Pitäisikö sisäministerin erota/pitäisikö sisäministeri erottaa?

Sun asiantuntevuutesi suorastaan mykistää mut. Alkuperäinen asetus on vuodelta 1998, sitä on viimeksi päivitetty 1.1.2004 voimaan tulleella muutoksella. Tiesitkö, että meidän rikoslaki on vuodelta 1889? :jahas:
http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1998/19980145

Tässäpä tuoreempia "konkreettisia toimia":
http://www.intermin.fi/intermin/home.nsf/pages/638D8D103058CC96C22574D300496AEC

Heh! En mä olekkaan väittänyt olevani asiantuntija tässä asiassa, minulla on vain eriävä mielipide muutaman immeisen kanssa.. :haart: Ja en tiennyt rikoslain omaavan noin pitkää historiaa, kiitos tiedosta.

Toi on hyvä konkretisointi, mutta ihme juttu, että asia on nostettu esillä vasta kun, taddadaa TripleH:n suosikki, paska on jo housuissa. Mutta toi on jo konkretisointia, tosin se on tässä tapauksessa minun mielestä myöhässä.

Edit. Jos toi esitys olisi tullut esim. elokuussa, se olisi ollut täydellinen vastaväite.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksä reflektoit omaa häpeällistä kielenkäyttöäs muhun? Sä olit se, jonka mielestä kadulle paskantaminen ja aseiden pitäminen normaalina on sama asia.
 
Edit. Lumi hyvä veto. Onko lakimuutos ajettu läpi? Nythän toi on vain päätös muuttaa sitä.
!?!

Onko sulla aavistustakaan, kuinka valtava (ja siksi pitkäkestoinen) prosessi lainsäädännön uudistaminen on? Lukaisepa tämä lista, millainen joukko tuohon aselain uudistamiseen osallistuu:

Hankkeen valmistelusta vastaa ylitarkastaja Mika Lehtonen sisäasiainministeriöstä. Sisäasiainministeriö asettaa kolme työryhmää valmistelemaan lainsäädännön uudistamista. Ensimmäinen työryhmä valmistelee hallituksen esityksen muotoon ehdotukset muutoksiksi käsiaseiden luvansaannin edellytysten tiukentamisesta, luvanhakijoiden ja -haltijoiden terveydentilan valvonnan tehostamisesta, YK:n tuliasepöytäkirjan kansallisesta voimaansaattamisesta sekä asedirektiivin muuttamisesta annetun direktiivin edellyttämiksi muutoksiksi ampuma-aselainsäädäntöön Työryhmä valmistelee lisäksi muut kuin työryhmien II ja III valmisteltaviksi määrätyt ehdotukset. Toisen työryhmän tehtävänä on valmistella ampumaratoja koskevan lainsäädännön uudistaminen. Kolmannen työryhmän tehtävänä on valmistella ilma- ja jousiaseita sekä kaasusumuttimia koskevien säännösten uudistaminen. Työryhmien puheenjohtajaksi määrätään ylitarkastaja Mika Lehtonen. Työryhmien jäseniksi määrätään:

Ryhmä I: ylitarkastaja Liisa Timonen, sisäasiainministeriö; ylitarkastaja Esa Puurtinen, sisäasiainministeriö; lääninylikomisario Mika Heinilä, Etelä-Suomen lääninhallitus; apulaispoliisipäällikkö Ilkka Jukarainen, Mikkelin kihlakunnan poliisilaitos sekä puolustusministeriön nimeämä edustaja

Ryhmä II: ylitarkastaja Liisa Timonen, sisäasiainministeriö; Suomen Kuntaliiton, ympäristöministeriön, opetusministeriön, Suomen Ampumaurheiluliitto ry:n, Reserviläisurheiluliitto ry:n ja Metsästäjäin Keskusjärjestön nimeämät edustajat sekä Etelä-Suomen lääninhallituksen nimeämä kihlakunnan poliisilaitosta edustava jäsen.

Ryhmä III: ylikomisario Pekka Aho, sisäasiainministeriö; ylitarkastaja Teuvo Tiilikainen, sisäasiainministeriö; ylikomisario Tapani Hack, sisäasiainministeriö sekä Sosiaali- ja terveysministeriön ja tullihallituksen nimeämät edustajat

Työryhmät nimeävät keskuudestaan sihteerin.

Työryhmien tulee kuulla asiantuntijoina ampuma-aselautakuntaa sekä metsästyshallinnon, oikeushallinnon, sosiaali- ja terveyshallinnon, opetushallinnon, puolustushallinnon ja ympäristöhallinnon viranomaisia. Työryhmien tulee kuulla myös keskeisiä asealan järjestöjä sekä muita asiantuntijoita.

Sisäasiainministeriö asettaa hankkeelle ohjausryhmän, jonka puheenjohtajana toimii hallitusneuvos Jouni Laiho sisäasiainministeriöstä ja sihteerinä lainsäädäntöhankkeen valmistelusta vastaamaan määrätty ylitarkastaja Mika Lehtonen. Ohjausryhmän jäseniksi määrätään poliisipäällikkö Ossi Lähdesmäki, Kotkan kihlakunnan poliisilaitos; poliisipäällikkö Antti Karjalainen, Suomussalmen kihlakunnan poliisilaitos; lääninpoliisiylitarkastaja Esko Rasi, Lapin lääninhallitus; lainsäädäntöneuvos Pertti Normia, sisäasiainministeriö sekä myöhemmin nimitettävä sisäasiainministeriön poliisiosaston esikunnan päällikkö. Maa- ja metsätalousministeriötä, oikeusministeriötä, opetusministeriötä, puolustusministeriötä, sosiaali- ja terveysministeriötä sekä ympäristöministeriötä pyydetään nimeämään ohjausryhmään edustajansa.
 
Edit. Jos toi esitys olisi tullut esim. elokuussa, se olisi ollut täydellinen vastaväite.
Jos ei niinq ihan täydellistä, niin oisko silleen melko hienoo kuitenkin, jos ampuma-aselain muutoksia koskeva hallituksen esitys ois kuitenkin ollut sillon elokuussa jo valmisteilla? Varsinkin jos ne muutokset on tarkoitus tehdä asedirektiivin muutosten pohjalta, ja ne taas on tulleet voimaan heinäkuun lopussa?
Ilkka 14.8.2008 sanoi:
Asedirektiivin muutokset tulivat voimaan 28. heinäkuuta. Suomessa aletaan nyt valmistella täytäntöönpanoa eli ampuma-aselakiin tarvittavia muutoksia. Samalla otetaan huomioon Yhdistyneiden Kansakuntien ns. tuliasepöytäkirjan vaatimukset. Eduskunta saanee hallituksen esityksen syksyllä 2009 tai keväällä 2010.
http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=361823
 
!?!

Onko sulla aavistustakaan, kuinka valtava (ja siksi pitkäkestoinen) prosessi lainsäädännön uudistaminen on? Lukaisepa tämä lista, millainen joukko tuohon aselain uudistamiseen osallistuu:

On, minulla on vahva aavistus. Veikkaisin kaikkien lakimuutosten kestävän kuukausia, jopa vuosia. Se ei todellakaan ole yhtä helppo prosessi kun minun päätös ostaa yritykselleni mustekyniä.

Pakko kysyä, että oletko ymmärtänyt pointin mitä MÄ ajan takaa, miksi minä haluan ministerin erottamista? Kysyn, koska haluan että väittelemme samasta asiasta, emmekä asian vierestä.
 
Jotta kukaan ei voi syyttää jälkiviisaaksi, totean jo nyt seuraavaa itsemurhaiskua odotellessa että Suomen mielenterveyshuolto on saatava kuntoon. V. 2006 sosiaali- ja terveyskertomuksen mukaan mielenterveysongelmat eivät ehkä määrällisesti ole huomattavasti lisääntyneet, mutta suurempi osa kaikista terveysongelmista liittyy nykyään mielenterveyteen. Tähän vaikuttavat myös nykyinen epävarma ja hektinen työkulttuuri sekä päihteet. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä tajutakseen, että jos emme enää elä fyysisestä työstä vaan henkisestä, niin terveysongelmat ovat sen mukaisia. Nuorten lisäksi on myös epätoivoisia aikuisia jotka päätyvät teloittamaan perheensä mielenterveysongelmien takia.

Tämä ongelma on maailmanlaajuinen, mutta valitettavasti ongelman edessä ollaan varsin voimattomia. Esimerkiksi masennuslääkkeiden kehittymisen ansiosta masennuksen hoito on osin helpompaa, mutta ongelma kasvaa ratkaisuja nopeammin.

Pakko kysyä, että oletko ymmärtänyt pointin mitä MÄ ajan takaa, miksi minä haluan ministerin erottamista? Kysyn, koska haluan että väittelemme samasta asiasta, emmekä asian vierestä.

En ole ymmärtänyt, millä perusteella vaadit Holmlundin erottamista.
 
Jos ei niinq ihan täydellistä, niin oisko silleen melko hienoo kuitenkin, jos ampuma-aselain muutoksia koskeva hallituksen esitys ois kuitenkin ollut sillon elokuussa jo valmisteilla? Varsinkin jos ne muutokset on tarkoitus tehdä asedirektiivin muutosten pohjalta, ja ne taas on tulleet voimaan heinäkuun lopussa?

http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=361823

Ois, se olis tosi hyvä juttu. Ihan pieni pointti, jos saan pyytää. Mitä mieltä Holmlund oli ko. casesta?
 
Pakko kysyä, että oletko ymmärtänyt pointin mitä MÄ ajan takaa, miksi minä haluan ministerin erottamista? Kysyn, koska haluan että väittelemme samasta asiasta, emmekä asian vierestä.
Linkitänkö mä tähän sen sun viestin, jossa luotettavaan lähteeseen viitaten kauhistelet sitä, kuinka Holmlund vastusti aselain kiristämistä, kuinka Holmlundin alaisen SUPO:n salaisessa vuosikertomuksessa ei mainita Jokelaa, ja kuinka Holmlund ei tehnyt yhtään mitään Jokelan jälkeen? Eikös nuo Vertebraten pointit aika lähelle liippaa, jos puhe on aselain tiukennuksista ja Holmlundin laiminlyönneistä?

Vai siis miksi sen pitikään erota?
 
Sä suutuit oikeesti koska vihjasin, että taidat kuolla yksin ja ilman naista.

Heh heh hee! Sä oot ihan huippu! Vuosi sitten olisin ottanu sun postauksesta maissia nenään, mutta tänään se on aiheuttanut lähinnä repeilyä tässä koneen ääressä. Sä toit mulle tolla postauksellas mieleeni mun nuoruuden ja siellä muutaman vähä-älyisen ihmisen kanssa käydyn väittelyn.. Ja tulin siitä hyvästä hyvälle tuulelle. SIKSI sä oot mun idoli! :worship:
 

Väität siis, ettei Jokelan johdosta Holmlund ryhtynyt mihinkään konkreettiseen toimeen. Minulle on edelleen mysteeri, mitä hänen olisi pitänyt tehdä. Lakia, jonka perusteella luvat myönnetään, hän ei voi yksin ja omin päin muuttaa.

Mitä liikenneministerin olisi pitänyt tehdä Konginkankaan bussiturman jälkeen vastaavien murhenäytelmien estämiseksi? Kieltää paperirullien kuljetus?

Mitä opetusministerin olisi pitänyt tehdä Myyrmannin räjähdyksen jälkeen vastaavien murhenäytelmien estämiseksi? Kieltää koulujen kemianopetus?

Mitä sisäministerin olisi pitänyt tehdä Jokelan ammuskelun jälkeen vastaavien murhenäytelmien estämiseksi? Kieltää käsiaseet? Ministeri ei tuollaista päätöstä yksin tee, koska lain muutokseen tarvitaan koko eduskunta, ja aselain muutokset oltiin jo suunniteltu tehtäväksi direktiivin valmistumisen jälkeen. Jos Holmlund olisi omin päin vaatinut suuria muutoksia, oppositio olisi ollut hänen niskassaan koska hän olisi ylittänyt toimivaltuutensa ja Suomen tavanomaiset lainsäädäntökäytännöt.
 
Eikö sulla edelleenkään oo minkäänlaista lähdekritiikkiä tohon sun linkittämään Iltsikan "Holmlund-salailee-Supon-vuosikertomusta" - uutisointiin? Siinä sanotaan että Holmlund vastusti "viimeiseen asti" aselain kiristämistä ikärajaa nostamalla Jokelan jälkeen ja "myöhemmin" hallitus päätyi kiristämisen kannalle. Myöhemmin? Myöhemmin samana päivänä? Jokelan tapaus oli 7.11, päätös kiristämisestä tuli 9.11. Tossa jutussa siteerataan Holmlundin kommenttia 9.11, joissa se kiistää että aselain tiukennus olisi estänyt Jokelan tapausta, ei sitä että aselakia ei saisi tiukentaa.

Tässäpä on sitten Holmlundin lausuntoa kyseiseltä päivämäärällä:
http://www.hallitus.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=210627

Eli sun mielestä Holmlundin olisi pitänyt nuijia päätös läpi nopeammin kuin kahdessa päivässä Jokelan jälkeen, ja koska siihen ei reppana pystynyt, niin erottava se on? Kuinka nopeita lainsäädännöllisiä toimia olisit odotellut? Seuraavalla kahvitunnilla viimeistään?
 
Hoitajalakon aikainen pikalaki.......
Hmmm... "pikalaki"? Niin, miksei ne vaan säädä kaikkea pikana?

Olisihan Holmlund toki voinut sillä kuuluisalla älämölöllä saada viisi kuudesosaa ääneistäneistä kansanedustajista kannattamaan lain käsittelyä kiireellisenä, minkä jälkeen sitä olisi voitu ruveta jopa käsittelemään. Ja onhan selvää, että viisi kuudesosaa olisi ehdottomasti kannattanut asian käsittelemistä kiireellisenä, ennen meneillään olevaa asedirektiivin käsittelyä. Kuinkas moni kansanedustaja muuten on käyttänyt lakialoiteoikeuttaan asian tiimoilta?

TJEU: Suomen perustuslaki 73 § 2 mom.

Tässäpä perusteluja sille, miksi Suomi "vastusti viimeiseen asti" asedirektiivin edellyttämiä muutoksia aiemmin:
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/havl_50_2006_p.shtml

Ja tässäpä hallintovaliokunnan myöntävää kantaa muutosehdotuksen jälkeen marraskuulta 2007:
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/havl_25_2007_p.shtml

Ja vielä marraskuulta-07 ministerin kirjallinen vastaus aiheesta:
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_510_2007_p.shtml
 
Ne varmaan säätää pikana vain niitä asioita, joiden katsotaan olevan yleisesti pikaisen käsittelyn tarpeessa. Tässä palataan taas kysymykseen mikä on arvokasta ja miksi?
Niin ne varmaan tekee. Miksi eduskunta ei katsonut tarpeelliseksi tehdä asedirektiivin edellyttämiä muutoksia ennen asedirektiivin viomaantuloa? Kuka vastaa? Missä oikeus, missä vääryys?
 
Niin ne varmaan tekee. Miksi eduskunta ei katsonut tarpeelliseksi tehdä asedirektiivin edellyttämiä muutoksia ennen asedirektiivin viomaantuloa? Kuka vastaa? Missä oikeus, missä vääryys?

Jos ihan rehellisesti sanotaan, niin peiliin katsoessa nään yhden tyypin joka on osaltaan vastuussa tämän maailman pahuudesta. No annoimpa tossa spurgulle 10e kun soitti assatunnelissa "Oi Suomi, katso, Sinun päiväs koittaa..."

Peace :haart:
 
Back
Ylös Bottom