Pitbullterrieri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fuhrer
  • Aloitettu Aloitettu
Eka postaus! Vastahan tätä pakkista on vuoden ajan luettu vastailematta mihinkään. Nyt on kuitenkin koiraihmisenä pakko hieman avautua:whip:. Toivon, että jokainen bull-tyyppistä tai laumanvartijaa harkitseva pakkislainen tutustuu rotuun HUOLELLA, eikä hanki itselleen mitään elimen jatketta. Bullmastiffit ja Mastiffit ry:n www.mastiffit.com hallituksen jäsenenä en toivo, että saamme yhtään ylimääräistä koiraa uudelleensijoitettavaksi pitovaikeuksien takia tai jopa heitteellejätön seurauksena. "Kun se meidän Musti ei nyt sitten ollutkaan sellainen kuin kuvittelin sen olevan kuvien perusteella ja omat tiedot ja taidot koirista olivatkin loppupelissä vähän vajaavaiset."

Vastailen niistä roduista, joista on omaa kokemusta. Espanjanmastiffihan, eivätkä muutkaan laumanvartijat, ole taajama/kerrostalo koiria, juurikin tuon voimakkaan vahtivietin ansiosta. Koiramme-lehdessä oli taannoin hyvä artikkeli laumanvartijoista ja niiden vahtivietistä. Muun muassa yksi Espanjalaisen omistajaperhe ei KOSKAAN vie koiraa ulos samaan metsään, ettei se koe metsää omaksi reviirikseen ja ala puolustamaan sitä KAIKILTA ulkopuolisilta. Kaikki tarkoittaa siis eläimiä, ihmisiä ja metsäkoneita.

Amstaffeihin olen tutustunut uuden avokkini kautta ja ne ovat mitä mainoimpia otuksia. Urokset tuntuvat vaativan (ainakin murrosiässä) jatkuvaa paikan näyttämistä laumassa. Tuntuu, että haasteita heitetään ilmoille harva se päivä, mutta alistamisen (lue kouluttamisen ei minkään hakkaamisen) jälkeen palataan ruotuun nopeasti. Miellyttämisen halua tuntuu olevan myös bullmastiffia enemmän, joten kouluttaminen on siinä mielessä "helpompaa", mutta yhtälailla aikaa vievää. Harrastuskoirina ovat myös oivallisia, sillä virtaa riittää aivan tajuttomasti. Molossiroduilla (bullmastiffit, mastiffit, cane corso etc) into ja virta loppuu huomattavasti aiemmin, joten motivoinnin suhteen saa olla mielikuvitusta.

Mutta juu, ottakaahan siis selvää roduista ja niiden kouluttamisesta ennen kuin mietitte kuvien perusteella mikä olis se "kovimman näköinen" koira. Threadissa mainitut koirat ovat hienoja rotuja ja kiintyvät omistajaansa sekä antavat vaikka sen kaikkein kalleimpansa laumansa puolesta. Mutta ainakin henkilökohtaisesti puolustan enemmin itse koiriani tiukan paikan tullen kuin toisinpäin. Jos tarvitsette suojelua metsissä ja kaduilla, niin ruvetkaa mielummin harrastamaan kamppailulajeja...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen päättänyt hommata kyseisen haukun.
Maailman ehkä hienoin koirarotu. Itsellä on ollut rotikkaa yms, mutta pitti on jotenkin aina ollut haaveena, ja koska rotikkaa en voi ottaa kun se ei kuitenkaan koskaan tule olemaan se mikä itsellä oli niin tässä on the next best thing :)

Onko kenelläkään suomesta ostettua yksilöä? En oo hirveemmin löytäny paikkoja mistä saisi.

Jos joitain vinkkejä löytyy niin arvostaisin suuresti.

Itse omistan kyseisen rodun edustajan ja suosittelen lämpimästi, mikäli et ole ensimmäistä koiraa hankkimassa. Toisin kuin yleisesti uskotaan Pitbullia ei ole aggressiivinen eikä muutenkaan ns "korkean suojeluvietin omaava" rotu. Vartijaa et pitistä saa tekemälläkää; enemmänkin päinvastoin. Kuten terriereillä yleensäkin tuo toisten koirien kanssa toimeentulo on sitten hiukan nihkeämpää. Koirapuistoon et pitbullia voi viedä, siihen saat varautua. Pitbull on erittäin älykäs koira, jonka kanssa tulet helposti toimeen jos osaat osoittaa paikkasi lauman johtajana. Muuten tuloksena voi olla dominoiva koira, mutta tämä ei missään nimessä ole rodulle ominaista. Pitbull on loppupeleissä jalostettu erittäin ihmisystävälliseksi koiraksi, joten myös lasten kanssa Pitbull tulee toimeen erittäin hyvin :)

Suomesta et valitettavasti perinteistä pitbullia löydä eikä kasvattajia ole. Oulusta saat American Bullyja, jotka EIVÄT OLE PUHDASVERISIÄ PITBULLEJA vaan molossimixejä. Oulun koirilla on myös todettu huolestuttavasti lonkkavikoja, joten en voi varauksetta suositella muutenkaan. Sen sijaan Venäjältä tai eritoten Jenkeistä löytyy kenneleitä, josta saat aidon pitbullin. Paperit kannattaa tosin tarkistaa sukutaulua myöten ennenkuin teet ostopäätöstä (liitot ADBA tai BFKC). ADBA:n rekisteröity pitbull ei kuitenkaan ole välttämättä oikea alkuperäinen pitbull (kuten oulun tapauksesta näemme), vaan on mahdollista,että sekoittumista on tapahtunut jossain vaiheessa. Ja korostan vielä, että suomesta et saa aitoa pitbullia, muuta kuin jos joku on hakenut ulkomailta.

Tervetuloa rodun pariin. Suosittelen erittäin lämpimästi. Median antama kuva koirasta on täysin väärä, joten voit olla huoletta:thumbs:

Mulla oli nuorempana Bullterrieri Aapo. Oli kyllä ihana & lempeä :haart:

KS4Bullterrieri_LRG.jpg

Eikös täällä jo ollut "mikä on kovin ja katu-uskottavin koirarotu, kun pippelille pitäisi saada lisäsenttejä" -topikki olemassa? ;)

Mut joo, hienoja koiria, mutta mitä helvetin mellakkaa tai maailmansotaa varten te ootte varustautumassa kun koiralla pitää olla hirveä suojelu- ja puolustusvietti? Toi Kaukkarikin nousee aina ensimmäisten 10 postin sisällä esiin. Ottakaa kaikki niitä ne on tosi kivoja LEMMIKKEJÄ.
Sama kysymys tuli itelläkin mieleen. Oishan se ihan kiva tuommoinen mötikkä jos ois riskinä että kasa zombeja hyökkää päälle aina välillä kun koiran kanssa käppäilee ulkona :D

Mulla oli labbis. Siinä oli kyllä kiva ja älykäs kaveri, jonka kanssa pysty harrastamaan melkein mitä vaan ja oli helppo kouluttaa.

Suosittelen kaikille että ottavat tuollaisten norsujen sijasta pienen, karvaisen ja täydellisen suloisen koiran, eli Japaninpystykorvan :D

Ja yksi kuva sitten omasta japsistani:
1000021e.jpg
Tai sit ylväs saksalainen pystykorva : pomeranian tai kleinspitz.

Noilla saa takuuvarmasti moninkertaisesti naisten huomion verrattuna noihin norsuihin ;)

Tai sit ylväs saksalainen pystykorva : pomeranian tai kleinspitz.

Noilla saa takuuvarmasti moninkertaisesti naisten huomion verrattuna noihin norsuihin ;)

Eikä se satu yhtään niin paljon, kun tollanen rääpäle puree kädestä, kun se kouluttaminen on kuitenkin jäänyt ja koira on ownaa omistajaa 110% joka päivä:D

Tuossa aiemmin oli mainittu, ei taida Suomesta aitoa saada. Rotuna kyllä mainio ja saava rmasti hyvän kaverin. Kun niiden saatavuus on heikko, niin kannattaa kyllä harkita myös Staffia tai Amstaffia. Molemmilla roduilla löytyy huippu kasvattajia Suomesta.

Näistä roduista itellä kohtuullisen paljon kokemusta. Voin kyllä suositella, jos hermot kestää vauhdikasta koheltamista ja tykkää liikunnasta. Kotona ainakin huomaa, jos liikunta on liian vähäistä. Pötkyt riehuu kuin olisi hullu kahleista vapautettu.

Staffin hyvä puoli on ainakin iso koira pienessä paketissa. Oman kokemuksen mukaan helppoja rotuja, jos hihnan toinen pää on johdonmukainen ihan pennusta asti. Itse aloittanu kouluttamisen heti pentuna ja kertaakaan en ole joutunut reuhaamaan niille. Kaikki kyllä on testannu paikkaansa. Mutta ihan rauhassa ja tiukasti pitäny huolen, että tietävät kuitenkin oman paikkansa.

Itse olen pistänyt merkille sen, että ne ketkä reuhaa on yleensä nostettu perheessä samalle tasolle ihmisten kanssa tai sitten kurittamalla kasvatettu(pelko purija). Topicin aloittajan kaipaamaa luonteen kovuudesta en tiedä, mutta ainakin miellyttämisen haluisia ne on. Mutta ei tosiaan mitään koirapuisto koiria. Toisaalta tuskin niitä kukaan metsästykseen hankkii. Eli menee sen mukaan mitä rodun kanssa voi harrastaa.

Olen päättänyt hommata kyseisen haukun.
Maailman ehkä hienoin koirarotu. Itsellä on ollut rotikkaa yms, mutta pitti on jotenkin aina ollut haaveena, ja koska rotikkaa en voi ottaa kun se ei kuitenkaan koskaan tule olemaan se mikä itsellä oli niin tässä on the next best thing :)

Onko kenelläkään suomesta ostettua yksilöä? En oo hirveemmin löytäny paikkoja mistä saisi.

Jos joitain vinkkejä löytyy niin arvostaisin suuresti.

Suosittelisin ensimmäisenä suuntaamaan Suomen amerikkalaisperäisten työkoirarotujen harrastajayhdistyksen eli Sathyn sivuille:

http://www.sathy.fi/

Itse aloitin tuolta ja hain apua Suomeen pitbulleja tuoneilta ihmisiltä kun olin omaa pentua ostamassa Yhdysvalloista. Jos tosiaankin on kyseessä AITO amerikanpitbullterrieri niin sitten se on Jenkeistä tuotava koska puhdasrotuinen pitbulli on aina rekisteröity esim. Bona Fide Kennel Club (BFKC), All American Dog Registry (AADR), Sporting Dog Registry (SDR), United Kennel Club (UKC) tai American Dog Breeders Association (ADBA). Pentu jonka itse ostin oli tuplarekattu, ADBA (useimpien mielestä oli aikoinaan arvostetuin) sekä muistaakseni UKC kautta.

"Amerikanpitbullterrierit - Suomessa ei ole syntynyt ainuttakaan puhdasrotuista pitbullterrieripentuetta. Jos haluat amerikanpitbullterrierin niin älä osta pitbull-pentua Suomesta. Älä myöskään osta sitä Eestistä (koska siellä ei ole pitbullterriereitä) äläkä Venäjältä. Venäjällä on hyviä rekisteröityjä amerikanpitbulleja mutta ne ovat järjestään liian kalliita suomalaiselle kukkarolle, yleensä sieltä tuodaan ei-rekisteröityjä koiria, joiden jalostustausta on aina osoittautunut epäselväksi."

Sathyn sivuilta edellinen teksti eli kertonee kaiketi jotain...

Koiran Suomeen tuonnissa onkin sitten isompi homma, mutta Sathyn sivuilta ainakin saa apua. Oma hankintanihan kaatui useiden mutkien jälkeen joista olenkin kirjoittanut toiseen ketjuun, tässä kopio kirjoituksestani:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1926393&postcount=777

Mikäli koskaan enää koiraa otan [todennäköistä on että joskus myöhemmin] niin ainoa vaihtoehto on amerikanpitbullterrieri [aiemmin minulla on ollut rottweiler]. Koska olen jo koiran aikoinani maksanut niin rahat pennusta ovat pantissa Jenkkikasvattajalla, eli kun asia tulee uudelleen ajankohtaiseksi niin pääsen valitsemaan uuden pennun :) Katsellaan...

Edit: Mikäli tykkäät juuri ulkonäöstä niin close enough vaihtoehto onkin sitten varmaan amstaffi jos ei jaksa lähteä aitoa pittiä hankkimaan.

Suosittelisin ensimmäisenä suuntaamaan Suomen amerikkalaisperäisten työkoirarotujen harrastajayhdistyksen eli Sathyn sivuille:

http://www.sathy.fi/

Itse aloitin tuolta ja hain apua Suomeen pitbulleja tuoneilta ihmisiltä kun olin omaa pentua ostamassa Yhdysvalloista. Jos tosiaankin on kyseessä AITO amerikanpitbullterrieri niin sitten se on Jenkeistä tuotava koska puhdasrotuinen pitbulli on aina rekisteröity esim. Bona Fide Kennel Club (BFKC), All American Dog Registry (AADR), Sporting Dog Registry (SDR), United Kennel Club (UKC) tai American Dog Breeders Association (ADBA). Pentu jonka itse ostin oli tuplarekattu, ADBA (useimpien mielestä oli aikoinaan arvostetuin) sekä muistaakseni UKC kautta.

Nykyään ADBA on monirekisteri ja lisäksi ADBA-papereissa on ilmennyt sukupuuväärennöksiä. Tästä johtuen monet kennelit ovat siirtäneet Pitbullinsa esim. BFKC:n listoille. Joten mikäli ADBA-rekatun koiran hankit,niin muista ehdottomasti tarkistaa sukutaulu erittäin tarkasti!

Nykyään ADBA on monirekisteri ja lisäksi ADBA-papereissa on ilmennyt sukupuuväärennöksiä. Tästä johtuen monet kennelit ovat siirtäneet Pitbullinsa esim. BFKC:n listoille. Joten mikäli ADBA-rekatun koiran hankit,niin muista ehdottomasti tarkistaa sukutaulu erittäin tarkasti!

Joo, tuosta on aikaa jo useita vuosia. Monet asiat varmaan muuttuneet sinä aikana :) Mä voisin hankkia periaatteessa paperittomankin [ehkä], edellytyksenä se että olisi kahden Jenkeistä tuodon paperillisten tekemä pentue.

Mulla oli nuorempana Bullterrieri Aapo. Oli kyllä ihana & lempeä :haart:

KS4Bullterrieri_LRG.jpg

Öyyynöyyy!!! :haart: Mun lempparikoira. Jos koira hankitaan, niin ehdottomasti tuollainen. Nimikin on jo valmiina, siitä tulee Mauri :D Voitko suositella ensimmäiseksi koiraksi? Rotukuvausten perusteella kai tosi paljon koulutusta vaativa rotu...

Finnish Pitbull ja EvilEve tuossa kertoivatkin samat asiat apbt:n hankkimisesta Suomesta kuin mistä itsekin olisin muistuttanut. Olen itse myös haaveillut aidon pitin tuomisesta jostain ulkomailta mutta toistaiseksi homma ei ole edennyt sen pidemmälle :) Mahtavia koiria.

Fuhrerin rotuvaihtoehdoista mulla on itsellä kokemusta American Bulldogista, sillä sellaisen omistan ja vanha englanninbulldoggikin on kohtuullisen tuttu harrastustoiminnan kautta. Molemmat rodut vieneet kyllä minun sydämen aikalailla täysin. Äärimmäisen ihmisrakkaita tutuille ihmisille, varautuneita vieraita ihmisiä kohtaan mutta jos koira on oikein kasvatettu ja oikealla paikalla laumassa niin hyväksyvät vieraan nopeasti ihmisten esimerkistä. Lapsista pitävät todella paljon.

Molemmat rodut ovat hyvin tiiviitä lihasmassaltaan, massaa on paljon mutta ovat älyttömän nopeita ja liikkuvia. Taistelutahtoa ja peräänantamattomuuttakaan ei puutu. Eivät yleensä tule samaa sukupuolta olevien koirien kanssa toimeen, jotkut eivät eri sukupuoltakaan olevien elleivät ne ole saman perheen koiria.
Molemmista roduista voi lisäksi sanoa, että yhdessä paketissa saa uskollisen perhekoiran, perääntymättömän kodin ja perheen puolustajan sekä hyvän harrastuskoiran :)

Vaativat perusteellisen kasvatuksen, perustottelevaisuuskoulutuksen ja säännöllistä harrastustoimintaa normi lenkkeilyiden lisäksi. Egonjatkeeksi en suosittele sillä näistä tulee vaikeasti hallittavia ja mahdollisesti erittäin vaarallisia mikä puolustusviettiä vahvistetaan. Koirapuistoilu ei todennäköisesti onnistu enää koiran ollessa 8kk tai hieman vanhempi. Jo se, että pentuaikana pääsisivät pöllyyttämään muita koiria aiheuttaa ongelmia vanhempana. Ongelmista pidettävä siis erossa ja ihmisen hoidettava sen koiran puolustaminen eikä päinvastoin.

Tää on ehkä kaikista koirista toiseksi rumin. Aivan törkee naama.

Ja tää on ehkä hyvin puhtaasti makuasia. Mikä sit on sun mielestä se rumin?

Ja tää on ehkä hyvin puhtaasti makuasia. Mikä sit on sun mielestä se rumin?

Juu todellakin makuasioita, seku provoilin. En osaa sitä kaikkein ruminta sanoa, mutta omalla listalla tuo on aika pohjalla. Varmasti koirana hieno jne.

Itsellä valkoinenpaimenkoira.

Ittellä on rotikan ja pitbullin sekotus, hienosti näkyy molempien rotujen piirteitä niin ulkonäössä kuin luonteessakin. Mahtavia rotuja molemmat! :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom