Pitäisikö sisäministerin erota/pitäisikö sisäministeri erottaa?

Jep. Turhaanhan ne intissäkin on kaapissa piilossa. Patjan alle mielummin, eikö? Vai ovatko varusmiehet jotenkin epäkypsempiä, kuin Pekka-Ericit ja Matti Juhanit?

Kuten varmaan sata kertaa tässäkin thredissä on kerrottu, valtaosa Suomen ampuradoista on ulkoratoja hevonvitunkuusessa. Jos kaikki Suomen aseet jemmataan varastokontteihin hevonvitunkuuseen, lopputuloksen arvaa vähän hitaampikin kaveri :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä ketjussa ei aleta jauhaa tota samaa paskaa "pitäisikö aseet säilyttää missä ja kenen perseessä". Tässä ketjussa keskustellaan ministerin erottamisesta puolesta ja vastaan. Piste.

Pointti on se, että tekikö Anne oikeita ratkaisuja mm. Jokelan jälkeen vai ei, ja miten tästä eteenpäin. Siis Anne, ei ne pyssyt.

Edelleen, odotan puolustajien argumentteja.. Innolla.
 
Lainaan Iltasanomien juttua;

"Yhdeksän uhria vaatineen Jokelan jälkeen sisäministerin hallinnoimissa virastoissa ei ryhdytty juuri minkäänlaisiin toimiin aselupien ja valvonnan kiristämiseksi.
Itse en menisi perustamaan mielipidettäni tämän lehden sanomisien ympärille.

Helppohan sitä on olla jälkiviisaita. Kamalasti kaikkia haukutaan ja media syyttää johtoporrasta. Vuosi Jokelasta, se ei ole mikään aika saada mitään aikaan noin korkealta taholta. Tälläkin Kauhajoen jäppisellä on vinksahtanut paljon aikaisemmin kuin vuosi sitten, ei sitä kukaan pysty estämään jos ihminen tälläistä päättää tehdä, ei kukaan.
 
Tuo ampumaradoille jemmaaminen on kyllä lapsellisen typerä idea, joka on varmaankin jollekin poliitikolle hätäpäissään juolahtanut mieleen jossain välissä, kun on ollut pakko sanoa jotain äkkiä. "Ampumaradat" tuppaavat olemaan esim. soramonttuja, joissa on jonkinlainen puolimätä katos ja taulutelineitä hiekkavallia vasten. Radat ovat hevonkuusessa kaiketi siksi, että niiltä kuuluva pauke ei häiritsisi vieressä olevaa asutusta, joten kun sitä kassakaappia/whatever nussittaisiin, kukaan tuskin olisi kuulemassa.
 
Edelleen, odotan puolustajien argumentteja.. Innolla.

Iltalehden mukaan KRP:llä on tälläkin hetkellä kymmenisen tyyppiä seurannassa, jotka on profiloitu potentiaalisiksi tällaisen tempauksen tekijöiksi. Heidän on poliisin mukaan turha yrittääkään saada aseenkantolupaa. Onkos tää konkreettinen esimerkki siitä että jotain on tehty? KRP ottanut kaverit seurantaan Jokelan tapahtuman jälkeen.
 
Ei verilöylyn syyt ole aselaissa vaan muualla! Oletko oikeasti niin naiivi että luulet että Saari olisi jättänyt suunnitelmansa toteuttamatta jos aselaki olisi tiukempi?

Miksi ei vaadita sosiaali- ja terveysministeriä Maija Perhoa eroamaan kun mitään ei tehty syrjäytyneiden nuorien auttamiseksi?

Jos ei matilla ole pyssyä, millä matti murhaa ihmisiä? Kyllähän sellaisen saa, jos on kontakteja. Mutta pointtini oli että maakunnassa asuvalla syrjäytyneellä, kenties ilman oikeita sosiaalisia kontakteja elävällä nuorella hepulla on huomattavasti huonommat mahdollisuudet saada se ase, jos ei sitä hänelle kaupassa myydä. Eikö näin? Turha alkaa jossittelemaan olisiko Jokelan jälkeinen aselain tiukka muutos vaikuttanut mitenkään, mutta jos sen tiukentaminen säästää yhdenkin viattoman nuoren hengen tulevaisuudessa, niin mitä on hävittävänä?

Syrjäytyneiden ja mielenterveysongelmaisten nuorten auttaminen on koko ongelman toinen puoli. Heidän auttaminensa taas vaatii paljon aikaa ja resursseja, mutta sille saralle todellakin tarvitaan muutosta. Huonoa ja löysää aselakia voi sen sijaan tiukentaa muutamassa päivässä, kuten nyt on huomattu.
 
Paska kolumni..? Perustelut kiitos.

Holmlund on virassa jossa voi OIKEASTI vaikuttaa. Jos siinä virassa älähtää, niin alkaa tapahtumaan. Mutta eipä ole paljoa tapahtunut ei... JA siihen nimenomaan Harakan teksti hyvin pureutui; mitään ei ole tapahtunut, mitään ei tarvitse tehdä.. VÄÄRIN!
ensinnäkin. olet jälkiviisastelija. olisit vaikka 2kk jokelan jälkeen ruennut mesomaan tästä aiheesta niin olisi jotain järkeä. "miksi mikään ei ole muuttunut?!?"

entä jos tätä uutta välikohtausta ei olisi sattunut. olisitko vielä samaa mieltä tänä päivänä? tuskin.

kun olet noin viisas niin pyri samantien sisäministeriksi! sanot vaan että "oon parempi kun toi" niin varmasti lohkeaa paikka samantien.

...tai sit ei.

kaikki kyllä kritisoi mutta odotan sitä postausta vaikka 6kk jokelan tapauksen jälkeen (ihan sama millä palstalla) jossa joku kirjoittaa mitä pitäisi tehdä, miten, millä resursseilla, millä aikataululla, jne jne.

eipä taida löytyä moisia joten siitä vaan jatkakaa ihan rauhassa noita vaatimuksianne mutta mielestäni nille ei ole mitään perusteita. (poislukien se että jälkiviisaana tietää kaiken aina paremmin jälkikäteen)
 
Jep. Turhaanhan ne intissäkin on kaapissa piilossa. Patjan alle mielummin, eikö? Vai ovatko varusmiehet jotenkin epäkypsempiä, kuin Pekka-Ericit ja Matti Juhanit?
sen verran pakko jauhaa että intissä ainakin meillä aseet olivat lukituissa telineissä käytävillä esillä. aseiden avainta jne vartioi aina vähintään yksi henkilö niiden ollessa lukkojen takana. (+satunnaiset tarkastukset)

jos jossain perähikiän perseenreiän ampumaradalla noin 50km kirkonkylältä, 30km lähimmästä talosta on vaikka parin joukkueellisen aseet niin kuka v... siellä kykkii sit yötä päivää?


e: ja tiesittekö että enklannissa on kaikki käsiaseet kielletty täysin. silti tuntuu porukkaa kylmenevän käsiaseiden luoteihin. hankaloittaa joo, mutta ei estä.
 
sen verran pakko jauhaa että intissä ainakin meillä aseet olivat lukituissa telineissä käytävillä esillä. aseiden avainta jne vartioi aina vähintään yksi henkilö niiden ollessa lukkojen takana. (+satunnaiset tarkastukset)

jos jossain perähikiän perseenreiän ampumaradalla noin 50km kirkonkylältä, 30km lähimmästä talosta on vaikka parin joukkueellisen aseet niin kuka v... siellä kykkii sit yötä päivää?
Itse en tosiaan harrasta ammuskelua, enkä asu perähikiällä. Jotenkin oli ampumaradoista sellainen käsitys, että olisivat jossain kellareissa ja ihan kaupungissa. Eikö näitäkin ole? En siis kannata aseiden jemmaamista metsään piste.

e: ja tiesittekö että enklannissa on kaikki käsiaseet kielletty täysin. silti tuntuu porukkaa kylmenevän käsiaseiden luoteihin. hankaloittaa joo, mutta ei estä.
Brittiläiset rikolliset/jengiläiset/narkkarit on nyt hieman eri asia, kuin nämä säälittävät koulukiusatut irc-gallerian mikkihiiret...
 
Miksi ex-ulkoministeri Kanerva sai kenkää jonkun ö-luokan lorton takia?

Miksi nykyinen sisäministeri ei saa kenkää, vaikka jo lähes parikymmentä ihmistä on teloitettu lyhyen ajan sisällä Suomen kouluissa?
Ottamatta kantaa nykyisen sisäministerin pätevyyteen haluan muistuttaa yhdestä asiasta. Kanervaa ei erotettu pääministerin toimesta, joka on se poliittinen menettely, miten erotetaan ministeri, joka ei enää nauti luottamusta. Kanervan erottaminen oli kokoomuksen sisäinen päätös. Se ei siis ollut millään tavalla Suomen eduskunnan tai valtioneuvoston päätös. Eduskunnan ja valtioneuvoston näkökulmasta Kanerva oli täysin pätevä toimimaan ministerinä, mutta kokoomus halusi vaihtaa tätä salkkua kantavan ministerin. Tähän heillä toki oli oikeus. Kyseessä ei siis kuitenkaan ollut valtion johdon poliittinen päätös, vaan yksittäisen puolueen johdon tyytymättömyys tämän henkilön persoonaan henkilökohtaisista syistä.

Jos sisäministeriä lähdettäisiin nyt erottamaan pääministerin toimesta, olisi tämä tilanne siis aivan erilainen ja paljon vakavampi, kuin Kanervan erottaminen.
 
Mä en tajua tätä ainaista eroamishössötystä. Ihan kuin asiat paranisivat sillä että joku mahdollisimman korkealla oleva eroaisi luottamustoimestaan. Todennäköisesti se ihminen on kuitenkin pätevin hoitamaan sitä hommaa.
 
Brittiläiset rikolliset/jengiläiset/narkkarit on nyt hieman eri asia, kuin nämä säälittävät koulukiusatut irc-gallerian mikkihiiret...

Niin. Mikkihiiret tappaa aika vähän loppujen lopuksi kun randomit rikolliset, jotka hyötyvät aselakien tiukentamisesta tappavat enemmän.
 
Bolliisin tilastot.

Vertaa vaikka paljon on kuollut 20 viime vuoden aikana kouluampumisissa ihmisiä ja paljon samalla aikaa on tapettu muissa rikoksissa aseilla.
 
Bolliisin tilastot.

Vertaa vaikka paljon on kuollut 20 viime vuoden aikana kouluampumisissa ihmisiä ja paljon samalla aikaa on tapettu muissa rikoksissa aseilla.
Kouluampumiset ovatkin ihan tuore trendi tässä maassa. Vuoden sisällä on niissä nyt kuollut 20 ihmistä. Rikollisista en tiedä. Ainoa mikä tulee mieleen, on Riihimäkeläisellä huoltsikalla tapahtunut välienselvittely, jossa kuoli yksi ihminen. Rikollisjengeistä kun Suomessa puhutaan, niin kyseessä on moottoripyöräjengit, NBK:t yms., jotka tuppaavat tappamaan toisiaan, eikä siten voida täysin viattomina pitää.
 
ensinnäkin. olet jälkiviisastelija. olisit vaikka 2kk jokelan jälkeen ruennut mesomaan tästä aiheesta niin olisi jotain järkeä. "miksi mikään ei ole muuttunut?!?"

Mun postissa Jokelaan liittyen ehdotan suosittelijoiden lisäämistä. Olisiko sen käyttöönotto vaatinut lisäresursseja? Ei ainakaan suoraan, käsittelijä olisi nyt joutunut vain tarkistamaan useamman ihmisen tiedot, ja soittamaan ehkä jopa puheluita. Ei kauhean kallista vai kuinka?

entä jos tätä uutta välikohtausta ei olisi sattunut. olisitko vielä samaa mieltä tänä päivänä? tuskin.

Olen edelleen samaa mieltä. Kaikki mielipiteeni ovat perusteltuja. Tässä asiassa henkilökohtainen kokemus aseluvan hankkimisesta toimii pohjana siitä, kuinka helposti lupa irtoaa. Minusta Suomessa aseen saa nuori ihminen liian helposti.

kun olet noin viisas niin pyri samantien sisäministeriksi! sanot vaan että "oon parempi kun toi" niin varmasti lohkeaa paikka samantien.

...tai sit ei.
Miksi pyrkiä, kun yrittäjän elämä on jo ihan riittävän mielenkiintoista? Mutta ehkä minä, ja sinä, voisimme aktivoitua eduskunnan suuntaan mm. antamalla vinkkejä tai ehdotuksia siitä, miten asioita voisi hoitaa meidän mielestä paremmin.

kaikki kyllä kritisoi mutta odotan sitä postausta vaikka 6kk jokelan tapauksen jälkeen (ihan sama millä palstalla) jossa joku kirjoittaa mitä pitäisi tehdä, miten, millä resursseilla, millä aikataululla, jne jne.

eipä taida löytyä moisia joten siitä vaan jatkakaa ihan rauhassa noita vaatimuksianne mutta mielestäni nille ei ole mitään perusteita. (poislukien se että jälkiviisaana tietää kaiken aina paremmin jälkikäteen)

Edelleen, missä on ne perustelut Holmlundin työn onnistumisesta? Älä ossipena mua kohtaan hyökkää, tässä ketjussa mä en ole keskipiste. Anne Holmlund on.

Mitä pahaa muuten on miettiä asioita jälkikäteen, jälkiviisaana? Pitäisikö kaikki vain hyväksyä ja ohittaa ilman miettimistä. Ei ollut mun idea, mutta minun mielestä ihan loistava keksintö, että laitetaankin lupahakemusta käsittelemään (haastattelemaan) kaksi poliisia. Monet hyvät ideat ovat yllättävänkin yksinkertaisia..
 
Mun postissa Jokelaan liittyen ehdotan suosittelijoiden lisäämistä. Olisiko sen käyttöönotto vaatinut lisäresursseja? Ei ainakaan suoraan, käsittelijä olisi nyt joutunut vain tarkistamaan useamman ihmisen tiedot, ja soittamaan ehkä jopa puheluita. Ei kauhean kallista vai kuinka?



Edelleen, missä on ne perustelut Holmlundin työn onnistumisesta? Älä ossipena mua kohtaan hyökkää, tässä ketjussa mä en ole keskipiste. Anne Holmlund on.

Mitä pahaa muuten on miettiä asioita jälkikäteen, jälkiviisaana? Pitäisikö kaikki vain hyväksyä ja ohittaa ilman miettimistä. Ei ollut mun idea, mutta minun mielestä ihan loistava keksintö, että laitetaankin lupahakemusta käsittelemään (haastattelemaan) kaksi poliisia. Monet hyvät ideat ovat yllättävänkin yksinkertaisia..
joo ei ole kallista mutta tuskin tuo olisi ollut sellainen toimenpide jolla täysin estetään vastaavat.

ei ollut tarkoitus hyökätä sinua kohden, vaan yleensäkin jälkiviisastelijoita jotka kyllä kärkkäästi kritisoivat kaikkea jälkikäteen. kyllä, olen sitä mieltä että toimintaa pitää muuttaa mutta jos holmlund saa kenkää, kuinka kauan luulet että seuraavalla kaverilla kestää perehtyä virkaan? sen ymmärrän että rakentavaa palautetta voi antaa vaikka suoraan etunimi.sukunimi@eduskunta.fi mutta sitä en että vaaditaan henkilöä eroamaan sellaisen tapahtuman johdosta jota ei millään varmuudella olisi voitu estää vaikka olisi ollut kaikki maailman keinot (lailliset ja laittomat) käytössä muuten kuin jälkikäteen matkaamalla aikakoneella tulevaisuuteen.
 
Mä en tajua tätä ainaista eroamishössötystä. Ihan kuin asiat paranisivat sillä että joku mahdollisimman korkealla oleva eroaisi luottamustoimestaan. Todennäköisesti se ihminen on kuitenkin pätevin hoitamaan sitä hommaa.

Kuten Harakka kolumnissaan toteaa, sisäministeri toimii esikuvana ja suunnannäyttäjänä. Tässä tapauksessa sisäministeri on ollut laput silmillä todellisuuden keskellä. MUISTAAKSENI joku Suomalainen aseharrastajayhdistys tjsp teki jo Jokelan jälkeen hyvän ja kattavan ehdotuksen lupaprosessin muuttamisesta. Tämä ehdotus hylättiin tietojeni mukaan kokonaan. Ministerin sana ja esimerkki painaa paljon näissä asioissa. Siksi ero on tässä tapauksessa erittäin perusteltua. Nyt puhutaan huonosti hoidetusta työstä. Asioihin ei ole suhtauduttu riittävällä vakavuudella. Siksi.
 
Back
Ylös Bottom