Pitbullterrieri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fuhrer
  • Aloitettu Aloitettu
Naapuri pitää tälläistä vapaana,tänään olin pihalla ja koira tuli mun tontille ja juoksi mua kohti,ehdin ottaa haravan ja löin lujaa sitä kuonoon kun tuli päin.Vähä kyllä pelotti,oon maininnu asiasta ,mutta omistaja,nuorimies vaan tuumasi,että se pitää sitte lopettaa jos se tekee jotain..Mitähän pitäis tehdä,on se nyt kun ei edes omalle pihalle tohdi mennä.

Soittaisin asiasta jollekin viranomaiselle...ei toi nyt noinkaan voi mennä.

Fuufaan ehdotus on myös yksi tapa, yleensä vain kallis itselleen :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kevyesti haiskahti provolta :D

Itselläni ollut amerikan bulldoggi uros vajaa 6 vuotta, ja nyt harkinnassa/hankinnassa toinen samanlainen seuraksi. En vain osaa linkittää kuvia tms.

Eikös ne elokuvissa nähtävät ilkeän näköiset koirat ole usein AB ja APBT sekoituksia eli ban dog. Näin yhden ison AB nartun yli viiskyt kiloisen ja sit puhtaan APBT 25 kiloisen, saattaa olla et noi tekee jälkikasvua tulevaisuudessa. Jos ne tekee ni pitää laitella kuvia tänne.

itselläni kanssa juurikin tuollainen Bully tyyppinen AB! nyt 9kk vanha ja aamupainoa n. 40kg :rock: on hienokaveri kuin sillepäälle sattuu! pääasiassa repii hermoni riekaleiksi (4 koiraa on ollut/on) kaikista vaikein tapaus! itsepäinen, tottelee kuin haluaa, riehuu, leikkii helvetin kovaa jne... mutta ai että kuin sattuu se päivä kun tottelee, on niin helppo viedä ja tehdä. tekee käskystä lähes mitä vaan vaikkakin vielä noin nuori! Suojeluvietti on todella voimakas, kaikki ulkopuoliset pitää tutustuttaa "kädestä" pitäen ennenkuin voi rauhassa asettua sohvalla ;) ei päästä ketään lähelle ilman varoitusta! Jos olemme esim. tyttäremme kanssa ulkona vahtii tytärtämme herkeämättä ja menee aina tuntemattoman ja hänen väliin!
ei tule toimeen yhdenkään Uroksen kanssa missään!!! En tiedä miksi, mutta urokset yrittää syödä ja nartut raiskata =/ mutta kun näihin on jo tottunut niin aika kivuttomasti on mennyt poislukien tietty kotona kaikki hajotetut paikat :jahas:

valitettavasti meitsi on 90kiloinen kynäniska eikä omista yhtään Gaspin vaatetta. Hintinnäköiseksikin ovat jotkut haukkuuneet ;)

peklo:

Kahden AB:n kokemuksella tuo sun kertomus kuulostaa juuri siltä kuin EI pitäisi. Jos AB käyttäytyy noin 9kk iässä niin olette taatusti sen kanssa jatkossa kusessa, varsinkin jos asutte kaupunkiympäristössä, jossa vieraita ihmisiä ja koiria tulee vastaan ulkona jatkuvalla syötöllä. Kun koira kehittyy ja kasvaa fyysisesti tuo sen käyttäytyminen ei tule häviämään vaan pikemminkin vahvistumaan ja voin luvata, ettei oikeasti ole helppo elää +50kg väkivahvan aikuisen koiran kanssa joka käyttäytyy aggressiivisesti ulkona. 40kg 9kk iässä on vasta "vauvalihaa" ja jo sekin monelle vaikea fyysisesti hallittavaksi, saati sitten kun koira alkaa olla parin vuoden ikäinen ja täyttä muskelia.

Mulla on 3v uros ja 9kk narttu eikä kumpikaan rähjää muille koirille tai ole kotona siinä roolissa, jossa hyväksytään kotiin saapuvat vieraat. Koirat oottaa "asennossa" omalla petillään kun meille tulee vieraita ja luvan kanssa saavat sitten tulla tutustumaan. Vieraat on hyväksyttävä ilman liioiteltua epäluuloa eikä tämä ole mikään ongelma jos koira luottaa omistajansa kykyyn arvioida ketä sisälle lasketaan. Vaaran uhatessa pihalla minä siirryn koirien ja uhan väliin koska se on porukasta vastuussa olevan yksilön tehtävä, jolloin koirien ei tarvitse kantaa asiasta vastuuta. Suojeluviettinen koira kokee monta arkipäiväistäkin asiaa uhkaksi, jos koiran antaa itse päättää asioista.

Kasvata pentusi käyttäytymään arkitilanteissa kuten lempeä kultainennoutaja, noin kuvainnollisesti sanottuna sen sijaan, että vahvistaisit sen katu-uskottavia ominaisuuksia kuten muille patsastelua, ylisuojelua, koira-agressiota tai epäluuloisuutta vieraita ihmisiä kohtaan.

Saat mukavamman ja luotettavamman oloisen koiran myös muiden ihmisten mielestä. Koira kyllä suojelee perhettä ja kotia edelleen jos joskus aikuisten oikeasti sitä apuun tarvitaan.

Tämä ei ollut pahalla sanottu vaan ystävällisenä neuvona, jotta et joudu jatkossa korjaamaan pentuaikoina tehtyjä mokia.

en missään nimessä tarkoittanutkaan tätä miksikään kehuksi, kuten jo alussa mainitsin että repii hermoni riekaleiksi! tekemällä siis kaiken päinvastoin miten haluaisin :0 itselläni ei ole ollut yhtään AB:ta että aloittelijoita niiden kanssa ollaa, tarkoitin vaan että muut rodut on ojennukseen saatu, mutta tämä ei ota totellakseen! jos olet kerta koulutus mestari, laitas parivinkkiä tähän kuinka se koira esim pysyy siinä sohvalla kun joku tulee ovelle? yksinkun kotona on niin sitähän ei voi siinä pitää väkisin? sanomalla ei kestä!

Bully-linjan AB:t aika harvoin ovat kovinkaan miellyttämisenhaluisia ja miettivät monesti niitä ihmisen antamia käskyjä niin, että onko niiden suorittamisesta niille itselleen jotain hyötyä. Motivointi monesti on vaikeaa ja pää umpiluuta. Vähän samanlaisia möllöttäjiä ovat mastiffit, bullmastiffit jne. sillä erolla, että AB kiihtyy " nollasta sataan " kunhan koiralle on tarjolla jotain mistä se pitää, esim. patukkaleikit, jahtaaminen ja muu riehuminen. Sen oot varmaan huomannutkin, että ovat vähän räväkämpi kuin monet muut vastaavan kokoluokan rodut ;)

Voisit koettaa tehdä seuraavasti noiden vieraiden kanssa:

Omat koirat olen opettanut vieraiden tuloon niin, että koirille on opetettu ensiksi sanallisesti oma paikka, meillä tuo sana on "petille" ja peti tuollainen iso nahkainen koiransänky. Kun ovikello soi, röhähtää yleensä molemmat koirat (eli ilmoittaa muulle perheelle) ja lähtevät kohti ovea, jolloin käskytän koirat "Petille!" ja menen perässä katsomaan et molemmat istuu siellä petillä kuin tatit. Heti jos jompikumpi evääkään liikuttaa siihen suuntaan, että paikaltaan olisi tulossa pois, toistan vaan käskyn "Petille" ja vahdin että sinne mennään. Siinä kun nätisti kökötetään menen avaamaan oven ja otan vieraat sisään. Vieraat kulkee koirien huoneen oven ohi ja sivusilmällä vahdin etteivät liiku paikaltaan. Kun vieraat on asettuneet taloksi vapautan koirat "vapaa" käskyllä ja vahdin, ettei kierrokset nouse liikaa kun koirat tutustuvat vieraisiin.

Kärjistetysti sanottuna silloin, kun omistajat ovat kotona on vahtikoiran tehtävä ainoastaan ilmoittaa, että nyt joku tulee ja sitten luovuttaa vastuu omistajalle. Koiran ei saa antaa olla ensimmäisenä vastaanottamassa vieraita. Siksi kannattaa opettaa koiralle paikka mihin se menee odottamaan vieraiden tullessa :) Pikkuhilja koira oppii siihen, että olet jo hyväksynyt vieraat sisälle eikä sen enää tarvitse olla joka tulijan kanssa epäluuloinen ja varuillaan.

Silleen olen tuota luupäätä yrittänyt kouluakin, että ei saa mitään kivaa/syötävää ellei tee jotain! Eli kaikki kehuminen ja rapsuttelu sun muu tapahtuu vain jos jotain haluamaani tapahtuu! Mutta ei tunnu vielä ainakaan toimivan =/ uskoo kyllä sanomaan, mutta vain hetken! Eli menee kyllä paikalleen, mutta ovelle ei kerkeä etteikö jo liikkuisi ovea kohti :0 pihalla menee kilometriin 1,5h jos aina pysähtyy kuin alkaa vetämään etc... Luotan kyllä että siitä tokenee mutta en kyllä missään nimessä ehdottaisi kenellekkään ekaksi koiraksi tai perheelle "lapsen" korvikkeeksi :0
Koulutusvinkit kelpaa kyllä privanakin ;)

Rotunahan AB on hyvin paljon liikuntaa vaativa rotu. Jos siitä tahtoo sohvaperunakaverin itselleen, niin on rodun suhteen hakoteillä. Tämän sanon siksi, että olen omakohtaisesti nähnyt, kuinka jotkut uudet AB:n omistajat tahtovat väistämättä koirastaan "Ison ja lutuisen sylivauvan", ja sitä kautta luovat itselleen helvetin. Koira meuhkaa sisällä, puree ja repii kaiken mistä kiinni saa, ei jätä lapsia rauhaan vaan patistaa leikkimään. Sain koulutettavakseni yhden n. vuoden ikäisen nartun, jota oltiin vanhan yksinäisen lesken luona pidetty sylivauvana. Siinä oli aika helvetinmoinen työ saada koira omanlaisekseen, koira kun oli tottunut saamaan tahtonsa läpi, etuoikeuksiin jne...

Yksinkertaisesti jo sillä keinolla, että koira saa enemmän kuin tarpeeksi liikuntaa, koiran olotila rauhoittuu. (En väitä enkä uskokaan että kukaan täällä pitää koiraansa sylivauvana, ihan vain ohimennen ajattelin mainita jos joku huomaa näitä piirteitä tuttujen työkoirien olemuksessa).

Itse hankin AB:n juuri siksi että se jaksaa liikkua! Mutta esimerkiksi nämä pakkaset (-30) on vaikuttanut siten että ei kehtaa itseään kiduttaa saati koiraa millään tuntien lenkeillä! Ei se ainakaan nauti vaikka takki päällä olisikin! Normaalisti käydään illalla 60-90min lenkillä plus vapaat riekkumiset takapihalla, silti tuo tuhoaa sisällä kaiken mikä on tuhottavissa, ovetkin aukoo näppärästi :0 en aio luovuttaa, mutta olisihan tuo kiva jos kohta rauhoittuisi edes sisällä olemaan rauhassa! Tuohan tuskin edes tyytyy 4h liikuntaa päivässä, mutta mulle se on liikaa? Paljonko se olisi sitten sopiva? Hyvä jos keskustelua saa aikaan, vinkkejä otan mielelläni vastaan.

45-90 min päivittäinen, nopeatempoinen lenkki, jonka aikana koira saa myös haistella muiden jättämiä jälkiä toimii hyvin. Siihen sitten päälle ne tarpeidentekoa varten tehdyt ulkoilut. Meillä on käyty ulkona näiden pakkasten aikaan 3x päivässä noin 15min kerrallaan eivätkä koirat oo moksiskaan tästä hieman laiskemmasta jaksosta. Ihan kuin tajuaisivat itsekin, ettei tuolla pihalla kykene mitään tunnin lenkkejä heittämään AB:n turkilla.

Oon itse käynyt kesällä pyöräilemässä tuon vanhemman koiran kanssa ja 54kg painavana juoksee kevyesti pyörän rinnalla sellaisia 8km lenkkejä juurikaan väsymättä. Kertoo vähän siitä miten kestävät liikuntaa noinkin isoksi koiraksi. Talvella oon käynyt juoksemassa, sellaisia 30-45min lenkkejä, myös tuon 9kk nartun kanssa oon aloitellut kevyet juoksentelut. Juokseminen on AB:lle luontaista fyysistä toimintaa, samoin kuin taakkojen veto. Ymmärrettävää ihan siitäkin syystä, että rotu on edelleen täysin työkoira eikä mikään näyttelykehien prinsessa.

Monelta koiralta tuo kodin tuhoaminen ei jää pois edes riittävästi aktivoituina. Johtuu usein siitä, ettei tuhoamisen syy ole se, ettei koira liikkuisi tarpeeksi vaan se, että koira stressaantuu jäätyään yksin. Miksi se sitten stressaantuu niin useimmiten siitä syystä, että se kokee tarvetta suojella niitä ulos lähteviä omistajiaan, kuten puolustaa perhettään nyt teidän ulkoillessa yhdessä. Kun koira jätetään kotiin, se ei pääse toteuttamaan tarvettaan katsoa teidän perään pihalla ja sijaiskäyttäytymisenä järsii tavaroita tai koittaa raivata tiensä pihalle. Vähän sama kuin pienten lasten isä suljettaisiin asuntoon ja lapset laitettaisiin hyppimään autotielle. Läpihän se isä tulisi vaikka ikkunasta pelastaakseen lapsensa. Oman aseman vahvistaminen koiran silmissä on usein keino, joka vähentää ja jopa lopettaa tuhoamisen.

Ymmärrettävää ihan siitäkin syystä, että rotu on edelleen täysin työkoira eikä mikään näyttelykehien prinsessa.
Anteeksi, mutta mitä se työkoira tarkoittaa? Yritin googlettaa, mutta en ymmärrä. Mitä työtä niillä tehdään?

No AB:n kohdalla rotua käytetään edelleen Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä joissain Baltian maissa suurriistan, lähinnä villisian metsästykseen ns. catch dogina, joka toimii vähän erilailla kuin perinteinen suomalainen metsästyskoira. Bulldoggi jäljittää, ajaa ja tarttuu saaliiseen ja pitää sen aloillaan joko metsästäjän lopetettavaksi ja nykyisin myös kastrointia varten, sillä Amerikassa noita sikoja alkaa olla ongelmaksi asti ja jotkut ovat päässeet lisääntymään myös ihmiselle vaarallisen venäläisen villisian kanssa (joita meillä Suomessakin on). Metsästystapa on geeneissä eikä sitä tarvitse koiralle opettaa.

http://www.youtube.com/watch?v=7aSz6qUTnIs

Lisäksi rotua käytetään maatiloilla yleiskoirana, joka ajaa karjaa isännän apuna navetoihin sekä suojelee isäntää toimittaessa esimerkiksi sonnien parissa. Poliisikoirana rotua on käytetty ulkomailla ja yksi suomalainen bulldoggi on myös ollut Kosovossa rauhanturvatehtävissä. Bully-tyyppistä koiraa käytetään lähinnä suojelussa ja teollisuusaluiden vartioinnissa. Monipuolinen käyttökoira maailmalla, Suomessa vielä hieman tuntematon. Valtaosa Suomen koirista on amerikkalaisista tai venäläisistä linjoista, eikä kovin kaukaa tarvitse etsiä sukupolvia, jotka tekevät kotimaassaan sitä työtä mihin ne on satoja vuosia sitten jalostettu. Omilla koirillani molemmilla on toinen vanhemmista rapakon tapaa puhtaista metsästyslinjoista ja sen kyllä huomaa koirista.

Voisi sanoa niin, ettei rotu välttämättä ole mikään urbaani työkoira, kuten perinteiset belgianpaimenkoira, labradori yms. vaan sellainen perinteisen raa'an työn tekijä maatiloilla ja metsällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom