PITKÄ pohdiskelu kotipaikkakunnan "hylkäämisestä"

Ja sä taas et saa edes vaihettua renkaita siihen sun "ökymaasturiin"??
Annappa sinä poika esimerkki miten tasapainotat ne renkaat?

Kuulit varmaan nyt ekaa kertaa tasapainotuksesta ja tajuat miksi se ratti on tärissyt nämä vuodet.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi helvetissä pitäisi ite vaihtaa ja tehdä. Kerrotko mulle? Miksi vitussa pitäsi olla tuolla pilkkihaalarit päällä polvet märkänä, kun voi viedä auton liikkeeseen, jossa talvi/kesärenkaat odottaa valmiiksi. Hörpit kupin kahvia ja ajelet kotio. Ikäänkuin jonkun vitun peltilehmän rassaaminen olisi erikseen tarvittava taito. Lupaan kyllä, että lähes jokainen osaa tarvittaessa vaihtaa renkaan, mutta en ymmärrä miksi se pitäisi väkisin itse tehdä.

Enkä tiedä miten Mike renkaansa vaihtaa, mutta nää on taas näitä bensalenkkarien tarinoita.

80 euroa kaksi kertaa vuodessa kun ammattilaiset vaihtaa ja tasapainottaa nakit vartissa. Herää tosiaankin kysymys, miksi jumalauta itse alkaisin nysväämään kun en saa kuitenkaan niitä tasapainoon? Saati nyt muutenkaan alkais niitä vaihtelemaan. Ja renkaatkin on helvetti hyvässä säilössä rengashotellissa, pitäis ne sieltä hakea eka ja sitten alkaa ite vaihtamaan.

Haha. Jokaisella on joku taito ja mitä osaa duunata. Ite en osaa ajaa autoa, mut osaan tehdä musaa 20 vuotta vanhoilla syntikoilla. En mä mee mekaanikkoa neuvomaan eikä se mua ku teen musaa. Ihan vitun typerä väittää et jossain Mäntsälässä asuvat on jotenki kätevämpiä ku täällä asuneet. Se riippuu ihan siitä miten oot kasvanu ja mitä harrastanut. Samalla lailla sä voit illat pelata navetassakin ja kaupungilla rassata autoa.

Niin ja sä sitten ekalla Helsingin matkalla tuulipuvussa virittelet nuotiota Elielillä että saat kebabbisi lämpimäksi kun oot niin saatanan kätevä käsistäsi, että osaat ihan nuotion sytyttää. Sitten huutelet kovaan ääneen siellä "Minä, tuli, katsokaa, tein tulta!!"

No tässä nyt taitaakin olla jo esimerkki siitä kuinka maalta kotoisin oleva yleistetään johonkii luolamieheen? Ylimielistä vai ei, jokainen voi päätellä itse.

Kun on ollut paljon ihmisten kanssa tekemisissä ja niin huomaa helposti käyttäytymisestä ja toiminnasta monia asioita. Sitä monesti pystyy ennustamaan mielessään jo heti alkuun että miten tyytyväinen asiakas on lähtiessää vai ei ole.
En sitten tiedä että onko se totisuus ja pinnan polttaminen kassajonossa kun siellä joku erehtyy hieman hitaamin toimimaan niin hyvä asia vai ei.
Kun käsittelen reklamaatioita(kirjallisia) niin monesti sellaiset aivan älyttömät tyyliin: kassatyttö ei katsonut silmiin tarpeeksi kauan jne jne ovat jostain muualta kuin paikkakuntalaisilta. Monesti myös hyvitys pyynnöt ovat erittäin kohtuuttomia tyyliin: olimme tulossa 2viikon lomalta lapista ja pysähdyimme ketjunne ravintolaan syömään ja siellä ei ollut sitä vuohenjuustoa mitä on saatavilla Mannerheimin kadulla joten meillä meni koko loma pilalle ja vaadimme siksi kilometri korvauksista lähtien jne jne. Kaikki nämä järjettömimmät ovat poikkeuksetta muualta kuin paikkakunnalta.
Ja olen myös paikan päällä käsitellyt asioita joissa on mennyt jotain vikaan ja usein sieltä vedetään se kortti että meillä xxxxxx olisi tehty niin ja niin ja tuohan taidettiin ottaa jo esille aikaisemmin.

Tekasin tuossa nopean gallubin työtovereiden kesken että huomaako ihmisestä että onko kehä kolmosen sisältä vai ei niin suurin osa oli sitä mieltä että kyllä huomaa. Sekä kassatytöt kertoivat että kehäkolmosen sisäpuolen ihmiset menevät herkemmin esim henkilökohtaisuuksiin tyyliin esim. eräs tyttö ei ollut kuullut mitä asiakas sanoi ja kysyi että anteeksi mitä? Niin asiakas oli päin naamaan sanonut että meillä Helsingissä jopa ulkomaaalaiset ymmärtävät paremmin suomea kuin täällä savossa joten sinunkin tytön pitäisi olla jossakin siivoojana eikä kassalla.

ps. talvi yllätti autoilijat.... eikös se joka vitun vuosi talvi vaan tule mutta näin vaan aina lehdissä lukee....

pss. ei niitä renkaita tarvii joka vaihdon yhteydessä tasapainottaa ja osaan muuten ne tasapainottaa.

psss. 80€ on muuten ihan vitun kallista yhdestä vaihdosta. Täällä tuolla rahalla vaihdetaan keväällä sekä syksyllä yhteensä+ säilytetään ne viellä.

Ensimmäinen syy siihen miksi autoa on hyvä osata ite rempata on raha. Renkaitten vaihtohan ei paljoa vittuakaan maksa, mutta muuten auton huollot jne kyllä maksaa ja vitusti.
Mutta jos totta puhutaan, kyllä kun ois itelläkin helvetisti rahaa niin käyttäsin auton aina korjaamolla :D
Ja mitä tuohon renkaitten vaihtoon tulee, yllättävän moni osaa senkin homman kusta. Tuli se huomattua kun joskus olin rengassesongissa vaihtelemassa toisille renkaita ja kyllä mike myös tasapainottelin niitä. :)
Mutta eiköhän tää autoista jauhaminen jo riitä? Ei siis ollut tarkotus antaa mitään sellasta kuvaa että se olisi jotenkin se päällimmäinen juttu.
Vaan siis kaikennäköinen osaaminen tuntuu olevan parempaa kun on joutunut enemmän tekemään kaikennäköisiä asioita ja ennen kaikkea se ettei ole laiska.
Jos on aina vaan ostarilla notkunu ja pleikkaria pelaillu niin on sitä helvetin hankala saada elämässään mitään aikaan.

Kotipaikkakunnalla (n.4000 asukasta ja vähenee) nuoriso notkuu flegmaattisen näköisenä S-marketissa. Asuinpaikkakunnalla Joensuussa taas ostarilla, mutta ihan yhtä apaattisina.

edit: en sitten tiedä täyttääkö paikallinen kauppakeskus ostarin kriteerit :)

Vaan siis kaikennäköinen osaaminen tuntuu olevan parempaa kun on joutunut enemmän tekemään kaikennäköisiä asioita ja ennen kaikkea se ettei ole laiska.

Laaja-alainen käytännönosaaminen on minusta ihan selvää rahansäästöä ja ennenkaikkea antaa rohkeutta yrittää myös asioita, joita ei vielä osaa. Itse teen oikeastaan kaikki remontit mitkä osaan tehdä tai on mahdollista opetella. Ihan mukava naureskella jonkun suht simppelin autoon liittyvän operaation jälkeen, että aikaa meni tunti ja rahaa joku 50euroa. Kaveri maksaa samasta toimenpiteestä korjaamoon 300-400e. Toisaalta jos palveluita ei kukaan käyttäisi niin täällä olisi aika paljon enemmän työttömiä. Itsekin olen ollut rengasliikkeessä duunissa nuorempana ja ihan kiitollinen sai olla siitä, että on niitä asiakkaita.

Sellainen on kyllä tullut joskus mieleen, että moni ihminen kun valittelee pientä palkkaansa ja miten on vaikea tulla sillä toimeen niin samaan aikaan maksetaan niistä palkoista osa palveluihin, joita olisi ihan mahdollista tehdä itsekin. Esimerkkinä nyt vaikka kaupungeissa yleistynyt tapa, että muksujen syntymäpäiviä ei enää vietetä kotona vaan järjestetään synttärit ostopalveluna jossain HopLopissa tai vastaavassa.

Kesäisin aina näkee kavereita jotka muuttaneet sinne etelään. Useasti ovat käymässä sukulaistensa luonna tai jossakin ryyppäämässä. Moni on muuttunut vuosien varrella ja monella on samat elintasoon liittyvät kysymykset joilla yritetään kusta pitemmälle kuin toiset. Samoin suurin osa kehuu kuinka hyvin kaikki on jne jne. Mutta viime kesänä tuli kaksikin tuttua vastaan eräällä keikalla ja kumpikin kertoi että heti kun löytyy töitä täältä niin muuttavat pois. Kuulemma aivan täyttä paskaa ja harhaa että siellä olisi kaikki niin hyvin kuin annetaan olettaa. Siinä haukkuivat kilpaa työmatkat ja muut harrastuskulut jne jne. Ja eräs suosikki oli liikenne ja parkkeeraminen talvella Helsingissä.
Tulipa tuossa mieleen eräs tuttu hoitoalalta kun sai erään viran Helsingistä. Muutti torstaina sinne ja aloitti työt maanantaina. Saman viikon perjantaina sanoi itsensä irti ja muutti jo viikonloppuna takaisin Savoon aivan uudelle paikkakunnalle. Kertoili että viikko riitti betonihelvetissä koirien kanssa ja siinä kiireessä.

Tulipa tuossa mieleen eräs tuttu hoitoalalta kun sai erään viran Helsingistä. Muutti torstaina sinne ja aloitti työt maanantaina. Saman viikon perjantaina sanoi itsensä irti ja muutti jo viikonloppuna takaisin Savoon aivan uudelle paikkakunnalle. Kertoili että viikko riitti betonihelvetissä koirien kanssa ja siinä kiireessä.
Tämä nyt saattaa kertoa enemmän kyseisestä tutusta kuin Helsingistä...

Silloin kun minä asuin landella, paikallinen nuoriso hengaili huoltiksen kahviossa tai kaupan eteisessä. Ei siihen ostaria tarvita, ABC riittää ihan kivasti.

Kaikessa joutuu tekee kompromisseja. Jos täällä Helsingissä on ruuhkia, niin pyrin ajoittamaan menemiseni muuhun aikoihin. Mä ainakin vain tykkään asua isossa kaupungissa, jossa on tapahtumia, ihmisiä ja melskettä. Kahvilassa istuminen ja muiden ihmisten ihmetteleminen on ihan parasta.

Ei Helsinkiläiset tylyjä tai epäkohteliaita ole. Uskoisin sen olevan vain ulkopaikkakuntalaisten tulkinta, kun tulevat itse tänne muiden arjen keskelle poukkoilemaan ymmärtämättä "sääntöjä", esim. liukuportaissa seistään aina oikealla puolella. Ei mua kiinnosta joka päivä selittää 10 ihmiselle, että kun nyt koomaat tässä paikallas, niin tee se siellä oikealla. Pelkkä "anteeks" saa riittää, jos se on töykeetä niin.

Mikä nyt sopii kellekin. Eikä täällä rahaa niin älyttömästi tartte, kunhan on valmis tinkimään niistä neliöistä tai keskusta-kämpästä. Jos oot tehny viis lasta, niin nauti niistä, äläkä unelmoi keskusta-asunnosta, kaikkee ei vaan voi saada...

Aloitus postauksen lukeeneena, en voinut malttaa olla ottamatta osaa tähän threadiin ennen kaikkien vastauksien tarkempaa lukemista.

Mikä on tämä pienen paikkakunna ahdistus? Mikä osa itsestään et pysty toteuttamaan pienellä paikkakunnalla?

Tai kysytään mitä "metropolit" antaa? Onko suurenkaupungin vetovoima vain joku ideaalinen visio paremmasta?
Mitäs jos se ei toteudukkaan, jääkö aina isomman metropolin koukkuun? Visiosta ja haluista elävät ihmiset kokevat kaikista helpoiten tyytymättömyyttä omaan elämäänsä, joka muodostaa kuitenkin käytännössä kaiken viettämämme ajan. Halu aiheuttaa tyytymättömyyttä nykyiseen. Aina voi odottaa ja haluta, mutta kauan ajallisesti elämmä niitä saavutuksia. Mitä jos ne onkin pettymyksiä? Mihin elämämme sitten perustuu? Tottakai elämässä voi ja pitää mennä eteen päin, saavuttaa asioita ja haluta asioita, mutta jos itse halu ja muutoksen tarve on itsetarkoitus, on hyvin vaikea kokea tyyttyväisyyttä hetkellisesti nykyiseen, siihen elämään mitä elämme.

Onko identiteettisi riippuvainen ympäröivistä ihmisistä? Yöelämä kulttuurista? Ostettavista asioista ja palveluista? Vaikuttaako se miten asut ja missä asut sosiaaliseen identiteettiisi? Kaipaako toisjohteinen persoona kaupunkeihin? No itse en ole asunut koskaan tuppukylässä. Muutin Jyväskylästä Helsingin keskustaan opiskeluiden perässä, nyt taannoin ostin asunnon Keravalta ja tavoitteena on palata Jyväskylään. Pk-seudulla asuessani en ole koskaan nähnyt näin paljon väkivaltaa, pinnallisuutta ja eriarvoisuutta. Nämä asiat ovat minulle enemmän ahdistavat, mitä "mahdollisuuksia" tämä paikkana antaa asua. Toisaalta kotikaupunki romantiikka ja läheiset ihmiset vetävät myös puoleensa Jyväskylässä. Ei se mikään tuppukylä ole kylläkään.

En todellakaan sano mitään validina totuutena vaan lähinä näkökulmana miten koen asioita. Itse elänkin akuistumisen alkutaipaletta ja "into the wild" - tyyppistä murrosta. :D

Renkaan vaihdoilla kriisikunnat nousuun! Seriously. Jos joku renkaan vaihto on sellanen asia millä yrittää retostella niin ehkä se kertoo enemmän itsestään ja/tai tutuistaan.

... pysähdyimme ketjunne ravintolaan syömään ja siellä ei ollut sitä vuohenjuustoa mitä on saatavilla Mannerheimin kadulla joten meillä meni koko loma pilalle ja vaadimme siksi kilometri korvauksista lähtien jne jne.
.

Joo, porvoolaiset on kaikki just noin vitun ylimielisiä.

Kyllä mun on parempi kuvausten kannalta olla täällä kun noita kisaajien kuvia ottaa. Olis melko hankalaa hoidella noita kuvauksia Rovaniemeltä käsin.

Mites muuten Mike, luuletko että voisit hoitaa kuvauksia Tampereelta käsin? Olisko elämänlaadussa suuri ero jos asuisitkin jossain Tampellan tai Pyynikin-eteläpuiston alueella, horisit kaffetta Siilinkarilla ja kuvailisit sekoiluvideoita esim Bullin kanssa? Tai vastaavasti entä jos olisitkin stadissa jonkin lähiöräkälän ovella kaikki illat?

Muakin kiinnostaa tää? Mut veikkaan, että se on jotain tyyliin, ettei ihminen jää jaarittelemaan siihen tiskille. Ei siellä Savossa ole kellään kiire mihinkään kun kaupassa on 2 ihmistä. Helsingissä on totuttu asioimaan nopeasti ja kiitos myyjälle on ihan tarpeeksi, vituttaa jos siinä kiireisessä kassajonossa joku savolainen alkaa jaaritteleen niitä näitä. Kun on enemmän ihmisiä, niin semmoinen "kaikkien kaveri" mentaliteetti katoaa sinne massaan. Jos taas kaikki tunteet toisensa ja suurinpiirtein kaikki on sukulaisia, niin onhan se nyt helvetti leppoisampaa meninkiä. Mut normielämässä on siunaus, ettei kaikki tunne toisiaan, menis hermot jos kaupassa alkais myyjä tarinoimaan "naapurin Liisakin sai lapsen", joo good for her, saanko mä nyt sen kuitin jo kiitos.

Tuohon aiemmin sanomaasi "totuuteen" että Helsingissä puhutaan oikein ja muualla väärin: Sekä tutkimusten perusteella että maalaisjärjellä päättelemällä Suomen neutraalein ja täten "oikein" puhetapa on Keski-Suomessa. Kukaan ei puhu kirjakieltä oikeassa elämässä (paitsi jotkut sosiaalisesti jäätävät tapaukset) ja lähimpänä yleiskieltä on Keski-Suomen murre. Mutta ei mitään oikeaa tapaa puhua edes ole, aika absurdi väite. Noilla mielipiteilläsi juurikin heijastat sitä uusiohelsinkiläisjunttiutta jota monet tässä ketjussa + minä sekä monet tuttavistani ollaan monissa Helsinkiin muuttaneissa ihmisissä havaittu. Ei toki kaikissa, mutta osassa. Samanlaista "kaupunkilaiselitismiä" olen kyllä tavannut myös esim Turkuun muuttaneissa kavereissa ja siksi väitänkin että monelle isossa kaupungissa asuminen on vahvasti imagokysymys.

Itse asun tällä hetkellä n. 60 000 asukkaan pikkukaupungissa torin laidalla ja uskon että mulla on tästä lyhyempi matka kaikkiin palveluihin joita tarvitsen, kuin mitä olisi samalla vuokratasolla Helsingissä. Täältä löytyy myös 100% arjessa tarvitsemistani palveluista ja nekin erikoisliikkeet jotka kenties puuttuvat hoituu netin kautta tai silloin harvoin kun isommassa kaupungissa käy. Nyt päästäänkin sitten tähän imagokysymykseen, eli vaikka esimerkiksi Lahdesta löytyisikin todennäköisesti kaikki Oikeasti tarvitsemistasi palveluista niin onhan se kamoon niinku paljon siistimpää asua Helsingissä. Helsingissä asumista voi myös perustella sillä että jos vaikka kerran vuodessa sattuu tekemään mieli pyllykarvanpoistoon niin lähin salonki löytyy kymmenen minsan päästä toisin kuin Lahdessa. Siitä voi olla sitten taas montaa mieltä että onko nämä "pelkästään pääkaupunkiseudulla olevat palvelut" ihmisen kannalta oikeasti välttämättömiä vai onko tällainen ihminen vaan hurahtanut kulutusyhteiskunnan turhiin houkutuksiin.

Mitä tulee tuohon mitä lainauksessa kommentoit niin kysehän on vaan siitä että minkälaisen elämänrytmin itselleen haluaa. Toiset tykkää siitä maalaismentaliteetista että ei ole kiire tehdä asioita, ja sinä mitä ilmeisemmin haluat hoitaa asiat tehokkaasti ja ilman turhia löpinöitä. Itse olen sitä mieltä että hektinen elämä aiheuttaa tarpeetonta stressiä (ainakin itselleni) ja sen takia tykkäänkin lunkista maalaismeiningistä. Tällaisessa verkkaisemmassa elämänrytmissä on se hyvä puoli että ihmiset vielä aidosti välittävät toisistaan, jopa puolitutuista tai ihan tuntemattomistakin ja siksi halutaan vaihtaa kuulumisia. Isommissa mestoissa kaikilla on niin kiire touhuta omia juttujaan ettei nähdä omaa nenänvartta pidemmälle ja mind your own business -mentaliteetti on vahvana. Ihmisten individualismi on kasvanut ja siksi tuollainen maaseutudun kyläyhteisö vieroksuttaa. Mutta jokaiselle omansa ja ymmärrän kyllä että esim kuvausjuttujesi puolesta on kätevää asua pääkaupunkiseudulla.

Yhteenvetona: kaikki saa asua missä haluaa, kaupungissa on enemmän rahaa vaativia virikkeitä, maalla on enemmän rauhaa ja rennompi meno. Kaikille soisi juuri sellaisen asuinpaikan kuin kukin haluaa mutta valitettavan monet joutuu työn perässä muuttamaan pääkaupunkiseudulle.

Jep.. bensalenkkarit ne aina jaksaa käydä kalabaliikkia siitä miten tekivät päivässä John Deereen moottorin sekä vaihdelaatikon avauksen ja sivussa kääri ainaki viiskytä tupakkia ja tietenki pitää lesoo et tuli juotua kori kaljaaki ja kossupullo eikä tullut edes kusihätä.

Kerran jos toisenkin näitä juttuja joutunut amiksessa kuunteleen. Siitä "liiasta käden työskentelystä" pääsi sivusta seuraajana osalliseksi myös.

Oli aika monella posion ja ranuan pojalla välikoppaekkerissään tai nissanissaan jotain isän navetan nurkasta revitystä rännistä tehtyä sivuhelmoja ja ties mitä spoilereita.
Sus saatana ku oli hienoja autoja.. kaaraan upotettu ainaki 500euroa ja popittimiin vähintään 5tonnia. Sit nistit vei niitä autoja parkkikselta jollain tunnilla mirkelillä modifoiduilla "rakotulkeillaan" ja kylän pojat puri hammasta.

Miettikää nyt näitä "osaajia".. siellä navetan takana lapioivat paskaa 10 kesäisestä ja ajelevat viritetyillä peveteillä ja autoki on ostettu jo viiteentoista mennessä jotta on hyvä aika siihen tuunailla kaikkea tosi pätevää ennnen ajokortti ikää. Siihen asti ajellaan traktorirallia ja vedetään sitä tupakkia ku se on ganstaa kylillä, kovimmat käy kaupungista ostamassa hassista sellaisilla hinnoilla ettei tiedä itkiskö vai nauraisko.
Sitten viellä ilmaannutaan "kartsalle" ajamaan pillurallia pellit vaan rämisee ku ATB tai aqua soi popittimista. Ikkunasta huudellaan skeittareille jotai järkeviä kuten nostakaa housuja tai vastaavaa.

Sitten ku nämä samat sankarit amiksessa opiskellessaan majoittuvat opiskelija asuntoloihin.. voi vittu mitä elämää se sitten on.. tuovat sikalan tullessaan sinne.
Ämmät on rumia kuin emakot ja paskat jätetään kuin siat jättää ne perseestään. Sellaista käytäviin kuseskelua ei näe kaupunkilais nuorten keskuudessa. Olen nähnyt tätä kaikkea siinä mittakaavassa että on pakko todeta..

ÄLKÄÄ JUNTIT HYLÄTKÖ KOTIPAIKKAKUNTAA! Tehkää kovasti töitä ja tuunailkaa niitä maatalouslaitteita ikänne siellä navetan takana ja nostakaa maataloustukia.. mielellään me täältä kaupungista niitä maksellaan siitä ilosta että pysytte siellä maalla sikailemassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom