Pitäisikö Suomen olla yksikielinen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lohhari
  • Aloitettu Aloitettu
S.A sanoi:
Olkoon kukakin kieleltään minkä värinen hyvänsä, ainut asia mikä ottaa päähän on, että minkä helvetin takia KAIKKI täytyy edelleenkin vääntää kadunkylteistä lähtien länsinaapurin kieltä mukaillen. Onks siinä mitään ideaa vääntää joku kukkokallionmäki khykkökhallionbäkkäniksi ja iskeä tämä kadunviittaan ja joka helvetin lippuseen ja lappuseen. Sama toimii kaikissa virastoissakin, joka hemmetin arkki paskapaperista lähtien täytyy olla kahdella kielellä ja laki määrää tämän.

Aivan järjetöntä. Eiköhän jos Suomessa ollaan, niin kuuluisi vähemmistöiltä vaatia maan pääkielellä toimiminen, eikä päinvastoin, olkoon mitkä historiat mitä mieltä tahansa?Virasto ym. vastaavissa systeemeissä tuhlataan aivan järjettömiä voimavaroja, mitkä varmasti olisi hyödyllistä käyttää vähän muuhunkin.

Onhan näistä ollut jo konkreettisia ja koomisia tilanteita ympäri Suomen.Tapauksia, jossa joltain laitokselta on vaadittu ruottin kielen taitoa, vaikka kunnassa asu "ainuttakaan" ruottin kielistä ihmistä. Näitäkin juttuja riittää liiaksikin.

Eli suomennettuna, onko mitään järkeä kääntää joka ikinen lippu ja lappu ym. kaikki ruottin kielelle, kun Suomessa ollaan ja eletään?

Jep, näinhän se asia oikeasti on.

Mutta asiaa AINA puolustellaan "kaksikielisyys on rikkaus"(en tiedä keltä ne on tuon kuullu?) sanonnalla, ja Suomen ja Ruotsin aiemmalla, iän ikuisen vanhalla historialla. Mitään järkevää perustetta ei kyllä sanota.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lagus1 sanoi:
Mietin edelleen mitä tapahtuisi jos kenellekään ei olisi pakollista opiskella ruotsia Suomessa..? Olisiko se todella niin kamalaa?

Kyllä. Se olisi kamalaa. Ruotsinkieliset joutuisivat itse järjestämään itselleen omankielisiään palveluja tai vaihtoehtoisesti käyttämään maan valtakieltä. Kenen psyyke tai fyysinen terveys muka tuollaista sortoa kestäisi? Kyllä kumpikin vaihtoehto olisi luonnollisesti rikos ihmisyyttä vastaan. Jos suomenkielinen enemmistö lakkaisi toimimasta 5% vähemmistön nöyränä palvelijana, tulisi se moisesta hirmuteosta viedä Haagiin.

Annie Stark sanoi:
Myöskin kustannusten lasku on oikeastaan ihan turhaa. Ei se tilannetta muuta. Valtiolle maksaa aika hemmetin moni muukin asia.

Partaveitsenterävä argumentti :worship:

Kun moni muukin asia maksaa, on turha miettiä josko jostain voisi karsia. Jees. Ja mitä enemmän on kaikenlaisia kustannuksia, sitä vähemmän on syytä miettiä mistä voisi karsia. Jotta tällä tavalla sitä taloutta hoidetaan, tulisi kehitysmaidenkin ottaa oppia! Esitän täten sinun nimittämistä uudeksi valtionvarainministeriksi :thumbs:

Lagus: Jokainen kokee sen hyödyn itse. Joku ei koe siinä mitään hyötyä. Joku voi kokea siitä helvetisti hyötyä. Se on kaikissa asioissa samalailla. Esimerkiksi mä en kokis venäjän kielestä itelleni yhtään mitään hyötyä, monille se on äärimmäisen tärkeä/välttämätön juttu. Ja mua todellakin ärsyttää sun tapas .."sanokaa joku nyt tähän mitä hyötyä, vaikka Annie"... Vaikka Annie? Kyllä Suomi olisi kaksikielinen maa ilman opetuksiakin/pakkoa. Ei ne kaksikieliset ihmiset synny koulussa pakkoruotsin takia. Ne on sitä jo syntyessään, eikä se koulun pakkoruotsi sitä aiheuta. Ei kaksikieliseksi tulla perustuslain takia tai koulussa opiskelun vuoksi, eikä sen takia että kaksikielisiä palvellaan niiden käyttämällä kielellä.
Mua ei haittaa yhtään, vaikkei kukaan opiskelis yhtään mitään, jos ei niin halua. Mutta se vaan on fakta ja suuri totuus, että Suomi tulee aina olemaan kaksikielinen maa. Ja ennenku sen pakollisen ruotsin kielen kouluista saa pois , niin hennoo mennä muutama tovi.

Ja mitä tuohon kustannuksien laskuun tulee.. Niin voisitteko te oikeesti yrittää keskustella sillälailla järkevästi ja aikuismaisesti, sekä tajuta ne pointit sieltä. Tottakai valtion taloudessa lasketaan sekä pidetään budjettia.. Jokainen kommentti näyttää ihan helvetin tyhmältä, kun se erotetaan asiayhteydestä taikka ymmärretään tahallaan väärin. Tai sitten ilmaisen itseni helvetin huonosti :) Olin kyllä suunnitellut tuota KKO : n presidentin virkaa, mutta kieltämättä valtionvarainministeri natsaa aika hyvin:)

lagus1 sanoi:
Vääntäkää joku rautalangasta tyhmälle koska en ole vielä työelämässä tajunnut tätä , Annie vaikka;
Suomalaisen on pakko opiskella ruotsia yläasteelta lähtien esimerkiksi saksan sijasta koska:

1. Perustuslaissa lukee että Suomi on kaksikielinen maa.
2. ?
3. ?
4. ?
5. ?

2. Yleensä he jotka aloittavat Saksan opiskelun aikaisten, eivät sitä käytä muuta kuin samoissa tilanteissa kuin käyttäisivät ruotsia.
3. Se että opiskelee ruotsia ei poissulje vaihtoehtoa aloittaa myös saksan opiskelua. Jos seitsemännellä luokalla alkaa lukea saksaa on sitä aikaa vielä vuosia tankata.
4. Nykyään on muutenkin "pakko" opiskella ettei jää muitten jalkoihin, ruotsi on helppo kieli oppia.
5. Saksaan menee laivalla kauemmin kuin ruotsiin :)

En tarkoita sitten noita minään vittuiluna kellekään. Mutta mielestäni syitä miksi pakkoruotsia halutaan pois ja suomi yksikieliseksi on yhtä vaikea määritellä kuin sitä miksi sen pitäisi olla kaksikielinen.
Nykyään jos tahtoo olla jotain muuta kuin kaupankassa koko loppuelämänsä, on pakko opiskella. Enkä mitenkään väheksy kaupankassaa missään määrin, mutta yhteiskunta pakottaa meitä siihen suuntaan, että kaupankassatkin ovat kohtapuoliin kaikki vähintään tradenomeja :(
Ruotsissa ja Tanskassa on monia kansainvälisiä suuria yrityksiä, joissa ruotsinkielen taito on välttämätön. Ennemmin itse menen Nestlen pääkonttoriin Köpenhaminaan töihin kuin lähden Saksaan. Näin ollen ruotsista on yllättävää hyötyä. Ja nykyään on kaikilla kuitenkin hinkua työskennellä ulkomailla, niin miksei sitten ruotsissa?

Edgar sanoi:
Kyllä. Se olisi kamalaa. Ruotsinkieliset joutuisivat itse järjestämään itselleen omankielisiään palveluja tai vaihtoehtoisesti käyttämään maan valtakieltä. Kenen psyyke tai fyysinen terveys muka tuollaista sortoa kestäisi? Kyllä kumpikin vaihtoehto olisi luonnollisesti rikos ihmisyyttä vastaan. Jos suomenkielinen enemmistö lakkaisi toimimasta 5% vähemmistön nöyränä palvelijana, tulisi se moisesta hirmuteosta viedä Haagiin.

Ja mikä ongelma tässä on? Näinhän se menee, ihan niinkun kaikkialla muuallakin maailmassa. Jos svedupellet haluaa olla Suomessa niin sitten opettelevat puhumaan suomea, tai muuttavat ruotsiin. Eikä tämän vuoksi laiteta suomenkielistä väestöä opiskelemaan pakkoruotsia turhaan. Nimim. peruskoulun ja lukion ruotsin käyneenä en osaa ruotsia ollenkaan ja opiskeluun käytetyn ajan olisi voinut käyttää järkevämminkin.

Eli Suomen pitäisi olla yksikielinen.. Onneksi siihen suuntaan ollaan menossa, liian hitaasti tosin.. :jahas:

mappana sanoi:
4. Nykyään on muutenkin "pakko" opiskella ettei jää muitten jalkoihin, ruotsi on helppo kieli oppia.

[...]

Ennemmin itse menen Nestlen pääkonttoriin Köpenhaminaan töihin kuin lähden Saksaan. Näin ollen ruotsista on yllättävää hyötyä. Ja nykyään on kaikilla kuitenkin hinkua työskennellä ulkomailla, niin miksei sitten ruotsissa?

Mielestäni maailmassa on kyllä paljon helpompiakin kieliä oppia kuin ruotsi.

Ja mitä omiin preferensseihisi tulee, miksi vain sinä saisit valita? Eikö ole mahdollista, että joku haluaakin mielummin Berliiniin ja hänen mahdollisuuksiaan tähän on nyt heikennetty?

Lohhari sanoi:
Mielestäni maailmassa on kyllä paljon helpompiakin kieliä oppia kuin ruotsi.

Ja mitä omiin preferensseihisi tulee, miksi vain sinä saisit valita? Eikö ole mahdollista, että joku haluaakin mielummin Berliiniin ja hänen mahdollisuuksiaan tähän on nyt heikennetty?

Kyllä tuossa on hyvä pointti.
Jep. Kaikki saavat valita. Mutta henkilö joka menisi sitten vaikka Berliiniin töihin (heitäkin on paljon), joutuu viettämään aikaansa koulunpenkillä vuosikaudet. Ja henkilö joka oppii Saksan niin että sillä pärjää töissäkin niin ehtii oppimaan kielen vaikka aloittaisi sen vasta 7:llä luokalla. Eikä se ruotsin opettelu vähennä sitä saksankielen taitoa. Aikaa menee enemmän hukkaan koululaisilla kuitenkin hengaamiseen ja juopotteluun kuin siihen että he lukisivat ruotsia. Ne ihmiset jotka tosissaan sitten haluavat opiskella opiskelevat kiltisti "pakko"ruotsin ja siihen päälle valitsemansa kielen, ja luultavasti pärjäävät näin ollen monessa muussakin maassa kuin vain jossain tietyssä.
Mutta itse pidän tärkeänä sitä että ruotsia osataan... Itellä yläasteella numerona 5, lukiossa 5 ja nyt ammattikorkeakoulussa 2 (asteikko 1-5). Eli en osaa itsekään ruotsia, mutta olen siitä iloinen, että minut on sitä "pakotettu" opiskelemaan. Vaikka en osaakaan kuin numerot ja tilata kaffetta, mutta sen nyt osaan myös saksaksi :)

Kuten jo sanottu, jokainen voi edelleenkin opiskella sitä kieltä mitä ne haluaa, siitä vaan kipinkapin kirjastoon ja opiskelemaan:) Lohhari itseasiassa kirjoitti juuri siitä mitä aiemmin tarkoitin, että jollekkin on hyötyä jostakin toisesta kielestä, jollekkin jostakin muusta. Eli hyödyt kielestä on yksilöllisesti koettavia asioita eikä niistä voi antaan mitään faktalistausta, millasta hyötyä jostain kielestä kaikille yleisesti on.

Ajatteletteko te, siis jotkut teistä,tosiaankin SUOMALAISISTA, jotka syntyvät kaksikieliseen kotiin, että svedupellet? Eli teidän mielestänne Suomessa asuvat, suomenkieltäkin puhuvat Suomalaiset ovat svedupellejä? No en puutu keskusteluun sen kummemmin enää.. Mulla henkilökohtaisesti ei ole mistään kansasta, mistään maasta tai niiden kielestä ja sen perusteella jostain ihmisestä mitään pahaa sanottavaa, pelkästään sen takia. Kyöhiä, rikkaita, rumia, kauniita, homoja, heteroja, lihavia, laihoja, kusipäitä, ihania ihmisiä... jne löytyy jokaisesta maailman kolkasta. Se ettei satu henk koht pitämään jonkun puhumasta kielestä, ei ainakaan vaikuta minun arvioon ihmisestä.

härrkä sanoi:
Ja mikä ongelma tässä on? Näinhän se menee, ihan niinkun kaikkialla muuallakin maailmassa. Jos svedupellet haluaa olla Suomessa niin sitten opettelevat puhumaan suomea, tai muuttavat ruotsiin. Eikä tämän vuoksi laiteta suomenkielistä väestöä opiskelemaan pakkoruotsia turhaan. Nimim. peruskoulun ja lukion ruotsin käyneenä en osaa ruotsia ollenkaan ja opiskeluun käytetyn ajan olisi voinut käyttää järkevämminkin.

Eli Suomen pitäisi olla yksikielinen.. Onneksi siihen suuntaan ollaan menossa, liian hitaasti tosin.. :jahas:

Siinähän on se ongelma, että sen ääneen sanominen on poliittisesti äärimmäisen epäkorrektia ja siitä on vain lyhyt askel holokaustin kieltämiseen :wanha:

Ps. Annie, emmä enää tähän aikaan vuorokaudesta, Conanin jälkeen, kykene aikuismaiseen keskusteluun. Katotaan jos huomenna irtoaisi muutakin kuin sarkastisia heittoja erinäköisillä jättekivoilla hymiöillä höystettyinä ;)

hitlerkortti.jpg

Annie Stark sanoi:
Kuten jo sanottu, jokainen voi edelleenkin opiskella sitä kieltä mitä ne haluaa, siitä vaan kipinkapin kirjastoon ja opiskelemaan:) Lohhari itseasiassa kirjoitti juuri siitä mitä aiemmin tarkoitin, että jollekkin on hyötyä jostakin toisesta kielestä, jollekkin jostakin muusta. Eli hyödyt kielestä on yksilöllisesti koettavia asioita eikä niistä voi antaan mitään faktalistausta, millasta hyötyä jostain kielestä kaikille yleisesti on.

Mä oon sun kanssas aivan samaa mieltä. Nyt kun mietin jälkeen päin, oisin tosi paljon mielummin ottanu perusteet espanjalle tai kiinalle, kuin ruotsille. Hyöty on epäilemättä yksilöllistä, eikä voi yleistää koko kansan hyötyä yhdestä vieraasta kielestä. Olen siis sitä mieltä, että jokainen saisi valinnanvapauden mitä kieltä haluaa opetella.

Annie Stark sanoi:
Ajatteletteko te, siis jotkut teistä,tosiaankin SUOMALAISISTA, jotka syntyvät kaksikieliseen kotiin, että svedupellet? Eli teidän mielestänne Suomessa asuvat, suomenkieltäkin puhuvat Suomalaiset ovat svedupellejä?
Anniella on nyt vähän liikaa omia panoksia pelissä. Menee tunnepohjalle. piis vaan :piis:

Se nyt on sinänsä ihan sama, että ketä sanotaan svedupelleksi. Mutta aika vähän (=en yhtään) olen sellaisia suomenruotsalaisia tavannut, jotka olumppialaislätkän finaalissa olisivat Ruotsia kannustaneet. Tms. :framomförstalinjen:

Se voisi monelle tulla yllätyksenä, miten juntteja normi suomenruotsalaiset perusjuntit ovat. Siis ihan oikeita herttaisia suomijuntteja. :haart:

reino sanoi:
Se voisi monelle tulla yllätyksenä, miten juntteja normi suomenruotsalaiset perusjuntit ovat. Siis ihan oikeita herttaisia suomijuntteja. :haart:

Näyttää tosiaan tässä keskustelussa joiltain unohtuneen myös kokonaan että on sellasiakin ku suomenruotsalaiset. Ei ne Suomessa ruotsia puhuvat mitään maahanmuuttajia saatika vihollisia ole, ne on kaksikielisessä maassa syntyneitä vähimmistöön kuuluvia kotomaan kansalaisia. Eihä tää mikään kansallisuuskysymys herranjestasentään ole muutenkaan. En tajua mikä uhka se on kenellekään että Suomi on kaksikielinen maa.

Ai niin unohdin kertoa , että minä EN ole kaksikielinen ts. suomenruotsalainen. Olen suomenkielinen ja suomalainen, joka on istunut ne ihan samat ruotsin tunnit kuin kaikki muutkin:) Eli mulla ei tässä asiassa ole sen enempää panoksia pelissä ku kellään muullakaan. Sanokaa sit ku tääl panoksia lauotaan niin oon pelis mukana;)

Täällä kun on varmaan suurin osa järkevistä argumenteista jo sanottu niin vois lähteä offtopicin puolelle pakkoruotsiin - sitä kun on jo sivuttu aika monesti.

Oon ihmetelly, miten suomenruotsalaisille tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että jotkut voi käyttää niin paljon aikaa ruotsin opiskeluun yläasteella ja lukiossa, ettei kolmanteen vieraaseen kieleen vaan jää aikaa ja motivaatiota. Ei kielten opiskelu mulle oo yleensä erityisen vaikeaa ollut, englanti on kai ihan hyvällä tasolla ja espanja tuli nyt yliopistossa parissa vuodessa suht käyttökelpoiseksi keskustelukieleksi, mutta jos motivaatio puuttuu kielen opiskelusta, se voi olla todella työlästä. Nyt puhuisin itse kenties tankeroruotsin sijaan hyvin saksaa tai ranskaa.

Useimmille suomenruotsalaisille sekä ruotsi että suomi tulevat kai melko ilmaiseksi, ellei nyt ihan ummikkoruotsiseudulla asu. Sanotaan myös, että kaksikielisissä perheissä kasvaneet oppivat helpommin muitakin kieliä. Voin kyllä vakuuttaa, että pakkoruotsi estää erittäin montaa nuorta oppimasta niitä muita kieliä ainakaan korkealla tasolla, vaikka kuinka sanottaisiin, että voi niitä opiskella suomen, englannin ja ruotsin lisäksi.

Annie Stark sanoi:
ja että se on turvattu myös ruotsin kieltä käyttäville, ei vaikuta teidän oikeuksiin mitenkään.
Kerro miksi suomenruotsalaisille pitäisi tarjota palvelua ruotsinkielellä, kuitenkin he osaavat KAKSIKIELISINÄ suomea puhua.

Annie Stark sanoi:
Jos se kieli niin kovasti haittaa, aina voi valita asuinpaikkansa ja ystävänsä sun muut suhteensa sen mukaan, ettei tarvi olla tekemisissä asian kanssa.
Vaikka muuttaisin Inariin niin siellä on silti pakollisena ruotsi ylä-asteella ja korkeakouluissa.

Lohhari sanoi:
Useimmille suomenruotsalaisille sekä ruotsi että suomi tulevat kai melko ilmaiseksi, ellei nyt ihan ummikkoruotsiseudulla asu.
Monille suomenkielisille pojanviikareille tulee ihan vastaava perusruotsin osaaminen ihan yhtä ilmaiseksi, jos sattuvat asumaan sellaisella paikkakunnalla, jossa puhutaan ruotsia. Siinähän sitä tärkeimmät oppii, kun kimpassa mopolla ajetaan ja samoja lohia narrataan. Ei siinä välttämättä tarvitse mitään ihmeellistä olla.
Lohhari sanoi:
Sanotaan myös, että kaksikielisissä perheissä kasvaneet oppivat helpommin muitakin kieliä. Voin kyllä vakuuttaa, että pakkoruotsi estää erittäin montaa nuorta oppimasta niitä muita kieliä ainakaan korkealla tasolla, vaikka kuinka sanottaisiin, että voi niitä opiskella suomen, englannin ja ruotsin lisäksi.
Näissä kahdessa lauseessa sä tavallaan kumoat itsesi. Ei se noin ole.

Kaksikielisessä perheessä kasvanut ehkä oppii helpommin muitakin kieliä. Usein voi käydä niinkin, että se ei opi kunnolla edes niitä kahta kieltä, mitä kotona puhuttiin. Vaan jää toisen tai molempien osalta puolikieliseksi. Kaikilla ei ole kielellistä lahjakkuutta.

Jos sitä kielellistä lahjakkuutta ja kiinnostusta on, niin yksi pakkoruotsi tai pakkomatikka sinne tai tänne ei hidasta tai estä ketään. Kovat jätkät opettelee jo lukiossa yhdeksää kieltä yhtä aikaa. Ja tytötkin melkein seitsemää. Kirkkoslaavin kielioppia pidetään salaa auki pulpetin alla italiantunnilla. Mutta jos sitä lahjakkuutta ei ole, niin ei opi ensimmäistäkään vierasta kieltä.

Kielen opettelussa hyviä motivaatioita ovat vaikkapa käytännön tarve, ympäristö tai pillu. (Oho, itse asiassa yksi ja sama asia. :D ) Mutta jos sulla ei ole käytännön tilaisuutta ja motivaatiota käyttää sitä opiskeltavaa kieltä, niin aika teoreettiseksi jäävät oppimistulokset.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom