Pitbullterrieri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fuhrer
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, ei pitistä hirveästi hyötyä ole noissa tilanteissa. Noista sun parista kirjoituksesta vain sain sellaisen kuvan, että kaukkari ja rottis on mielestäsi jotain lampaita verrattuna aitoon tappajakoiraan;). Mä oon törmänny moneen rotikkaan, jonka lähellä ei ole turvallista olla vaikka ne on omistajan seurassa. Ihmisagressiivista pittiä en oo koskaan nähnyt ja niihin aina törmää noissa taakanvetotouhuissa. Jos mulla ois muksuja ottasin ennemmin aidon pitin kuin kultaisennoutajan perhekoiraksi :)
Ei suinkaan. Mä olen kiinnostunut pitbulleista lähinnä sen vuoksi, ett ovat ihmisystvällisiä, ei vahdi ja ovat sisukkaita kuin mitkäkin. Vaikka mulla itelläni ei ole pitbullia (mulla on Jackrusseli ;)), niin oon viimeset pari vuotta tutustunut rotuun aika paljon. Tutustunut linjoihin, historiaan, kasvattajiin. Jutustellut koiraihmisten kanssa ympäri maailman ja nyt ois tarkotuksena jenkeissä käydessä käydä pitbulltapahutmassakin. Mä kun haluan olla varma mitä mä haluan ennen kun sen otan. Jos haluaisin vaan koiran, niin ottaisin sen koiran millä on lanttu kunnossa riippumatta rodusta tai roduttomuudesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
no ymmärsin sut sitten ihan väärin:) Ärsyttää rodun leimaaminen ihmisten puheissa joksikin mitä se ei oikeasti ole. Onhan näin toki monen muunkin rodun kohdalla. Mä pidän piteistä ja sellaisesta oon haaveillutkin mutta toistaiseksi oon pysynyt erossa kun hyvän yksilön hankkiminen vaatii kuukausia aikaa, rahaa useita tonneja ja se ei ole mielestäni niin helppo hallita irtiollessaan terävyytensä takia kuin tämä nykyinen rotu, joka muutaman sekunnin antaa reagointiaikaa ennenkuin lähtee häärään omiaan.

Meitin perheeseenkin haaveillaan koiraa ja lähinnä ihan se rääpäle staffi on käynyt mielessä. Mitkä on isoimmat erot luonteissa ameriikanpitbullterrierin - ameriikanstafforshierbullterrierin - "rääpäle" stafforshierbullterrierin välillä.

Ehkä väärä threadi mutta monesti ihmiset puhuu piteistä ja staffeista kuin ne olis samaa sakkia joten kertokaapa enemmän tietävät näiden dogien eroista.

Mun mielipide perustuu vain omiin havaintoihin mutta sanoisin, et leppoisin otus noista on staffi. Sen jalostus on niin pitkään ollut muotojalostusta näyttelytoimintaan, ettei niin hurjalle koiralle mitä staffi on aikanaan ollut ole enää käyttöä. Rotu on siis viety enemmän ja enemmän puhtaasti seurakoirasuuntaan mutta sellainen pikkugladiaattori se on tästä huolimatta edelleen :). Tapaamani amstaffit taasen ovat olleet mielestäni vähemmän avoimia vieraita ihmisiä kohtaan kuin staffit vaikkei mistään varautuneisuudesta voi kyllä puhua. Pitit sitten on olleet lähellä äärimmäisen kovalla temperamentilla ja taistelutahdolla varustettua amstaffia ja tämä johtuu puhtaasti siitä, ettei niitä muotojalosteta vaan edelleen painotetaan niitä alkuperäisiä käyttöominaisuuksia. terrieriluonteita kaikki ja suurin yksittäinen ero vois olla sähäkkyys. Tämä siis mun henk. koht. näkemys.

Meitin perheeseenkin haaveillaan koiraa ja lähinnä ihan se rääpäle staffi on käynyt mielessä. Mitkä on isoimmat erot luonteissa ameriikanpitbullterrierin - ameriikanstafforshierbullterrierin - "rääpäle" stafforshierbullterrierin välillä.

Ehkä väärä threadi mutta monesti ihmiset puhuu piteistä ja staffeista kuin ne olis samaa sakkia joten kertokaapa enemmän tietävät näiden dogien eroista.

Sori mut nyt on pakko vähän nusasta pilkkua. Se on amerikanstaffordshirenterrieri, ei amerikanstaffordshirenbullterrieri.

Olis mulla ollu jotain sanottavaa noista luonne-eroistakin mut palaan myöhemmin,nyt on kiiruskiirus.

Pitää myös muistaa se, noita luonteita miettiessä, että rodun sisällä on suurempia eroja luonteessa kuin rotujen välillä keskimäärin.

Varmaan niin staffien, amstaffien kuin pittienkin omistajat voivat allekirjoittaa sen, että staffi on noista helpoin perhekoira. Jos ei palveluskoiraa tarvitse, ei osaa sellaista kasvattaa eikä aio koiran kanssa kummempia harrastaa niin amstaffit ja pitit pitäisi minun mielestäni unohtaa.

Staffissakin ruutia on silti jäljellä niin maan pirusti, paljon enemmän kuin kuvittelin ennen pennun hankkimista. Selvästi on jäljellä tuollaista taisteluviettiä jäljellä ja voimaa on varsinkin isoissa uroksissa eri tavalla (ja erilaista) kuin vaikka noutajissa. Pienille lapsille en antaisi ulkoilutettavaksi edes tuota 7 kuukautista pentua.

Huonojen puolien lisäksi staffin luonne on sitten jotain todella mahtavaa, aivan erilainen vipeltäjä kuin mikään aikaisemmin tapaamani rotu. Siinä missä amstaffi on varovaisempi ja vakavampi tapaus on staffi korostetun sosiaalinen ja ehkä vähän pellemäinenkin vipeltäjä. Myös staffin lauluääni on maailmankuulu :rolleyes:

Tässä Rontti 5kk pelleilee, tätä se on jatkuvasti.
http://www.youtube.com/watch?v=cNz6TfsnJWo

Enolla on sellanen "hauva", joka on puolet Rottweileria ja puolet Dobermannia. Ekan kerran kyllä vähän pelotti kun tää 50-kilonen jässikkä tuli tekemään tuttavuutta. Mutta ihan hauska vesseli se oli. Tunkee syliin ja kaikkea. Eikä oo vihanen.

Ite kyllä tekis hommata koira kans, mutta ei oikein viitti tähän pieneen koppiin ottaa. No jos joskus on isompi kämppä, niin vois kyllä hankkia. Joku kaupunkiin sopiva ja kompakti, esim Jackrussell tai kääpiösnautseri vois olla kova.

Korjatkaa joku jos olen aivan väärässä, mutta tänään luin tän threadin läpi ja omaan silmään pistää se että moni selittelee tiettyjen koirien käyttäytymistä, vaikka omasta mielestäni nimenomaan BULL&TERRIER
tyyppiset rodut joskus aikoinaan nimenomaan jalostettiin tappelemaan joko karhuja/härkiä/toisia koiria vastaan ja ainakin itse jos silloin olisin ollut jalostaja olisin ottanut koiria, jotka selvästi paitsi myös pärjää niin rakastaa sitä mitä tekeekin eli tappelee (josta myös johtuu koiran hännän heiluminen ennen alkavaa hyökkäystä).
Tiivistettynä collie rakastaa paimentamista, kaukaasialainen vartiointia ja bullterrier tyyppiset rodut tappelemista koska ne on vaan LUOTU siihen.

Korjatkaa joku jos olen aivan väärässä, mutta tänään luin tän threadin läpi ja omaan silmään pistää se että moni selittelee tiettyjen koirien käyttäytymistä, vaikka omasta mielestäni nimenomaan BULL&TERRIER
tyyppiset rodut joskus aikoinaan nimenomaan jalostettiin tappelemaan joko karhuja/härkiä/toisia koiria vastaan ja ainakin itse jos silloin olisin ollut jalostaja olisin ottanut koiria, jotka selvästi paitsi myös pärjää niin rakastaa sitä mitä tekeekin eli tappelee (josta myös johtuu koiran hännän heiluminen ennen alkavaa hyökkäystä).
Tiivistettynä collie rakastaa paimentamista, kaukaasialainen vartiointia ja bullterrier tyyppiset rodut tappelemista koska ne on vaan LUOTU siihen.

Tämä on ihan totta. Jos koira pääsee kerran matsaamaan kunnolla niin mahdollista on, että se alkaa rakastaa kyseistä toimintaa ja jopa itse hakea niitä matseja. Siksi ei kannata ikinä viedä tilanteeseen missä joutuis matsaamaan edes sitä ekaa kertaa. Rodut on ominaisuuksiltaan sellaisia kuin ovat ja omistajan pitää vaan ymmärtää millainen se oma koiruus on ja elää sen mukaan.

Kyllä näin tosiaan on. Leikitkin on usein taistelua ja repimistä. Pitää myös muistaa, että taistelukoirat olivat perheen jäseniä, puudutusaineita ei ollut ja niitä piti pystyä tikkaamaan matsin jälkeen, kehässä oli ihminen tuomarina ja koirat erotettiin eikä koira saanut purra erottajaa tai tuomaria.

Tämän takia taistelukoirilla on ominaisuus, että ne ei pure helpolla ihmistä. Ei pure vaikka härnättäisiin tai satutettasiinkin. Sieltä se ihmisrakkaus kumpuaa näillä roduilla.

Samaa mieltä, sen takia ko. roduilla ei IMO missään nimessä saa provosoida tai korostaa
vartiointi/suojelu/tappelu-ominaisuuksia.
Myöskin "leikkitappelut" tuttujen koirien kanssa pitäisi olla aika kontrollissa koska koira hämmentyy helposti jos rajat eivät ole selvät.

Samaa mieltä, sen takia ko. roduilla ei IMO missään nimessä saa provosoida tai korostaa
vartiointi/suojelu/tappelu-ominaisuuksia.
Myöskin "leikkitappelut" tuttujen koirien kanssa pitäisi olla aika kontrollissa koska koira hämmentyy helposti jos rajat eivät ole selvät.
Varsin totta mitä tuossa juuri sanoit.
Mun mielestä tää ei koske vaan ns kovia rotuja vaan myös ihan kaikkia koiria. Koira on kuitenkin pohjimmiltaan petoeläin. Oli se sitten pitbull tai pyydeli.

Fuher:
Et muuten vastannut kysymykseeni, että miksi haluat nimen omaan pitbullin vartioimaan kotiasi ja perhettäsi? Eikö tuohon hommaan vaikka sakemanni tai rotikka olisi parempi?

Varsin totta mitä tuossa juuri sanoit.
Mun mielestä tää ei koske vaan ns kovia rotuja vaan myös ihan kaikkia koiria. Koira on kuitenkin pohjimmiltaan petoeläin. Oli se sitten pitbull tai pyydeli.

Fuher:
Et muuten vastannut kysymykseeni, että miksi haluat nimen omaan pitbullin vartioimaan kotiasi ja perhettäsi? Eikö tuohon hommaan vaikka sakemanni tai rotikka olisi parempi?

Siis olen myös harkinnut rotikkaa, ja yks semmonen on jo ollutkin. Ihan ykkösrotu. Tilanne ku nyt kuitenkin on se että ulkomailta se haukku pitää kuitenkin hakea niin sama se on hakeeko rotikan vai pitin :D
Rotikka olisi kuitenkin vahtikoirana parempi..

Siis olen myös harkinnut rotikkaa, ja yks semmonen on jo ollutkin. Ihan ykkösrotu. Tilanne ku nyt kuitenkin on se että ulkomailta se haukku pitää kuitenkin hakea niin sama se on hakeeko rotikan vai pitin :D
Rotikka olisi kuitenkin vahtikoirana parempi..
Eihän se nyt yhtään oo sama hakeeko rotikan vai pitin.
Noilla sun tässä ketjussa esittämiin kriteereihin rotikka on yks parhasita (ja sitä saa suomestakin hyvin ja hyvälinjaisena) ja pitti taas ehdottomsti paskimpia.

En mä nyt ihan niin tyhmä ole että luulisin että se on yks ja sama..
Pääsyy miksi en ehkä rottista halua on se että se ei ikinä tule olemaan se ensimmäinen.
Mutta upeita koiria ne ovat joka tapauksessa.
Suurin osa rottiksista mitä näkee kadulla on kyl todella pieniä.
Jos sulla on infoa mistä saa hyvänkokosia ja kaikin puolin hyviä rotikoita niin tieto olisi erittäin tervetullut!!

Onko täällä ketjua jossa voisi kysellä muista koiraroduista?

Itsellä on harkinnassa Unkarin Paimenkoira / Mudi ja siitä haluaisin kuulla kokemuksia ja ajatuksia kokeneemmilta.

Omat kokemukset koirista ovat pelkästään belgeistä. Kotona on 1 kpl Tervuja (joka ollut mulla oikeastaan koko talven), 2 kpl Malinoiseja ja 1 kpl Gröenejä (tämä tosin jo enkelinä).

Olen tottunut isoihin ja vahvoihin ja vauhdikkaisiin koiriin. Omat Malitkin harrastaa suojelua/hakua/tottista/jälkeä jne.

Mudi on nyt harkinnassa siksi, että haluaisin koiran jolla on paimenkoiran luonne, vahtivietti ja olisi kuitenkin sinkkutytölle kompaktin kokoinen autolla liikkumista (kulkisi paljon mukana töissä ja joka paikassa) ajatellen. Lisäksi tietenkin koti on tulevaisuudessa vain pieni kaksio. Lenkkiseuraksi koira on kuitenkin jaksava, juoksen paljon koiran kanssa. Lisäksi tietysti Mudin ulkonäkö hurmaa ja sen pitäisi olla luonnekuvauksen mukaan peloton, itsevarma, jekkuillija ja leikkisä. Kuulostaa täydelliseltä.

Fuhrer:

AB ois kans hyvä valinta ;)

standard linjainen: http://www.break.com/index/superdawg.html
nopea,vahva ja liikkuva. Uroksilla painoa n. 30-45kg

Bully: http://www.youtube.com/watch?v=BCWPBBe01Hk
vähän isompi mörssäri, silti lähtee liikkeelle kuin tykinsuusta ja vauhtia löytyy :)
kokoa noille kertyy 40kg-60kg vähän vanhemmista riippuen. Johnsonin linjalle jopa 70kg joka on rekisteröity jo omaksi roduksi.

Kummastakin löytyy vartiointi/suojeluviettiä sen verran, ettei varmasti tuu kutsumattomia vieraita.

Mun koira on tuon standardin ja bullyn välimaastosta. Ikää kohta 1,5v mut on jo iso poika 69cm/53kg. Korkeutta ei enää tuu mut massaa tuonne 3v ikään saakka.

Nopea on myös. Vinttikoiraradalla päästeli 80metriä patukan voimalla aikaan 7,22 :D vähän sellainen hessuhopo käytökseltään.

_small.jpg

_small.jpg

Onko täällä ketjua jossa voisi kysellä muista koiraroduista?

Täällä: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=33926 niistä on vissiin ollut tapana kysellä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom