Pitbullterrieri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fuhrer
  • Aloitettu Aloitettu
Toki kyseiset tilastot kannattaa suhteuttaa koirien määrään.

Ovat suhteutettuna. Noissa tilastoissa hämää vain se, että Pitbull on kärkirymässä hengenvaarallisissa purennoissa (mikä on luonnollista koiran fysiikkaan nähden), mutta kokonaispurentojen lukumäärä suhteutettuna koirien määrään on suhteessa pieni. Ja kannattaa ottaa myös huomioon termi "Pitbull tyyppinen koira" joka ei tarkoita Amerikan Pitbull terrieriä. Seuraava teksti selittää asian toivottavasti:

The term "Pit Bull" is a blanket term that covers ANY dog that has a short smooth coat, very muscular frame and solid head structure. "Pit Bull" is not a breed...it is just a description. The breeds that are normally grouped under the "Pit Bull" moniker are 1)APBT-American Pit Bull Terrier 2)AmStaff-American Staffordshire 3)AmBully-American Bully 4)AB-American Bulldog 5)STAFFY-Staffordshire Bull Terrier. Also, any "MIX" of the breeds mentioned above would be "considered a Pit Bull". In fact any dog, no matter what origin, that resembles these breeds can be called a "Pit Bull".

As you can see, asking if your dog is a "Pit Bull" does not really clear anything up or identify the breed of your dog. Unless you have papers from a reputable breeder that states the pedigree of your dog, there is no way to be 100% sure of your dogs lineage. This is not to say that your dog is not an APBT or Amstaff, but you can not be 100% sure without good documentation.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eka postaus! Vastahan tätä pakkista on vuoden ajan luettu vastailematta mihinkään. Nyt on kuitenkin koiraihmisenä pakko hieman avautua:whip:. Toivon, että jokainen bull-tyyppistä tai laumanvartijaa harkitseva pakkislainen tutustuu rotuun HUOLELLA, eikä hanki itselleen mitään elimen jatketta. Bullmastiffit ja Mastiffit ry:n www.mastiffit.com hallituksen jäsenenä en toivo, että saamme yhtään ylimääräistä koiraa uudelleensijoitettavaksi pitovaikeuksien takia tai jopa heitteellejätön seurauksena. "Kun se meidän Musti ei nyt sitten ollutkaan sellainen kuin kuvittelin sen olevan kuvien perusteella ja omat tiedot ja taidot koirista olivatkin loppupelissä vähän vajaavaiset."

Vastailen niistä roduista, joista on omaa kokemusta. Espanjanmastiffihan, eivätkä muutkaan laumanvartijat, ole taajama/kerrostalo koiria, juurikin tuon voimakkaan vahtivietin ansiosta. Koiramme-lehdessä oli taannoin hyvä artikkeli laumanvartijoista ja niiden vahtivietistä. Muun muassa yksi Espanjalaisen omistajaperhe ei KOSKAAN vie koiraa ulos samaan metsään, ettei se koe metsää omaksi reviirikseen ja ala puolustamaan sitä KAIKILTA ulkopuolisilta. Kaikki tarkoittaa siis eläimiä, ihmisiä ja metsäkoneita.

Amstaffeihin olen tutustunut uuden avokkini kautta ja ne ovat mitä mainoimpia otuksia. Urokset tuntuvat vaativan (ainakin murrosiässä) jatkuvaa paikan näyttämistä laumassa. Tuntuu, että haasteita heitetään ilmoille harva se päivä, mutta alistamisen (lue kouluttamisen ei minkään hakkaamisen) jälkeen palataan ruotuun nopeasti. Miellyttämisen halua tuntuu olevan myös bullmastiffia enemmän, joten kouluttaminen on siinä mielessä "helpompaa", mutta yhtälailla aikaa vievää. Harrastuskoirina ovat myös oivallisia, sillä virtaa riittää aivan tajuttomasti. Molossiroduilla (bullmastiffit, mastiffit, cane corso etc) into ja virta loppuu huomattavasti aiemmin, joten motivoinnin suhteen saa olla mielikuvitusta.

Mutta juu, ottakaahan siis selvää roduista ja niiden kouluttamisesta ennen kuin mietitte kuvien perusteella mikä olis se "kovimman näköinen" koira. Threadissa mainitut koirat ovat hienoja rotuja ja kiintyvät omistajaansa sekä antavat vaikka sen kaikkein kalleimpansa laumansa puolesta. Mutta ainakin henkilökohtaisesti puolustan enemmin itse koiriani tiukan paikan tullen kuin toisinpäin. Jos tarvitsette suojelua metsissä ja kaduilla, niin ruvetkaa mielummin harrastamaan kamppailulajeja...

Aika erikoisia mielipiteitä täällä. Heti leimataan munanjatkeeksi jos haluaa jonkun vähän erilaisen koiran ku kultainen noutaja.
Ja sit kun tietää koirista jotain niin tietää yleensä myös sen että todella monessa tapauksessa missä koira on hankittu munanjatkeeksi ilman sen suurempaa funktiota käy niin että koirasta luovutaan pitovaikeuksien vuoksi.

Onko se sit väärin harrastaa esim nyrkkeilyä kun sulkapalloakin voi harrastaa ettei tarvii leikkii mitään kovaa iskijää?

Mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä jos haluaa, kuten itse, hieman kovempiluontosemman koiran. Itsellä on ollut niin noutaja kuin rotikkaakin ja mastiffeja/bulleja.
Rotikasta tykkäsin henk.koht kaikkein eniten, luonteen puolesta. Tottakai jokainen koira mikä on ollut on ollut täysin perheenjäsen, enkä sillälailla tee eroa rodun perusteella.

Täälläkin heti huudellaan jotain munanjatketta ennenkuin edes tiedetään onko mahdollisia syitä että miksi haluaa vaikka koiran jolla on vahva suojeluvietti.
Semmonen kutina jäi osasta viesteistä että oletetaan että esim. minä en tiedä koirista mitään, ja halutaan vaan se kaikkein kovin hurtta mitä löytyy.

Onneksi tuli myös asiallisia vinkkejä ja mielipiteitä, kiitos niistä :)
eihän siinä jos oikeasti on valmis näkemään tuon aikaisemman postauksen verran vaivaa sit kun hommataan koira jolla on kunnon munanjatke-speksit.

ei muuta kun 10 hyvää syytä nyt sit kehiin kun sulla niitä kerran on. muuten tää menee juupas eipäs - väittelyksi jossa taas ei ole mitään järkeä.

kaikki vartioinnit, reviirin puolustus ym on otettu itseisarvoisesti pelkästään plussana tässä ketjussa, itse näkisin että ne on enemmän rasite. joudut näkemään enemmän vaivaa jotta et joudu esimerkiksi rankaisemaan koiraasi luonteenmukaisesta toiminnasta tai vaihtoehtoisesti anna koirasi terrorisoida parin kilsan säteellä koko naapurustoa/vast jos muita ihmisiä(tai vaikkapa satunnaisia jokamiehenoikeuden harjoittajia) asuu/liikkuu sillä säteellä. harvalla on osoittaa pari hehtaaria peltoa jossa ylemmän postauksen koirat voisivat temmeltää rauhassa tai vaihtoehtoisesti aina viedä eri paikkaan ulkoilemaan...

Öö... Mahdoitko lukaista mitä tuo linkittämäni tilasto koski?

Mahtavatkohan tilastot muuttua päinvastaisiksi, jos lasketaan kuolemantapauksia ja vakavia vammoja? Tämä saattaa selvitä, jos myös lukee tuon laittamani tilaston. :)

Juu kyllä luin tuon. Ja kyllä tilastot muuttuvat jos asiaa tarkastellaan vammojen vakavuudella (juurikin tuon koiran fyysisen olemuksen vuoksi), mutta sielläkin tilastossa ovat edellä esimerkiksi Rottweiler ja Dalmatialainen. Linkitin vain tuon tilastoni ihan tuon sinun tutkimuksesi jatkoksi.

Ovat suhteutettuna. Noissa tilastoissa hämää vain se, että Pitbull on kärkirymässä hengenvaarallisissa purennoissa (mikä on luonnollista koiran fysiikkaan nähden), mutta kokonaispurentojen lukumäärä suhteutettuna koirien määrään on suhteessa pieni. Ja kannattaa ottaa myös huomioon termi "Pitbull tyyppinen koira" joka ei tarkoita Amerikan Pitbull terrieriä. Seuraava teksti selittää asian toivottavasti:

The term "Pit Bull" is a blanket term that covers ANY dog that has a short smooth coat, very muscular frame and solid head structure. "Pit Bull" is not a breed...it is just a description. The breeds that are normally grouped under the "Pit Bull" moniker are 1)APBT-American Pit Bull Terrier 2)AmStaff-American Staffordshire 3)AmBully-American Bully 4)AB-American Bulldog 5)STAFFY-Staffordshire Bull Terrier. Also, any "MIX" of the breeds mentioned above would be "considered a Pit Bull". In fact any dog, no matter what origin, that resembles these breeds can be called a "Pit Bull".

As you can see, asking if your dog is a "Pit Bull" does not really clear anything up or identify the breed of your dog. Unless you have papers from a reputable breeder that states the pedigree of your dog, there is no way to be 100% sure of your dogs lineage. This is not to say that your dog is not an APBT or Amstaff, but you can not be 100% sure without good documentation.

Ok. Tokihan tuo juuri on se "ongelma" kyseisen tyyppisten koirien kanssa. Että kun kerran puraisee niin jälki on sen mukaista, tuosta syystä itse toivonkin että ihmiset jotka harkitsevat kyseisen tyyppisiä rotuja niin miettivät että ovatko tarpeeksi kokeneita ja hyviä kouluttamaan koiran. Harvassa koirassa on mitään vikaa, mutta suuressa osassa purenta tapauksissa vika löytyy hihnan toisesta päästä. Voi olla että osaat kouluttaa koiran ja se palvelee juuri sinua kuten haluat, mutta jos elät väärässä ympäristössä koiran kanssa aiheutat helposti ongelmia ja koiran turhaa paineistumista.
Kuten juuri esim. kaukkari kerrostalossa.

Mutta tuossa tilastossa on niputettu yhteen kaikki pitbull tyyppiset koirat tuon Pitbull sarakkeen kohdalle. Mistään en ainakaan minä löydä Amerikan Pitbull terrieriä. Harhaanjohtavaa mustamaalausta.

Kuten sanoin Pitbull ei ole rotu vaan yleisnimitys pitbull tyyppisille koirille. Amerikan pitbull terrieri on rotu.

eihän siinä jos oikeasti on valmis näkemään tuon aikaisemman postauksen verran vaivaa sit kun hommataan koira jolla on kunnon munanjatke-speksit.

ei muuta kun 10 hyvää syytä nyt sit kehiin kun sulla niitä kerran on. muuten tää menee juupas eipäs - väittelyksi jossa taas ei ole mitään järkeä.

kaikki vartioinnit, reviirin puolustus ym on otettu itseisarvoisesti pelkästään plussana tässä ketjussa, itse näkisin että ne on enemmän rasite. joudut näkemään enemmän vaivaa jotta et joudu esimerkiksi rankaisemaan koiraasi luonteenmukaisesta toiminnasta tai vaihtoehtoisesti anna koirasi terrorisoida parin kilsan säteellä koko naapurustoa/vast jos muita ihmisiä(tai vaikkapa satunnaisia jokamiehenoikeuden harjoittajia) asuu/liikkuu sillä säteellä. harvalla on osoittaa pari hehtaaria peltoa jossa ylemmän postauksen koirat voisivat temmeltää rauhassa tai vaihtoehtoisesti aina viedä eri paikkaan ulkoilemaan...

Miten on niin vaikeaa ymmärtää että esim. minulla on koirista kokemusta varmasti enemmän kuin suurimmalla osalla ihmisistä. Koiria on ollut samalla talossa siitä asti ku täytin 5 tähän päivään asti.
Onko sinulla koskaan ollut koiraa jolla on vahva vartiovietti?

Ihan ihmeellisiä harhaluuloja että lähes jokainen koira millä on vartioviettiä tarvitsisi jonku fudiskentän kokoisen pihan ja vielä semmoiselta paikalta ettei vahingossakaan näe ketään ihmistä.

Mutta tuossa tilastossa on niputettu yhteen kaikki pitbull tyyppiset koirat tuon Pitbull sarakkeen kohdalle. Mistään en ainakaan minä löydä Amerikan Pitbull terrieriä. Harhaanjohtavaa mustamaalausta.

Kuten sanoin Pitbull ei ole rotu vaan yleisnimitys pitbull tyyppisille koirille. Amerikan pitbull terrieri on rotu.

Juu. Ei siihen varmaan mahtunut mukaan lainkaan amerikan pitbull terrierejä... ;) Kaikkia muita kyllä.... :)

Mikähän mahtaa olla yleisin pitbulltyyppinen koira Amerikassa? :)

No eihän siinä sitten mitään... ;)

Katsopa se dalmatialainen vielä uudestaan... :) Jos siis katsoit tuosta linkistäni. Ja Rottweiler myös...

Juu. Kyseessä siis tosiaan hengenvaaralliset purennat. Ei kuolemaan johtaneet purennat (ja vakavat vammautumiset), joita tuossa sinun tutkimuksessasi luetellaan.

Juu. Ei siihen varmaan mahtunut mukaan lainkaan amerikan pitbull terrierejä... ;) Kaikkia muita kyllä.... :)

Mikähän mahtaa olla yleisin pitbulltyyppinen koira Amerikassa? :)

Mahtui varmasti mukaan, mutta kyseessä on viisi eri rotua yhden sarakkeen kohdalla. Ymmärrätkö tämän pienen epäkohdan tuossa tutkimuksessasi :hyper:. Tällä hetkellä veikkaisin eniten oleva American Bullyja eli molossimixejä. Ei oikeita amerikan pitbull terriereitä. Niistä ollaan jopa tekemässä oma rotunsa siellä, koska ovat niin kaukana amerikan pitbull terrierin rotumääritelmästä.

Ok. Tokihan tuo juuri on se "ongelma" kyseisen tyyppisten koirien kanssa. Että kun kerran puraisee niin jälki on sen mukaista, tuosta syystä itse toivonkin että ihmiset jotka harkitsevat kyseisen tyyppisiä rotuja niin miettivät että ovatko tarpeeksi kokeneita ja hyviä kouluttamaan koiran. Harvassa koirassa on mitään vikaa, mutta suuressa osassa purenta tapauksissa vika löytyy hihnan toisesta päästä. Voi olla että osaat kouluttaa koiran ja se palvelee juuri sinua kuten haluat, mutta jos elät väärässä ympäristössä koiran kanssa aiheutat helposti ongelmia ja koiran turhaa paineistumista.
Kuten juuri esim. kaukkari kerrostalossa.

Asiapuhetta :thumbs:

^aivan totta. Siksi en itsekkään vakavasti edes harkitse esim. kaukkarin ottamista nykytilanteessa.
Suurin osa ongelmista on kyllä siinä omistajassa.
Itsellä ei esim. rotikan kanssa koskaan ollut mitään ongelmia, vaikka pidin sitä vapaana todella usein. Suurimmat tilanteet olivat toisen koiran kanssa kun vieras koira tuli aidan läpi kimppuun.
Sekin ratkesi maiharilla :D Ja toinen että ventovieras viinalle haiseva äijä päätti mennä yrittää ottamaan makkaraa suusta oma-alotteisesti. (koiralla oli tapana kantaa ruokaa kaupasta kotiin suussa)

Mahtui varmasti mukaan, mutta kyseessä on viisi eri rotua yhden sarakkeen kohdalla.

Mitkä nämä viisi rotua ovat?
Ymmärrätkö tämän pienen epäkohdan tuossa tutkimuksessasi

Toki. Minulla on vielä tällä hetkellä oma arvaukseni, että saattaisi valtaosa olla tuossa suuuressa luvussa ihan noita amerikan pitbull terrierejä. Luku tosiaan niiiin suuri, että ei se pieneltä tunnu vaikka mukana olisi muutamaa pitbulltyyppiä. :)
: Tällä hetkellä veikkaisin eniten oleva American Bullyja eli molossimixejä. Ei oikeita amerikan pitbull terriereitä.

Noita mixejä oltiinkin tuossa tilastossa onneksi eritelty.

Kahden staffin omistajana voin suositella kyseistä rotua, jos pittiä jostain syystä et hommaakkaan. Staffit on kovapäisiä elukoita, mutta kasvatuksella aivan ihania otuksia. Staffi menee kokonsa puolesta kätevästi myös kerrostalossa, eikä hauku juuri koskaan (paitsi painiessa ;) ) Kova kuri näillekkin luupäille saa olla. Koirapuistossa pärjää toisten koirien kanssa, kunhan valitsee seuran huolella.

laitanpa vielä ällin & tällin kuvan.

Liitteet

• IMG_0308copy.jpg
    IMG_0308copy.jpg
    745,3 KB · Katsottu: 3 313
Miten on niin vaikeaa ymmärtää että esim. minulla on koirista kokemusta varmasti enemmän kuin suurimmalla osalla ihmisistä. Koiria on ollut samalla talossa siitä asti ku täytin 5 tähän päivään asti.
Onko sinulla koskaan ollut koiraa jolla on vahva vartiovietti?

Ihan ihmeellisiä harhaluuloja että lähes jokainen koira millä on vartioviettiä tarvitsisi jonku fudiskentän kokoisen pihan ja vielä semmoiselta paikalta ettei vahingossakaan näe ketään ihmistä.
niin siis sulla ei ole olemassa 10 hyvää syytä? vai miten tuo pitäisi tulkita? ei, en tahdo koiraa jolla on vahva vartiovietti koska se ei todellakaan sopisi minulle kun katsoo mitä mulla on tällä hetkellä koiralle tarjota.

tarkoituksenani ei ollut kritisoida sun koiravalintoja vaan yleisesti ottaen sitä kuinka täällä ihannoidaan sitä että koira tappaa vaikka puoli suomea jos nakkikiskajonossa syntyy rähinä ja jos naapuri käy millinkin omassa pihassa, ei muuta kun hampailla kiinni pillistä perkele! eli juurikin sitä että pitää olla kokemusta ja tietoa rodusta ja sen lisäksi pitää osata ajatella vielä järkevästi koiran asettamia vaatimuksia. eli pitää katsoa kolikon molemmat puolet.

maailmasta löytyy kuitenkin monta erilaista koirarotua joilla on hyvin samankaltaisia ominaisuuksia. eli entinen tappelukoira vs muu käyttökoira vertailussa erot saattavat olla hyvin minimaalisia. lisäksi rotujen sisäiset vaihtelut vain pienentävät kuilua eri rotujen välissä.

Mitkä nämä viisi rotua ovat?

Toki. Minulla on vielä tällä hetkellä oma arvaukseni, että saattaisi valtaosa olla tuossa suuuressa luvussa ihan noita amerikan pitbull terrierejä. Luku tosiaan niiiin suuri, että ei se pieneltä tunnu vaikka mukana olisi muutamaa pitbulltyyppiä. :)

Noita mixejä oltiinkin tuossa tilastossa onneksi eritelty.

1)APBT-American Pit Bull Terrier 2)AmStaff-American Staffordshire 3)AmBully-American Bully 4)AB-American Bulldog 5)STAFFY-Staffordshire Bull Terrier ja 6) kaikki näiden mixit.

AB:lle löytyy ainoastaan oma sarake.

niin siis sulla ei ole olemassa 10 hyvää syytä? vai miten tuo pitäisi tulkita? ei, en tahdo koiraa jolla on vahva vartiovietti koska se ei todellakaan sopisi minulle kun katsoo mitä mulla on tällä hetkellä koiralle tarjota.

tarkoituksenani ei ollut kritisoida sun koiravalintoja vaan yleisesti ottaen sitä kuinka täällä ihannoidaan sitä että koira tappaa vaikka puoli suomea jos nakkikiskajonossa syntyy rähinä ja jos naapuri käy millinkin omassa pihassa, ei muuta kun hampailla kiinni pillistä perkele! eli juurikin sitä että pitää olla kokemusta ja tietoa rodusta ja sen lisäksi pitää osata ajatella vielä järkevästi koiran asettamia vaatimuksia. eli pitää katsoa kolikon molemmat puolet.

maailmasta löytyy kuitenkin monta erilaista koirarotua joilla on hyvin samankaltaisia ominaisuuksia. eli entinen tappelukoira vs muu käyttökoira vertailussa erot saattavat olla hyvin minimaalisia. lisäksi rotujen sisäiset vaihtelut vain pienentävät kuilua eri rotujen välissä.

Ensinnäkään en näe yhtään hyvää syytä miksi mun pitäisi perustella omaa koiravalintaani netissä.
Mutta jos jotain, niin pidän siitä että tiedän että voin hyvin mielin olla kotona jos vaikka tyttöystäväni lähtee pimeällä hakemaan kiskalta maitoa koiran kanssa/lähden itse jonnekin ja tiedän että siellä on joku talonvahtina.
Tykkään myös "vahtikoirien" luonteesta ja olemuksesta, en niinkään välitä siitä että koiralla on vahva miellyttämisen tarve. Se on mielestäni ainoastaan plussaa jos koiralla on vahva tahto, kunhan se ei yritä dominoida laumaansa ja käyttäytyä johtajana.
Henk.koht mieltymykseni on isommissa koirissa, jos ihan puhtaasti seurakoiraa etsisin niin ottaisin jonkun 7-8 kilosen sekarotuisen. Terveempiä, useimmiten älykkäitä, halvempia.

En halua myöskään koiraa näyttelytarkoituksessa, en ole ikinä niistä niin välittänyt vaikka niissä on tullut pyörittyä töissä ja vapaa-ajalla. Vaan haluan semmoisen koiran mistä itse pidän, ja otankin sen vain itseäni varten, ja silloin haluan koiran jonka luonne ja ulkonäkö miellyttävät omaa silmää.
Pidän koiraa mukana käytännössä kaikkialla missä pystyn. Syön saatana jätskitkin kesällä puoliks haukun kanssa :D

En tiedä vastasinko varsinaisesti kysymykseesi mutta tossa joitain mietteitä.
En tosiaankaan ihan pystymetsästä lähde etsimään mitään munanjatketta, usko tai älä :piis:

^aivan totta. Siksi en itsekkään vakavasti edes harkitse esim. kaukkarin ottamista nykytilanteessa.
Suurin osa ongelmista on kyllä siinä omistajassa.
Itsellä ei esim. rotikan kanssa koskaan ollut mitään ongelmia, vaikka pidin sitä vapaana todella usein. Suurimmat tilanteet olivat toisen koiran kanssa kun vieras koira tuli aidan läpi kimppuun.
Sekin ratkesi maiharilla :D Ja toinen että ventovieras viinalle haiseva äijä päätti mennä yrittää ottamaan makkaraa suusta oma-alotteisesti. (koiralla oli tapana kantaa ruokaa kaupasta kotiin suussa)

Jep, itse olen oppinut koirien kanssa toimimaan osittain kantapään kautta. Koirien linajtkin vaikuttavat erittäin paljon koiran käyttäytymismalleihin. Esimerkkinä nyt vaikka saksanpaimenkoira, näyttelylinjaisen ja käyttölinjaisen välissä on todella suuri ero. EI pelkästään ulkonäössä vaan myös siinä käyttäytymisessä.
Itse saksanpaimenkoirien kanssa ollut erittäin paljon tekemisissä ja nykyinen tilanne on pelottava. Koiria on enemmän kuin koskaan, mutta taitavia koirien käsittelijöitä harvassa. Saksanpaimenkoira on valtavan taitava ja uskollinen ystävä oli se sitten näyttely- tai käyttölinjainen, on vaan osattava valita itselleen oikea linja.

Sama taitaa olla monessa muussakin rodussa, koiria kun tulee enemmän niin ongelmatkin kasaantuvat.
Ihmiset alkavat ottamaan joitain tiettyjä rotuja trendejen mukaan, elokuvat, julkkikset yms. saavat aikaan toisinaan buumin josta rotu saattaa kärsiä. Esimerkiksi voisi ottaa Beethoven elokuvat. Ihmisethän kuitenkin tekevät rahaa myös koirilla, joten rekistöröidyt koirat kunniaan ja ottakaa ihmeessä selvää siitä suvusta ja kasvattajastakin mielellään.

Rotikka on toinen rotu joka itseäni usein ihmetyttää, miten niin lepposa ja kiltti rotu tekee niin paljon vahinkoa. Minkälaiset ihmiset kyseistä rotua ottaa, tietämättä mihin se kykenee?
Missä on se terve järki? Missä on ihmisten harkintakyky ja asioista selvyyden ottaminen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom