Pitäisikö sisäministerin erota/pitäisikö sisäministeri erottaa?

joo ei ole kallista mutta tuskin tuo olisi ollut sellainen toimenpide jolla täysin estetään vastaavat.

ei ollut tarkoitus hyökätä sinua kohden, vaan yleensäkin jälkiviisastelijoita jotka kyllä kärkkäästi kritisoivat kaikkea jälkikäteen. kyllä, olen sitä mieltä että toimintaa pitää muuttaa mutta jos holmlund saa kenkää, kuinka kauan luulet että seuraavalla kaverilla kestää perehtyä virkaan? sen ymmärrän että rakentavaa palautetta voi antaa vaikka suoraan etunimi.sukunimi@eduskunta.fi mutta sitä en että vaaditaan henkilöä eroamaan sellaisen tapahtuman johdosta jota ei millään varmuudella olisi voitu estää vaikka olisi ollut kaikki maailman keinot (lailliset ja laittomat) käytössä muuten kuin jälkikäteen matkaamalla aikakoneella tulevaisuuteen.

Sinä ja minä tajuamme järkevinä ihmisinä, että kokonaan noita tapauksia ei pystytä kitkemään. Ei, vaikka mitä tekisi. Oletko samaa mieltä?

Mutta siitä lienet ainakin samaa mieltä, että vuodessa olisi voinut jo tehdäkin jotain? Yllättäen, kun Kauhajoella pamahti, tuli uusi asetus voimaan n viikossa. Ymmärrätkö pointtini?

Ja ikävä kyllä perehdyttäminen vie aikaa, mutta se ei voi olla perusteluna ihmisen pitämiseen virassa. Ei vaan voi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siitä en ole erimieltä etteikö tapahtuneen ehkäisyssä olisi epäonnistuttu.

Mutta minusta epäonnistuminen ei ollut suinkaan aseiden saannin rajoittamisessa, vaan näiden sarjasurmaajien tunnistamisen laiminlyömisessä.
Saksalaisten kehittämillä tunnistusmenetelmillä Saari olisi havaittu ja pysäytetty hyvissäajoin (hän oli suorastaan oppikirjaesimerkki kouluampujasta), mutta vasta nyt viimeisimmän tragedian jälkeen nämä profilointimenetelmät älyttiin ottaa Suomessa harkintaan.

Holmlund oli oman näkemykseni mukaan aivan oikealla asialla puolustaessaan aseharrastajia, mutta toisaalta hänen olisi tullut hakea ja toteuttaa aktiivisemmin tapoja tunnistaa ja pysäyttää massamurhaajat ajoissa.

En vaadi eroa kuitenkaan.
 
Kuten Harakka kolumnissaan toteaa, sisäministeri toimii esikuvana ja suunnannäyttäjänä. Tässä tapauksessa sisäministeri on ollut laput silmillä todellisuuden keskellä. MUISTAAKSENI joku Suomalainen aseharrastajayhdistys tjsp teki jo Jokelan jälkeen hyvän ja kattavan ehdotuksen lupaprosessin muuttamisesta. Tämä ehdotus hylättiin tietojeni mukaan kokonaan. Ministerin sana ja esimerkki painaa paljon näissä asioissa. Siksi ero on tässä tapauksessa erittäin perusteltua. Nyt puhutaan huonosti hoidetusta työstä. Asioihin ei ole suhtauduttu riittävällä vakavuudella. Siksi.

Mitään esikuvia ja suunnannäyttöä tärkeämpää kenen tahansa työssä, paria poikkeusta kuten vaikka joku Nelson Mandela tai Äl Gore, on että tulosvastuuseen ja ihmisiä johtamaan pistetty ihminen hoitaa hommansa, eli tulee joka aamu töihin ja täyttää eri osapuolien odotukset mieluiten ne ylittäen. Kaikki vastuullisessa asemassa olevat henkilöt joutuvat myös pettämään nuo odotukset, koska se työ on usein niin hemmetin vaikeata. On ihan naurettavaa hurskastelua tuomita kenen tahansa työpanos tällaisen tapauksen perusteella. Ei Holmlundin käyntikortissa lue tittelinä "suunnannäyttäjä".

Edelleenkään koulusurmaan ei ole kukaan muu syyllinen kuin se massamurhaaja itse.

Lisättäköön vielä, että jos ministeri lähtee hoitamaan tointaan niin että pyrkii olemaan mahdollisimman hyvä "esikuva" ja "suunnannäyttäjä" niin todennäköisyys epäonnistua on vieläkin suurempi, koska nämä eivät ole mitään oikeita hommia.
 
Niin, tuolla puhutaan aseellisista ryöstöistä ja murhista, joita nyt ei Suomessa juurikaan tapahdu. Kouluampumisia sen sijaan kaksi vuoden sisällä ja lisää on varmasti tulossa. Rikollisilla aseita tulee aina olemaan, vaikka kuinka lakeja muuttaisi. Kuten sanottua, syrjäytyneiden maalaisten Pekka-Ericin ja Matin, olisi huomattavasti vaikeampaa hankkia laitonta puoliautomaattiasetta. Oletko eri mieltä?
 
Niin, tuolla puhutaan aseellisista ryöstöistä ja murhista, joita nyt ei Suomessa juurikaan tapahdu. Kouluampumisia sen sijaan kaksi vuoden sisällä ja lisää on varmasti tulossa. Rikollisilla aseita tulee aina olemaan, vaikka kuinka lakeja muuttaisi. Kuten sanottua, syrjäytyneiden maalaisten Pekka-Ericin ja Matin, olisi huomattavasti vaikeampaa hankkia laitonta puoliautomaattiasetta. Oletko eri mieltä?

Eikö olisi tarkoituksenmukaisempaa keskittyä tunnistamaan ja pysäyttämään nämä potentiaaliset massamurhaajat ajoissa? Heiltähän ei arsenaali lopu, koska kuten sanoit, niin rikollinen löytää kyllä välineensä (pommit, teräaseet, jouset, metsästysaseet, laittomat tuliaseet tai vaikka tavallinen henkilöauto...).
Kuitenkin ovat pääsääntöisesti oireilleet ja antaneet vihjeitä tulevista teoistaan hyvissäajoin.
 
Ottamatta kantaa nykyisen sisäministerin pätevyyteen haluan muistuttaa yhdestä asiasta. Kanervaa ei erotettu pääministerin toimesta, joka on se poliittinen menettely, miten erotetaan ministeri, joka ei enää nauti luottamusta. Kanervan erottaminen oli kokoomuksen sisäinen päätös. Se ei siis ollut millään tavalla Suomen eduskunnan tai valtioneuvoston päätös. Eduskunnan ja valtioneuvoston näkökulmasta Kanerva oli täysin pätevä toimimaan ministerinä, mutta kokoomus halusi vaihtaa tätä salkkua kantavan ministerin. Tähän heillä toki oli oikeus. Kyseessä ei siis kuitenkaan ollut valtion johdon poliittinen päätös, vaan yksittäisen puolueen johdon tyytymättömyys tämän henkilön persoonaan henkilökohtaisista syistä.

Jos sisäministeriä lähdettäisiin nyt erottamaan pääministerin toimesta, olisi tämä tilanne siis aivan erilainen ja paljon vakavampi, kuin Kanervan erottaminen.

Ihme läppä on kyllä se, että kokoomuksessa päätettiin erottaa Kanervan sekoilujen takia, mutta ei Holmlundia epäpätevyyden takia (oli sitten tai ei).

Siis jos ajatellaan asian vakavuutta, niin mun mielestä olisi paljon tärkeämpää reagoida asioihin jotka oikeasti vaikuttavat ihmisten elämään/yhteiskunnan toimintaan. Tässä tulee sellanen mieleen, että ihmisten kuolema hullun murhaajan käsissä on yhteiskunnallisesti pienempi imagotappio kuin keski-ikäisen miehen sekoilut..
 
Eikö olisi tarkoituksenmukaisempaa keskittyä tunnistamaan ja pysäyttämään nämä potentiaaliset massamurhaajat ajoissa? Heiltähän ei arsenaali lopu, koska kuten sanoit, niin rikollinen löytää kyllä välineensä (pommit, teräaseet, jouset, metsästysaseet, laittomat tuliaseet tai vaikka tavallinen henkilöauto...).
Kuitenkin ovat pääsääntöisesti oireilleet ja antaneet vihjeitä tulevista teoistaan hyvissäajoin.
Ilman muuta. Profilointi, nettipoliisit, nuorisotyö ja aselainsäädäntö kaikki tärkeitä asioita, jotta näitä tapauksia nähdään tulevaisuudessa vähemmän. Mielenkiintoista tietenkin on, että mitä poliisi tekee kun tutkaan osuu potentiaalinen massamurhaaja? Lähettää lääkäriin? Antaa nuhteet? Sakkojakin ehkä? Kauhajoen tapauksessa aseen takavarikointia harkittiin. Veikkaan että matti ei olisi saanut puukolla yhtä pahaa jälkeä aikaiseksi.
 
Ymmärrät varmaan, jos et ole ihan saapas. En jaksa huonoja provojasi.

Mä en jaksa tota sun ehkä välttämättä meibi ei voi tietää kai ei kyllä kai ne ei ois saanu ostettua laitonta asetta.

Kuinka monta kouluampumista suunnittelevaa Suomessa on ja kuinka moni niistä ei asekiellon takia saisi ostettua laitonta asetta? Ja puoli miljoonaa aseenomistajaa pitäisi kärsiä tämmösen marginaalipelleilyn takia?
 
Lainaan Iltasanomien juttua;

" – – Holmlundin hallinnon alaisen Supon viime vuoden vuosikertomuksessa Jokelaa ei mainittu lainkaan. Sisäministeriö havahtui tehostamaan internetin valvontaa vasta Kauhajoen ammuskelun jälkeen."

– – Esimerkiksi olisiko Supon raportissa pitänyt mainita Jokelan tapaus, josta olisi vedetty nuolet lupien peruuttamiseen uhkailun takia? Mitä se olisi maksanut? Olisiko poliisipäällikkö joka nyt esti aseen hakemisen tullutkin toisenlaiseen ratkaisuun? Mene ja tiedä.. Mutta minusta nyt mun mielestä paska on jo housussa, ja nyt yritetään pyyhkiä jälkiä mahd pian. Siinä kuitenkaan HYVIN onnistumatta.

Tämänkaltaisten tapausten tutkinta tai torjunta ei kuulu Supon toimialaan.
 
Ihme läppä on kyllä se, että kokoomuksessa päätettiin erottaa Kanervan sekoilujen takia, mutta ei Holmlundia epäpätevyyden takia (oli sitten tai ei).

Siis jos ajatellaan asian vakavuutta, niin mun mielestä olisi paljon tärkeämpää reagoida asioihin jotka oikeasti vaikuttavat ihmisten elämään/yhteiskunnan toimintaan. Tässä tulee sellanen mieleen, että ihmisten kuolema hullun murhaajan käsissä on yhteiskunnallisesti pienempi imagotappio kuin keski-ikäisen miehen sekoilut..
No jos tuota kuolemaa pidetään Holmlundin syynä, niin silloin tulee tuollainen kuva. Jos taas asiaa ei pidetä Holmlundin virheestä johtuvana, niin olisihan se aika outoa erottaa silti. Mutta mulla ei ole mitään intressejä puuttua kokoomuksen sisäiseen puoluepolitiikkaan, kun en ole puolueen jäsen enkä edes koskaan kyseistä puoluetta äänestänyt.

Samasta syystä en oikein ymmärrä meuhkaamista Kanervankaan potkuista. Se oli minun mielestä typerä veto erottaa Kanerva, mutta ei se ole minun asia vaan kokoomuslaisten asia. Jos puolueen päätökset tuntuvat typeriltä, niin älkää äänestäkö sitä puoluetta. Sitten taas se on minulle aivan sama, että kuka kokoomuslaisista noita virkoja hoitaa, kun olen joka tapauksessa eri mieltä kyseisen puolueen kanssa asioista.
 
Mä en jaksa tota sun ehkä välttämättä meibi ei voi tietää kai ei kyllä kai ne ei ois saanu ostettua laitonta asetta.

Kuinka monta kouluampumista suunnittelevaa Suomessa on ja kuinka moni niistä ei asekiellon takia saisi ostettua laitonta asetta? Ja puoli miljoonaa aseenomistajaa pitäisi kärsiä tämmösen marginaalipelleilyn takia?
Kyllähän noita spedejä tuntuu riittävän. Ja molemmat kouluampumiset tehtiin laillisella aseella, kuten varmaan tiedät. Oon edelleenkin sitä mieltä että näitä ongelmia olisi vähemmän, jos aseen hankinta ei olisi niin naurettavan helppoa kuten se on/oli. Enkä kyllä jaksa uskoa että Suomessa olisi puolta miljoonaa käsiaseen omistajaa...itse en tiedä yhtä ainoaa.
 
Viidestä miljoonasta on löytynyt nyt 3. "Tuntuu riittävän". Jos 3:n rikoksen perusteella tehdään jotain absoluuttisia kieltoja, niin voi vittu, että täällä ei sais tehä mitään.
 
Eräällä foorumilla kerättiin pelkästään youtubesta about 10 kotimaista vastaavaa misantrooppia ja kouluampujien ihannoijaa. Miksei koululahtausta suunnittelevia olisi vielä helvetisti enemmän, varsinkin median antaessa näille näin tolkuttoman paljon huomiota? Olivatko nämä kolme koko maan ainoat syrjäytyneet, koulukiusatut ihmisvihaajat? Eivät. Potentiaalista tulevaa murhaajaa löytyy paljon ja mulle on ihan sama mitä aseenomistajat kelaa, jos lainsäädäntöä tiukentamalla pelastetaan nuoria viattomia ihmishenkiä.
 
– – Taas sisäministeri Holmlund on ihan eri tapaus. Yksityisasioissaan varmaan todellinen enkeli, mutta duunissaa sitten kämmännyt kunnolla. Jokela oli sen verran rankka tapaus, että sen takia olisi pitänyt tehdä jotain. Nyt kun sama toistui, niin on huomattu että mitään ei oikeastaan ole tehty. Eikö tämä olisi oikea syy erottaa ministeri, ei se, että textailee rumien naisten kanssa!

– – Miksi aselaille ei tehty mitään Jokelan jälkeen? Miksi kytät ei pääse youtubeen, miksi Suomessa ylipäätänsä on vain joku kaksi nettipoliisia?

Käsittääkseni Jokelan episodin jälkeen ei ole tapahtunut mitään konkreettisia muutoksia tämän kaltaisten murhenäytelmien estämiseksi, tai niiden vaikeuttamiseksi. Mielestäni Holmlund on pahasti erehtynyt pitämään Jokelan tapausta YKSITTÄISENÄ tapauksena, eikä ole ollut ajantasalla kokonaisuutta ajatellen. – – Minun mielestäni Holmlund on epäonnistunut tehtävässään, ja hänen pitäisi erota.

– – Jos minä olisin ollut ministeri, olisin ryhtynyt toimiin JO Jokelan jälkeen. Suomen kokoisessa maassa EI voi ohittaa tuollaista tapausta olankohautuksella, ei missään nimessä! Ja kuten kirjoitin, noita tapauksia EI voi välttämättä estäää, mutta niitä voi ainakin yrittää estää. Kerrotko minulle konkreettisen esimerkin, mitä Holmlund on tehnyt asian parantamiseksi, ENNEN Kauhajoen tapausta?

Ei olekaan. Hän ei ole syyllinen, mutta vastuussa siitä ettei mitään edes yritetty tehdä vastaavan tilanteen välttämiseksi Jokelan jälkeen. Eikös Matti Juhani käynyt ostamassa Jokelasta aseensa Jokelan verilöylyn jälkeen? Ainakin olisi kovasti vaikeuttanut aseen hankkimista, jos ei sitä hänelle laillisesti olisi myyty.

Sisäasiainministeriön asehallintoyksikkö antoi 19.10.2007 lupakäytäntöjen yhtenäistämisohjeen. "Uusilla ohjeilla pyritään lisäksi siihen, että jo lupaharkintavaiheessa voitaisiin ennalta estää ampuma-aseen väärinkäyttöä ja ampuma-aserikoksia. Lupa- ja peruutusharkinnassa arvioidaan jatkossa entistä tarkemmin luvan antamisen ja peruuttamisen edellytykset."

95-sivuinen ohjeistus löytyy täältä.

Tämä ohjeistus annettiin siis kolme viikkoa ennen Jokelan koulusurmia.

Suomen ampuma-aselakia ei avattu syksyllä 2007 tai keväällä 2008, koska EU:n uusi ampuma-asedirektiivi oli valmisteilla ja tuli voimaan vasta heinäkuussa 2008. Aselain uudistus on ollut vireillä jo jonkin aikaa, ja sen valmistelussa on mukana kymmeniä ihmisiä.
 
Eräällä foorumilla kerättiin pelkästään youtubesta about 10 kotimaista vastaavaa misantrooppia ja kouluampujien ihannoijaa. Miksei koululahtausta suunnittelevia olisi vielä helvetisti enemmän, varsinkin median antaessa näille näin tolkuttoman paljon huomiota? Olivatko nämä kolme koko maan ainoat syrjäytyneet, koulukiusatut ihmisvihaajat? Eivät. Potentiaalista tulevaa murhaajaa löytyy paljon ja mulle on ihan sama mitä aseenomistajat kelaa, jos lainsäädäntöä tiukentamalla pelastetaan nuoria viattomia ihmishenkiä.

Ja vielä kun selvitettäisiin pelastetaanko sillä tosiaan ihmishenkiä.
Keinoja on runsaasti, mutta jostain syystä keskeisimmäksi mielisairaiden hoidoksi on nyt valittu käsiaseiden kieltäminen. Selvä, mutta mitäs sitten seuraavaksi kielletään, kun ne eivät jääneet nalkkiin taikka parantuneet vieläkään?
Hoidetaanko ja keskitytäänkö oireisiin vaiko sairauteen.
 
Ja vielä kun selvitettäisiin pelastetaanko sillä tosiaan ihmishenkiä.
Keinoja on runsaasti, mutta jostain syystä keskeisimmäksi mielisairaiden hoidoksi on nyt valittu käsiaseiden kieltäminen. Selvä, mutta mitäs sitten seuraavaksi kielletään, kun ne eivät jääneet nalkkiin taikka parantuneet vieläkään?
Hoidetaanko ja keskitytäänkö oireisiin vaiko sairauteen.
Profilointi, nettipoliisit, nuorisotyö ja aselainsäädäntö kaikki tärkeitä asioita, jotta näitä tapauksia nähdään tulevaisuudessa vähemmän.
Ja kuten jo aikaisemmin totesin, syrjäytyneiden nuorten mielenterveystyö vaatii paljon aikaa ja rahaa. Näiden kahden kouluampujan kaltaisia pipipäitä täällä maassa varmasti riittää ja kaikkia em. keinoja tarvitaan, jotta kouluteurastuksia nähdään vähemmän. Ampumaaselain tiukennus olisi nyt helpoin ensiapu tähän tilanteeseen. Ja olisi ollut paikallaan jo Jokelan jälkeen. Nyt lopetan itseni toistamisen.
 
Back
Ylös Bottom