Pitbullterrieri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fuhrer
  • Aloitettu Aloitettu
Mitkä nämä viisi rotua ovat?

Toki. Minulla on vielä tällä hetkellä oma arvaukseni, että saattaisi valtaosa olla tuossa suuuressa luvussa ihan noita amerikan pitbull terrierejä. Luku tosiaan niiiin suuri, että ei se pieneltä tunnu vaikka mukana olisi muutamaa pitbulltyyppiä. :)

Noita mixejä oltiinkin tuossa tilastossa onneksi eritelty.

1)APBT-American Pit Bull Terrier 2)AmStaff-American Staffordshire 3)AmBully-American Bully 4)AB-American Bulldog 5)STAFFY-Staffordshire Bull Terrier ja 6) kaikki näiden mixit.

AB:lle löytyy ainoastaan oma sarake.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ensinnäkään en näe yhtään hyvää syytä miksi mun pitäisi perustella omaa koiravalintaani netissä.
Mutta jos jotain, niin pidän siitä että tiedän että voin hyvin mielin olla kotona jos vaikka tyttöystäväni lähtee pimeällä hakemaan kiskalta maitoa koiran kanssa/lähden itse jonnekin ja tiedän että siellä on joku talonvahtina.
Tykkään myös "vahtikoirien" luonteesta ja olemuksesta, en niinkään välitä siitä että koiralla on vahva miellyttämisen tarve. Se on mielestäni ainoastaan plussaa jos koiralla on vahva tahto, kunhan se ei yritä dominoida laumaansa ja käyttäytyä johtajana.
Henk.koht mieltymykseni on isommissa koirissa, jos ihan puhtaasti seurakoiraa etsisin niin ottaisin jonkun 7-8 kilosen sekarotuisen. Terveempiä, useimmiten älykkäitä, halvempia.

En halua myöskään koiraa näyttelytarkoituksessa, en ole ikinä niistä niin välittänyt vaikka niissä on tullut pyörittyä töissä ja vapaa-ajalla. Vaan haluan semmoisen koiran mistä itse pidän, ja otankin sen vain itseäni varten, ja silloin haluan koiran jonka luonne ja ulkonäkö miellyttävät omaa silmää.
Pidän koiraa mukana käytännössä kaikkialla missä pystyn. Syön saatana jätskitkin kesällä puoliks haukun kanssa :D

En tiedä vastasinko varsinaisesti kysymykseesi mutta tossa joitain mietteitä.
En tosiaankaan ihan pystymetsästä lähde etsimään mitään munanjatketta, usko tai älä :piis:
joo niin arvelinkin että sulla löytyy hyviä perusteita, siksi kysyinkin sitä. :piis:

ja ei tosiaankaan ollut sua vastaan noi vaan kritiikkinä noille "vittu tän kanssa pärjää vaikka koko nakkikiskajono hyökkäis kimppuun! vittu tää vahtii sikana reviiriä!!!" - kommenteille. noista kommenteista kuitenkin joku kaveri joka ei osaa ajatella kaikkia puolia, vaan innostuu ja pian hommaa moisen koiran. sit tarjotaan sitä elukkaa eläinlääkärille piikitykseen kun se on niin agressiivinen ja kaikkee kun itse on evottanut ihan kaiken alusta alkaen.

tuota vielä kritisoin että miten sekarotuiset on terveempiä? vähän puolueellista koska rotukoirista löytyy suht tiheällä kammalla poimittua faktatietoa kootusti kaikista sairauksista, sekarotuisilla ei taida olla vastaavaa rekisteröintiä?

joo niin arvelinkin että sulla löytyy hyviä perusteita, siksi kysyinkin sitä. :piis:

ja ei tosiaankaan ollut sua vastaan noi vaan kritiikkinä noille "vittu tän kanssa pärjää vaikka koko nakkikiskajono hyökkäis kimppuun! vittu tää vahtii sikana reviiriä!!!" - kommenteille. noista kommenteista kuitenkin joku kaveri joka ei osaa ajatella kaikkia puolia, vaan innostuu ja pian hommaa moisen koiran. sit tarjotaan sitä elukkaa eläinlääkärille piikitykseen kun se on niin agressiivinen ja kaikkee kun itse on evottanut ihan kaiken alusta alkaen.

tuota vielä kritisoin että miten sekarotuiset on terveempiä? vähän puolueellista koska rotukoirista löytyy suht tiheällä kammalla poimittua faktatietoa kootusti kaikista sairauksista, sekarotuisilla ei taida olla vastaavaa rekisteröintiä?

Juuh, en mä ihan ajattelematta ottais niin vaativaa koiraa :)

Sekarotuset on yleisesti ottaen terveempiä, jos ei ole mikään sisäsiittoinen maalaiskoira, koska niitä ei ole ylijalostettu, kuten monille roduille on käynyt.
Tietynlainen "sisäsiittoisuus", paljon periytyviä sairauksia, lyhyet eliniät yms.
Tämä ei tietenkään koske kaikkia rotukoiria.

Se on jännä kun kysellään vinkkejä sun muuta yleistä koirista niin menee 2min ja tredi on täynnä huutelijoita "JUMALAUTA EI NOITA, ET OSAA KUITENKAAN KOULUTTAA! NOIHAN TAPPAA KAIKKI JOTKA VAAN KIINNI SAA!" ja pitää perustella niin perkeleesti, että miksi juuri tietyn koiran haluaa eikä vaikka jotain alikokoista räksyttäjää.

Edit: Lisätään nyt vielä että tietenkin olen vastaan kaikenmaailman teinejä, jotka haluavat ensimmäiseksi koiraksi jonkun bullterrierin, kun ovat niin siistejä ja sellanen olis kova.

Hyvä. Heti saatiin vähennettyä rötöskoiria. Nyt vielä tutkimaan, mikä on näinä tilastovuosina ollut yleisin pitbulltyyppinen Amerikassa. :) Oikein jännittää, mikä mahtoi olla yleisin... ;)

Noh tutkipa sinä. Löydät varmasti paljon mielenkiintoista tietoa rodusta, jonka jälkeen saatat harkita uudelleen tuota mustavalkoista pinttynyttä kuvaasi ko. rodusta :)

http://www.atts.org/stats1.html

Tuossapa vielä luonnetestauksien tuloksia. Lukaise lista läpi ja sano rehellisesti onko se Amerikan Pitbull terrieri sittenkään ihan niin verenhimoinen tappajakoira (Tested/passed/failed)? Itse kun tuosta lukaisen niin aika hyvinhän tuo näyttäisi sijoittuvan. Ellei jopa kärkikahinoissa :)

Se on jännä kun kysellään vinkkejä sun muuta yleistä koirista niin menee 2min ja tredi on täynnä huutelijoita "JUMALAUTA EI NOITA, ET OSAA KUITENKAAN KOULUTTAA! NOIHAN TAPPAA KAIKKI JOTKA VAAN KIINNI SAA!" ja pitää perustella niin perkeleesti, että miksi juuri tietyn koiran haluaa eikä vaikka jotain alikokoista räksyttäjää.

Edit: Lisätään nyt vielä että tietenkin olen vastaan kaikenmaailman teinejä, jotka haluavat ensimmäiseksi koiraksi jonkun bullterrierin, kun ovat niin siistejä ja sellanen olis kova.
ei, kun parin minuutin jälkeen ruettiin tarjoamaan dogo argentinoa ynnä muita sankareita...

..jonka jälkee lähti keskustelu tuohon mainitsemaasi suuntaan...

Näinhän se useimmiten on. Mutta ymmärrän kuitenkin miksi henkilö joka ei ehkä koirista tiedä niin paljoa haluaa tietää miksi joku haluaa "agressiivisen ja väkivaltaisen" koiran.

Nyt rupesin itsekin kyllä vakavasti harkitsemaan rotikan tuomista suomeen. Suomessa niiden kanta on aika pieni, ja näyttävät enemmän melkein dobbereilta.
Oma rotikka paino melkein 70kg, ja säkä oli 65-66. Sen kokoisen rotikan ku sais jostain vielä niin iloinen olisin. Sen kanssa oli makeeta painia, varsinkin ku oli vielä kovakuntoinen ja terveluontoinen koira millä oli hyvä itsetunto :)

Noh tutkipa sinä. Löydät varmasti paljon mielenkiintoista tietoa rodusta, jonka jälkeen saatat harkita uudelleen tuota mustavalkoista pinttynyttä kuvaasi ko. rodusta

Ei ole lainkaan pinttynyt kuva, enkä ole rotua edes mollannut. Olen vain kiinnostunut tilastoista. ;)

Itse asiastahan olemme juurikin samaa mieltä:

Ja kyllä tilastot muuttuvat jos asiaa tarkastellaan vammojen vakavuudella

Se muuten on aika erikoista, että sama kiljuminen alkaa heti kun noi rodut mainitaan. Myös se jatkuu lenkkipoluilla. Vois sanoa, että joka kuukausi tulee joku sevittämään kuinka meidän koirat haluu vaan tappaa kaikki ja repiä kappaleeksi. Kuitenkin noissa on hyvin pitkälle kyse seurakoirista, joiden kanssa voi harrastaa aika paljon.

Tietty jos jättää kädet laukojen välii jälki on pahaa. Voin kokemuksesta sanoa, kun olen leikkiessä jättänyt käden sinne leukojen ja kepin väliin. Pötky säihkähti varmaan enemmän kuin minä ja hyvitteli koko illan etten olisi vihanen.

Mutta kivoja kavereita kuitenkin, jos tykkää. Pienen pippelin jatkeeks huonoja, kun kaikki spurgut ja hipit täytyy käydä tervehtimässä. Ei millään tavalla katu-uskottavia, kun häntä heiluu ja levee hymy päällä koko ajan.

Joo'o, onhan aloittajalla tosiaan paljon kokemusta koirista ja mun puolestani jokainen saa ottaa minkä koiran haluaa ja noi ruttuturvat on todella hienoja otuksia omasta mielestäni. Pari Staffia ja yhden Amstaffin "tunnen" ja mitä mahtavimpia otuksia. Myös Rotikat olleet aina suosiollisia minulle ja pidän niistä todella paljon. Silti pidän omaa vittuiluani edelleen ihan aiheellisena...
Pari postausta ja ketjussa on mainittuna: Kaukkari (aloittajan toimesta), dogo argentino, Cane Corso jne. Hehkutetaan mikä on kova rotu, mikä huokuu katu-uskottavuutta ja kuka näyttää mihin muiden koirat pissii. Jee jee, "mun koira on kovempi kuin sun" -meininkiä parhaimmillaan.

Lisäks se on vielä todella epäluuloinen, tekee herkästi ratkaisuja, ja haukkuu jos yhtään epäilee jotain.Toi koirarotu on kuitenkin paininu susien kanssa lampaita suojellessaan jokaisena vuodenaikana.
Kunnolla koulutettuna sulla on siinä kaveri joka ei jätä pulaan vaikka koko suomi kävis päälle. Siinä on piirre mitä koirassa arvostan. Pitbullien isoin miinus on siinä että se ei ole niin suojelukoira, eikä niin välitä vahtia laumaa tai taloa.

Mitä helvettiä jollain Kaukkarilla tekee, jollei ole jotain mitä se paimentaa? Se on työkoira, ei lemmikki...
Toivottavasti asut Siperiassa tai jossain ihan vitun korvessa jos jonkun Kaukkarin otat.

"Nykyään kaukasianpaimenkoiraa käytetään yhä enemmän myös turkistarhojen, aidattujen teollisuusalueiden ja kiinteistöjen vartijana. Kaukasianpaimenkoira on itsenäinen ja älykäs koira, joka reagoi uhkaavaan tilanteeseen oman harkintansa mukaisesti, ei ihmisen käskystä. Kaukasianpaimenkoiran reviiritietoisuus on vahva ja rodun yksilöt vartioivat perhettään ja elinpiiriään voimakkaasti. Tästä syystä kaukasialaista ei voi suositella kerrostalokoiraksi tai vilkkaaseen taajamaympäristöön."

Nii'i, ei oo montaa postausta taaksepäin ku kirjotin että ei tulis mieleenkään ottaa jotain kaukkaria nykyelämäntilanteessa.
Ja mikä vitun ongelma se on melkein kaikille että joku puhuu jonkun koiran luonteesta jos se on kova?
Mulla on edelleen muutama rotu, pitti ehkä kaikkein mieluisimpana, riippuen mistä kaukaa se pitäisi lähteä hakemaa. Mutta rotikka, VEB, AB, bandoggi, tai bullmastiffi/mastiffi.

Ja tässä on hyvä video siitä kuinka mielipuolisia pitit ovat muita koiria kohtaan :D

http://www.youtube.com/watch?v=a8VjpsIdv2U&feature=related

Ja tässä on hyvä video siitä kuinka mielipuolisia pitit ovat muita koiria kohtaan :D

http://www.youtube.com/watch?v=a8VjpsIdv2U&feature=related

Kyllä, tuttuja leikkikavereita tai saman perheen koiria kohtaan, mutta näinkin voi käydä:

http://www.youtube.com/watch?v=lXiO_duXa5A&feature=related

Missään nimessä pitit eivät ole koirapuistokoiria syystä, että eläinagressiivisuutta löytyy. Ihmisagressiivisuutta rodusta ei löydy vaan se pitää "opettaa" jos sellaista haluaa. Videon koirat ovat todennäköisesti ihan tasapainoisia yksilöitä ja ihmisystävällisiä perhekoiria, ne on vaan sattuneet ilmeisesti karkuteillä väärään paikkaan ja väärään aikaan. Ei se ole koirien vika vaan ihmisen, joka ne omistaa.

APBT on yksi maailman "parhaista" koiraroduista ja onneksi kaikista paskapuheista huolimatta, on ihmisiä jotka pitävät rodun puolta ja sitä kasvattavat. En puhu mistään jenkkilän pentutehtailu/takapihakasvattajista vaan aidosti rodusta ja koiristaan välittävistä ihmisistä. Olisi todella sääli jos satoja vuosia vanha rotu kuolisia sukupuuttoon. Katsoin hetki sitten dokumenttia, jossa kerrottiin, että jossain yksittäisessä amerikan osavaltiossa oli 2000-luvun alussa noin 20 APBT kasvattajaa ja tällä hetkellä niitä on noin tuhat (joista todennäköisesti 980 sellaista jotka kutsuvat itseään kasvattajaksi). Mikä tuohon muutokseen sitten on ajanut? muoti-ilmiö, siitä hyötyvä pentutehtailu ja tehtailusta saatava raha.

Oma rotuni on yleisesti ihan samanlailla sukukypsänä vieraita eläimiä inhoava mutta pointti onkin siinä, etten ole ikinä vienyt sitä tilanteeseen, jossa se joutuisi puolustamaan itseään tai kokeilemaan toisen uroksen kanssa kumpi on kulman tai koirapuiston kingi. Se etten vie parasta ystävääni tuollaisiin tilanteisiin on mun velvollisuus laumanjohtajana, minä suojelen koiraa eikä se minua. Toki siitä sais paremman munanjatkeen jos se rempois hihnassa, rähjäisi vaahtosuuna vastaantulijolle ja pöllyttelis puiston koirat. Mulla itselläni on niin sanotusti "lammas suden vaatteissa" ja ainoastaan siitä syystä, että olen kasvattanut sen sellaiseksi puolisoni kanssa. Mikään koirarotu ei ole päästään viallinen, kyse on ainoastaan siitä, että tietää millaisen koiran ottaa ja kantaa sitten sen mukaisesti vastuuta, tarjoaa koiralle niitä aktiviteetteja mitä se tarvitsee jne.

Kesäkuussa menen tutustumaan tuohon Cane Corso rotuun kasvattajan luokse, kirjallisuutta ja nettitietoa siitä on haettu jo kovasti. Ensi vuonna sitten luultavasti tulee toinen koiruus kotiin ja jollei se ole AB tyttö niin sitten se todennäköisesti on tuommoinen corsoke :)

Leelucky, hyvin sanottu :thumbs: Näin se menee, monilla roduilla on onglemia tulla toimeen toisten hauvojen kanssa, mutta piteillä nyt vain sattuu olemaan se hullun tappajan maine.

Ei mullakaan ollu ikinä rotikan kanssa ollu ongelmia, oman koiran käytöksestä johtuen siis, ja tämä johtu myös hyvinkin siitä että itsekkään en todellakaan halunnut väkisin ajautua tilanteisiin joissa koira olisi jotain joutunut vaikka puremaan.
Tämä vaatii vain järkeä. Luonnetestien tuloksista tiesin hyvin että jos joskus joku hätätilanne tulisi niin ei tarttisi miettiä että puolustaako koira laumaansa, niinkuin hyvin sanoit niin susi lampaan vaatteissa.

Nää munanjatkepuheet on IMO naurettavia. Mieluummin mä pidän koiraa mitä esimerkiksi memmot kadulla vastaan tullessa haluaa tulla silittelemään, kuin semmoista mitä kaikki juoksevat karkuun hädässä ;)
Se on sitten katsottava peiliin jos tosiaan on niin huono itsetunto että haluaa koiran joka ärisee kaikille että voi sit kävellä rinta rottinkilla pitkin katuja.

Nää munanjatkepuheet on IMO naurettavia. Mieluummin mä pidän koiraa mitä esimerkiksi memmot kadulla vastaan tullessa haluaa tulla silittelemään, kuin semmoista mitä kaikki juoksevat karkuun hädässä ;)

Sama :)

Mä vein koirani kerran töihin kun esimies halusi koiraihmisenä nähdä sen. Olin kertonut jo työkavereille, että koiruus tulee käväseen ja osa porukasta vähän jännitti kun tiesivät millainen rekku mulla on. No vein sen sit sinne ja hetken päästä ne arimmatkin kollegat oli että: "tää on ihan mahtava, näyttää pelottavalta ja pelkäsin hirveesti mutten pelkää enää". (tästä tuli melkein sellaiset munanjatkefiilikset:lol2:)

Naispomolle heitti selälleen et "rapsuta" ja nyt ne kyselee aina töissä, et mitä Röllille kuuluu :)

^Käyny samantyyppistä ku ihmiset mitkä ei nii koirien kanssa oo ollu tekemisissä yllättyy kun mastiffi ei ookkaan mikään raivoisa peto vaikka isohko onkin.
Rotikan kanssa joutu enemmän selittelee että ei se mitään tee, ku niillä on tapana muristella ku niitä rapsuttaa :) Ja kaikki ihmetteli et miks se tulee perse edellä päin ku istuu vaikka sohvalla :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom