Pitäisikö Suomen olla yksikielinen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lohhari
  • Aloitettu Aloitettu
Laffer sanoi:
Kerro miksi suomenruotsalaisille pitäisi tarjota palvelua ruotsinkielellä, kuitenkin he osaavat KAKSIKIELISINÄ suomea puhua.
Mite sine sano? Sine hiljaa sine kommunisti sine!

Teke taksvärkki! Mene kuus mees hevos päivä viikko. Ja kaks akka päivä.

Taikka mine tila kasakat Hälsinskistä ja lyö akkunat ja muuri rikki!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mappana sanoi:
2. Yleensä he jotka aloittavat Saksan opiskelun aikaisten, eivät sitä käytä muuta kuin samoissa tilanteissa kuin käyttäisivät ruotsia.
3. Se että opiskelee ruotsia ei poissulje vaihtoehtoa aloittaa myös saksan opiskelua. Jos seitsemännellä luokalla alkaa lukea saksaa on sitä aikaa vielä vuosia tankata.

Mua vituttaa oikeasti kun jotku ajattelevat ettei ruotsin opiskelusta ole haittaa kellekkään. Itse kuulun siihen ryhmään, jonka päähän vieraat kielet eivät uppoa juuri mitenkään, vaikka tykkäisin kovasti osata kieliä. Muistan ihan elävästi omalta peruskouluajalta kun ajattelin, että otan joko espanjan tai saksan kolmanneksi kieleksi. Seiskalla sitten totesin etten pysty opiskelemaan kunnolla kolmea kieltä, kun ei meinaa kahteenkaan pystyä. Eli mulla jäi itselle tärkeämpi kieli ottamatta ihan sen takia, koska oli pakko opiskella ruotsia. Ja ruotsi vitutti jo lukiossa sen verran, että itsellä venähti koko lukio 4 vuoteen. Ei jääny kieli tuosta vaan päähän ja tiesi ettei sitä tarvitse, niin motivaatio nolla ja tuloksena nelosia kursseista ja seuraavana vuonna uusiksi.

Nykyinen tilanne on se, että en osaa käytännössä yhtään ruotsia, olen vaan tuhlannut siihen ihan helvetisti aikaa. Sen lisäksi asun tällä hetkellä Espanjassa enkä osaa myöskään espanjaa kunnolla(paremmin sentään kuin ruotsia :P), koska en pystynyt aloittamaan sen opiskelua peruskoulussa, kiitos pakkoruotsin.

Joo siis älkäänyt ihmiset kehdatko väittää etteikö ruotsin opiskelusta olisi haittaa. Sen osaamisesta ei varmaan ole kellekkääin haittaa, mutta opiskelusta on.

Kaksikielisyyttä en vastusta, mutta tuo pakkoruotsi on aikalailla perseestä.

Kaksikielisyys - tai käytännössä melkein kolmikielisyys - tulee tälle maalle ihan saatanan kalliiksi. Syy miksei Ruotsi suostu edes keskustelemaan suomenkielisten mahdollisuudesta asioida suomeksi Ruotsissa.

Ruotsin pakkotuputtaminen on muutenkin juuri sitä itseään. Jotta täällä osattaisiin ruotsia? ei jestas, näytä mulle jostain oikeasta kaupungista paikka mistä löydät kadulta ruotsia taitavia, niin osoitan sun olevan Kauniaisissa.

Ihmeellinen harhaluulo on, että ruotsin opiskelu loppuisi kuin seinään, mikäli kielestä tehtäisiin opinnoissa vaihtoehtoinen. Varmasti aluksi tulisi tiputusta ihan näytösmielessä, jonka jälkeen tilanne pian normalisoituisi. Opiskelijoita ei varmasti olisi yhtä montaa, kun nythän niitä on ~100%, sen sijaan kieltä taitavien määrä sitä opiskelevien suhteen olisi aika reilusti nykyistä korkeampi.

Olisinpa itse ottanut A-ruotsin. Olisi jo 5. luokalla päässyt opiskelemaan englantia, sen nyt kuitenkin mediapommituksessa jo oppii hyvin nopeasti. Ruotsin taito olisi vahvempi alla, ja 7. luokalla olisi ehkä alkanut jo sitten saksan opinnot; sillä kielellä olisi jopa tehnyt jotain. Ruotsia en vain ole todellakaan eläessäni mihinkään tarvinnut, saksalle olisi varsinkin nykyään jo reilummin käyttöä, kun eivät nuo sakemannit osaa noita verkkokauppojaan engelskaksi kääntää... eikä se babelfishikään ihan aina noissa loista.

No, tämän maan konservatiivisuuden tuntien täällä luovutaan ennemmin vaikka teiden kunnossapidosta, terveydenhuollosta ja sosiaaliturvasta kuin pakkoruotsista.

Liian pitkä ketju, eli en jaksa kaikkea lukea.

Pakkoruotsi ei ole hyvä asia. Mieluummin opetettaisiin enemmän englantia koska 95% suomalaisista osaa englantia sen verran heikosti, että kielitaito ei riitä tasavertaiseen (esim.) työskentelyyn englantia osaavien kanssa vaan rahkeet riittävät ainoastaan rupatteluun. Vapaaehtoinen ruotsin opiskelu todennäköisesti tuottaisi paremmin ruotsia osaavia suomalaisia ja ne, jotka eivät puhuisi ruotsia, osaisivat jotain toista kieltä...Toivossa on hyvä elää koska suomalaisilla on aika nuiva suhtautuminen kielten opiskeluun silloin kun niitä pitäisi ahkerimmin opiskella.

Mitä tohon ruotsia puhuvien ryhmään tulee, niin äidinkielenään ruotsia puhuu vähän reilu 5,5% ja niitä kenen virallinen äidinkieli on suomi, mutta puhuvat silti pääosin ruotsia, on vielä jonkin verran tohon päälle.

Ruotsin opettaminen pakolla natiaisille on jokseenkin yhtä hyödyllistä kuin Tanskan. Siis oikeesti suomenruotsalaiset vois pitää sen kielensä kun se niin hiton hieno on ihan itellään vaan ja opetella suomea siinä kuin muutkin täällä. Ennemmin saamelle nykyinen ruotsinkielen asema:rock:

Annie Stark sanoi:
". "Miks sul on suomen maajoukkueen paita vaik oot hurri" COME ON! Vaikka joku onkin kaksikielinen, se ei tarkota että se olisi RUOTSALAINEN, vaan SUOMALAINEN. Se ei ole siis kansallisuuskysymys laisinkaan.

Hohhoo, tähän olen itekkin liian usein törmännyt. Aina joku perusjuntti vikisemässä että sähän olet ruotsalainen. Äitis on. Ei se kaksikielisyys kansalaisuutta muuta.

Turtunu niin täysin tähän aiheeseen että ihan yks ja vitun sama mitä joku asiasta ajattelee. Nuorena kun joutu tarpeeks usein nyrkein puolustamaan "paikkaansa" ni ei paljoa enää nappaa.

Voihan asiasta marista lopun elämänsä mutta tuskin se tulee muuttumaan.

HC76 sanoi:
Kuulunko minä eliittiin? Tuntemukseni ovat siis olleet ihan oikeita.
Et kuulu. Lue kärsivällisesti läpi koko shitti, bitch (copyright Fridrik 2005), niin ymmärrät, että sinä kuulut suomenruotsalaisten enemmistöön, eli olet ihan normijuntti etkä mikään "ihan tavallinen jörndonner". ;)

Eli se pointti oli, että suurin osa suomenruotsalaisista on aivan tavallisia juntteja.

Fridrik on eliittiä.

reiska sanoi:
Fridrik on eliittiä.

ei jumalaare reiska :hyper: , sun läpät on kyllä parhaimmillaan hillittömiä mutta ei välttämättä aukene ellei oo täys pakkis-addikti...:)

Faktat lienee seuraavat, eli ruotsin kielen virallinen asema ei tule muuttumaan ainakaan lähi-ikuisuudessa vaikka pahimmat hurrivihaajat itkis verta ja repis syömmensä rinnastaan. Yhtä lailla fakta on se että suuri enemmistö suomalaisista EI V*TTU HALUA sitä iänikuista pakkoruotsia.

Todennäköisenä pidän sitä että PAKKORUOTSI tullee asteittain poistumaan parinkymmenen vuoden sisään. Ne jotka ei sitä halua opiskella eivät sitä opiskele. Ne jotka haluavat esim. kaukonäköisesti itselleen tiettyä etua työmarkinoilla, jatko-opiskelun tms. suhteen tulevat valitsemaan itselleen ruotsinopiskelun ja ruotsinkielisten palvelut viranomaisissa tulevat turvatuiksi.

Kaksikielinen. En sen tarkemmin rupee selittämään että miksi niin eikä yksikielinen. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteensä.

mimu sanoi:
Jokaisella on oikeus omaan mielipiteensä.

Tämä on ihan totta, mutta jos perusteluja ei omalle mielipiteelle ole niin ajatellaan IMO liikaa tunteella eikä järjellä.

Mun mielipide on että yksikieliseksi pitäisi Suomi saada. Tuo kaksikielisyys on vain ikivanha jäänne jostain historiasta. Nykypäivänä tuolle on vaikea keksiä mitään järjellistä perustelua. Päinvastoin.

Sitä mä en ymmärrä että mikä perustelu kaksikielisyyden kannattajilla ja RKP:lla on että "Suomi on aina ollut kaksikielinen maa jaadajaada..." ja "kaksikielisyys on rikkaus" tms. Hirveää paskaa. Toisaalta onhan se huomattu että tämä kansa pelkää kaikenlaista muutosta (vrt. pressavaalit) ja mieluummin pysytään siinä vanhassa ja turvallisessa vaikka se sitten olisikin järjellisesti paskempi vaihtoehto.

Edit. Ja vaikka mielestäni kaksikielisyys pitäisi kokonaan saada pois, niin ehdottomasti tärkeämpää olisi ihan ensimmäisenä saada ruåtsin opiskelu peruskoulussa ja lukiossa vapaaehtoiseksi. Uskon, että monien kaksikielisyyden vastustaminen tulee nimenomaan tuosta ruotsin pakkomaisena tuputtamisena koulussa. Niin hyviä perusteluja pakkoruotsin poistamiselle tuossa jo tulikin että en sen enempää ala perustelemaan...

hemmmo sanoi:
Mua vituttaa oikeasti kun jotku ajattelevat ettei ruotsin opiskelusta ole haittaa kellekkään. Itse kuulun siihen ryhmään, jonka päähän vieraat kielet eivät uppoa juuri mitenkään, vaikka tykkäisin kovasti osata kieliä. Muistan ihan elävästi omalta peruskouluajalta kun ajattelin, että otan joko espanjan tai saksan kolmanneksi kieleksi. Seiskalla sitten totesin etten pysty opiskelemaan kunnolla kolmea kieltä, kun ei meinaa kahteenkaan pystyä. Eli mulla jäi itselle tärkeämpi kieli ottamatta ihan sen takia, koska oli pakko opiskella ruotsia. Ja ruotsi vitutti jo lukiossa sen verran, että itsellä venähti koko lukio 4 vuoteen. Ei jääny kieli tuosta vaan päähän ja tiesi ettei sitä tarvitse, niin motivaatio nolla ja tuloksena nelosia kursseista ja seuraavana vuonna uusiksi.

Nykyinen tilanne on se, että en osaa käytännössä yhtään ruotsia, olen vaan tuhlannut siihen ihan helvetisti aikaa. Sen lisäksi asun tällä hetkellä Espanjassa enkä osaa myöskään espanjaa kunnolla(paremmin sentään kuin ruotsia :P), koska en pystynyt aloittamaan sen opiskelua peruskoulussa, kiitos pakkoruotsin.

Joo siis älkäänyt ihmiset kehdatko väittää etteikö ruotsin opiskelusta olisi haittaa. Sen osaamisesta ei varmaan ole kellekkääin haittaa, mutta opiskelusta on.

Kaksikielisyyttä en vastusta, mutta tuo pakkoruotsi on aikalailla perseestä.

Itsellä meni kanssa lukio nelivuotiseksi juurikin ruotsin takia, en silti sano että se olisi sen ruotsin vika. Matikka tökki kanssa, eikä ihme. Ei niitä integrointeja lukematta päähän saanut. Sama homma oli ruotsin kanssa. Ei olisi tarvinnut kuin 1 tunnin viikossa lukea sitä niin oisi saanut jo ihan eriluokan tuloksia aikaiseksi.
Ja luulisin että normaalin opiskelijan oppimiskapasiteettiin ei tuo ruotsi vaikuta. Mutta juuri se että se mielletään pakkoruotsiksi, aiheuttaa sen että pitää kapinoida eikä halua oppia. Ja kuten tuolla jo aikaisemmin sanoin, olen sitä mieltä että ruotsia olisi parempi opettaa vapaaehtoisena kielenä, mutta sen opiskelusta pitäisi saada jotain hyötyä, joten sen opiskelu olisi silti "pakollista" lähes kaikille.
Mutta espanja on kyllä ihan hyväkieli sekin, sitä en kiellä. Mutta kauhean moni ei sitä suomalaisista tarvitse yhtä paljoa (eikä varsinkaan osaa 12 vuotiaana sitä sanoa, että tarvitseeko tulevaisuudessa) kuin ruotsia.

mappana sanoi:
Mutta kauhean moni ei sitä suomalaisista tarvitse yhtä paljoa (eikä varsinkaan osaa 12 vuotiaana sitä sanoa, että tarvitseeko tulevaisuudessa) kuin ruotsia.

Mistä tiedät?

Jos nykyinen kielten opetus on itseään ruokkiva koneisto, eli ruotsia opiskellaan koska Närpiössä oleva tomaattifarmari haluaa katsastaa saabinsa omalla äidinkielellään, niin poistamalla nykyisen kaksikielisyyshölmöilyn ja varsinkin pakkoruotsin kyseisen kielen reaalitarve on huomattavasti pienempi kuin nykyään. Eikä sitä nykyäänkään Närpiön kunnanlääkärin virkaa lukuun ottamatta juurikaan missään tarvitse.

Odotan mielenkiinnolla järkiperusteita ruotsin nykyasemalle, koska kolmeen vuosikymmeneen en ole ensimmäistäkään kuullut.

Kaksikielinen. En olisi ollut tätä mieltä vielä vuosi sitten, mutta tähän ikään mennessä on tullut tilanteita ja omia ajatuksia siitä, että ehkä se sittenkin on hyvä juttu että osaa muutakin kieltä kuin englantia ja savoa...

Omalla kohdalla kova vastustus ruotsinkieltä vastaan johtui oman äidinkielen kieliopin huonosta osaamisesta johtuvat uuden kielen oppimisvaikeudet. Monta kertaa on :wall: mutta nyt alkaa tuo ruotsikin taipua ja samalla tuleva äidinkielenkoe ei enää pelota juuri yhtään. Tänks vaan maikoille!:thumbs:

Purtsi sanoi:
ehkä se sittenkin on hyvä juttu että osaa muutakin kieltä kuin englantia ja savoa...

Miksi sen muun kielen pitäisi olla juuri ruotsi? Vai tarkoititko tuolla kaksikielisellä että ne kielet olisivat suomi ja englanti tms? :)

Annie Stark sanoi:
Ei se haittaa, me voidaan jatkaa keskustelua.. peiton alla o ha så himla kul;) :D

No nyt mä häkellyin niin etten osaa enää kumpikaan kieli :nolo:

...mut onneks on vielä se bodylanguage ;) :haart: :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom