Pitbullterrieri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fuhrer
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on tollanen mörökölli, rotikka x "pitbull" sekotus.

Aiemmin tuhos kas kämppää enkä ite jaksanu joka päivä senkas niin helvetisti ulkoilla ( kävellä, polvi rikki ja ylipainoo ni ei juosta ) mitä olis tarvinnu ni opetin juokseen auton edellä.
Meilläpäin riittää metsä auto teitä vaikka kuinka ni piski pihalle ja körötellä peräs sen tahtiin.
Duunipäivän jälkeen juoksuttelee autolla 8-12km lenkin ni kivasti nukkuu 7-8 ehtoolla ja sit kävellen parin tunnin iltalenkki ni kotona se ei juuri muuta tee ku nukkuu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anteeksi, mutta mitä se työkoira tarkoittaa? Yritin googlettaa, mutta en ymmärrä. Mitä työtä niillä tehdään?

Olen oppinut koirapiireissä että silloin sanotaan että "minulla on TYÖKOIRA" kun koira ei täytä rotumääritelmiä tai sitten on helvetin agressiivinen. Hyvä muistaa jos itsellä menee koira vituksi niin sanoo sitten vain että kun se on TYÖKOIRA niin sen pitääkin vähän purra muita koiria ja ihmisiä. ;)

Tää on sitten provo jossa kuitenkin on 70% totuutta.

Edit. Oulussa tiedän yhden XL pitin mutta mikä lie sekotus sitten todellisuudessa on.

Meillä ab:n tehtävää on vetää lapsia, 1-2 h päivässä, viikonloppuisin toimii "mäkihissinä", eli lapset laskee mäen alas ja Pirkko vetää ylös. Toimii myös rautahermoisena koiranpentujen neulatyynynä, kun omallakin emolla on jo hermot menneet jatkuvaan puremiseen. Vahtivietti kotia ja varsinkin lapsia kohtaan on kova. Meidän lapsia ei kiusata, prkl.

http://www.youtube.com/watch?v=NKPsyT-18j0&context=C36e8477ADOEgsToPDskK0A_bYHnwDpI6HytNaKKJJ

Mä en ymmärrä miksi porukka tuntuu tykkäävän näistä isoista rumista ja pelottavista koirista.

Mua vituttaa semmoset paska koirat mitkä on ihan hiljaa mutta sitte kun on kohalla ne yrittää hypätä kimppuun ja omistan naru pysäyttää ne vähän ennen ku on hampaat kurkulla. Tarvis olla joku pistoolin kantolupa ja sitte aina kun tulee tällänen mulkkumainen koira ni pääsis kostamaan. 90% koira roduista mitä mä oon nähny on hienoja ja mukavia mutta sitten on nää pelottavat rodut jotka mun mielestä vois kyllä poistaa suomesta kokonaan.

Usein myös näiden isojen koirien omistajat on mulkkuja.

Mä en ymmärrä miksi porukka tuntuu tykkäävän näistä isoista rumista ja pelottavista koirista.

Mua vituttaa semmoset paska koirat mitkä on ihan hiljaa mutta sitte kun on kohalla ne yrittää hypätä kimppuun ja omistan naru pysäyttää ne vähän ennen ku on hampaat kurkulla. Tarvis olla joku pistoolin kantolupa ja sitte aina kun tulee tällänen mulkkumainen koira ni pääsis kostamaan. 90% koira roduista mitä mä oon nähny on hienoja ja mukavia mutta sitten on nää pelottavat rodut jotka mun mielestä vois kyllä poistaa suomesta kokonaan.

Hah! Ei muuten oikeasti kovinkaan moni yritä kurkkuun hyökätä. Meidän koira ainakin vaan haluaa kauheasti mennä moikkaamaan ihmistä joille itse sanon "moro" tai muuten vain huomioin että tunnen ihmisen. Koira funtsii heti että hänkippä moikkaa, moni vaan pelästyy kun pelottavan näköinen koira tekee äkkiliikeitä niin pakko sitten omistajan repästä hihnaa ja sano että "ei mene". Epäilen että sinullekkin käynyt noin.

Esimerkiksi naapuria aina moikkaan mutta näen että se pelkää koiraa niin en päästä tätä hökeltämään sen tykö, varmaan seki futsii että tuo rakki yrittää hänet aina syödä! :hyper:

Mitä itte ainakin kaupungilla huomannu, niin enemmän pistää vituttamaan pienet räksyttävät koirat. Omistaja vaan virnuilee typerästi vieressä kun se aamutohvelin kokoinen pikku pallero pitää hirveetä meteliä.

Se mitä mulle viimeksi kävi oli että koita hyppää kerralla narun ihan tiukaksi ja haukku niin kovaa että korvat soi. Mun entisen kultasen noutajan kimppuun kävi rotikka ja puri kurkun verille ennen ku kerkesin väliin. Oikeestaan vihaan eniten ainoastaan noita rotikoita koska niistä tuntuu olevan eniten harmia minulle.

@ilkka: Anyways toi edellinen viesti oli kirjoitettu vitutuksen alaisena. En usko että toi koira ois halunnu kurkkuun hyökätä uskon että koira tiesi isännän pysäyttävän sen mutta oli miten oli ei se ainakaan ystävällisin aikein ollut liikenteessä. Olen ollut paljon koirien kanssa liikenteessä ja olen hyvinkin koira rakas ihminen mutta valitettavasti kaikki koirat ei kuulu mun arvostuksen piirit eikä eritysestikkään kaikki omistajat.

@jali: Kattelin vähän aikaa sitten ku kaverin sukulaisen isokoira päästettiin vapaaksi ja se juoksi suoraan joidenkin lasten luoksi haukkuen ja meni siihen muutaman metrin päähän niistä haukkumaan samalla ku ne lapset pelkäs. Veikkaan että ne lapset ois valinnu mielummin sen räksyttävän pikkukoiran.

Se mitä mulle viimeksi kävi oli että koita hyppää kerralla narun ihan tiukaksi ja haukku niin kovaa että korvat soi. Mun entisen kultasen noutajan kimppuun kävi rotikka ja puri kurkun verille ennen ku kerkesin väliin. Oikeestaan vihaan eniten ainoastaan noita rotikoita koska niistä tuntuu olevan eniten harmia minulle.

@ilkka: Anyways toi edellinen viesti oli kirjoitettu vitutuksen alaisena. En usko että toi koira ois halunnu kurkkuun hyökätä uskon että koira tiesi isännän pysäyttävän sen mutta oli miten oli ei se ainakaan ystävällisin aikein ollut liikenteessä. Olen ollut paljon koirien kanssa liikenteessä ja olen hyvinkin koira rakas ihminen mutta valitettavasti kaikki koirat ei kuulu mun arvostuksen piirit eikä eritysestikkään kaikki omistajat.

@jali: Kattelin vähän aikaa sitten ku kaverin sukulaisen isokoira päästettiin vapaaksi ja se juoksi suoraan joidenkin lasten luoksi haukkuen ja meni siihen muutaman metrin päähän niistä haukkumaan samalla ku ne lapset pelkäs. Veikkaan että ne lapset ois valinnu mielummin sen räksyttävän pikkukoiran.

Kyllä se vaan on niin että vika on siellä narun toisessa päässä, pieniä koiria vähemmän koulutetaan ja ne käyttäytyy huonommin mutta tähän asiaan ei puututa, ei se ihmisiä häiritse että se pieni koira vetää ja haukkuu ja huutaa. Mutta jos iso koira vähänkään haukkuu tai vetää on kyseessä heti huonosti koulutettu tappajakoira väärällä ihmisellä.

Niin ja kultainen noutajahan on pelkopurija sieltä pahimmasta päästä niinkun varmaan tiedätkin. :)

Sama, ketuttaa! Justiinsa viime perjantaina olin koiran kanssa lenkillä ja vastaan tuli bokseri, joka meni maahan makaamaan ja oli ihan hiljaan, kun olin menossa koiran kanssa ohi. Siinä kohdalla sitten koira ponkaisee ylös maasta ja koittaa päästä mun koiran kimppuun. Onneksi ohitettiin tilanne, niin että mä menin siinä välissä ja bokseri hyppäs vaan mun jalkoja päin, eikä ylettänyt kiinni. Omistaja oli nainen, joka hädin tuskin jaksoi pitää koiraa paikallaan, kun se kiskoi.

Ennen ohitustilannetta näin sen bokserin 30 metrin päässä, kun se tuli mutkan takaa esiin ja se oli vapaana. Omistaja tuli vasta jostain perästä ja kytki koiran hetken kuluttua hihnaan, kun näki meidät. Onneksi se koira ei lähtenyt siitä pinkomaan kohti. Oon nähnyt tuon koiran ennenkin ja omistajilla on tapana ulkoiluttaa sitä ilman hihnaa. En voi kuitenkaan kuin ihmetellä miten idiootti voi olla, että ei pidä sitä koiraa kiinni, jos ei ole auktoriteettiä kuitenkaan hallita sitä!

Hohhoijaa, ikuisuusaihe taas. Terve ja oikein kasvatettu koira ei kyllä hyökkää kuin ihan viimeisenä keinona. Siinä se, vika löytyy hihnan toisesta päästä. Yleensä ongelmakoiralla on ongelmaomistaja...

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin ärsyttävin ryhmä taitaa olla terrierit. Pieniä, söpöjä ja liian monelle "omia pikku teddynalleja". Siellä nappisilmien takana on täys tappaja, ihan turha sitä on kieltää. Tietysti se koko on tässä takana, esim. rotikka varmasti näyttää monen mielestä pelottavalta mutta paljon rauhallisempiahan ne on kuten isot rodut yleensäkin.

Ja tosiaan, ei jakseta kasvattaa "kun se on niin pieni/jokin muu syy"

Leelucky, ilkka_83 ja muutkin jotka olette eläneet näiden bully-koirien kanssa. Onko jotain hyvää opusta/kirjallisuutta nimenomaa näiden koirien kasvatukseen? Talouteen on tulossa amstaffi helmikuussa ja erilaisia pentukirjoja oonkin lukenut läpi, mietityttää vaan kun monessa puhutaan nimenomaa positiivisesta vahvistamisesta ja haukutaan kaikki dominointi maanrakoon. Toimiikohan joku iloisesti kutsuminen ja herkkupalan heiluttelu siinä vaiheessa jos tilanne pääsee siihen pisteeseen että luupäinen koira käy jo kierroksilla...

vaikka viimeset 6kk oon päivittäin yrittäny perehtyä aiheeseen niin eikai sitä koskaan voi liian valmis olla, joten kaikki muutkin aloittelijavinkit ja niksit on tervetulleita.

Näitä pikku koiria riittää, jotka hulluna räkyttäen tulevat oman koiran päälle....en tiedä meinaako ne sitten tehdä omistaja avusteisen itsemurhan ja ovat vaan kyllästyneet elämäänsä. JOS oma koira ärsyyntyisi näistä, jo tällä viikolla olisi saatu monet barf ateriat. En tiedä, pitääko niiden sitten antaa oikeasti juosta suuhun.... Että kyllä ne osaa vaan monet kääpiörodut sen pirunmoisen provosoimisen.

Leelucky, ilkka_83 ja muutkin jotka olette eläneet näiden bully-koirien kanssa. Onko jotain hyvää opusta/kirjallisuutta nimenomaa näiden koirien kasvatukseen? Talouteen on tulossa amstaffi helmikuussa ja erilaisia pentukirjoja oonkin lukenut läpi, mietityttää vaan kun monessa puhutaan nimenomaa positiivisesta vahvistamisesta ja haukutaan kaikki dominointi maanrakoon. Toimiikohan joku iloisesti kutsuminen ja herkkupalan heiluttelu siinä vaiheessa jos tilanne pääsee siihen pisteeseen että luupäinen koira käy jo kierroksilla...

vaikka viimeset 6kk oon päivittäin yrittäny perehtyä aiheeseen niin eikai sitä koskaan voi liian valmis olla, joten kaikki muutkin aloittelijavinkit ja niksit on tervetulleita.

Täällä elelee 9 kk amstaffi uros rotikan ja kahden chihun kanssa. Kyseinen yksilö on erittäin herkästi kierroksilla käyvä nuori herrasmies. Jopa amstaffiksi tää otus on todella sähäkkä. Sanoisin että ensimmäisenä rekisteröidyt amstaffifoorumille ja lueskelet ja kyselet sieltä juttuja useamman illan. Sieltä löytyy paras tieto suomessa tähän rotuun liittyen, tottakai kaikkea netistä lukemaansa ei kannata suoraan uskoa mutta varmasti paljon asiaa löydät.

Tuohon sun kysymykseen, siinä vaiheessa kun amstaffi käy kunnolla kierroksilla (jos esim kotona riehuu) niin meillä parhaaksi keinoksi on osoittautunut se että nappaan koiran kainaloon ja heitän sen huoneeseen jossa se joutuu olemaan yksin (portilla eristetty huone). Amstaffi on erittäin seurallinen ja laumaansa kiintyvä koira ja yksinolo on sille paljon pahempi rangaistus kun esim niskasta riepottelu tai huutaminen. Ja hyviä hermoja sä tulet tarvitsemaan, PALJON. :)

Ei nyt kannata liikaakaan lukea ja tutkia, sekoaa siinä informaation määrässä ja vieläpä kun erilaisia mielipiteitä riittää vaikka kuinka. Jos jotakin tarvii niin maalaisjärkeä ja kärsivällisyyttä. :)

Täällä elelee 9 kk amstaffi uros rotikan ja kahden chihun kanssa. Kyseinen yksilö on erittäin herkästi kierroksilla käyvä nuori herrasmies. Jopa amstaffiksi tää otus on todella sähäkkä. Sanoisin että ensimmäisenä rekisteröidyt amstaffifoorumille ja lueskelet ja kyselet sieltä juttuja useamman illan. Sieltä löytyy paras tieto suomessa tähän rotuun liittyen, tottakai kaikkea netistä lukemaansa ei kannata suoraan uskoa mutta varmasti paljon asiaa löydät.

Tuohon sun kysymykseen, siinä vaiheessa kun amstaffi käy kunnolla kierroksilla (jos esim kotona riehuu) niin meillä parhaaksi keinoksi on osoittautunut se että nappaan koiran kainaloon ja heitän sen huoneeseen jossa se joutuu olemaan yksin (portilla eristetty huone). Amstaffi on erittäin seurallinen ja laumaansa kiintyvä koira ja yksinolo on sille paljon pahempi rangaistus kun esim niskasta riepottelu tai huutaminen. Ja hyviä hermoja sä tulet tarvitsemaan, PALJON. :)

rekisteröidytty aikaa sitten, ja paljon tietoo löytyykin sieltä, varsinkin terveysasioista. Siellä vaan valtaosa on suht kokenutta koiraporukkaa eikä niitä pentukasvatusaiheita niinkään ole. Nimenomaa kiinnostaa aloittelijan näkökulmasta että miten huomoida kasvatuksessa amstaffin rodunomaiset luonteenpirteet ja voimat ettei käy niin että vuoden päästä ulkoilen ladatun aseen (koiran) kanssa. Eli onko nimenomaa pitti/bully tyyppisille koirille jotain omaa opusta.

Kuinka pitkäksi aikaa oot rangaistukseksi eristänyt koirasi? siihen saakka kunnes on taas rauhallisessa mielentilassa? Jos eristän koiran jonkun rikkeen seurauksena ja koira hätääntyykin ollessaan yksin, aloittaa vinkumisen/oven/seinien raapimisen niin tuleeko koiran antaa olla niin kauan eristyksissä että rauhoittuu vai riittääkö alkuperäisen eristyksen aiheuttaman mielentilan poistuminen eristyksen lopettamiseen. Jos päästän koiran pois niin varmaan tajuaa että vinkumalla/raapimalla pääsee pois, eli onko jotain keinoa saada tossa tilanteessa koiralta kierrokset pois vai tarviiko vaan antaa olla yksin niin kauan että rauhoittuu, oli se sitten 3min tai 3h?

emt, mietinkö asioita liikaa, kasvattajakin sanoi että maalaisjärjellä pääsee aika pitkälle ;)

edit: func sanoikin juuri sen mitä oon itse miettinyt, ehkä en enää näe metsää puilta tätä menoa.

emt, mietinkö asioita liikaa, kasvattajakin sanoi että maalaisjärjellä pääsee aika pitkälle
Mä pyydän, että ensimmäinen paikka josta lähdet ongelmien ilmetessä apua hakemaan, on koiran kasvattaja. Kasvattajan tulisi olla se ihminen, joka tuntee koirasi emän + isän luonteet, tuntee rodun luonteen ja luonteen ongelmat, koiran kasvaessa ja kehittyessä vastaan tulevat ongelmat ja ratkaisumallit näihin.

Mua henkilökohtaisesti tökkii, kuinka ihmiset kyselevät neuvoja netissä todella pahoihin ongelmiinsa koiransa kanssa. Rotua täysin tuntemattomat ihmiset antavat kaksi tuhatta erilaista neuvoa ja niistä yrittää soveltaa tottumaton / osaamaton ihminen yleensä vain pahentaen tilannetta. En viittaa tässä nyt tähän ketjuun, enkä juurikaan edes tähän palstaan. Mä en vain ymmärrä, miksi ihmisillä on niin vaikeaa ottaa yhteyttä siihen kasvattajaan ja kysyä sieltä (asiantuntevia) neuvoja. :)

Mä pyydän, että ensimmäinen paikka josta lähdet ongelmien ilmetessä apua hakemaan, on koiran kasvattaja. Kasvattajan tulisi olla se ihminen, joka tuntee koirasi emän + isän luonteet, tuntee rodun luonteen ja luonteen ongelmat, koiran kasvaessa ja kehittyessä vastaan tulevat ongelmat ja ratkaisumallit näihin.

Mua henkilökohtaisesti tökkii, kuinka ihmiset kyselevät neuvoja netissä todella pahoihin ongelmiinsa koiransa kanssa. Rotua täysin tuntemattomat ihmiset antavat kaksi tuhatta erilaista neuvoa ja niistä yrittää soveltaa tottumaton / osaamaton ihminen yleensä vain pahentaen tilannetta. En viittaa tässä nyt tähän ketjuun, enkä juurikaan edes tähän palstaan. Mä en vain ymmärrä, miksi ihmisillä on niin vaikeaa ottaa yhteyttä siihen kasvattajaan ja kysyä sieltä (asiantuntevia) neuvoja. :)

Luonnollisesti. Kyseinen kasvattaja onneks vaikutti erittäin kiinnostuneelta koiriensa hyvinvoinnista/kasvatuksesta senkin jälkeen kun auton perävalot on hävinnyt näkyvistä. :)

edit: suosituksia lemmikkikaupasta josta kannattaa lähteä ostamaan/tilaamaan tavaraa, onko joku palvelun/hintojen perusteella selkeästi ylitse muiden. Netissä tai pk-seudulla. ?

Tässä on ainakin hyvä uusi kirja joka itsellänikin on juuri luvussa vaikkei pentua nyt kotona olekaan: http://www.bookplus.fi/kirjat/millan,_cesar/koirakuiskaajan_pentukoulu-14353951
Sulle voisi olla hyvä opus nimenomaan siitäkin syystä, että kirjaa varten Cesar hankki itselleen 4 erirotuista pentua: kääpiösnautseri, labradorinnoutaja, englanninbulldoggi ja amerikanpitbullterrieri, joka on hyvin samankaltainen käytökseltään kuin amstaffi. Ovat sukulaisrotuja. Kirjassa kerrotaan yleisesti pennun valinnasta ja siitä, millaisia erilaisia haasteita erirotuiset koirat jo pentuna asettavat.

Ite kritisoin jopa rotujärjestöjen pentuohjeita näiden koirien kanssa. Pelkällä positiivisilla vahvistamisella ei pitkälle pötkiä ellei satu saamaan pehmeää yksilöä, joka kaikenlisäksi on äärimmäisen miellyttämisenhaluinen. Miellyttämisenhaluisella meinaan sitä, että koira kokee saavansa valtaisan palkkion saadessaan hyväksyntää ihmiseltä. Kyllä valtaosa AB:ista esim. osaa mielistellä ja esittää kunnon sylikoiraa vain yksinkertaisesti saadakseen sen mitä haluavat, eli voidaan pitää myös dominointina kun koira kiehnää jaloissa kuin kissa ja saa sillä haluamansa, esim. rapsutuksia, leivänpalan kädestäsi tms.

Nykyaikana on melkeimpä muotia, että kaiken pitää olla koiralle hauskaa ja samalla koiraa innostetaan innostumaan enemmän. Wrong! Minusta koiralle kuuluu opettaa rauhallisuutta ja malttia koska näillä roduilla on enemmän ongelmana se, että käyvät kierroksilla kuin että niitä olisi vaikea innostaa. Pyrin ite käyttäytymään koirien seurassa mahdollisimman neutraalisti ja rauhallisesti ja sitten kun on jotain kierroksia vaativaa harrastusta tiedossa niin voi vähän innostaakin. Sen voin sanoa, että kun amstaffi vaikka vastaa vastaantulijan rähinään ja kierrokset nousee niin siinä ei koiraa kyllä enää makupalalla tai patukalla ohjailla.

Sama juttu "sosiaalistamisen" kanssa, kun pennunomistajia neuvotaan moikkailemaan lenkillä vastaantulijoita koirineen ja viemään koiraa koirapuistoon sosiaalistumaan. Järkevämpi minusta on opettaa koira niin, ettei vastaantulijoista tarvitse välittää ollenkaan, koska koirasta kasvaa kuitenkin aikuinen ja oman kokemuksen perusteella 90% vastaantulijoista ei käyttäydykään enää ystävällisesti koiraasi kohtaa. Ja koirasihan tietysti haluaa mennä tutustumaan jos niin pentuna on opetettu, että koirat moikataan. Koiran innostuminen tutustumisesta vaihtuu jossain vaiheessa aggressioon kun omistaja on riittävän kauan hihnasta vetänyt koiraa etäämmälle niistä vähemmän ystävällisistä vastaantulijoista.

Koirapuistoissa oon itekin käynyt satunnaisesti, mutta aina valikoidussa seurassa. Varsinkaan pennulle ei tee hyvää jos se heitetään samaan karsinaan vieraiden ja isompien nujuutettavaksi. Kun puistoon laitettaisiin pennun kanssa omistajan sijasta pennun emä niin voi miettiä kauanko se katseli sivusta kun muut koirat antaa kyytiä ja alistaa sen jälkikasvua. Ihminen sen sijaan seisoo kädet taskussa vieressä ja pentu alkaa kokea, että sen onkin pidettävä itse itestään huolta. On muitakin tapoja tarjota koiralle aikaa lajitovereiden kanssa. Voi esim. sopia treffit tasapainoiseksi todetun koiran kanssa peltoaukealle tai kotipihaan jos sellainen on, tai käydä puistossa samanlaisessa seurassa silloin kun siellä ei ole muita.

Tulipahan pitkä teksti taas..

Kun pikku koira haukku ulkosalla siitä lähtee hädin tuskin ääntä mutta kun isokoira haukkuu ni korvat soi. Jopa joskus kun mun broidin kultainennoutaja haukkuu joskus ni mua yleinsä vituttaa suhteellisen nopeasti ja koirankin saa kuulla kunniansa.

Faijan firman pihalle aina änkes semmonen vartiomiseen tarkoitettu rotikka jolla on maailman paskin isäntä. Kuulu ainna naapurista hullu huuto ja koira vinku. Ku ties miten se oli kasvatettu ni aluksi pelotti se koira kun se ei tuntenu mua ja sitte se alue oli sen mielestä sen reviiriä. Koira kuitenkin oli ihan mukava isännästä huolimatta. Vastakohtana taas toinen koira jolla on ammatti kasvattaja ja se ei saa sitä rotikkaa kuntoon. Koira on ihmis/koira vihaaja sydämestään.

Vika siis voi olla hihnan kummassa tahansa päässä.

Ite varmaan ostaisin siberian huskyn jos ois rahaa ja aikaa koiraan <3

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom