Pitbullterrieri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fuhrer
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Leelucky! Kiitos, sinne ohjasin tuon kysymykseni :)

Ootte näköjään olleet rotureississä? Olitteko kaksi viikkoa sitten? Mein mali/tervut oli kans äireen mukana. En muistanut kysyä tuloksia!

Edit: tarkistin ja aika oli 6:53 tms :)

Leelucky! Kiitos, sinne ohjasin tuon kysymykseni :)

Ootte näköjään olleet rotureississä? Olitteko kaksi viikkoa sitten? Mein mali/tervut oli kans äireen mukana. En muistanut kysyä tuloksia!

Juu pari viikkoa sitten sunnuntaina oltiin. Maxikokoisissa kisattiin Uhrilampaat nimisellä joukkueella ja sijoituttiin 12/42. Samassa sarjassa oli myös belgianpaimenkoirat ja kolme nopeinta joukkuetta koostui niistä :)

Tämä on ihan totta. Jos koira pääsee kerran matsaamaan kunnolla niin mahdollista on, että se alkaa rakastaa kyseistä toimintaa ja jopa itse hakea niitä matseja. Siksi ei kannata ikinä viedä tilanteeseen missä joutuis matsaamaan edes sitä ekaa kertaa. Rodut on ominaisuuksiltaan sellaisia kuin ovat ja omistajan pitää vaan ymmärtää millainen se oma koiruus on ja elää sen mukaan.

Joo, Bordeaux'n doggista sanottiin samaa koirat.comissa, että sitä ei missään nimessä saa päästää tappelemaan, se kun kerran matsaa niin se huomaa että tätä lisää ja hakee sitä sen jälkeen aina.

Juu pari viikkoa sitten sunnuntaina oltiin. Maxikokoisissa kisattiin Uhrilampaat nimisellä joukkueella ja sijoituttiin 12/42. Samassa sarjassa oli myös belgianpaimenkoirat ja kolme nopeinta joukkuetta koostui niistä :)

Mein koira tais olla koko päivän toisiks nopein, ilman vinttiksiä siis.

Joo, Bordeaux'n doggista sanottiin samaa koirat.comissa, että sitä ei missään nimessä saa päästää tappelemaan, se kun kerran matsaa niin se huomaa että tätä lisää ja hakee sitä sen jälkeen aina.

Oon itse joskus lukenut samaa tuostakin rodusta vaikka borkkukin on kovasti "seurakoiraistunut". bull&terrier rodut sekä mastiffirodut on kyllä järjestään sellaisia, että yhteenottoja pitää välttää viimeiseen saakka muiden koirien kanssa. Tappelevat huomattavasti rumemmin kuin vaikka paimenkoirat, loppuun asti ja yleensä se on vastapuoli joka viedään paikattavaksi.
Hienoja otuksia borkut, kelpais mullekin mut eivät ole nykyisin kovin terveitä.

Mein koira tais olla koko päivän toisiks nopein, ilman vinttiksiä siis.

En ihmettele yhtään, teho/painosuhde tosi hyvä tuolla rodulla :)

Mulle oli varattuna joskus työkoiraksi malinois mut onneksi sitä sitten ei kuitenkaan tullut otettua. Nyt reilu 5v vanhempana huomaa, että oisin siinä vaiheessa ollu ihan liian menevä ja nuori tuollaisen koiran omistajaksi :)

Hienoja otuksia borkut, kelpais mullekin mut eivät ole nykyisin kovin terveitä.
Mä kans, bullmastiffit ja borkut on ne ketkä kääntää eniten mun pään. On ne vaan niin hienoja.

Turussa GYM 2000:n omistajapariskunnalla oli aikanaan yksi kutakin, miehellä urosbullmastiffi, ja naisella (muistaakseni)naarasborkku.
Meinas aina lentää selälleen, kun se massiivinen mastiffi rojahti kinttuja vasten valtava kita hymyillen, että saa rapsuttaa! :D

Mulle oli varattuna joskus työkoiraksi malinois mut onneksi sitä sitten ei kuitenkaan tullut otettua. Nyt reilu 5v vanhempana huomaa, että oisin siinä vaiheessa ollu ihan liian menevä ja nuori tuollaisen koiran omistajaksi :)

No, KARPOllahan tää ei niin haittaa kun tota ikääkin jo on :D

No, KARPOllahan tää ei niin haittaa kun tota ikääkin jo on :D

:D en tiedä minkäikäinen KARPO on mut meinasin tuolla, sitä etten ollut parinkympin iässä tarpeeksi vastuuntuntoinen ja kypsä esimerkiksi tämän nykyisen koiran omistamiseen. Naiset vei siihen aikaan enemmän "ulkoilemaan" ja pois kotoa kuin koirat, mut nyt sitä on kiva olla vaan kotona ja mennä metsässä koiran kanssa :)

Noista kolmesta rodus Amstaffi on pidättyväisin ja ehkä omaa parhaan vartioimisvietin. Jos nyt voi vietiksi edes sanoa. Pitti ja Staffi aikaslailla sosiaalisia ja Staffi tosiaan rakastaa kaikkia. Niin ja puhun siis ihmisistä. Eläinten kanssa saa olla sitten varovaisempi.

jos hakee kaveria harrastuksiin kaikki käy ja ovat älykkäitä rotuja. Mielestäni helppoja kouluttaa taistelu taustan takia. Oppi menee kerralla perille ja omaavat kovan halun miellytttää omistajaa. Pitti ja Amstaffi on sitten vähän rauhallisempia kuin Staffit, joita vaivaa jonkinlainen siunattu hulluus.

Jos rodut kiinnostaa, niin kannattaa tutustua niihin livenä, esim. kasvattajan luona koiriin. Parhaiten niihin pääsee sisään, kun näkee minkälaisia ne on kotioloissa. Näyttelyissä/tapahtumissa koirat kuitenkin ovat hieman stressaantuneita ja käyttäytyvat erilailla kuin kotona. Meilläkin on käynyt moni tutustumassa koiriin ja on ihastunut tai vihastunut niihin.

Osa ihmetellyt, että onko ne tosiaan kokoajan noin energisiä, vaikka meillä ovat aika rauhallisia. Mutta moni on ihastunut koiriin ja hankkinut pennun. *Siis meillä on Staffeja ja ollaan tutustuttu myös muihin "alan" rotuihin ja edellä kirjoitetut perustuu omaan kokemukseen. Varmasti rotujen sisällä on myös eroja, mutta noin karkeasti ajateltuna tuossa voisi olla suurimmat erot. Niin ja kaikki ovat kokoonsa nähden voimakkaita, eivätkä sovi yksin lasten lenkitettäviksi.

Edit: Kerran kohtasin tollasen kaukaaaa aasiasta tulleen paimenkoiran;
hyvin levollisen näköisenä makoili isäntänsä jaloissa, kun mies istuksi bussipysäkin penkillä.
Minä katsoin että onpas iso ja hieno otus, koira katsoi että mitä vittua tuo kyylää,
näytän sille että täällä ei tartte tölliä, ja ponkas pystyyn ja haukahti mulle tyyliin "haluuks kuolla".

Meinas Serialilta turista paska housuun, vallankin kun narun toisessa päässä oli varsin vanha mies,
jolta koira ois voinu nykästä käden irti jos oikeen ois kiskassu.

Oli sit lopulta kiltti, ilmotti vaan että tässä on se raja minkä sisäpuolelle työnnetyt raajat hän syö.

aiheutti aika pahaa repeilyä :D

Suosittelen kaikille pelottavan ulkomuodon, vihaisen haukunnan ja erittäin aggressiivisen luoteen omaavaa Ranskanbulldoggia:

Ranskan%20bulldoggi_0.jpg

Sarkasmia ilmassa. Meidän lutunen on ainakin nii rauhallinen ja ihmisläheinen kun olla ja voi. Kuitenkin suojelee omistajaansa tarpeen tullen. Vaikka pikkuinen onkin, sisua löytyy.

Tuollaista on tullut joskus mietittyä meidän bernhardilaiselle leikkikaveriksi. Kunpa vaan löytäisi nykypäivänä jonkin terveen rodun/yksilön. Olen kuullut että ab:t on aikas terveitä.

DAM2.gif

Tommoseen Presa Canarioon tuli törmättyä yhtenä päivänä ja on muuten aika vaikuttavan olonen koira. Totteli hienosti omistajaansa, mutta hieman häijyn olonen. Koira minkä näin paino 50+ kg, eli melkonen lihaskimppu. Käsittääksi jonkin sortin vartiokoira?

:D en tiedä minkäikäinen KARPO on mut meinasin tuolla, sitä etten ollut parinkympin iässä tarpeeksi vastuuntuntoinen ja kypsä esimerkiksi tämän nykyisen koiran omistamiseen. Naiset vei siihen aikaan enemmän "ulkoilemaan" ja pois kotoa kuin koirat, mut nyt sitä on kiva olla vaan kotona ja mennä metsässä koiran kanssa :)

Karpo on 35 v sinkku, joten juoksut on juostu ja nyt elämässä kiinnostaa ihan kaikki muu kuin baarit ja kankkunen. Koirasta haen itselleni ystävää, harrastuskaveri juoksulenkille, kanavaa solmia uusia ihmisystävyyksiä esim. PK-hommista (kaikki kaverit keskittyvät perheisiinsä ja itse olen jotenkin jäänyt siitä kelkasta => yksinäinen) ja tietysti vahtia/turvaa kotiin ja kaduille.

Käyttölinjaisen belgin ottaisin ilman muuta, mutta tiedän että asuntoni tulee olemaan sellaiselle liian pieni ja koska haluan harrastaa muutakin kuin koirajuttuja, niin ajankäytöllisesti belgi ei ole hyvä vaihtoehto. Ne tarvitsevat niin älyttömästi aktiviteettia, koulutusta, tekemistä, fyysistä rasitusta jne... ainakin jos meinaa että kämppä ei mene aina uudelleen remonttiin. Turhautunut belgi kerrostalossa ei ole kovin kiinnostava visio ;)

Olen kuullut että ab:t on aikas terveitä.

Juu ovat nämä sellaisia perusterveitä. Isoille koirille ominaista lonkkavikaa yms. nivelvaivaa esiintyy joskus, mutta sekin yleensä ihmisen aiheuttamaa liiallisella rasituksella koiran ollessa nuori.

DAM2.gif

Tommoseen Presa Canarioon tuli törmättyä yhtenä päivänä ja on muuten aika vaikuttavan olonen koira. Totteli hienosti omistajaansa, mutta hieman häijyn olonen. Koira minkä näin paino 50+ kg, eli melkonen lihaskimppu. Käsittääksi jonkin sortin vartiokoira?

Vartiointiin nimenomaan erinomainen rotu. Ne on vaikeasti motivoitavissa ja älyttömän itsepäisiä joten harrastaminen semmosella saattaa olla tosi haastavaa. Varkaat se sen sijaan pitää poissa :)

Jonkin aikaa tuli itellä harkittua englanninbuldoggia, mutta tällanen tumma pitbulli sai kyllä harkitseen uudestaan, eikä jääny epäselväksi kumman hankin.. pitbullin, on koirassa kaikki kohallaa. Kehon rakenne, uskollisuus ja luonteen kovuus, katsekin jo sen kertoo.

american-pit-bull-terrier-11.jpg

Jos yllämainittua koiraa mielit, niin ota amstaffi, suomesta. Koska sitä todennäköisesti tuossa kuvassakin koira on, ainoastaan typätyillä korvilla.

Aito amerikanpitbullterrier painaa, nartut) 10-16kg ja urokset) 14-22kg. Joten uskokaa nyt hyvät ihmiset, että nämä pelottavat ja uskottavan näköiset pitbullit elokuvissa ja flyereissa on joko jotain jatkettua paskaa, amstaffeja typätyillä korvilla tai sitten suoraan american bullyja. Kuvan koiralla tuskin on edes mitään selvää "linjaa", mikä pitbull rodussa on aika olennainen asia.

Tässä esimerikkinä yksi tunnetuista pitbulleista, Chinaman jonka paino 20-22kg ja

26.gif

Halusin vain tuoda esille tämän näkökannan, minkä mallinen / näköinen aito amerikanpitbullterrieri on. Kevyt rakenteinen ja sporttinen, ei tommoinen möhkö mistä kuvan linkitit. Amstaffit on melkein identtisiä tuon kuvasi kanssa.

EDIT. Suosittelen rekisteröitymään näille kahdelle rotufoorumille niin saat ehkä selkeämmän kuvan näiden kahden rodun väliltä www.amstaffit.com ja http://www.fapbta.com/foorumi/ (Finnish American Pit Bull Terrier Association)

Ja tässä vielä pari suomeen tuotua aitoa pitbullterrieriä,

http://www.fapbta.com/ - pitbullterrier -

Toivottavasti sait käsityksen näistä kahden koiran eroista, ja mitä haen takaa. Jos et, niin voit vapaasti pistää mulle viestii niin voin kertoo lisää.

Viimeksi muokattu:
Hyvää tekstiä myrskyltä. Kovin monella on aivan väärä käsitys pitbulleista. Itellä on 7kk ikäinen amstaff/pitbull sekoitus. Tuskinpa tuossakaan kovin paljoo aitoa pittiä on (isä on venäjältä tuotu). Mut aivan mahtava kaveri kuites :)

Pitbull sanan käyttämisellä pentuja myytäessä ja niistä ilmoiteltaessa saadaan tietämättömät ihmiset maksamaan sekarotuisesta koirasta iso tukku euroja ja tukemaan samalla myyjän pentutehtailubisnestä. Aitoja amerikanpitbullterriereitä ei Suomessa ole myynnissä, sillä täällä niitä ei kukaan myyntitarkoituksessa kasvata. Koira on tuotettava esim. jenkeistä.

Naapuri pitää tälläistä vapaana,tänään olin pihalla ja koira tuli mun tontille ja juoksi mua kohti,ehdin ottaa haravan ja löin lujaa sitä kuonoon kun tuli päin.Vähä kyllä pelotti,oon maininnu asiasta ,mutta omistaja,nuorimies vaan tuumasi,että se pitää sitte lopettaa jos se tekee jotain..Mitähän pitäis tehdä,on se nyt kun ei edes omalle pihalle tohdi mennä.

Hakkaat sen nuorenmiehen näin alkuunsa ja kyselet sitten mitä se koiransa kanssa meinaa tehdä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom