PITKÄ pohdiskelu kotipaikkakunnan "hylkäämisestä"

Elä sie poeka ala höpäjämmään, se o suomee savvoo hiljoo ja kovvoo, potaattien perkuu o kovvoo hommoo.

Ehkä vanhemman polven slangisanat on enemmälti ruotsin kielestäkin vaikutteita ottanut joo.. slangi elää ja muuttuu..
nuoremmat ihmiset käyttää paljon slangisanoja joista vanhat ei tajuu ja toisinpäin. Kai sä snaijjasit/hiffasit/bonjasit mitä meinaan?

Eikös bonjata tule venäjänkielestä ja venäjästä tulee myös lukemattoman paljon muita slangisanoja.

Mutta siis takaisin asiaan. Kyllähän täältä suomenruotsalaisten joukosta mielellään muuttaisi johonkin Turku-Tampere-Helsinki trion kaupungeista, kun on tuo kaveripiirin rakentaminen oikeasti vaikeaa vaikka ruotsia osaankin. Ei karjalaispoikakaan joka kolkkaan sopeudu vaikka kaiken sietääkin. Pitäs vaan löytää työ ja asunto. Työ, jota olisi siedettävä tehdä, ja asunto, joka olisi varaa sillä palkalla maksaa. Kaikki meistä ei voi elättää itseään valokuvaamisella sekä kuvankäsittelyllä ja käyttää vapaa-aikaansa kahviloissa espresson nappailuun ;) Helsingissä asumista yritin joskus 15 vuotta sitten, mutta en viihtynyt. Tosin asiaan vaikutti se että piti asua tätini luona ja siellä oli suurin piirtein kaikki oli kiellettyä ja kaikkea/kaikkia piti kuulemma pelätä ja varoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ulkoilureittejä?? Tarkoitatko pyöräteitä? :wtf: Kyllä ulkona tietysti voi olla siellä helsingissäkin.. On vaan paljon huonommat alueet kuin pohjoisessa. Eikä ole paikallisilla mitään erityisoikeuksia valtionmaille. Eipä kyllä taida paljon valtionmaita edes etelässä olla.

Ulkoilureitti:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/...le=200000&tool=merkitse&styles=normal&lang=fi

Tarkoitan ulkoilureitillä jotain metsässä kulkevaa autojen ulottumattomissa olevaa hiekka- tai muuta hoidettua tietä tai polkua missä tallustella, pyöräillä taikka juosta jos siltä tuntuu. Ei tarvii välttämättä metsässäkään kulkea, mutta poissa tosiaan autoteiltä. Nykyisellä asuinpaikkakunnalla ei ole kuin teiden varsilla olevia jalakulkuväyliä, ja pari pururataa.
Ei kyllä mitään hajua mikä tuo oli minkä linkitit, joku polku keskellä ei-mitään? Jotenkin näyttää vähän pitkälle noin normilenkkeilyyn...

Voi hemmetti, mikä ketju - ei voi olla nauramatta joillekin viesteille :D

Itsehän olen alunperin Lahdesta kotoisin ja vieläkin siellä käyn opiskelujeni takia, mutta nykyjään kuitenkin asustelen Kouvolan suunnalla. Mielestäni molemmat paikat ovat mukavia asua, eikä ole ees todellakaan mitään pahaa sanottavaa kummastakaan. Junat, bussit ja auto kulkee, jos johonkin suuntaan tarvitsee mennä, ja jos lyhyempää matkaa pitäisi kulkea, niin pyörällä/kävellen pääsee mainiosti. Eikä tästä nykyisestä majapaikasta ole edes pitkä matka, jos joskus jossain tilapäisessä mielenhäiriössä tahtoisi jopa Helsingissä asti käydä. Junallahan sinne pääsee, eikä maksa paljoa.

Suosittelisin itse kullekin niiden omien valintojen tekemistä, niiden mukaan elämistä sekä sen hyväksymistä, mikä kulloinkin on. Muuten sitä katkeroituu ja sehän ei ole mukavaa, se. Mua vähän säälittää toisinaan ne ihmiset, jotka valittaa kuinka Suomessa on kurja asua ja elää, ja miten palmujen alla tai metropolissa olisi parempi olla... No muuttaisivat sinne sitten! Ei se puhuminen vie ihmistä mihinkään, vaan ne teot. Jaarittelemalla ja vikisemällä ei saavuta mitään ja menettää sen arvokkaimman, mitä meillä kenelläkään koskaan tulee olemaan - tämän hetken.

Kyllä mun on parempi kuvausten kannalta olla täällä kun noita kisaajien kuvia ottaa. Olis melko hankalaa hoidella noita kuvauksia Rovaniemeltä käsin.

Niin tietenkin. En ole yrittänyt perustella minkä takia KAIKILLA olisi parempi asua pohjoisemmassa :D Mikäs se alkuperäinen aihe edes oli..

- - - Updated - - -

Tarkoitan ulkoilureitillä jotain metsässä kulkevaa autojen ulottumattomissa olevaa hiekka- tai muuta hoidettua tietä tai polkua missä tallustella, pyöräillä taikka juosta jos siltä tuntuu. Ei tarvii välttämättä metsässäkään kulkea, mutta poissa tosiaan autoteiltä. Nykyisellä asuinpaikkakunnalla ei ole kuin teiden varsilla olevia jalakulkuväyliä, ja pari pururataa.
Ei kyllä mitään hajua mikä tuo oli minkä linkitit, joku polku keskellä ei-mitään? Jotenkin näyttää vähän pitkälle noin normilenkkeilyyn...

Sanoit että pienten paikkojen ulkoiluvalttikortti on kaukaa haettu niin ei se kyllä ole jos tykkää liikkua muualla kuin valmiiksi tehdyillä reiteillä. Ei mulla muuta.

Mitäs se stadilaisuus on? Miten se ilmenee nyt vaikka kaupassa käydessä?

Ainakin täällä Savossa stadilaiset tunnistaa kaupassa ylimielisyydestä näin asiakaspalvelijan silmin katsottuna....

Toinen tunnistettava piirre on se että ei ole yhtään oma aloitteisuutta tai mielikuvitusta mihinkään mitä voisi tehdä omalla ajallaan. Kaikki pitää olla valmiina ja suoraan nenän alla niin harrastukset kuin muutkin aktiviteetit.

J.S.P sanoi:
Sanoit että pienten paikkojen ulkoiluvalttikortti on kaukaa haettu niin ei se kyllä ole jos tykkää liikkua muualla kuin valmiiksi tehdyillä reiteillä. Ei mulla muuta.

No harrastusten puolesta liikun kyllä paljon muualla kun valmiilla reiteillä, mutta en mä sitä ulkoiluksi koe. ;)
Tai siis tietysti sekin ulkoilua, mutta erilaista kuin mitä tarkoitin. :D
Ei vaan omalta kohdaltani toimi että jos haluaa lenkille lähteä niin pitää autojen keskellä kipittää tai sitten umpimetsässä, mitkä ei eteläsuomessa ole aina sieltä harvimmasta päästä...

- - - Updated - - -

Ainakin täällä Savossa stadilaiset tunnistaa kaupassa ylimielisyydestä näin asiakaspalvelijan silmin katsottuna....

Millä tavalla tuo ylimielisyys ilmenee, ja mistä olet tiennyt että ne ylimieliset ihmiset on Helsinkiläisiä?

Millä tavalla tuo ylimielisyys ilmenee, ja mistä olet tiennyt että ne ylimieliset ihmiset on Helsinkiläisiä?

En nyt sanoisi tunnistavani ylimielistä helsinkiläistä ihan olemuksen perusteella, mutta kun täällä jo aikaisemmin kyseltiin, että miten se kusipäisyys ilmenee, niin mm. noista "lande"-jutuista. Jos tosissaan sanoo vaikkapa Tamperetta landeksi, niin se on puhdasta ylimielisyyttä. Suurin osa tuntemistani helsinkiläisistä on kyllä ihan nöyrää porukkaa, mutta mahtuu sinne pari niitäkin, jotka vetävät "lande"-kortin herkästi esiin ja korostavat helsinkiläisyyttään mm. sössöttävällä puhetavalla.

Eikös lande ole monen helsinkiläisen mielestä kehäkolmosen ulkopuolinen alue. Näin minä olen asian käsittänyt. Eli Tampere on ihan yhtä landella kuin Sodankylä.

En oikein ymmärrä miksi Mike sanoo ettei Helsingissä puhuta murretta? Helsinkiläisten puheella ja uutistenlukijan kirjakielellä on silti yhtä suuri ero kuin Poutiaisella ja Olympialavoilla vaikka kuinka jättää slangsisanat pois.

Muakin kiinnostaa tää? Mut veikkaan, että se on jotain tyyliin, ettei ihminen jää jaarittelemaan siihen tiskille. Ei siellä Savossa ole kellään kiire mihinkään kun kaupassa on 2 ihmistä. Helsingissä on totuttu asioimaan nopeasti ja kiitos myyjälle on ihan tarpeeksi, vituttaa jos siinä kiireisessä kassajonossa joku savolainen alkaa jaaritteleen niitä näitä. Kun on enemmän ihmisiä, niin semmoinen "kaikkien kaveri" mentaliteetti katoaa sinne massaan. Jos taas kaikki tunteet toisensa ja suurinpiirtein kaikki on sukulaisia, niin onhan se nyt helvetti leppoisampaa meninkiä. Mut normielämässä on siunaus, ettei kaikki tunne toisiaan, menis hermot jos kaupassa alkais myyjä tarinoimaan "naapurin Liisakin sai lapsen", joo good for her, saanko mä nyt sen kuitin jo kiitos.

Eikös lande ole monen helsinkiläisen mielestä kehäkolmosen ulkopuolinen alue. Näin minä olen asian käsittänyt. Eli Tampere on ihan yhtä landella kuin Sodankylä.

Määrittely kysymys. Tiukimman määrittelyn mukaan lande alkaa siitä mihin spora loppuu. Määrittelijät siis asuivat skatalla. Muualla asuvat varmaan luokittelevat sen juuri noi, että kehä 3 on se raja ja sitten o se lopu suomi eli lande. Turku, Rauma ja Pori toki omanaan, ne ei mee siihen landeen ettei nyt sentäs landea aleta morkkaamaan ;)

OK. Ne joiden kanssa mä aiheesta puhuin niin totes vaan, että lande alkaa kehäkolmosen ulkopuolelta ja se on sitten loppu Suomi. Vastaajina paljasjalkaisia helsinkiläisiä. Taitaa mennä siis vastaajan mukaan. Mä en kyllä kokenut, että se on haukkumanimi, mutta kaippa se sellainenkin voi olla.

Suomi loppuu kehäkolmoselle.

Siitä alkaa Helsinki.

Mitä jos vertaillaan henkilöä A joka on asunut kaupungissa koko ikänsä ja henkilöä B joka on asunut maalla koko ikänsä.
Itsellä tulee mieleen henkilöstä A lähinnä uusavuton ja laiska trendien perässä juoksija... Ei pahalla :D
Mutta mitä itseäni ja muutamaa kaveriani jotka ovat maalta lähtöisin vertaa muutamaan sellaiseen kaveriin ketkä ovat kaupungissa koko ikänsä asuneet, niin ei kyllä voi sanoa että meillä "junteilla" niin kovin huonosti menisi. :D

Itsellä tulee mieleen henkilöstä A lähinnä uusavuton ja laiska trendien perässä juoksija... Ei pahalla :D
Niin ja sä sitten ekalla Helsingin matkalla tuulipuvussa virittelet nuotiota Elielillä että saat kebabbisi lämpimäksi kun oot niin saatanan kätevä käsistäsi, että osaat ihan nuotion sytyttää. Sitten huutelet kovaan ääneen siellä "Minä, tuli, katsokaa, tein tulta!!"

No tuo tulentekohan varmastikkin on suurelle osaa helsinkiläisistä hieno ja uus juttu, mutta luultavimmin söisin karvakäsien kebabit ennen ku ne jäähtymään kerkee...
Tahtoo olla kovin suppea tuo miken näkökulma asioihin :D

Kuvitelkaahan, millainen kulttuurillinen vajauskin siitä pian syntyisi, jos me kaikki suomalaiset haluttaisiin asua jonkun isomman kaupungin saati Helsingin keskustassa ja elämäntehtävä olisi luoda uraa ja tuntea itsensä sitä kautta jotenkin tärkeäksi. Tuhansia ja taas tuhansia työläismuurahaisia "oravanpyörässä" kilpailemassa keskenään ja viilettämässä pitkin katuja. Täysin kaupungistunut kiireinen yhteiskunta on kyllä ainakin itselleni sellainen kauhukuva, että no thanks.

Jos tehtäisiin tutkimus niin veikkaan, että stadilaisen uraohjuksen kävelynopeus kadulla on tällä hetkellä jo luokkaa Valentin Kononen ja vähintään tuplasti nopeampi kuin savolaisen silakkakauppiaan. Ei samanlainen elämä sovi kaikille ja on oikeasti ihan naurettavaa pitää pelkästään omaa elämäntyyliä ainoana oikeana. Pätee niin maalla asuviin kuin kaupunkilaisiinkin. Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että ihan oikeasti noin ajattelevat. Minäminäminä, eikä kukaan muu. Minusta se kertoo vähän jo siitä, että muiden dissaamisella yrittää perustella itselleen sen oman elämänsä valintoja oikeaksi.

No tuo tulentekohan varmastikkin on suurelle osaa helsinkiläisistä hieno ja uus juttu, mutta luultavimmin söisin karvakäsien kebabit ennen ku ne jäähtymään kerkee...
Tahtoo olla kovin suppea tuo miken näkökulma asioihin :D
Sä et osais edes metroon mennä, joten kerroppa nyt niitä erinomaisia primitiivisiä taitoja mitä sulla on mikä tekee muista uusavuttomia. Kiinnostaa ihan hirvittävästi.

Ja sä taas et saa edes vaihettua renkaita siihen sun "ökymaasturiin"??
Kyllähän se vaan tahtoo olla niin että jos ei oo tarvinnu koskaan mitään käsillään tehdä, niin ei ne mihinkään kyllä pystykkään...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom