Mua vituttaa oikeasti kun jotku ajattelevat ettei ruotsin opiskelusta ole haittaa kellekkään. Itse kuulun siihen ryhmään, jonka päähän vieraat kielet eivät uppoa juuri mitenkään, vaikka tykkäisin kovasti osata kieliä. Muistan ihan elävästi omalta peruskouluajalta kun ajattelin, että otan joko espanjan tai saksan kolmanneksi kieleksi. Seiskalla sitten totesin etten pysty opiskelemaan kunnolla kolmea kieltä, kun ei meinaa kahteenkaan pystyä. Eli mulla jäi itselle tärkeämpi kieli ottamatta ihan sen takia, koska oli pakko opiskella ruotsia. Ja ruotsi vitutti jo lukiossa sen verran, että itsellä venähti koko lukio 4 vuoteen. Ei jääny kieli tuosta vaan päähän ja tiesi ettei sitä tarvitse, niin motivaatio nolla ja tuloksena nelosia kursseista ja seuraavana vuonna uusiksi.
Nykyinen tilanne on se, että en osaa käytännössä yhtään ruotsia, olen vaan tuhlannut siihen ihan helvetisti aikaa. Sen lisäksi asun tällä hetkellä Espanjassa enkä osaa myöskään espanjaa kunnolla(paremmin sentään kuin ruotsia :P), koska en pystynyt aloittamaan sen opiskelua peruskoulussa, kiitos pakkoruotsin.
Joo siis älkäänyt ihmiset kehdatko väittää etteikö ruotsin opiskelusta olisi haittaa. Sen osaamisesta ei varmaan ole kellekkääin haittaa, mutta opiskelusta on.
Kaksikielisyyttä en vastusta, mutta tuo pakkoruotsi on aikalailla perseestä.