja. Muuten päivät kului duunissa, Pitäjämäellä salilla tai sitten jonkun kaverin luona kyläilemässä. En kaipaa ostosmahdollisuuksia ihan nurkalla, en kahviloita enkä ihmisvilinää. Mainonta ja ihmisten ostovimma kaupungeissa ärsyttää. Rauha on se, mitä kaipaan ja mulle mieluinen tekeminen liittyy kädentaitoihin, joita en mannerheimintiellä pystyisi tekemään. Itseasiassa tekeminen on vähissä jo pelkästään siksi, että tällä hetkellä asun kerrostalossa. Välillä tulee iltasella olo, että miten jumaliste ihmiset saa aikansa kulumaan tällaisessa betoniboksissa. Jotkut asuu näissä jopa koko ikänsä. Sitten tajuan, että valtaosa kaupunkilaisista on viihteen ja hektisen elämän suurkuluttajia ja itse taas en ole.

Satakertaa mieluummin kulkisin luonnossa, kalastaisin tai rassaisin omassa tallissa jotain harrasteautoa ja custom prätkää, joilla sitten kesällä viilettäisin ympäri Suomea kuin istuisin iltaa leffassa, kahviloissa tai netissä. Satunnaisina annoksina menee, mutta ettäkö torjuisin noilla tylsistymistä niin ei ikinä. Niin olemme ihmiset erilaisia. Kyllähän ne omat fiilikset kertoo mikä on kellekin mieluisin asuinympäristö :)

Kuulun muuten myös niihin ihmisiin, jotka kolailee lumikolalla vapaaehtoisesti tuota kerrostalopihaa, omaa autopaikkaa ja välillä naapureidenkin, vaikka meillä on ihan mainiosti toimiva huoltoyhtiökin.

Monet ihmiset ovat sellaisia etteivät ne juuri mitään tee ja aika kuluu. Jotku jaksaa makoilla rannoilla ja kulkea baarissa. Mulla tulee heti tekemisen puute tuollaisissa paikoissa. Esimerkiksi just jotku rakentelu hommat ovat monelle kaupunkilaiselle ennenkuulumaton asia kun eivät niiden vanhemmatkaan ole mitään voineet tehdä siellä kaupungissa niin mistäpä sitä mitään olisi itsekkään oppinut tekemään. Oikeastaan kaikki kaupunkilaiset meidänkin työpaikalla ovat sellaisia joilla ei mitään harrastuksia ole eivätkä ne tee mitään. Asun itse tälläisessä luhtitalossa ja tuntuu että menee aika aivan hukkaan kun ei voi viikolla mitään rakennella tai tehdä kun ei ole tilaa. Pitää vissiin alkaa omakotitaloa katteleen vähän syrjempää.

Niitä "juntteja" on ihan sama määrä maalla ja kaupungissa. Alunperin olen noin 250 asukkaan kylästä, ja nykyisin asun helsingissä. Ja kyllä, olen juntti, jos minut laitetaan ruokapöytään missä on 7 eri haarukkaa, en osaa välttämättä syödä etanoita sillä oikealla haarukalla. Mutta on myös city-juntteja, suhteessa aivan yhtä paljon kuin "tavan" juntteja on maalla. City-juntilla ei yleensä ole käytöstapoja, ja city-juntti ei osaa esimerkiksi sytyttää nuotiota.

Mitä hintoihin tulee, asumiskustannuksia lukuunottamatta ei pk-seutu minusta ole mitenkään erityisen kallis. Perustarvikkeet: maitopurkki, viinapullo ja bensalitra maksaa aika tarkalleen saman verran kuin muuallakin suomessa.

Isoin ero landen ja tsadin välillä minulle on siinä, että täällä voi tehdä lähes kaikkea, eikä tarvitse ajaa 100km suuntaansa. Ja huom, yleensä en edes tee täällä mitään erikoisempaa, mutta haluan että minulla on MAHDOLLISUUS tehdä niitä erikoisempia juttuja.

Maalla asumisessakin on hyvät puolensa, huonoimpana puolena pidän sitä että pienimmissä kylissä porukalla ei ole yleensä minkäänlaista kunnianhimoa, ja puolet porukasta juo itsensä hengiltä ennen 40 ikävuotta. Toisaalta ihan kiva käydä välillä kotipaikkakunnalla toteamassa: "luojan kiitos en tänne jäänyt"

New yorkissakin olen päässyt käymään, eikä sielläkään minusta "liikaa" ihmisiä ollut, ja saa helsingin näyttämään landelta. Joskus aion vielä sinne muuttaa, jos tilaisuus siunautuu, en siksi että tekisin siellä mitään muuta kuin helsingissä, mutta siksi että siellä on siihen mahdollisuus.

Mulla taas on sellainen tuntuma että kaupunkilaiset ryypää enemmän. Monet "juopot" muuttaa maalta kaupunkiin koska pikkupaikaikoilla on niin vähän baareja ja naisia.

Se on niin, että jossain pienellä paikkakunnalla asuvien selostukset miten he niin tykkää kun ei ole mitään, on pelkkää paskapuhetta.

Olipas tyhmästi sanottu.

Kai maalla asuvat nyt itse paremmin tietävät mistä pitävät kuin sinä??

Ja itse siis asun Helsingissä ja viihdyn täällä.

New yorkissakin olen päässyt käymään, eikä sielläkään minusta "liikaa" ihmisiä ollut, ja saa helsingin näyttämään landelta. Joskus aion vielä sinne muuttaa, jos tilaisuus siunautuu, en siksi että tekisin siellä mitään muuta kuin helsingissä, mutta siksi että siellä on siihen mahdollisuus.

Erittäin totta muuten.

Kaupungista kaupunkin tekee kaupungin henki. Se että tietää voivansa tehdä mitä lystää, milloin lystää, vaikkei lopulta tekisikään.

Helsingissä taas ei ole mitään murretta,

Yksi järjettömimmistä väitteistä, mutta toisinaan tätäkin kuulee.

Toki täällä korkeasti koulutettu väki saattaa puhua hyvinkin mautonta ja hajutonta yleiskieltä, mutta kyllä valtaosa puhuu Helsinginmurretta, joka on jonkinnäköinen hämäläismurteiden liioiteltu versio.

Koitin tossa homostelua kahvilaan harrastamaan mennessäni huudella erinomaisuuttani kadulla kun olen Helsingistä nyt. Ketään ei kiinnostanut pätkääkään. Kerran olin kuvaamassa Hangossa Thomas Askelandia, niin kuvauspaikalle tuli paikallinen lehti ja tekivät jutun kuvauksista. Ei siinä mitään, mutta että mahtoi olla iso tapahtuma tai jutut vähissä. Täällä meet kuvaamaan, niin ainoat joita kiinnostaa on kytät, jotka tulee ehkä tuurilla kääntymään ja jatkaa matkaa.

Olin vuoden töissä Kangasalla Herttuattaressa ja voi jumalauta mitä vitun liekkitukkajuntteja. Pienen paikan ongelma, 3 baaria ja sitten samat vitun naamat vuoden verran samoilla penkeillä. Jos heitit yhden helvettiin niistä, niin se oli niiden elämän loppu kun ei ollut muita paikkoja mihin mennä. Viikon päästä oltiin lippalakki kourassa anomassa pääsyä kantikseen kun muutkin leikkitukat on siellä.

Jos harrastaa yöelämää, niin stadissa sitä riittää homobaareista limudiskoon. Täällä voi heivata auton helvettiin kun pääsee jalan ja joukkoliikenteellä nopeammin ja halvemmalla. Siinä lähtee komeesti heti kuluja pois, jotka voi puskee vuokraan. Ei autoa, ei sitä vitun spoilerin rassaamista autotallissa. Ja täällä ei ketään kiinnosta jos sulla on hienosti tuunattu auto, hukkaan menee, Kangasalla olisit sillä kuningas. Ja jos nyt on ihan helvetin pakko pistää kymppitonneja johonkin saatanan rumaan hiilikuitutoosaan, niin kyllä niitä täälläkin näkyy, eli jossain ne niitä duunaa, ei ehkä omassa autotallissa Eirassa kuitenkaan.

Minusta tämä jotain, mitä jokaisen tulisi kokea siinä aikuistumisen kynnyksellä, kotipaikkakunnasta riippumatta.

Äkkiä ajatellen kaupunki-maaseutu -väännön ratkaisee lapsettomilla aika pitkälti harrastukset. Jos kaikki harrastukset sijoittuvat sisätiloihin, niin silloinhan tilanne on sitä parempi mitä isompi kaupunki on ympärillä. Jos taas harrastukset eivät mahdu seinien sisälle, niin aika surkeaa se on ihmisparan elo siellä Helsingissä...

Juurikin näin. Itselle sopisi esimerkiksi kuusamo melko hyvin. Monenlaista kauppaa löytyy, mutta myös hyviä kalavesiä ja metsästysalueet ovat lähellä. Uskon että tuollainen paikka on lapsillekkin paljon parempi kuin Helsinki. Jos ei luonto ja erähommat kiinnosta niin tietysi silloin kannattaa kaupungissa asua, mutta en ymmärrä näitä jotka haukkuu junteiksi niitä jotka tykkää pienemmillä paikoilla asua.

Olipas tyhmästi sanottu.

Kai maalla asuvat nyt itse paremmin tietävät mistä pitävät kuin sinä??

Ja itse siis asun Helsingissä ja viihdyn täällä.

Erittäin totta muuten.

Kaupungista kaupunkin tekee kaupungin henki. Se että tietää voivansa tehdä mitä lystää, milloin lystää, vaikkei lopulta tekisikään.

Yksi järjettömimmistä väitteistä, mutta toisinaan tätäkin kuulee.

Toki täällä korkeasti koulutettu väki saattaa puhua hyvinkin mautonta ja hajutonta yleiskieltä, mutta kyllä valtaosa puhuu Helsinginmurretta, joka on jonkinnäköinen hämäläismurteiden liioiteltu versio.

Joopa joo. Ammuppa pilkkaa helsingin keskustassa omalla "pihalla", tai käy moottorikelkalla tai vaikka crossipyörällä kaupassa niin saattaa tulla jotain seurauksia.. Tästäkin näkee ettei kaupunkilaiset tajua ettei se helsinki ole joka asiassa se paras paikka. Pelkästään sisäharrastuksiin ja shoppailuun se on paras. Kertokaa nyt kaupunkilaiset mitä kaikkea siellä pystytte tekemään mitä ei vaikka oulussa voi tehdä?

Kertokaa nyt kaupunkilaiset mitä kaikkea siellä pystytte tekemään mitä ei vaikka oulussa voi tehdä?
Kaikkia 10 kertaa enemmän ja samalla luonnollisesti helvetisti enemmän vaihtoehtoja.

Ja miksi vitussa menisin moottorikelkalla kauppaan? Tajuatko, että Helsingissä on välimatkat vähän lyhemmät. Ei mun tartte ottaa eväsreppua ja kelkkaa mukaan kun meen kauppaan. Kuka helvetti muuttaa kauas pois siksi, että saa kävelyn sijaan mennä moottorikelkalla kauppaan hakeen maitoa? Ei jumalauta nyt oikeesti!!! Se kelkka maksaa, samoin se crossari, tulee kuule maitopurkille hintaa.

Ja pitää omasta puolesta sanoa, että en pidä juntteina ihmisiä asuinpaikan mukaan missään nimessä. Olen törmännyt junttiuteen enemmän humalaisten kohdalla ja siinäkään ei enää asuinpaikka ole se ongelma.

Monet ihmiset ovat sellaisia etteivät ne juuri mitään tee ja aika kuluu. Jotku jaksaa makoilla rannoilla ja kulkea baarissa. Mulla tulee heti tekemisen puute tuollaisissa paikoissa. Esimerkiksi just jotku rakentelu hommat ovat monelle kaupunkilaiselle ennenkuulumaton asia kun eivät niiden vanhemmatkaan ole mitään voineet tehdä siellä kaupungissa niin mistäpä sitä mitään olisi itsekkään oppinut tekemään. Oikeastaan kaikki kaupunkilaiset meidänkin työpaikalla ovat sellaisia joilla ei mitään harrastuksia ole eivätkä ne tee mitään. Asun itse tälläisessä luhtitalossa ja tuntuu että menee aika aivan hukkaan kun ei voi viikolla mitään rakennella tai tehdä kun ei ole tilaa. Pitää vissiin alkaa omakotitaloa katteleen vähän syrjempää.

No juu kyllä sitä on joutunut huomaamaan olevansa kaupungeissa vähän erilainen kuin moni muu ja ensimmäisen kerran asian huomasi oikeastaan Itä-Suomessa armeijassa, mihin tulee paljon porukkaa maamme pääkaupungista. Mulle ihan luonnolliset jutut kuten tulenteko, hiihtäminen ja metsässä yöpyminen oli monelle aivan vierasta. Kaupungissa törmää samanlaisiin juttuihin esim. autojen ja kodin remonttien kanssa. Mukaan ei oikein osaa itse tehdä mitään vaan kaikkeen käytetään maksullisia palveluita. Entisenä landepaukkuna melkein salaa toivon, että autoon tulisi jotain vikaa ja saisi ajella vanhempien nurkkiin sitä viikonlopuksi rassaamaan.
Pienellä paikkakunnalla kasvamisen voi nähdä joko huonona juttuna tai sitten vahvuutena. Itse näen jälkimmäisenä. On hyvä saada vähän eri perspektiiviä elämään vaihtamalla maisemia.

Ja nyt pitäis muistaa semmoinen asia kuin harrastusten ilmeneminen ihmisellä. Jos asut jossain Kaliforniassa, niin ei sulla ole mitään primitiivistä perustarvetta ajaa moottorikelkalla, vaan harrastukset tuppaa tulemaan elinympäristön mukana ja muokkautuu sitä mukaa. Ei se ole Kalifornian vika, ettei siellä voi vetää moottorikelkalla, vaan se on sun harrastuksen vika.

Ihan samalla periaatteella rannikkokaupungissa asuva voisi dissata sisämaassa olevia kaupunkeja kun siellä ei voi purjehtia. Alunperin koko purjehdusharrastusta ei olisi edes pantu alkuun jos olisi asunut sisämaassa.

Pitkää vääntöä saa taas henkilökohtaisista valinnoista ja makuasioista. Kyllä muakin vituttaisi asua Helsingissä, mutta ei mulla ole mitään aikomusta ruveta perustelemaan sitä jollekin, että miksi. Sitä paitsi tästäkin on mm. pizzeriaan (itse asiassa noin kuuteen seitsemään varovasti arvioiden), leffavuokraamoon, leffateatteriin, kaikkiin mahdollisiin kauppoihin ja liikkeisiin, ravintoloihin ja kolmelle eri kuntosalille maksimissaan viiden minuutin matka.

Itse olen asunut suurimman osan elämästäni Helsingissä. Muutto pois sieltä tuli "pakon" edessä, kun olen koiraihmisiä ja niitä rekkuja rupesi kertymään nurkkiin niin paljon, että viidennestä kerroksesta ihan pelkästään lenkille meno muuttui tuskaksi. Eli rupesin katselemaan rivitaloja, mihin silloisella palkalla ei olisi millään rahat riittäneet Helsingin alueella. En kyllä kauaksi muuttanut, mutta tuntuu kuin olisi eri planeetalla.

Muuton jälkeen(n.3 vuotta) olen tutustunut paikkakunnalta melko paljon ihmisiin, ja pakko sanoa että nuo "pienet piirit" rupee kyllä vituttamaan isolla kädellä. Melkein poikkeuksetta kun menet kauppaan, näet jonkun tutun. AINA kun menet jompaankumpaan niistä kylän kahdesta baarista, siellä on joku tuttu. Joskus olisi kiva lipittää sitä ohrapirtelöä ihan yksinään/sen kaverin kanssa jonka kanssa sinne halusikin lähteä.
Ja tuo että ihmiset muuttuvat samantien stadilaisiksi kun jotain pikkupaikalta muuttavat Helsinkiin pitää kyllä ihan paikkansa joidenkin osalta, täältäkin pois muuttaneita on tullut naureskeltua kun vähän väliä vittuilevat landeksi tms, ja ylistävät että kuinka se hänen Helsinki on kyllä ihan eri paikka asua. :D

Jotenkin tuntuu että tuo pikkukaupunkien ulkoiluvalttikortti on aika kaukaa haettua. On se nyt jumalauta kun metsää löytyy vaikka kuinka, mutta kunnollisia ulkoilureittejä on ehkä yhden käden sormilla laskettava määrä?! Helsingissä 500m säteellä lähti juoksu/kävely/pyöräilyreittejä vaikka kuinka. Ei mua huvita mihinkään umpimettään lähteä rämpimään, vai onko se sitä "ulkoilua"? En siis ihan keskustassa asunut niinkuin saattaa arvata, mutta pointti on se, että pystyin monipuolisesti urheilemaan, isoja kauppoja tai kauppakeskuksia oli hyvin lähellä, ja tarvittaessa 10min junalla aivan ytimeen kun halusi viihteelle.

Ja kyllä, aion todellakin muuttaa takaisin kun saan tarpeeksi rahaa säästettyä.

EDIT: Jaa niin, kun joku mainitsi siitä kunnianhimosta, niin nykyisellä paikkakunnalla suurin tavote on tehdä jotain duunia, että saa dokattua. Kysellessäni opiskelusuunnitelmista:"Vitut enää todellakaa lähe mitää koulun penkkii kuluttamaa."

Ja nyt pitäis muistaa semmoinen asia kuin harrastusten ilmeneminen ihmisellä. Jos asut jossain Kaliforniassa, niin ei sulla ole mitään primitiivistä perustarvetta ajaa moottorikelkalla, vaan harrastukset tuppaa tulemaan elinympäristön mukana ja muokkautuu sitä mukaa. Ei se ole Kalifornian vika, ettei siellä voi vetää moottorikelkalla, vaan se on sun harrastuksen vika.

Ihan samalla periaatteella rannikkokaupungissa asuva voisi dissata sisämaassa olevia kaupunkeja kun siellä ei voi purjehtia. Alunperin koko purjehdusharrastusta ei olisi edes pantu alkuun jos olisi asunut sisämaassa.

...ja kaupunkilainen dissata maaseutua kun siellä ei ole kahviloita, missä istuskella.

^ Aamen.
Ja pääkaupunkiseutulaiset on ainoita jotka tajuaa isossa porukassa puhua sitä kieltä jota kaikki ymmärtää toisin kuin murreihmiset jotka mongertavat sitä omaansa välittämättä siitä että se ei ole kaikilla hallussa.
Tää on muuten saatanan ärsyttävä piirre varsinkin noissa savolaisissa ja itäsuomalaisissa. Ne tekee sitä oikeen tahaltee kun tietävät että joku ei ymmärrä. Jos omalta "kotikylältä" johonkin lähtisin ni se on varma että en just tonne sisäsiittosen suuntaan ollenkaa. Heti vittuillaan jos et ole paikallisia eikä sua pidetä minään. Ei välttämättä vittuilla pahalla vaan jollain 'velmulla ja kierolla' savolaisasenteella. "Kahtokees poekaa onko etelän miähestä mihkää". Ei mulla ainakaan riittäis huumorintaju sellaseen. En ole helsinkiläinen mutta jos kotikaupungista olis pakko muuttaa jostain Helvetin syystä niin helsinki olis todennäkösin vaihtoehto.

...ja kaupunkilainen dissata maaseutua kun siellä ei ole kahviloita, missä istuskella.
Missä kohtaa dissaa? Itse annoin vain esimerkin mitä on enemmän kaupungeissa, joissa on enemmän ihmisiä. Sun logiikkas on pettämättömän typerä. Jos nyt sanon, että mulla on tossa Provari V2, niin dissaanko sua kun sulla ei ole? En dissaa, vaan ilmoitin mikä mulla on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom